Varmaan 80 % uusimmasta pelivideosta sisälti osuuksia missä sun piti käyttää taskulamppua jotta näet jotain. Ei vaikuta hyvältä.
Tässä on nyt useita asioita, josta en pidä. En ole peliä lyttäämässä, mutta se on tehnyt valintoja, jotka henkilökohtaisesti ajavat minut pois.
Yksi on tämä taskulamppu. Ymmärrän kyllä, että kun kuvakulma vaihtuu, näkyvyyttä on rajoitettava jollain toisella tapaa, jotta viholliset voivat samalla tavalla yllättää. Minusta paikkojen tutkimisesta tulee todella ikävää ja minulta katoaa ympäristön hahmotuskyky kokonaan. Doom 3, Alan Wake ja osa Silent Hilleista kärsii osittain samasta ongelmasta. En yksinkertaisesti pidä pimeistä käytävistä, eikä sillä ole välttämättä edes tekemistä säikyttelyn tai pelottavuuden kanssa.
Toinen asia josta en pidä on goren määrä. Onhan se totta, että alkuperäisetkin olivat 90-luvulla aika verisiä. Pikseliveri ja low poly on kuitenkin aika maltillista, kun verrataan nykyiseen menoon. Resident Evil 7 ottaa jo vatsanpohjasta, kun aivan ruutuun kiinni työnnetään ihmisiä ja mörköjä, joita sitten silvotaan ja murjotaan... ja yksi syy, miksi olen kokonaan sivuuttanut pelin. Sama näyttäisi olevan tässä remakessa. Zombeilta lähtee puoli leukaa ja kättä, mutta jatkaa vain raahustamista kohti. Minulle tämä tekee jo vähän pahaa. Ehkä olen nössö, mutta minusta gore on mennyt monissakin tapauksissa jo liian realistisen näköiseksi. Verellä mässäys on aivan liian iholla.
Kolmas on pelihahmojen random-huutelu kesken pelaamisen. Jos minä pelaan hahmoa, eikö riitä, että minä (äänettömästi tai edes ajatellen) huudan "Yäk! Pois siitä! Pakoon pakoon pakoon.". Onko pelihahmojen pakko huudella kaikenlaista ässholea ja what the helliä ja muuta koko ajan? Minulle tämä on tunnelmantappaja ja syö immersiota. Ääninäyttely ok, mutta kesken pelitilanteiden hahmot saisivat pysyä hiljaa. Mitään fiksua sanottavaa niillä ei ole. Joko ne reagoivat tilanteisiin typerästi, toisintavat minun ajatuksiani (tarpeetonta) tai vääntävät rautalangasta jotain, mitä haluaisin selvittää itse (= antavat yleensä suorat ohjeet, miten toimia).
Musiikkien muutos nyt on täysin luonnollinen, muttei välttämättä hyvä valinta. Tämä oli mielestäni mainio video siitä, miten kuvakulman muutos vaikuttaa peliin väkisin:
Jos kamerakulmasta pitäisi jotain nillittää, niin olisin itse tehnyt kompromissin ja toteuttanut kamerakulmat dynaamisemman 3rd-person tyyliin (esim. Eternal Darkness / Silent Hill / Clock Tower / Haunting ground). Capcomilla on niin monta "elokuvamaista" 3rd-person kameraa käyttävää peliä, että näkemystä sen käyttötavoista luulisi löytyvän. Väkisin selkään liimattu kamera uhraa kaiken luovuuden kamerakulmien käyttöön, jolloin ei voi hyödyntää sitä myöskään yllätyksissä. Tosin samalla menetettäisiin tarkempi tähtäys, mutta minusta RE2 ei tuota uudempien Resident Evilien tapaista punapistetähtäilyä oikeastaan kaipaa.