Returnal (PS5, PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yume
  • Aloitettu Aloitettu
Tulihan se sieltä !!! Tervetullut uudistus. Ihmettelen että eivät tajunneet tätä heti. Moni jätti pelin ostamatta tuon takia ja nyt on vähän myöhäistä.


Täytyy itsekin kaivaa peli naftaliinistä ja antaa sille uusi mahdollisuus.
 
Jumangauta! Lähtee tulille asap. Vähän koittanut daily challengeista hakea tatsia takaisin huonolla menestyksellä. Tallennus tulee todellakin tarpeeseen.
 
Kertakäyttöinen savegame... Onkohan mahdollista kikkailla cloud-saven kanssa, data pilveen ja jos epäonnistuu niin palautus pilvestä? Toivottavasti on jotenkin onnistuttu estämään.
 
Ja tämähän meni ekaa kertaa nyt sitten lopputeksteihin asti syklin tauotusmahdollisuuden ansiosta. Ennen 2.0 päivitystä olin käynyt kahteen otteeseen kuolemassa vikaa bossia vastaan. Nyt kolmannella kerralla tuntuikin hämmentävän helpolta: vain 2 pientä parannusesinettä käytin lähinnä varmuuden vuoksi ja aseena lv 30 mädättäjä, jossa bonusvahinko maksimissa.

Pelattavahan tässä ei heti kesken lopu, vaikka lopputekstit kertaalleen näkee...
 
Huppistakeikkaa - nopeasti oli tämäkin ketju unohtunut herran vuonna 2022 (5 sivua ja 4kk taaksepäin edellinen viesti).

Tulipahan kirjastosta haettua lainaan pienen jonottelun jälkeen ja fiilikset ovat juuri sitä mitä odotinkin.

Pari tuntia peliä takana eikä mitään "plakkarissa". Ehkä viisi kuolemaan, eikä yhdenyhtykäistäkään kenttää pelattu läpi. Joo, saan nyt käyttää teleportteja - jippii.
Kontrollit ovat upean responsiiviset ("puolenvälin"-triggeri kesti hieman opetella, lataus menee *tulleen 99,99% ajasta), mutta se peli.

Jos pitäisi summata yhdellä lauseella, niin se olisi ehkä: "Eihän tässä ole mitään järkeä, miksi vitussa pelaisin tätä?"

Peli "odottaa" konsolissa jatkamista - tosin en tiedä vieläkään mitä käy "tallennukselle" jos tuo tuosta boottaa tai pelaan vällä paria paljon mielenkiintoisampaa peliä (vieläkö se katoaa jos sammuu / päivittää?).

Tämä olisi varmaan ihan hieno peli jos tässä olisi tallennus ja jotain välipisteitä eikä tunnin hahloilu random luolastossa aina loppuisi siihen että vastaan tulee joku uusi mob joka pistää matalaksi "oppimismielessä". Tällaisena ei tule ikinä saamaan minulta slotin slotia - onneksi on kirjasto. :D
 
Päivityksenä peliin julkaistiin kyllä tallennusmahdollisuus, mutta toki siinä on vain yksi save slot, joka pyyhkiytyy pois saven lataamisen jälkeen. Ihan viiden kuoleman perusteella peliä ei kannata vielä tuomita, mutta toki pelistä nauttiminen edellyttää sitä, että roqueliket maistuu ylipäänsä.
 
Päivityksenä peliin julkaistiin kyllä tallennusmahdollisuus, mutta toki siinä on vain yksi save slot, joka pyyhkiytyy pois saven lataamisen jälkeen. Ihan viiden kuoleman perusteella peliä ei kannata vielä tuomita, mutta toki pelistä nauttiminen edellyttää sitä, että roqueliket maistuu ylipäänsä.
Tuli toiset pari tuntia pelattua tänään ja tästä tuli nyt lähinnä "NVME testi" kun asentelin uuden muistin PS5:n.

Pääsin johonkin, ilmeisesti lähes loppuun ekaa kenttää (iskettiin "katana" käteen, löydettiin jokin korruptoituunut avain) ja ilmeisesti siinä kohtaa missä "loppu on lähellä" tuli joku bossi vastaan joka pyyhki taas allekirjoittaneella pöytää kun tapoin sen kerran (health bareja näytti olevan 3 kpl).

Eiköhän tämä riitä kun on oikeasti huomattavasti parempiakin pelejä olemassa (jos nyt vaikka pelaisi 2077:n loppuun, kokeilisi NMS:n uutta robotti-päivitystä, asentaisi Horizon Forbidden Westin, jne)...
 
Lopetin kanssa tuon pelaamisen, kun alkoi ärsyttämään.. Ei edellenkään mee jakeluun miksi save toimintoa ei voida toteuttaa. Hyvä peli pilattu..Tuossahan voisi olla roquelike moodi ja tavis moodi. Pelaaja saa sitten päättää kumpaa pelaa.
 
No eihän tämä kaikille tosiaankaan sovi ja niin paljon tästäkin on juttua netti täynnä että niitä lukemalla kyllä pitäisi tulla senverran tietoa että kuuluuko pelin kohderyhmään...

Tietenkin tähän ois voitu alusta asti laittaa kaikenmaailman savet ja läpikävelymoodit mutta itse nostan firmalle hattua että eivät näin tehneet.

Itsekin hakkasin päätä seinään alussa mutta siitä se lähti ja perisuomalaisella jääräpäisellä vitutusmoodilla jatkoin pelaamista kunnes... oppi pelaamaan ja voi helvetti mikä peli ja mitkä fiilikset aina kun sai bossin alas! Ei tämmösiä tuntemuksia saa missään kädestäpitely -pelissä ja tunnelmaltaan ja pelattavuudeltaan oli kyllä semmonen kokemus että.

Pari iltaa pelasin jopa kalsarikännäillen ihan vaan pelleillen ilman paineita päästä eteenpäin ja eihän siitä mitään tullut mutta ehkä siitäkin jotain jäi plakkariin tai ainakin hyvät muistot ja naurut kaikille kuolemille.

Loppujen lopuksi sitten peli läpi ennenkuin mitään savehelpotuksia ehti tulla ja vielä se "salainen" loppukin eli loppubossi kahteen kertaan alas.

Ja itelle muutenkin nostatti leukaa ylös että pääsin läpi vaikka ikää on yli 50 ja ajattelin että tässä on jo senverran ikää ettei enää tämmöisiin riitä refleksit + kirjastosta oli itelläkin lainassa eli piti kahdessa viikossa vetää läpi...

Jotenkin jäi vielä ikävä koko peliä, pitäisköhän lainata vielä uudestaan ja yrittää jauhaa plattari -trophy :rolleyes:
 
Pelityyppihan ei sinänsänsä ole ongelma vaan se ajankäyttö. Ei voi vaan oiken linnoittautua pelaamaan kaikessa rauhassa ja tahkota peliä kunnes pääsee läpi. Peli ei oikein sovellu sellaiseen, että nyt on aikaa pelata tunti. Harmi.
 
Itse hommasin pelin lähes heti sen jälkeen kun tuo tallennus/resume mahdollisuus tuli ja hemmetin hyvä pelihän se oli. Lopulta melkein 42h tuli pelikelloon. Spoilerissa omat statsit.

IMG_20220112_112755.jpg

Lopetin kanssa tuon pelaamisen, kun alkoi ärsyttämään.. Ei edellenkään mee jakeluun miksi save toimintoa ei voida toteuttaa. Hyvä peli pilattu..Tuossahan voisi olla roquelike moodi ja tavis moodi. Pelaaja saa sitten päättää kumpaa pelaa.

Kaikille ei tietysti haasteet sovi, mutta niille joille ne kelpaa, niin saa huomattavasti enemmän onnistumisen tunteita tällä tavalla.

Jos on tottunut jatkuvaan "quick save" meininkiin niin varmasti shokki.

On tuossa muutenkin aika paljon helpotusta grindaamalla mahdollista saavuttaa ja parhaimmillaan voi olla jopa 3 henkiinherätystä yhtäaikaa, joten kovin vaikeaksi peliä ei ole kuitenkaan tehty.
 
Hieno audiovisuaalinen elämys, upea pelattavuus, eikä lainkaan pöllömpää, maksutonta lisäsisältöä tulossa...

 
Cooppi oli aika hauskaa tässä. Tuli pelailtua toiselle bossille asti. Nyt herää kysymys että voiko tässä tallentaa mitenkään kesken runin coop tilassa? Eilenkin melkein 3h meni jo tuossa kun rauhaksiin edettiin.
 
VPDltä tuli 5e alennuskoodi synttäriensä kunniaksi ja Returnalille tulisi hintaa 43e ja rapiat. Peli kyllä kiinnostelisi, mutta ns toisto tai kaiken meneminen uudestaan ei oikein ole omaan mieleen. Onko tähän lisätty tallenuspisteitä ja saako tässä vaikeustasoja vaihdettua? Liiallisen vaikea tappaa peli ilon itsellä nopeasti.
 
VPDltä tuli 5e alennuskoodi synttäriensä kunniaksi ja Returnalille tulisi hintaa 43e ja rapiat. Peli kyllä kiinnostelisi, mutta ns toisto tai kaiken meneminen uudestaan ei oikein ole omaan mieleen. Onko tähän lisätty tallenuspisteitä ja saako tässä vaikeustasoja vaihdettua? Liiallisen vaikea tappaa peli ilon itsellä nopeasti.

Nope, ei tallennusta - ainoastaan voi laittaa runin pauselle ja jatkaa mihin jäi. Sama vaikeustasosta, ei vaihtoehtoja.

Itselle ei mitenkään överivaikea, lähinnä vaikeus löytää tarpeeksi aikaa yhteen vetoon. Jos on yhtään Soulslike pelejä pohjilla niin ei pitäisi yllättää
 
Pelaajia on niin moneen junaan että vaikeustasosta voi väänttää kättä mutta itellä kyllä teetti paljon töitä ja haastetta oli reilunpuoleisesti... Jotenkin vaan kiukulla sain opeteltua ja vejettyä läpi ja oli kyllä jälkeenpäin senarvoista.

Eilen sitten just katoin youtubesta speedrunin tekijöiden kommenteilla jossa joku veti pelin läpi johonkin 45 minsaan... ja hävettää vieläkin miten itellä vei niin kauan ;)
 
Loistava peli, joskin on jäämässä aika lyhyeksi, kun toiseksi viimeinen biomi menossa ja alle 10 tuntia pelattu. Kaikki bossit, paitsi eka, kaatuneet ensimmäisellä tai toisella yrityksellä. Kaikki biomit on tullut kahlattua kokonaan läpi, muutamaa ”challenge roomia” lukuunottamatta. Soulsien jälkeen ei tunnu kovin haastavalta.

”always run” asetus ja dashin hanskaaminen autta kivasti etenkin pomoja vastaan.

*Edit* 12 tuntia se vei!
 
Viimeksi muokattu:
Huomattavasti vaikeampi peli tämä omalla kohdalla on ollut kuin mitä odotin, mutta pelattavuus on niin hyvä, että tekee mieli yrittää kovemmin =D. Kyllä se lopulta palkitsee, mutta paljon myös kiinni siitä mitä "varusteita" sattuu runissa kohdalle tai miten hyvin niitä on oppinut soveltamaan. Pomojen hoiteleminen on todellakin sitten äärimmäisen palkitsevaa, kun on pitkään hakannut päätä seinään ja päässyt peliin ns. sisään. Myös tallennuksen rajoittaminen on hyvää vaihtelua, kun yleensä menee niin save-spämmäilyksi. Todella upeasti toteutettu peli.

”always run” asetus ja dashin hanskaaminen autta kivasti etenkin pomoja vastaan.
Tämän myös todennut toimivaksi. Olisin toivonut, että juoksun voisi saada napista päälle/pois asetuksen pysähtyessä nollautumatta.
 
On kyllä virkistävä peli. Ei jaksanut enää odottaa PC versiota ja nyt kun tämä Returnal on PS+ Premium katalogissa ilmaiseksi (kunhan maksaa ensin) niin tullut jauhettua jokunen tunti jo. Onhan tätä ankea padilla pelata mutta silti tunnelma on ja 3D äänet on huikeat. Onneksi rankka auto-aim auttaa joka pelissä näemmä defaulttina päällä.

Pitääpä ottaa tuo always run käyttöön itsekkin.
 
On kyllä virkistävä peli. Ei jaksanut enää odottaa PC versiota ja nyt kun tämä Returnal on PS+ Premium katalogissa ilmaiseksi (kunhan maksaa ensin) niin tullut jauhettua jokunen tunti jo. Onhan tätä ankea padilla pelata mutta silti tunnelma on ja 3D äänet on huikeat. Onneksi rankka auto-aim auttaa joka pelissä näemmä defaulttina päällä.

Pitääpä ottaa tuo always run käyttöön itsekkin.
:Dse kallein muoto palvelusta. Ei silti, itsellä 170 päivää plussaa jäljellä ja vajaa kolmellakympillä saisi tuon premiumin käyttöön. Taidanpa itsekkin napata.
 
Mukavaa menoa. Eka bossini kuolin yhdesti mutta onneksi oli resurrect paikka lähellä. Toinen bossi kuoli ensi yrittämällä. Kohta ilmeisesti kolmas bossi tulossa kun alkaa olemaan jo niin pitkällä tuo kolmos biomi. Aseena vasta joku rupu level14 konari.

Vähän kummastuttaa nuo aseet kun mitään damage arvoja niille ei ilmoiteta. Eli onko ne periaatteellisesti niin kuin saman tehoisia mutta eri traitit ja kantama erottaa ne toisistaan. Splatterblaster (eli pumppuhaulikko) burstaa läheltä hyvin ja carbine konari naputtaa kaukaa?

En tiedä, hauskaa ollut silti. Jännänä odotan että milloin kuolen ja ilmesesti kaikki aikaisemmat bossit pitää läpäistä uudestaan taas vai mitenkä se menikään?
 
Muutama tunti takana ja pari kertaa olen ensimmäisen biomin pomoa koittanut ja ei ole vielä kaatunut, on tämä vähintään kohtalaisen vaikea peli, eikä tähän mitkään souls pelien läpäisyt auta, täysin eri genren pelejä.

On kyllä virkistävä peli. Ei jaksanut enää odottaa PC versiota ja nyt kun tämä Returnal on PS+ Premium katalogissa ilmaiseksi (kunhan maksaa ensin) niin tullut jauhettua jokunen tunti jo. Onhan tätä ankea padilla pelata mutta silti tunnelma on ja 3D äänet on huikeat. Onneksi rankka auto-aim auttaa joka pelissä näemmä defaulttina päällä.

Pitääpä ottaa tuo always run käyttöön itsekkin.
Makuja on monia, mutta kyllä kait tätä ennemmin Dualsensella pelaa, kuin tunnottomalla hiirellä. Eihän sitä niin hyvin osu, mutta mielestäni tatti tähtäys tuo räiskintään hieman realismia.
 
Ensimmäinen läpipeluu kerta takana. Oli pakko tulla toteamaan, että on erittäin hyvä peli. Suorastaan mestariteos.

Mitä vanhemmaksi oon tullu, sitä vaikeampi on ollut löytää aikaa pelaamiseen. Joten ajan rajallisuuden vuoksi ei keskiverto pelit oikein ole napannut. Joko mekaniikan tai tarinan pitää olla mukaansatempaava, että peliin uppoutuu kuten nuorena (=kun oli vapaa-aikaa yllin kyllin). Tässä on molemmat. 10/10

Tehkää itsellenne palvelus ja kokeilkaa jos ette sitä ole vielä tehnyt.
 
Ensimmäinen läpipeluu kerta takana. Oli pakko tulla toteamaan, että on erittäin hyvä peli. Suorastaan mestariteos.

Mitä vanhemmaksi oon tullu, sitä vaikeampi on ollut löytää aikaa pelaamiseen. Joten ajan rajallisuuden vuoksi ei keskiverto pelit oikein ole napannut. Joko mekaniikan tai tarinan pitää olla mukaansatempaava, että peliin uppoutuu kuten nuorena (=kun oli vapaa-aikaa yllin kyllin). Tässä on molemmat. 10/10

Tehkää itsellenne palvelus ja kokeilkaa jos ette sitä ole vielä tehnyt.

Samaa mieltä kyllä tästä. Tyyliin tokalla yrittämällä ekalle bossille ja tuntikaupalla meni ekaan biomiin lopulta kun en jotenkin osannut asennoitua peliin oikein (yleensä pelaan nollat taulussa, joka ei oikein sovi roguelikeihin). Pelaamisesta tulee taas sitten hiton hauskaa kun on tyyliin jo kaksi biomia pidemmällä kuin ikinä aikaisemmin ja koko ajan pelkää kuolevansa kunnes lopulta kuolet siihen, että varot sitä niin paljon :)

Itse olisin kyllä varmaan pelannut mieluummin PC:llä ja hiiren kanssa. Pleikkariversiossa
ohjautuvat ammukset
oli itselle ylivoimaisesti parhaimpia asetyyppejä.

Hieman yllättävää jos on nyt tulossa PC-versio mikäli Housemarque on Sonyn omistuksessa.
 
Harmittaa ettei ole mitään mahdollisuutta pelata tätä peliä kun ei ole PS5:sta.

Kuulin Housemarquesta 90-luvulla kun Pelit-lehdessä kirjoitettiin että sellainen perustettiin. Sittemmin en kummemmin kiinnittänyt huomiota, mutta kavereiden tykönä käydessä joskus 2010 näkyi Dead Nation pikakuvake. "Joo, en mie muuta pelaa ku tuota peliä."

Myöhemmin huomasin Supreme Snowboarding olevan heidän pelinsä myös, jota pelasin erittäin paljon 1999! Keith Flith siellä myös, varmastikin sen takia kun The Prodigyn VHS-keikkavideokasetilla oli parin sekunnin kohta jossa laskee lumilaudalla. Tunsin yhteyttä kun olin kirjastosta saman kasetin katsonut. :D

Joskus 2011 kun pelasin Trackmania 2: Canyonia koin valaistumisen arcade-peleistä ja tajusin mitä Housemarque tekee. Ja se tekee sen hyvin!

Tulispa PC:lle.
 
Jos ja kun tulee PC versio niin ostan heti. PS5:lla jo helkkarin hieno ja hiottu kokonaisuus mutta ois siisti päästä pelaamaan näppis/hiiri ja vähä premium karkeilla.
 
Laittakaapa wishlistiin steamista. Julkaisu early 2023.

 
Tätä onkin odoteltu pc:lle. Konevaatimuksissa lukee suosituksissa 32GB RAM :vihellys:
Varmaan varmistavat 32GB:llä nopeat latausajat. Täytenä PS5 exclusivena Returnal hyödynsi PS5:n nopeaa SSD:tä ja rautapurkua täysin mitoin ja latausaikoja ei paljoa ollut vaikka kuoli ja koko maailma generoitiin uusiksi. 32GB vaatimuksena takaa sen että iso osa pelin datasta on jo odottamassa nopean muistikaistan takana. PS5 taisi toimia myös niin että oven takana oleva "leveli/huone" ladattiin vasta kun oven aukaisi. PC:llä varmaa nuo viereiset huoneet generoidaan ja ladataan taustalla jo valmiiksi kun mennään huoneeseen jossa useita exittejä.
 
Tätä onkin odoteltu pc:lle. Konevaatimuksissa lukee suosituksissa 32GB RAM :vihellys:

Jep. Muuten melko maltilliset vaatimukset:
 
Varmaan varmistavat 32GB:llä nopeat latausajat. Täytenä PS5 exclusivena Returnal hyödynsi PS5:n nopeaa SSD:tä ja rautapurkua täysin mitoin ja latausaikoja ei paljoa ollut vaikka kuoli ja koko maailma generoitiin uusiksi. 32GB vaatimuksena takaa sen että iso osa pelin datasta on jo odottamassa nopean muistikaistan takana. PS5 taisi toimia myös niin että oven takana oleva "leveli/huone" ladattiin vasta kun oven aukaisi. PC:llä varmaa nuo viereiset huoneet generoidaan ja ladataan taustalla jo valmiiksi kun mennään huoneeseen jossa useita exittejä.
Mikäli tuo on syynä niin harmi ettei tue direct storagea. Vai toimiiko tuo sitten niin eri tavalla verrattuna PS5 vastineeseen ja tuo pitäisi rakentaa peliin alusta asti?
 
Mikäli tuo on syynä niin harmi ettei tue direct storagea. Vai toimiiko tuo sitten niin eri tavalla verrattuna PS5 vastineeseen ja tuo pitäisi rakentaa peliin alusta asti?
Eihän sitä tiedä vaikka tukeekin DS:ää mutta PC:llä ei voi luottaa siihen että jokaisella olisi esim se 5GB/s siirtävä levy pelille kuten PS5:lla. Helppo fixi sille että nostetaan vähän muistivaatimusta ja kakutetaan muistiin data.
 
Mikäli tuo on syynä niin harmi ettei tue direct storagea. Vai toimiiko tuo sitten niin eri tavalla verrattuna PS5 vastineeseen ja tuo pitäisi rakentaa peliin alusta asti?
Tai sitten tuo PS5 lataus systeemi ei ole niin ihmellinen kuin on annettu ymmärtää
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten tota PS5 latausta ei ole niin ihmellinen kuin on annettu ymmärtää
Ei se ole ihmeellinen. Se on vain helvetin nopea mikä ei PC:llä vielä ole mahdollista. Hyvin yksinkertainen ja robusti ratkaisu PS5:ssa rautapurkuineen. Siitä kyllä pääsee ohi esim näin kuten nyt Housemarque näyttää tehneen eli muistivaatimus ylös niin saadaan pelidata 40-50 GB/s putken päähän (dual channel DDR4).
 

15.2. tulossa PC-versio.

Uusi traileri joka esittelee PC-version ominaisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Olipahan hyvä, ettei tullut turhaan PS5:sta hankittua tämän vuoksi. Vaikuttanut alusta asti niin mielenkiintoiselta, että pysynyt enimmäkseen pimennossa tämän kanssa - onko tässä uudelleenpelaamisarvoa tai random generated -sisältöä?
 
Olipahan hyvä, ettei tullut turhaan PS5:sta hankittua tämän vuoksi. Vaikuttanut alusta asti niin mielenkiintoiselta, että pysynyt enimmäkseen pimennossa tämän kanssa - onko tässä uudelleenpelaamisarvoa tai random generated -sisältöä?
Siis koko pelihän on random generoitu. Tämä on roguelike tyylinen. Aina kun kuolee niin peli alkaa alusta uusilla random generoiduilla leveleillä jossa tiettyjä vakiopaikkoja millä juoni etenee. Tämä on erinomainen bullet-hell räiskintä jossa kehitetään refleksipelaamista ja armotonta tykitystä. Sitten kun on niin kova pelaamaan että pääsee yhdeltä istumalta läpi niin on saavuttanut tavoitteen... päässyt random runin läpi ja eikun uudestaan alusta. :cool:
 
Siis koko pelihän on random generoitu. Tämä on roguelike tyylinen. Aina kun kuolee niin peli alkaa alusta uusilla random generoiduilla leveleillä jossa tiettyjä vakiopaikkoja millä juoni etenee. Tämä on erinomainen bullet-hell räiskintä jossa kehitetään refleksipelaamista ja armotonta tykitystä. Sitten kun on niin kova pelaamaan että pääsee yhdeltä istumalta läpi niin on saavuttanut tavoitteen... päässyt random runin läpi ja eikun uudestaan alusta. :cool:

Ja lisäosana tais tulla se torni missä voi vääntää loputtomasti kerroksia ylöspäin Score Attack moodia
 
Siis koko pelihän on random generoitu. Tämä on roguelike tyylinen. Aina kun kuolee niin peli alkaa alusta uusilla random generoiduilla leveleillä jossa tiettyjä vakiopaikkoja millä juoni etenee. Tämä on erinomainen bullet-hell räiskintä jossa kehitetään refleksipelaamista ja armotonta tykitystä. Sitten kun on niin kova pelaamaan että pääsee yhdeltä istumalta läpi niin on saavuttanut tavoitteen... päässyt random runin läpi ja eikun uudestaan alusta. :cool:
Juurikin tätä tuskaa toivoin :) Ollut tosiaan katkolla tämän seuraaminen, mutta koska PC, niin bring it!
 
Pistetään tähän vielä PC version featurelista:
  • NVIDIA DLSS
  • AMD FSR
  • 21:9 ja 32:9 supportit
  • Ray-traced shadows
  • Ray-traced reflections
  • 3D-audio / Dolby Atmos
  • Dualsense haptic feedback
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 746
Viestejä
4 494 757
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom