Rallin MM-sarja 2019

Citroen päätti lopettaa WRC-ohjelman samantien kun Ogier ei enää jatka heidän kuskinaan.
Toyota pestiä ei ole vielä virallisesti varmistettu mutta eiköhän se ole nyt varmaa.

Motorsport kertoo että Toyotan ensi kauden kuskit ovat Ogier, Evans, Rovanperä.
Lappi menee Fordille.

Citroen ends WRC programme, cites Ogier's exit as reason

“Citroen decided to withdraw from its WRC programme in 2020 due to the absence of a first-class driver available for 2020 season.”

Mites Latvala? :confused::rofl::rofl::rofl:
 
Mielestäni törkeä veto sitikalta syyttää noin suorasti Ogieria siitä, että ei kannata enää tallia pitää. Ja aika suoraa vittuilua Lappia kohtaan valitus, että ei ole tarpeeksi hyviä kuskeja. Näin kun twitteristä luin tuli huomioitua.
 
Mielestäni törkeä veto sitikalta syyttää noin suorasti Ogieria siitä, että ei kannata enää tallia pitää. Ja aika suoraa vittuilua Lappia kohtaan valitus, että ei ole tarpeeksi hyviä kuskeja. Näin kun twitteristä luin tuli huomioitua.
Voi äänestää kukkarollaan ja olla ostamatta Citroen tai Peugeot merkkisiä autoja. Hyvä juttu jos Lappi jatkaa Fordilla.

Eihän Citroenille kukaan halua, kun auto on niin paska :)
 
Niin, kyllä minulle tuli vähän fiilis jo Meekestä, että ei se niin huono ja kolariherkkä kuski ole, vaan paikkasi hanskalla ja riskinotolla auton puutteita. Kiitokseksi tuli sitten potkut.
 
Lapilla saattaa olla edessä välivuosi tai pari jos ei Fordille pääse, 2022 tulee hybridit ja luultavasti uusia talleja siinä samalla niin aukeaa paikkoja.
 
“Citroen decided to withdraw from its WRC programme in 2020 due to the absence of a first-class driver available for 2020 season.”
Onkohan heidän näkökulmasta kukaan muu kuin Ogier ykköskorin kuski. Loeb ehkä, ellei hänkin olisi heitä hylännyt.

2020 olisi ollut viimeinen vuosi joka tapauksessa, joten kannattaisiko siihen ottaa jotain yrittämään ekaa mestaruutta. Yksittäisiin voittoihin/podiumeihin pystyviä on useita, mutta onko sellaisia joilta voi uudessa autossa odottaa ekalla kaudella taistelua mestaruudesta. Lappikin on vielä kokemukseltaan melko junnu.

Itse olisin ottanut Ogierin niskuroinnista täysin toisen suunnan ja lähtenyt sarjasta ryminällä. Vika vuosi neljällä autolla. Lapin kaveriksi, Latvala, Mikkelsen ja Östberg. :tup:
 
Heikoilla kantimilla on tallin asiat, jos yhden kuskin takia laitetaan pillit pussiin, oli tämä sitten vaikka kuinka moninkertainen mestari. Lappikos sitä toimitteli jossakin vaiheessa, että ensi kaudelle on autoa kehitetty ja selkeää parannusta luvassa. Tällä kaudella eivät sääntöjen takia saaneet parannuksia käyttöön ottaa. Typerää jättää tuo kortti katsomatta, jos vaikka auto olisi ollutkin selvästi parempi/nopeampi.
 
Näissä hommissa pitää olla valmis ottaan turpaa, se vaan kuuluu tähän lajiin, pitää lähteä vaan nopeasti uuteen nousuun,
Kyllä Tänak oli myös ongelmissa ja joutui pitämään välivuosia.

Lapilla on se lahjakkuus, se on tärkein.
 
Ihan odotettu päätös. Ogierilla on kyllä nyt mahdollisuus lopettaa uransa varsin hienolla tavalla ja Evans on todennäköisesti parempi kuin Latvala. Sekä Latvala, että Meeke taitaa lähteä eläkkeelle rallista, en usko että on enää ajomahdollisuuksia.
 
Latvalan ura on torpattu.
Pitäisikö tämän olla jotenkin hauska tai hyvä asia? Itse ainakin mielelläni näkisin mahdollisimman monta suomalaista sarjassa. Umpipaskan kauden jälkeenkin Latvala MM-pisteissä paras suomalainen, niin ei noita edes jotenkin menestyviä suomalaisia ainakaan liikaa sarjassa ole, vaikka Rovanperä olis millainen Jumala tulevaisuudessa.
 
Pitäisikö tämän olla jotenkin hauska tai hyvä asia? Itse ainakin mielelläni näkisin mahdollisimman monta suomalaista sarjassa. Umpipaskan kauden jälkeenkin Latvala MM-pisteissä paras suomalainen, niin ei noita edes jotenkin menestyviä suomalaisia ainakaan liikaa sarjassa ole, vaikka Rovanperä olis millainen Jumala tulevaisuudessa.

Kyllä, tuo kommentti oli nimenomaan hauska, koska siinä oli viittaus Maisa Torppaan.
 
Kyllä. Latvala varmasti vääntäis rattia edelleenkin ellei olisi sekaantunut Torppaan aikoinaan. Näytöt valitettavasti nyt annettu.
 
Ihan mielenkiintoista nähdä että mihin Rovanperän vauhti riittää.
Alkukaudesta ei varmaankaan kannata edes yrittää mitään ihmeitä, varmalla ajolla kokemusta.
Jossain tutuissa ralleissa kauden loppupuoliskolla voi vähän kokeilla että mihin vauhti riittää tällä hetkellä.
 
Ei kannata varmasti odottaa Kallelta mitään kovin menestyksekästä ensimmäistä kautta. WRC auto on varmasti aivan erilainen ajettava, kuin R5 jo pelkästään aeron takia. Opettelua riittää.

Lisäksi täytyy muistaa, että Kalle ei ole vielä edes mitannut tasoaan oikeasti ketään ykköskorin kuljettajaa vastaan. Mads Östberg tai Gus Greensmith ei riitä.
 
Kyllä sitä Rovanperältäkin varmasti hyviä pisteitä odotetaan. Eiköhän Toyotan tavoitteena merkkimestaruus ole, niin tuskin sinne ketään palkataan terveisiä ajelemaan.
 
Kyllä sitä Rovanperältäkin varmasti hyviä pisteitä odotetaan. Eiköhän Toyotan tavoitteena merkkimestaruus ole, niin tuskin sinne ketään palkataan terveisiä ajelemaan.

Varmasti pisteille ajelee, siihen ei paljoa vaadita ensi kaudella :D Eikä siinä mitään, Kalle on varmasti tulevaisuuden mestari. Ensimmäiseltä kaudelta ei vaan kannata liikoja odottaa.
 
Suomalainen varovainen lähestymistapa on ihan hyvä, mutta itse kyllä odotan Kallen lähtevän kahden kaadon jälkeen lentoon. Veikkaan kauden loppukolmannekselle eniten voittoja ottaneeksi.

Pari ekaa kisaa pisteille hyvin podiumin ulkopuolella, sitten eka kaato, eka palkintopallipaikka, sijat 4. ja sitten 5., palkintopalli, keskeytys, 8. sija, toka kaato, 2
sija, 2. sija, keskeytys, voitto, voitto, 4. sija ja loppua en tiedä kun pallosta loppui kristalli.
 
Ei kallella ole mitään mahdollisuutta noihin podiumeihin, taso on niin korkea että ei sinne pystymetsästä tule kukaan yhtäkkiä.

Ralli vaatii aikaa, sun pitää tuntea ne pätkät ja sun muut ja olla loistava, täysin virheetön.
Ralli on todella monen asian summa ja ne kaikki pitää olla 100% iskussa jos edes haluaa haaveilla maailmanhuipuista.

Kyllä Rovanperä on vasta opettelemassa, tulevaisuus on hänen jos kehitys jatkuu.

Se että Rovanperä on aloittanut ajamisen todella nuorena ei takaa sitä että hän on aikuisena maailmanmestari. Monet aloittaa kartingin 4-5 vuotiaan eikä se myöskään takaa mitään, kyllä niitä töitä pitää tehdä ihan perkeleesti jos oikeasti haluaa huipulle.
 
Viimeksi muokattu:
En ole koskaan tajunnut sitä "pätkien tuntemista". Ne ajaa yhteensä tuhansia erikoiskoekilometrejä vuosittain ja nekö muka oppii ulkoa joka kisan joka mutkan, niin että tietää ajaessaan justiinsa että viimeksi ajoin 70 km/h tämän seuraavan mutkan ja vielä kovempaa olis voinut mennä, taidan vetää sen nyt 75 km/h mutta täytyy varoa sisäkurvia kun siinä oli viimeksi joku paha kivi? Sääolosuhteetkin vaihtelee eri vuosina ja autotkaan ei ole ihan samoja ajo-ominaisuuksiltaan. Voihan ne niitä in-car videoita katsella moneen kertaan mutta silti.

Olin lapsena auton kyydissä lukemattomat kerrat kun ajettiin 100 km päässä olevaan kaupunkiin ja en ikinä oppinut ulkoa reitistä kuin ekat about 5 km, sen jälkeen kaikki on loputonta yhtä ja samaa, mutkia vasemmalle ja oikealle, välillä suoria, silloin tällöin joku tutunnäköinen silta tai bensa-asema :D
 
Ööö-itse muistan kyllä ns. näkömuistista melkein kaiken ja kun kerran käy jossain niin ei tarvii naveja yms toista kertaa. Veikkaan että noi huippukuskit on vielä muutaman asteen verran parempia tässä. Ja siinä on vielä sellainen juttu, kuin perstuntuma, joku käsittämätön ennakointi ja nanosekunneissa tapahtuva virheenkorjausmekanismi. Pentti-perusautoilijan on vaikea tätä tajuta. Lisäksi riskinottokyky ja yllättäviin asioihin reagointikyky. Kyllä reagointikyky on vaan huippuluokkaa kärkikuskeilla.

Lisäisin veilä että kun katsot jotain nopeita palloilulajeja, esim pingis, sulkapallo, squash jne niin miten ihmiset pystyykään reagoimaan pallon liikeisiin ja vielä osumaan palloon niin kuin haluaa. Ei siihen joka iikka pysty edes harjoittelemalla. Se on se lahja siihen silmä-käsi koordinaatioon ja reagointikykyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Olen 82% varma että Latvala palaa välivuoden jälkeen tehdaskuskiksi. On se kuitenkin hyvä kuski ja lepotauko saattaa tehdä jopa hyvää. Vauhtihan ei ole kovin pahasti kadonnut vaan luotto ja itsetunto.
 
Kyllä ne aika paljon muistaa ulkoa pätkiä, 2005 jyskälässä ei rautiainen hypyn jälkeen voinut lukea nuotteja kun meni selkä muistaakseni kramppiin, kaikesta huolimatta grönholm ajoi pohjat.
 
Ei kannata varmasti odottaa Kallelta mitään kovin menestyksekästä ensimmäistä kautta. WRC auto on varmasti aivan erilainen ajettava, kuin R5 jo pelkästään aeron takia. Opettelua riittää.

Lisäksi täytyy muistaa, että Kalle ei ole vielä edes mitannut tasoaan oikeasti ketään ykköskorin kuljettajaa vastaan. Mads Östberg tai Gus Greensmith ei riitä.

Östberg on sentään voittanut MM-rallin, joten voi kai jotenkin verrata. Mäkiselle annettiin näyttöjä jo 16 vuotiaana Toyotan testeissä, kun oli Sunista ja Lappia nopeampi, vaikka olihan Räikkönenkin testeissä paikotellen Loeb:ä nopeampi.
 
Olen 82% varma että Latvala palaa välivuoden jälkeen tehdaskuskiksi. On se kuitenkin hyvä kuski ja lepotauko saattaa tehdä jopa hyvää. Vauhtihan ei ole kovin pahasti kadonnut vaan luotto ja itsetunto.
Toivottavasti palaa, niin kiinnostaisi lajia seurata. Vaikka suomalaisille menestystä toivon, niin henkilökohtaisella tasolla ensi kaudella ei oikein ketään seurattavaa ole.
 
Kyllä mää ennemmin Rovista seuraan joka on näköjään luonnostaan lahjakas, kuin Jari-Mattiinan itkua ja epäonnistumisia.
Nyt onkin itelläkin syy alkaa taas seuraamaan rallia, vaikka Roviksen menestys ei heti tuliskaan.
 
Toivottavasti palaa, niin kiinnostaisi lajia seurata. Vaikka suomalaisille menestystä toivon, niin henkilökohtaisella tasolla ensi kaudella ei oikein ketään seurattavaa ole.
Mitä seurattavaa noissa Latvalan ajoissa on viime vuosina ollut? Ainoa huvin paikka on ollut kuinka pian se ajaa ulos tai kuinka monta kertaa.

Rovanperä on sentään aivan viltti kortti jolla on mahdollisuudet saavuttaa jotain. Yhtälailla siellä Lappi ja Suninen ajelee kanssa jotka voi menestyä myös.
 
Lapilla ei ole vielä mitään sopimusta mutta melko varmahan toi M Sportin paikka on kun on oikeastaan ilmainen kuski..
 
Lapilla ei ole vielä mitään sopimusta mutta melko varmahan toi M Sportin paikka on kun on oikeastaan ilmainen kuski..
Varmaankin täysin epärealistista mutta tuli mieleen hauska ajatus... Mitähän citikka tuumais jos maksavat Lapille tulevan vuoden palkan lopetettuaan "koska ei hyviä kuskeja"... Ja sitten Lappi tulee ja voittaa M-Sportilla ens vuonna mestaruuden ;) - Ihan vain heittona...
 
Varmaankin täysin epärealistista mutta tuli mieleen hauska ajatus... Mitähän citikka tuumais jos maksavat Lapille tulevan vuoden palkan lopetettuaan "koska ei hyviä kuskeja"... Ja sitten Lappi tulee ja voittaa M-Sportilla ens vuonna mestaruuden ;) - Ihan vain heittona...

Joo oli niin törkeä loukkaus, että oikein toivoisin että noin kävisi vaikka tosiaan erittäin epätodennäköistä -D :D Potut pottuina meiningillä..
 
En usko, että Rovanperä voittaa yhtäkään kisaa ensi vuonna. Tänak, Ogier, Neuville on niin kova kolmikko, että ei siihen kyytiin ole tuolla Kallen kokemuksella vielä asiaa. Ehkä loppukaudesta voisi palkintopallille päästä, mutta oman aikansa se vie. Latvala oli 22v kun otti ensimmäisen voittonsa ja sen nuorempana ei ole kukaan wrc:ssä voittanut, joten siinä olisi hyvä tavoite Kallelle.
 
Mitä seurattavaa noissa Latvalan ajoissa on viime vuosina ollut? Ainoa huvin paikka on ollut kuinka pian se ajaa ulos tai kuinka monta kertaa.

Rovanperä on sentään aivan viltti kortti jolla on mahdollisuudet saavuttaa jotain. Yhtälailla siellä Lappi ja Suninen ajelee kanssa jotka voi menestyä myös.

Enemmän ulosajoja viime kausilta on kyllä Lapilla ja Sunisella. Mutta jotkut tykkää aina Latvalaa lytätä.
 
Mitä seurattavaa noissa Latvalan ajoissa on viime vuosina ollut? Ainoa huvin paikka on ollut kuinka pian se ajaa ulos tai kuinka monta kertaa.

Rovanperä on sentään aivan viltti kortti jolla on mahdollisuudet saavuttaa jotain. Yhtälailla siellä Lappi ja Suninen ajelee kanssa jotka voi menestyä myös.
Rovanperä, Suninen tahi Lappi ei ole oman kylän miehiä. Latvala on, joten siksi sitä kiinnosti seurata ja kannustaa, vaikka ei hyvin mennytkään. Suninen tuosta kolmikosta ainoa joka nyt jotain fiiliksiä herättää. Muut vähän kun Bottas formuloissa itselleni, eli toivoo pärjäävän, mutta ei herätä mitään tunteita.
 
Kyllä mää ennemmin Rovista seuraan joka on näköjään luonnostaan lahjakas, kuin Jari-Mattiinan itkua ja epäonnistumisia.
Nyt onkin itelläkin syy alkaa taas seuraamaan rallia, vaikka Roviksen menestys ei heti tuliskaan.

Rovista on ylipäätään mukava seurailla. Toivon vaan, ettei odoteta liikoja, minkä vuoksi tulee useita virheitä ja lopulta itseluottamus murskaksi. Tärkeää olisi antaa kasvaa edelleen maltilla.
 
En ole koskaan tajunnut sitä "pätkien tuntemista". Ne ajaa yhteensä tuhansia erikoiskoekilometrejä vuosittain ja nekö muka oppii ulkoa joka kisan joka mutkan, niin että tietää ajaessaan justiinsa että viimeksi ajoin 70 km/h tämän seuraavan mutkan ja vielä kovempaa olis voinut mennä, taidan vetää sen nyt 75 km/h mutta täytyy varoa sisäkurvia kun siinä oli viimeksi joku paha kivi? Sääolosuhteetkin vaihtelee eri vuosina ja autotkaan ei ole ihan samoja ajo-ominaisuuksiltaan. Voihan ne niitä in-car videoita katsella moneen kertaan mutta silti.

Olin lapsena auton kyydissä lukemattomat kerrat kun ajettiin 100 km päässä olevaan kaupunkiin ja en ikinä oppinut ulkoa reitistä kuin ekat about 5 km, sen jälkeen kaikki on loputonta yhtä ja samaa, mutkia vasemmalle ja oikealle, välillä suoria, silloin tällöin joku tutunnäköinen silta tai bensa-asema :D

Siitä se varmaan on enemmänkin kyse että saa nuotin paremmaksi mitä enemmän ajaa pätkiä, sillä hiotaan niitä sekuntteja pois joka vuosi.
 
En ole koskaan tajunnut sitä "pätkien tuntemista". Ne ajaa yhteensä tuhansia erikoiskoekilometrejä vuosittain ja nekö muka oppii ulkoa joka kisan joka mutkan, niin että tietää ajaessaan justiinsa että viimeksi ajoin 70 km/h tämän seuraavan mutkan ja vielä kovempaa olis voinut mennä, taidan vetää sen nyt 75 km/h mutta täytyy varoa sisäkurvia kun siinä oli viimeksi joku paha kivi? Sääolosuhteetkin vaihtelee eri vuosina ja autotkaan ei ole ihan samoja ajo-ominaisuuksiltaan. Voihan ne niitä in-car videoita katsella moneen kertaan mutta silti.

Olin lapsena auton kyydissä lukemattomat kerrat kun ajettiin 100 km päässä olevaan kaupunkiin ja en ikinä oppinut ulkoa reitistä kuin ekat about 5 km, sen jälkeen kaikki on loputonta yhtä ja samaa, mutkia vasemmalle ja oikealle, välillä suoria, silloin tällöin joku tutunnäköinen silta tai bensa-asema :D

Tavallinen tallaaja "oppii" reitin, ammattimiehet kausi toisensa jälkee löytää uusia juttuja nuotteihin (joilla mennään rajoilla). Kukaan ei ulkoa muista joka mutkaa, mitä tohon Grönholmin legendaan, nii oli varmaan jo kovaa menny perus--kokemuksella huilaili loput? Olis aika uskomatonta, että ilman kartturia koko pätkän vetäis nopeiten, jos kyse ei oo yleisö-ek:sta.

En usko, että Rovanperä voittaa yhtäkään kisaa ensi vuonna. Tänak, Ogier, Neuville on niin kova kolmikko, että ei siihen kyytiin ole tuolla Kallen kokemuksella vielä asiaa. Ehkä loppukaudesta voisi palkintopallille päästä, mutta oman aikansa se vie. Latvala oli 22v kun otti ensimmäisen voittonsa ja sen nuorempana ei ole kukaan wrc:ssä voittanut, joten siinä olisi hyvä tavoite Kallelle.

On Rovanperälläkin kokemusta osasta reiteistä, mut auto on tosiaan ihan uus, että periaatteessa nollilta lähtee. Osaa kyl ajaa, että ei ainakaa pohja-ajat ole kaukaa haettua. Voittoja ja mestaruutta tuskin kukaan odottaa.
 
Tavallinen tallaaja "oppii" reitin, ammattimiehet kausi toisensa jälkee löytää uusia juttuja nuotteihin (joilla mennään rajoilla). Kukaan ei ulkoa muista joka mutkaa, mitä tohon Grönholmin legendaan, nii oli varmaan jo kovaa menny perus--kokemuksella huilaili loput? Olis aika uskomatonta, että ilman kartturia koko pätkän vetäis nopeiten, jos kyse ei oo yleisö-ek:sta.
Pätkää en muista, mutta tuo pitää paikkansa, ek:n alkupuolen jälkeen ilman nuotteja ja pohjat tuli, tavallinen pätkä kyseessä. Muistan kun seurasin rallia töissä teksti-tv:n kautta, mahdollisesti vuosi oli 2005, Grönholm hidasti hyppyihin tuon ek:n jälkeen, mutta voitti rallin, Jyväskylästä oli kyse.

Löytyi se legendaarinen keskustelu, ajoi vielä huoltoalueella vauhdilla lääkärin luokse.

 
Viimeksi muokattu:
Pätkää en muista, mutta tuo pitää paikkansa, ek:n alkupuolen jälkeen ilman nuotteja ja pohjat tuli, tavallinen pätkä kyseessä. Muistan kun seurasin rallia töissä teksti-tv:n kautta, mahdollisesti vuosi oli 2005, Grönholm hidasti hyppyihin tuon ek:n jälkeen, mutta voitti rallin, Jyväskylästä oli kyse.

Löytyi se legendaarinen keskustelu, ajoi vielä huoltoalueella vauhdilla lääkärin luokse.


Mikähän vittu siinä on, että suomalaisilla on aina tuo luovutusmentaliteetti päällä jos perässä ollaan? Yhden tuon jälkeisen videon katoin, niin Grönholm tuumamasi, että eihän meillä mitään mahdollisuusia ole, vaikka voitti juuri jyskälän ja eroa muutama kymmen pistettä MM-kärkeen. Miksei asenne voi olla, että nyt saatanallinen ralli päälle ja kaikki peliin!
 
Mikähän vittu siinä on, että suomalaisilla on aina tuo luovutusmentaliteetti päällä jos perässä ollaan? Yhden tuon jälkeisen videon katoin, niin Grönholm tuumamasi, että eihän meillä mitään mahdollisuusia ole, vaikka voitti juuri jyskälän ja eroa muutama kymmen pistettä MM-kärkeen. Miksei asenne voi olla, että nyt saatanallinen ralli päälle ja kaikki peliin!
Pistelasku oli myös ihan eri, esim. voittajan ja kakkosen välissä vain kaksi pistettä.
 
Pistelasku oli myös ihan eri, esim. voittajan ja kakkosen välissä vain kaksi pistettä.
Kyllä, mutta ei sitä nyt jyskälän jälkeen tarvi luovuttaa, kun vielä voittaja-auto alla. Pisteet katotaan kauden lopussa ja mun mielestä sinne asti pitäisi päästää sillä mentaliteetilla, että nyt voitetaan tämä homma!
 
Kukahan jaksais uuden ketjun kaudelle 2020 väsätä? Pianhan se jo alkaa. @karik134 ? :) Rovanperä & Ogier Toyotalla.. Lapistaki liikkuu huhuja, että löytyis auto jne. Rovanperä on arctic rallyssaki. Kaduttaako Tänakilla kauden lopussa vai oliko oikea peliliike? Latvala ajanee "omalla kustannuksella" rallin tai pari, en kyllä ymmärrä miksi. Näyttöjä on aika monet vuodet jo antanut, ei pari rallia muuttane mielipiteitä..

Itse ajattelin uuden ketjun tehdä, mut en jaksais alustaa yhtä hyvin mitä aiemmat.
 
Rovanperä & Ogier Toyotalla.
Tuohon olisi vielä pitänyt lisätä Latvala vuoden sopparilla jo pelkästään sen takia että olisi ollut hyvä mittari junnulle. Ogieria vastaan ajaessa saattaa tulla pannuun ja menee hommat persiilleen. Vielä jos Latvalan siviilielämä on rauhoittunut niin parhaimmassa tapauksessa olisi saanut taas juonesta kiinni koska osaaminen ei ole ollut ikinä se ongelma.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 508 422
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom