Haluatko kaivaa listan peleistä missä 16GB 4060ti kyykyttää 8GB 4060ti:n?
Mä uskon, että ne 3GB gddr7 piirit on iso mahdollisuus kun tulee 50% muistinkasvatusmahdollisuus. Siinä missä 128bit kortissa ennen oli 8GB tai 16GB muisti niin tulee mahdolliseksi myös 12GB. Eiköhän noita 3GB gddr7 piirejä käytetä kunhan niiden hinta ja saatavuus on kohdallaan. Loppupeleissä tuotteiden julkaisu kertoo muistimäärät ja arvostelut menikö suorituskyky pieleen vai ei.
En osaa sanoa uusinta listaa, mutta HUB:n RTX 3070 vs. RX 6800 -vertailu paljasti viisi selkeää peliä, joissa asetuksia on karsittava joko vapaaehtoisesti etukäteen tai muuten niitä karsitaan ilman lupaa. Jälkimmäisessä tekstuurit menevät ultralla hetkittäin (kymmenien sekuntien välein 1-2 sekunniksi) paljon sumeammaksi kuin rehellisellä mediumilla, eli ei hyvä. Kolmas vaihtoehto on, että peli kyykkäilee 8 gigalla alle 10 fps:n. Nykyään luultavasti on yli 5 peliä, joissa 8 Gt vaatii karsimista, koska vertailu oli vuoden takaa.
RTX 4060 Ti 8 Gt on 5 % hitaampi kuin RTX 3070, ja molemmissa on sama 8 Gt VRAM. RTX 4060 Ti 16 Gt on 14 % hitaampi kuin RX 6800, ja molemmissa on sama 16 Gt VRAM. Vertailun lukuja voi halutessaan korjata noilla prosenteilla.
Minimi fps (1 %), HUB.
Peli 1. The Last of Us Part 1:
6800:
1080p high, 104 fps
1440p high, 76 fps
1080p ultra, 80 fps
1440p ultra, 60 fps
3070:
1080p high, 35 fps
1440p high, 30 fps
1080p ultra, 17 fps
1440p ultra, 11 fps (raskaimmassa kohdassa oli 3 fps)
Välillä 3070 pyöritti 1440 ultraa samoilla fps:llä hieman stutteroiden, mutta oikoi ulkoasussa omin lupineen, kuten kuvan puiden oksista voi nähdä. Muistinkäytössä on selvä ero, 3070 7,7 Gt vs. 6800 14,7 Gt.
RTX 3070 oli stutteroimaton vasta mediumille pudottaessa, kun taas RX 6800 pyöritti pehmeästi 1440p ultraa.
Peli 2. Hogwarts legacy ennen/jälkeen päivitysten.
RX 6800:
1080 ultra, 33 fps/81 fps
1440 ultra, 27 fps/58 fps
RTX 3070:
1080 ultra 11 fps/58 fps
1440 ultra 9 fps/45 fps
Radeonin nopeus oli minimeissä kolminkertainen ennen päivityksiä. Päivitysten jälkeen Radeon on vain 30 % nopeampi, mutta 3070 on taas omin lupineen heikentänyt laatua, kuten kuvasta näkyy.
1080p ultra, high RT:
Kivien ja ovikoristeiden pinta on aivan sumeaa RTX 3070:llä (mutta fps korkea). Sumeus kesti 1-2 s, jonka jälkeen oli tarkkaa taas kymmenisen sekuntia ennen seuraavaa sumeushikkaa.
Käsittääkseni 1080p high:lla RTX:n kuvanlaatu oli ok, mutta nopeus ei kuvan mukaan:
Vasta 1080 medium + high RT pyöri 3070:llä. Radeon pyöritti 1080 ultra + high RT.
Peli 3. Resident Evil 4
6800:
1080p 80 fps
1440p 59 fps
3070:
1080 crashed
1440 crashed
Peli 4. Forspoken
Molemmilla pyörii hyvin, mutta 3070 fuskaa 1080p ultra + RT. Kivet ovat sumeita:
Peli 5. A Plaque Tale Requiem
6800:
1080 ultra + RT, 41 fps
1440 ultra + RT, 31 fps
3070:
1080 ultra + RT, 11 fps
1440 ultra + RT, 2 fps
Peli 6. The Callisto Protocol
6800:
1080 ultra + RT high, 49 fps
1440 ultra + RT high, 39 fps
3070:
1080 ultra + RT high, 14 fps
1440 ultra + RT high, 5 fps
Kuvasta näkee, että 3070:n frametime sahaa pahasti. Hetkeä aiemmin oli pyörinyt ihan hyvin, mutta stutterin keskellä vain 10 fps vs. Radeonin 65 fps.
Taisin aluksi puhua viidestä pelistä, mutta tulikin puoli tusinaa. Ja kaikki vain yhdestä vuoden vanhasta revikasta. Forspoken taisi olla se ylimääräinen. Se pyöri hyvin, mutta eihän tuollaista kuvanlaadusta fuskaamista voi hyväksyä. Suttaamisesta pääsee kyllä eroon, kunhan keventää suosiolla asetuksia, mutta joissain peleissä edes high ei korjannut tilannetta (joko laadun tai stutterin suhteen), vaan piti tiputella mediumille asti, jotta 8 Gt riitti 1080/1440.
Tästä revikasta valitsin pelit: