Raudankorjaus (neuvot, vinkit ja palvelu) [Vaiheessa]

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Tervetuloa raudankorjaaminen-ketjuun
Edit: (en ylläpidä enää tätä)

Motto: Rikkäinen elektroniikka ei ole SER-jätettä ennenkuin se on todettu korjauskelvottamaksi!

Ketjun tarkoituksena on antaa vinkkejä, opastusta ja viimekädessä jopa itse palvelua rikkinäisten elektroniikkatuotteiden korjaamiseen. Ketjussa voi vapaasti keskustella ja antaa vinkkejä toisille käyttäjille.

Vastuuvapautus: IO-media (IO-tech.fi) ei osallistu tämän ketjun sisällöntuottoon tai palveluihin. Eivätkä vinkin antajat eivät ole vastuussa annettujen ohjeiden oikeellisuudesta tai puutteellisuudesta. Korjauspalvelun vastuu on yksityishenkilöiden välistä sopimista, eli yksilöllisesti on sovittu korjauspalvelun vastuunkannosta, eli mikään kuluttajansuojalaki ei varsinaisesti ota kantaa yksityistenhenkilöiden väliseen sopimiseen.

Ketjun sisällysluettelo
  • Yleisestä
  • Tekniikat
  • Vinkit
---------------------------------------------------------------------------------------
Yleistä: (vaiheessa)

Elektroniikankorjaus etenee pääpirteissään seuraavissa askeleissa:
  1. Vian havaitseminen
  2. Vian aiheuttajan etsintä
  3. Oletetun vian aiheuttajan korjaus
  4. Korjauksen testaus
  5. (Korjauksen dokumentointi)
Yleisesti ottaen eniten aikaa menee vian aiheuttajan etsimiseen, joka on omaan arviooni perustuen jo 80% korjauksesta, jos löytää oikean vian aiheuttajan. Väärätkin (arvaukset) poistavat vaihtoehtoja. Yleisesti kuitenkin viat rajoittuvat tietylle alueella ja eivät ole edenneet kovinkaan pitkälle, jos ne eivät ole herkkiä. Esimerkkinä herkästä laitteesta voisi olla audiovahvistin, jossa käytetään operaatiovahvistimia, mutta vian seurauksena jännitteet menevät yli operaatiovahvistimen keston ja linjassa voi hyvinkin olla sen jälkeen kymmeniä rikkinäisiä operaatiovahvistima, jotka kaikki pitää vaihtaa samalla kertaa, tai muuten se yksinäinenkin rikkinäinen voi hajottaa virransyötön uudestaan ja muut operaatiovahvistimet uudestaan.

Vian havaitseminen tai pikemminkin todentaminen on tärkeää myös korjausta tekevälle, sillä aina välttämättä laite ei ole rikki vaan kyseessä on käyttäjävirhe. Aina ei voi luottaa, että laite olisi oikeasti rikki ja kokeilemalla laitetta se toimiikin normaalisti kuvatussa vikatilanteessa. Kuitenkin on mahdollista, että vikakuvaus ei ole tarpeeksi tarkka ja laite on oikeasti rikki, mutta ilmenee tietyssä tilanteessa, joka voi johtua ympäristömuuttujista. Esimerkkinä, Logitechin hiirien kaksoinnapautukset kosteissa tiloissa johtuen ESD-suojauksen puutteesta itse hiirissä ja kytkimien kautta välittyy ylimääräisiä signaaleja. Laite ei ole varsinaisesti rikkinäinen, mutta sen ominaisuudet eivät ole riittävät ympäristöön.

Vian korjaaminen yleisesti on yksiselitteistä puuhaa, eli vaihdetaan vialliset komponentti/komponentit tai korjataan fyysiset vauriot. On myös tapauksia, jolloin vika on diagnisoitu, mutta sen korjaaminen ei ole kustannustehokasta tai suorastaan mahdotonta. Tämmöisiä tapauksia ovat vanhojen laitteiden ohjelmoidut piirit, joihin uuden ohjelmiston saaminen voi olla kallista tai sitten itse piirin sisällä on lankaliitokset pettäneet, joiden korjaaminen jälkikäteen on mahdotonta ilman koko piirin vaihtoa (esimerkkinä GPU:t).

Kaikki tehdyt korjaukset on syytä testata mahdollisimman monipuolisesti, sillä useinmiten, kun saat yhden vian korjattua, niin paljastuukin toinen viallinen kohta laitteesta. Tämmöisiä voivat esimerkiksi olla virransyötön korjauksen jälkeen, jonkin piirin veto on poikki (oikosulun polttamana) tai jokin piiri ei toimi enää oikein.

Yleensä, varsinkin massatuotannon puolella, korjauksista tehdään dokumentaatio, eli mikä oli vika, mikä sen aiheutti, miten viallisen komponentin voi havaita ja miten sen voi korjauttaa (kustannustehokkaasti).
---------------------------------------------------------------------------------------
Tekniikat (odottaa kirjoitusta/videointia)


---------------------------------------------------------------------------------------
Vinkit (odottaa yleisiä vinkkejä)



---------------------------------------------------------------------------------------

Ketjun aloitusviesti on uudelleenkirjoitus vaiheessa.

Pikaisesti: Tämä ketju on yleinen raudankorjaamiseen liittyvä ketju, jossa saa neuvoja, ohjeita ja tarvittaessa korjauspalvelua. Korjauspalvelu pyörii pienellä korvaushinnalla, (postikulut + mahdolliset materiaalikustannukset + mininikorvaus -> työhön käytetystä ajasta korvaus -> kattohinta).


Jos tänne alkaisi taas kokoamaan näitä epäonnistuneita ja onnistuneita raudankorjauksia.

Jos joku tätä kautta mulle tarjoaa rautaa korjattavaksi, otattehan huomioon:
1. Minäkään en saa kuntoon luonnollisesti hajonneita näytönohjaimia eli GPU on kuollut (oikeastaan chipin sisällä olevat lankaliitokset ovat irti). En ole kokeillut vaihtaa itse piirejä, mutta kaipa sitäkin voisi joskus kokeilla, kun saisi kaksi varmaa tapausta, jossa toisessa on GPU rikki ja toisessa ehjä.

2. Jos esim. näytönohjaimen virransyöttö räjähtänyt miljoonaan osaan, niin diagnisointi mitkä kaikki ovat rikki vie tuhottomasti aikaa ilman referenssikorttia ja puhumattakaan varaosien saanti voi olla vaikeaa farnelin / digikeyn kautta.

3. Seuraavat onnistuu aika hyvinkin luotettavasti: Työkalusta hajonneen komponentin tai piirilevyn vaihto / korjaus. Löytyy pelit ja vehkeet niihin.

Onnistuneet korjaukset:
- mATX Gene emolevyn työkaluvaurio [2]
- Näytönohjaimen työkaluvaurio [2]
- Tarratulostimen korjaus
- Grafiikkavirheisen näytönohjaimen korjaus höyryfaasamalla
- Asus Maximus II Formula Chassis intrusion / CMOS resetointi korjaus

Epäonnistuneet:
- Näytönohjaimen elvytys höyryfaasamalla (ei ollut takeita sen onnistumisesta)
- Näytönohjaimen räjähtäneen komponentin vaihto ja katkenneen johteen korjaus (ei postaa, GPU luultavasti hajonnut) [2] [3]
- Hajonneen komponentin vaihto (virransyöttö poksahtanut myös).
- PS3:n YLOD elvytys höyryfaasamalla (boottas kerran ja sen jälkeen vaikeni lopullisesti)

Jos jollakulla jostain syystä sattuu schemojakin löytymään näytönohjaimiin, emolevyihin tai muihin korjattuihin kamoihin jostain, niin kannattaa ehdottomasti linkittää tai ladata tänne, niin ehkä vähemmän kamaa päätyy serriin, jos saadaan rikki menneet vehkeet takaisin käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostasko korjata Saabin ajotietokoneen pikselivirheet? Pitäisi kiinnittää (liimalämmitellä) uusi lattakaapeli ruudun ja "emolevyn" väliin että pikselit palautuu, google: saab sid repair. Kaapelit muutaman dollarin eBayssa...
 
Tuli tuossa ilmaiseksi saatua ja korjattua Asus Maximus V gene emolevy.
Emolevyssä oli virransyötön thermalpadit lahonneet ja "vuotaneet?" jotain tahmeaa nestettä verkkokortin piirille ja muille komponenteille --> netti ei toiminut ja kone oli äärimmäisen epävakaa, loppupeleissä ei enään edes buuttinut windowssiin asti.

No minä nakkasin emon astianpesukoneeseen ja tauluun 2.5h ohjelma @60c pesuaineen kera ja hyvin lähti thermalpadi mömmöt pois.

Tämän jälkeen uudet thermalpadit virransyötölle ja tahnat piirisarjalle, ostin G1610 celeronin että voi testata emoa ja käytin mokomaa viikon ajan pääkoneena varmistuakseni mahdollisista ongelmista.

Ainoa ongelma mikä celeronia käyttäessä ilmeni oli että jos muistit kytki dualchanneliin ei se tunnistanut kuin toisen kanavan muistit.
Tartuin hyvään tarjoukseen i7 2600k prossusta ja hyvinhän se toimi... Mutta kun oli aika ruveta kellottamaan en biossista löytänyt kertoimen säätömahdollisuutta?? Myöskään IGPU ei toiminut.

Tästä alkoi raivokas googlaaminen ja 7tuntia troubleshoottaamista ja erinäisiä ohjelmistoja testaten sain selville että biossin IME -osio (Intel Management Engine) oli korruptoitunut.
Koska bios on osioitu ei normaali biossin päivittäminen päivitä IME osiota jouduin käyttämään dos pohjaista fläshäys softaa ja kirjoittaa pitkän litanninan eri komentoja että ohjelma fläshäsi biossin kaikki osiot.

Kylmä hiki otsalla katsoin kun erroria sateli ruudun täydeltä ja pelkäsin jo brikanneeni emon, mutta päivityksen päätyttyä ohjelma ilmoitti kuitenkin onnistuneensa päivityksessä ja paria väliinjäänyttä sydämenlyöntiä myöhemmin emo boottasi normaalisti biossiin jossa näkyi kaikki asennettu ram, kellotusmahdollisuudet sekä IGPU toimi normaalisti :)

Olen nyt puolivuotta emolevyä käyttänyt prossu 4.8ghz kelloilla ja 1333 muistit kellotettuna 1600mhz ja emolevy kaikkine ominaisuuksiensa on toiminut täydellisesti.
 
Tuli tuossa ilmaiseksi saatua ja korjattua Asus Maximus V gene emolevy.
Emolevyssä oli virransyötön thermalpadit lahonneet ja "vuotaneet?" jotain tahmeaa nestettä verkkokortin piirille ja muille komponenteille --> netti ei toiminut ja kone oli äärimmäisen epävakaa, loppupeleissä ei enään edes buuttinut windowssiin asti.

No minä nakkasin emon astianpesukoneeseen ja tauluun 2.5h ohjelma @60c pesuaineen kera ja hyvin lähti thermalpadi mömmöt pois.

Tämän jälkeen uudet thermalpadit virransyötölle ja tahnat piirisarjalle, ostin G1610 celeronin että voi testata emoa ja käytin mokomaa viikon ajan pääkoneena varmistuakseni mahdollisista ongelmista.

Ainoa ongelma mikä celeronia käyttäessä ilmeni oli että jos muistit kytki dualchanneliin ei se tunnistanut kuin toisen kanavan muistit.
Tartuin hyvään tarjoukseen i7 2600k prossusta ja hyvinhän se toimi... Mutta kun oli aika ruveta kellottamaan en biossista löytänyt kertoimen säätömahdollisuutta?? Myöskään IGPU ei toiminut.

Tästä alkoi raivokas googlaaminen ja 7tuntia troubleshoottaamista ja erinäisiä ohjelmistoja testaten sain selville että biossin IME -osio (Intel Management Engine) oli korruptoitunut.
Koska bios on osioitu ei normaali biossin päivittäminen päivitä IME osiota jouduin käyttämään dos pohjaista fläshäys softaa ja kirjoittaa pitkän litanninan eri komentoja että ohjelma fläshäsi biossin kaikki osiot.

Kylmä hiki otsalla katsoin kun erroria sateli ruudun täydeltä ja pelkäsin jo brikanneeni emon, mutta päivityksen päätyttyä ohjelma ilmoitti kuitenkin onnistuneensa päivityksessä ja paria väliinjäänyttä sydämenlyöntiä myöhemmin emo boottasi normaalisti biossiin jossa näkyi kaikki asennettu ram, kellotusmahdollisuudet sekä IGPU toimi normaalisti :)

Olen nyt puolivuotta emolevyä käyttänyt prossu 4.8ghz kelloilla ja 1333 muistit kellotettuna 1600mhz ja emolevy kaikkine ominaisuuksiensa on toiminut täydellisesti.

Minäkään en ole niin hullu ollut, että laitan emolevyn pesukoneeseen pesuaineiden kanssa. Kerjää vain hapettumisongelmia tulevaisuudessa, kun "kupari" vain häviää johtimien ja komponenttien alta. Onnittelut jos vieläkin kestää seuraavat 3-4v, mutta itse olisin kokeillut paikallista siivoamista :)

Kiinnostasko korjata Saabin ajotietokoneen pikselivirheet? Pitäisi kiinnittää (liimalämmitellä) uusi lattakaapeli ruudun ja "emolevyn" väliin että pikselit palautuu, google: saab sid repair. Kaapelit muutaman dollarin eBayssa...

Mikset itse korjaa, näytti niin pirulaisen simppeliltä, että kunhan silmät ja kädet pelaa, niin ei pitäisi olla ongelmallinenkaan? Juuh voin korjata, kunhan tilaat itse osat ebaystä ja postitat yksikön uudella lattakaapelilla.

Pienoinen retrokärpänen puraisi ja halusin testata paljonko saisin tehoja vanhasta LGA775 raudasta.
Tilasin Ebaysta "uudenveroisen" ASUS Maximus II Formulan ja ongelma on ettei BIOS pidä asetuksia muistissa vaikka vaihdoin uudenkin CMOS patterin paikoilleen.
Lisäksi kone antaa "Chassis is Intruded ! Fatal Error …. System Halted” -virhettä, vaikka jumpperi on paikoillaan ja on koitettu ilmankin. Asuksen emoilla kyseistä tarkistusta ei edes BIOS asetuksista voi kytkeä pois päältä..
Jos virtalähteeltä yhdistää maan vaikkapa Molexista chassis pinneihin niin ongelma katoaa.

Eli juurikin näin,


En ole paljoa tuohon perehtynyt mutta olisi kiva saada ongelmat korjattua ihan oikeilla keinoilla, tämän videon mukaan chassis virhe johtuisi viallisesta transistorista,


Kiinnostaisiko tällaisen mobon tutkiminen sinua?


Miten en ole yllättynyt, että 2N7002 paskana? Kyseiset trankut pamahtelevat herkästi ESD:stä, virtapiikistä, vilkaisusta ja tärinästkin. Aivan helkutin surkeita, mutta eivät maksa tyyliin mitään, niin varmaan siksi niitä käytetään lähes jokaisessa paikassa.
 
Mitenkäs kännykät?
Saattaisi olla jossain vaiheessa Lumia 930:n mikkien korjaus edessä...

Eli neljästä mikistä kolme pimeänä. :facepalm:
 
Pienoinen retrokärpänen puraisi ja halusin testata paljonko saisin tehoja vanhasta LGA775 raudasta.
Tilasin Ebaysta "uudenveroisen" ASUS Maximus II Formulan ja ongelma on ettei BIOS pidä asetuksia muistissa vaikka vaihdoin uudenkin CMOS patterin paikoilleen.
Lisäksi kone antaa "Chassis is Intruded ! Fatal Error …. System Halted” -virhettä, vaikka jumpperi on paikoillaan ja on koitettu ilmankin. Asuksen emoilla kyseistä tarkistusta ei edes BIOS asetuksista voi kytkeä pois päältä..
Jos virtalähteeltä yhdistää maan vaikkapa Molexista chassis pinneihin niin ongelma katoaa.

Eli juurikin näin,


En ole paljoa tuohon perehtynyt mutta olisi kiva saada ongelmat korjattua ihan oikeilla keinoilla, tämän videon mukaan chassis virhe johtuisi viallisesta transistorista,


Kiinnostaisiko tällaisen mobon tutkiminen sinua?


Korjasin kerran saman ongelman eri emolla. Siinä piti irroittaa transistori ja juottaa siihen johto. Johto ei pysynytkään paikoillaan mutta ei se haitannutkaan vaan emo toimi silti hyvin.
 
Löytyisikö täältä ketään joka osaisi korjata Beyerdynamicin DT990 Pro kuulokkeet? Noissa oli johto poikki, joten katkaisin rikkinäisestä kohdasta ja koitin liitellä uudelleen juottamalla mutta eihän siitä mitään tullut minun taidoilla. Sekään ei oo varmaa onko noissa muita vikaa.

Viikonloppuna käyn vielä tutulta kyselemässä apua mutta jos en saa niitä kuntoon niin voisin laittaa jollekin kiinnostuneelle paketin postiin. Korjaushinnasta voidaan sopia. Kuvia voin laittaa huomenna tähän threadiin miltä näyttää tällä hetkellä.
 
Löytyisikö täältä ketään joka osaisi korjata Beyerdynamicin DT990 Pro kuulokkeet? Noissa oli johto poikki, joten katkaisin rikkinäisestä kohdasta ja koitin liitellä uudelleen juottamalla mutta eihän siitä mitään tullut minun taidoilla. Sekään ei oo varmaa onko noissa muita vikaa.

Viikonloppuna käyn vielä tutulta kyselemässä apua mutta jos en saa niitä kuntoon niin voisin laittaa jollekin kiinnostuneelle paketin postiin. Korjaushinnasta voidaan sopia. Kuvia voin laittaa huomenna tähän threadiin miltä näyttää tällä hetkellä.

Tseenis, voisit kokeilla vaihtaa ihan koko johdon. Ite oon vaihtanu noita muutamiin kuulokkeisiin, yleensä helpompi juottaa sieltä elementin päästä. Laitan sulle linkin videoon missä 990 non pro kuulokkeet puretaan, ja johdoksi joku "laadukas" 3.5 to 3.5 plugi johto, tai jos haluat suoraan 6.3 liittimellä. Verkkokaupasta esim välijohdoista löytyy 10€ luokkaan montaa erilaista, myöskin suoraan kuulokejohtoja löytyy.

Pehmukkeiden irroitukseen myös netissä ohjeita.

 
@paskamaha2k Tuo on ihan hyvä idea täytyy laittaa uusi kaapeli tilaukseen.
Kannattaa tehdä tosiaan toisin, kuin tuossa videossa tehtiin. Eli lyhyt tynkä johto, minkä päässä 3,5mm uros- tai naarasliitin, johon sitten kiinnität oman kuulokejohtosi. Kestää pidempään kun irtoaa liitoksesta sen sijaan, että repisi vedonpoistoa vasten.
 
Pienoinen retrokärpänen puraisi ja halusin testata paljonko saisin tehoja vanhasta LGA775 raudasta.
Tilasin Ebaysta "uudenveroisen" ASUS Maximus II Formulan ja ongelma on ettei BIOS pidä asetuksia muistissa vaikka vaihdoin uudenkin CMOS patterin paikoilleen.
Lisäksi kone antaa "Chassis is Intruded ! Fatal Error …. System Halted” -virhettä, vaikka jumpperi on paikoillaan ja on koitettu ilmankin. Asuksen emoilla kyseistä tarkistusta ei edes BIOS asetuksista voi kytkeä pois päältä..
Jos virtalähteeltä yhdistää maan vaikkapa Molexista chassis pinneihin niin ongelma katoaa.

Kiinnostaisiko tällaisen mobon tutkiminen sinua?


:kippis:
 
Löytyis tälläinen laturi http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&product_id=6 joka maannut hyllyssä toimimattomana jo useamman vuoden. Ongelmanahan on, että kun akun laittaa lataukseen, laturi vain käynnistyy uudelleen tekemättä mitään. Piirilevynkin olen tutkinut suurennuslasilla, mutta mitään hajallista komponenttia ei ulospäin näkynyt, joten osaisko joku sanoa, mikä tuossa voisi olla vikana?
 
iPhonen emolevyltä pitäisi vaihtaa yksi siru, mahtaakohan suomesta löytyä elektroniikkakorjaamoa moisen homman tekoon?
 
Löytyis tälläinen laturi http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&product_id=6 joka maannut hyllyssä toimimattomana jo useamman vuoden. Ongelmanahan on, että kun akun laittaa lataukseen, laturi vain käynnistyy uudelleen tekemättä mitään. Piirilevynkin olen tutkinut suurennuslasilla, mutta mitään hajallista komponenttia ei ulospäin näkynyt, joten osaisko joku sanoa, mikä tuossa voisi olla vikana?

Paha sanoa näin etänä, jos kokoajan uudelleen starttailee, niin veikkaan ottavan liikaa virtaa sekundääripuolella, että jännite tipahtaa alle mikrokontrollerin toiminta jännitteen ja resetoituu koko roska.
 
Olisi MSI 990FXA GD65 emolevy rikki. Kun yrittää käynnistää, niin noin 7s pysyy päällä, jonka jälkeen sammuu ja käynnistyy uudestaan. Tuo rumba jatkuu vaikka maailam tappiin asti. Mitään kuvaa ei tule missään vaiheessa näytölle. Googlailujen perusteella bios on varmaan sekaisin/korruptoitunut. Bios-piiri on juotettuna emolle, joten sitä ei saa erikeseen uudellen flashattua. Onko emo ser-kontti tarvaraa, vai saako tuolle jotain tehtyä?
 
Olisi MSI 990FXA GD65 emolevy rikki. Kun yrittää käynnistää, niin noin 7s pysyy päällä, jonka jälkeen sammuu ja käynnistyy uudestaan. Tuo rumba jatkuu vaikka maailam tappiin asti. Mitään kuvaa ei tule missään vaiheessa näytölle. Googlailujen perusteella bios on varmaan sekaisin/korruptoitunut. Bios-piiri on juotettuna emolle, joten sitä ei saa erikeseen uudellen flashattua. Onko emo ser-kontti tarvaraa, vai saako tuolle jotain tehtyä?

http://www.ebay.com/itm/Bios-Chip-M...278306?hash=item41acc222e2:g:ECIAAOSwg3FUdgq9

Tuolla voi kokeilla onneaan, vaatii tietenkin kolvin.
 
razer-onza-te-main.jpg


Mulla olis tuollainen Xbox 360 / PC peliohjain jossa oikeanpuoleisessa tatissa kosketushäikkää. Olin löytävinäni siitä kylmäjuotoksen levyltä jonka "korjasin" mutta ongelma ei lähtenyt sillä.

Haluatko katsoa näin helppoa keissiä? Mulla ei oo kolvia saatika mittareita itsellä.
 
@ignatius
jos et ole tampereella, niin 10€ menee jo pelkästään postikuluihin. Ongelma voi olla itse ihan tatin komponentissa, että kulunut / hajonnut se mittaussysteemi tatista, että helpompaa voisi olla ostaa se 20€ ohjain gigantista?
 
@ignatius
jos et ole tampereella, niin 10€ menee jo pelkästään postikuluihin. Ongelma voi olla itse ihan tatin komponentissa, että kulunut / hajonnut se mittaussysteemi tatista, että helpompaa voisi olla ostaa se 20€ ohjain gigantista?

Kyllä nuo postit maksan ihan mielellään vaikka ei tulisikaan kuntoon. Tossa on asteittain jäykkyyssäädettävää tattia ja makrokytkintä ym. herkkua mihin en mielellään toista 80 € sijoittaisi.

Jos onnistaa pistä YV tilinro + postiosoite. Katselmuksella ei luonnollisestikaan kiire. Makoillut laatikossa ainakin vuoden päivät.
 
1060 3gb näyttis näyttäisi jokin"piiri"olevan irti,ei anna kuvaa. En tiedä varmaksi?mutta"komponentti" löytyy mukaan.Omaan silmään näyttäisi ihan juotos hommilta..Onnistuuko?Tarkistan vielä paremmin kuin pääsen kotiin
 
1060 3gb näyttis näyttäisi jokin"piiri"olevan irti,ei anna kuvaa. En tiedä varmaksi?mutta"komponentti" löytyy mukaan.Omaan silmään näyttäisi ihan juotos hommilta..Onnistuuko?Tarkistan vielä paremmin kuin pääsen kotiin

Kuva kertoo paremmin, mitenkäs piirin sait irtoamaan?
 
SSD levy (Kingston ssdNOW kc300 480GB)

Ongelman kuvaus:
Lauantaina 24.12.2016 kello 08-09:30 aamusta kone ja em. levy toimivat oikein hyvin.
Lauantaina 24.12.2016 kello ~15 pintaan palattua jouluiselta aamupuurolta kauniimman osapuolen vanhempien luota em. levy ei enää tunnistu.

Kokeiltua:
- Vaihdettu Sata piuha
- Vaihdettu Sata piuhan paikkaa emolta
- Vaihdettu eri SSD levy (missä windows 7 mikä oli ennen käytössä) samaan paikkaan samoihin liitäntöihin => toimii.
- Otettu levy irti, testattu erillisellä testerillä (käytännössä siis virtalähde mistä tulee virta ja erillinen USB liitin mistä USB johto koneelle ja Satapiuha levylle) levy ei toimi, toinen SSD levy ja tavallinen levy toimivat OK.
- Kävelty toiselle koneelle (eri huoneessa, myös 2600K, lähes sama kokoonpano kuin omassani eri emo ja windows 7 käyttis, pienempi SSD-levy ja 2Tb varastolevy vs 3Tb itselläni) ja testattu siinä testerin avulla. Ei näy vieläkään mitään / ei tunnistusta.

(tässä vaiheessa voidaan siis olettaa että levyssä on vika, ei kahdessa koneessa + testerissä / liittimissä)

Windowsin (7 64bit) ja biosin (uefin) tunnistimet pimeinä, tarkoitan sitä että mitään ei laitehallinnassa tapahdu kun liittää tämän SSD levyn koneeseen / ottaa pois testerillä TAI käynnistää koneen em. SSD levy kiinni (silloin en ns. lennosta sitä lähde irti repimään.. ..vaikka sen voisikin tehdä).

Oma epäilys: SSD levyjä EN ole purkanut mutta voisiko kyseessä olla jonkinlainen moottori? Mitä olen antanut itseni ymmärtää levyn pitäisi näkyä mutta sille ei pitäisi ehkä pystyä enää kirjoittamaan jos tietyt ehdot täyttyvät (samaten jos jokin sekoaa levyn pitäisi näkyä mutta sille ei ehkä pääse). Nyt levyä ei edes näy.

TOSIN testerissä palaa kyllä vihreä ledin valo heti kun SSD levyn (tai minkä tahansa levyn) siihen törkkää.
Kyseessä (testeri) siis USB2.0 to IDE & SATA Cable käytännössä tämä siis:
SATA-IDE-U2.jpg


Levy sisältää käyttöjärjestelmän (windows 10) mikä itselläni oli käytössä joten sikäli olisi kiva jos sen saisi toimimaan mutta sähköpostit jne. kyllä tietysti toimivat wanhallakin käyttiksellä.

Jos levyn saa kuntoon, kiva, jos ei niin varmaan uuden emon+prossun vaihtuessa tarvinee asennella windows 10 uudestaan kokeiluun ja jatkaa siihen saakka windows 7:lla.

Edit: kone (tai levy) EI ole saanut mitään tärinää / kaatumista / potkimista / nestepitoisia juomia tms. osakseen. Taloudessa 2kpl kissoja mutta kone oli pois päältä ja luonnollisesti koppa kiinni joten kissatkaan tuskin ovat syyllisiä.
 
Evga Gtx 660 löytyisi joka pari vuotta sitten heitti post-vaiheessa artifaktia näytölle, sen jälkeen lojunut kaapissa.
 
Tässä nyt vähän selvittelyn alla oma aikataulu, kun tuntuu nyt olevan jonoksi asti näitä pyyntöjä, että kertoilen aikataulustani tarkemmin tammikuun ekan viikon puolella niille jotka ovat korjaus/modauspalvelua kaivanneet.
 
Asetunpa minäkin jonon jatkoksi..

Olisi yksi P6T Deluxe V2 -emo, joka ei suostu boottaamaan ollenkaan. Ledit kyllä syttyy lankussa palamaan kun virran kytkee, mutta muuten ei tapahdu mitään. Sen verran kattelin että socketin pinnit on ehjät ja muutenkin silmämääräsesti ois ihan siistissä kunnossa. Laita yv, jos kerkeet/haluat jossain välissä vilkasta tuota!
 
Täältä löytyisi viallinen asrockin z170 emolevy mistä pinnejä vääntynyt ja lisäksi pari konkkaa lähtenyt kävelemään. Emolevy on muuten ehjän näkönen. Kiinnostaisko tälläisen korjailu?
 
Olisi gigabyte gtx 970 mistä ei tule mitään kuvaa, ledit ja tuulettimet käy ja geforce experience tunnistaa että vehje on kiinni. Meni pimeäksi kun kytkin DVI-kaapelin kiinni (oli hdmi kiinni ja toimi kun laitoin johdon). Näytöt ja johdot toimivat ja vanha näyttis toimii normaalisti samasta väylästä. Mahtaako saada korjattua?
 
Tässä nyt kun näitä alkanut tulemaan enemmän ja vähemmän ja kyselin hieman muidenkin mietteitä, niin tulen pyytämään uusista korjattavista tuotteista pienen korvauksen, jolla rahoitetaan kotilabraani välineiden ostoa (stereomikroskooppi, oskilloskooppi, folionkorjaus sarjaa yms).

Syynä on se, että harrastus alkaa muodostua enemmän työksi ja uhraan vapaa-aikaani aika paljon jo etsiessäni vikoja. korvaussummalla tulee olemaan katto, mutta mitä laajempi urakka sitä enemmän velottaisin korjattavasta tuotteesta.

Tietenkin, jos tuote ei tule kuntoon, niin veloitan sitten sen minimi summan + palautuspostit, jos haluaa tuotteen vielä itselleen takaisin, että vaikka uhrasin sen tuotteen korjaamisen sen viikon, mutta romu ei toimi siltikään, niin en veloita kattosummaa.

Korjauksista, työvälineistä ja mahdollisesti step-by-step guideja voin luoda tänne viestejä.

Koska, en halua tämän korvaussumman olevan yksipuolinen päätös, niin voitte keskustella täällä kattosummasta ja minimisummasta mitä olisitte valmiit maksamaan.

Eniten aikaa menee diagnoosissa mikä oikeasti on vikana eli ruuvari vahingot ovat suhteellisen halpoja, koska ei tarvitse etsiä vikaa
(tätä varten alunperin tämänkin palvelun loin).

Tällä korvaussumman kysymisellä on Sampsa Kurrin siunaus, että en riko fooruminehtojakaan tällä. Tulen jossain vaiheessa muokkaamaan ekaa viestiä ajankohtaisemmaksi.
 
Korvaussumma on kuulostaa hyvältä koska pitäähän työntekijälle vaivastaan maksaa eikä ne työkalutkaan ilmaisia ole. Uskon että tämä RK on enemmänkin harrastustoimintaa niin korvaussumma voisi olla luokkaa 10e / tunti + osat. Ei verottajakaan innostu liikaa ja varmasti asikkaita/potilaita riittää kun hinnat ovat kohtuulliset. Tottakai jokaisen kanssa sovittava erikseen että montako tuntia saat uhrata jne.
 
Tuli särjettyä tuossa Asuksen M4A77TD PRO, tukin vahingossa tuon 3-pin CHA_FAN-liittimen yhden rivin sivuun, eli +12v ja RPM signaali oikoiseen tuulettimen +12V ja GND nastojen läpi. (Lankussa on siis vain 4-pin CPU_FAN ja 3-pin CHA_FAN.)

Lankku boottaa nyt vain kylmästä, vain kerran JA vain kun muistikampa vaihtaa kantaa edelliseen boottiin nähden. Muuten se jää käynnistyksen jälkeen sahaamaan tuuletinta sekunnin välein: 50%, 0%, 50%, 100%, 50%, 100% (muutaman kerran virta pois, muutaman kerran täysille, toista). Tuuletin ei siis kerkiä pysähtyä, mutta testasin CHA_FAN:in ledituulettimella niin näin mitenkä se sitä ajaa.

Speedfanin mukaan se vois olla joku erillinen piiri mikä siinä on, mutten nyt muista mikä (IF-jtnjtnjtn). Sain sen kerran winukkaan asti, jolloin Speedfan tunnisti tuulettimen kierrosnopeuden CHA_FAN:sta (lukema oli oikein mitä korvalla kuuntelin), joten se vois olla siltä osin vielä ehjäkin. Sen verran tuos tutkailin niin tällä lankulla tuntus olevan CPU ja CHA_FAN yhdessä jollakin tapaa ja se PWM-nasta CPU-headerista on nyt se mikä siellä on särki, koska kone boottaa useammankin kerran jos on ainoastaan CHA_FAN kiinni (ja / tai CPU_FAN on tyhjä). Jos CPU_FAN käy kiinni, emolevy lakkaa postaamasta.

Ei muuten, mutta oli tuo lankku tarkotus vielä jatkokäyttää, mutta kun tuli pienessä kotelossa sokkona tukittua liitintä sivuun niin ei sille oikein mahda mitään enää täs kohtaa.

Onko nuo piirit yleensä chipsetin sisällä vai onko niissä mahdollisesti vain jokin ulkoinen piiri, mikä vedetään chipsetille? Itsellä on kumminkin jotakuinkin vakaa käsi niin saan ehkä itsekin sen kuntoon, se ohjainpiiri vain on hieman hukassa toistaiseksi.
 
Korvaussumma:

Näkisin että tässä joutuu miettimään ainakin kolmea puolta asiasta;

1) Mikä on korjattavan objektin arvo
2) Paljonko korjaaja käyttää aikaa työhönsä
3) Joutuuko hän hankkimaan / käyttämään varaosia korjaamiseen

Näillä kohdilla tarkoitan:
1) Jokaisen pitäisi tietysti miettiä paljonko uusi vastaava osa maksaa (tai saako niitä). Esim. 1/10 osa uuden osan hinnasta voisi olla järkevää maksaa siitä että saa hajonneen korjattua (ellei siellä ole esim. tärkeää tietoa jos puhutaan kovalevystä, tiedän tapauksen missä disketti lähetettiin norjaan ja tiedot saatiin palautettua, hinnalla olisi saanut tuhansia uusia tyhjiä diskettejä). Toki loppupeleissä työn tilaaja itse päättää mikä on järkevä hinta.

2) Mikäli työhön kuluisi ns. järjettömästi aikaa päästään kohtaan 1) esim. kallis uusi näytönohjain tai isokokoinen TV, siihen voi uhrata pidemmän aikaa jne.

3) Tästä olisi hyvä sopia ennenkuin osia hankkii, mutta mielestäni on vain reilua että vaikka kohdetta EI saisi korjattua myös hankitut osat maksetaan korjaajalle.

Tämän lisäksi jokin ns. perusmaksu. Tosin ehkä tässä voidaan joustaa jos vika on ilmeinen ("sinulla oli virtalähteestä off-näppäin päällä, siksi kone ei toiminut") PAITSI jos korjaaja tekee kotikäynnin (bensa / kaupungin bussit eivät ole ilmaisia).
 
Näillä kohdilla tarkoitan:
1) Jokaisen pitäisi tietysti miettiä paljonko uusi vastaava osa maksaa (tai saako niitä). Esim. 1/10 osa uuden osan hinnasta voisi olla järkevää maksaa siitä että saa hajonneen korjattua (ellei siellä ole esim. tärkeää tietoa jos puhutaan kovalevystä, tiedän tapauksen missä disketti lähetettiin norjaan ja tiedot saatiin palautettua, hinnalla olisi saanut tuhansia uusia tyhjiä diskettejä). Toki loppupeleissä työn tilaaja itse päättää mikä on järkevä hinta.

2) Mikäli työhön kuluisi ns. järjettömästi aikaa päästään kohtaan 1) esim. kallis uusi näytönohjain tai isokokoinen TV, siihen voi uhrata pidemmän aikaa jne.

3) Tästä olisi hyvä sopia ennenkuin osia hankkii, mutta mielestäni on vain reilua että vaikka kohdetta EI saisi korjattua myös hankitut osat maksetaan korjaajalle.

Tämän lisäksi jokin ns. perusmaksu. Tosin ehkä tässä voidaan joustaa jos vika on ilmeinen ("sinulla oli virtalähteestä off-näppäin päällä, siksi kone ei toiminut") PAITSI jos korjaaja tekee kotikäynnin (bensa / kaupungin bussit eivät ole ilmaisia).

Tähän mennessä olen sopinut omistajan kanssa, että pitää tilata varaosaa, kun ei löytynyt omista varastoista sopivaa ja minimitilausmäärä on 5 kpl, hintaa sen ja sen verran kappaleelta + alvit.

Tässä nyt kun näistä ser-jätteistä alkaa kertymään, niin luultavasti alan pystyä pian sanomaan mitä voi korjata ja mitkä ovat ns. liian vaivalloisia / osia mahdoton saada / ei pysty vain korjaamaan.
 
Tässä nyt kun näitä alkanut tulemaan enemmän ja vähemmän ja kyselin hieman muidenkin mietteitä, niin tulen pyytämään uusista korjattavista tuotteista pienen korvauksen, jolla rahoitetaan kotilabraani välineiden ostoa (stereomikroskooppi, oskilloskooppi, folionkorjaus sarjaa yms).

Syynä on se, että harrastus alkaa muodostua enemmän työksi ja uhraan vapaa-aikaani aika paljon jo etsiessäni vikoja.
Katselinkin tätä ketjua jo aiemmin sillä silmällä, että tästähän on tulossa ikävän näköinen kun sakki dumppaa kaiken hajonneen SER:rin sinne "jos vaikka sen vielä saisi korjattua" -mentaliteetilla eikä uhraa pienintäkään ajatusta uuden laitteen hinnalle tai korjauksen vaatimalle työmäärälle.

Ilman muuta jotain vaivanpalkkaa pitää hommasta pyytää tai muuten tosiaan hukut tuohon työlastiin alta aikayksikön (niinkuin taisitkin jo huomata).


korvaussummalla tulee olemaan katto, mutta mitä laajempi urakka sitä enemmän velottaisin korjattavasta tuotteesta.

Tietenkin, jos tuote ei tule kuntoon, niin veloitan sitten sen minimi summan + palautuspostit, jos haluaa tuotteen vielä itselleen takaisin, että vaikka uhrasin sen tuotteen korjaamisen sen viikon, mutta romu ei toimi siltikään, niin en veloita kattosummaa.

Voisin suositella, että kannattaa kyllä ihan rehellistä ennakko-kustannusarvion tekemistä harrastaa jos näyttää siltä että homma on helvetin työläs ja vaatii tunteja poikineen (sekä samaten suoraa kommenttia jos näyttää siltä ettei korjaaminen tule ikinä onnistumaan kuin korkeintaan lottovoittajan tuurilla). Toivottoman työläiksi venyvillä hyväveliprojekteilla kun on paha tapa ettei lopussa ole tyytyväinen kumpikaan osapuoli: aikaa ja työtä meni reilusti ja vaikka pyytäisit alakanttiin korvausta on se "asiakkaan" mielestä silti liikaa.

Kustannusarvioissa muuten kannattaa pitää ehdottomasti kiinni siitä ettei sovittua summaa ylitetä erikseen sopimatta, muuten ei ole kellään enää kivaa.


Korjauksista, työvälineistä ja mahdollisesti step-by-step guideja voin luoda tänne viestejä.
Tästä iso plussa. Yhdestä korjauksesta on iloa yhdelle kun taas ohjeesta toivottavasti monelle. Tosin kannattaa huomioida että huolellisen ja hyödyllisen ohjeistuksen tekemiseen menee helposti moninkertaisesti enemmän aikaa mitä korjaukseen itsessään eli varaa tähän aikaa. :)


Koska, en halua tämän korvaussumman olevan yksipuolinen päätös, niin voitte keskustella täällä kattosummasta ja minimisummasta mitä olisitte valmiit maksamaan.

Eniten aikaa menee diagnoosissa mikä oikeasti on vikana eli ruuvari vahingot ovat suhteellisen halpoja, koska ei tarvitse etsiä vikaa (tätä varten alunperin tämänkin palvelun loin).

Tulen jossain vaiheessa muokkaamaan ekaa viestiä ajankohtaisemmaksi.
Ehdottaisin jotta minimissään oluen tai pari verran (+toki postikulut) jos homman korjaa siinä ajassa missä toinen sytyttää tupakan. Kiinteää ylärajaa ei ollenkaan ja jos kyseessä näyttää olevan valtava projekti niin turhaan kaunistelematta kysyt jotta jätetäänkö väliin vai kerronko väliraporttia 10 työtunnin kohdalla. (Tietenkin näistä myös välimuodot...)

Alustava diagnoosi todennäköisestä vaivannäöstä ennen postittamista (tavara takaisin postikulujen hinnalla jos vikakuvaus oli päin helvettiä ja korjaaminen ei onnistu kirveelläkään) ja tarvittaessa tarkennusta kuluista ennen aloittamista jos mahdollista (sörkit sittenkin komponentin x irti etkä sitä mitä sanoit, varaosa maksaa kympin yhden euron sijaan) mutta kuten mainitsitkin niin tarkempi diagnoosi lienee suurin osa itse projektista eli jotain sopivaa tarkempaa "hinnastoa" noille kannattanee varmaan arpoa.

Hiukan pelisilmää kannattaa myös varmaan sisääntulovaiheessa jo soveltaa paitsi sen suhteen onko homma taloudellisesti järkevä niin myös paljonko siitä on ns. yleishyödyllistä iloa; mainitsemasi ruuvarivahingot esimerkkinä lienevät allekirjoittaneen lisäksi monen muunkin kohtuullisesti tietotekniikasta ymmärtävän kannalta silti käytännössä mahdottomia korjata. Eli saatat saada suhteellisen pienelläkin vaivalla pelastettua arvokkaan emolevyn tai näytönohjaimen joka muuten päätyisi romukoppaan. (Suomeksi siis: etsi sopiva niche missä saat paljon aikaan pienellä vaivalla.)

Hirveä tekstimuuri tuli sitten väännettyä, toivottavasti tästä on jotain apua edes. Niin joo ja päivitä signatureesi myös. ;)
 
SSD levy (Kingston ssdNOW kc300 480GB)

Ongelman kuvaus:
Lauantaina 24.12.2016 kello 08-09:30 aamusta kone ja em. levy toimivat oikein hyvin.
Lauantaina 24.12.2016 kello ~15 pintaan palattua jouluiselta aamupuurolta kauniimman osapuolen vanhempien luota em. levy ei enää tunnistu.

Kokeiltua:
- Vaihdettu Sata piuha
- Vaihdettu Sata piuhan paikkaa emolta
- Vaihdettu eri SSD levy (missä windows 7 mikä oli ennen käytössä) samaan paikkaan samoihin liitäntöihin => toimii.
- Otettu levy irti, testattu erillisellä testerillä (käytännössä siis virtalähde mistä tulee virta ja erillinen USB liitin mistä USB johto koneelle ja Satapiuha levylle) levy ei toimi, toinen SSD levy ja tavallinen levy toimivat OK.
- Kävelty toiselle koneelle (eri huoneessa, myös 2600K, lähes sama kokoonpano kuin omassani eri emo ja windows 7 käyttis, pienempi SSD-levy ja 2Tb varastolevy vs 3Tb itselläni) ja testattu siinä testerin avulla. Ei näy vieläkään mitään / ei tunnistusta.

(tässä vaiheessa voidaan siis olettaa että levyssä on vika, ei kahdessa koneessa + testerissä / liittimissä)

Windowsin (7 64bit) ja biosin (uefin) tunnistimet pimeinä, tarkoitan sitä että mitään ei laitehallinnassa tapahdu kun liittää tämän SSD levyn koneeseen / ottaa pois testerillä TAI käynnistää koneen em. SSD levy kiinni (silloin en ns. lennosta sitä lähde irti repimään.. ..vaikka sen voisikin tehdä).

Oma epäilys: SSD levyjä EN ole purkanut mutta voisiko kyseessä olla jonkinlainen moottori? Mitä olen antanut itseni ymmärtää levyn pitäisi näkyä mutta sille ei pitäisi ehkä pystyä enää kirjoittamaan jos tietyt ehdot täyttyvät (samaten jos jokin sekoaa levyn pitäisi näkyä mutta sille ei ehkä pääse). Nyt levyä ei edes näy.

TOSIN testerissä palaa kyllä vihreä ledin valo heti kun SSD levyn (tai minkä tahansa levyn) siihen törkkää.
Kyseessä (testeri) siis USB2.0 to IDE & SATA Cable käytännössä tämä siis:
SATA-IDE-U2.jpg


Levy sisältää käyttöjärjestelmän (windows 10) mikä itselläni oli käytössä joten sikäli olisi kiva jos sen saisi toimimaan mutta sähköpostit jne. kyllä tietysti toimivat wanhallakin käyttiksellä.

Jos levyn saa kuntoon, kiva, jos ei niin varmaan uuden emon+prossun vaihtuessa tarvinee asennella windows 10 uudestaan kokeiluun ja jatkaa siihen saakka windows 7:lla.

Edit: kone (tai levy) EI ole saanut mitään tärinää / kaatumista / potkimista / nestepitoisia juomia tms. osakseen. Taloudessa 2kpl kissoja mutta kone oli pois päältä ja luonnollisesti koppa kiinni joten kissatkaan tuskin ovat syyllisiä.

Päivitystä tilanteeseen.

Olin yhteydessä Kingstonin tukeen ja tilanne on nyt seuraava:

"
Thank you for contacting Kingston.

Please note your product 1 x SKC300S37A/480G is no longer available. We can replace it by 1 x SKC400S37/512G.

In the link below you can find information on the offered product:
http://www.kingston.com/en/ssd/business/skc400s37

Please confirm if you are happy with the new offered replacement.
"

Hyvin toimii takuu, kunhan jaksaa hetken lontoota kirjoittaa vaikka ei ihan käsillä sattuisi olemaankaan tuota ostokuittia. Vaativat toki valokuvaa itse tuotteesta joten ei ihan jokainen pyytäjä saa sieltä kotiin toimitettuna uutta SSD-levyä tai muuta tuotetta ilmaiseksi.
 
Olisi tommonen tabletti teclast x98 air 2 mikä ei lähde enää päälle. Kun laitteeseen lyö laturin kiinni se alkaa vaan lämpenemään, mutta kuvaa ei tule. Tietokone ei myöskään tunnista tablettia. Onkohan tälle enää mitään tehtävissä?
 
Olisi tommonen tabletti teclast x98 air 2 mikä ei lähde enää päälle. Kun laitteeseen lyö laturin kiinni se alkaa vaan lämpenemään, mutta kuvaa ei tule. Tietokone ei myöskään tunnista tablettia. Onkohan tälle enää mitään tehtävissä?
Kuinka pitkään pidit sitä laturissa? Noista tyhjenee akut nopeasti ja tyhjänä pitäminen pilaa ne. Koita pitää yön oli laturissa ja käynnistele sitten uudelleen. Voi joutua pitämään virtanappia yli 5sec pohjassa, että käynnistyy. Kaikki 2A laturit ei edes jaksa pitää varausta yllä laitetta käytettäessä.
 
Kuinka pitkään pidit sitä laturissa? Noista tyhjenee akut nopeasti ja tyhjänä pitäminen pilaa ne. Koita pitää yön oli laturissa ja käynnistele sitten uudelleen. Voi joutua pitämään virtanappia yli 5sec pohjassa, että käynnistyy. Kaikki 2A laturit ei edes jaksa pitää varausta yllä laitetta käytettäessä.

Laite ollut ihan aktiivisesti käytössä ja tuli aina yöksi heitettyä laturiin. Sitten eräänä päivänä laite ei enää herännytkään. Sen verta nyt tutkin asiaa itse, että avasin laitteen ja löin laturiin kiinni ja huomasin, että akku ei lämmenytkään vaan piirisarja. Eikös akun pitäisi alkaa lämpenemään ladatessa eikä piirisarjan?
 
Laite ollut ihan aktiivisesti käytössä ja tuli aina yöksi heitettyä laturiin. Sitten eräänä päivänä laite ei enää herännytkään. Sen verta nyt tutkin asiaa itse, että avasin laitteen ja löin laturiin kiinni ja huomasin, että akku ei lämmenytkään vaan piirisarja. Eikös akun pitäisi alkaa lämpenemään ladatessa eikä piirisarjan?
Kyllä se akkukin normaalisti lämpenee. Oliko sulla siinä sisällä perus rom vai joku kolmannen osapuolen tekele? Oliko näytön kirkkaus pienellä? Itse omistan x98 air 3g mallin ja siinä joku custom rom sisällä ja menin joskus säätämään näytön kirkkauden normaalia pienemmälle ja sen jälkeen olikin näytössä pelkkää mustaa. En muista millä konstilla sain sen kirkkauden nostettua ylöspäin.
 
Olisi tommonen tabletti teclast x98 air 2 mikä ei lähde enää päälle. Kun laitteeseen lyö laturin kiinni se alkaa vaan lämpenemään, mutta kuvaa ei tule. Tietokone ei myöskään tunnista tablettia. Onkohan tälle enää mitään tehtävissä?

Anteeksi että tulen tähän väliin mölisemään mutta mittaa akun navoilta jännite, 3.7V pitää löytyä jotta lähtee päälle. Ja toki jotakuinkin sen verran että lähtee lataamaan laturilla. Näitä tulee paljon korjailtua...
 
Mielestäni 10e 30min (samalla minimiveloitus) on aivan adekvaattia. Lisäksi urakkaasi varmasti pienentäisi se, että korjatut tuotteet postitat maanantaisin, samalla kun haet uuden "erän" korjattavia Postista. Ei järkeä sielä ravailla joka päivä yhden paketin perässä, mikäli töitä on muutenkin liiaksi.
 
korjatut tuotteet postitat maanantaisin, samalla kun haet uuden "erän" korjattavia Postista. Ei järkeä sielä ravailla joka päivä yhden paketin perässä, mikäli töitä on muutenkin liiaksi.
Erittäin hyvä pointti. Ei kellään voi olla niin hirveä kiire etteikö kerkeäisi paria päivää pitempään odottamaan, varsinkin kun pelkästään postilaitos vie monta päivää kärrätessään tavaraa sinne ja takaisin. Tai sitten jos on niin kauhea kiire ettei odottamaan kerkiä niin paikallinen korjaamo varmasti ottaa homman heti työn alle kun pöytään lyödään satasen pikalisä ja kaveriksi toinen satanen alkaneelta tunnilta...

Tuota tosin voi/kannattaa soveltaa hiukan sen mukaan paljonko on muuta tekemistä ja paljonko on tavaraa tulossa ja menossa, keskimäärin kerran viikossa postikonttorilla käynti tosin kuulostaa ihan järkevältä.
 
Tai sitten jos on niin kauhea kiire ettei odottamaan kerkiä niin paikallinen korjaamo varmasti ottaa homman heti työn alle kun pöytään lyödään satasen pikalisä ja kaveriksi toinen satanen alkaneelta tunnilta.

No ei ehkä satasta, mutta jos on kiire, niin bensarahat ja jokunen korvaus liikunnasta ja priorisoinnista - esim. 30-40e. Tapaus voi olla esim. uudehko emolevy, josta mennyt jokin rikki oman ruuvauksen johdosta ja tarvitaan pikaisesti korjausta ykköskoneen emon kanssa.

Mielestäni 10e/h palkkana on suhteellisen alhainen, ainakin jos siitä tellejä ja vellejä aletaan ottaan pois - käteen jää yrittäjämuodossa n. 5e. Tietysti kipukynnystä maksajalle nostaa mikäli Posti tulee kuvioon mukaan. Voi olla, että 14e edestakaisin lähettelyyn ja pieneen stipendin maksuun alkaa mielenkiinto SER:iä kohtaan hiipua - ellei sitten isompaa kuormaa postita kerralla.

Korjaajalle kysymys: Oletko miettinyt ultraäänipesurin hankkimista ja sprii huuhtelua, sekä 60c uunitus? Saisi emolevyt pesuun (ja osan ehkä elvytettyä) yms. Sellasta palvelua ei näytä ainakaan mututuntumalla löytyä? Huuto.net:ssä oli suomalaisvalmisteisia 15L pönttöjä ainakin myynnissä :) (http://www.huuto.net/hakutulos?words=ultraäänipesuri&area=)
 
No ei ehkä satasta, mutta jos on kiire, niin bensarahat ja jokunen korvaus liikunnasta ja priorisoinnista - esim. 30-40e. Tapaus voi olla esim. uudehko emolevy, josta mennyt jokin rikki oman ruuvauksen johdosta ja tarvitaan pikaisesti korjausta ykköskoneen emon kanssa.
Tuo satanen oli hiukan kieli poskella heitetty summa: yleensä ~50e luokkaa firmoissa kai pyydetään jonon ohi pääsemisestä. Tähän sitten toki vielä veloitus itse työstä erikseen; monasti hinnoittelu jotain euron/minuutti luokkaa laskutettuna toki alkaneelta kokonaiselta tunnilta.

Tässä voi toki käyttää pelisilmää jos joltain köyhältä opiskelija-tekkiläiseltä hajoaa ainoan koneen emolevy ruuvimeisselinaarmun takia vrt. kaapissa viikkoja pölyä kerännyt varanäytönohjain.
 
Mielestäni 10e/h palkkana on suhteellisen alhainen, ainakin jos siitä tellejä ja vellejä aletaan ottaan pois - käteen jää yrittäjämuodossa n. 5e. Tietysti kipukynnystä maksajalle nostaa mikäli Posti tulee kuvioon mukaan. Voi olla, että 14e edestakaisin lähettelyyn ja pieneen stipendin maksuun alkaa mielenkiinto SER:iä kohtaan hiipua - ellei sitten isompaa kuormaa postita kerralla.

Itse heitin tuon 10e sillä mielellä, että kyseessä on harrastus ei liiketoimi. 10e/h on minusta käypä korvaus oman vapaa-ajan menetykselle, jos kyseisen summan saa tekemällä jotain mikä itselle lähelle sydäntä. Eriasia tietenkin jos tästä meinaa elantonsa ansaita.

1x viikkoon postikierros kuulostaa äärimmäisen fiksulta. Kannattaa myös pitää optiona että tavaran lähettäjän paketti voidaan noutaa postista nopeammin ns. jonon ohi käypäisellä korvauksella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 763
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom