- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 197
Näitä vastuutapauksiakin alkaa pikkuhiljaa olemaan
Lentoyhtiö joutuu maksamaan korvauksia chatbotin virheestä
Lentoyhtiö joutuu maksamaan korvauksia chatbotin virheestä
Asiasta uutisoivat The Register ja CBC News, joiden mukaan asiakas oli ostanut lentoliput päästäkseen isoäitinsä hautajaisiin viime vuoden marraskuussa. Verkkosivujen chatbotti oli kertonut hänelle alennuksesta, joka myönnetään perheenjäsenen menehtymisen vuoksi matkustaville.
Chatbotti kertoi asiakkaalle, että jos hän ostaisi normaalihintaisen lipun, hänellä olisi 90 päivää aikaa pyytää alennusta lippuun jälkikäteen. Kun asiakas haki alennusta, hänelle kuitenkin kerrottiin, ettei sen saaminen ole mahdollista lippujen ostamisen jälkeen. Asiakas vei korvausvaatimuksensa tuomioistuimeen ja sanoi, että chatbotti antoi hänelle vääriä tietoja.
Lentoyhtiö yritti väittää korvaukset välttääkseen, että sen chatbotti oli erillinen juridinen toimija, joka on vastuussa omasta toiminnastaan.
Korvausvaatimuksia käsittelevän tuomioistuimen mukaan chatbotti on kuitenkin osa Air Canadan verkkosivuja, ja yhtiö on vastuussa kaikista tiedoista sen verkkosivulla.
”Sillä ei ole mitään merkitystä, tuleeko tieto staattiselta sivulta vai chatbotilta.”