Rallin MM-sarja Kausi 2026

Eipä paljon kiinnosta enää edes seurata rallia, kun järjestys voi olla melkein mikä vaan, kun niin surkeat renkaat käytössä, hyvällä onnella Pajari voittaa maailmanmestaruuden tai Katsuta tai Fourmaux.
Mä olen miettinyt että johtuuko nämä siitä että tallit pitää rengaspaineita alempana kuin Hankook suositus. Renkaat tai vanteet ei aina hajoa vaan rengas pääsee vääntymään niin paljon vanteella että ilmat karkaa josta tulee joko suoraan tyhjä/tyhjempi rengas tai se alkaa hitaammin tyhjentyyn vähä vähältä vaikka kuski hieman välttää kuormittamasta sitä liikaa sen jälkeen kun on tullut esim. se varoitusvalo rengaspaineesta.

Ja tieten delaminointia eli pinnan irtoamista on tapahtunut mutta oikeastaan vasta sen jälkeen kun rengas on ollut jo tyhjä tai sekin on johtunut alipaineista jos tapahtunut aikaisemmin. Montessa esim. Ford lähti ihan tietoisella riskillä vähillä ilmanpaineilla ja heti oli renkaat tyhjänä kun ne pääsi vääntyyn.

Viimeksi muokattu:
Mä olen miettinyt että johtuuko nämä siitä että tallit pitää rengaspaineita alempana kuin Hankook suositus. Renkaat tai vanteet ei aina hajoa vaan rengas pääsee vääntymään niin paljon vanteella että ilmat karkaa josta tulee joko suoraan tyhjä/tyhjempi rengas tai se alkaa hitaammin tyhjentyyn vähä vähältä vaikka kuski hieman välttää kuormittamasta sitä liikaa sen jälkeen kun on tullut esim. se varoitusvalo rengaspaineesta.

Ja tieten delaminointia eli pinnan irtoamista on tapahtunut mutta oikeastaan vasta sen jälkeen kun rengas on ollut jo tyhjä tai sekin on johtunut alipaineista jos tapahtunut aikaisemmin. Montessa esim. Ford lähti ihan tietoisella riskillä vähillä ilmanpaineilla ja heti oli renkaat tyhjänä kun ne pääsi vääntyyn.
Mulla on mielikuva jäänyt jostain, että nuo renkaat ei vaan kestä sivuttaisrasitusta läheskään samalla tavalla kuin Pirellit, kun on niin paljon kovempaa materiaalia nuo renkaan sivuosat. Jännästi eihän niissä ole tuota sivuttaispitoakaan yhtä hyvin, oliskohan siinä jotain yhteyttä. Kuulostaisi kyllä sitten loogiselta että koitettaisiin ajaa mahdollisimman pienillä paineilla että olisi vähän enempi "eloa" renkaissa tuota sivuttaispitoa ajatellen mutta samalla sitten vielä herkemmin päästävät ilmat pois. :hmm:

^^ oli sit miten vaa, niin Hankookin niskaanhan toi kuitenkin menee. Katsojat syyttää Hankookia. Tekisivät parempia renkaita, jotta a) kestävät ton kikkailun tai b) ei tarttis kikkailla.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 973
Jäsenet
82 597
Uusin jäsen
Ruttukuono

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom