Returnal (PS5, PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yume
  • Aloitettu Aloitettu
Tallennuksen puutteesta on paljon ollut puhetta, mutta todetaan väliin että kyseessä on myös todella hieno peli. Äänimaailma kuulokkeilla pitää jatkuvasti varpaillaan eikä ole hetkeäkään epäselvää että nyt ei olla kotiplaneetalla :) Itse räiskintä on mielestäni myös viihdyttävää ja aseissa on ollut tarpeeksi variaatiota tähän mennessä lisäperkeineen. Tavaroissa on sopiva sekoitus mystisyyttä (ei selkeää kuvausta mitä tavara tekee) ja selkeitä selitettyjä statseihin vaikuttavia kuvauksia. Noin 10h nyt takana ja oletin jo että olen viimeisessä pomossa, mutta huomasin että en ole löytänyt vielä juuri yhtään pysyviä päivityksiä joten peli varmaan jatkuu tuonkin jälkeen hyvän tovin. Itsellä on pari alkupään runia mennyt perseelleen tallennuksen puutteesta johtuen ja toivottavasti sellainen tuohon saadaan rakennettua päivityksessä.
 
Kumma juttu, ettei Sony ole kehittänyt mitään estoa tallennuksen turvaan siirtämiselle ja palauttamiselle edelleenkään. Muuten kuitenkin ovat aika tarkkana noista trophyistään joka ilmeisesti on se pyhä lehmä, jonka vaarantumista pelätään jos ihmiset voi pelata ja modata miten lystää.
 
Helvetin ärsyttävästi menee vaikeustaso vaihtelut kyllä. 3. paikka menossa nyt itsellä ja menee ihan helposti eteenpäin, kunnes vaan sattuu tulemaan huone huone missä on yhtäkkiä helvetisti lössiä ja kuolee muutamassa sekunnissa kaikkien hyökkäysten paljouteen.
 
2. Maailmaan pääsy oli jo hermostumisen rajamailla, tuola kuolema ja aina alusta syö vähä miestä...
 
Jahas olis about 67 tuntia takana ja tarinan puoli alkaa olla kaluttu. Puuttuu platinumista enää 2, 3, 5, ja 6 biomin koluaminen kokonaan, jotain yksittäisiä scout lokeja uupuu ja vielähän tuota jaksaa juosta. Jyrkkä on ollut learning curve, meinasi jo eka bossiin usko loppua alussa mutta niin sitä vaan oppii kun hakkaa päätään seinään tarpeeksi pitkään, vähän niin kuin soulseissa. :D

Hieno peli kaiken kaikkiaan, tunnelma, pelattavuus, musiikki ja dualsensen ominaisuudet on kyllä mannaa. Tarina tuntuu vähän vieläkin sekavalta, liekkö jätetty tarkoituksella tulkinnan varaa. Pitää ehkä mennä lukemaan jonnekin fiksumpien tulkintoja siitä.
 
@Wolf@Heart Kiinnostaisi kuulla montako yritystä 6. biomin bossi vaati sulta? Kahdesti käyny kuolemassa sitä vastaan ja nyt hetkeen en oo jaksanu yrittää uudelleen daily challengejä lukuun ottamatta.

Peli on kyllä vaikuttava, jostain syystä luuppitematiikka puhuttelee suuresti just nyt.
 
@Wolf@Heart Kiinnostaisi kuulla montako yritystä 6. biomin bossi vaati sulta? Kahdesti käyny kuolemassa sitä vastaan ja nyt hetkeen en oo jaksanu yrittää uudelleen daily challengejä lukuun ottamatta.

Peli on kyllä vaikuttava, jostain syystä luuppitematiikka puhuttelee suuresti just nyt.
Itsellä meni läpi kolmannella yrittämällä. Seuraavan kerran se menikin sitten kuin itsestään läpi. Kunhan oppii sen mekaniikat, niin se on yllättävän helppo..
 
@Wolf@Heart Kiinnostaisi kuulla montako yritystä 6. biomin bossi vaati sulta? Kahdesti käyny kuolemassa sitä vastaan ja nyt hetkeen en oo jaksanu yrittää uudelleen daily challengejä lukuun ottamatta.

Peli on kyllä vaikuttava, jostain syystä luuppitematiikka puhuttelee suuresti just nyt.
Toisella meni, ekalla kertaa yritin mädättäjällä ja ei tullut mitään. Toisella kertaa nappasin pistoolin oven pielestä ja vähän puoliyrityksellä menikin sitten läpi, oli hahmo aika kovissa buffeissa tosin.

Niin kuin CafeRacer tuossa yllä sanoikin niin sittenhän tuo meni jo helpoksi kun mekaniikat oppi ja kerran kun saa alas.
 
Nyt meni myös Act III läpi, kyllähän tästä täytynee platta kairata. Vähän tullut aseiden ominaisuuksia päiviteltyä ja Rotland lobber on kyllä hurja, samaten Hollowseeker jossa lvl 3 serrated projectiles, portal beam ja portal turret :lol: Coilspine shredderiin en ole vielä oikein sisään päässyt, kaikille aseille kyllä tuntuu löytyvän pelityylinsä. Melee on myös kova, tuo tuntuu staggeroivan (isojen vihujen helan alla on toinen palkki, kun se täyttyy niin vihu kaatuu hetkeksi tms) viholliset hetkessä ja jos saa melee boostia niin hankalemmatkin vihut ja eka bossi kaatuu melko nopsaan pelkällä meleellä.

Protection ja repair efficiency augmentit taitaa olla parhaita. Pidän myös niistä, jotka estävät ettei adrenaliinitaso putoa vaikka tulee hitti. Siihen päälle vielä adrenaline leech :thumbsup: Välillä tulee kyllä melko op buildeja, mutta ei nyt sentään mitään Binding of Isaac tason övereitä. Ehkä itse kaipaisi joitain selvästi sekopäisempiä komboja myös.

Biome kolmosen bossi ja musiikin rakentuminen tuon ympärille on kyllä huikea!
 
@Wolf@Heart Kiinnostaisi kuulla montako yritystä 6. biomin bossi vaati sulta? Kahdesti käyny kuolemassa sitä vastaan ja nyt hetkeen en oo jaksanu yrittää uudelleen daily challengejä lukuun ottamatta.

Peli on kyllä vaikuttava, jostain syystä luuppitematiikka puhuttelee suuresti just nyt.
itsellä tuo tippui ensimmäisellä yrityksellä, mutta toisaalta olin niin lihavassa kunnossa että jos olisin hävinnyt niin olisi hävettänyt.
hollow seeker turretilla ja portal lisäyksillä, +50% defence ja resinien nosto antoi kilven niin nostin aina kun kilpi hajosi uuden resinin maasta, bossi suoraan sanoen suli käsissä.
 
Itelläki meni eilen ensimmäisen kerran läpi, 16 kuolemaa näyttää yhteensä ja 19h pelikellossa. Puolet pelistä menikin kerralla läpi yhdellä runillä joten viimeinen pomo oli todella helppo, jäi hieman sellainen olo että se olisi ehkä helpoin muutenkin? Veikkaan että paljon on silti löytymättä ja ihan mielellään tuota pelaa vielä lisää että tulee nuo uudet aseetkin testattua eri perkeillä, ehkä jopa platinumia voisi hakea jos siellä ei ole mitään liian hankalia haasteita. Menee helposti top-10 listalle kaikkien aikojen pelisuosikeissa, vaikea löytää moitittavaa ja toivottavasti DLC sisältöä on jo työn alla
 
Hermo meinaa mennä ku grindaat hyvät tavarat ja kuolet, sitte seuraavas loopis bossia vastas ja ei mitää tavaroita.
 
Tässä pari päivää tullut pelailtua ja maistuu kyllä, tunnelma, pelattavuus ja musiikit kohdillaan. Musiikista tulee ihan Alien vibat syystä tai toisesta.

Kyllä tämä peli silti jonkinlaisen save systeemin tarvii kesken runin, ei yhtään mitään syytä miksi sellaista ei voisi olla, tyyliin Hades.
 
Gameplay on täyttä rautaa. Savea kyllä kaipaisi ja on turhan vaikea minulle kun en ole vieläkään päässyt eka biomiä läpi jotain 4h päihtyneenö pelailun jälkeen (normaalia vai olenko paska?).
Tuntuu että miten tämän voi kerralla vetästä mutta ehkäpä ne pysyvät upgradet tulevaisuudessa parantavat hahmoa niin paljon että se onnistuu...?
 
Viimeksi muokattu:
@Wolf@Heart Kiinnostaisi kuulla montako yritystä 6. biomin bossi vaati sulta? Kahdesti käyny kuolemassa sitä vastaan ja nyt hetkeen en oo jaksanu yrittää uudelleen daily challengejä lukuun ottamatta.

Peli on kyllä vaikuttava, jostain syystä luuppitematiikka puhuttelee suuresti just nyt.
Mitä ovat Daily Challenge? Olen kyllä ihan missannut. Joku törppö on johon tarvii lisää oboliittejä että jotain tapahtuu, varmaan se?
 
@JouBqa Daily challenge löytyy sieltä maahansyöksyneen aluksen toisesta kompuutterista (heti sisäänkäynnistä oikealle). Taitaa avautua vasta, kun on päässyt ekan biomin läpi.
 
Peli oli paketissa hyvin pitkää, mutta uteliaisuudesta avasin sen eilen. Hieno ja pelottava maailma misä se tyyppi liikuuu. Siitä isot pisteet. Mutta pienen pelailun jälkeen mulla ei ole hajuakaan olenko edistynyt pelissä vai en, olen kuollut kymmeniä kertoja ja hortoillut pitkin poikin, mutta mulla ei ole hajuakaan olenko edistynyt pelissä yhtään. Olisi tosi hieno peli jos tuosta saisi jotain tolkkua että missä mennään. Ja liiat toistot alka ärsyttämäään, kun en ymmärrä että mitä iloa se tuo peliin, mielestäni ei mitään. Taidan laittaa takaisin pakettiin, ja enkä kyllä voi suositella peliä satunnaiselle pelajalle kyseisten toistojen johdosta.
 
Peli oli paketissa hyvin pitkää, mutta uteliaisuudesta avasin sen eilen. Hieno ja pelottava maailma misä se tyyppi liikuuu. Siitä isot pisteet. Mutta pienen pelailun jälkeen mulla ei ole hajuakaan olenko edistynyt pelissä vai en, olen kuollut kymmeniä kertoja ja hortoillut pitkin poikin, mutta mulla ei ole hajuakaan olenko edistynyt pelissä yhtään. Olisi tosi hieno peli jos tuosta saisi jotain tolkkua että missä mennään. Ja liiat toistot alka ärsyttämäään, kun en ymmärrä että mitä iloa se tuo peliin, mielestäni ei mitään. Taidan laittaa takaisin pakettiin, ja enkä kyllä voi suositella peliä satunnaiselle pelajalle kyseisten toistojen johdosta.
Etsi punainen ovi
 
Jaa no selvihköinpäin kokeili niin meni eka bossi toka yrityksellä kohtuu iisillä. Eiköhän se tästä! Hieno peli
 
Etsi punainen ovi

Hieman kiertelin tuolla uudestaan ja löysin punaisen oven , mutta sitten jokin helvetin avain puuttui. Tää ei ole mun peli, kärsivällisyys ei vaan riitä tälläiseen. Nyt peli menee pakettiin takasin ja saa pysyä siellä.

En vaan vieläkään tajua miksi tän pitää olla täläinen, Muutama toisto on ok, mutta liika on liikaa.
Potentiaalia pelissä on , mutta pilattu tällä liiallisella toistolla. Jollekin pitkäpinnaiselle tää on varmaan kivaa ?
 
Hieman kiertelin tuolla uudestaan ja löysin punaisen oven , mutta sitten jokin helvetin avain puuttui. Tää ei ole mun peli, kärsivällisyys ei vaan riitä tälläiseen. Nyt peli menee pakettiin takasin ja saa pysyä siellä.

En vaan vieläkään tajua miksi tän pitää olla täläinen, Muutama toisto on ok, mutta liika on liikaa.
Potentiaalia pelissä on , mutta pilattu tällä liiallisella toistolla. Jollekin pitkäpinnaiselle tää on varmaan kivaa ?
Juu se on se ovi mistä pääset toiseen biomiin. Se ja bossiovi taitavat molemmat olla punaisia mutta eri symboli päällä. Eli eka se punainen bossiovi.
Se on hauska bossi, käyhän ettimässä ja pieksämässä se ennen kuin luovutat (suosittelen eka ettimään Carbine aseen). Itsellä oli noin 4h paikkeilla lopettaminen lähellä mutta onneksi en lopettanut. Tuo alku on vaikeinta, mutta kyl se siitä avautuu kun pelaa. Niitä pysyviä upgradeja tulee ja peli alkaa rullaan
 
Hieman kiertelin tuolla uudestaan ja löysin punaisen oven , mutta sitten jokin helvetin avain puuttui. Tää ei ole mun peli, kärsivällisyys ei vaan riitä tälläiseen. Nyt peli menee pakettiin takasin ja saa pysyä siellä.

En vaan vieläkään tajua miksi tän pitää olla täläinen, Muutama toisto on ok, mutta liika on liikaa.
Potentiaalia pelissä on , mutta pilattu tällä liiallisella toistolla. Jollekin pitkäpinnaiselle tää on varmaan kivaa ?
Roguen kaltaisiin peleihin kuuluu se, että opitaan pelin systeemit ja tullaan siinä paremmaksi. Lopulta todella vaikealta tuntunut asia menee kuin vettä vaan, kun tietää, miten viholliset käyttäytyvät ja mikä niihin toimii parhaiten. Eli samaa filosofiaa kuin Souls-peleissä. Ymmärrettävästi tämä ei ole kaikkien pelaajien mieleen, sillä toiset etsivät peleistä erilaisia asioita.

Jotain vinkkejä uusille pelaajille, jotta pääsee ekasta biomista läpi.
  • Näppäimet on muokattavissa asetuksissa. Tätä kannattaa käyttää hyödyksi, jos tuntuu, että jokin funktio ei tunnu oikealta paikalta tietyssä näppäimessä.
  • Pysy liikkeessä koko ajan ja etsi mahdollisuuksien mukaan suojaa pilareista yms. kun tulee liian tukalaa (itse enabloin "juokse aina" pelin asetuksista). Tulet saamaan pian kyvyn, joka helpottaa liikkumista huomattavasti lisää.
  • En itse tykännyt haulikosta sillä se pakotti olemaan lähempänä vihuja. Pistooli ja kivääri on hyviä tuossa ekassa biomissa ja pidä etäisyyttä vihuihin. Kun tulee kokemusta ja uusia kykyjä, lähitaistelu on kannattavampaa.
  • Kerää valuuttaa ja pyri hankkimaan astronautti-esine ostopaikasta (toinen elämä) ekaa bossia varten.
  • Älä mene tähdellä merkittyyn oveen - se on vaihtoehtoinen ja todennäköisesti turhan haastava paikka aloittelijalle. Jos luulee, että sinne on pakko mennä, voi turhauttaa kun kuolee siellä koko ajan. Muutoin kannattaa koluta paikat huolellisesti ja etsiä esineitä/aseita.
  • Useimmat häiriöt on helppo poistaa, joten sanoisin että riskinotto kannattaa esineissä ja parasiiteissa varsinkin hyvissä ajoin ennen bossin kohtaamista, jos upgrade kuulostaa hyvältä. Juuri ennen bossin kohtaamista ei luonnollisesti kannata ottaa mitään häiriöitä tai voi mennä liian vaikeaksi.
  • Suosittelen kivääriä ekaan bossiin. En muista enää aseen oikea nimeä.
  • Opi lataamaan ase oikealla hetkellä, ettet menetä aikaa sen lataamiseen. Tähtäimen alapuolelle tulee latausslideri näkyviin ja ase pitää ladata, kun slideri on latautunut keskiosaan.
  • Käytä sekundääristä ammusta aina kun mahdollista isompiin örvelöihin. Se taitaa latautua takaisin about 30 sekunnissa ja kuulet äänestä kun se latautuu takaisin käyttöön.
  • Älä säntää suoraan bossin luokse. Kannattaa nähdä vaivaa, että hankkii upgradeja, esineitä ja parempia aseita yms. Tai no, ehkä ensimmäisen kerran voi suoraan sännätä sisään, jotta näkee vähän millainen bossi kyseessä.
Tuollaiset asiat tulee ekana mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä maistuu. Toisella kerralla pääsin ekan bossin kolmanteen vaiheeseen ja sitten kuolo korjasi. Tosin oli noita heikennyksiä ainakin pari päällä. Mukava peli omaan makuun. Hades ja Isaac on kelvannut todella hyvin. Myös souls sarja niin ei toisaalta yllättänyt tämän viehätys.
 
On kyllä hyvä peli. Alkuun ärsytti nollautuminen, mutta nyt on aika messevää menoa, kun oppi pelaamaan. HDR-töllöllä varmasti hienon näköinen tämä peli ja etenkin boss fightit.

Ihmettelen kyllä hieman, miten tästä löytyy niin vähän noita YouTube-videoita yms., vaikka ollut jo 3kk myynnissä. Selvästi revikoiden arvosanat vaikuttaneet ostajiin ja tämä osittainen "ei tallentamista"
 
Nyt kyllä alkaa vähän turhauttamaan kun 13h ja vieläkin toka biomissa. Pääsen bossille helposti mut sitten liian heikko voittamaan. Jos lähtee hakeen upgradeja kuolee sinne... Ehkä täytyy vain todeta että taidot ei riitä tai huijata ja katsoa neuvoa netistä...
 
On kyllä loistava peli. Paitsi siinä tilanteessa kun pitkä runi päättyy pelin kaatumiseen hieman ennen viimeistä bossia. :hammer:
 
Ei taida olla meikäläisen peli tämä, vajaa pari tuntia pelasin ja en päässyt edes ensimmäiselle bosselle, ei vaan taida pää kestää tuota että aina alusta. Mitä noita tilastoja katselin niin vain 21% pelaajista on läpäissyt pelin.
 
Ei taida olla meikäläisen peli tämä, vajaa pari tuntia pelasin ja en päässyt edes ensimmäiselle bosselle, ei vaan taida pää kestää tuota että aina alusta. Mitä noita tilastoja katselin niin vain 21% pelaajista on läpäissyt pelin.
Tuo pitää paikkansa suurimman osan peleistä kohdalla, eli ei tarkoita käytännössä yhtään mitään. Hyvin pieni osa läpäisee aloittamansa pelit.

Jotain listaa

  • The Last of Us Part 2 – 58%
  • Final Fantasy VII Remake – 53.3%
  • God of War – 51.8%
  • Marvel’s Spider-Man – 50.7%
  • Uncharted: The Lost Legacy – 50.3%
  • Detroit: Become Human – 49%
  • Ghost of Tsushima – 38.2%
  • Horizon Zero Dawn – 34.5%
  • Days Gone – 34%
  • Bloodborne – 31.9%
  • Death Stranding – 29.3%
  • Red Dead Redemption II – 28.6%
  • The Witcher 3 - 26%
 
Tuo pitää paikkansa suurimman osan peleistä kohdalla, eli ei tarkoita käytännössä yhtään mitään. Hyvin pieni osa läpäisee aloittamansa pelit.

Jotain listaa
Demon Soulsin on läpäissyt 33%, tuo johtuu osittain siitä että Demon Soulsin pelaajista osa on souls veteraaneja. Kyllä tuo Returnalin tyly luonne vaikuttaa tuohon pelin alhaiseen läpäisyprosenttiin. Jos peli myy hyvin niin eipä niillä läpäisyprosenteilla silloin hirveästi virkaa ole.
 
Ei taida olla meikäläisen peli tämä, vajaa pari tuntia pelasin ja en päässyt edes ensimmäiselle bosselle, ei vaan taida pää kestää tuota että aina alusta. Mitä noita tilastoja katselin niin vain 21% pelaajista on läpäissyt pelin.

Kyllä mulla meni kauemmin eka bossille. Toka kenttä olikin sitten helpompi kun hahmo kehittyy.
Kolmanteen kenttään on itellä jumahtanut enkä ole pelannut pariin viikkoon mutta ajattelin vielä ensi ja sitä seuraavalla viikolla kokeilla taistella tämän läpi
 
8h peliaikaa ja 44 reset-kertaa upotin tähän ennenkuin totesin ettei ole meikäläisen peli (niinkuin ei ollut demon's souls:kaan). Perusmekaniikka hyvä, kentät upeita ja muutenkin olisi varmasti koukuttava peli, mutta tuo jatkuva resetointi ja liiallinen satunnaisuus (aseet, dropit sun muut) ärsytti **tusti. Ekan bossin sain melkein hengiltä (2 henkeä kolmesta), olin jopa saanut sen resurrect-kammion käyttöön mutta pettymyshän oli sitten melkoinen kun bossin tapon saikin taas aloittaa nollasta...

En mielestäni ole mitenkään erityisen surkea pelaaja, mutta olisiko tuo maailma nyt sitten pitänyt jokaisen kuolokerran jälkeen kammata jokaista kammioo myöden läpi kaikki kamat ja boostit keräten jotta olisi edes teoreettiset mahkut saada bossi hengiltä?
 
Aika raju tämä hinta vaikka huippuluokan peli kyseessä? Diginä haluan.


Täytyy tämä kyllä hankkia, niin kiehtovat 8 ominaisuutta:

 
Viimeksi muokattu:
Eikö tätä saa millään englannin kielelle? Todella rasittavaa, kun yrittää etsiä tietoa, niin joutuu arvaamaan nuo suomenkieliset käännökset.

Oboliittivaraston yläpuolella oleva hologrammi ilmeisesti kertoo mikä artefakti sieltä tippuu?

Sitten protip ketkä tätä joskus pelaa, ottakaa Playstationin asetuksista automaattiset päivitykset pois päältä. Lepotilassa päivitetty konsoli sulkee pelit ja sovellukset, meni aika monen tunnin grindaus hukkaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tätä saa millään englannin kielelle? Todella rasittavaa, kun yrittää etsiä tietoa, niin joutuu arvaamaan nuo suomenkieliset käännökset.

Oboliittivaraston yläpuolella oleva hologrammi ilmeisesti kertoo mikä artefakti sieltä tippuu?
Ja mikä on hartsi?

Sitten protip ketkä tätä joskus pelaa, ottakaa Playstationin asetuksista automaattiset päivitykset pois päältä. Lepotilassa päivitetty konsoli sulkee pelit ja sovellukset, meni aika monen tunnin grindaus hukkaan :)
Uskoisin että jos vaihdat pleikan kielen englanniksi niin pelikin on.
 
Sitten protip ketkä tätä joskus pelaa, ottakaa Playstationin asetuksista automaattiset päivitykset pois päältä. Lepotilassa päivitetty konsoli sulkee pelit ja sovellukset, meni aika monen tunnin grindaus hukkaan :)

Huh huh, onko tämä joku kidustussimulaattori, vai minkä ihmeen takia tässä ei ole Save&Exit toimintoa? Aivan kuin tavoitteena olisi pelaajan v-käyrän maksimointi, mikä sitten johtaa kentän vihdoin läpäistessä eufooriseen tunteeseen - itse asiassa nerokasta!
 
Itseäni tallennuksen puute ei ainakaan paljoa häirinnyt noiden peliin käyttämäni n. 50 tunnin aikana. Rest mode palveli tarkoitusta tarpeeksi hyvin. Tosin samaan hengenvetoon todettakoon, että en kauheasti muuta tämän lisäksi tänä aikana myöskään pelannut. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta kahta peliä ei taida saada rest modeen paussille yhtä aikaa, niin onhan se tallentaminen tätä kautta ihan ymmärrettävä valituksen aihe..

Vaikeusastehan tässä pelissä on ensialkuun jyrkkä, kuten täälläkin monesti on todettu. Loppua kohden peli muuttuu helpommaksi, kun ensinnäkin sitä oppii pelaamaan, ja toiseksi saa aseista ja puvusta unlockattua tarpeeksi jykevät ominaisuudet.

Joka tapauksessa Returnal oli tähän asti vuoden paras pelikokemus, jonka parhaana puoleena mieleen jäi jopa hieman yllättäen tarina, ja etenkin pelin tyyli kertoa sitä.
 
Itseäni tallennuksen puute ei ainakaan paljoa häirinnyt noiden peliin käyttämäni n. 50 tunnin aikana. Rest mode palveli tarkoitusta tarpeeksi hyvin. Tosin samaan hengenvetoon todettakoon, että en kauheasti muuta tämän lisäksi tänä aikana myöskään pelannut. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta kahta peliä ei taida saada rest modeen paussille yhtä aikaa, niin onhan se tallentaminen tätä kautta ihan ymmärrettävä valituksen aihe..

Vaikeusastehan tässä pelissä on ensialkuun jyrkkä, kuten täälläkin monesti on todettu. Loppua kohden peli muuttuu helpommaksi, kun ensinnäkin sitä oppii pelaamaan, ja toiseksi saa aseista ja puvusta unlockattua tarpeeksi jykevät ominaisuudet.

Joka tapauksessa Returnal oli tähän asti vuoden paras pelikokemus, jonka parhaana puoleena mieleen jäi jopa hieman yllättäen tarina, ja etenkin pelin tyyli kertoa sitä.
Peli vielä pelaamatta, mutta kiinnostaa kyllä.

Miten koet, mikäli save&exit olisi ollut pelissä, olisiko jollain tapaa heikentänyt kokemustasi? Kysyn kun edelleen kiinnostaa tämä pelintekijän ratkaisu.
 
Miten koet, mikäli save&exit olisi ollut pelissä, olisiko jollain tapaa heikentänyt kokemustasi? Kysyn kun edelleen kiinnostaa tämä pelintekijän ratkaisu.

En usko että olisi myöskään heikentänyt mitenkään. Ei siis ollut suurempaa vaikutusta omaan peliin, yhtä pelin kaatumista lukuunottamatta. Kaatuminen ja koko sen runin menetys harmitti tietty hetken, ja siinä kohtaa myönnän kaivanneeni tallennusta. Liian paljon tästä tallennusratkaisusta on ollut mielestäni kuitenkin netissä hampaidenkiristelyä siihen nähden, mikä vaikutus sillä lopulta ihan oikeasti on.

Keväällä pelin julkaisun aikoihin PS5:ssä oli muistaakseni vielä jonkilainen rest modea koskeva bugi, jolla saattoi konsolinsa saada jopa hajalle rest modessa. Tässä valossa tallennuskeskustelu oli tietysti aivan aiheellista ja ymmärrettävää, mutta sellaiset bugitkin on aikapäiviä sitten onneksi jo korjattu.
 
Ehkä tuo tallennuskeskustelu juontaa enemmän juurensa nykyaikaisesta suorituskeskeisestä pelaamisesta jossa itse pelin pelaaminen on toissijaista, kun peli halutaan suorittaa loppuun tehokkaasti.
 
Itseä ei haitannut tallentamisen puute:

Jokaisen maailman alussa on upgradet ja yleensä heti perään ase. Joten kun peli alkaa alusta, juoksin ainakin itse täyttä häkää seuraavaan maailmaan ja skippasin ekan maailman menot kokonaan
 
Vuoden PS5 peli ja yksi kaikkien aikojen parhaista 3person peleistä!

Vihdoinki pääsin kokeilemaan PS5-ohjainta ja todellista Next-Gen peliä. Returnal pelattavuus hipoo täydellisyyttä varsinkin 3person genressä. Audiovisuaalisesti en ole nähnyt mitään vastaavaa. Maailma on upea, jännittävä sci-fi-maailma, jossa riittää todella paljon tutkittavaa. Yksityiskohtien määrä on loputon: tuuli, sade, kasvillisuus, piirtoetäisyys, erilaista tekstuuria ja valoefektejä on joka lähtöön. Valaistus ja varjot luovat tunnelmaa.

Pelin menut ovat niin ikään upeat ja yksityiskohtaiset. On aseita, varusteita, puku, tietokanta ja vaikka mitä säädettävää. Peli myös auttaa uusien ominaisuuksien / pelimekaniikoiden opettelussa lyhyiden videoiden avulla. Tekstit saa suomen kielellä. En tosiaan päässyt vielä ekaa Biomea (maailmaa) läpi, mutta se ei haitannut, sillä aina kun minut listittiin, niin heräsin uudestaan ja maailma oli muuttunut layoutiltaan.

Aseissa on potkua ihan pistoolista lähtien ja ainakin itse pidän PS5-ohjaimesta todella. On värinää ja erilaista tasoa liipasimissa. Pelasin peliä LG OLED CX teeveellä ja äänet KEFfin huippu kajareista ja subbarista. Kokeilin myös pleikan omia noin 100 € kuulokkeita. Niilläkin kuulosti mahtavalta.

Yllätyin Returnalissa eniten siitä kuinka paljon pelissä on tutkittavaa ja sellaisia salaisuuksia. Pelaaminen ei ainakaan itselle ollut vaikeaa mitä tulee hyppimiseen, syöksyyn ja syöksy hyppyihin taikka taisteluihin. Vähän suuremmat vastukset saattavat tulla agressiivisesti päälle ja yllättäen, mutta toisaalta jos keskittyy kuuntelemaan maailman ääniä, niin siitä on suuri apu.

Tulikärpäset pörräävät ympärillä, hahmon puku on tosi tyylikäs sekin. Jos kuolee osa asioista jää. Toki en päässyt vielä ekasta maailmasta eteenpäin, joten en osaa sanoa tallentamisesta. Pelisessio kesti noin 6-7 tuntia. Olin koukussa käytännössä ekan 3 minuutin jälkeen. Vaikea ymmärtää että Suomessa tehdään jotain näin uskomattoman siistiä. Pelattavuus on hiottu äärimmäisyyksiin, mutta sen lisäksi saa sellaista audiovisuaalista tykitystä 60 fps ja 4K. HDR taikoo sellaisen värimaailman ettei voi kuin nöyränä kumartaa upean alien maailman edessä.

Monesti tuli elokuva Prometheus mieleen. Hyvällä tavalla. Oman PS5 konsolin saan ehkä joskus 2022. Tämä tulee hankittua saman tien diginä.
 
Jokohan sitä kohta tulee mahdollisuus itsellekkin hommata tämä peli :hmm: (Eli jonkin moinen save[& exit] toiminto)


Tämä olisi kyllä loistava juttu! Jäänyt peli ihan alkutekijöihinsä, kun kahden vaippapöksyn kanssa mahdoton saada tarpeeksi aikaa tämän pelaamiseen. Toivottavasti ei jää huhuksi. :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 764
Viestejä
4 495 533
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom