Rallin MM-sarja 2019

Voi ola että ei jari-matti silti pääse jatkamaan, jos mäkinen saa kaapattua Ogierin Citikalta Toyotan puikkoihin. Saattaa Ogierista tulla mestari vielä viimeisenä vuotena kun ajaa.
 
Huhujahan nämä mutta ei nyt taida olla hyvä juttu laittaa rouvaa päsmäröimään:

Can also share what I heard couple of days ago from my source inside Toyota.

Reason for Ott's leaving is actually mainly about reliability and leadership, specially about Tommi and Mia and their ways of solving problems with Yaris and inside the TGR team (I can tell you more on that once the contract has been confirmed).
As one user said yesterday - the reasons why Toyota has failed (what we have seen on All Live) are just tip of the iceberg, and indeed alot of roadside repairs and so called praying-to-the-god is included.
New contract should be confirmed today or on Thursday.
Nothing I could confirm about Ogier to Toyota so far.
In the last 6 months 10+ people have left or let go from Toyota (middle managers, supervisors, mechanics).
The last one is mainly because of differences (Mia sacking everyone who doesn't like the way TGRWRC is operating) or because of the salary (Tommi pays average Finnish wage to most of the mechanics (unless you are his close friend) and is not willing to raise their salary even after all the success they have had).
Tanak might have burned his bridges with Toyota (more about that later on).
Akio and the Japanese supposedly came to an agreement with Tanak and his management (being first driver, having MM-motorsport to operate Yaris R5), but refused to take any action on Tommi's or Mia's leadership tactics.

// Lappi also left last year because of issues with Mia
 
Lähde F1-forum, alkuperäinen lähde Motorsportforum josta jo poistettu. Eli ei ole välttämättä mitään totta, mutta
kyllä itseänikin aiemmin ihmetytti Lapin lähtö Toyotalta.
 
Mia sacking everyone who doesn't like the way TGRWRC is operating
En tiedä miten siellä johdetaan, mutta yleisesti ottaen mielestäni on hyvä asia antaa potkut sellaisille, jotka avoimesti osoittavat halveksuntansa pomoja kohtaan ja lietsovat kapinamielialaa muihinkin.
 
En tiedä miten siellä johdetaan, mutta yleisesti ottaen mielestäni on hyvä asia antaa potkut sellaisille, jotka avoimesti osoittavat halveksuntansa pomoja kohtaan ja lietsovat kapinamielialaa muihinkin.
Ja kolikon kääntöpuolella on sitten se, että epäkohdista pitäisi kyllä voida puhua ilman potkujen pelkoa, jos kokee aiheelliseksi. Tuon sun teesin mukaan Tänakille olisi pitänyt antaa kenkää.
 
Tuon sun teesin mukaan Tänakille olisi pitänyt antaa kenkää.
Onhan se saanut jo parit potkut urallaan hankaluutensa takia. Tuskin Mäkisellekään tulee ikävä.

Monilla näyttää olevan se kuvitelma, että Tänak tulee olemaan jatkossakin ikuisesti nopea ja siksi Tommin olisi pitänyt roikkua sen lahkeessa ja anella jäämään. Useimmat kuskit käyvät huipulla vain pari vuotta jos käyvät ollenkaan. Jospa Tänakista tulee uusi Solberg, 1 mestaruus ja sen jälkeen vuosikaudet ihan hyvää ajelua kunnes lopettaa.
 
kyllä itseänikin aiemmin ihmetytti Lapin lähtö Toyotalta.

Lappi lähti sen takia että Citroen halusi sen ja maksoi enemmän kuin Toyota.

Katellaan nyt että lähteeko Tänak Toyotalta vai ei, jos sopimus ois tehty Hyundain kanssa jo viikkoja sitten niin kyllä Mäkinen sen ois jo tiennyt ja turhaan Tänak sitä tietoa ois pantannut.

Muutenkin ihan turha kirjoitella jotain foorum huhuja Toyotan johtamisesta, ei noilla ole mitään painoarvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Lappi lähti sen takia että Citroen halusi sen ja maksoi enemmän kuin Toyota.

Katellaan nyt että lähteeko Tänak Toyotalta vai ei, jos sopimus ois tehty Hyundain kanssa jo viikkoja sitten niin kyllä Mäkinen sen ois jo tiennyt ja turhaan Tänak sitä tietoa ois pantannut.

Muutenkin ihan turha kirjoitella jotain foorum huhuja Toyotan johtamisesta, ei noilla ole mitään painoarvoa.

Missä on sanottu että Lappi sai rahakkaamman tarjouksen Citikalta? Nämä sopimusasiat (ja mahdolliset syyt siirtohalukkuuksien takana) kun eivät ole julkisia. Sama homma Tänakin mahdollisen Hyundai sopimuksen kanssa. Jos sopimus on olemassa niin voi hyvin sisältää salassapitopykälän päivämäärään X asti, jos näin on niin Mäkinen ja kumppanit on samassa pimennossa kuin me foorumille kirjoittelijat.
 
Missä on sanottu että Lappi sai rahakkaamman tarjouksen Citikalta?

– Se varmasti näyttää tosi hurjalta rallikatsojien ja ralliperunoiden silmiin, kun hyppää pois tiimistä, jolla on voittaja-auto ja joka johtaa sarjaa. Mutta Citroenilla oli kova motivaatio saada minut. Se puolestaan motivoi minua, että he ovat valmiita tukemaan minua paljon, Lappi sanoi.

Kyllähän tuosta voi olettaa että on pistetty kunnolla rahaa tiskiin.

Esapekka Lappi paljasti yksityiskohtia Citroen-sopimuksestaan – "Meillä on mustaa valkoisella"
 
– Se varmasti näyttää tosi hurjalta rallikatsojien ja ralliperunoiden silmiin, kun hyppää pois tiimistä, jolla on voittaja-auto ja joka johtaa sarjaa. Mutta Citroenilla oli kova motivaatio saada minut. Se puolestaan motivoi minua, että he ovat valmiita tukemaan minua paljon, Lappi sanoi.

Kyllähän tuosta voi olettaa että on pistetty kunnolla rahaa tiskiin.

Esapekka Lappi paljasti yksityiskohtia Citroen-sopimuksestaan – "Meillä on mustaa valkoisella"

Niin ei varmaan kukaan sano että potkittiin pois ja pakko oli joku soppari saada.
 
Niin ei varmaan kukaan sano että potkittiin pois ja pakko oli joku soppari saada.

Tuossa jutussa kyllä lukee että oli saanut sopimustarjouksen myös Toyotalta.
Eiköhän se Lappi saanut Citroenilta paremman sopimuksen ja sillä siisti.

Mistä tässä nyt oikein vängätään, siitäkö että onko Toyotalla paskaa johtamista vai mistä :confused:
 
Viimeksi muokattu:
No eihän tuossa kyllä missään sanottu et paremman tarjouksen sai.
Täysin samoilla ehdoilla saattoi silti olla paljonkin asioita jotka puolsi tallin vaihtamista. Esimerkiksi vaikka ne henkilökemiat. Ei me sitä voida tietää, joten turha sitä on faktana latoa pöytään et ”sai paremman tarjouksen ja sillä siisti”.
 
Onkohan Ogierin soppari 1+1 vai 2 vuotinen. Jos se on optiolla, niin sittenhän Ogier voisi hyvinkin harkita uransa lopettamista Toyotalla. Olisi aika hieno ura ja vielä päättyisi mestaruuteen uudella autolla.
 
Mielenkiintoinen kuvio voisi olla:

- Ogier siirtyy Toyotalle viimeiseksi vuodeksi, koska "kai" käytännössä voittaja-auto ja Ogierin viimeinen mahdollisuus mestaruuteen, koska sanonut tulevan vuoden olevan se viimeinen. Olisi jopa sitten taasen eri tallissa voitto...

- Latvala siirtyy Ogierin tilalle ja kirittää Lappia ja Toyota voisi jopa maksaa osan palkasta Citikalla, koska C lopettamassa...

- em. jos toteutuu ni pikku-Kalle saisi kasvupaikan Toyotalta

Hassuja mietteitä
 
No eihän tuossa kyllä missään sanottu et paremman tarjouksen sai.
Täysin samoilla ehdoilla saattoi silti olla paljonkin asioita jotka puolsi tallin vaihtamista. Esimerkiksi vaikka ne henkilökemiat. Ei me sitä voida tietää, joten turha sitä on faktana latoa pöytään et ”sai paremman tarjouksen ja sillä siisti”.

Rahasta nyt on mahdotonta sanoa, mutta kyllä kait se ainakin omasta mielestä sai sieltä paremman tarjouksen, kun se kerta sinne meni, eikä tarttunut Toyotan tarjoukseen. Toyotalla on vain yksi 1 kuski ja se lukee sopimuksissa, sekin varmasti vaikutti päätökseen, myös 2 vuoden sopimus varmasti houkutteli.

En kyllä jaksa uskoa että ois lähtenyt Toyotalta Mäkisen vaimon takia, kuulostaa aika absurdilta.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein usko Ogierin haluavan Toyotalle. Mitä jos Toyota ei istuisikaan yhtään lapaseen ja kausi olisi ajamisen lisäksi taistelua ilkeää Miaa ja Tommia vastaan. Miksi lähteä viimeiselle kaudelle kokeilemaan jotain tuntemantonta. Toyota on myös ollut epäluotettava, eikä siipimuutoksen jälkeen ole ihan selvää onko edes enää nopein auto.

Ilman ajovirheitä mestaruus olisi ollut otettavissa tämänkin kauden Citikalla. Kun laittavat aeron kuntoon voi odottaa suorituskykyyn parannusta. Lappi on ainakin toistellut kauden jälkimmäisellä puoliskolla, että tiedossa on mitä pitäisi tehdä, mutta muutokset voidaan tehdä sääntöjen takia vasta seuraavalle kaudelle.
 
On se jännä kun sakki uskoo heti jotain random forum kirjoitusta Toyotan ongelmista ja Mäkisen huonosta tallin johtamisesta
 
On se jännä kun sakki uskoo heti jotain random forum kirjoitusta Toyotan ongelmista ja Mäkisen huonosta tallin johtamisesta

Itse en jaksanut edes lukea niitä tekstejä, mutta en mä kyllä edes mäkistä ole ikinä pitänyt minään ihmisläheisenä johtaja tyyppinä. Joten en yhtään ihmettele jos jotain soraääniä jostain kuuluu. Vaimosta en ollut ennen kuullut mitään juttua, joten siihen on paha sanoa.
 
Jotenkin lähtenyt tämä keskustelu nyt täysin sivuraiteille, odotetaan nyt ensin se "varma" Tänakin siirtyminen Hyundaille.

Jos se tapahtuu niin Rovanperä siirtyy todennäköisesti Toyotalle, mutta ei se varmaan kannata, koska Mäkisen akka on niin vittumainen lehmä että se soittelee varmaan sieltä piippolasta kuskeille autoon EK:n jälkeen ja haukkuu kun ajat ei ole hyviä, säätää varmaan autotkin piipolasta käsin ja tommi vaikeroi tossunalla kun ei uskalla sanoa mitään vastaan :rofl:

Sekin vielä että Toyota maksaa ihan vitun paskaa palkkaa kaiken lisäksi, kuka tuommoiseen tiimiin haluaa nälkäpalkalla lähtä/jäädä :confused:

Mäkinen on entinen huippukuski joka varmasti osaa johtaa kuljettajia, ei Mäkisestä ole ikinä jäänyt mitään kusipään leimaa haastattelujen perusteella. Kyllä se varmasti välillä sanoo suoraan jos kuljettaja tekee tyhmän virheen, mutta kyllä tuommoiset ammattikuskit sen kritiikin osaa ottaa rakentavasti vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa että osaa johtaa ja hoitaa tallin henkilöstöä vaikka onkin ennen ollut menestynyt kuski :facepalm:

Täällä on nyt muutamalla niin varmat mielipiteet että turha tästä on vängätä mutta vanha viisaus varmaan pätee tässäkin että ei savua ilman tulta.
 
Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa että osaa johtaa ja hoitaa tallin henkilöstöä vaikka onkin ennen ollut menestynyt kuski :facepalm:
Onko joku niin väittänyt?

E:jaa jäi tuo yksi muokkaus huomaamatta, eli itselleni vastaten, on
 
Viimeksi muokattu:
Iltasanomat voi ladata ihan vitun paskaa jos siltä tuntuu.
Iltasanomat on roskalehti.
 
Viimeksi muokattu:
Johtamista on mielestäni parempi arvioida tulosten kuin huhujen perusteella. Jo ensimmäisenä vuotena voittoja, toisena valmistajien mestaruus ja kolmantena vähintään kuljettajien mestaruus. Ei mielestäni huono tulos Mäkisiltä.
 
Tulosruudussa myös sanottiin, että Tänak on 2020-2021 hyundailla. Saa nähdä miten siellä pärjää.
 
Thierry Neuville twiittaillut ja paikkana Jyväskylä. Sittemmin twiitti poistettu.

Hyvä että tuo ryssä lähtikin helvettiin tuolta, älyttömän ylimielinen käytös.
 
Eipä silti, periaatteessa miksi ei. Neuville voisi ihan hyvinkin ajaa Toyotaa, toki hänen sopimuksestaan en tiedä, mutta eihän se mitenkään ole mahdotonta kuvitella. Kun Tänak palkattiin tallitoveriksi, niin onhan se samalla epäluottamuslause Neuvillea kohtaan.
 
Nyt pitäisi naarata keinolla millä hyvänsä huippukuski. Tietääkseni Ogierin soppari oli 1+1 mutta optio taisi olla jo käytetty. Mutta siinäpä se ainoa vaihtoehto on.

Vielä tallin ilmapiiristä, kun sieltä on lähtenyt pois muitakin kuin kuskeja, mekaanikkoja, ja myös Jarmo Lehtinen urheilutoimenjohtajan paikalta kesken kauden -17 ...
 
Kyllähän tässä on nyt melkoinen onni ollut Tanäkilla, jos olisi mennyt vikaan kisaan mestaruus, niin mitäs nyt olisi tehty? Kai se olisi sitten ollut automaattinen häviö jollain pisteellä yms.
 
Tää on kylllä harvinaista. Eilen vielä puhuttiin urheiluruudussa, että ajetaan lyhennettynä ja pisteitä jaossa 1/3. Huyndai siis voitti tallimestaruuden jo eilen.

Kisat olisi ajettu Coffs Harbourissa. Asukkaita oli suositeltu lähtemään tai joillakin alueilla käsketty evakoimaan aamu viideltä tänään.

2019-11-11 (1).png


fire-3.jpg


74524028_10157992077689015_6017089868474089472_n.jpg


https://www.rally-maps.com/Rally-Australia-2019
 
Viimeksi muokattu:
F1-Forumilta huomattu:
EIhrb9gXkAEljjC


Koko kauden ajaneista kuskeista suomalaiset olivat huonompia pistekeskiarvoltaan. Jari-Matin 7. sija oli myös suomalaisittain huonoin loppusijoitus MM-sarjassa sen olemassaolon aikana.
Käyköhän rallille kuten keihäänheitolle ja mäkihypylle? Lahjakkuudet häviävät eikä nuoriso osaa nimetä enää ketään rallikuljettajaa. Toivotaan Kalle Rovanperältä ihmetekoja ja loebmäistä dominointia tulevaisuudessa.
 
Eiköhän sieltä ajan myötä nouse vielä kykyjä yhtälailla. Rallin luonne on vaan muuttunut niistä suomalaisten menestysajoista kun enää ei ajeta rajussa sivuluisussa soralla vaan sielläkin nopein eteneminen on rata-automaisemmat linjat. Luontainen lahjakkuus ei enää riitä kun kaikki on nykyään niin kallista ja raha näyttelee isoa osaa jonka avulla pitäisi päästä eteenpäin.
 
Eiköhän sieltä ajan myötä nouse vielä kykyjä yhtälailla. Rallin luonne on vaan muuttunut niistä suomalaisten menestysajoista kun enää ei ajeta rajussa sivuluisussa soralla vaan sielläkin nopein eteneminen on rata-automaisemmat linjat. Luontainen lahjakkuus ei enää riitä kun kaikki on nykyään niin kallista ja raha näyttelee isoa osaa jonka avulla pitäisi päästä eteenpäin.
Joo suomen rallijuniorit alkoi ajaa etuvetoisilla vähän myöhässä. Etuveton ajotyyli on lähempänä nelivetoa ja siten siirtyminen helpompaa ja toinen osa on tosiaan että parhailla suhteilla ja rahalla pääsee eteenpäin. Nopein ei aina ole se joka hommissa etenee. Tämä kyllä on varmasti globaali "ongelma"
 
Kyllä Latvalalla ainakin on ajotyyli selvästi enemmän kahva-edellä kuin vaikka Tanäkilla. Olisi kyllä kiva kuulla jo, että kuka siellä ensi kaudella Toyotalla ajaa.
 
Elämme mielenkiintoisia aikoja. Citroen ilmeisesti vetäytyy rallin mm-sarjasta jo tulevan kauden osalta. Syinä olisi ilmeisesti ranskalaismerkin emokonserni PSA ja italialaisamerikkalainen FCA yhdistyminen sekä suuntautuminen WEC-sarjaan 2022 Peugeotilla kun sarjassa tulee voimaan uudet hybridivoimanlähteet.

Esapekka Lapilta lähdössä talli alta – Sebastien Ogier siirtyy Toyotalle? Nämä merkit viittaavat Citroenin vetäytymiseen rallin MM-sarjasta

Esapekka Lapilta lähdössä talli alta – Sebastien Ogier siirtyy Toyotalle? Nämä merkit viittaavat Citroenin vetäytymiseen rallin MM-sarjasta
 
Yleensä noissa huhuissa on kuitenkin jotain taustaa ja tuo oli kyllä jo vähän pelkona aiemmin. Ogier ei voine vaihtaa tallia jos Citröen jatkaa, mutta jos ne lopettaa, niin sittenhän tilanne onkin täysin eri. Lapille tilanne on kyllä ikävä, tokkopa ensimmäisenä tie vie takaisin Toyotalle. Pelkään, että voi tietää jopa ralliuran loppua ainakin huipputasolla.
 
Huhut ku summataan yhteen, niin tämä voisi olla tosiaan uskottava ensvuoden setti Toyotalla:
"Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä."
Tommi Mäkiseltä kova päätös: Jari-Matti Latvala ei tavoittele Toyotalla mestaruutta enää ensi kaudella

Toki Ogier&Citroen on kysymysmerkki, mut jos on noin "vahvoja" huhuja tallin vetäytymiselle, niin Ogierina hankkisin muualta hommia, jos ajelu maittaa. Toisaalta jos joku, niin Ogier on tietoinen näistä asioista.. hyvin on neuvottelut piiloteltu, jos sellaisia ollut.
 
Onhan se harmi, mutta jos nyt rehellisiä ollaan, niin Latvalan ajot on varsinkin viime kautena olleet vähän sinnepäin. Jyväskylässäkin oli enemmän kuin lähellä, että matka ei jäänyt kesken.

Itse kyllä uskon tähän huhuun ja se tarkoittaa, että sekä Lappi, että Latvala ei aja ensi vuonna koko kautta. Todennäköisesti Lappi ei aja ollenkaan, mutta Latvala taas voi olla, että ajaa Hyundaita Suomessa ja Ruotsissa, mutta ei muita kisoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 313
Viestejä
4 509 075
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom