Road trip keskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BIOS
  • Aloitettu Aloitettu
Täältä löytyy 25700 jäsentä
Automatkailu vikkejä vuosien kokemuksella

 
Pitkään euroopan reissut ajeltiin baltian kautta. Mutta pari läheltä piti tapausta saanut vaihtamaan halvempaan vanhaan reittiin Ruotsin kautta (käytännössä nopein ja turvallisin)
Molemmat hemmetin vakavia, toinen Pärnun ja Tallinnan välissä kun joku väänsi kylmästi kolmion takaa eteen pikatielle, onnistunut väistö mutta perässä tullut paukahti.

Toinen oli viime kesänä ostos reissulla Puolassa. Keskellä vaudikasta motaria 3 kaistaisella osuudella. Paljon vauhtia autojonolla, edessä ihan uusi iso mersun paku joka teipattu pilot teipeillä ja keltaisilla hälyvaloilla. Ukko päättää tempaista keltaiset vilkut päälle vauhdista jarrut kiinni tyhällä tiellä. Tuli hiukan kiirus. 4 kpl uusia juuri Saksassa vaihdettuja renkaita hajalle, abs hakkasi pitkään. Pääsin vasemmalta ohi mutta perässä tullut autojono ruhjoi Pilot pakun kappaleiksi. Pitkä operaatio saada uudet renkaat alle ja kuulustelut laitoksella, passit pois kolaripaikalla. Parin päivän operaatio päästä matkaa jatkamaan.

Ei tiennyt kukaan mikä tuo pilot auto oli. Kuulustelijaltakin kysyin muttei osannut vastata (kielitaito)
Siis yhdellä jarrutuksella sait jotenkin tuhottua koko setin renkaita? Miten? Vai oliko sitä jotain ihan halvinta kiinalaista alla, joista en edes niistä ole koskaan moista kuullut.
 
Siis yhdellä jarrutuksella sait jotenkin tuhottua koko setin renkaita? Miten? Vai oliko sitä jotain ihan halvinta kiinalaista alla, joista en edes niistä ole koskaan moista kuullut.
Pari markkaa vauhtia. Jarrut lukkoon pysähdyksiin saakka lukossa romuja väistellen. .Ja olivat kiinan tuote, tosin hintahaitarin yläpäästä. Kulmikkaaksi menivät. Kortit osittain baltiassa ja puolassa saatu hiukan kyseenalaisin menetelmin. Ja päihteissä ajalevat hyvinkin yleisesti. Siihen yhdistettynä ettei poliisi kiinnosta kuin nopeuksien mittailu.
 
Viimeksi muokattu:
Pari markkaa vauhtia. Jarrut lukkoon pysähdyksiin saakka lukossa romuja väistellen. .Ja olivat kiinan tuote. Kulmikkaaksi menivät.
Ahaa, ajattelin että oltiin kuitenkin abs jarrut omaavalla autolla liikkeellä. Abs jarrutuksista kun ei ainakaan merkkirenkaat ole tuollaisesta moksiskaan vaikka kuinka monta jarrutusta tekisi niin siksi ihmettelin.
 
Ahaa, ajattelin että oltiin kuitenkin abs jarrut omaavalla autolla liikkeellä. Abs jarrutuksista kun ei ainakaan merkkirenkaat ole tuollaisesta moksiskaan vaikka kuinka monta jarrutusta tekisi niin siksi ihmettelin.
Vauhti kun kasvaa niin menevät pilalle vaikka abs. Varsinkin Puolan halvalla tehdyillä "asfalteilla" jotain sementin tyylistä massaa polakin uusissa teissä seassa. Hemmetin liukkaat varsinkin sateella.
 
Viimeksi muokattu:
Ko kaltaisia tilanteita nyt voi sattua ihan missä tahansa... ja ihan milloin tahansa.
Mutta jokainen kokee toki ne eri tavalla, ja vaihtaa vaikka reittejään jokun läheltä piti (itselleen siis) tilanteen takia.

Niinhän se voi, vaan hienosti sivuutat tuossa todennäköisyydet. (30sek googlaus, lähde community road accident database) Liikennekuolemia/capita tilastoissa Ruotsi vaan sattuu olemaan haarukassa puolet, tai alta kolmasosan vs. Baltian maat & Puola.
Miten tuota tai vastaavaa liikenneturvallisuuden tunnuslukua soveltaa reittivalintoihin, on vallan oma numeronsa, mutta tuo "kyllä sitä muuallakin" nyt ei kovin kehittynyttä whataboutismia edusta.
 
Niinhän se voi, vaan hienosti sivuutat tuossa todennäköisyydet. (30sek googlaus, lähde community road accident database) Liikennekuolemia/capita tilastoissa Ruotsi vaan sattuu olemaan haarukassa puolet, tai alta kolmasosan vs. Baltian maat & Puola.
Miten tuota tai vastaavaa liikenneturvallisuuden tunnuslukua soveltaa reittivalintoihin, on vallan oma numeronsa, mutta tuo "kyllä sitä muuallakin" nyt ei kovin kehittynyttä whataboutismia edusta.
Toki todennäköisempää Baltiassa juu, mutta siltikin se voi tapahtua missä vain.
Itsekin tullut ajeltua aika mielenkiintoisissa paikoissa (mm Kairon keskustassa) niin ajatellut vain että se osuu jos on osuakseen.
Turha stressata, imo.
 
Mikä näistä kannatta ottaa Etelä ja Keski-Norjaan tietulleihin ja lauttamaksuihin: Autopass, epass24, ei mitään. Olenkohan ymmärtänyt oikein että pankkikortilla ei voi edes maksaa joka paikassa enää esim. lauttamaksuja?
 
Mikä näistä kannatta ottaa Etelä ja Keski-Norjaan tietulleihin ja lauttamaksuihin: Autopass, epass24, ei mitään. Olenkohan ymmärtänyt oikein että pankkikortilla ei voi edes maksaa joka paikassa enää esim. lauttamaksuja?

Ainakin kolme vuotta sitten pystyi maksamaan lautat luottokortilla. Aina rahastaja ei kerkeä laskuttaa kaikkia autoja ja saatat saada maksuttoman kyydin. Noi passit laskuttaa automaattisesti "livenä" joten käteviä, mutta toisaalta ei se jälkikäteen kotiin lähetettävä laskukaan sisällä ylimääräistä. Se etu on, että aina kameran kuvat ei onnistu ja kotiin tulee hieman todellista pienempi lasku. Tai ainakin itselle tuli verrattuna passilla maksuun.
 
Tuleeko mieleen hyviä kohteita, mitä tahansa, haaparannasta noin karkeasti parin tunnin ajomatkan sisällä?
 
Tuleeko mieleen hyviä kohteita, mitä tahansa, haaparannasta noin karkeasti parin tunnin ajomatkan sisällä?
Tuolla päin 2 tuntia/200 km on aika lyhyt matka. Luulaja ja Piteå sopii raamiin mutta en oikein tiedä onko ne jollain mittarilla "hyviä" kohteita.

Jos roadtrip kiinnostaa, niin vajaa 800 km lenkki tulisi ajamalla Luulajan kautta Arvidsjauriin, siitä Jokkmokin kautta Jällivaaraan ja sieltä voisi ajella Ylitornion kautta takaisin. Nähtävää tuolla on ainakin muutama isompi Luulajanjoen pato.
 
Tuleeko mieleen hyviä kohteita, mitä tahansa, haaparannasta noin karkeasti parin tunnin ajomatkan sisällä?
Storforsen oli imho. hieno ja mahtuu 2h haaparannalta raamiin. Euroopan suurimman vertikaalisen pudotuksen sisältävä vapaa koski. reilu 60m yhteen mittaan, reilu 80m ylhäältä alas. Kuvat ja videot latistaa maksimit, eri upea livenä. Paljon tietty riippuu millainen lumivuosi ollut, että onko vettä koskessa runsaasti vai vähän. Hotelli kosken alapuolella on mainio. Luleå ihan ok. pitstop siinä matkan varrella. Hotellista jäi mieleen varsinkin upeat jälkiruuat ja pääruoka missä oli rautua. Vähän ennen storforsenia oli älvsby tms. huoltoasema ihan hieno, starbucks ja kaikkea muuta kivaa.

1752418477313.png


1752418412996.png


 
Viimeksi muokattu:
Tuo saattaakin kuulua osaksi muuta road trippiä, jossei halua sen pidempää lenkkiä tehdä Ruotsin puolelle.

Tuo @finWeazel ehdotus vaikuttaa hyvältä.
Juuri näin, tuossa on reitillä sellainen karkeasti vajaan päivän mittainen reikä about noilla seuduilla mihin potentiaalisesti jotakin ohjelmaa voisi keksiä, kun on jo alhaalta tultu ylös asti ja ajettu ruotsia ristiin rastiin siinä vaiheessa. Tällä reissulla ei kuitenkaan ole tarkoitus mihinkään hirveän paljon ylemmäksi tuosta enää lähteä, sillä ajatuksella oli tuo parin tunnin rajaus tuohon heitetty. Ja siis tietysti voihan siihen ehdottaa jotakin suomen puoleltakin jos siellä jotain mainittavaa on noilla leveysasteilla. Oletuksena tulossa sen jälkeen E8/E75:a pitkin alaspäin suoraan ja huolettomasti, tuollekin pätkälle potentiaalisesti vielä löytyy lisää aikaa ja reittiä ei ole kiveen hakattu jos odottamattomia ideoita tulee vastaan.
 
Juuri näin, tuossa on reitillä sellainen karkeasti vajaan päivän mittainen reikä about noilla seuduilla mihin potentiaalisesti jotakin ohjelmaa voisi keksiä, kun on jo alhaalta tultu ylös asti ja ajettu ruotsia ristiin rastiin siinä vaiheessa. Tällä reissulla ei kuitenkaan ole tarkoitus mihinkään hirveän paljon ylemmäksi tuosta enää lähteä, sillä ajatuksella oli tuo parin tunnin rajaus tuohon heitetty. Ja siis tietysti voihan siihen ehdottaa jotakin suomen puoleltakin jos siellä jotain mainittavaa on noilla leveysasteilla. Oletuksena tulossa sen jälkeen E8/E75:a pitkin alaspäin suoraan ja huolettomasti, tuollekin pätkälle potentiaalisesti vielä löytyy lisää aikaa ja reittiä ei ole kiveen hakattu jos odottamattomia ideoita tulee vastaan.
Jos on etelästä tulossa, niin tuo Storforsen on "melkein" matkan varrella, varsinkin jos tulee Östersundista sisämaareittiä eikä Sundsvallista rantatietä. Ainakaan ei kannata ajatella, että ajaa ensin Haaparantaan ja sieltä lähtee koskia katsomaan.

Jos ei kovin paljon ylemmäs ole menossa, niin Tornion lähellä kannattaa käväistä katsomassa Kukkolankoski (~20 km). Senkin voi käydä katsomassa molemmin puolin rajaa, joskin siitä tulee vähän edestakaisin ajoa. Toki vaihtoehtona on kiertää Ylitornion kautta, jolloin voi käydä myös Aavasaksalla (yksi Suomen kansallismaisemista).

Jos on hyvin kesäinen keli, niin Seskarö:tä n. 20 km Haaparannasta voi ehkä harkita
 
Houkutellut jonkin aikaa rakentamaan rekeilyautoa, millä vois heitellä trippejä minne huvittaa ja sais laajennettua myös maastopyöräilyharrastusta maantieteellisesti vähän kotinurkkia kauemmas. Heitettiin kokeeksi vuokratulla retkipakulla lenkki Ruotsin kautta Lofooteille ja sieltä Kilpisjärven kautta ylläkselle.
Tuli videoitua reissu kahdessa osassa YouTubeen. Linkit molempiin alla:
Osa 1
Osa 2

Ps. Pistä kanava tilaukseen jos sisältö vähääkään kiinnostaa.
 
Näissä vanlife jutuissa tuntuu aika monelta unohtuvan että normi pakusta et saa matkailuautoa tehdä.
 
Näissä vanlife jutuissa tuntuu aika monelta unohtuvan että normi pakusta et saa matkailuautoa tehdä.
Ja kerrotko vielä mikä tämän kieltää? Autoverovapauteen liittyy ehtoja, ja autovero voi matkailuautoksi muuttamisen yhteydessä langeta maksettavaksi, jos ehdot eivät täyty, mutta ei tuota ole kielletty.
 
Näissä vanlife jutuissa tuntuu aika monelta unohtuvan että normi pakusta et saa matkailuautoa tehdä.
Eikä maksa vaivaa kun kohta saa ainakin vanhempia matkailuautoja halvalla kun käyttövoimavero kuusinkertaistuu 1.1.2026 alkaen. Eli nyt syksyllä menee paljon myyntiin.
 
Okei, mistäs tuo löytyy tuo lähde? Googlailin asiaa ja jossain tuli vastaan että tarvitsisi eu maiden ulkopuolella vain?
Ainakin wikipediassa ”Suomalainen rekisterikilpi” lukee näin alaotsikon ”kansallisuustarra” kohdalla. Tosin lähteet on vähän mitä on. Iltapaskan plus-artikkelia sun muuta. Tosin se voi olla yhtä luotettava kuin tuo omakin muistijälki. :D
 
Ainakin wikipediassa ”Suomalainen rekisterikilpi” lukee näin alaotsikon ”kansallisuustarra” kohdalla. Tosin lähteet on vähän mitä on. Iltapaskan plus-artikkelia sun muuta. Tosin se voi olla yhtä luotettava kuin tuo omakin muistijälki. :D
Joo, itsekin olisin alunperin muistellut näin. Sitten kun googlaili niin tuli kaikenmaailman ristiriitaista tietoa. Tuohan on periaatteessa ruotsin lainsäädännön alaisuudessa oleva asia eli mikään suomalainen instanssi tuohon ei pakota. Ehkäpä ostan tarran varuiksi ja liimailen sitten kohdemaassa jos poliisilta tulee noottia.
 
Joo, itsekin olisin alunperin muistellut näin. Sitten kun googlaili niin tuli kaikenmaailman ristiriitaista tietoa. Tuohan on periaatteessa ruotsin lainsäädännön alaisuudessa oleva asia eli mikään suomalainen instanssi tuohon ei pakota. Ehkäpä ostan tarran varuiksi ja liimailen sitten kohdemaassa jos poliisilta tulee noottia.
Näin tein itsekin. Viime viikolla neljä päivää ruotsissa ja ilman fin-kilpeä ja tarraa. Tarra tosin oli olemassa hansikaslokerossa eli tosipaikan tullen se olisi ollut heti liimattavissa. Tuli ajeltua Tukholmasta Uumajaan ja ketään ei sillä välillä ainakaan asia kiinnostanut.
 
Näin tein itsekin. Viime viikolla neljä päivää ruotsissa ja ilman fin-kilpeä ja tarraa. Tarra tosin oli olemassa hansikaslokerossa eli tosipaikan tullen se olisi ollut heti liimattavissa. Tuli ajeltua Tukholmasta Uumajaan ja ketään ei sillä välillä ainakaan asia kiinnostanut.
Joo, en mäkään sen kummemmin usko että varsinaisesti ketään kiinnostelisi. Toki jos muuten töhöilee tai sitten vaatinee kyllä todella virkaintoisen poliisin. Pitää toki huomioida, että muutaman päivän aikana ei todennäköisesti edes poliisia näe liikenteessä.
 
Ja kerrotko vielä mikä tämän kieltää? Autoverovapauteen liittyy ehtoja, ja autovero voi matkailuautoksi muuttamisen yhteydessä langeta maksettavaksi, jos ehdot eivät täyty, mutta ei tuota ole kielletty.
No jos pilkkua nussitaan, niin ei mikään sitä varsinaisesti kiellä. Mutta käytännössä normi tonniluokan pakussa ei vaatimukset esim sisäkorkeuden suhteen täyty ja vero tulee maksuun joka taas tekee hommasta kannattamatonta tai liian riskaabelia.
 
Mikäli ite tollasta retkipakua alan tekemään, niin ehdottomasti teen sen kevyt kuorma-autosta. Kunhan on jonkinlainen kuormatila ja hyväksyttyjä sidontapisteitä riittävästi, saa sitä rakentaa käytännössä miten tahansa ja pysyy kuorma-autona.
 
Ollaan retkiksellä suomen käsivarressa. Alkuun piti lähteä inarin kautta takaisin, mutta kumpikaan ei norjassa ole käynyt niin mietittiin lähettäisiinkö sittenkin norjaan.

Onko turha reissa käydä esim tromssa - narvik kierros ja ruotsin läpi tornioon? Onko tuolla välillä jotain hienoja mestoja? Norjaan ei kumminkaan mitä koitin lueskella mitään ihmeellistä tarvitse joten lain puitteissa voisi pyörähtää.
 
Maisemat on kohdillaan heti norjan rajan ylitettyään. Tromssa on vähän sumppu, en välittänyt mutta Narvik on kiva. Sieltä pääsee gondolilla laskettelurinteen päälle katselemaan maisemia.

Lyngenin vuoristo heti Yykeänperän kulmilla on hieno. Jos olette jo noin lähellä niin siitä vaan pyörähtämään, tuskin kadutte.
 
Täytyy katsoa repästäänkö huomenna sitten norjan puolelle.

Onko tuolla mitään erikoisuuksia muuten mitä pitää ottaa huomioon.
 
Tietulleja tulee vastaan jos käytte edellä maintuissa tromssassa tai Narvikissa. Ekalla reissulla ei ollut mitään sovellusta noihin ja ajettiin vain läpi, vielä ei ole tullut laskua perään. Toisella kerralla oli käytössä joku sovellus jolla maksettiin tullit. En nyt muista sen nimeä.

Tiet on kapeita ja liikennettä voi olla suht paljon niin kannattaa ajella rauhakseen. Liikennesäännöissä ei ole mitään kummempaa, ilmeisesti poliisi on suht tarkka nopeuksista mutta ei se ainakaan paikallisia hidasta.

Sinne vaan. Suurimpana vaarana pidän sitä että tarttuu halu lähteä uudelle reissulle.
 
Entäpä jos pistättekin Kilpisärveltä Norjaan ja ajatte Altaan? Matkalla on ihan mukavaa maisemaa. Alta-kanjoni on nähtävyys. Sieltä Hetan kautta etelään.

Onhan tuo Narvik - Luulaja välikin ihan ok. Siellä on esim. Abisko, jossa voi käydä myös tekemässä pikku trippiä.
 
Onko oma retkis? Jos ei ole, niin kannattaa selvittää, saako sen viedä ulkomaille (rahoitusyhtiön tai vuokratun auton tapauksessa pitää olla lupa). Lisäksi vakuutusyhtiöltä kannattaa olla Green card mukana. Muuten samaa mieltä edellä mainittujen juttujen kanssa. Elokuvamaisemat alkavat melkein heti rajan jälkeen Norjan puolella.
 
Kiitos vastauksista. Täytyy tuossa karttaan piirrellä vaihtiksia ja päättää reitti.

Oma retkis joten sen puolesta ei ole ongelmaa mennä rajan ylitse, mutta mitään vakuutusyhtiön greencardia ei ole messissä.
 
Sinne vaan. Suurimpana vaarana pidän sitä että tarttuu halu lähteä uudelle reissulle.
On myös eskalaatioriski: pieni poikkeaminen Norjan puolelle voi vähän venähtää.

Esimerkiksi, eihän Narvikista Kiirunaan ole ainoa tie takaisin Ruotsiin. Voi jatkaa Bodön ohi ja tulla Arjeplogin-Arvidsjaurin kautta takaisin, tai Mo i Ranasta Uumajaan, tai pudotella alas Trondheimiin asti ja tulla Östersundin kautta pois.

Silmämääräisesti nuo ei kartalla näytä mahdottoman pitkiltä mutta koska tiet kiertelevät vuonoja, laaksoja ja vuoria, kilometrejä saattaa kertyä yllättävän paljon. Aikaa menee, koska tiet on hitaita ja paikkoja, joihin on ihan-pakko-pysähtyä pikku tauolle riittää.

Jos kalavehkeet on mukana, niin merestä saa ilmeisesti kalastaa ilman lupia. Tämän suosittelen kyllä tarkistamaan.

[EDIT]
Semmoinen lisähuomio vielä, että Norjan raja on edelleen vanhan-liiton tulliraja, jolla on käytännössäkin tuntuvia rajoituksia. Rajahan on EU:n ulkoraja. Viinakset on yksi asia mutta elintarvikkeet on toinen, jolla voi olla merkitystä retkeilyautolla liikkuessa. Esim. Norjassa myydään marketeissa valaanlihaa, jonka tuonti on kokonaan kielletty.

Siihen en ota kantaa, että miten todennäköistä on, että tulli olisi kiinnostunut satunnaisesta matkailijasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan retkiksellä suomen käsivarressa. Alkuun piti lähteä inarin kautta takaisin, mutta kumpikaan ei norjassa ole käynyt niin mietittiin lähettäisiinkö sittenkin norjaan.

Onko turha reissa käydä esim tromssa - narvik kierros ja ruotsin läpi tornioon? Onko tuolla välillä jotain hienoja mestoja? Norjaan ei kumminkaan mitä koitin lueskella mitään ihmeellistä tarvitse joten lain puitteissa voisi pyörähtää.
Mä tarjoaisin suunnaksi Nordkappia ja alas sitten esim Koutokeinon kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 452
Viestejä
4 870 331
Jäsenet
78 660
Uusin jäsen
napp1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom