Hieno. Visual: ***,5/*****
Hulkki (=Diveri + vihreä tausta + vihreä bezel + pyöreät dotsit eli ROLEX SUBMARINER HULK Look-a-Like) on itselläkin hankintalistalla koska sattuvasti lempivärini on vihreä, eri merkkejä jo katsellut, automaatti pitäisi olla.
SEIKOja jo 2 kpl (Automaatti 1968 + Kinetic 2019) niin mielelläni joltain muulta merkiltä, tosin Seiko 5:na uutenakin mielestäni edullinen. Tossa kellossasi taitaa ollakkin jo parempi automaatti koneisto mitä noissa edullisissa SEIKO 5:ssa on?
Omaan silmään parhaita juurikin daiverit sekä krono kellot. Daiverit juurikin kun näkee että kello on käynnissäkin. Toki onhan noita kronojakin joissa on 2 sekkarin viisaria (käyttö+ajanotto) mutta ovat harvinaisempia sekä aika kalliita.
Itsellänikin ollut haaveena kouluttautua näin vanhempana (45 ikää) kellosepäksi koska olen perfektionisti sekä ylitarkka näpräilyssä.
OT: Eilenkin duunissani (since 1995) huomasin yhdessä tuotteessa virheen jota ei ollut kukaan muu huomannut yli viikkoon > laatu virhe joka johti yli viikon tuotannon karanteeniin laittoon sekä laatu-insinööreille sekä tuotantopäällikölle harmaita hiuksia...No, huomasin ettei muut puu-silmät olisi ajaneet sitä viikko tolkulla lisää... Itse en ollut ko. työtä tekemässä juurikin yli viikkoon, pomokin ja laadun ihmiset kiittelivät, tuumasin että tähän loppui mun vastuu ja onhan toikin papereiden mukaan jo tarkistettu jo n.40 kertaa tuon yli viikon aikana...Mut mä se huomasin...
Mutta, pari vuotta sitten tutkailin asiaa ja selvisi että Suomessahan on vain 1 koulu jossa koulutetaan kelloseppiä, oliko se Espoossa, Otaniemessä?
Kerta sulla jo 3:s vuosi niin se toki herkullisin koska vasta tuolloinhan opiskellaan rannekellojen sielua ja elämää, sen muistan mitä tuolta koulusta pari vuotta sitten luin. Ja oliko vuodessa vain 30-50 koulutettavaa jotka pääsee opiskelemaan?
Eilen sain kiinasta tilaamani edullisen kiina-setin työkalut (jtn.3vkoa meni), sekä parilla lisä eurolla tilaamani 330 jousitappia (1.5mm halkaisijalla sekä 8-25mm kokoisina). Menevät mun karvalakki kelloihin joihin vielä niitä pattereita hommata jostain ja jonnekkin hävittää ne sitten...
Tänään kävin kellosepältä siellä mun 1kk olleen Tagin F1 Quartzin, oli siis kruunun laitto sekä uusi patteri. Kruunun laiton takia nyt myös painetestattu, olikohan lapussa 5bar ja jonkun muun testin tulokset tjsp.
Tossa vasta 1h sitten kerkisin kokeilla, no perkele, on kloku sotkeutunut. Ajan otto häröilee, varsinkin 1/10s mininäyttö, mm. moisia vikoja nyt tullut sepällä ollessa:
- Ajan oton pysäytettäessä jää 1/10s näytön viisari täysin lukemien välille (aika harvat on kelloni 1/10 osoittimet, silti jää puolitiehen usein, joidenkin numeroiden kohdalle kyllä osuu.
- Itse sekunti viisari ei lähtenyt uudelleen liikkumaan kun jtn. 10x kokeilin start>stop>start>stop>start>stop nappia, lopulta ei enää jatkanut ajan ottoa.
- 1/10s näyttö ei nollaannu kun reset nappia painaa, saattaa jäädä osoittamaan esim. "5.8" lukemaa.
- Välillä kun ajan otto on pysäytetty, ja painaa uudestaan eli start > niin 1/10s näyttö loikkaa näyttämään jotain lukemaa (~0.5-1s viiveellä), kyllä.
Ko.pikku näytön pitäisi näyttää uutta lukemaa ainoastaan kun ajanotto on pysäytetään (eikä kun se käynnistetään). :coldsweat: 1/10s pikkunäytön viisarin siis ei kuulu liikkua kun ajanotto on käynnissä, pitäisi näyttää uusi lukema ainoastaan kun ajan otto pysäytetään.
Ajan oton sekunti viisari toimii kun ottaa ns. väliajan, esim. 10s. tauko, ja lopettaa väliajan oton niin viisari hyppää näyttämään reaaliaikaista ajanoton aikaa.
Laitoin viestiä jo sepälle että saa ensiviikolla kellon takaisin. Eikä ole ennen noin sekoillut, mennyt nyt kruunun laitossa tjsp...
Voitin pikku kasan kelloja huudosta viime viikolla, josta itseäni kiinnosti vain Sveitsiläinen, ORION Day-Date (ref.3010) sekä Swiss Made LEIJONA Incabloc (17-kivinen, antimagnetic). Molemmat mekaanisia eli itse vedettäviä, ORION käynyt nyt 4 tuntia, Leijona yskii, kun lasiketta napauttaa niin joskus rupeaa käymään.
Kuvassa ko. kellot taustalla, taaimmaiset quartz scheisseä. No, eipä maksaneet
yhteensä kuin 12e + pk.
Edit:
Kuvaa!
Edit2: Multi-typojen korjauksia.