Niin tai mitäs jos vaan meet kauppaan ohuet hanskat kädessä, teet ostokset ne kädessä, katsot paperiselta ostoslistalta jos ei muisti riitä kaikkeen tuotavaan ja kun tulet kotiin niin jätät hanskat ja lompakot sun muut eteiseen koska mitä niillä kotona tekee? Ja sitten peset kädet.
Epävarma tunne mulla lähteä jauhamaan tästä asiasta, kun ketjun on tarkoitus keskittyä minun käsityksen mukaan ratkaisuihin ja ideoihin. En väitä, että olet oikeassa tai väärässä tässä ehdotuksessasi. En tiedä heititkö vakavissasi, mutta ideaasi on ainakin helppo noudattaa ja sen jaksaa lukea toisin kuin näitä minun tarpeettoman pitkiä sepostuksia. Minun viestissä oli puhelin ja sinun viestissä lompakko. Tosiaan osalla porukasta vielä on lompakko käytössä. Nämä ovat näitä tapauskohtaisia juttuja enkä halua nyt niistä alkaa suoltamaan. Yhden käden paljaana pitämisellä ja sillä paljaalla kädellä tuotteisiin koskemisella oli ideana edes jossakin määrin suojella tuotteita erinäisten kahvojen, ostoskärryjen käsikaiteiden jne. mikrobeilta. Oven kahvoja (esim. kylmiön kahva) käpistelee suuri osa kaupassa kävijöistä, mutta kahvoja toki varmaan pyyhitään muutaman tunnin välein joissakin kaupoissa. Toki edelleen tuotteisiin on voinut ennen ostajaa koskea kuka tahansa (ainakin kaupan työntekijä, joka vielä mahdollisesti koskenut samaisiin kahvoihin jne. ennen tuotteiden käpistelyä)
En halua ottaa kantaa siihen miten pitkään mikrobit tai juuri tämä tietty virus pysyvät tarttumiskykyisinä pinnoilla, mutta minun arvaus siitä miksi esim. moni lääketieteen parissa työskentelevä ei käytä käsineitä ollenkaan kaupoissa liittyy siihen, että ensinnäkin se virusuhka monelle heistä on työpaikalla ja sen vuoksi ruokakaupasta saatua tartuntamahista varmaankin lekurit sun muut pitävät lähes olemattomana, mitä se luultavasti onkin. Käsineiden käyttöön liittyy kuitenkin se, että jos samoilla käsineillä koskettelet oven kahvoja, ostoskoria tai kärryjä jne. ja sitten niitä tuotteita tietysti, niin kannat lopulta ne tuotteet kotiin ja viimeistään ruokapöydässä käsittelet niitä todennäköisesti paljain käsin lopulta. Tietty joku voi olla niinkin tarkka, että pyyhkii ostokset ennen jääkaappiin pistämistä tai jo kotiovella jollakin aineeseen kostutetulla liinalla. (Pyyhkimistä ei tosin käsittääkseni mitkään viralliset ohjeistukset suosita ymmärrettävistä syistä.) Mikrobit siirtyvät kahvasta helposti käsien kautta tuotteisiin, ainakin jos samalla kädellä käsittelee. Tietty sairaalassa ovenkahva täysin eri asia kuin ruokakaupassa vaikkapa kylmiön ovenkahva. Ymmärrän että moni pitää mun edellisessä viestissä sepostamia ideoita ihan turhina ja liian yksityiskohtaisina tai vaikeina, mutta jos edes yhdelle pelkääjälle on jotain apua, niin eikun vain kokeilemaan. Mun mielestä mun esittämistä ajatuksista käytännöllisin oli se googlen liveruuhkaisuusseuranta. Sen kaikki tietävät, mutta moni ei ehkä hoksaa nykytilanteessa käyttää sitä hyödykseen.
Se miksi kaupoissa näkee ihmisillä käsineitä molemmissa käsissä paljon liittynee siihen uskomukseen tai kenties tietoon, että virus ei säilyisi tarttumiskykyisinä pinnoilla montaa tuntia ja käsineillä monet pyrkivät suojaamaan pääasiassa itseään. Itse en ole oikein selvillä siitä onko virusongelman alun ristiriitaisten näkemyksien jälkeen tullut jo selkeä kanta siihen kuinka pitkään tämä tietty virus SARS-CoV-2 säilyy tarttumiskykyisenä pinnoilla. Jokaisella taitaa olla oma näkemyksensä asiasta. Semmoinen epävarma käsitys itsellä, että pahvilla ei yhtä pitkään kuin muovilla.
Ja nyt tulee sitten semmoista offtopicia, että oksat pois. Ja varmaankaan asian tiedostaminen ei tee tästä yhtään sen hyväksyttävämpää. Luin yhdestä ulkomaisen lehden "uutisesta" kuinka miehensä kanssa asuva riskiryhmään kuuluva nainen väitti, että kotiovelle ruokakassin tuonut viruspositiivinen tuttava olisi tartuttanut viruksen häneen ruokakassin välityksellä. En tiedä miksi edes klikkasin kyseistä uutista, mutta nainen tosiaan selitti, että nosti kassin sisälle ilman käsineitä. Juttua pidemmälle lukiessa paljastui, että naisen mies oli pyörinyt vaikka ja missä (siis myös asunnon ulkopuolella), mutta mies ei ilmeisesti kuitenkaan ollut viruspositiivinen. Nainen eleli jutun mukaan asunnon eri osassa kuin mies, mutta ei siinä mitenkään poissuljettu heidän kosketelleen samoja ovenkahvoja ja niin edelleen. Lehti taisi olla NY Post. Kyseessä ei varsinaisesti vedenpitävä tieteellinen fakta tai edes tutkimus, vaan ainoastaan naisen väite/uskomus. Lisäksi yksi tämmöinen tapaus on pisara valtameressä ja en ole toiseen samanlaiseen juttuun törmännyt. En pitänyt koko uutista lopulta minään, koska liian monta kysymystä heräsi tapauksesta ja kaikki perustui naisen omaan tulkintaan. Nainen siis sai tartunnan ja ruokakassin ovelle tuonut tuttava oli ilmeisesti sitä ennen saanut tartunnan ja naisen kanssa asuneen miehen tilanteesta taas annettiin ymmärtää, että ei olisi kantaja. Tietty vaikka samassa asunnossa asunut mies ei olisi viruksen kantaja, niin voihan virusta silti kuljettaa käsissään ulkoa sisälle, mikä on jo kyllä sitten häviävän pieni todennäköisyys. Jotenkin tuntuu, että kyseisessä tapauksessa naisen kanssa asunut mies saattoi olla viruksen oireeton kantaja ja nainen sai viruksensa häneltä (miehen testi voinut oman arvaukseni mukaan antaa väärän negatiivisen). Tai sitten sen tuttavan on täytynyt tartuttaa ostosten kautta. Mene ja tiedä. Jos jälkimmäinen olisi totta, niin melko huonoa tuuria on ollut mukana.
Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että kunkin tulisi sitä omaa käyttäytymistä muodostaa tieteellisten tutkimusten ja viranomaisten ohjeistusten pohjalta. Silti toin aiemmin esiin muutamia toimintamalleja, jos joku pelkääjä vaikka niistä edes jotain poimisi ja hyötyisi saamalla mielenrauhaa kaupassa asioimiseen. En heitellyt asioita mitenkään suuressa mittakaavassa kaikkien omaksuttaviksi.
Sori offtopic. Halusin vastata lyhyesti, mutta en ole oikein hyvä siinä.