Red Dead Redemption 2

Valaiskaa tietämätöntä, että tarvitseeko tohon DLSS:ään jonkin uuden sitä tukevan näytönohjaimen, vai riittääkö esim GTX 1070? Vai hoituuko tuo vaan päivittämällä ajurit?
 
Valaiskaa tietämätöntä, että tarvitseeko tohon DLSS:ään jonkin uuden sitä tukevan näytönohjaimen, vai riittääkö esim GTX 1070? Vai hoituuko tuo vaan päivittämällä ajurit?
Vaatii RTX-sarjan näytönohjaimen. Vanhemmilta puuttuu kokonaan rautatason tuki tuolle.

Mukavaa kyllä, että vanhemmatkin pelit ilman säteenseurannan tukea saavat DLSS-tuen. Voisi melkein kokeilla RTX 3060:lla ja 4K-televisiolla, miltä näyttää ja miten pyörii :think:

EDIT: Olin hidas.
 
Uskoin, että ois saanut 60FPS kaikki asetukset tapissa DLSS avulla (RTX2080, 1440p). Sainkin, mutta paremman näköinen oli omasta mielestä natiivina, kun pudotti vaan pari raskasta asetusta Ultrasta Highlle ja laitto Tree Tesselation pois päältä. En benchmarkannu, mutta tuntu samalta FPS edulta. DLSS Quality toi hieman sellasta outoa film grainin tyylistä kimaltelua liikkuessa joissain paikoissa, sekä havaitsin pientä ghostaamista. Ilmainen lisä niin en valita, odotin vaan vähän enemmän. Pirun hienon näköinen pelihän tämä on jo high asetuksilla.
 
Leikin tämän kanssa myös tänään hetken ja 3080:lla 1440p resolla näytti ihan mukavalta ja pyöri hyvin (79fps avg benchmarkissa), kun skaalasi ensin 4k tarkkuudelle (DSR) ja käytti tuon jälkeen DLSS Quality- asetusta. Pienemmillä asetuksilla näkyi mielestäni liikaa ghostaamista varsinkin benchmarkin lopussa kärryn vasemman reunan 'koukussa'. Ei tuo ihan täydellinen vieläkään ole ja hieman tottumista vaatii kun metsissä puut näkyvät niin terävina kauas vrt. TAA, mutta voisi tuota nyt ainakin hetken kokeilla kun ei se TAA:n esityskään niin hieno ole.
 
Jaahas, pitänee ladata päivitys. Aika hyvin pörrää ihan natiivisti 4k @60fps, ja saa nähdä onko tuosta hyötyä. 120 fps ei tässä pelissä anna yhtään mitään lisäarvoa, joten sitä ei ole järkevä tavoitella. Ehkä benchmarkit tulee vedettyä, Dlss päällä ja ilman.
 
Oli kyllä huikea seikkailu, ihan kuin rdr1 aikoinaan. Nytten pc version kolusin ja tuntu luontevammalle kuin konsoliohjaimella pelaaminen, lienee tottumiskysymys.

Arthurin kohtalo sai aristusta silmiin kun high honorilla seikkailin. Nyt epilogissa menossa, ihan ei yhtä syvälle tuo Marstonin hahmo pääse kuin Morganin mutta mennään nyt loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako tuossa tapauksessa lukea nettifoorumeilta ko. pelistä?

Ihan DLSS-kokemuksia luen ennen kuin pelin aloitan, ja yleinen käytäntö on spoilerit. Onhan tämä vanha peli ja kaikkien olisi pitänyt jo pelata ja blabla, mutta silti..

Vahvasti jakaa kyllä mielipiteitä tämän pelin DLSS myös redditissä, eli ei ole huikea eikä huikean paska. Ehkä 1440p RTX 2080 ja pieni asetusten laskeminen on parempi vaihtoehto, kuten joku tuossa edellä oli kokeillut. No lataukseen peli ja itse kokeilemaan.

Ilmaisena vinkkinä tuo ReShade, hifistelijät ovat tehneet tuolla softalla tähän ''fotorealistisia'' -säätöjä etenkin värien, gamman ja kirkkauden osalta. Etenkin piirtoetäisyydet saa parannuksia mitä vanillaan vertasin. Huikean näköinen peli pitkilläkin piirtoetäisyyksillä, ja reshadella entistä parempi.
 
Kuinka kauan tuo alun käsistäpitely kestää? Eli millon pääsee laukkaamaan vapaana preerialla? En ole päässyt alun lumimaisemia pidemmälle.. pari kertaa koittanut alottaa :D
 
Omilla 4k asetuksilla natiivi vs Dlss balanced

Natiivi:
AVG. 72,7
Max 117,4

Dlss balanced:
AVG. 93,3
Max 128,3

I9-9900k
Rtx 3080 suprim x
RAM 2x16 Gb @ 3600 Mhz
 
Omilla 4k asetuksilla natiivi vs Dlss balanced

Natiivi:
AVG. 72,7
Max 117,4

Dlss balanced:
AVG. 93,3
Max 128,3

I9-9900k
Rtx 3080 suprim x
RAM 2x16 Gb @ 3600 Mhz
Eikö tuo Dlss balanced huononna kuvanlaatua niin paljon että sen käytössä ei hirveästi ole järkeä jos nopeusetu on noin pieni?
 
Itse en näe quality tai balanced välillä eroa kuvanlaadussa tai 2k vs dlss quality, fps kyllä nousee sen +20 joten oikein onnistunut päivitys. En kyllä pelaa tätä pc näytöltä vaan sony xe9005 65".
 
Itse koitin DLSS quality asetuksella 1440p ja nopeutta tuli testbench mukaan n5-7fps eli ei ollut kovin suuri vaikutus mutta kuvanlaatua en ole ehtinyt katsoa.
En kyllä tiedä mistä ne ovat noi lupaamat 45% korotukset löytänyt ehkä 4k tai 8k asetuksilla kaikki ultra asetuksilla mitä ehkä 1% pelajista käyttää.
 
Itse koitin DLSS quality asetuksella 1440p ja nopeutta tuli testbench mukaan n5-7fps eli ei ollut kovin suuri vaikutus mutta kuvanlaatua en ole ehtinyt katsoa.
En kyllä tiedä mistä ne ovat noi lupaamat 45% korotukset löytänyt ehkä 4k tai 8k asetuksilla kaikki ultra asetuksilla mitä ehkä 1% pelajista käyttää.
Käsittääkseni tuo DLSS on juuri isojen resojen juttu, eli mitä isompi reso, sitä isompi etu.
 
Eikö tuo Dlss balanced huononna kuvanlaatua niin paljon että sen käytössä ei hirveästi ole järkeä jos nopeusetu on noin pieni?
Joo, tätä vähän povasin edellisessä viestissä, eli mulle ei ollut tästä päivityksestä oikein mitään hyötyä. G-sync -töllön kanssa pörrää aivan mainiosti natiivi 4k@60fps. Nää asetukset on haettu omilla silmillä, eli että en näe juuri eroa ultraan. Dlss on tässä hyvä vähän kevyemmän raudan omistajille, ja hyvä niin. Tää voi auttaa monia sen maagisen 60fps rajan yli.
 
Joo, tätä vähän povasin edellisessä viestissä, eli mulle ei ollut tästä päivityksestä oikein mitään hyötyä. G-sync -töllön kanssa pörrää aivan mainiosti natiivi 4k@60fps. Nää asetukset on haettu omilla silmillä, eli että en näe juuri eroa ultraan. Dlss on tässä hyvä vähän kevyemmän raudan omistajille, ja hyvä niin. Tää voi auttaa monia sen maagisen 60fps rajan yli.
Niin tai sitten se korvaa paskan AAn mikä ollut sellasta rasvaruutua.
Mut en ole testannut, eli ei oo ommoo kokemusta vielä. Laitan kyl sit ku on.
 
Tuossa analyysiä kuvanlaadusta, 10min kohdalla conclusion jos haluaa lyhyen ja ytimekkään tiivistelmän:



Ei kovin vahva esitys tällä kertaa, esim. hiukset DLSS rendaa selvästi huonommin kuin TAA.
 
Tuossa analyysiä kuvanlaadusta, 10min kohdalla conclusion jos haluaa lyhyen ja ytimekkään tiivistelmän:



Ei kovin vahva esitys tällä kertaa, esim. hiukset DLSS rendaa selvästi huonommin kuin TAA.

Hmm. Alku meni hienosti 720p ja alempien resojen kanssa. Ja mun mielestä tää on ihan makuasia, eli joku tykkää käyttää image sharpeningia, mutta itselleni ns. luonnollinen syväterävyys on aika pop. Ghosting on ärsyttävää, joka tapauksessa.

Olisin katsonut tota videota pidempään, mutta kun alkoi valitus jostain 360p resosta, niin ei pystynyt hukkaamaan elämää sen pidempään.
 
Harvoin näin lamauttavan tylsää aloitusta pelissä. Eikö siihen yleensä pitäisi panostaa. Pojan ps4 versiolla yrittänyt päästä vajaan vuoden aikana itse asiaan, mutta pari tehtävää olen jaksanut hangessa kahlata susien kanssa. Kumpaisenkin tehtävän välillä aina joku 3-4kk aikaa ja jättää asia niinsanotusti hautumaan.
 
PS4:llä pelannut läpi saakka, mutta aloitus oli hidas. Vuorilta kun pääsi pois ja pääsi vetelemään vapaasti, niin asiaa tuli niin paljon kerralla, että lopetin kuukaudeksi pelaamisen. Sen jälkeen pelaaminen alkoi jotenkin maistua enemmän, mutta vieläkään en pitänyt tietyistä jutuista esim tehtävien osalta. Lähellä loppua rupesin vasta nauttimaan pelaamisesta. Siksi nyt pelaan pc:llä uudestaan läpi, että voin nautiskella alusta loppuun. Ja tehdä paljon enemmän mitä en aikaisemmin tehnyt.

Näkyy sitä itsekkin kuolevan herkästi kaikenmaailman rosvoihin vähän väliä. Ps4 vs pc tähtäys on aika lailla erilaista:whistling:
 
Vaan ne loputtomat lataukseen menevät ajat, valikostakin kun vahingossa painaa väärin niin odottelua. Ostin pelin kun se julkaistiin mutta en ole n. vuoteen tähän peliin koskenut, haluja olisi pelata läpi kun tämän olen ostanut. Aikoinaan koitin antaa pelille toisen mahdollisuuden ja taas oli ongelmana pitkät lataukset.. sekä muutenkin varsin kankean oloinen mekaniikka.

Voisin vielä sen viimeisen mahdollisuuden antaa pelille, tehdä asennus nopealla nvme -levylle ja kokeilla taas kerran. Itselläni on tapana vielä talletella kesken pelä useita kertoja, kun pelissä tuli erikoisia "sattumuksia" ja usein teki mieli pelata tilanne uudestaan.. tämä ei ainakaan helpottanut tilannetta.

En muista että koskaan olisin niin ärsyyntynyt latauksiin ja kankeisiin mekaniikkoihin mitä tässä kohtasin.
 
Oliko kukaan pelannut tai kokeillut tätä vr:llä ? Tähänhän on tullut epävirallinen maksullinen vr:n mahdollistava päivitys sekä vorpx tukee nykyisin myös.
 
On kyllä ihan helvetin hyvä peli! Tykkään tästä realismista, oppirahatkin maksoin kun menin ekan kerran parturiin ja testasin miltä näyttäis kalju ja ohuet homoviikset niin sinne meni karvat :lol:nyt oonkin vetäny parilla kympillä Hair Tonicia että sais kasvatettua kunnon mutton chopsit nopeemmin. Tykkään että kaikki tapahtuu rauhallisesti ja fiilistellen. Paitsi kun painat vahingossa väärää nappia ja hommat menee päin vittua :rofl:
 
Asentelin pelin pitkästä aikaa DLSS-päivityksen myötä. Uusi ajuri oli tullut myös. Kone jaksaa kyllä piirtää tätä ihan natiivina 4k -laatunakin, mutta nyt ei tarvitse kuunnella tuuletinten ulinaa, kun pelailee DLSS:llä Quality-asetuksella ja pelin kuvanlaatupresetti tapissa. Mitään stutterointia en huomannut, uusi ajuri lienee korjannut sen.
 
Kesäpäivitys Onlineen oli ihan jees, mutta jotenkin kyllästyin kokonaan peliin.

Toivottavasti joulukuussa tulee jotain hienoa päivitystä.
 
Onko tämän pelin ajoittaiset korkeat frametimet ja sitä kautta tökkiminen ominaisuus vai onko jokin pielessä? Sama ongelma tietyissä kohtaa karttaa, vaikka grafiikka-asetuksia viilaisi alaspäin. Yleensä kylissä jossa ihmisvilinää, toimii hyvin, mutta maastossa tökkii. FPS on silti ihan ok, eli pyörii 60-70 tienoilla. Noilla kehysmäärillä pitäisi olla vähintään 20ms frametimet, kuten muissa peleissä on.

Kokeiltu sekä DLSS ON ja OFF, ja sama ongelma, frametimet lähes 30ms ajoittain ja tökkiihän se kuin jollain hemmetin konsolilla. Näytönohjaimena RTX 2080 ja kokeilin useampia ajureita. Tosin selvästi vanhempia ajureita en vielä kokeillut. Prosessorina nyt R7 3700x, 2x16gb 3200mhz -kammoilla. Yksinpeliä eli tarinaa pelaan, en netissä.
 
Täytyy sanoa että tämän pelin grafiikat on yliarvostetut. Paljon hehkutettu, mutta todellisuudessa sekä tekstuurit että maasto/kasvillisuus on pelimaailman hyvää, ei huippua. Kingdom Come Deliverancen tai Far Cry New Dawnin grafiikat kokonaisuutena hakkaa kyllä tämän pelin. Varsinkin tekstuurien osalta. Piirtoetäisyydet on ne, jotka tässä pelissä on poikkeuksellisen aidot. Kokonaisuutena hyvät grafiikat, mutta odotin kyllä kaikkien hehkutusten jälkeen parempaa. Ja kokeiltu on kaikki karkit tapissa, natiivina.

Sitten taas DLSS ei ihan onnistu tässä pelissä. Esineitä katoilee, shimmeröinti jatkuvaa puissa, ja esim. junaraiteita DLSS ei vaan osaa piirtää kunnolla, eikä karvoitusta tai turkkeja. Mutta ei tämä nyt ihan surkea viritys ole, paitsi jos on kuvanlaatu-hifisti, jota ehkä vähän olen. DLSS on lähinnä heikompitehoisia näytönohjaimia varten, näin sanoisin. No RDR2 edessä kaikki on kyllä heikompitehoisia, paitsi ehkä 3080 ja sitä paremmat.
 
Täytyy sanoa että tämän pelin grafiikat on yliarvostetut. Paljon hehkutettu, mutta todellisuudessa sekä tekstuurit että maasto/kasvillisuus on pelimaailman hyvää, ei huippua. Kingdom Come Deliverancen tai Far Cry New Dawnin grafiikat kokonaisuutena hakkaa kyllä tämän pelin. Varsinkin tekstuurien osalta. Piirtoetäisyydet on ne, jotka tässä pelissä on poikkeuksellisen aidot. Kokonaisuutena hyvät grafiikat, mutta odotin kyllä kaikkien hehkutusten jälkeen parempaa. Ja kokeiltu on kaikki karkit tapissa, natiivina.

Sitten taas DLSS ei ihan onnistu tässä pelissä. Esineitä katoilee, shimmeröinti jatkuvaa puissa, ja esim. junaraiteita DLSS ei vaan osaa piirtää kunnolla, eikä karvoitusta tai turkkeja. Mutta ei tämä nyt ihan surkea viritys ole, paitsi jos on kuvanlaatu-hifisti, jota ehkä vähän olen. DLSS on lähinnä heikompitehoisia näytönohjaimia varten, näin sanoisin. No RDR2 edessä kaikki on kyllä heikompitehoisia, paitsi ehkä 3080 ja sitä paremmat.

RDR2 grafiikat on kyllä paikoin 2 -jakoiset. Texturet on tosiaan paikoin aika suttua ja TAA pehmentää tässä kuvaa aika paljon. Toisaalta sitten taas valaistus on ihan hemmetin upeaa ja oikeissa olosuhteissa peli näyttää kyllä ihan mielettömän upealle.

Toiseen viestiksi viitaten, oletko koittanut vaihtaa API:a. Itsellä muistaakseni DX12:llä Frame timet oli aika epätasaiset. Vulkanilla toimi sulavammin.
 
RDR2 grafiikat on kyllä paikoin 2 -jakoiset. Texturet on tosiaan paikoin aika suttua ja TAA pehmentää tässä kuvaa aika paljon. Toisaalta sitten taas valaistus on ihan hemmetin upeaa ja oikeissa olosuhteissa peli näyttää kyllä ihan mielettömän upealle.

Totta, tietyt osa-alueet kuten valaistus ja piirtoetäisyydet on upeaa katsottavaa, mutta jotku osa-alueet on aika suttua. TAA pahentaa, mutta myös DLSS (joka suht. terävä paikallaan) kanssa ja/tai ilman TAA:ta maaston kasvusto on aika blurria, eli taitaa olla RAGE-moottorin kautta tehty ominaisuus. Voisi sen ReShade -softan laittaa tähän päälle, sieltä saa säädettyä terävöityksiä, värien eläväisyyttä yms. aika kätevästi.

Toiseen viestiksi viitaten, oletko koittanut vaihtaa API:a. Itsellä muistaakseni DX12:llä Frame timet oli aika epätasaiset. Vulkanilla toimi sulavammin.

Vulkanilla olen pelkästään pelannut, DX12 just ihmiset valittanut ympäri nettiä, kun tökkii. Siksi en ole edes DX12 kokeillut, vaikka senkin voisi toki tehdä. Pitänee kokeilla jotain vanhempia Nvidian ajureita. Esim. Wildlands suorituskyky vaihteli kovasti Nvidian ajureiden välillä..
 
Totta, tietyt osa-alueet kuten valaistus ja piirtoetäisyydet on upeaa katsottavaa, mutta jotku osa-alueet on aika suttua. TAA pahentaa, mutta myös DLSS (joka suht. terävä paikallaan) kanssa ja/tai ilman TAA:ta maaston kasvusto on aika blurria, eli taitaa olla RAGE-moottorin kautta tehty ominaisuus. Voisi sen ReShade -softan laittaa tähän päälle, sieltä saa säädettyä terävöityksiä, värien eläväisyyttä yms. aika kätevästi.



Vulkanilla olen pelkästään pelannut, DX12 just ihmiset valittanut ympäri nettiä, kun tökkii. Siksi en ole edes DX12 kokeillut, vaikka senkin voisi toki tehdä. Pitänee kokeilla jotain vanhempia Nvidian ajureita. Esim. Wildlands suorituskyky vaihteli kovasti Nvidian ajureiden välillä..

Sitten oli aina iso vaikutus sulavuuteen muistaakseni myös triple buffering asetuksella. Ilman sitä oli aika tökkivää.
 
Testaan juuri PS4-versiota. Alussa kun kahlataan lumessa hevosilla ja kävellen, niin ainakin itsellä PS4 tuuletin ulvoo 100 % koko ajan? Sitten kun menen ekaan mökkiin sisään niin sama jatkuu. Onko peli tosiaan niin raskas? Otin HDR tilan pois päältä, mutta ei muutosta.
 
Testaan juuri PS4-versiota. Alussa kun kahlataan lumessa hevosilla ja kävellen, niin ainakin itsellä PS4 tuuletin ulvoo 100 % koko ajan? Sitten kun menen ekaan mökkiin sisään niin sama jatkuu. Onko peli tosiaan niin raskas? Otin HDR tilan pois päältä, mutta ei muutosta.
No onhan se kyseisen generaation viimeisiä pelejä, joten varmasti raskaimmasta päästä.

Lämpöjen takia se kuitenkin huutaa, joten putsaa ensimmäisenä pölyt koko jäähystä, niin hiljenee jonkin verran.
 
No onhan se kyseisen generaation viimeisiä pelejä, joten varmasti raskaimmasta päästä.

Lämpöjen takia se kuitenkin huutaa, joten putsaa ensimmäisenä pölyt koko jäähystä, niin hiljenee jonkin verran.

Pitääkö kone jotenkin avata? Ruuveja?



PS4 puhdistettu läpikotaisin, mutta RDR2 vie valtavasti tehoa. Etenkin alun lumimyrsky. Kone huutaa sen verran kovaa ettei pelaamisesta tule mitään. Täytyy hankkia tämä sitten Next-Gen konsolille. Toivottavasti Mortal Kombat 11 kohdalla ei ole samaa ongelmaa. Että olisi kevyempi peli.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku ohje sille miten tässä muuttaisi näppärästi PC näppäinasettelun niin että vastaa loogisemmin muita vastaavia pelejä (far cry etc) eikä olisi koko ajan ampumassa, uhkailemassa ja kuristamassa porukkaa vahingossa.
 
Tämähän se taitaa isolla osalla elämäntapavankejakin olla ongelma oikeassa elämässä, impulssiongelmiksiko niitä sanotaan.
Voi olla että vikaa on myös omassa päässä :D mutta silti toivoisin että joku jakaisi esim. hyväksi havaitun näppäinten uudelleenkartoituksen. Ei tee mieli pelata kun lihasmuistista tuleva interaktionäppäin on aina jotain väärin tilanteeseen sopivaa. Eikä jaksaisi itse alkaa miettiä hyvää layouttia kun joku muu on sen vaivan varmaan jo nähnyt.
 
Ei tee mieli pelata kun lihasmuistista tuleva interaktionäppäin on aina jotain väärin tilanteeseen sopivaa. Eikä jaksaisi itse alkaa miettiä hyvää layouttia kun joku muu on sen vaivan varmaan jo nähnyt.

Et ole ainut. Pari tehtävää saanut uuden käänteen, kun lihasmuisti ja näppäinkomento eivät ole menneet yksi-yhteen. Eipä tähän nopealla googlettelulla mitään kaikenkattavaa layouttia löydy, joka varmasti sopii käyttäjälle X. Itse laitoin vaan ne häiritsevät komennot parempiin paikkoihin, ja yritän opetella ne loput komennot. Siviiliuhri kerrallaan. Noin muutenkin tämä RDR2 inventaario, aseiden vaihdot yms. on sekavinta roskaa mitä olen hetkeen nähnyt. Vaatinee parikytä tuntia kunnes on selkäytimessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 783
Viestejä
4 496 458
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom