Toivoisin, että tässä 3 Remakessa olisi jollain tavalla laajennettuina mukana ne valinnat, joita alkuperäisessä oli. Siis nämä "pakene/taistele Nemesistä vastaan" vaihtoehdot.
...oikeastaan tuntuu, että jokaisessa kolmessa ensimmäisessä Resident Evilissä on ollut vaihtoehtoja ja tarinaan liittyviä ominaisuuksia, joita ei koskaan ole hyödynnetty oikein loppuun asti, tai varsinkaan yhdistetty.
Ensimmäisessä Resident Evilissä oli muutamia vaihtoehtoisia kohtauksia, jotka riippuivat siitä missä järjestyksessä ja miten teit joitakin asioita. Nämä olivat mukana vahvasti myös Remakessa. Esimerkiksi jos Barry pelastaa sinut kuolemalta ykköskerroksessa, hän ei ole myöhemmin toisessa kerroksessa tutkimassa Forestin ruumista. Toisaalta jos käyt yläkerrassa ensin, Barry ei tule apuun vaan laukaistessasi ansan kuolet. Sivuhahmoilla oli myös jokaisella muutama paikka, jossa he saattoivat kuolla. Päätöksessä lyhytkin video (ja jopa loppupomo) vaihtuivat sen mukaan, kenet oli saanut pelastettua ja pidettyä hengissä loppuun asti.
Resident Evil 2:ssa taas olivat A/B polut, jotka vaihtoivat hieman sitä kumpi aloittaa mistäkin päästä poliisiasemaa ja keitä hahmoja he tapaavat. Alkuperäisessä järjestykselläkin oli väliä, ja tästä sai kaksi melko uniikkia tarinaa (Leon A + Claire B ja Claire A + Leon B). Myös muistaakseni kaikki välibossit olivat poluille eriävät. Remakessa samaa on, mutta ei yhtä paljon, ja omien kokemuksien mukaan ainakin puoliväliin asti välibossit ovat olleet täysin samat. Alkuperäisessä oli myös eräs asevarasto, josta aseen ja inventory-lisäyksen vieminen skenaariossa A tarkoitti, etteivät ne enää olleet saatavilla kun skenaariossa B pääsi samaan pisteeseen.
Kolmosessa sitten oli ~4-5 valintakohtaa, joissa valittiin "väistä / hyökkää" tyylisistä vaihtoehdoista, jotka vaikuttivat (aika minimaalisesti) siihen, mitä seuraavaksi tapahtui - yleensä lähinnä siihen saiko Nemesistä vältettyä yhden tappelun verran vai ei... toisaalta Nemesiksen kohtaamisesta ja "tappamisesta" palkittiin jokaisella kerralla uudella tavaralla, joten sekin oli pieni valinta.
Trilogian jälkeen nämä taisivat aika hyvin haihtua kokonaan, tosin muistikuvani (mielestäni melko kehnosta) Code Veronicasta ovat aika hatarat.
----
...tästä päästään tilanteeseen, että vielä puuttuu se unelmien uudelleenpeluuarvoinen Resident Evil, joka yhdistäisi nämä kaikki tiukaksi paketiksi. Olisi kohtauksia, jotka tapahtuvat vain kun alueita tutkii tietyssä järjestyksessä tai aikaisemmat ehdot täyttyvät. Olisi valintakohtia, joissa olisi kaksi tai kolme ulospääsytapaa tilanteista, joka sitten vaikuttavat pienesti siihen mitä seuraavaksi käy. Ja peli olisi jaettu first ja second runiin, joiden välillä tehdyillä asioilla olisi merkitystä. Esim. ykkösen remakessa oli ovi, joista pystyi kulkemaan vain x kertaa ennen kuin sen kahva hajosi. Entä jos tämäkin olisi kahdessa osassa, ja jos ensimmäisellä pelikerralla on tuhonnut kahvan, niin toisella kerralla ovesta ei pääse? Tai ensimmäisellä kerralla tapetut zombit makailevat toisella kerralla maassa, ja nousevat sieltä Crimson headeina kimppuun?
Tai muutenkin tilanteita, joissa joutuu valitsemaan tarvikkeista, avaimista, tai jostain muusta, joka sitten vaikuttaa siihen mitä toisella hahmolla on käytettävissä tai mitä kautta pitää edetä.
...ja jos nyt vielä esittäisi toivomuksia, niin MrX ja Nemesiksen tapaiset puolikuolemattomat jahtaavat hirviöt voisi minun puolestani jättää pois, mutta sitten taas toisaalta kaikki viholliset voisivat liikku huoneiden välillä vähän vapaammin. Nythän esim. 2 Remakessa zombit liikkuvat eri huoneiden väliä hieman, ja mihin ne viimeksi jätti, sai hieman ennakoitua missä ne odottavat seuraavalla kertaa (esim. jos huoneesta pääsi ulos juuri zombi kintereillään, se todennäköisesti tulee ovesta läpi tai hyppää päälle jos yrität samasta ovesta takaisin)... toisaalta sitten taas pelissä on hyvin selkeitä näkymättömiä seiniä, josta zombit eivät jahtaa. Toisaalta zombeille ainoa tapa jahdata nykyisellään on ovi, eivät esimerkiksi maasta kömmi jostain putkesta toiseen huoneeseen. Ja lickerit eivät tunnu seuraavaan mistään huoneesta toiseen. Jos perusviholliset olisivat vielä hieman vaarallisempia ja pystyisivät hieman ennalta-arvaamattomasti vaeltamaan koko avatulla pelialueella, ei MrX/Nemesikselle mielestäni olisi enää tarvetta.
Teknisesti ja designin kannalta nuo olisivat luonnolllisesti melkoisia haasteita, mutta ainahan sitä saa haaveilla.