Rallin MM-sarja Kausi 2025

Samilla on käyny jotain kolmanneks viimesellä splitillä, on tippunu puolen minuutin päähän Evansista, eikä ole vielä edes pätkän maalissa.
 
Tulosten valossa Rovanperä voisi jatkaa lomailua. Tulee jopa Katsutalta ja Pajarilta yli 10sec tukkaan EK2:lla.
Katsutalta joo mutta eikös Pajari jäänyt Kallestakin vielä 30s? Pätkän pituus luonnollisesti vaikuttaa muodostuviin eroihin ja yks hyvä tapa mitata suorituskykyä on tarkkailla paljonko aikatappiota tulee per ajettu kilometri. Nythän Kalle jäi 0,35s/km mikä ei ole erityisen paljon. Pitkä kisa vielä.

Edit: Jaa Pajarilla rengasongelma
 
9 pätkän maalissa:

flag

Rovanperä Kalle - Halttunen J.
"At least today I feel I can trust the car and try to do something." Kalle suht tyytyväinen menoon.
 
Se olisi Takalla aika lähellä eka voitto mutta matkaa on vielä. SS17 on noin 30km ja sitten vielä SS18 Power vajaa 9km pöristely.

TAKA.jpg
 
Taitaa evansilla homma toimia taas kun ei ole hybridin tuomaa tehon muuttumista ajossa.
Jep. 2025 auto on Evansille sopiva.

Lisäksi täysin uudet Hankookin renkaat sopii erittäin hyvin Evansille? Renkaat on ilmeisesti hitaammat/kestävämmät, kuin 2024 Pirellit?

Kalle vielä hakee säätöjä ja omin sanoin "jotain", että pysyisi menossa mukana.
 
Ja vuoden ekat huutonaurut.

38fqniyvmjje1.jpeg
Tämähän on nyt sitä FIA:n presidentin viime vuonna jo ajamaa linjausta, vaikka keskustelu onkin ollut enemmän F1-kuskien ympärillä.

Edit/unohdin: tosin olihan tämä rallissakin jo esillä vuoden loppupuolella kun Ogier piti protestiksi sen mykkäkoulun maalihaastatteluissa yhden perjantain ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaakohan ens vuonna olla ruotsin rallia? Tuntu olevan hankalaa se neuvottelu saamelaisten alueiden ja porojen laidunmaiden takia :hmm:
Eihän siinä ole muuta kuin että olisivat huomattavasti aiemmin kommunikaatiossa poronhoitajien kanssa. Vissiin ilmeisesti muka taas jäänyt niin viime tinkaan. Viime vuonna oli sama vääntö ja siitä ei näköjään opittu.

Saamelaiset itsehän perustelevat sitä porojen laiduntamisella, että ne laiduntaa siellä missä on ruokaa ja siirtyvät sitten muille alueille, joista nyt arpa sattui tänne Uumajan tietämille. Jos vaikka alottaisivat sen laiduntamisen ens vuonna Uumajan alueelta että siirtyvät sitten talven edetessä sieltä poispäin.
 
Eihän siinä ole muuta kuin että olisivat huomattavasti aiemmin kommunikaatiossa poronhoitajien kanssa. Vissiin ilmeisesti muka taas jäänyt niin viime tinkaan. Viime vuonna oli sama vääntö ja siitä ei näköjään opittu.

Saamelaiset itsehän perustelevat sitä porojen laiduntamisella, että ne laiduntaa siellä missä on ruokaa ja siirtyvät sitten muille alueille, joista nyt arpa sattui tänne Uumajan tietämille. Jos vaikka alottaisivat sen laiduntamisen ens vuonna Uumajan alueelta että siirtyvät sitten talven edetessä sieltä poispäin.
Eiköhän kyse ollut ennemminkin rahasta. Tänä vuonna tuo reitti oli suunniltu "psremmin" ja noita porojen laiduntamisalueilla ajettavia pätkiä oli vähemmän kuin vuosi sitten. Tämä, ainakin osaltaan, johti siihen ettei tänä vuonna maksettu rahallisia korvauksia noille poronhoitajille siitä että siirtäisivät tokkansa pois reiteiltä.

Ja jos nyt muutenkin ollut vuosi toisensa jälkeen vaikeuksia päästä saamelaiskylien kanssa sopimuksiin, niin ei tuo rahallisten korvausten maksamatta jättäminen ainakaan asiaa auta...

Tuota Umeå:n pätkäähän ei missään kohtaa ajettu kokonaisuudessaan; lauantai-illan Umeå 1 oli muutettu Umeå sprint 3:ksi ja Power stagea oli lyhennetty alkuperäisen mukaisesta 10km pätkästä reiluun 8,5km. Eli siellä sitten ilmeisesti jotain porotokkia oli vähintäänkin pätkän välittömässä läheisyydessä tuolla alkupäässä.
 
Hieno kisa katsojan kannalta ja mukavasti jännitettävää loppuun asti. Hyvä muistaa että Monte ja Ruotsi heti kauden alkuun sellaisia vähän anomalioita jotka eivät välttämättä kerro koko kauden muusta kisoista ja kuljettajien iskukyvystä niissä. Nyt vasta aletaan nähdä mihin tämä kausi alkaa muodostua kuljettajien pisteiden osalta. Evansilta kyllä hyvä potti pisteitä alkuun.
 
Hieno kisa katsojan kannalta ja mukavasti jännitettävää loppuun asti. Hyvä muistaa että Monte ja Ruotsi heti kauden alkuun sellaisia vähän anomalioita jotka eivät välttämättä kerro koko kauden muusta kisoista ja kuljettajien iskukyvystä niissä. Nyt vasta aletaan nähdä mihin tämä kausi alkaa muodostua kuljettajien pisteiden osalta. Evansilta kyllä hyvä potti pisteitä alkuun.
Jos nyt Kallen iskukykyyn viittaat, niin taisi kuitenkin ruotsiin olla melko selkeä ennakkosuosikki. Jokseenkin väsynyttä valittaa renkaista koko viikonloppu, kun muut pärjäsivät niillä vallan hyvin. Luulisi kaksinkertaisen maailmanmestarin sopeutuvan pikkusen nopeampaa, kun kuitenkin ajoi yhden testirallin ja vielä testit päälle uudella renkaalla, eikä silti vielä edes nyt sunnuntaina ollut vauhtia.
 
Jos nyt Kallen iskukykyyn viittaat, niin taisi kuitenkin ruotsiin olla melko selkeä ennakkosuosikki. Jokseenkin väsynyttä valittaa renkaista koko viikonloppu, kun muut pärjäsivät niillä vallan hyvin. Luulisi kaksinkertaisen maailmanmestarin sopeutuvan pikkusen nopeampaa, kun kuitenkin ajoi yhden testirallin ja vielä testit päälle uudella renkaalla, eikä silti vielä edes nyt sunnuntaina ollut vauhtia.
En viitannut Kalleen vaan yleisesti kaikkiin kuljettajiin. Siitäkin voidaan keskustella että kuinka perustellusti Kalle sitten oli ennakkosuosikki. Kerran on voittanut ja kaikki muut sijoitukset podiumin ulkopuolella, ehkä? Tähän kun vielä yhdistää Arctic lapplandissa annetut kommentit renkaasta ja sen sopivuudesta omaan ajotyyliin niin mielestäni tulos oli ihan odotetun mukainen.
 
Jos nyt Kallen iskukykyyn viittaat, niin taisi kuitenkin ruotsiin olla melko selkeä ennakkosuosikki. Jokseenkin väsynyttä valittaa renkaista koko viikonloppu, kun muut pärjäsivät niillä vallan hyvin. Luulisi kaksinkertaisen maailmanmestarin sopeutuvan pikkusen nopeampaa, kun kuitenkin ajoi yhden testirallin ja vielä testit päälle uudella renkaalla, eikä silti vielä edes nyt sunnuntaina ollut vauhtia.
Alku samanlainen, kuin kaudella -23 ja miten kävikään, tuli maailmanmestaruus. Renkaista jurputtaminen oli kyllä Kallelta aika turhaa, kun kaikilla kuitenkin oli samat renkaat samoilla seoksilla. Osa sopetui/sopeutti ajotyylinsä heti renkaan vaatimaan ajotyyliin, osa ei.
 
Alku samanlainen, kuin kaudella -23 ja miten kävikään, tuli maailmanmestaruus. Renkaista jurputtaminen oli kyllä Kallelta aika turhaa, kun kaikilla kuitenkin oli samat renkaat samoilla seoksilla. Osa sopetui/sopeutti ajotyylinsä heti renkaan vaatimaan ajotyyliin, osa ei.
Isolla osalla oli jo valmiiksi sopivampi ajotyyli uusiin renkaisiin nähden,Kallella ei ja sopeutuminen vie pitemmän aikaa.Kausi on vasta alussa eikä vaadi kuin yhden nollakisan Evansilta niin tilanne tasoittuu.Ja nythän loppukisat ajetaan kesäkumeilla niin eiköhän rupea Kallellakin kulkemaan eri tahtiin.
 
Jos nyt Kallen iskukykyyn viittaat, niin taisi kuitenkin ruotsiin olla melko selkeä ennakkosuosikki. Jokseenkin väsynyttä valittaa renkaista koko viikonloppu, kun muut pärjäsivät niillä vallan hyvin. Luulisi kaksinkertaisen maailmanmestarin sopeutuvan pikkusen nopeampaa, kun kuitenkin ajoi yhden testirallin ja vielä testit päälle uudella renkaalla, eikä silti vielä edes nyt sunnuntaina ollut vauhtia.
Jos kuuntelit Kallen kommentteja niin hän sanoi selkeästi ja monta kertaa että lähtivät kisaan täysin erilaisellla setupilla kuin muut Toyota kuskit. Loppu viikonloppu sitten ajeltiin huonoilla lähtöpaikoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Turha tässä vielä huolestua. Kalle on ennenkin näyttänyt, että täältä on noustaan ja uskon, että MM-titteli on kauden päätteeksi suomalaisella.
 
Turha tässä vielä huolestua. Kalle on ennenkin näyttänyt, että täältä on noustaan ja uskon, että MM-titteli on kauden päätteeksi suomalaisella.
Evansilla voi olla oma sanansa sanottavana tästä, hän ei vissiin koskaan päässyt kunnolla sinuiksi hybridin kanssa. Kalle sen sijaan ymmärsi nopeasti miten sitä pystyy hyödyntämään ja otti maksimaalisen tehon ja hyödyn irti. Nyt kun sitä ekstrabuustia ei ole, menee homma paljon tasaväkisemmäksi.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kausi tulossa. Keniassa nähdään miten renkaat kestää siellä, ja tiedä vaikka nähtäisi Katsutalta toinenkin podiumi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 531
Viestejä
4 642 411
Jäsenet
76 256
Uusin jäsen
Ylatexx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom