Rallin MM-sarja Kausi 2022

Tosi tiukkaa kärjessä. Toivotaan että kaikki pysyy tiellä, että kilpailu säilyy.
 
On tuo Tänäk vaan kova kun paskalla autolla roikkuu suomalaisten kyydissä, tallikavereiden körötellessä jossain sijoilla ynnä muut.
 
Herättää kysymyksen, että onko se auto kuitenkaan oikeasti niin paska?
Voittaja auto alla tällä hetkellä. Kovaa täytyy ajaa toki, kun Kalle ei enää autaa tietä.

1. Ott Tänak (Hyundai) 1.27.13,8
2. Esapekka Lappi (Toyota) + 9,5
3. Kalle Rovanperä (Toyota) + 12,9
4. Elfyn Evans (Toyota) + 17,9
5. Thierry Neuville (Hyundai) + 1.28,5
6. Takamoto Katsuta (Toyota) + 1.33,7

Toisaalta Kalle voisi vähän varmistella, mutta ei varmaankaan malta :)
 
On kyllä melkoisen erikoinen nuotinlukutapa Emil Lindholmin kartturilla Reeta Hämäläisellä. Vähän kuin jotain kesäteatterin ylinäyteltyä dialogia kuuntelisi. Tiedostaa asian itsekin ja osaa ottaa huumorilla. Juuri haastattelussa sanoi, että pitää omaa tapaansa jälkikäteen nauhalta katsottuna lähinnä koomisena ja sitähän se onkin. Näyttää keränneen jonkin verran fanejakin, mutta omalla kohdalla noista jää sellainen fiilis, että ajaisin varmaan tahallaan ojaan, jos joutuisi enemmän kuuntelemaan. :D

Onko koominen se sana, millä rytmiä ja painotuksia hän itsekin kuvailee?

– Kun olen joskus katsonut omaa incaria (videokuvaa auton sisältä), kyllä se on saattanut olla se sana, millä olen kuvaillut sitä itsekin, Hämäläinen nauraa ennen kuin vakavoituu.

– Oikeasti se on meille sopiva tapa Emilin kanssa, joten sitä me tehdään.
 
On kyllä melkoisen erikoinen nuotinlukutapa Emil Lindholmin kartturilla Reeta Hämäläisellä. Vähän kuin jotain kesäteatterin ylinäyteltyä dialogia kuuntelisi. Tiedostaa asian itsekin ja osaa ottaa huumorilla. Juuri haastattelussa sanoi, että pitää omaa tapaansa jälkikäteen nauhalta katsottuna lähinnä koomisena ja sitähän se onkin. Näyttää keränneen jonkin verran fanejakin, mutta omalla kohdalla noista jää sellainen fiilis, että ajaisin varmaan tahallaan ojaan, jos joutuisi enemmän kuuntelemaan. :D
Tää on muuten tosi mielenkiintoinen kysymys, että miten toi toimii. Ilmeisesti kuitenkin toimii, kun Emil sitä edelleenkin kuuntelee. Arjessahan tollaista jodlausta ei haluaisi kuunnella hetkeäkään, mutta tuolla ohjaamossa on kuskilla ihan eri tilanne. Kuljettaja ajaa adrenaliinit tapissa äärimäisen stressin päällä ja nuotit pitää saada tajuntaan sen stressin läpi. Ehkä tuollainen nuotinluku toimii sitten siinä, että kuskin huomio kiinnittyy oikeisiin asioihin ja sopii yhteen stressitason kanssa. Eiköhän tota ole harjoiteltu sen verran, että saadaan painotukset ja tonaalinen intonaatio kuskin kanssa sovittua. Eikö se kaikilla muillakin mene niin, että nuotitus on jokaisen kuskiparin keskinäinen salakieli...
 
Mies ja nainen samassa autossa, yleensä siihen liittyy muutakin.
Eivät ole pari siviilissä. Naiskarttureita on Suomessa tosi vähän, mutta maailmalla heitä on enemmän. Kannattaa päivittää asenne 2000-luvulle.

Reetan edellinen työpari (eli siis auton ajaja) oli nainen, mutta Emilin lisäksi muitakin mieskuskeja hänellä on työparina ollut. Uransa alussa hän luki nuotteja isälleen.

 
Mies ja nainen samassa autossa, yleensä siihen liittyy muutakin.
Mun mielestäni sulla olis nyt erinomainen tilaisuus kasvaa ihmisenä ja korjata asenteitasi. Korjaa toki, jos olen väärässä mutta nimenomaan "yleensä" siihen ei todellakaan liity muutakin. Ne tekee työtään siinä missä kuka muu tahansa omaa työtään tekevä, ja työkavereina on useimmilla aloilla miehiä ja naisia.

Mitäs mieltä olet siitä, että siellä on suurin osa rallikilpailijoista mies-mies-pareja? Eikö se tarkoita sitä, että ne on kaikki homoja? :p
 
Härreguud millaiset urat Päijälän startissa toisella kierroksella:

1659789563404.png
 
Ei ole Isabelle Galmiche myöskään Loebin pari, vaikka tällä kaudella 3 kisaa hänen kanssa onkin ajanut. Onhan rallipeleissäkin jo 90-luvulta lähtien saanut ääneksi naiskartanlukijan.
 
On kyllä melkoisen erikoinen nuotinlukutapa Emil Lindholmin kartturilla Reeta Hämäläisellä. Vähän kuin jotain kesäteatterin ylinäyteltyä dialogia kuuntelisi. Tiedostaa asian itsekin ja osaa ottaa huumorilla. Juuri haastattelussa sanoi, että pitää omaa tapaansa jälkikäteen nauhalta katsottuna lähinnä koomisena ja sitähän se onkin. Näyttää keränneen jonkin verran fanejakin, mutta omalla kohdalla noista jää sellainen fiilis, että ajaisin varmaan tahallaan ojaan, jos joutuisi enemmän kuuntelemaan. :D

Joo meinasin eilen ottaa puheeksi ketjussa mutta en sitten kehdannut :D kun vaikea tuosta keksiä muuta sanottavaa kuin miten päätähajottavalta se kuulostaa ihan jopa ilman niitä osuuksia missä muuttaa ääntä matalammaksi. Hyvä homma jos se kuskia miellyttää ja erityisesti jos saa tuosta näytelmästä jotain lisäsekunteja vauhtiinsa.
 
Kalle ja Ott ihan samassa vauhdissa (0.2s). Lapilla taas tuulilasi säröillä ja hankaloittaa nyt ajamista paljon.
 
Sai kyllä melkoisen tällin ja lasiin aikamoisen läiskän. Jos se nyt meinaa tolla lasilla vielä ajaa, niin pakko himmata kun ei voi puolisokkona ajaa samaa tahtia tai on metsässä. Taisi kisa voitosta kaatua nyt siihen, että se on Kallelle kakkossija tulossa. Jos Lappi saa auton maaliin pistesijoilla, niin sen voi laskea onnistumiseksi.

Mikähän on tämän hetken vedonlyöntikerroin Rovanperän mestaruudelle 2022? Antaisin kertoimeksi noin 1,001.
 
Ei taida Kallella kilometrit enää riittää Tänakin päihittämiseen jos molemmat ajavat ilman ongelmia lopun rallin, sen verran vähän Tänak häviää sekunteja erikoiskokeilla nyt kuivissa oloissa. Mutta mestaruuskamppailun suhteen kakkossija on oikeinkin mainio ja huomisen power stagelta voi vielä napsia lisää eroa. Lopuissa kisoissa riittänee että tulee maaliin perusvarmalla ajolla ja mestaruus tulee, en usko että takaa joku enää pysty vetämään kovaa voittoputkea loppukaudella, Tänak tällä hetkellä selkeästi toiseksi paras kuski sarjassa ja uskon hänen myös kakkosena löytyvän kauden päätteeksi.
 
Kallella on pari kovaa rengasta, tuo saattaa vielä auttaa jos Tanakilla on pehmeät ja ne kuluu.
 
Jumalauta, kyllä se Tänak vaan tulee niin vahvasti, että aika perhanan vaikea voitettava se tässä rallissa on. Aivan liekeissä ja hurmoksissa ajaa. Onneksi mestaruutta päästään juhlimaan Suomeen tossa jo varmana aika paljon ennen kauden loppua.
 
Kallekin taisi kertoa, että täysiä tultiin. Hyvä kakkostila näyttää tulevan. Se eka päivän auraus ehkä toi ne lisä sekunnit.

Evansin auto meinaa olla nyt rikki pahastikin. Ja tunkkikin kaatui juuri.
 
Jumalauta, kyllä se Tänak vaan tulee niin vahvasti, että aika perhanan vaikea voitettava se tässä rallissa on. Aivan liekeissä ja hurmoksissa ajaa. Onneksi mestaruutta päästään juhlimaan Suomeen tossa jo varmana aika paljon ennen kauden loppua.

Niin.Ei tarvii Rovanperän ees voittaa enää kisoja ja mestaruus tulee?
 
Sai kyllä melkoisen tällin ja lasiin aikamoisen läiskän. Jos se nyt meinaa tolla lasilla vielä ajaa, niin pakko himmata kun ei voi puolisokkona ajaa samaa tahtia tai on metsässä. Taisi kisa voitosta kaatua nyt siihen, että se on Kallelle kakkossija tulossa. Jos Lappi saa auton maaliin pistesijoilla, niin sen voi laskea onnistumiseksi.
Ei se ole meinaamisesta kiinni, kun ei ole vaihtoehtoja ennen huoltoa. Juuri sanoi live-lähetyksessä, että se lasin särö on niin pahassa paikassa, ettei näe mutkissa yhtään mihin sijoittaa renkaat ja sitten ollaan jatkuvasti väärässä kohdassa, jossa ei ole pitoa. Yksi pätkä tälle päivälle jäljellä ja huomiseksi tulee huollossa uusi lasi, eli kyllä se vielä ihan hyvältä näyttää, vaikka palkintopalli onkin tiukassa.

Kalle on jo vähän rauhoitellut hyökkäystä, vaikka ei kuulemma mieli tekisi. Voittoa tärkeämpää on silti saada mies ja auto ehjänä maaliin, eikä Tänakia saa pelkästään ajamalla kiinni.
 
Hyvin rikkinäisestä lasista huolimatta Lappi vetää, EK17 ja 2,8 sekuntia pohjista!
 
Ei se ole meinaamisesta kiinni, kun ei ole vaihtoehtoja ennen huoltoa. Juuri sanoi live-lähetyksessä, että se lasin särö on niin pahassa paikassa, ettei näe mutkissa yhtään mihin sijoittaa renkaat ja sitten ollaan jatkuvasti väärässä kohdassa, jossa ei ole pitoa. Yksi pätkä tälle päivälle jäljellä ja huomiseksi tulee huollossa uusi lasi, eli kyllä se vielä ihan hyvältä näyttää, vaikka palkintopalli onkin tiukassa.

Kalle on jo vähän rauhoitellut hyökkäystä, vaikka ei kuulemma mieli tekisi. Voittoa tärkeämpää on silti saada mies ja auto ehjänä maaliin, eikä Tänakia saa pelkästään ajamalla kiinni.
Itse potkisin lasin kadulle ja laittaisin hiihtolasit päähän
 
Itse potkisin lasin kadulle ja laittaisin hiihtolasit päähän
Se olisi vielä suurempi ongelma, kun sitten menee auton aerodynamiikka persiilleen ja bonuksena tulisi hiekkaa, kiviä ja muuta paskaa sisään koko ajan. Ja jos alkaisi satamaan vettä, niin sitten olisi vielä sekin sotkemassa. Kyllä nuo varmasti tietävät mikä on paras vaihtoehto huonossa tilanteessa.
 
Evans joutuu körötellä aika hiljaa (auto rikki). Lappikin siis helposti kolmas.
 
Ei se ole meinaamisesta kiinni, kun ei ole vaihtoehtoja ennen huoltoa.
Vaihtoehtohan toki on: lasi potkimalla helvettiin siitä edestä. Onneksi se mälli ruudussa ei kuitenkaan oo niin ratkaisevan paha, että sen kanssa näemmä pystyy vielä ajamaan isommin häviämättä. Kaikki kiveniskemiä kokeneet tietävät, että niillä perhanan iskemillä on tapana levitä pitkin lasia. Toi on ihan eri luokkaa kuin pikku iskemä: sehän voi romahtaa kasaan mistä tahansa.

Tosiasia on, ettei ole muillakaan helppoa ja kyllä se Lappi sieltä vielä mitalin tuo kotiin. Tämä kisa jää varmasti aikakirjoihin samalla lailla kuin konepelti auki maaliin ajaminen!

Mutta voitto on ratkaisematta! Tänak vetää todella vakuuttavasti, mutta Kalle on painostanut kovaa takana ja usuttanut Tänakin virheeseen! Tässä on vielä kaikki auki. Hermopeliä, kenellä kestää kantti. Erittäin jännittävä sunnuntai tulossa.
 
Huomenna 4 pätkää jäljellä ja Kallella eroa 8,4 sekuntia Tänakiin.
Loppuuko matka kesken?
Todella kovaa pitäisi Roviksen tulla.

Pari ek:tta kova attack päällä aamulla ja sen jälkeen arvio, miltä näyttää.
Olisihan se upeata kotikisa voittaa vai kannattaisiko jo kuitenkin hieman varmistella?
 
Huomenna 4 pätkää jäljellä ja Kallella eroa 8,4 sekuntia Tänakiin.
Loppuuko matka kesken?
Todella kovaa pitäisi Roviksen tulla.

Pari ek:tta kova attack päällä aamulla ja sen jälkeen arvio, miltä näyttää.
Olisihan se upeata kotikisa voittaa vai kannattaisiko jo kuitenkin hieman varmistella?

Ehkä se kakkossija kannattais varmistella..
 
Taitaa olla kyllä liikaa eroa huomisen 4 pätkälle jos ei virolainen mokaile. Rovanperä jos osaisi ajaa kaupunkipyörityksiä ni eroa ei olisi kun pari sekkaa joka olisikin sit jo ihan eri juttu. Hävisi kuitenkin harjulla yhteensä luokkaa 5s tänäkille joka pätkän pituuteen suhteutettuna ihan liikaa.
 
Taitaa olla kyllä liikaa eroa huomisen 4 pätkälle jos ei virolainen mokaile. Rovanperä jos osaisi ajaa kaupunkipyörityksiä ni eroa ei olisi kun pari sekkaa joka olisikin sit jo ihan eri juttu. Hävisi kuitenkin harjulla yhteensä luokkaa 5s tänäkille joka pätkän pituuteen suhteutettuna ihan liikaa.
Lauantain viimeisellä pätkällä Kalle sai kiinni noin 3s, eli ei se ihan mahdotonta olisi ajaa kiinni, mutta se edellyttäisi käytännössä kuitenkin Tänakilta ajovirhettä jokaisella huomisen EK:lla, tai sitten yhtä isompaa virhettä. Ja lisäksi Kallelta 100% onnistumisen lisäksi täyttä hyökkäystä loppuun saakka, joka lienee sekin tässä tilanteessa tarpeetonta riskinottoa.

Kakkossija olisi mahtava asia sekin ja Lapille vielä kolmospalli tallikaverina mukaan, niin mikäs siinä.
 
Vaihtoehtohan toki on: lasi potkimalla helvettiin siitä edestä. Onneksi se mälli ruudussa ei kuitenkaan oo niin ratkaisevan paha, että sen kanssa näemmä pystyy vielä ajamaan isommin häviämättä. Kaikki kiveniskemiä kokeneet tietävät, että niillä perhanan iskemillä on tapana levitä pitkin lasia. Toi on ihan eri luokkaa kuin pikku iskemä: sehän voi romahtaa kasaan mistä tahansa.

Tosiasia on, ettei ole muillakaan helppoa ja kyllä se Lappi sieltä vielä mitalin tuo kotiin. Tämä kisa jää varmasti aikakirjoihin samalla lailla kuin konepelti auki maaliin ajaminen!

Mutta voitto on ratkaisematta! Tänak vetää todella vakuuttavasti, mutta Kalle on painostanut kovaa takana ja usuttanut Tänakin virheeseen! Tässä on vielä kaikki auki. Hermopeliä, kenellä kestää kantti. Erittäin jännittävä sunnuntai tulossa.
Tuo on aika paha, levinny aika laajalle! Näytti vielä paljon pahemmalle, kun näyttivät lähetyksessä suoraan edestä.

13-1-63161492-1659793742835
 
Tuo on aika paha, levinny aika laajalle! Näytti vielä paljon pahemmalle, kun näyttivät lähetyksessä suoraan edestä.

13-1-63161492-1659793742835
Niin on, mutta todennäköisesti vielä pahempi olisi ollut ajaa kokonaan ilman lasia ja siksi eivät sitä poistaneet. Onneksi oli iskemä edes sen verran alhaalla, että ei tämän enempää vaikuttanut ja Elfynilläkin oli omat ongelmansa, niin Lappi sai pitää kolmospaikan. Nyt on joka tapauksessa huollossa uutta lasia jo odottamassa, joten huomenna jatkuu meno viimeiset 4 pätkää taas normaalisti.
 
Niin on, mutta todennäköisesti vielä pahempi olisi ollut ajaa kokonaan ilman lasia ja siksi eivät sitä poistaneet. Onneksi oli iskemä edes sen verran alhaalla, että ei tämän enempää vaikuttanut ja Elfynilläkin oli omat ongelmansa, niin Lappi sai pitää kolmospaikan. Nyt on joka tapauksessa huollossa uutta lasia jo odottamassa, joten huomenna jatkuu meno viimeiset 4 pätkää taas normaalisti.
Lappi sanoi kuitenkin, että suoraan näkökentässä tuo. Auringon paistaessa alhaalla ajelivat paikotellen täysin sokkona.
 
Jepjep...Kalle otti tässä lauantain pätkillä tyypillisesti "pari sekuntia per EK" kiinni (ei kaikilla pätkillä), eroa 8.4 sekkaa ja neljä EK:ta joista yksi on power stage. Mitäpä tuosta nyt arvella, eiköhän se melkein täysillä yritä ja katsellaan sitten. Joka pätkällä pitäisi sitä eroa ottaa kiinni, jos menee siihen että Tänak välillä hieman voittaa niin eiköhän se ole siinä. Helvetin kova virolaiskuski joka tapauksessa eikä henk. koht. paljoa harmita jos tullaan näillä sijoilla maaliin.
 
Taas nähdään tässä ettei rovanperöstö oo ihan voitto taisteluu
 
Mä veikkaan et kalle tän vie. Tanak sai edelleen hienoista etua lähtöpaikasta koko päivän. Harju, sahloinen-moksi ja rapsula tuli käytyä paikan päällä.
 
Taas nähdään tässä ettei rovanperöstö oo ihan voitto taisteluu
Jaa että vika onkin nyt MM-pisteissä selvästi johtavassa kuskissa ja lähes ylivoimaisessa tallissa? Oliko sulla tarjota jotain syvällisempää antia ketjulle, vai ihan vaan tyypilliseen tapaan annat tuulen louskuttaa poskia? Kuinka monta voittoa sinun kirjoissa pitää saada ja mistä/kenestä ennen kuin on "ihan voitto taisteluu"?


Btw. olen havaitsenivani aikamoista ristiriitaa näissä sun toistuvissa chat-onelinereissa:

Pitkästä aikaa Suomesta tulee jonkun lajin kiistaton supertähti!
 
Perjantain aamupäivän huoltoon mentiin, Lapin pilttuun eteen. Meinasi sattua vahinko huollon loppupuolella.

Huollon lopussa, muutaman minuutin tyhjäkäynnit moottorille. Ukot samalla ruuvaa renkaita paikalleen auton ollessa vielä pukeilla. Autonkäynnistäjä jotain kurottelee kuskin penkin yli vänkärin puolelle ja tökkää vaihdekeppiä.

Meinasi siinä parilla kaverilla sormet lähteä kun renkaat lähtivät pyörimään kesken remontin.
 
Vaihtoehtohan toki on: lasi potkimalla helvettiin siitä edestä.
Esapekan omia kommentteja näihin "lasi vaan pois ja nasta lautaan" -tyyppisiin asiantuntijalausuntoihin:

Yksi vaihtoehto olisi ollut irrottaa tuulilasi kokonaan, mutta siihen Lappi ei edes harkinnut ryhtyvänsä.

– Mietin siinä, että meillä ei ole mitään laseja ja toisaalta jos kivi olisi tullut naamaan, niin en olisi tässä kertomassa mitään tarinoita. Siinä olisi lähtenyt henki, jos sama olisi tapahtunut uudestaan.

– Vaikka se on epätodennäköistä, niin mistä sitä koskaan tietää. Mieti nyt, jos saatana se olisi tullut lärviin, niin henki pois.
 
Mä veikkaan et kalle tän vie. Tanak sai edelleen hienoista etua lähtöpaikasta koko päivän. Harju, sahloinen-moksi ja rapsula tuli käytyä paikan päällä.
Kalle sai tosiaan kovan ajan viimeisellä erikoiskokeella. Saa nähdä.

Kallekin vähän kirosi eroa. Eli saattaa olla liikaa tai sitten riittää juuri ja juuri, jos aivan täyttä ajaa. Ja että pienempi tai isompi ero olisi selkeämpi juttu.
 
Tänakille parin sekunnin pohjat eli voittaa tämän jos nyt ei tule teknisiä ongelmia tai isoa ajovirhettä. Eipä siinä, vaikea asetelma kun Kallen ei kannata ihan noin limitillä ajaa.
 
Kovaa tulee Kalle ja Ott vielä isommalla riskillä pikkasen (1.9) kovempaa.

Noilla vauhdeilla Powerilla Ott 1. Ja Kalle 2, niin siitäkin tulisi ihan hyvät pisteet?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 250
Viestejä
4 579 486
Jäsenet
75 378
Uusin jäsen
Dimosaurus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom