Rallin MM-sarja 2019

Jokohan Tommille riittää?
"Töysän Maldonado" saisi vaihtaa lajia. Romurallin SM-sarjassa on kuulemma paikka avoinna.
 
EK9
Latvalalle keskeytys, ajautui tiukan oikean mutkan jälkeen omituisesti vasemmalle ja ulos tieltä, ehkä jotain hajosi autosta johtuen aikaisemmasta kaadosta.
 
Pahaenteinen tunne Latvalan johtoasemasta realisoitui tälläkin kertaa. Ei tässä oikein enää meinaa vitsitkään riittää. Kaikki on jo käytetty.
 
Lappikin ihme vaikeuksissa, ajat heittelee aivan perkeleesti. Olikin joku sensorivika.
 
Kivi jota muut ei löydä tai sit oma ajovirhe. Ei tuo nyt yksinkertaisesti huonoa tuuria ole. En ole käyny kirjoitteleen, kun ei ole ollut paljoa hehkutettavaakaan. Tänään meinasin käydä kirjoittaan, että kusee kuitenki, mut annoin olla. Ihme, jos tallin puolelta löytyy vielä luottoa.

Mut Rovanperän penikka :tup:
 
Kokonaistilanne ek 9/19 jälkeen:
1. Sordo (Hy) 1:36:01,5 (ajettu 126,20km KTN 78,9km/h)
2. Suninen (Fo) +10,8
3. Tänak (To) +11,2
4. Mikkelsen (Hy) +20,2
5. Evans (Fo) +20,3
6. Meeke (To) +29,5
7. Neuville (Hy) +57,7
8. Lappi (Ci) +1:03,5
9. Hänninen (To) +2:38,0
10. Loubet (R5) +2:50,3 (nopein R5: KTN 76,6km/h, R5 vs WRC +1,35s/km)
---
11. K. Rovanperä (R5 wrc2 pro) +3:01,3
12. Kopecky (R5 wrc2 pro) +3:01,9
13. Gryazin (R5) +3:12,5
 
Lauantai aamupäivä

EK10 Coiluna-Loelle 1 (14,97km)
Tänak 9:18,3 (KTN 96,5km/h)
Sordo +6,5
Suninen +7,0
Evans +12,6
Mikkelsen +12,9
Ogier +13,1
Meeke +13,1
Latvala +19,1
Neuville +19,2
Lappi +20,6
Hänninen +40,7

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +21,2 (KTN 93,0km/h, R5 vs WRC +1,42s/km)
Veiby +23,9
Rovanperä (wrc2 pro) +28,4
Andolfi +32,6
Kopecky (wrc2 pro) +33,1

#
EK11 Monti Di Ala 1 (28,21km)
Tänak 16:58,3 (KTN 99,7km/h)
Sordo +2,1
Suninen +8,2
Mikkelsen +18,7
Evans +19,8

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +37,8 (KTN 96,2km/h, R5 vs WRC +1,34s/km)
Andolfi +51,9
Rovanperä (wrc2 pro) +54,1
Loubet +1:00,4
..
Kopecky (wrc2 pro) +1:02,7

#
EK12 Monte Lerno 1 (28,03km)
Tänak 18:10,6 (KTN 92,5km/h)
Sordo +9,0
Suninen +12,3
Evans +13,5
Meeke +16,8

nopein R5: Östberg (wrc2pro) +44,2 (KTN 88,9km/h, R5 vs WRC +1,58s/km)
K. Rovanperä (wrc2 pro) +53,6
Veiby +58,0
Kopecky (wrc2 pro) +59,8
 
Viimeksi muokattu:
Olen kyllä itse(kin) jo aika totaalisen kyllästynyt Latvalaan ja olen sentään ollut sen fani vuosikausia, mutta jotenkin ei vaan jaksaisi tuota räpellystä enää katsoa. Ehkä pitää alkaa fanittaa Sunista, tosin se tuntuu vähän tylyltä kaverilta Latvalaan verrattuna, mutta ehkä se siitä. Sunisella olis ainakin vauhtia ja se on viime aikoina tuntunut pysyvän tielläkin ihan hyvin.

Mitä kisaan tulee, niin olisi aika mielenkiintoista nähdä Sordo tai Suninen voittajana, niin olisi Sordolle toinen voitto ja Suniselle ensimmäinen wrc-auton ratissa siis.
 
Tilanne ek 12/19 jälkeen

1. Tänak (To)
2. Sordo (Hy) +6,4
3. Suninen (Fo) +27,1
4. Evans (Fo) +55,0
5. Mikkelsen (Hy) +57,6
6. Meeke (To) +1:08,4
7. Neuville (Hy) +2:00,3
8. Lappi (Ci) +2:20,4
9. Rovanperä (R5 wrc2 pro) +5:06,2
10. Loubet (R5) +5:17,0
---
11. Hänninen (To) +5:22,4
12. Kopecky (R5 wrc2 pro) +5:26,3
 
Viimeksi muokattu:
Lauantai iltapäivä

EK13 Coiluna-Loelle 2 (14,97km)
Tänak 9:09,6 (KTN 98,1km/h)
Ogier +3,4
Meeke +3,9
Suninen +3,9
Sordo +4,2
Evans +7,0
Mikkelsen +7,0
Neuville +10,2
Lappi +10,3
Latvala +15,8
Hänninen +21,3

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +27,3 (KTN 93,4km/h, R5 vs WRC +1,82s/km)
Kopecky (wrc2 pro) +27,9
Rovanperä (wrc2 pro) +28,3
Veiby +28,9
Andolfi +34,1

#
EK14 Monti Di Ala 2 (28,21km)
Tänak 16:31,8 (KTN 102,4km/h)
Suninen +6,8
Sordo +7,1
Meeke +7,7
Ogier +8,3
Mikkelsen +10,0
Evans +11,3
Neuville +16,4
Lappi +20,2
Latvala +23,9
Hänninen +45,8

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +49,1 (KTN 97,6km/h, R5 vs WRC +1,74s/km)
Veiby +51,0
Rovanperä (wrc2 pro) +56,8
Kopecky (wrc2 pro) +1:00,7
Tempestini +1:04,7

#
EK15 Monte Lerno 2 (28,03km)
Tänak 17:49,0 (KTN 94,4km/h)
Suninen +5,1
Neuville +5,5
Lappi +7,4
Sordo +8,2
Ogier +10,4
Evans +12,1
Mikkelsen +18,7
Latvala +22,7
Hänninen +53,7
Meeke +2:33,3 (rengasrikko ja vaihto?)

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +42,9 (KTN 90,8km/h, R5 vs WRC +1,53s/km)
Rovanperä (wrc2 pro) +53,2
Kopecky (wrc2 pro) +55,7
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaistilanne ek 15/19 jälkeen:

1. Tänak (To) 3:04:10,3 (ajettu 268,62km KTN 87,5km/h)
2. Sordo (Hy) +25,9
3. Suninen (Fo) +42,9
4. Evans (Fo) +1:25,4
5. Mikkelsen (Hy) +1:33,3
6. Neuville (Hy) +2:32,4
7. Lappi (Ci) +2:58,3
8. Meeke (To) +3:53,3
9. Hänninen (To) +7:23,2
10. K. Rovanperä (R5 wrc2 pro) +7:24,5 (nopein R5: KTN 84,1km/h, R5 vs WRC +1,65s/km)
---
11. Kopecky (R5 wrc2 pro) +7:50,6
12. Katsuta (R5) +9:15,4
13. Loubet (R5) +9:34,0
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntain ek:t

EK16 Cala Flumini 1 (14,06km) klo 09:15
Mikkelsen 8:48,4
Evans +0,2
Tänak +3,5
Latvala +7,3
Neuville +8,2

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +20,1 (KTN km/h, R5 vs WRC +,s/km)
Veiby +20,9
Loubet +30,3
Greensmith (wrc2 pro) +31,0
..
Kopecky (wrc2 pro) +33,9
Rovanperä (wrc2 pro) +36,9

#
EK17 Sassari-Argentiera 1 (6,89km)
Mikkelsen 4:59,0
Suninen +3,1
Neuville +3,7
Ogier +5,2
Evans +5,5

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +13,9 (KTN km/h, R5 vs WRC +,s/km)
Veiby +15,7
Andolfi +22,0
Kopecky (wrc2 pro) +25,9
Rovanperä (wrc2 pro) +26,2
..
Greensmith (wrc2 pro) +49,0

#
EK18 Cala Flumini 2 (14,06km)
Mikkelsen 8:34,8
Evans +3,3
Sordo +3,4
Tänak +5,4
Suninen +11,8

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +23,6 (KTN km/h, R5 vs WRC +,s/km)
Kopecky (wrc2 pro) +30,5
Veiby +31,1
Rovanperä (wrc2 pro) +31,4
..
Greensmith (wrc2 pro) +44,3

#
EK19 Sassari-Argentiera 2 (6,89km) Power Stage
5p Mikkelsen 4:54,0
4p Ogier +2,0
3p Neuvilel +4,0
2p Latvala +4,6
1p Evans +6,7
Lappi +7,0

nopein R5: Östberg (wrc2 pro) +18,6 (KTN km/h, R5 vs WRC +,s/km)
Rovanperä (wrc2 pro) +26,2
Veiby +27,2
Kopecky (wrc2 pro) +28,9
..
Greensmith (wrc2 pro) +35,9
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jos Suninen onnistuu ryssimään ton 3 sijan jotenkin niin lopetan rallin katsomisen ikiajoiksi!
 
Tänäkiltä kyl erikoinen virhe. Mahtaa Mäkinen taputella kuskeja olalle kun mokailevat omiin nimiin :D
 
Näillä tiedoilla mitä tähän mennessä tullut ni ei ollut Tanakin eikä Latvalan vika vaan jotain outoa ohjauspyörässä.
 
Tekninen vika Tänakillä ymmärtääkseni.
Itse kanssa epäilen jotain ohjauksen vikaa, kun auto lähti kummasti vasemmalle helpossa kohtaa. Olisikohan ollut Latvalalla ihan sama vika ohjauksessa ja vielä samassa rallissa?

Autohan joutui koville tuossa vika röykytyksessä.
 
Itse kanssa epäilen jotain ohjauksen vikaa, kun auto lähti kummasti vasemmalle helpossa kohtaa. Olisikohan ollut Latvalalla ihan sama vika ohjauksessa ja vielä samassa rallissa?

Autohan joutui koville tuossa vika röykytyksessä.
Latvalan auton ohjaukseen tuli joku vika silloin lauantain viimeisellä ek:lla kun ajautui vasemmalle ja jäi kiinni. Voi olla että joku vasen ohjausvarsi meni poikki ja vasen rengas pääsi kääntymään täysin vapaasti ja veti auton vasemmalle.

edit: Latvalan autoon vaihdettiin hammastanko sunnuntaiksi eli se taisi hajota ja Tänakilla taisi mennä ohjaustehostin kun pystyi jatkamaan ajoa, mutta ohjaushan muuttuu hyvin raskaaksi ilman tehostinta joten ei pystynyt ajaa tuon kovempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Latvalan autossa vika, ei välttämättä kuljettajan virhe. Kaikki iotechin röllit peruutti takaisin pimeään pesäkoloon odottamaan seuraavaa rallia

E: ei varmaan kaikki röllit mutta tämän topikin kuitenki
 
Viimeksi muokattu:
Oliko se Latvalan ensimmäinen mokakin jossa veti kärkipaikalta toyotan kyljelleen auton vika? No eipä ollut ei :rofl:
 
No ainakin tuon incarin perusteella ihan vaikutti Latvalan omalta mokalta, hieman liian aikaisin käänsi sisään ja auton nurin hiljaisesta vauhdista.

Mitä kisaan tulee, niin ihan kiva oli nähdä Sordo voittamassa, edellisestä voitosta on kuitenkin vuosia aikaa. Mestaruussarjan tilanne on aika mielenkiintoinen myös, uskoisin kyllä silti että Tänäk mestaruuden vie.

Kisa oli hieno, powerstagen maisemat upeita ja melkoisen yllättävä viimeinen ek.
 
Niin mitä? Latvalahan veti jo kerran ihan omiin nimiin auton kyljelleen jossa hävisi useamman minuutin pätkää/paria ennen tuota kesketykseen johtanutta ulosajoa.
ei oikein aina ymmärrä tuota sun ulosantia, tarpeeksi kun annat tarkennuksia niin selviää
 
Paha tuota kippaamista on selitellä ohjaustehostinen tms vialla. Näitä samoja mokia sattuu vähän väliä ja jotain menee rikki.
 
Paha tuota kippaamista on selitellä ohjaustehostinen tms vialla. Näitä samoja mokia sattuu vähän väliä ja jotain menee rikki.
Latvala kippasi varmasti ihan itse?

Mutta se kippaamisen jälkeinen ulosajo vasemmalle johtui varmaan ohjauksen (ohjausvaihteen) hajoamisesta? Sittenhän se matka vasta loppui?
 
Niin mitä? Latvalahan veti jo kerran ihan omiin nimiin auton kyljelleen jossa hävisi useamman minuutin pätkää/paria ennen tuota kesketykseen johtanutta ulosajoa.
Näin siinä omastakin mielestä taisi käydä. Ohjaushan toimi ihan normaalisti, mutta tuulilasi vaan meni rikki.
 
Oliko se Latvalan ensimmäinen mokakin jossa veti kärkipaikalta toyotan kyljelleen auton vika? No eipä ollut ei :rofl:

Onko joku sitten niin väittänyt?

Se ensimmäinen kippaus tuli siitä kun leikkasi liian sisältä, mutta sen jälkeisessä ulosajossa ohjaus petti.
 
Onko joku sitten niin väittänyt?

On:

Latvalan autossa vika, ei välttämättä kuljettajan virhe. Kaikki iotechin röllit peruutti takaisin pimeään pesäkoloon odottamaan seuraavaa rallia

E: ei varmaan kaikki röllit mutta tämän topikin kuitenki

Ihan tota Latvalan omaa mokaa täällä on kommentoitu. Keskeytystä ei, muuten kuin tosta viasta on mainintaa. Emeron voisi mennä pois häiriköimästä.


..kun ei edes tiedä mitä kisassa on tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin kristallipallosta että J-M tämän kauden tilastokummajainen tulee nesterallissa jossa hän on toinen. Laittakaa muistiin. Ennustan toyotalle 3 voiton! tanak, jm ja meeke.
 
Tuo kristallipallon ennustus voi hyvinkin osoittautua toteen, jos Toyota pysyy nipussa. Kyllä tulee mielenkiintoinen kisa, myös Sunisen voisi laskea mahdollisten voittajien joukkoon.
 
Hieno juttu. Toyota oli varmaan kaikkein fiksuin valinta. Saa nähdä tuleeko myös kuskien mestaruus Toyotalle 2019.
Lehti kertoo, että Rovanperä on allekirjoittanut Tommi Mäkisenjohtaman Toyota-tallin kanssa sopimuksen täydestä WRC-kaudesta 2020.

Jutun kirjoittanut kokenut rallitoimittaja David Evans huomauttaa, että Rovanperästä tulee historian nuorin kuljettaja, joka saa ajaa täyden MM-kauden tehdastallin WRC-autolla.

Kaikki osapuolet kiistävät sopimuksen olemassaolon, mutta Evansin lähteiden mukaan asia on täysin varma.
 
Paljonkohan vaikutti se, että tuosta WRC 2 Prosta tuli farssi ja per kilpailu on ollut pari osallistujaa, joten jos sama jatkuisi myös 2020 kaudella niin ei kauhean kehittävää.
 
Brittilehti: Kalle Rovanperä ensi kaudeksi Toyotan tehdastalliin – näin kommentoi tallipäällikkö Tommi Mäkinen

Mäkinen ei vahvistanut Rovanperän kuljettajasopimusta Toyotan kanssa.

– Ei se (huhu) nyt tässä vaiheessa pidä paikkaansa. Kaikesta liikkuu huhuja. Kalle on sellainen kuljettaja, josta niitä liikkuu erityisesti, Mäkinen sanoi Ilta-Sanomille.
Kalle Rovanperällä taitaa olla vaihtoehtoja joko Toyota, Hyundai, Ford tai jatkaa vielä vuosi Skodalla.
Motorsport Newsin mukaan Jouhki kävi neuvotteluita Toyotan lisäksi myös Hyundain ja M-Sportin kanssa.

Tommi Mäkisen kommentti:
– Kallella alkaa olla jo kokemusta MM-ralleissa ajamisesta. Kehityksen kannalta olisi varmasti hyvä, että ajaisi WRC-autolla koko sarjan. R5-autosta hänellä on kokemusta jo ihan riittävästi. WRC-autolla hän lähtisi taas uudelle alueelle kehittymään.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa jari-maisan ura ollut taputeltu. Jyskyn mainoksiin sitten vaan patjoja esittelemään.
Tommilla on vähän töitä. :) Jari-Matti ja Kris Meeke on molemmat aika huonoja ja saisi olla tilalle paremmat kuskit. Sitten taas Tänakin kanssa pitäisi saada tehtyä uusi sopimus 2020 kaudelle.

Mäkisen kommentti:
– Toistaiseksi Tänak on ainoa, jonka kanssa olemme neuvotelleet.– Toistaiseksi Tänak on ainoa, jonka kanssa olemme neuvotelleet.
Eli nykyisen 2 ja 3 kuskin paikat on vielä auki. Ja Tänakin jatkostakaan ei ole täyttä varmuutta.

Nykyiset 2 ja 3 kuskit voisi myös vuorotella, niin sitten molemmille olisi vielä tallipaikka.
 
Viimeksi muokattu:
Kalle Rovanperällä taitaa olla vaihtoehtoja joko Toyota, Hyundai, Ford tai jatkaa vielä vuosi Skodalla.


Tommi Mäkisen kommentti:
No tämä huhuhan voi olla paskaa (David Evans on myös pitkäaikainen Autosportin rallitoimittaja, se vähän nostaa vakuuttavuutta), mutta joka tapauksessa Mäkinen sen kieltäisi vaikka olisi totta, koska se ei ole virallista ennen kuin se on virallista.
 
Nämähän on aina niin naurettavia kun puoli vuotta kielletään että mitään ei ole kun kaikki tietää 98% varmasti että on. Formulat nyt paras esimerkki aina ollut mutta kyllä rallissakin ollut monta kertaa.
 
No tämä huhuhan voi olla paskaa (David Evans on myös pitkäaikainen Autosportin rallitoimittaja, se vähän nostaa vakuuttavuutta), mutta joka tapauksessa Mäkinen sen kieltäisi vaikka olisi totta, koska se ei ole virallista ennen kuin se on virallista.
Saa nähdä. Kallehan voisi olla myös Toyotan nelos kuski, eli ei ajaisi pisteistä.

Sitä kumminkin toivoisi, että pääsisi vaikka Toyotalle ja saisi ajaa pisteistäkin kaikki kisat.
 
Nämähän on aina niin naurettavia kun puoli vuotta kielletään että mitään ei ole kun kaikki tietää 98% varmasti että on. Formulat nyt paras esimerkki aina ollut mutta kyllä rallissakin ollut monta kertaa.
Skodaltakin pääsee pois 2019 kauden lopuksi, niin ei pitäis olla mitään estettä, etteikö ajaisi jo seuraavaksi WRC autolla. :)

Hyvää treenia on ollut tuo Skodalla ajo.

Luultavasti tuo manageri olisi kertonut tuon "huhun". Samalla uusi Suomalainen Toyotan tiimiin.

Rovanperän nykyiseen Skoda-sopimukseen sisältyy optio kaudesta 2020, mutta hänen managerinsa Timo Jouhki on moneen otteeseen kertonut, että sopimuksesta on mahdollista päästä irti kauden 2019 päätteeksi. Tallipäällikkö Pavel Hortek puolestaan vahvisti viime joulukuussa Autosportille, ettei Skodalla ole mitään aikomusta seistä nuoren kuljettajansa tiellä, mikäli tarjolle tulee kovempia haasteita.

– Meillä on pitkä sopimus Kallen kanssa, mutta emme koskaan ole pilanneet nuoren kuljettajan mahdollisuutta, mikäli ylempää on tullut tarjous.

Jouhkin mukaan nyt on oikea aika tehdä hyppäys WRC:hen. Rovanperä johtaa WRC 2 Pron MM-sarjaa kahdeksan osakilpailun jälkeen. Rovanperä on voittanut MM-sarjan kolme viimeisintä osakilpailua.


– Halusimme nähdä, miten hän kehittyy nuottien kanssa, tallin kanssa työskentelyssä, fysiikassa, median kanssa työskentelyssä ja kaikessa muussa, ja hän on kehittynyt kaikilla osa-alueilla. Hän on kehittynyt jopa enemmän kuin odotimme. Tavoitteemme oli, että hän saisi kokemusta kaikista ralleista. Kauden loppuun mennessä hän on ajanut kaikissa ralleissa, Jouhki sanoo Motorsport Newsin jutussa.

– Skoda on ollut erittäin, erittäin hyvä Kallelle. Hän on ajanut paljon testiä, ja tämä on ollut erinomainen paikka, mutta nyt on aika mennä eteenpäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom