Rallin MM-sarja Kausi 2025

Eiköhän Solbergille löydy ottajia,oli kyl todellinen yllätysvoittaja mutta taitaa olla aika pätevä kuski kans..
 
Onkoha Rovanperä kyllänen jo kahteen MM-titteliin?

Jotenki aneemista ollu meno..
 
Onkoha Rovanperä kyllänen jo kahteen MM-titteliin?

Jotenki aneemista ollu meno..
Kyllähän se siltä on vaikuttanut, kun kuitenkin sunnuntaisin ollut ihan eri meno kuin muina päivinä (jos kanariaa ei lasketa). Tosin tuntuu, että Kalle ei ota sillai riskejä kuin vaikka Tänak ja ajotyyli on näille uusille renkaille turhan puhdasta. Ilmeisesti toimii renkaat paremmin vähän aggressiivisemmalla ajotyylilä. Tosin 24 pistettä mm-kärjestä ei ole yhtään mitään ja jos asfaltilla homma toimii paremmin niin mestaruus on yhä mahdollinen. Veikkaan kyllä että kalle ottaa kokonaan etäisyyttä ralliin tämän tai ensi vuoden jälkeen ja palaa sitten 30+ vuotiaana takaisin. Muut autot kiinnostaa sen verran paljon ja kaikki on jo voitettu (paitsi jyväskylä) Rallissa.
 
Onkoha Rovanperä kyllänen jo kahteen MM-titteliin?

Jotenki aneemista ollu meno..
Miksi ei sitten ollut kylläinen ensimmäinen mestaruuden jälkeen? Ja jos mestaruus ei oikeasti kiinnostaisi, niin ei Kalle olisi edes mukana tänä vuonna. Kyllä tässä on monen tekijän summasta kyse. Helposti syntyy noidankehä, jos ei esim. luota renkaisiin, jolloin myös ajo on epävarmempaa, jolloin luotto renkaisiin vähenee entisestään jne.

Mutta eiköhän kaikkeen löydy lääke. Olihan Kankkusellakin 2 mestaruuden jälkeen 3 vuoden tauko, jolloin tuli vain 2 voittoa. Heikompi kausi vain ruokkii voitonnälkää, näin käy usein.

Ja kuten sanottua, iän puolella Kallella on mahdollisuus menestyä aina 2040-luvulle saakka. Se olisi mukavan symmetrinen tilasto, että olisi sekä nuorin että vanhin WRC-mestari...jos nyt koko sarjaa on enää silloin olemassa.
 
Kysyin Copilot ja Chatgpt tekoälyiltä. Maksimi 15 kisaa pääluokassa ja voitto, kuka on siihen pystynyt. Hauskasti Chatgtp on sitä mieltä, että Oliver ei ole voittanut pääluokan kisaa ollenkaan. No jos nyt yhdistää tämä listat, niin ei ole kovin montaa nimeä. Tosin virheitä on ihmeellisen paljon molemmissa, ehkä copilot on vähän vakuuttavampi. Henri Toivonen, Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä, Juha Kankkunen nyt ainakin. Eli Oliver on kyllä ihan hyvässä seurassa mukana.
 
Lööbbi voitti 10. kisansa WRC-auton ratissa ;)
Mutta saa nähdä, aukesiko Solbergilla korkki, nyt kun ei ole enää paineita ensimmäisen voiton suhteen.
Kunhan aluksi pääsee takaisin ajamaan pääluokassa.
 
Miksi ei sitten ollut kylläinen ensimmäinen mestaruuden jälkeen? Ja jos mestaruus ei oikeasti kiinnostaisi, niin ei Kalle olisi edes mukana tänä vuonna. Kyllä tässä on monen tekijän summasta kyse. Helposti syntyy noidankehä, jos ei esim. luota renkaisiin, jolloin myös ajo on epävarmempaa, jolloin luotto renkaisiin vähenee entisestään jne.

Mutta eiköhän kaikkeen löydy lääke. Olihan Kankkusellakin 2 mestaruuden jälkeen 3 vuoden tauko, jolloin tuli vain 2 voittoa. Heikompi kausi vain ruokkii voitonnälkää, näin käy usein.

Ja kuten sanottua, iän puolella Kallella on mahdollisuus menestyä aina 2040-luvulle saakka. Se olisi mukavan symmetrinen tilasto, että olisi sekä nuorin että vanhin WRC-mestari...jos nyt koko sarjaa on enää silloin olemassa.

Niinno eihän sitä aina voi voittaa! jne..
 
Kysyin Copilot ja Chatgpt tekoälyiltä. Maksimi 15 kisaa pääluokassa ja voitto, kuka on siihen pystynyt. Hauskasti Chatgtp on sitä mieltä, että Oliver ei ole voittanut pääluokan kisaa ollenkaan. No jos nyt yhdistää tämä listat, niin ei ole kovin montaa nimeä. Tosin virheitä on ihmeellisen paljon molemmissa, ehkä copilot on vähän vakuuttavampi. Henri Toivonen, Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä, Juha Kankkunen nyt ainakin. Eli Oliver on kyllä ihan hyvässä seurassa mukana.
No kysyin molemmilta ja sain kyllä enemmän nimiä molemmista. CoPilotin lista:

Kalle Rovanperä
Viro 2021
10. WRC-startti

Jari-Matti Latvala
Ruotsi 2008
13. WRC-startti

Henri Toivonen
RAC 1980
11. WRC-startti

Sébastien Ogier
Portugali 2010
14. WRC-startti

Thierry Neuville
Saksa 2014
14. WRC-startti

Petter Solberg
Ranska 2002
15. WRC-startti

Markku Alén
Portugali 1975
12. WRC-startti

Ari Vatanen
Kreikka 1980
12. WRC-startti

E: lisäyksellä "Tarkkaa ja valmista listaa WRC-kuljettajista, jotka ovat voittaneet MM-rallin ensimmäisten 15 starttinsa aikana, ei löytynyt suoraan, mutta useista lähteistä voidaan koota seuraavat tunnetut esimerkit:"
 
No kysyin molemmilta ja sain kyllä enemmän nimiä molemmista. CoPilotin lista:

Kalle Rovanperä
Viro 2021
10. WRC-startti

Jari-Matti Latvala
Ruotsi 2008
13. WRC-startti


Henri Toivonen
RAC 1980
11. WRC-startti

Sébastien Ogier
Portugali 2010
14. WRC-startti


Thierry Neuville
Saksa 2014
14. WRC-startti


Petter Solberg
Ranska 2002
15. WRC-startti


Markku Alén
Portugali 1975
12. WRC-startti

Ari Vatanen
Kreikka 1980
12. WRC-startti


E: lisäyksellä "Tarkkaa ja valmista listaa WRC-kuljettajista, jotka ovat voittaneet MM-rallin ensimmäisten 15 starttinsa aikana, ei löytynyt suoraan, mutta useista lähteistä voidaan koota seuraavat tunnetut esimerkit:"
Kallella oli 14. kisa. Muutaman nimen sai myös yliviivata.
 
Kallella oli 14. kisa. Muutaman nimen sai myös yliviivata.
En nyt jaksa kaikkia katsoa läpi mitä yliviivasit muttaainakin Vatasen ensimmäinen mm sarjan voitto oli Kreikka 1980 ja ogierin Portugali 2010 wikipedian mukaan. Onko ne millon ollut sitten?
 
Siinä on taas tekoäly vetänyt jostain syvältä vastaukset, yleisesti tekoäly ei tiedä rallista mitään ellei esitä kysymystä todella tarkasti.

Ehkä paras lähde tuloksiin on eWRC-results.com - rally database

Vähän joutuu käsin kaivelemaan mutta vaikkapa Latvala ensimmäinen voitto pääluokassa on 2008 Ruotsi mikä oli hänen 30. WRC-startti, ei suinkaan 13. (jos laskin oikein).

Ja Ogier ensimmäinen voitto pääluokassa 2010 Portugali mikä oli 19. WRC-startti.
 
Siinä on taas tekoäly vetänyt jostain syvältä vastaukset, yleisesti tekoäly ei tiedä rallista mitään ellei esitä kysymystä todella tarkasti.
Sama on pallolajienkin kohdalla tai ainakin kun oon yrittänyt NHL ennätyksiä kysellä. Usein hallusinoi ihan omiaan.
 
Pahoittelut jos osittain väärä ketju, mutta toisaalta ajankohtainen ja liittyy vahvasti teemaan. Olen ensimmäistä kertaa menossa katsomaan livenä rallia ja muutama kyssäri, joihin yritin googlettaa vastauksia, mutta about parhaat vastaukset tulivat chatgpt:n avulla, joka taas ei suoraan vastannut kysymyksiin.

Millainen työmaa on, mikäli haluaa suurimman osan (realistisesti 3-4 ek:ta päivässä?) kokeista käydä ihmettelemässä, joutuuko omalla autolla kaahaamaan tuhatta ja sataa eri parkkipaikoille, jotta kerkiää mikäli pääluokan haluaa nähdä? Ovatko parkkialueet täysiä jo hyvissä ajoin, joten täytyykö niihin tulla tunteja aikaisemmin paikalle vai miten pysäköinti yleisesti sitten toimii? Sunnuntain Ouninpohjan voi viettää about samassa paikassa. Katsojan oppaasta toki tuli hyvin selväksi se, että sunnuntaina poistuessa voi olla aika infernaalinen ruuhka kyseessä, mutta tuolla ei ole väliä, lähinnä saapuminen ja etappien välillä liikkuminen ihmetyttää.

Saako reitin varrella sinänsä olla vapaasti lippusiiman takana, mikäli metsän läpi haluaa rymytä yms. Ymmärrän, ettei ulkokaarteessa kannata jokaisessa paikassa olla ja järki päässä.

Pahoittelut mikäli itsestäänselvyyksiä, mutta en vain saanut hirveän selkeitä vastauksia juurikin etappien väliseen liikkumiseen ja parkkipaikkojen tilanteisiin yleisesti.
Kyllä se tehtävissä on jos katsoo noin 20-30 autoa kärjestä ja sen jälkeen lähtee vaihtamaan maisemaa. Kerran tehtiin semmonen maximum attack että vedettiin autolla yhden päivän aikana 850km ja nähtiin kärkiautot muistaakseni neljällä ek:lla plus illaksi Harjulle. Eihän siinä mitään järkeä ole mutta rakkaudesta lajiin. Juosta sai kyllä autolta ek:lle ja takaisin että ehti. Ei sovi huonokuntoisille ja pienille lapsille.
 
Pikkasen nyt jäitä hattuun sen Sohlbergin kanssa. Voitti yhden kisan, hieno ja ansaittu voitto. Mutta vain yhden. Aiemmin meni päin peetä, nyt on kypsynyt selkeästi ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Mutta ei nyt kuitenkaan tehdä siitä vielä mestaria. En usko että uhkaa Pajarin paikkaa millään tavalla ensi kauden osalta vaikka yleisö on jo kruunaamassa mestariksi. Samalla logiikalla Sesksin pitäisi olla jo mestari tältä kaudelta...
 
Pikkasen nyt jäitä hattuun sen Sohlbergin kanssa. Voitti yhden kisan, hieno ja ansaittu voitto. Mutta vain yhden. Aiemmin meni päin peetä, nyt on kypsynyt selkeästi ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Mutta ei nyt kuitenkaan tehdä siitä vielä mestaria. En usko että uhkaa Pajarin paikkaa millään tavalla ensi kauden osalta vaikka yleisö on jo kruunaamassa mestariksi. Samalla logiikalla Sesksin pitäisi olla jo mestari tältä kaudelta...
Sohlberg lopetti jo aikoja sitten, joten en minäkään usko, tosin ei se yhtään kisaa voittanu. Se nyt jää sitten nähtäväksi mitä Solberg saa jatkossa aikaan.
 

Eka kaato :)
Ai huoltoa? Taitaa mennä paaliin.
nd17oia2htef1.jpeg
 
Peli jatkui. "Autoon tuli sen verran vaurioita, että testaamisessa jouduttiin pitämään useamman tunnin tauko. Rallit.fin tietojen mukaan ranskalainen starttasi uudestaan testitielle kello 16:n jälkeen, kun Hyundai oli saatu parsittua takaisin kasaan."
Yllättävää kun näyttäisi että kartturin puoli on paloseinään saakka solmussa
 
Kunhan tuo spaceframe pysyy ehjänä siihen saadaan rakennettua uusi auto (jos on osat mukana), "kori" muuten on vain paneeleja jotka tulee tuohon spaceframe kehikkoon kiinni jne.
23afe9c73993487eb626579470d192dd.jpg


Rally2 ja sitä alemmissa luokissa on perinteisempi bodyshell kori käytössä että ne menee herkemmin vaihtoon kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Suomen MM-rallin ohjelma 2025:

Torstai 31.7.​

9.01Testirikoiskoe, Ruuhimäki (4,12 km)
19.05EK1 Harju 1 (2,58 km)
19.40Huolto A, Paviljonki (15 min)

Perjantai 1.8.​

8.03EK2 Laukaa 1 (17,96 km)
9.03EK3 Saarikas 1 (15,78 km)
10.23EK4 Myhinpää 1 (14,47 km)
11.51EK5 Ruuhimäki 1 (7,76 km)
13.50Huolto B, Paviljonki (40 min)
14.44EK6 Laukaa 2 (17,96 km)
15.44EK7 Saarikas 2 (15,78 km)
17.04EK8 Myhinpää 2 (14,47 km)
18.35EK9 Ruuhimäki 2 (7,76 km)
19.30EK10 Harju 2 (2,58 km)
20.05Huolto C, Paviljonki (45 min)

Lauantai 2.8.​

8.01EK11 Parkkola 1 (15,51 km)
9.42EK12 Västilä 1 (18,94 km)
10.36EK13 Päijälä 1 (20,19 km)
12.05EK14 Leustu 1 (16,44 km)
13.35Huolto D, Paviljonki (40 min)
15.01EK15 Parkkola 2 (15,51 km)
16.42EK16 Västilä 2 (18,94 km)
17.36EK17 Päijälä 2 (20,19 km)
19.05EK18 Leustu 2 (16,44 km)
20.15Huolto E, Paviljonki (45 min)

Sunnuntai 3.8.​

10.35EK19 Ouninpohja 1 (23,98 km)
13.15EK20 Ouninpohja 2, Power Stage (23,98 km)
 
Nyt kun Rovanperän lempirallin voitti ruotsalainen, on taas on aika suomen rallin.
Joko tänä vuonna suomalainen voittoon, edellinen kerta 2017 kun Lappi voittanut WRC1 autolla. Nykyään ajelee SM1 luokkaa.
Ainut mistä tullut kaikki pätkät katsottua, silloin joskus kun oli 50-vuotis tapahtuma ja areenasta näkyi joka erikoiskoe.
Tänä vuonna youtubesta shakedown ja päiväkooste, ek 1,9,18 ja sunnuntain päätös ek tv:stä.
 
Viimeksi muokattu:
Herran jestas miten aika kuluu... Muistan sen kun eilispäivän kun raskaan EK kiertämisen jälkeen istuttiin paviljongissa juomassa kaljaa ja odotettiin että Lappi tulee juhlimaan :)

Tänä vuonna shakdown ja 2 pätkää perjantaina. Sitten vasta suunnitellaan jatko ohjelmaa nykyään jaksetaan noin 5-6 pätkää käydä katsomassa ja sunnuntai paviljongissa. Vuodesta -96 on tullut katkeamatta kierrettyä melkein samalla porukalla rallit :)
 
Kaksi metsäpätkää per päivä olisi tarkoitus käydä katsomassa. Kolmannen kanssa alkaa menemään juoksuksi ja sunnuntain Ouninpohjaan tuskin lähden istumaan ruuhkaan.
 
Jonne avasi tätä ongelmaa hieman Kouvolan SM rallin lähetyksessä. Uusi rengas on tehty kestävyys edellä ja renkaan runko on paljon jäykempi mitä aiempien renkaiden. Täten sivuttaispito on huonompi ja se ei sovi Kallen ajotyylille. Ongelmat oli jo alkukaudesta tiedossa noissa raskaan soran kisoissa, mutta orastava ajatus/toive taisi olla että kevyellä soralla (Viro/Suomi) se voisi toimia Kallelle paremmin, mutta näköjään ei. Nyt pitäisi kaivaa sellaista Ogier maista sopeutuvuutta ja opetella ajamaan tuolla uudella pyörällä jos mielii jälleen mestariksi.
 
Ollu vissii jotai puhetta et Rovanperäl on pahoja ongelmia uusien renkaiden kanssa..
Kyllä, vain koko kauden.

Jonne avasi tätä ongelmaa hieman Kouvolan SM rallin lähetyksessä. Uusi rengas on tehty kestävyys edellä ja renkaan runko on paljon jäykempi mitä aiempien renkaiden. Täten sivuttaispito on huonompi ja se ei sovi Kallen ajotyylille. Ongelmat oli jo alkukaudesta tiedossa noissa raskaan soran kisoissa, mutta orastava ajatus/toive taisi olla että kevyellä soralla (Viro/Suomi) se voisi toimia Kallelle paremmin, mutta näköjään ei. Nyt pitäisi kaivaa sellaista Ogier maista sopeutuvuutta ja opetella ajamaan tuolla uudella pyörällä jos mielii jälleen mestariksi.
Pientä toivonkipinää itsellä ilmassa, että testeissä olisi nyt jotain löytynyt, vaikka Rovanperä oli itse sitä mieltä, että jos ei kerta edes Virossa, nii ei se siitä parane. Virossa viel kyl toivo pehmeempää tietä, että se nyt ei ainakaa Suomessa helpota. Mut vesikelit on täys kysymysmerkki. saattaa muutenki sotkee kisaa, jos tulee ukkoskuuroja ja kastelee sillon tällön.

Näkihän tuon jo Virossakin, voittajasuosikkina meni sinne, oli neljäs.
Periaatteessa odotettiin, että nyt voisi voitosta taistella, mut ei se sinne minää ehdottomana suosikkina mennyt, ku ei ollu mikää uus juttu, että ei kulje kuten ennen. Vähä taas latas odotuksia, kuten Kreikassaki, ku powerilla laitto semmoisen "Rovanperä-ajan" taas :D


Niin ja ku miettii, että kaikesta huolimatta Rovanperä on kuitenkin edelleen mm-taistossa mukana, nii ei tässä mistää katastrofista ole kyse. Pari edellistä mestaruutta tuli vaa näytöstyyliin ja viime kaudellaki tais napsii voittoja tyyliin kaikista joissa maaliin ajo, että eihän tämä "tuttuu" ylivoimaa ole tietenkää :D

e: ja edelleen ku enemmän miettii (jos jos jos), nii Rovanperällä on käytännössä kaks nollakisaaki (verrattuna Evans&Tänak*). Keniassa meni pirunmoinen oletettava pistepotti hukkaan ongelmien myötä ja Kreikka nyt vaa oli tosi surkee.. mut kenian pisteillä voisi olla jopa kärjessä nyt. Mut sit toisaalla Ogierilla on kolme kisaa skipattuna ja silti Rovanperän edellä :D Kovaa tulosta on ranskalainen ajanut..

*Tänakilla kans yks

Kätevä tää wrc:n tulosliuska, ku näkee joka kisan tuloksen eriteltynä; kokonaiskisa, sunnuntai ja power :) Lisäksi kisaviikonloppuna livessä (live timing) näkyy "provisional standings" eli sen hetkiset pisteet mestaruustaistelussa sen hetkisten kisasijoitusten mukaan.

 
Viimeksi muokattu:
Rally.TV ja mtv max kertoo että EK1 Harju 1 alkaa klo 20, wrc.com ja muissa palveluissa ei muutosta ole ainakaan vielä ilmoitettu.
No paras silti olla klo 19 valmiina.

Kallella ihan positiiviset fiilikset kisaan, toivotaan että vauhti riittää kamppailuun ykköspallista :tup:
 
Rally.TV ja mtv max kertoo että EK1 Harju 1 alkaa klo 20, wrc.com ja muissa palveluissa ei muutosta ole ainakaan vielä ilmoitettu.
No paras silti olla klo 19 valmiina.

Kallella ihan positiiviset fiilikset kisaan, toivotaan että vauhti riittää kamppailuun ykköspallista :tup:
wrc.com sanoo nyt, että 9 ja puol tuntii rallin alkuun eli kahdeksalta. Aikatauluissa 19.05..
 
Luulisin, että Harjun EK alkaa 19:05, mutta ensin menee hitaampia luokkia ja lähetys alkaa klo 20.

Kuljettajien lähtöaikoja kaivelemalla selvinnee.
 
Olipa törkeätä niillä joilla ei oo rallipassia niin Shakedown 35€ !!! moni lapsiperhe ym käynyt tuon sen edullisuuden takia kun ennen oli 10 tai 15€. huomasi kyllä kävijämäärästäkin kiskurihinnat
 
Kyllä on surkeaksi mennyt televisiointi tässäkin rallissa. Ikävä on aikoja, kun liki jokainen ek tuli töllöstä livenä. No, eipähän tarvi sen kummemmin seurata kun tänään Harju maikkarilta.
 
Olipa törkeätä niillä joilla ei oo rallipassia niin Shakedown 35€ !!! moni lapsiperhe ym käynyt tuon sen edullisuuden takia kun ennen oli 10 tai 15€. huomasi kyllä kävijämäärästäkin kiskurihinnat

Melkoista. Selviääköhän peltoparkistakaan enää nykyään alle kympillä?
 
Ei ole enää sitää kyrpäX hommassa ku Kankkuset, Mäkiset, Alenii, Salonen,,röönholmi ja liian aikaisin pois lähtenyt supertähti Toivanen iski rokin päälle Lancial ja Pökötillä..
 
Jokusen kerran ollut itte työntämäs jonku patongin tai italiaanon autoo ku kaveri swaipannut mutkan liian pitkäksi. Kaikki saatiin takasin soralle..push push!! :rofl:
 
Ollu vissii jotai puhetta et Rovanperäl on pahoja ongelmia uusien renkaiden kanssa..
Sitä on nyt jauhettu joo, mutta toisaalta nyt on ihan hyvä lähtöpaikka, mikä paikkaa vähän, jos sää pysyy kuivana perjantaina. Aika nopeasti siis näkee jo perjantaina, että onko mahdollisuuksia vai ei. Jos ei tule perjantaina aamupäivällä pohjia, niin sitten ehkä körötellään läpi parasta tulosta ajatellen ja ajetaan sunnuntain voitosta, kun koko kisan voittajakandidaatit vähän varmistelevat.
 
Kaikki Kallen haastattelut olleet aika positiivisia, ehkä huomenna mennäänkin aamusta karkuun hyvän lähtöpaikan turvin? Jos on kuivaa, niin Tänak ottaa siitä aika paljon kuokkaan.
 
Kuivaa on huomiselle luvannut, illalla ehkä vähän vettä ripsauttaa mutta sillon ollaankin jo takasin Harjulla. Lauantai voi olla mielenkiintoinen, kun Forecan mukaan puolenpäivän jälkeen tulee vettä jossain vaiheessa ukkoskuurojen muodossa.
 
Ott oli ilosella päällä, sketsimiehiä. Huomenna nähdään jatkuuko iloisesti vitsailu, kun pääsevät tositoimiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 356
Viestejä
4 870 158
Jäsenet
78 566
Uusin jäsen
kuurailmari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom