Red Dead Redemption 2

Huh huh. Vihdoin peli läpi. Aika pitkä projekti oli, kun heti kuitenkin hommasin, kun PC:lle sai. Välillä oli pitkiä monen kuukauden taukoja, että ei tullut pelattua. Kunnolla loin oikeastaan pelaamaan vasta 2019 joulukuussa, kun sai näyttiksen, mikä jakoi pyörittää tuota kunnolla 3440*1440 resolla. Hieno peli ja aivan hemmetin upea Open world maailma. Pelikellossa oli lopputekstien jälkeen 140h. Omasta mielestä tuo Epilogi oli oikeastaan pelin parasta antia. Jotenkin siinä ne hahmot pääsi paremmin esille ja se homma kehittyi luonnollisesti. Oli upea lopetus kyllä pelille.

Edit: Äänenvoimakkuuskin palautui yhtä-äkkiä normaaliksi tuossa Epilogin alkuvaiheessa. Itsekin olin pitkään kärsinyt siitä bugista tms. että äänen voimakkuus oli todella hiljainen ja ääniä piti pitää täysilläm, että kuuli dialogia ym. JOtenkin tuo alkoi mielestäni toimimaan sen jälkee, kun latasin Unreal engine 5:n ennakkoveriosn ja siihen sen demo projectin ja niitä testailin. Sen jälkeen kun seuraavan kerran starttasi tuon RDR2:n, niin äänenvoimakkuus oli palautunut taas normaliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Komppaan edellisiä ja myös Artturi henkilöhahmona erittäin kiinnostava ja monitahoinen. Peli tarjosi kyllä paljon tunteellisia tilanteita missä meinasi mennä väkisin roska silmään.
 
Jatkoin parin vuoden takaa tätä peliä ja oli työpäivän kokoinen ajankulutus tapella sen käyntiinsaamiseksi (Tähän ei sisällytetty uudelleenlatauksen aikaa n.15h).

Steam versio, mutta fyysisen GTA 5:nkin kanssa sai kokeilla aikoinaan yhtä ja toista, lopulta tässäkin autoi tiettyjen asentuneiden tiedostojen poisto tai uudelleen nimeäminen (Yhtä tiedostoa ei voinnut poistaa). Ongelma oli, että Rockstars Games laucher alkoi valittamaan, ettei käyttäjä omista tätä tuotetta.
 
Mulla Dutch kyllä pilasi koko tarinan.
"we need more money", I have a plan", "if we only had little more money".
Meillä oli rahaa enemmän kuin tarpeeksi ja olisin halunnut ampua sitä päähän jo varmaan pelin puolivälissä, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista.
Micah sentään oli ihan rehellinen kusipää, mutta Dutch oli täysi idiootti.
 
Mulla Dutch kyllä pilasi koko tarinan.
"we need more money", I have a plan", "if we only had little more money".
Meillä oli rahaa enemmän kuin tarpeeksi ja olisin halunnut ampua sitä päähän jo varmaan pelin puolivälissä, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista.
Micah sentään oli ihan rehellinen kusipää, mutta Dutch oli täysi idiootti.

Joo alko se saman kuvion jatkuva kierrätys ja hokeminen itteäkin jo kyllästyttää jossain vaiheessa. Päätarinasta olis voinu nipsasta keskivaiheilla pois niitä "one last Job" juttuja kyllä. Kaipa sillä saman toistolla koitettiin jotenkin pelaajalle alleviivata sitä, minkä takia Arthuria alkaa epäilyttää ja kyllästyttää se touhu ym.

Kuten sanottu, omasta mielestä epilogi on juonen ja tarina kerronnan osalta pelin paras osa. Siinä tulee hahmot vahvasti esille ja mennään paljon henkilökohtaisemmalle tasolla hahmojen kanssa. Päätarinaa vaivaa vähän semmonen, juureton fiilis ja monet henkilöt jää vähän semmoisiksi pintapuolisiksi. Dutch myös.
 
Itsellekin se epilogi oli melkein pelin parasta antia ja sen ansiosta pelistä jäi hieman paremmat fiilikset.
 
Mä en edes pelannut epilogia kun en tykännyt Johnista hahmona.

Eniveis. Onlineen tulossa iso päivitys pian.
 
Eipä DLSS Quality omasta mielestä kauheasti auttanut. Hieman poistaa summennusta mutta ei niin paljon mitä muissa DLSS peleissä
EDIT: DLSS päällä myös stutterointia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tästä kuvasta tule oikein ilmi, mutta näyttää kuin oksissa olis joku chromatic abberration päällä tai jotain.
 

Liitteet

  • RDR2_7JdjNlSZFA.jpg
    RDR2_7JdjNlSZFA.jpg
    772,7 KB · Luettu: 280
Tämä tuli pelattua nopeasti läpi ps4:lla, ja nyt hankin koneellekkin. Jos kerkeisi vaeltaa enemmän eri paikoissa, ja nauttia maisemista. Ihan ok tuntuu pyörivän 1440p resolla 5600x/3060ti combolla
 
DLSS kyllä auttoi huomattavasti. 4K+RTX 3070 ja tasainen 60 FPS näyttää ja tuntuu hyvältä. HDR:n kanssa tässä pelissä tuntuu edelleen olevan ongelmia. Mielestäni se ei ole päällä ollenkaan, vaikka peli niin väittää. Muistaakseni oli joku temppu millä sen sai päälle, mutta en muista enää miten se meni.
 
Valaiskaa tietämätöntä, että tarvitseeko tohon DLSS:ään jonkin uuden sitä tukevan näytönohjaimen, vai riittääkö esim GTX 1070? Vai hoituuko tuo vaan päivittämällä ajurit?
 
Valaiskaa tietämätöntä, että tarvitseeko tohon DLSS:ään jonkin uuden sitä tukevan näytönohjaimen, vai riittääkö esim GTX 1070? Vai hoituuko tuo vaan päivittämällä ajurit?
Vaatii RTX-sarjan näytönohjaimen. Vanhemmilta puuttuu kokonaan rautatason tuki tuolle.

Mukavaa kyllä, että vanhemmatkin pelit ilman säteenseurannan tukea saavat DLSS-tuen. Voisi melkein kokeilla RTX 3060:lla ja 4K-televisiolla, miltä näyttää ja miten pyörii :think:

EDIT: Olin hidas.
 
Uskoin, että ois saanut 60FPS kaikki asetukset tapissa DLSS avulla (RTX2080, 1440p). Sainkin, mutta paremman näköinen oli omasta mielestä natiivina, kun pudotti vaan pari raskasta asetusta Ultrasta Highlle ja laitto Tree Tesselation pois päältä. En benchmarkannu, mutta tuntu samalta FPS edulta. DLSS Quality toi hieman sellasta outoa film grainin tyylistä kimaltelua liikkuessa joissain paikoissa, sekä havaitsin pientä ghostaamista. Ilmainen lisä niin en valita, odotin vaan vähän enemmän. Pirun hienon näköinen pelihän tämä on jo high asetuksilla.
 
Leikin tämän kanssa myös tänään hetken ja 3080:lla 1440p resolla näytti ihan mukavalta ja pyöri hyvin (79fps avg benchmarkissa), kun skaalasi ensin 4k tarkkuudelle (DSR) ja käytti tuon jälkeen DLSS Quality- asetusta. Pienemmillä asetuksilla näkyi mielestäni liikaa ghostaamista varsinkin benchmarkin lopussa kärryn vasemman reunan 'koukussa'. Ei tuo ihan täydellinen vieläkään ole ja hieman tottumista vaatii kun metsissä puut näkyvät niin terävina kauas vrt. TAA, mutta voisi tuota nyt ainakin hetken kokeilla kun ei se TAA:n esityskään niin hieno ole.
 
Jaahas, pitänee ladata päivitys. Aika hyvin pörrää ihan natiivisti 4k @60fps, ja saa nähdä onko tuosta hyötyä. 120 fps ei tässä pelissä anna yhtään mitään lisäarvoa, joten sitä ei ole järkevä tavoitella. Ehkä benchmarkit tulee vedettyä, Dlss päällä ja ilman.
 
Oli kyllä huikea seikkailu, ihan kuin rdr1 aikoinaan. Nytten pc version kolusin ja tuntu luontevammalle kuin konsoliohjaimella pelaaminen, lienee tottumiskysymys.

Arthurin kohtalo sai aristusta silmiin kun high honorilla seikkailin. Nyt epilogissa menossa, ihan ei yhtä syvälle tuo Marstonin hahmo pääse kuin Morganin mutta mennään nyt loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako tuossa tapauksessa lukea nettifoorumeilta ko. pelistä?

Ihan DLSS-kokemuksia luen ennen kuin pelin aloitan, ja yleinen käytäntö on spoilerit. Onhan tämä vanha peli ja kaikkien olisi pitänyt jo pelata ja blabla, mutta silti..

Vahvasti jakaa kyllä mielipiteitä tämän pelin DLSS myös redditissä, eli ei ole huikea eikä huikean paska. Ehkä 1440p RTX 2080 ja pieni asetusten laskeminen on parempi vaihtoehto, kuten joku tuossa edellä oli kokeillut. No lataukseen peli ja itse kokeilemaan.

Ilmaisena vinkkinä tuo ReShade, hifistelijät ovat tehneet tuolla softalla tähän ''fotorealistisia'' -säätöjä etenkin värien, gamman ja kirkkauden osalta. Etenkin piirtoetäisyydet saa parannuksia mitä vanillaan vertasin. Huikean näköinen peli pitkilläkin piirtoetäisyyksillä, ja reshadella entistä parempi.
 
Omilla 4k asetuksilla natiivi vs Dlss balanced

Natiivi:
AVG. 72,7
Max 117,4

Dlss balanced:
AVG. 93,3
Max 128,3

I9-9900k
Rtx 3080 suprim x
RAM 2x16 Gb @ 3600 Mhz
 
Omilla 4k asetuksilla natiivi vs Dlss balanced

Natiivi:
AVG. 72,7
Max 117,4

Dlss balanced:
AVG. 93,3
Max 128,3

I9-9900k
Rtx 3080 suprim x
RAM 2x16 Gb @ 3600 Mhz
Eikö tuo Dlss balanced huononna kuvanlaatua niin paljon että sen käytössä ei hirveästi ole järkeä jos nopeusetu on noin pieni?
 
Itse en näe quality tai balanced välillä eroa kuvanlaadussa tai 2k vs dlss quality, fps kyllä nousee sen +20 joten oikein onnistunut päivitys. En kyllä pelaa tätä pc näytöltä vaan sony xe9005 65".
 
Itse koitin DLSS quality asetuksella 1440p ja nopeutta tuli testbench mukaan n5-7fps eli ei ollut kovin suuri vaikutus mutta kuvanlaatua en ole ehtinyt katsoa.
En kyllä tiedä mistä ne ovat noi lupaamat 45% korotukset löytänyt ehkä 4k tai 8k asetuksilla kaikki ultra asetuksilla mitä ehkä 1% pelajista käyttää.
 
Itse koitin DLSS quality asetuksella 1440p ja nopeutta tuli testbench mukaan n5-7fps eli ei ollut kovin suuri vaikutus mutta kuvanlaatua en ole ehtinyt katsoa.
En kyllä tiedä mistä ne ovat noi lupaamat 45% korotukset löytänyt ehkä 4k tai 8k asetuksilla kaikki ultra asetuksilla mitä ehkä 1% pelajista käyttää.
Käsittääkseni tuo DLSS on juuri isojen resojen juttu, eli mitä isompi reso, sitä isompi etu.
 
Eikö tuo Dlss balanced huononna kuvanlaatua niin paljon että sen käytössä ei hirveästi ole järkeä jos nopeusetu on noin pieni?
Joo, tätä vähän povasin edellisessä viestissä, eli mulle ei ollut tästä päivityksestä oikein mitään hyötyä. G-sync -töllön kanssa pörrää aivan mainiosti natiivi 4k@60fps. Nää asetukset on haettu omilla silmillä, eli että en näe juuri eroa ultraan. Dlss on tässä hyvä vähän kevyemmän raudan omistajille, ja hyvä niin. Tää voi auttaa monia sen maagisen 60fps rajan yli.
 
Joo, tätä vähän povasin edellisessä viestissä, eli mulle ei ollut tästä päivityksestä oikein mitään hyötyä. G-sync -töllön kanssa pörrää aivan mainiosti natiivi 4k@60fps. Nää asetukset on haettu omilla silmillä, eli että en näe juuri eroa ultraan. Dlss on tässä hyvä vähän kevyemmän raudan omistajille, ja hyvä niin. Tää voi auttaa monia sen maagisen 60fps rajan yli.
Niin tai sitten se korvaa paskan AAn mikä ollut sellasta rasvaruutua.
Mut en ole testannut, eli ei oo ommoo kokemusta vielä. Laitan kyl sit ku on.
 
Tuossa analyysiä kuvanlaadusta, 10min kohdalla conclusion jos haluaa lyhyen ja ytimekkään tiivistelmän:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ei kovin vahva esitys tällä kertaa, esim. hiukset DLSS rendaa selvästi huonommin kuin TAA.
 
Tuossa analyysiä kuvanlaadusta, 10min kohdalla conclusion jos haluaa lyhyen ja ytimekkään tiivistelmän:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ei kovin vahva esitys tällä kertaa, esim. hiukset DLSS rendaa selvästi huonommin kuin TAA.

Hmm. Alku meni hienosti 720p ja alempien resojen kanssa. Ja mun mielestä tää on ihan makuasia, eli joku tykkää käyttää image sharpeningia, mutta itselleni ns. luonnollinen syväterävyys on aika pop. Ghosting on ärsyttävää, joka tapauksessa.

Olisin katsonut tota videota pidempään, mutta kun alkoi valitus jostain 360p resosta, niin ei pystynyt hukkaamaan elämää sen pidempään.
 
Harvoin näin lamauttavan tylsää aloitusta pelissä. Eikö siihen yleensä pitäisi panostaa. Pojan ps4 versiolla yrittänyt päästä vajaan vuoden aikana itse asiaan, mutta pari tehtävää olen jaksanut hangessa kahlata susien kanssa. Kumpaisenkin tehtävän välillä aina joku 3-4kk aikaa ja jättää asia niinsanotusti hautumaan.
 
PS4:llä pelannut läpi saakka, mutta aloitus oli hidas. Vuorilta kun pääsi pois ja pääsi vetelemään vapaasti, niin asiaa tuli niin paljon kerralla, että lopetin kuukaudeksi pelaamisen. Sen jälkeen pelaaminen alkoi jotenkin maistua enemmän, mutta vieläkään en pitänyt tietyistä jutuista esim tehtävien osalta. Lähellä loppua rupesin vasta nauttimaan pelaamisesta. Siksi nyt pelaan pc:llä uudestaan läpi, että voin nautiskella alusta loppuun. Ja tehdä paljon enemmän mitä en aikaisemmin tehnyt.

Näkyy sitä itsekkin kuolevan herkästi kaikenmaailman rosvoihin vähän väliä. Ps4 vs pc tähtäys on aika lailla erilaista:whistling:
 
Vaan ne loputtomat lataukseen menevät ajat, valikostakin kun vahingossa painaa väärin niin odottelua. Ostin pelin kun se julkaistiin mutta en ole n. vuoteen tähän peliin koskenut, haluja olisi pelata läpi kun tämän olen ostanut. Aikoinaan koitin antaa pelille toisen mahdollisuuden ja taas oli ongelmana pitkät lataukset.. sekä muutenkin varsin kankean oloinen mekaniikka.

Voisin vielä sen viimeisen mahdollisuuden antaa pelille, tehdä asennus nopealla nvme -levylle ja kokeilla taas kerran. Itselläni on tapana vielä talletella kesken pelä useita kertoja, kun pelissä tuli erikoisia "sattumuksia" ja usein teki mieli pelata tilanne uudestaan.. tämä ei ainakaan helpottanut tilannetta.

En muista että koskaan olisin niin ärsyyntynyt latauksiin ja kankeisiin mekaniikkoihin mitä tässä kohtasin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 641
Viestejä
4 931 090
Jäsenet
79 399
Uusin jäsen
ismopel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom