Retropelaaminen, emulaattorit ja laitteet

Oletteko tehneet PS4:stä retrokonetta? Katsoin Youtubesta jonkun videon ja näytti aika hankalalta. Pleikkarissa piti olla joku tietty päivitysversiokin käyttöjärjestelmästä tms.
 
Jos ei laittomuuksia meinaa tehdä, niin sen teratavun kokoelman kaveriksi tarvitsee muutaman pelican storage -toimipisteen verran säilytystilaa. Ja useamman vuoden mittaisen täyspäiväisen ebay -jahdin.

En siis olisi tallennustilasta niin huolissani.
Ämmässuon kaatopaikalla on hyvin tilaa, siellä kaikki alkuperäiset pelit ovat tarkasti lajiteltuina hyvässä piilossa.
 
Ämmässuon kaatopaikalla on hyvin tilaa, siellä kaikki alkuperäiset pelit ovat tarkasti lajiteltuina hyvässä piilossa.
Eli espoon kaupunki voi hyvillä mielin ladata netistä kopiot. Eiku ei.. laitonta tuokin.

Kallis harrastus tuo retroilu. Välillä harkinnut aloittamista, mutta sitten jättänyt väliin, kun ei pelien laivaaminen jenkeistä ja japanista oikein nappaa ja euroversiot on yleensä huonompia.
 
Ihan hyvällä omallatunnolla voi ladata ROMit peleistä jotka on junnuna omistanut. Tekijä on saanut rahansa (tai ainakin kasetti/levyvalmistaja). Saattaahan noita pelejä vielä jossain porukoiden varastossa olla tallessakin. Muistaakseni myin vaan raudat pois ja hommasin varoilla ekan PC:n.

Harvoin näissä retroiluissa enää mitään uusia suosikkeja löytää, saati että viitsisi kahlata läpi jotain kymmeniä-satoja pelejä ihan randomilla. Enemmänkin sitä nostalgiaa, kun muistelee jotain tiettyjä merkityksellisiä pelejä sieltä 80/90 lukujen taitteesta. Kuitenkin kaikki isoimmat julkaisut silloin tuli pelattua. Mieluummin poimii noi kuin lataa jotain 1000 pelin megapackejä joista 99% on täyttä kuraa tai itselle täysin tuntemattomia.

Jotenkin aina tää retroilu muutenkin ideana - sekä se säätämisen ilo - tuntuu hauskemmalta kuin itse pelaaminen, aika kultaa muistot. Sitten todellisuus iskee kasvoille, kun saat kaikki jiiriin ja jonkun "Megamanin" pyörimään, muistat heti miten raivostuttavia ja sadististisia jotkut pelit siihen aikaan olikaan. Mutta silloin oli sitä aikaa upottaa ihan eri tavalla. Tai joku silloinen lempipeli onkin nykyään aivan tajuttoman yksinkertainen mekaniikoiltaan, se vaan lapsen silmin näytti silloin erilaiselta.

Sopivassa seurassa jaksaa yhden illan noita koluta, jonka jälkeen unohtuu taas pitkäksi aikaa.
 
Jos meinaa kerätä varmuuskopioita internetistä niin archive.org ja sieltä etsii tosec, tosec-iso ja tosec-pix. TOSEC projekti yrittää arkistoida vanhojen koneiden historian mukaanluken paperilehdet, manuaalit yms. TOSEC:ssa on rommit, tosec-iso kerää cd-levyimageja ja tosec-pix kerää lehtiä, manuaaleja yms.

En laita suoria linkkejä, mutta ei ole vaikea löytää. TOSEC:n kaveriksi romvault niin saa pidettyä tiedostot järjestyksessä + näkee mitä on kokoelmassa ja mikä puuttuu. RomVault on kätevä, kun se osaa löytää duplikaattitiedostot, järjestää kokoelman annetun metadatan pohjalta jne.

Amigahommiin voi suositella winuae:ta emulaattoriksi: WinUAE Amiga emulator amiga peleihin imho. helpoin tapa on zeb:in whdload image(en linkkaa) tai sitten pimiga image +rpi. whdload image on kiva, kun siinä on workbench asennus, jossa saa kiintolevyltä pelit käyntiin + modeja + demoja ja toimii myös aidossa koneessa, jos joskus sellaisen ostaa. WB:ssa on myös kaikenlaista hyötysoftaa asennettuna, jos haluaa virkistää lapsuuden muistoja.



romvault: RomVault by GordonJ
ja romvaulttiin tosec metadata(ei rom:ja, vain metadata):

Noi kaksi kun laittaa niin näkee suurinpiirtein kaiken mahdollisen oldschool kaman mikä on jossain internetin nurkassa kerättävissä + lajiteltu. Kun uusia tiedostoja löytyy tai joku järjestää paremmin niin uuden metadatan lataamalla ja napista painamalla saa oman kirjaston järjestykseen.
 
Viimeksi muokattu:
@timppeli Itselläni on Retroarch käytössä Win10 koneessani jota voisin suositella. Ohjaimena toimii PS4:n ohjain joka on bluetoothilla kiinni koneessa DS4Windows ohjelman avulla. Retroarchiin saa hyvän määrän eri coreja joilla voit pelata noita NES, SNES, DOS jne jne pelejä. Saa myös Linuxiin: RetroArch
Ja myös Xbox seriesille, sillä itse käyttänyt Retroarchia
 
Viimeksi muokattu:
Jokos PlayStation Portable (PSP 1000, eli ns. Fat versio, vm 2004) luetaan retrolaitteeksi?

Tuollainen on kaapissa ja haluaisin herättää henkiin, mutta akku on täysin kuollut, ei minkäänlaista elonmerkkejä (ei yllättänyt). Nyt siis olisi hakusassa akku ja eipä oikein virallisia taida olla enää myynnissä, ainakaan itse en löytänyt. Mutta sitten kaikenlaisia vara-akkuja on kyllä monenlaisia (ihmisten kokemuksia tuntuu olevan laidasta laitaan), mutta onkohan kellään sattumoisin kokemusta hyvästä sellaisesta? Tuntuu laatu noissa vaihtelevan todella paljon ja ajattelin josko olisi joku, jolla olisi kokemuksia asian suhteen.

Custom ROM tottakai asennettuna, jolla voipi pyöritellä sitten emulaattoreitakin tarvittaessa (tuokin vaatinee päivittelyä). Ajattelin josko tuosta saisi vielä toimivan mukana kulkevan pelilaitteen nykypäivänä...
 
Jokos PlayStation Portable (PSP 1000, eli ns. Fat versio, vm 2004) luetaan retrolaitteeksi?

Tuollainen on kaapissa ja haluaisin herättää henkiin, mutta akku on täysin kuollut, ei minkäänlaista elonmerkkejä (ei yllättänyt). Nyt siis olisi hakusassa akku ja eipä oikein virallisia taida olla enää myynnissä, ainakaan itse en löytänyt. Mutta sitten kaikenlaisia vara-akkuja on kyllä monenlaisia (ihmisten kokemuksia tuntuu olevan laidasta laitaan), mutta onkohan kellään sattumoisin kokemusta hyvästä sellaisesta? Tuntuu laatu noissa vaihtelevan todella paljon ja ajattelin josko olisi joku, jolla olisi kokemuksia asian suhteen.

Custom ROM tottakai asennettuna, jolla voipi pyöritellä sitten emulaattoreitakin tarvittaessa (tuokin vaatinee päivittelyä). Ajattelin josko tuosta saisi vielä toimivan mukana kulkevan pelilaitteen nykypäivänä...

Cameron Sinon 1800mAh akku kuulemma paras mitä siihen saa. Itselläni on halvempaa kiina höpöhöpö "3600mAh" akkuja, toimivat ihan ok, varsinkin kun pelaa vain kortilta, eikä käytä UMD -asemaa.
 
No perhana soikoon, sepäs kävi helposti tällä kertaa, kiitän, pääsee "leikkimään" vanhalla "lelulla" vielä näin reilun 10 vuoden jälkeen...

Itsekin pääsin juuri takaisin PSP pelailuun kiinni, vanhasta oli LCD rikkoutunut. Helpommalla toki pääsisi kun emuloisi vain PC:llä, mutta mitäpä hauskaa siinä olisi.
Street Supremacy, Daxter ja Super Agent Clank ne mitä tällä itse tällä hetkellä pelailen.
 
Itsekin pääsin juuri takaisin PSP pelailuun kiinni, vanhasta oli LCD rikkoutunut. Helpommalla toki pääsisi kun emuloisi vain PC:llä, mutta mitäpä hauskaa siinä olisi.
Street Supremacy, Daxter ja Super Agent Clank ne mitä tällä itse tällä hetkellä pelailen.
Tilasinpa samantein akun, niin josko ensiviikosta pääsisi syventymään kunnolla, tällä hetkellä laite kyllä lähtee nätisti päälle virtalähde kiinni ja kertoo että external power käytössä. Firmware näyttäisi olevan
6.60 PRO-B10, ei hajuakaan mikä nykyään on se paras, jolla pyörisi imaget ja emulaattorit...

Ulkoisesti erittäin siistissä kunnossa, koska ollut suojapussissa vuoden päivät kaapissa "tallessa". Ajattelin, että tuosta saisi vielä toimivan laitteen, jota kantaa mukana kun joskus tylsiä hetkiä tietyissä tapauksissa ns. tien päällä.
 
Aloitin oman emulaattoriprojektini hetki sitten asentelemalla Raspi 4:seen uusimman Lakkaversion. Itse laitteisto pyörähti käyntiin laakista ihan OK, mutta muita omituisia ongelmia kyllä matkaan mahtunut. Ensimmäiset emuloitavat olivat Amiga ja PSX. En ymmärrä mikä järki on lukita pelien KickStart/BIOS tiedostot tiettyyn versioon. Molemmat emut vaativat tavallaan pelikohtaiset rommit "koneista". Uudempi versio ei vaan suoraan käy. Samoin huonosti dokumentoitu ominaisuus tuli vastaan myös askareltuani Pleikkarin firmware-versoiden parissa. Oma tiedostoni päättyi .BIN ja ei toiminut. Ihan testaamalla vaihdoin sen .bin niin johan löytyi ja toimi. Loogista toki linux-maailmassa, mutta Google ei asian tiimoilta auttanut ainakaan kovin nopeaan.

Mutta kysymys.. Nyt PSX pelejä pelattaessa emulaattori antaa varoituksen startatessaan ettei hardware renderingiä ole havaittu ja mennään softapohjalla. Eikö PI 4:ssa pitäisi ihan rautapohjaista kiihdytystä olla tarjolla? Pieni AA kun olisi toiveissa shadereiden kautta koska näyttönä 47 tuumainen vanha littu-tv, mutta en edes ole vielä jaksanut koittaa jos softwarella joutuu menemään. Nytkin esim. Crash Bandicoot I musiikit hidastuvat välillä vaikka itse pelinopeus ihan OK luokkaa ja nykimätöntä.

EDIT: Sellainen tuli myös vastaan, että heikkona hetkenä ostamani miniversio PlayStation Classicin ohjaimet eivät tunnistuneet suoraan Raspissa. PC:ssä toimivat ihan OK. Ratkaisuksi löytyi aktiivinen hubi jonka kautta toimivat täydellisesti. Jännä juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Aloitin oman emulaattoriprojektini hetki sitten asentelemalla Raspi 4:seen uusimman Lakkaversion. Itse laitteisto pyörähti käyntiin laakista ihan OK, mutta muita omituisia ongelmia kyllä matkaan mahtunut. Ensimmäiset emuloitavat olivat Amiga ja PSX.

Amigaa varten kannattaa ladata pimiga 3. Youtube videon linkissä on latauslinkki. Tuohon tarvii kickstart rommit ja copyrightin alaiset pelit hommata jostain muualta. Ympäristö on konffattu niin että suoraan saa toimimaan kiintolevyimaget ja adf:t jos sinne vaikka haluaa pudottaa zeb's whdloadin tai kasan adf:ia.

Imagessa on käyttis, softaa ja jotain pelejä. Valmis paketti minkä päälle voi pudotella omasta kokoelmasta lisää tavaraa.

 
Nyt on metsästyksen jälkeen Full-BC PS3 "Frankenstein" talossa. Yksilö on Sonyn itsensä refurbaama CECHA00 konsoli Made in Japan merkinnällä, joten todennäköisesti ensimmäisiä 2006 julkaisulaitteita, muutama kuukausi tuon jälkeen PS3 tuotanto siirtyi Kiinaan.

Tähän on siis vuonna 2010 vaihdettu Sonyn huoltokonttorin toimesta 90nm -> 65nm RSX ja eri Syscon piiri muokatulla fan curvella. Alkuperäinen RSX on todennäköisesti kuollut bumpgaten vuoksi, kuten ne kaikki tuppaavat ennen pitkää tekemään. Mieluiten olisin toki halunnut Sonyn "virallisen" 40nm RSX Frankin, mutta tämä 65nm konsoli löytyi alan harrastajalta omalle kukkarolle sopivaan hintaan ja pienen suostuttelun jälkeen konsoli vaihtoi omistajaa.

Vaikka alkupään CXD2982 65nm RSX on harmaata aluetta mitä tulee Nvidian bumpgate fiaskoon ja pitävät todennäköisesti sisällään saman viallisen underfillin kuin 90nm RSX, tämä näkyy onneksi olevan uudempaa 2010 valmistettua CXD2991 mallia, joten pitäisi olla (toivottavasti) yhtä luotettava kuin 40nm RSX. Tietty koneessa on yhä alkuperäinen virtasyöppö 90nm CELL, mutta niiden kanssa ei ole lainkaan yhtä pahoja ongelmia kuin 90nm RSX kanssa.

Näppärä laitos kyllä kaikin puolin, voi vihdoin pelata "virallisesti" PS1/PS2/PS3 pelejä yhdellä konsolilla ja (puuta koputtaen) luotettavasti. Evilnatin CFW sisällä joten voi heitellä suoraan kolmen konsolin ISO imaget sisään ilman mitään levyjumppaa. :)

2023-03-18 11.15.52.jpg2023-03-17 19.25.19.jpg2023-03-17 19.49.40.jpgunknown (11).jpg20220715_003041.jpg
 
Hyvin tuntuu kestävän tämä PSP akku, jonka tilasin tuossa pari viikkoa sitten.

Tuo 2Gb memory stick on aikas ahdas vaan, lukenut että jotkin SD->Memory stick adapterit toimisi näissä ja ainakin 32Gb tuntuisi kelpaavan. Liekkö kellään kokemuksia noista? Jos edukkaasti saisi adapterin, niin voisi tilata, ku SD kortteja on ylimääräisiä...

Hyvin on toiminut tuolla vanhalla firmwarella mitä testaillut, enpä taida turhaan alkaa päivittelemään, ku ei noissa taida paljoa kehitystä ollut enää toviin (mitä kattelin change logeja), ku kaikki tarvittava toiminut jo pitkään hyvin.
 
Tuli käsiin Amiga 600. Lähtee päälle, mutta ehkä diskettiasemassa on jotain kipua, sillä pistäessä disketin sisään lähtee lataamaan laahaavalla äänellä. Mutta se ei ole ongelma tällä hetkellä, vaan ongelmana on kuva. Miten tuosta pystyy ja kannattaa ottaa kuva ulos? CRT-televisiota tai -monitoria ei ole nyt saatavilla, joten jotenkin täytyisi saada kuva nykyaikaiseen monitoriin. Jonkinlainen adapteri varmaan, mutta minkälainen ja mistä?
Ja olen nähnyt aikanani vehkeen, millä sai emuloitua diskettiasemaa SD-kortilta, vinkkejä tähänkin olisi kova.

Kiitos,
 
Gotekia käytetään paljon korppuaseman korvaajana, sille taitaa nykyään olla vaihtoehtojakin.
USB Floppy Emulator - Gotek - AMIGAstore.eu

Jos sattuu omistamaan monitorin joka hyväksyy Amigan ulostamaa 15khz signaalia niin VGA-adapterilla saa helposti kuvan. Lista ei ole täydellinen mutta siinä on joukossa monitoreja jotka olivat aika yleisiä joten jollain voi käydä tuuri. Jos on monitori jonka mallimerkintä muistuttaa listalla olevaa niin kannattaa koettaa, mulla on Amigoita varten listalta löytyvä Dell ja Fujitsu sekä listan ulkopuolinen Fujitsu joka on samaa mallisarjaa.
List of modern monitors that support 15 kHz analog RGB signals - 15 kHz RGB Video (wikidot.com)
[edit] Tuolla listalla siis on monitoreita joilla testattu mutta vain ne joissa 15 kHz RGB support on full tai edes partial ovat sellaisia joita voi käyttää.

Jos on listalta löytyvä monitori niin kuvan saa tällä.
Amiga RGB to VGA Monitor Adapter - AMIGAstore.eu

On myös adaptereita jotka muuntavat Amigan signaalin modernien näyttöjen ymmärtämään muotoon mutta niistä en osaa sanoa sen paremmin. Ja tässä vaiheessa viestiä muistuu mieleen sanoa että vaikka jotkut väittävät Amigan Scart kaapelin kanssa olleen ongelmia niin minä kyllä sain sillä kuvan kaikkiin telkkareihin joita kokeilin. Eli jos on niin vanha telkkari että siinä on scart-liitin niin tällainen kannattaa hankkia.
HQ Scart cable (Amiga RGB to SCART TV) + sound (original connector) - AMIGAstore.eu
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muuten vaihtaa kondensaattorit mahdollisimman pian, jos niitä ei ole jo vaihdettu. Uudemmissa Amigoissa (alkaen 600:sta) käytetyt pintaliitoskondensaattorit tuppaavat hajota ja saattavat hajottaa jotain muuta samalla.
 
Ja tässä vaiheessa viestiä muistuu mieleen sanoa että vaikka jotkut väittävät Amigan Scart kaapelin kanssa olleen ongelmia niin minä kyllä sain sillä kuvan kaikkiin telkkareihin joita kokeilin. Eli jos on niin vanha telkkari että siinä on scart-liitin niin tällainen kannattaa hankkia.
HQ Scart cable (Amiga RGB to SCART TV) + sound (original connector) - AMIGAstore.eu
Itsekin noita Amiga-SCART -johtoja tein varmaan kymmenkunta kappaletta joskus 90-luvun loppupuolella ja ainakin silloisissa telkkareissa tuntui toimivan varsin hyvin. Tai ainakin kaikki kaverit joille tuollaisia tein oli tyytyväisiä eivätkä valitelleet. Omassa mallissa oli vielä kaksi kytkintäkin, toisella sai valittua RGB:n ja komposiitin välillä ja toisen toimintaa en muista, olikohan joku synkkaan liittyvä patentti että sai paremmin kaikissa kokoonpanoissa toimimaan tms. Sitä 23-pinnistä D-liitintähän ei ainakaan siihen maailman aikaan meinannut saada mistään niin tuli 25-pinnisistä sahailtua suikale laidasta pois. Vieläköhän mä löytäisin mun skemat jostain arkistojen perukoilta, voisi kurkkailla millainen tuo oma kaapelimalli oli ja mikä se toinen kytkin oli.
 
@Khauron suomestakin saa kaapeleita, gotek yms. AmiGarage kotisivu

Mulla on käytössä amiga-scart kaapeli ja ossc boxi konvertoimassa scart-hdmi.

gotek on fiksuin tapa emuloida levyasemaa

a600:een saa myös turboa, pcmcia tai sisäiseen paikkaan cf-korttia kiintolevyksi.
 
Hyvin tuntuu kestävän tämä PSP akku, jonka tilasin tuossa pari viikkoa sitten.

Tuo 2Gb memory stick on aikas ahdas vaan, lukenut että jotkin SD->Memory stick adapterit toimisi näissä ja ainakin 32Gb tuntuisi kelpaavan. Liekkö kellään kokemuksia noista? Jos edukkaasti saisi adapterin, niin voisi tilata, ku SD kortteja on ylimääräisiä...

Hyvin on toiminut tuolla vanhalla firmwarella mitä testaillut, enpä taida turhaan alkaa päivittelemään, ku ei noissa taida paljoa kehitystä ollut enää toviin (mitä kattelin change logeja), ku kaikki tarvittava toiminut jo pitkään hyvin.
Kuukausi on mennyt, mutta vastaan kuitenkin että on kokemusta useastakin adapterista ja kaikki toimineet hienosti. Omilla korteilla ja adaptereilla on toiminut myös 64Gb asti. SD pitää vain formatoida PSP:llä, jotta alkaa toimimaan. Firmistä ei tosiaan tarvitse päivitellä, jos vaan kaikki mitä kaipaa toimii. Toimivaa ei kannata lähteä turhaan korjaamaan ;)

Edit:
Käyttämäni adapteri: https://www.amazon.co.jp/-/en/gp/product/B00ASGWJRS/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Käyttämäni 64Gb MicroSD: Kingston Technology Canvas Select Plus, halvin hinta 4€
 
Viimeksi muokattu:
@Khauron suomestakin saa kaapeleita, gotek yms. AmiGarage kotisivu

Mulla on käytössä amiga-scart kaapeli ja ossc boxi konvertoimassa scart-hdmi.

gotek on fiksuin tapa emuloida levyasemaa

a600:een saa myös turboa, pcmcia tai sisäiseen paikkaan cf-korttia kiintolevyksi.

Kiitos kaikille vastauksista, niitä tulikin useampi. Hyödyllistä tietoa.
Mikäs tuommoinen OSSC -boksi olisi hyvä, ja mistä kannattaa ostaa? Toimisikohan suoraan RGB + LR --> boksi --> HDMI out --> nykyaikaiseen monitoriin?
 
Kuukausi on mennyt, mutta vastaan kuitenkin että on kokemusta useastakin adapterista ja kaikki toimineet hienosti. Omilla korteilla ja adaptereilla on toiminut myös 64Gb asti. SD pitää vain formatoida PSP:llä, jotta alkaa toimimaan. Firmistä ei tosiaan tarvitse päivitellä, jos vaan kaikki mitä kaipaa toimii. Toimivaa ei kannata lähteä turhaan korjaamaan ;)
Olen selvinnyt tuolla 2Gb Memory stickillä vielä, ku en pelaa ku yhtä/kahta peliä kerralla, mutta varmaan tuo adapteri tulee hankittua jossain vaiheessa.
Firmikseen en tosiaan koskenut, kun lueskelin netistä, että mitään hyötyä en saa ja kaikki toimii hyvin ja uusi akkukin on kestänyt hyvin.

Ihan kelpo peli vielä tänäpäivänäkin...
 
Kiitos kaikille vastauksista, niitä tulikin useampi. Hyödyllistä tietoa.
Mikäs tuommoinen OSSC -boksi olisi hyvä, ja mistä kannattaa ostaa? Toimisikohan suoraan RGB + LR --> boksi --> HDMI out --> nykyaikaiseen monitoriin?

Ostin OSSC:n ebaysta. SCART:ssa ei ole mitään erikoista. Mikä tahansa scart-hdmi konvertteri toimii tai jos näyttölaitteesta löytyy suoraan scart niin siihen vain kiinni. Joissain konverttereissa voi olla interlace moodia varten parempi toteutus(ossc:ssa ei ole, kuva värisee). Täällä infoa ossc:sta OSSC - Classic Console Upscaler wiki

Tämä on varmaan halvin tapa, mutta menee aika väkertämiseksi: Amiga 600 RGB to HDMI Adapter two piece - PiZero Amiga600 A600 - Accelerator - Retro32

Halvemmalla saattais saada kuvan ulos composite output:sta laadun kustannuksella.
 
Kannattaa vaan tarkistaa, että SCART johto on RGB. Yhtälailla SCART kaapeli voi olla sisäisesti johdotettu komposiitille, komponentille tai S-videolle. SCART on vain liitin, miten sen pinnit on johdotettu riippuu kaapelin valmistajasta ja käyttökohteesta.

Tämä siis sen vuoksi, koska OSSC ei tue SCART kautta muuta kuin RGB.
 
Kannattaa vaan tarkistaa, että SCART johto on RGB. Yhtälailla SCART kaapeli voi olla sisäisesti johdotettu komposiitille, komponentille tai S-videolle. SCART on vain liitin, miten sen pinnit on johdotettu riippuu kaapelin valmistajasta ja käyttökohteesta.

Tämä siis sen vuoksi, koska OSSC ei tue SCART kautta muuta kuin RGB.
Kannattaa ostaa amiga video connector - scart kaapeli. Noissa on aina rgb. Toinen vaihtoehto ottaa amigasta komposiittina ulos(erillinen ulostulo a600:ssa) ja jättää koko scart seikkailu välistä.
 
Nyt on metsästyksen jälkeen Full-BC PS3 "Frankenstein" talossa. Yksilö on Sonyn itsensä refurbaama CECHA00 konsoli Made in Japan merkinnällä, joten todennäköisesti ensimmäisiä 2006 julkaisulaitteita, muutama kuukausi tuon jälkeen PS3 tuotanto siirtyi Kiinaan.

Tähän on siis vuonna 2010 vaihdettu Sonyn huoltokonttorin toimesta 90nm -> 65nm RSX ja eri Syscon piiri muokatulla fan curvella. Alkuperäinen RSX on todennäköisesti kuollut bumpgaten vuoksi, kuten ne kaikki tuppaavat ennen pitkää tekemään. Mieluiten olisin toki halunnut Sonyn "virallisen" 40nm RSX Frankin, mutta tämä 65nm konsoli löytyi alan harrastajalta omalle kukkarolle sopivaan hintaan ja pienen suostuttelun jälkeen konsoli vaihtoi omistajaa.

Vaikka alkupään CXD2982 65nm RSX on harmaata aluetta mitä tulee Nvidian bumpgate fiaskoon ja pitävät todennäköisesti sisällään saman viallisen underfillin kuin 90nm RSX, tämä näkyy onneksi olevan uudempaa 2010 valmistettua CXD2991 mallia, joten pitäisi olla (toivottavasti) yhtä luotettava kuin 40nm RSX. Tietty koneessa on yhä alkuperäinen virtasyöppö 90nm CELL, mutta niiden kanssa ei ole lainkaan yhtä pahoja ongelmia kuin 90nm RSX kanssa.

Näppärä laitos kyllä kaikin puolin, voi vihdoin pelata "virallisesti" PS1/PS2/PS3 pelejä yhdellä konsolilla ja (puuta koputtaen) luotettavasti. Evilnatin CFW sisällä joten voi heitellä suoraan kolmen konsolin ISO imaget sisään ilman mitään levyjumppaa. :)

2023-03-18 11.15.52.jpg2023-03-17 19.25.19.jpg2023-03-17 19.49.40.jpgunknown (11).jpg20220715_003041.jpg
Paljos tästä lystistä pääs köyhtymään? Full BC-PS3 on itelläkin jonkinlaisella haavelistalla, mutta oon toistaseks hillinny itteni ihan vaan sen faktan takia et kuten ekat X360 konsolitkin (jotka about samasta syystä levisivät), niin taitaa noi ekat PS3:t kanssa kuolla ennemmin tai myöhemmin vaikka millasia taikatemppuja tekis, ihan vaan sen takia koska siinä on sitä ennemmin tai myöhemmin ilmenevää kontaktivikaa sirun ja emon kanssa.

Toki tollasia frankensteineja tuskin ihan kauheasti löytyy pitkin pitäjää, mikä on toisaalta sit kans vähän ongelmallista koska jos pidempiaikasen laitteen haluaa niin pitäs nimenomaan joku tänsuuntanen vehje löytää, mistä on vaihdettu ne helposti porsivat piirit pois, mut näitä tuskin sattumalta tulee löytämään sellasilta ihmisiltä jotka ei varsinaisesti tiedä mitä niillä on käsissänsä.

Tarkotuksena ois just tosiaan saada vehje millä pelata PS1/PS2 ja PS3 pelit ilman minkäänlaista emulointia, eli vaihtoehdot on sikäli aika niukat. Saahan periaatteessa kaikilla PS3 pelattua PS2 pelejä mut se on sit jo emulointia kun ei tota PS2 rautaa löydy kun noista ekoista NTSC-vehkeistä. Mut ei kehtaa maksaa kovaa summaa vehkeestä jonka sisällä tikittää aikapommi, mihin ei mitään kotikutosia lääkkeitä oo olemassa.
 
Paljos tästä lystistä pääs köyhtymään? Full BC-PS3 on itelläkin jonkinlaisella haavelistalla, mutta oon toistaseks hillinny itteni ihan vaan sen faktan takia et kuten ekat X360 konsolitkin (jotka about samasta syystä levisivät)
Lähtökohtaisesti, tavallisten tallaajien tekemät "epäviralliset" frankit on 2x-3x tavallisten Full-BC PS3 hintaisia. Haarukka on siis jossain 450-1000€ paikkeilla, yleensä enemmän tuolla yläkantissa.

Sonyn tekemissä "virallisissa" frankeissa vain taivas on rajana hinnassa jos sellaisen onnistuu löytämään, johtuen harvinaisuuden, ammattilaisten tekemän työn laadun ja sen takia, että niissä on aina käytetty upouusia NOS (New Old Stock) RSX GPU piirejä. Virtamodi on myös tehty kunnolla ja SysCon piiri on vaihdettu paremmalla fan curvella.

Nykyisin käyttämättömiä NOS 40nm/65nm GPU piirejä ei ole enää saatavilla, joten teknikot joutuvat ensin juottamaan Slimmipleikasta RSX irti, re-ballaamaan sen ja sitten juottamaan kiinni BC konsoliin BGA reflow asemalla. Toisin sanoen, GPU piiri joutuu kärsimään yhden lämpösyklin enemmän, kuin mitä Sonyn tekemät frankit.

Toki aina saattaa osua kohdalle valtava tuuri jos ostaa satunnaisen BC konsolin Ebaysta, joka on aiemmin elämässään hajonnut ja käynyt Sonyn kautta Frankenstein huollossa eikä myyjä tiedä mikä harvinaisuus on käsissä. Tuollaisella tuurilla tosin suosittelisin pikaista lottolipun täyttämistä.

taitaa noi ekat PS3:t kanssa kuolla ennemmin tai myöhemmin vaikka millasia taikatemppuja tekis, ihan vaan sen takia koska siinä on sitä ennemmin tai myöhemmin ilmenevää kontaktivikaa sirun ja emon kanssa.
Selvennetään tähän, että YLOD vika ei siis (yleensä) johdu emolevyn ja GPU substraten välissä olevista BGA palloista, vaan itse piisirun ja substraten välissä olevista pikkuriikkisistä bumpeista.

k1mgq85kxtl81.jpg

Tämä siis sen vuoksi, koska NVIDIA munasi 2005-2009 piiriensä valmistusmateriaalit täysin eikä tajunnut kuin vasta 2010 paikkeilla, missä oli menty metsään. Tästä samaisesta syystä kuoli tuon aikakauden MacBookit missä oli NVIDIA GPU ja 8000-9000 sarjalaiset desktop GeForcet.

Tuon aikakauden NVIDIA piireissä bumpit ja underfill eivät sopineet keskenään, underfill alkoi pehmentyä jo 70°C lämmöissä ja bumpit alkoivat paukkua, aiheuttaen kontaktihäiriön ja YLOD. Oire on siis sama kuin emolevyn välissä olevilla BGA juotosten kuolemisella, mutta ongelma on syvemmällä GPU piirissä. Tietty myös BGA voi olla viallinen, mutta tähän asti mitä devaus foorumeilla on tutkittu, yli 90% RSX YLOD ongelmista johtuu bumpeista, ei BGA.

Jotkut ihmiset vaihtavat alkuperäisen 90nm RSX:n BGA pallot ja reflowaavat piirit takaisin kuvitellen vian olleen siinä, tuossa samalla myös bumpit saattavat hetkeksi palata takaisin henkiin lämpöshokin vuoksi, mutta ydinongelma ei ole poistunut mihinkään ilman koko GPU piirin vaihtoa 65nm tai 40nm osaan.

Jokainen olemassa oleva 90nm RSX tulee ennen pitkää kuolemaan NVIDIAn väärien materiaalivalintojen vuoksi. Ongelma ei koske siis pelkästään BC konsoleita, vaan kaikki fat PS3 missä on 90nm GPU.

Ohessa kuva selvennykseksi, missä ongelman ydin on.

Untitled-1.jpg


Toki tollasia frankensteineja tuskin ihan kauheasti löytyy pitkin pitäjää, mikä on toisaalta sit kans vähän ongelmallista koska jos pidempiaikasen laitteen haluaa niin pitäs nimenomaan joku tänsuuntanen vehje löytää, mistä on vaihdettu ne helposti porsivat piirit pois, mut näitä tuskin sattumalta tulee löytämään sellasilta ihmisiltä jotka ei varsinaisesti tiedä mitä niillä on käsissänsä.
Aina välillä Frankkeja tulee Ebayhin saataville, mutta harvinaisia ovat. Tyyppi jolta oman Sony frankkini ostin sanoi itse tehneensä kymmenisen epävirallista frankki-yritystä, niistä selvisi 4 kpl, eli alle puolet.

Joten vaikka ostaa vakion Full-BC CECHA konsolin vakiolla 90nm RSX piirillä ja lähettää sen jollekin teknikolle frankattavaksi, ei ole minkään sortin takuuta selviääkö konsoli rasituksesta. Parempi siis metsästää valmiiksi tehty ja toimivaksi testattu frankki.

Tarkotuksena ois just tosiaan saada vehje millä pelata PS1/PS2 ja PS3 pelit ilman minkäänlaista emulointia, eli vaihtoehdot on sikäli aika niukat. Saahan periaatteessa kaikilla PS3 pelattua PS2 pelejä mut se on sit jo emulointia kun ei tota PS2 rautaa löydy kun noista ekoista NTSC-vehkeistä. Mut ei kehtaa maksaa kovaa summaa vehkeestä jonka sisällä tikittää aikapommi, mihin ei mitään kotikutosia lääkkeitä oo olemassa.
Samat vaatimukset itselläkin oli, eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin CECHA frankki. Näissäkin tosin PS1 on emuloitu, mutta mitä olen omalla konsolilla noita ykköspleikan pelejä pelannut isolla littutelkulla, emulaatio on erinomaisesti tehty eikä eroa huomaa aitoon PS1.

Suosittelen erittäin lämpimästi tuon dokumentin katsomista, missä on kuvattu tarkemmin mitä tähän yllä olevaan raamattuun yritin parhaani mukaan tiivistää:

 
Miten 8bit nintendoa kannattaisi putsata/huoltaa? Useampi peli mitkä ei toimi tällä hetkellä. Vai onko vika pelikaseteissa?

Ja toinen asia; PC puolella hienot muistot The Manager 92 pelistä. Googlella löytyy useampi sivu mistä voisi ladata, mutta onko joku yleisesti tunnettu ja turvallinen sivu?
Ja kun on ladattu, niin dosbox ja käynnistää siellä?

edit muokattu selkeämmäksi manager oli pc puolella
 
Viimeksi muokattu:
Miten 8bit nintendoa kannattaisi putsata/huoltaa? Useampi peli mitkä ei toimi tällä hetkellä. Vai onko vika pelikaseteissa?

Aikoinaan hienot muistot The Manager 92 pelistä. Googlella löytyy useampi sivu mistä voisi ladata, mutta onko joku yleisesti tunnettu ja turvallinen sivu?
Ja kun on ladattu, niin dosbox ja käynnistää siellä?
Everdrive härpäkkeellä saisit pelit muistikortilta päälle 8bit nintendossa. Yhdelle kortille varmuuskopiot peleistä ja kovaa ajoa. Pc puolelle emulaattori ja varmuuskopio, ei tarvi dosboxia.

 
Miten 8bit nintendoa kannattaisi putsata/huoltaa? Useampi peli mitkä ei toimi tällä hetkellä. Vai onko vika pelikaseteissa?

Aikoinaan hienot muistot The Manager 92 pelistä. Googlella löytyy useampi sivu mistä voisi ladata, mutta onko joku yleisesti tunnettu ja turvallinen sivu?
Ja kun on ladattu, niin dosbox ja käynnistää siellä?

Todennäköisesti on se 72 pinninen liitin löystynyt. Sen vaihtaminen on helppoa ja halpaa. Tästä ohjetta: NES 72 pinnisen lukupään asennusohje | Gameberry.net - tietoa peleistä ja konsoleista

Toinen mahdollisuus toki on, että pelikaseteissa on likaiset kontaktit. Itse käytän puhdistukseen isopropyylialkoholia ja pumpulipuikkoja. Paras lopputulos tulee, jos avaat koko kasetin (vaatii Gamebit avaimen). Niitä löytyy peliliikkeistä ja vaikka huuto.netistä. Ei maksa montaa euroa.
 

Värkkäilin vähän Dosboxilla ja Steamin ohjainkonfiguraattorin kanssa ja nyt pelittää hyvin Descent PS4-ohjaimella ja äänet GUS + Pro Patches -laadulla.
 
Menee ehkä vähän aiheen vierestä, ja toivottavasti en avaa mitään pandoran laatikkoa, mutta löytyykö käsitystä/lähdettä konsolimodaamisen laillisuudesta Suomessa (/EU:ssa) nykypävänä? Kiinnostavaa on myös, että onko softa- ja rautamodauksille erilaisia lakipykäliä? Vai onko päteviä sääntöjä ollenkaan?

Piratismi on toki selkeästi kiellettyä, mutta esimerkiksi custom firmwarejen mukanahan tulee joko suoraan tai vähintään mahdollisuutena kopiosuojausten kiertäminen (Esim. PS3, PSP). Astuuko siinä jo miinaan? CFW:t kuitenkin tuovat sen lisäksi / siitä huolimatta tuollaisiin keskivanhoihin laitteisiin homebrewien, pluginien ja asetusten avaamisen myötä kuitenkin paljon lisää elämää, jonka takia sellaisen mielellään asentaa. Esimerkiksi PSP:llä avautuu mm. mahdollisuus laittaa ruutua kirkkaammalle ja kansioida pelit alikansioihin.

Kaikenlaista tulee näiden kanssa harrastettua ja ylimääräisiä välillä myytyä pois. Yhtäkkiä tuli mieleen että syyllistyyköhän tässä johonkin selkeästi kiellettyyn vähintään modattua konsolia myydessä (huom. koneiden mukana ei mene pelejä yms sisältöä). Tokihan modit voisi napata pois, mutta mieluummin laittaisi 'hyvän kiertämään'.

Koitin itse kaivella netistä tietoa, mutta tuntuu että Suomen Internetissä asiasta ei ole juuri keskusteltu vuosituhannen alun Lex Karpela tekijänoikeusmuutosten jälkeen (silloin tunnuttiin olevan sitä mieltä että saa modata) ja englanninkielisessä keskustelussa mukaan sotketaan aina jenkkien DMCA-säädökset (nekin tuntuvat olevan aikamoinen viidakko), jotka eivät toki täällä päde.
 
En hirveästi menettäisi yöuniani, ottaen huomioon kuinka marginaalista hommaa modernien konsolien "homebrew" modaus on. Ylivoimaisesti suurin osa pelaajista ostaa kiltisti levynsä tai digitaalisesti pelinsä ja pelailee niillä, warettaminen vaatii yhä sen verran säätöä ja pelien käsin latailua/siirtelyä, että ei tuohon moni jaksa ruveta. Päälle vielä mahdolliset XBL/PS+ konsolikohtainen banni-vaara, niin houkuttavuus vähenee entisestään.

Joskus PS1 aikoihin saattoi olla toinen juttu, kun silloin oli jopa yllättävää jos käsiin tuli korjattavaksi joku pleikka missä EI ollut valmiiksi modpiiriä.
 
En hirveästi menettäisi yöuniani, ottaen huomioon kuinka marginaalista hommaa modernien konsolien "homebrew" modaus on. Ylivoimaisesti suurin osa pelaajista ostaa kiltisti levynsä tai digitaalisesti pelinsä ja pelailee niillä, warettaminen vaatii yhä sen verran säätöä ja pelien käsin latailua/siirtelyä, että ei tuohon moni jaksa ruveta. Päälle vielä mahdolliset XBL/PS+ konsolikohtainen banni-vaara, niin houkuttavuus vähenee entisestään.

Joskus PS1 aikoihin saattoi olla toinen juttu, kun silloin oli jopa yllättävää jos käsiin tuli korjattavaksi joku pleikka missä EI ollut valmiiksi modpiiriä.
Juuri olin editoimassa viestiä, että oma kulmani oli juurikin retrommat konsolit. Kuitenkin PS2:sta lähtien näitä softaan nojaavia muokkauksia on saatavilla ja keski-ikäisissä PS3/PSP/VITA/DS:t tuo softamodaaminen on 'arkipäivää'. Uusimmissa sukupolvissa ollaan niin isosti nettialustoissa kiinni, että se on varmaan vielä tuuheampi viidakko.

Kiinnostaisi kuitenkin, että onko näihin jotain olemassa olevaa suhteellisen selvää lakipykälää vai eletäänkö harmaalla alueella kunnes joku joskus mahdollisesti koeponnistaa oikeutta? En valvo öitä sormenjälkiäni pois hioen, mutta tämä aihe on itselleni mielenkiintoinen :)
 
Jos vain retrokoneista puhutaan, niin eiköhän tuohon päde lähes jokaisen konsolin EULA, eli konsolien/pelien muokkaaminen on laitonta ilman valmistajan erityistä lupaa.

Toisaalta ottaen huomioon, ettei monen retrokoneen pelejä ole yksinkertaisesti enää ostettavissa uutena ja retroharrastajien lukumäärät on minimaalisen pieniä, niin ei konsolien valmistajat hirveästi jaksa päätään asialla vaivata. Asianajaja en ole, mutta näin asian maallikkona olen otaksunut.

Poikkeuksena sitten turbomulkku-firmat kuten Nintendo, jotka jahtaavat ROM-sivustoja ja tunnetumpia konsolimodaajia maailman tappiin lakimiesten kanssa.
 
Edellä olevaan keskusteluun totean, että asiahan on tosiaan mahdollisesti jotain osapuolta (konsolivalmistajat, julkaisijat) kiinnostava lähinnä tekijänoikeuksien näkökulmasta, ja hommahan tietenkin kiteytyy lähinnä piratismiin (eli pelien jakamiseen), jonka merkitys on kuitenkin tässä viime vuosina aika radikaalisti vähentynyt. Uusimman sukupolven laitteiden osalta ilmiö on lähes kuollut ja kuten edellä todetty, niin vanhoilla laitteilla vaihtavat pelit omistajaa käytettyinä peleinä kuluttajalta kuluttajalle. Poikkeuksena tietenkin laajamuotoinen rommien jakelu, mikä vielä joitakin tahoja kiinnostaa, kuten edellä on todettu.

Jos yksityishenkilönä jonkun konsolin hankit ja sen modaat, niin se ei lähtökohtaisesti kyllä kiinnosta ketään. Se on vaikkapa Sonylle ihan se ja sama, vaikka laittaisit koneen verkonpainoksi. Modaamisessa ei ole kyse teosta, johon Suomessa mikään taho puuttuisi (ihan jo periaatteessa pelkkää resurssien hukkaa) eikä pelien oikeuksien omistajilla ole tietenkään mitään tosiasiallista mahdollisuutta, tai edes intressiä, käydä yksittäisiä kuluttajia vastaan. Lähtökohtaisestihan saat tehdä hankkimallesi omaisuudelle ihan mitä lystäät. Toki laitevalmistajilla ja esim. mahdollisen verkkopalvelun tarjoajalla (PSN, MS live...) on takuu- ja käyttöehtonsa, joita rikot laitteen modaalla, mutta seuraus voi olla käytännössä vain takuun evääminen (sitä nyt retrokoneilla ei lähtökohtaisestikaan ole) tai bannaaminen palvelusta. Tavallaan riski näistä on osa sitä "hintaa", minkä modaamisesta maksat. Niin ikään ihan vapaasti voit konsolin myydä jollekin yksityishenkilölle. Se, että se on modattu, ei tee siitä millään lailla "rikollista". Asia erikseen olisi, jos tilaisit eBaysta vaikka 1000 konsolin erän, jonka sitten modailisit ja möisit laitteet voitolla eteenpäin. Toki tuossakin tapauksessa Suomessa viranomaisia kiinnostaisi varmaan lähinnä se, oletko maksanut alvit, kun touhu katsottaisiin varmasti elinkeinotoiminnaksi.

Kyllähän modattuja konsoleita silloin tällöin näkee myynnissä ihan yrityksilläkin ja ainakin ennen modauksia tehtiin ihan firmojen toimesta ja sitä jopa mainostettiin. Joskus ysärillähän tilanne oli vielä se, että pelikaupat saattoivat modata vaikkapa NES:iä ja sitä sai samaan aikaan hyllystä uutena. Eipä se sekään tainnut käytännössä mihinkään johtaa. Yksityishenkilönä en pelkäisi tähän liittyen yhtään mitään.
 
Ah aivan tuo EULA on tässä avain epäonneen. Vähemmän yllättäen esimerkkinäni nostamani PSP:n EULA kieltää kaiken mahdollisen säätämisen (SYSTEM SOFTWARE LICENSE AGREEMENT FOR THE PSP™ (PLAYSTATION®PORTABLE) SYSTEM). Olin jotenkin kuvitellut että nuo ovat lähinnä takuiden eväämiseen ja tilien bannaamiiseen johtavia hupilappuja, mutta noillapa saa käydä oikeutta, jos paikallinen lainsäädäntö ei mene ohi.

Itse olen aina ollut käsityksessä että omalle laitteelle saa tehdä mitä haluaa, mutta en nyt aamupäivän penkomisella löytänyt sitä tukevaa tekstiä mistään.

Selväähän on, että ei Sonyt yms kierrä täällä Tori-ilmoitusten perusteella nostamassa oikeusjuttuja, saati käy kotona ratsaamassa laitteita :)
 
Mutta edelleen enpä jaksa uskoa, että minkään EULA:n turvin yksittäistä kuluttajaa kohtaan alettaisiin oikeutta käymään, vaikka ei olisi "paikallista lainsäädäntöä". Jollain konsolin modauksella aiheutettu "vahinko" on niin olematon, että ei taas millään tavalla taloudellisesti järkevää.
 
Softapiratismi poisluettuna, en usko että laitevalmistajia kiinnostaa mitä heidän vanhoille jo kauan sitten valmistuksesta ja myynnistä poistuneille laitteillensa teet. Voit vaikka katkasta NES:stä lukkosirun sekä asentaa siihen RGB-piirin ja lähettää teosta täyden tunnustuksen Nintendolle eikä heitä kiinnosta asia tuon taivaallista.
 
Softapiratismi poisluettuna, en usko että laitevalmistajia kiinnostaa mitä heidän vanhoille jo kauan sitten valmistuksesta ja myynnistä poistuneille laitteillensa teet. Voit vaikka katkasta NES:stä lukkosirun sekä asentaa siihen RGB-piirin ja lähettää teosta täyden tunnustuksen Nintendolle eikä heitä kiinnosta asia tuon taivaallista.
Softapiratismikin siinä ja tässä et kiinnostaako kovinkaan paljoa vai ei. Ei ne kuitenkaan penniäkään niistä peleistä oo saamassa mitä ebayssa ja muissa paikoissa kaupataan. Ainut tapa millä se saattaa kiinnostaa on se et jos se sama peli on jollain digikauppapaikalla tarjolla, tai johonkin tilaukseen sidottu (PS+ Premium ja Nintendon Onlinehomma) kuitenkin silleen et se on nykyäänkin jakelussa ja siitä halutaan rahaa.

Nintendo taitaa tosiaan olla ainut joka oikeasti lähtee kunnolla perään, mut toikin taitaa rajottua pelkkiin ROM-sivustoihin ja modaajiin jotka tuoreita laitteita rassaa. Nintsallahan on ollu Switchin kanssa ongelmia sen suhteen et ekassa malleissa oli raudan puolesta haavoittuvuuksia joita sit ruvettiin käyttämään hyödyks aika aikasessa vaiheessa. Puhumattakaan sit siitä et kuinka helppo tota paskakasaa on emuloida ja kirjaimellisesti saada parempi pelikokemus emulaattorilla kun oikeella raudalla.
 
Joo Nintendoa toki kiinnostaa tuo ROMmien jakelu varmaankin juuri siksi, että heidän omassa maksullisessa palvelussa on kuitenkin noita NES, SNES, N64 ja GameBoy pelejä. Samaten silloin tällöin julkaisevat remakeja noista vanhoista peleistä (Mariot, GameCuben Metroid Prime) jne. Teoriassa ROM:ien jakelu kun tuosta kakusta lohkaisee palan, mutta tiedä häntä sitten, että miten paljon noilla lopulta on sama asiakaskunta. Mutta eipä tosiaan ROMmien tai minkään modien kanssa tuhratessa ole tavallisella kuluttajalla mitään pelättävää. Yksinkertaisesti, ei se ketään kiinnosta.
 
Konsolivalmistajien kiinnostus ja käytäntö on toki selvää ainakin täällä meilläpäin, mutta taidanpa silti konsolit jatkossa myydä ilman "modattu" mainontaa otsikossa :D Kaikkiin em. koneisiinhan saa kuka tahansa aiheesta kiinnostunut modit sisään alle viidessä minuutissa, niin eipä sillä valmiiksi modaamisella sinänsä ole arvoa kellekään osapuolelle. Sen verran löysin keskustelua, että myös mm. Ebayssa on kaikki softamodattujen koneiden myynti kiellettyä. Toki kansainvälisellä kauppa-alustalla ja yhdellä harrastajalla on pikkaisen erilaiset rahavirrat kyseessä. Huutonetinkin puolella on vuosia myyty suoria modauspalveluitakin (nytkin löytyy), eikä niihin ole mikään taho puuttunut.
 
Konsolivalmistajien kiinnostus ja käytäntö on toki selvää ainakin täällä meilläpäin, mutta taidanpa silti konsolit jatkossa myydä ilman "modattu" mainontaa otsikossa :D Kaikkiin em. koneisiinhan saa kuka tahansa aiheesta kiinnostunut modit sisään alle viidessä minuutissa, niin eipä sillä valmiiksi modaamisella sinänsä ole arvoa kellekään osapuolelle. Sen verran löysin keskustelua, että myös mm. Ebayssa on kaikki softamodattujen koneiden myynti kiellettyä. Toki kansainvälisellä kauppa-alustalla ja yhdellä harrastajalla on pikkaisen erilaiset rahavirrat kyseessä. Huutonetinkin puolella on vuosia myyty suoria modauspalveluitakin (nytkin löytyy), eikä niihin ole mikään taho puuttunut.

No itse asiassa kyllä se itse tekemisen kynnys voi olla monelle aika korkea, vaikka itse modipiiri tms. ei paljon mitään maksaisikaan. Varsinkin, jos ja yleensä kun, pitää lähteä jotain juottamaan eikä ole laitteita ja/tai osaamista. Että jos haluat saada myydyksi, niin elä nyt modejasi ainakaan poista. :D
 
No itse asiassa kyllä se itse tekemisen kynnys voi olla monelle aika korkea, vaikka itse modipiiri tms. ei paljon mitään maksaisikaan. Varsinkin, jos ja yleensä kun, pitää lähteä jotain juottamaan eikä ole laitteita ja/tai osaamista. Että jos haluat saada myydyksi, niin elä nyt modejasi ainakaan poista. :D
Mainostetaan tästä modauksen helppoudesta aasinsiltana, että ainakin WII U:lle, PS Vitalle ja 3DS:lle on tässä menneen vuoden-parin aikana tullut laitteen omalla selaimella triggeröitävät modaukset. Kaikki nämä on myös hyviä emulaattorikoneita, niin päästään samalla lähemmäs ketjun varsinaista aihetta :) Jos täällä porukalla on ko. laitteita kaapeissa pyörimässä, niin netti on ohjeita täynnä ja aikaa menee tehokkaalle näpyttäjälle se 5min.
 
Nehän on juurikin nuo konsolit, mitä hyllyssä ei ole. No okei, joku softamodaus on asia erikseen, mutta jos kolvin kanssa olet jotain tehnyt, niin elä hyvä mies myyntiä varten pura. :D
 
…löytyykö käsitystä/lähdettä konsolimodaamisen laillisuudesta Suomessa (/EU:ssa) nykypävänä? Kiinnostavaa on myös, että onko softa- ja rautamodauksille erilaisia lakipykäliä? Vai onko päteviä sääntöjä ollenkaan?…
Vastaan vielä itse itselleni kun löysin oikean näköiset rimpsut Tekijänoikeuslaki 404/1961 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®. Tuo taas periytyy EU:lta (Copyright and Information Society Directive - Wikipedia) ja tunnetaan Lex Karpela nimellä meilläpäin. Tuo on vuosituhannen alusta, eli ei ihan tätä päivää nuo lähtökohdat.

Pihvi on se, että ”kopiosuojauksen” kiertäminen ja sen mahdollistavian laitteiden myynti on kiellettyä. Muu säätäminen ja rautamodit tuntuu olevan ok, kunhan suojauksiin ei koske. Esimerkkieni softamodeissa ne suojaukset vaan menee aina samalla, joten se on vähän hankalaa. Sama homma vaikka Nintendo-koneiden flashcarteilla.

Kaikki tämä oli teoreettista pohdintaa lähinnä myyntiä koskien. Kotikäyttöhän on täysin näkymätöntä. Näistä konsolijutuista ei ole taidettu oikeutta testata edes kuumimpina piraattivuosina, saatika nyt vuosikymmen myöhemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 800
Viestejä
4 547 629
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom