Rallin MM-sarja 2019

Muutamaa murikkaa olen eläissäni siirrellyt ja jos tuo ei ole 40cm "pidempi" tien suuntaisesti, ei tartte olla kummoinen marjan poimija että tuon tohon vittuillakseen siirtää. Jos jmlta ollu joku katsoja, niin onhan rölli spekti.
Tää tarvis kyl tutkia ettei tosiaan ole katsojan tekemä jäynä, mutta milläs tollasta alat tutkiin. Saivat kuitenkin sen merkata, mutta eivät tehneet niin.
 
Tää tarvis kyl tutkia ettei tosiaan ole katsojan tekemä jäynä, mutta milläs tollasta alat tutkiin. Saivat kuitenkin sen merkata, mutta eivät tehneet niin.
Ei tarvitse tutkia kun sama murikka näkyy jo kesäkuussa kuvatuissa reittivideoissa. Tiedä vaikka olisi ollut siellä ojassa jo viime vuonna.

Koko kiven liikkuminen ja elämä -skenaario on siis lähtöisin joltain (humalaisilta) rallikatsojilta, jotka olivat tämmöistä Meekelle syöttäneet ja hän siitä meni twiittaamaan vailla parempaa tietoa.
 
Tää tarvis kyl tutkia ettei tosiaan ole katsojan tekemä jäynä, mutta milläs tollasta alat tutkiin. Saivat kuitenkin sen merkata, mutta eivät tehneet niin.
Onhan noita katsojien tielle raahaamien kivien aiheuttamia vaurioita tapahtunut aiemminkin, mutta aika mahdotonta noita on selvittää, jos ei ole videokuvaa tapahtumista. Tosin oliko tuo murikka edes mikään uusi, vai onko se vaan unohtunut merkata?

Minusta tässä on silti kaikkein erikoisinta, ettei saman tallin edellinen kuski saanut välitettyä tietoa jälkimmäiselle.

Edit.
Oli tosiaan vanha kivi --> Unohtakaa salaliittoteoriat! Jyväskylän MM-rallin voittotaiston kohuhetkessä kyse huolimattomuudesta – Latvalan ja Meeken kohtaama "mysteerikivi" paikallaan jo aikoja sitten
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tässä on silti kaikkein erikoisinta, ettei saman tallin edellinen kuski saanut välitettyä tietoa jälkimmäiselle.

Eikös nykyään kuskien(kin) välinen infoaminen ole kiellettyä? Ainakaan talli ei saa kertoa väliaikoja tai jotain sinne päin...

[edit]...ja pätkän lopussa Latvala tais kysellä Ralliradio plussalla: "Missä Kris on?"[/edit]
 
Viimeksi muokattu:
Paiakapäältä katsoessa oli kyl todella varovaista latvalan ajaminen vert tänäk, ihan sekeä ero vauhdissa jo noin pienellä otannalla mitä kakaristossa & leustussa näki.. Vossi kyllä jo lopettaa ja luovuttaa paikan nuoremmimlle (rovanperälle) kun vauhti ei valitettavasti enää riiitä.

Mestarit erottuu siinä että tällaisten vastoinkäymisten jälkeen he nousevat takaisin jaloilleen. Latvalan hermot on ihan lasia joka menee viikoiksi rikki. Joskus toipumiseen on mennyt puoli kautta.
 
Sunnuntai

EK20 Laukaa 1 (11,75km)
Tänak 5:29,7 (KTN km/h)
Ogier +1,1
Latvala +2,1
Mikkelsen +2,7
Lappi +3,6
Breen +5,6
Neuville +7,7
Suninen +10,4
Meeke +12,5
Greensmith +14,8

nopein R5: E. Lindholm +17,1 [5:46,8] (KTN km/h, +,s/km)
Gryazin +19,3
Rovanperä +19,5

#
EK21 Ruuhimäki 1 (11,12km)
Latvala 5:30,9
Mikkelsen +0,7
Ogier +1,4
Tänak +1,6
Neuville +2,0
Lappi +3,6
Breen +4,6
Meeke +5,9
Suninen +7,8

Greensmith ulosajo ja keskeytys

nopein R5: E. Lindholm +18,3 [5:49,2] (KTN km/h, +,s/km)
Rovanperä +20,0
Huttunen +22,7

#
EK22 Laukaa 2 (11,75km)
Mikkelsen 5:23,1
Lappi +0,4
Ogier +0,5
Tänak +1,3
Latvala +1,7
Neuville +5,6
Suninen +6,4
Breen +7,6

Meeke osui kiveen tai kantoon mutkan sisällä ja rengas irti->keskeytys

nopein R5: E. Lindholm +17,7 [5:40,8] (KTN km/h, +,s/km)
Gryazin +18,4
Rovanperä +19,3

#
EK23 Ruuhimäki 2 (11,12km) Power Stage
5p Tänak 5:24,3
4p Neuvile +0,6
3p Mikkelsen +2,3
2p Ogier +2,8
1p Latvala +3,5
---
Breen +4,1

nopein R5: E. Lindholm +22,2 [5:46,6] (KTN km/h, +,s/km)
Rovanperä +24,6
Huttunen +26,1
 
Viimeksi muokattu:
Tänä vuonna tuli kokeiltua kiertämistä prätkällä ja aika hyvinhän se meni, vaikka perjantaina pääsi vain aamupäivän kiertämään. 8ek:tta takana joista vain Harju kahteen kertaan. Nyt vielä kaksi kertaa Ruuhimäki ja alkaa tämän vuoden rallit olla paketissa... huhhuh.
 
Meeken ura näyttää surulliselta. Parhaimmillaan kaveri haastaa vauhdissa kenet vain. Liian usein vain tulee näitä virheitä ja ne vie sen itseluottamuksen. Eiköhän kaveri siirry tämän kauden jälkeen syrjään Kallen edestä ja tallipaikkaa muualta voi olla hankala löytää.
 
Tänakin kylmäpäisyys on melkoista. Powerstagelle vielä nopein aika ja täydet pisteet viikonlopusta. Jos Toyota vaan kestää niin ei tuolta kukaan pysty mestaruutta viemään.
 
Oisin niin toivonu meekelle hyvää kisaa tästä, mutta kun ei niin ei.. Kalle tulee viemään meeken paikan ensivuonna. Jos näin ei tapahdu niin olemme kaikki varmaan melkosen yllättyneitä.
 
Oisin niin toivonu meekelle hyvää kisaa tästä, mutta kun ei niin ei.. Kalle tulee viemään meeken paikan ensivuonna. Jos näin ei tapahdu niin olemme kaikki varmaan melkosen yllättyneitä.
Hämmästelen suuresti sitä, että nimenomaan Latvalaa suorastaan toivotaan pihalle suomalaisten toimesta ja Rovanperää tilalle. Niinkun se olis joku suora vaihtokauppa ja pelkästään Latvalasta kiinni, että pääseekö Rovanperä talliin vai ei. Luulisi nyt edes sen vertaa olevan kannustusta olevan omille, että Meeke ensin pihalle, kun ei senkään suoritukset varsinaisesti päätä huimaa.
 
Jos Toyotalta joku lähtee niin se on Mekee, tekee huomattavasti enemmän virheitä kun Latvala.
 
Jos Toyotalta joku lähtee niin se on Mekee, tekee huomattavasti enemmän virheitä kun Latvala.
Joo, kyllä se aika varmalta näyttää että Meeke lähtee, eikä tämä varmaan löydä enää helpolla uutta tallipaikkaa. Tänak saattaa tosin vielä olla musta hevonen ja vaihtaa tallia omaehtoisesti, mutta se on aika kaukaa haettu teoria kuitenkin. Latvala jatkanee Toyotalla.

Täällä samansuuntaisia spekulaatioita:
Kommentti: Jyväskylä ratkaisi paljon rallin tallipaikkoja
 
Meeken ura näyttää surulliselta. Parhaimmillaan kaveri haastaa vauhdissa kenet vain. Liian usein vain tulee näitä virheitä ja ne vie sen itseluottamuksen. Eiköhän kaveri siirry tämän kauden jälkeen syrjään Kallen edestä ja tallipaikkaa muualta voi olla hankala löytää.
Meekehän ajaa Toyotalla vai siksi kun Lappi päätti hypätä Citikan leipiin.
 
Lopputulokset: Suomen mm-ralli

1. Tänak (To) 2:30:40,3 (ajettiin 307,58km KTN 122,5km/h)
2. Lappi (Ci) +25,6
3. Latvala (To) +33,2
4. Mikkelsen (Hy) +53,4
5. Ogier (Ci) +56,1
6. Neuville (Hy) +1:32,4
7. Breen (Hy) +1:38,2
8. Suninen (Fo) +2:33,8
9. K. Rovanperä (R5 wrc2 pro) +7:54,1 (KTN 116,4km/h, WRC vs R5 +1,54s/km)
10. Gryazin (R5) +10:28,7
---
11. Huttunen (R5) +10:42,7
12. Kristoffersson (R5) +12:32,5
13. Camilli (R5 wrc2 pro) +12:41,1

ek-voitot (yht. 23)
Latvala 7,5
Tänak 6
Mikkelsen 3
Meeke 2,5
Lappi 2
Neuville 2
 
Viimeksi muokattu:
Hieno onnistuminen? Kyllä Jyskälässä pitää olla suomalainen voittaja, kaikki muu on epäonnistumista.
Muistaakseni myös Latvala johti tätä rallia vielä perjantaina mutta tuttuun tyyliinsä tyri sen ja nyt se on "hieno onnistuminen"? :confused:
Voitto vain kelpaa ja muuten on paskaa? Jos nyt vielä kehtaa johtaa rallia jossain kohtaa eikä voita, sehän se on karmea epäonnistuminen
 
Latvala ajoi ihan hyvin, mutta oli kyllä tuuriakin matkassa. Mitenköhän olisi ajot sujuneet seuraavissa kisoissa jos olis käynyt kuten Meekelle ekassa osumassa, parempi että emme saa tietää. Toivon joka tapauksessa että Latvala jatkaisi ajamista, Meeke on alkukauden myötä osoittautunut kyllä pettymykseksi, mutta Rovanperä olisi ihan hyvä korvike hänelle. Joten toivotaan että ensi kaudella Toyotaa ajaa Tänäk, Latvala ja Rovanperä. Olisi mielenkiintoista nähdä miten Rovanperä pysyisi vauhdissa mukana.
 
Voitto vain kelpaa ja muuten on paskaa? Jos nyt vielä kehtaa johtaa rallia jossain kohtaa eikä voita, sehän se on karmea epäonnistuminen
Perinteisesti Jyväskylässä ei ole juhlineet kuin suomalaiset. Viime vuosina tuo perinne on onnistuttu hieman tuhoamaan. Sekä Lappi, että Latvala ajoivat kohtuullisen hyvän kisan etenkin kun verrataan heikkoon alkukauteen. Silti Latvalan tallikaveri vei kisan samanlaisella kalustolla, joten ei tuo nyt mikään nappisuoritus ollut. Lappi oli myös nopeampi hitaammalla autolla.

E: Tiivistettynä: Lapilta käytännössä maksimaalinen suoritus tuolla kalustolla. Latvalalta sen sijaan ei.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno onnistuminen? Kyllä Jyskälässä pitää olla suomalainen voittaja, kaikki muu on epäonnistumista.
Muistaakseni myös Latvala johti tätä rallia vielä perjantaina mutta tuttuun tyyliinsä tyri sen ja nyt se on "hieno onnistuminen"? :confused:
Kyllä, hieno onnistuminen Lapilta ja Latvalalta katastrofaalisen alkukauden jälkeen, eikä se hokemalla muuksi muutu.
 
Perinteisesti Jyväskylässä ei ole juhlineet kuin suomalaiset. Viime vuosina tuo perinne on onnistuttu hieman tuhoamaan. Sekä Lappi, että Latvala ajoivat kohtuullisen hyvän kisan etenkin kun verrataan heikkoon alkukauteen. Silti Latvalan tallikaveri vei kisan samanlaisella kalustolla, joten ei tuo nyt mikään nappisuoritus ollut. Lappi oli myös nopeampi hitaammalla autolla.

E: Tiivistettynä: Lapilta käytännössä maksimaallinen suoritus tuolla kalustolla. Latvalalta sen sijaan ei.
Se että Latvala oli vasta kolmas oli Toyotalle hyvä juttu. Jos Ogier olisi ajanut 3 sekuntia kovempaa, niin Citroenit olisi voineet olla 3 ja 4 ja paikat olisi voitu vaihtaa. Kuten tehtiinkin jo Hyundailla.
 
Tässä vielä video Latvalan ja Meeken kivestä. Aika 9:43

Ek:n maalissa Latvala höpötti jostain poistetusta betonista...

 
Olihan siitä betoni poistettu viime vuodesta. Sen takia oli laittanut nopeamman nuotin.
 
Ne betonit on niitä punaiseksi maalattuja tolppia, joilla yritetään estää sisämutkan leikkaaminen. Samalla käytettävä tie kapenee ja ajolinja muuttuu. Tänä vuonna ei enää ollut siinä, joten mutkaan pystyi ajamaan kovempaa.
 
Ne betonit on niitä punaiseksi maalattuja tolppia, joilla yritetään estää sisämutkan leikkaaminen. Samalla käytettävä tie kapenee ja ajolinja muuttuu. Tänä vuonna ei enää ollut siinä, joten mutkaan pystyi ajamaan kovempaa.

Täytyi oikein käydä katsomassa Latvalan incar:n videoita. Viime vuonna nuotti meni näin "jatkuu varo oikee kaksi kirraa viisi kivi urassa" Kuvassa ei näkynyt betoneja tai nuotissa ollut merkintää.

Tänä vuonna nuotti meni "jatkuu varo oikee kaksi kirraa kuusi"

Nuotti virhehän se oli, ei voi mitään.
 
Katsoin myös viimevuotista, jossa mutkaan on nuotti "heti oikee viis betoni". Kuvassa ympyröitynä betoni.

betoni.jpg


Tänä vuonna nuotti oli siis "heti oikee neljä miinus", eli pykälän nopeampi kun ei tarvinnut sisäbetonia kiertää.
 
Katsoin myös viimevuotista, jossa mutkaan on nuotti "heti oikee viis betoni". Kuvassa ympyröitynä betoni.

betoni.jpg


Tänä vuonna nuotti oli siis "heti oikee neljä miinus", eli pykälän nopeampi kun ei tarvinnut sisäbetonia kiertää.

Silti nuotti virhe seuraavassa. Oli betoni tai ei niin kivi merkintä jäänyt pois.

Edit: Toisaalta voihan se olla että Latvala oletti ettei valu ojaan betonin pois oton vuoksi ja jätti siksi kiven pois nuotista. Valui kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niihin nuotteihin ole järkeä laittaa itsestäänselvyyksiä tyyliin "älä aja ulkomutkassa ojaan". Niissä mainitaan ainoastaan jos ulkomutkassa on tilaa enemmän kuin voisi olettaa. Muuten yritetään pysyä linjalla.

Nuotti oli ehkä liian nopea, mutta pääosin tuo oli ajovirhe, jossa vaan oli huonoa tuuria kun siellä sattui kivi olemaan.
 
Silti nuotti virhe seuraavassa. Oli betoni tai ei niin kivi merkintä jäänyt pois.

Edit: Toisaalta voihan se olla että Latvala oletti ettei valu ojaan betonin pois oton vuoksi ja jätti siksi kiven pois nuotista. Valui kuitenkin.

Huolimattomuusvirhe kuulemma (joku asiantuntija jossain), että kun kivi on jossain siellä mihin "ei varmasti tule ajamaan", niin ei tule merkattua nuotteihin välttämättä. Kaikkeahan niihin ei tietty mahdu.

Ei ollu tosiaan "ihan" ensimmäinen kerta Latvalalle.. pitäisköhän sitä reittiä opetella poikien vähän tarkemmalla silmällä katsoon, jos vielä ajot jatkuu :)
 
Nuotti oli ehkä liian nopea, mutta pääosin tuo oli ajovirhe, jossa vaan oli huonoa tuuria kun siellä sattui kivi olemaan.

Sanoihan Latvala itsekin, että oma virhe... Paljon oli tuuria enemmän nyt kuin Meekellä, joka siihen kiveen sitten jäi. Tänak:n nuoteissa luultavasti oli se kivikin mainittuna, joku jolla incar -materiaalia vois tarkistaa?

Ja ihmettelen negatiivisuutta. Toi on senverran kovaa hommaa, että voi jokainen mennä ihan itse kokeilemaan. Eikä voi olettaa, että aina se maailman paras rallimies tulisi suomesta... Nyt sentäs monet kovat jäi selkeästi Lapin ja Latvalan taakse. Eikö siinä ole riittävästi aihetta positiivisiin ajatuksiin?

[edit]Ei ollu kohdistettu "Invs":lle tuo ihmettely... ettei tule väärää käsitystä...[/edit]
 
En nyt kyllä tiedä onko rallissa oikeasti viime vuosina ollut mitään monia kovia kuskeja. Ogier tuntunut hallitsevan siitä mihin Loeb jätti, joka hänkin sai ajaa jo osan urastaan ei ehkä niin kovia staroja vastaan. Koko ralli skene on ollut kohta 10v vähän unholassa. Tänak nyt noussut uudeksi nimeksi onneksi ja Rovanperä tekee kanssa nousua. Silti se hehku puuttuu mitä oli 90 ja 00-09 aikana.
 
Nyt huhutaan että Meeke ja Latvala saisi lähteä. Tommi kyllästyi ilmeisesti lopullisesti näihin sekoiluihin.

"– Heille sanottiin ennen rallia, ettei heidän pitäisi ajaa Ottia vastaan. Mutta kun kypärä vedetään päähän ja taistelu käy tiukaksi, he unohtavat kaiken. Jostain syystä heidän keskittymisensä herpaantuu, ja valitettavasti tämä ei ollut ensimmäinen kerta tällä kaudella, Mäkinen sanoi Autosportille."

Lähteet: Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke saavat lähteä Toyotalta – ”He eivät näe sitä, minkä kaikki muut näkevät”
 
Täytyi oikein käydä katsomassa Latvalan incar:n videoita.
Viime vuonna nuotti meni näin "jatkuu varo oikee kaksi kirraa viisi kivi urassa" Kuvassa ei näkynyt betoneja tai nuotissa ollut merkintää.
Katsoin myös viimevuotista, jossa
mutkaan on nuotti "heti oikee viis betoni". Kuvassa ympyröitynä betoni.

Tänä vuonna nuotti meni "jatkuu varo oikee kaksi kirraa kuusi"
Tänä vuonna nuotti oli siis "heti oikee neljä miinus", eli pykälän nopeampi kun ei tarvinnut sisäbetonia kiertää.

Eli kumpi on nyt katsonut Latvalaa ja kumpi jotain muuta? Vai mistä nää erot tulee?
 
Isompi numero on nopeampi nuotti.
Latvalan nuoteissa isompi numero tarkoittaa hitaammin ajettavaa mutkaa. Joillakin toisilla tämä on päinvastoin ja kolmansilla se numero tarkoittaakin vaihdetta, eli ei tuohon ole mitään yksiselitteistä mallia olemassa.

Edit.
Täällä vauhtimurojen sivuilta tiivistelmää aiheesta:
Vauhtimurot: Rallinuotit
 
Eli onko Invs uskottavampi, kun muistaakseni Latvala mainitsi muuttaneensa nuotin nopeammaksi tossa kohtaa?

edit: tarkoittaako miinus astetta nopeampaa vai jotain iha muuta?
 
Onko niillä nuoteilla nyt merkitystä? Moka mikä moka ja oma ajovirhe.

Latvala varmaan saa vielä ensi kauden jatkaa mutta Meeke saanee potkut. Ei noita kuskeja ole oikein liikaa tyrkyllä.
 
Onko niillä nuoteilla nyt merkitystä? Moka mikä moka ja oma ajovirhe.

Latvala varmaan saa vielä ensi kauden jatkaa mutta Meeke saanee potkut. Ei noita kuskeja ole oikein liikaa tyrkyllä.

Ei ole merkitystä, mutta jos molemmat on katsoneet Latvalan tän ja viime vuoden suoritukset, toisella on betoni, toisella ei, molempien nuotit eri. Niin ois kiva tietää mitä ovat katsoneet.
Tän takia ois hyvä olla aina kunnon lähteet.
 
Ei ole merkitystä, mutta jos molemmat on katsoneet Latvalan tän ja viime vuoden suoritukset, toisella on betoni, toisella ei, molempien nuotit eri. Niin ois kiva tietää mitä ovat katsoneet.
Tän takia ois hyvä olla aina kunnon lähteet.
Oma lähde on nuo WRC+:n onboardvideot. Se on maksullinen palvelu, joten en viitsi alkaa niitä sieltä tänne kopioimaan. Laitoin kuitenkin kuvakaappauksen viime vuoden betonista, joiden olemassaolo ylipäätään oli epäselvää tälle toiselle keskustelijalle.
 
Saksan MM-ralli 22-25.8.2019 (19ek:ta yht. 344,04km)

TO ek1 (5,20km) klo 20:08
PE ek:t 2-7 (101,42km) klo 11:14, iltapäivä klo 16:42
LA ek:t 8-15 (157,92km) klo 09:09, iltapäivä klo 16:08
SU ek:t 16-19 (79,50km) klo 08:46 [Power stage ek19 Dhrontal 2 (11,69km) klo 13:18]
 
Torstai

EK1 St. Wendeler Land (5,20km)
Tänak 2:39,4 (KTN 117,4km/h)
Sordo +0,8
Ogier +0,9
Neuville +1,0
Meeke +1,4
Latvala +1,6
Suninen +1,9
Lappi +1,9
Mikkelsen +2,5
Greensmith +3,0
Katsuta (To) +5,0


nopein R5: K. Rovanperä wrc2pro +9,2 [2:48,6] (KTN 111,0km/h, WRC vs R5 +1,77s/km)
Kopecky wrc2pro +10,2
Kreim (R5) +10,8
Lefebvre (R5) +11,2
Kajetanowicz (R5) +11,4
Östberg wrc2pro +11,4
Griebel (R5) +12,0
Gryazin (R5) +12,2
Ciamin (R5) +12,4
Camilli wrc2pro +12,5


#

Perjantai aamupäivä

EK2 Stein und Wein 1 (19,44km)
Neuville 10:40,4 (KTN 109,3km/h)
Tänak +1,7
Ogier +3,3
Meeke +5,0
Latvala +5,8

Suninen pysähtynyt ek:lle, joku tekninen vika. Keskeytti tältä päivältä kun ei saanut autoa toimimaan

nopein R5: K. Rovanperä wrc2pro +33,9 [11:14,3] (KTN 103,8km/h, WRC vs R5 +1,74s/km)
Lefebvre (R5) +39,8
Kopecky wrc2pro +41,0
Ciamin (R5) +45,8
Östberg wrc2pro +46,0
Kreim (R5) +47,9
Kriebel (R5) +49,2
Camilli wrc2pro +50,5


#
EK3 Mittelmosel 1 (22,00km)
Tänak 12:26,4 (KTN 106,1km/h)
Neuville +2,4
Sordo +6,2
Meeke +7,6
Latvala +7,7


nopein R5: K. Rovanperä +37,6 [13:04,0] (KTN 101,0km/h, WRC vs R5 +1,71s/km)
Lefebvre (R5) +40,6
Kopecky wrc2pro +41,9
Östberg wrc2pro +45,3
Ciamin (R5) +46,2
Kreim +49,9
Camilli wrc2pro +51,0


#
EK4 Wadern-Weiskirchen 1 (9,27km)
Tänak 5:03,6 (KTN 109,9km/h)
Neuville +1,5
Ogier +2,4
Lappi +3,3
Mikkelsen +3,7

nopein R5: Kopecky wrc2pro +20,1 [5:23,7] (KTN 103,1km/h, WRC vs R5 +2,17s/km)
K. Rovanperä wrc2pro +20,8
Kajetanowicz (R5) +23,7
Andolfi (R5) +25,3
Tempestini (R5) +25,9
 
Viimeksi muokattu:
Tilannetta ek 4/19 jälkeen
1. Tänak (To)
2. Neuville (Hy) +3,2
3. Ogier (Ci) +13,7
4. Meeke (To) +17,0
5. Sordo (Hy) +17,1
6. Latvala (To) +19,0
7. Lappi (Ci) +24,3
8. Mikkelsen (Hy) +24,7
9. Greensmith (Fo) +41,3
10. K. Rovanperä (wrc2pro) +1:39,8
---
11. Kopecky (wrc2pro) +1:51,5
12. Katsuta (To) +1:52,9
??. Östberg (wrc2pro) +2:08,9
??. Camilli (wrc2pro) +2:19,0
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom