Ralli yleisketju

Onhan nuo Rally2 nopeampia nyt jo kuin 14v takainen pääuluokka (2011), ehkä sitä tasoa mitä autot oli vielä 2010 kun olivat 2.0L ja oli keskilukkoa.
Varmasti kaikki uudempi tekniikka ja aero auttaa tässä, mutta kauas ollaan tultu Group B -ajoista että kyllä nyt jotain jytkyä pitäisi rallin pääluokan autoistakin löytyä. Nuo Rally2:set kuulostaa ihan mopoilta muutenkin, eikä niissä hirveesti tehoa ole. Surullinen tilanne WRC:ssä kyllä tällä hetkellä, ei voi muuta sanoa.
 
Varmasti kaikki uudempi tekniikka ja aero auttaa tässä, mutta kauas ollaan tultu Group B -ajoista että kyllä nyt jotain jytkyä pitäisi rallin pääluokan autoistakin löytyä. Nuo Rally2:set kuulostaa ihan mopoilta muutenkin, eikä niissä hirveesti tehoa ole. Surullinen tilanne WRC:ssä kyllä tällä hetkellä, ei voi muuta sanoa.

Ouninpohja:

1985 Hannu Mikkola painoi B ryhmäläisellä Quatrolla 28s/km vauhtia.
2025 Roope Korhonen painoi WRC 2:lla 27s/km vauhtia.

Laitetaan vaan lyhyemmät putket niin saadaan sulle ne pörinät.

Nykyisiin WRC 2:n kun laittaisi parempaa iskaria ja vähän siipeä niin olisi ihan kelpo rallisarja.
 
Viimeksi muokattu:
Ouninpohja:

1985 Hannu Mikkola painoi B ryhmäläisellä Quatrolla 28s/km vauhtia.
2025 Roope Korhonen painoi WRC 2:lla 27s/km vauhtia.

Laitetaan vaan lyhyemmät putket niin saadaan sulle ne pörinät.
Aina sitä haaveilee näkevänsä, että mikähän olisi aika jos vaikka tohon Quattro S1 E2:seen iskettäisiin tämän päivän renkaat ja jousitus/iskunvaimennus.
 
MTVKatsomo+ katsottavissa 4 jaksoa seitsemästä dokkarista, More than machine kausi 2. Juutuubista löytyy S2E1.
IMG_20251123_190012.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Olisi hauska tietää kuinka syvältä Hyundai joutui kaivamaan lompakkoa että EP lähti
No tuskin nyt sentään kovinkaan syvältä. Vaikka EP mukava heppu ja hyvä kuski onkin, niin ei tässä nyt mitään maailmanmestaria silti houkuteltu väkisin palaamaan. Olishan Hyundailla vaihtoehtoja ollut. Ellei kokenutta olisi löytynyt, niin jollekin nuoremmalle paikka tms.
 
Olisi hauska tietää kuinka syvältä Hyundai joutui kaivamaan lompakkoa että EP lähti
Ei ole kovin paljoa voitu kaivaa kun on tallipaikka jaettu kolmelle tyypille eli siinä Lappi/Sordo/Paddon jakaa jotenkin, onko tuo nyt sitten että jakaa yhtä rally1- paikkaa?
On tuo suunnilleen kuten oli odotettavissa, ei Lapilla olisi sen kummempia MM-saumoja ollut kuin Fourmaux:lla. Vaikuttaa ihan asialliselta kokoonpanolta millä mennä kauteen. Enemmän odotan Lapilta voittotaisteluita kuin Pajarilta.
 
Ei ole kovin paljoa voitu kaivaa kun on tallipaikka jaettu kolmelle tyypille eli siinä Lappi/Sordo/Paddon jakaa jotenkin, onko tuo nyt sitten että jakaa yhtä rally1- paikkaa?
On tuo suunnilleen kuten oli odotettavissa, ei Lapilla olisi sen kummempia MM-saumoja ollut kuin Fourmaux:lla. Vaikuttaa ihan asialliselta kokoonpanolta millä mennä kauteen. Enemmän odotan Lapilta voittotaisteluita kuin Pajarilta.
Ihan ei varmaan lihapiirakka makkaralla palkalla tarvitse ajella, kun itse tyytyväinen palkkaansa aka ihan mukavasta summasta uskoisin olevan kyse. Kisa ohjelmasta on hyvinkin tyytyväinen, kun ei matkapäiviä kerry juurikaan enempää, kuin tahkoessa SM-sarjaa. Lisäksi saa jatkaa SM-rallin kurvailua MM-kisojen ohella vaikka eri automerkeistä kyse. Ei EP:n tuota rahan takia tarvitsisi tehdä. Kerkesi hankkimaan jo kivat summat ollessaan täyspäiväinen kuski. EP:llä arvot kohdillaan, ollut aina.

"Palkka on hyvä, en saa mistään muualta tällaista rahaa. Mutta silti raha on vasta kolmanneksi tärkein prioriteetti paluussani. Sitä ennen tulevat perhe ja oma kilpailemisen halu."
 
Viimeksi muokattu:
Hymyilyttää kyllä aika paljon kun halutaan kuluja karsia autojen kustannuksissa mutta kisakalenteri laajenee samalla :)
 
Luokitteluun littyvää
, Lainnaukset ralli.fi linkistäsi
WRC27-autoja on tehtävä 24 kuukauden kuluessa vähintään kymmenen kappaletta luokittelupäivästä lähtien. Lisäksi autonvalmistajalla on oltava valmius toimittaa asiakkaille vähintään kymmenen kilpailukuntoista WRC27-autoa yhden kalenterivuoden aikana.


– Osallistumisvaatimukset edellyttävät, että luokitellulla autolla ajetaan ensimmäisenä vuonna vähintään viisikymmentä prosenttia MM-osakilpailuista vähintään kahdella autolla per ralli, ja toisesta vuodesta alkaen osallistuminen laajenee kaikkiin osakilpailuihin.
 
Lainaus tuolta
Tällä kertaa Irlannin moottoriurheiluliitto on avannut kukkaron nyörejään avoimesti. 31-vuotias Armstrong pääsee kartturinsa Shane Byrnen kanssa nyt ensi kertaa ”isojen poikien” luokkaan.

Muistikuva että McErlean saman liiton tuella ajamassa ?

Mistä tuon liiton rahoitus peräisin.
 
Muistikuva että McErlean saman liiton tuella ajamassa ?

Mistä tuon liiton rahoitus peräisin.
Googletuksen perusteella tällainen joka tykkää pistää omaa rahaansa irkkukuskeihin. Tavallaan hyvä että tällaisiakin on olemassa, joskin voisi olla muitakin koska koskee vain irlantilaisia :D
  • John F. Coyne (Business Executive): Estimated net worth over $129 million as of late 2025, holding shares in Western Digital (WDC).
 
Saisi potkia helvettiin koko Fordin tuolta ellei ole rahaa maksaa kunnon kuskeille palkkaa. Tulosten valossa se nyt on yksi ja sama olisiko talli tuolla vai ei.
 
Saisi potkia helvettiin koko Fordin tuolta ellei ole rahaa maksaa kunnon kuskeille palkkaa. Tulosten valossa se nyt on yksi ja sama olisiko talli tuolla vai ei.
Ongelmahan on se että kun talli on enemmän M-Sport kuin Ford. Täystehdastiimi ei ole ollut sitten kauden 2012 tms., ja sen jälkeen Fordilta on tullut ilmeisen vähän varsinaista rahaa. Talli rahoittaa toiminnan noilla alempien luokien autoilla.

Tuloksista huolimatta tärkeä rooli kun muutoin yksityistiimit ovat kadonneet ja Fordilta tai siis M-Sportilta sellaisen vielä saa.
 
Onko tästä mitään tarkempaa tietoa millä merkillä meinaavat ajaa jos kerran täysin uusi talli? Rallin MM-sarjaan täysin uusi valmistaja – "Merkittävä hetki"
"
Kansainvälinen autoliitto Fia tiedotti keskiviikkona, että uusi kilpatiimi liittyy rallin MM-sarjaan vuonna 2027, jolloin sarjassa alkaa uusi sääntökausi.


Project Rally One -nimeä kantavan projektin takana ovat muun muassa moottoriurheiluinsinööri Lionel Hansen ja entinen Citroënin rallitiimin tallipäällikkö Yves Matton.


Kyseessä on ensimmäinen valmistaja, joka hyödyntää uusia WRC27-sääntöjä.


– Project Rally One on merkittävä hetki rallin MM-sarjalle. Se vahvistaa, että siirtyminen kustannustehokkaampaan ja helpommin saavutettavaan tekniseen kehykseen on jo tuottamassa uutta kiinnostusta lajia kohtaan. Uusien osallistujien houkutteleminen on olennaista WRC:n pitkän aikavälin kasvulle, ja on rohkaisevaa nähdä muiden virittäjien valmistautuvan kilpailemaan valmistajien rinnalla, Fian varapuheenjohtaja Malcolm Wilson kommentoi tiedotteessa.


Projektissa on edetty jo pitkälle: auton runko on valmis ja prototyypin kokoaminen täydessä vauhdissa."
 
Onko tästä mitään tarkempaa tietoa millä merkillä meinaavat ajaa jos kerran täysin uusi talli?
En itsekkään ihan ymmärtänyt, että viritelläänkö tässä olemassaolevaa, vai tehdäänkö itse alusta alkaen joku menopeli? Moottori ja ym jostain ja sen ympärille itse kasailevat? vai mitä täh :D Ku noi "tuunaajat" voi myös muille talleille valmistaa autoja.

Kyseessä on ensimmäinen projekti, joka hyödyntää uuden sääntöaikakauden ovenavauksen niin sanotuille itsenäisille ”virittäjille” (englanniksi Tuner), jolloin ne voivat kilpailla alkuperäisvalmistajien kanssa.
Lionel Hansen sanoo, että tuleva MM-sarjan tekninen kehys mahdollistaa ympäristön itsenäisille projekteille, jolloin auton voi kehittää tyhjästä ja kilpailla alkuperäisvalmistajia vastaan korkeimmalla tasolla.
 
Onko tästä mitään tarkempaa tietoa millä merkillä meinaavat ajaa jos kerran täysin uusi talli? Rallin MM-sarjaan täysin uusi valmistaja – "Merkittävä hetki"
"
Kansainvälinen autoliitto Fia tiedotti keskiviikkona, että uusi kilpatiimi liittyy rallin MM-sarjaan vuonna 2027, jolloin sarjassa alkaa uusi sääntökausi.


Project Rally One -nimeä kantavan projektin takana ovat muun muassa moottoriurheiluinsinööri Lionel Hansen ja entinen Citroënin rallitiimin tallipäällikkö Yves Matton.


Kyseessä on ensimmäinen valmistaja, joka hyödyntää uusia WRC27-sääntöjä.


– Project Rally One on merkittävä hetki rallin MM-sarjalle. Se vahvistaa, että siirtyminen kustannustehokkaampaan ja helpommin saavutettavaan tekniseen kehykseen on jo tuottamassa uutta kiinnostusta lajia kohtaan. Uusien osallistujien houkutteleminen on olennaista WRC:n pitkän aikavälin kasvulle, ja on rohkaisevaa nähdä muiden virittäjien valmistautuvan kilpailemaan valmistajien rinnalla, Fian varapuheenjohtaja Malcolm Wilson kommentoi tiedotteessa.


Projektissa on edetty jo pitkälle: auton runko on valmis ja prototyypin kokoaminen täydessä vauhdissa."
Vaikuttaa siltä että nimi sponss sopimusta ei ole vielä julkastavaksi, en yllätty jos puuttuu vielä kokonaan.

Tallin nimi ainakin vaikuttaa projekti nimeltä :-)

Oliko jossain että Geelyn lynk & co brändia jossain huhuiltiin tulevan ralliin, en muista oliko samassa arveltu tallikuviota. Edit vai oliko ihan muihin sarjoihin menossa ?
 
Tuota "tuner" juttua se varmaan tarkoittaa. Jatkossa (2027-) siis tulee olemaan myös "tunereita" ja ne ajaa samoista valmistaja/talli MM-pisteistä (uudelleen nimetään constructors' championshipiksi).

Vaikka olisi "tuner" niin silti niitä ralliautoja piti tuottaa tietty määrä myytäväksi.

Moottorin voi hankkia myös joltain puljulta joka ei ole automerkki niin sitäkään kautta projektin ei tarvitse olla yhteydessä automerkkiin.
 
Asiaton käytös - ihmisryhmään kohdistuva halventava käytös
Kyllä varmaan vinosilmiä harmittaa kun Japanilaisten pitää työskennellä 80 tuntia viikossa hautaan asti ja Latvala hengailee sillon tällöin varikolla keräämässä miljoonat pois ja sitten lähtee mieli harrastuksensa pariin ajelee vähän kisoja firman piikkiin :D
 
Kyllä varmaan vinosilmiä harmittaa kun Japanilaisten pitää työskennellä 80 tuntia viikossa hautaan asti ja Latvala hengailee sillon tällöin varikolla keräämässä miljoonat pois ja sitten lähtee mieli harrastuksensa pariin ajelee vähän kisoja firman piikkiin :D
Ihan sen verran vaan sanoisin, että kun Latvala ajaa Historicia, niin siinä samalla koulitaan talliin henkilökuntaa, kuten mekaanikkoja. Että on siitä ihan konkreettista hyötyäkin tallille kun J-M tuolla ajelee.
 
No on siinä nyt pyöreesti sata heppaa vähemmän kun nykyisissä Rally1 -autoissa, että kyllä se varmaan myös jossain näkyy. Kuitenkin WRC27 autot ja Rally2:set kisaavat samassa läjässä toisiaan vastaan.
Sano sit, että vaikuttaa hitaalta eikä näytä :D Samat speksithän noissa taitaa tehon ja painon suhteen olla. Minimipainon suhteen ainaki. Runko erillainen.Voipi olla, että siellä pääsee joku iha yllättämäänki, ku on "vapaat" kädet auton rakentelussa.

e: Hyvää pohdintaa Neuvillelta vuosi sitten, että jos noi on about samannopeuksisia.. sieltähä tulee rally2:set ohi lähtöpaikan turvin.
“When you are starting second or third on the road and the other one is starting 45th, a privateer will go faster than the official driver.”
 
Viimeksi muokattu:
Sano sit, että vaikuttaa hitaalta eikä näytä :D Samat speksithän noissa taitaa tehon ja painon suhteen olla. Minimipainon suhteen ainaki. Runko erillainen.Voipi olla, että siellä pääsee joku iha yllättämäänki, ku on "vapaat" kädet auton rakentelussa.

e: Hyvää pohdintaa Neuvillelta vuosi sitten, että jos noi on about samannopeuksisia.. sieltähä tulee rally2:set ohi lähtöpaikan turvin.

No kyllä toi auto myös näyttää hitaalta. Just joku tuninkiteron amiskosla vuosituhannen vaihteesta. All show no go.
 
Jos pelkona on että lähtöpaikat vaikuttaa liikaa tuloksiin jos 2027 Rally1+Rally2 liian tasaväkisiä tekevät niin että suorittavat aika-ajon tai arvonnan.
Tai jonkinlainen mixi näistä.

Itse tekisin näin
1. Rally2 luokituksen autot ajavat itsenäisen aika-ajon shakessa tai suoritetaan joku arvonta -> jos kisassa on vaikka yht. 30kpl Rally2:ia niin lähtöpaikat 1-30 on sitten varattu näille autoille
2. ja Rally1 (putkirunkoisia) autoja jos on vaikka se 15kpl kisassa niin näille on varattu lähtöpaikat 31-45 (jos siis Rally2 on 30kpl) joille tulee shake aika-ajon tai arvonnan tai silloisen pistetilanteen+edelliskauden pisteiden mukaisesti perjantai ja sitten käännetyssä lauantaille tmv mukaan eli kaikki Rally1 ajavat aina vasta kaikkien Rally2 luokan autojen jälkeen.

Jos Hyundailla tai M-Sportilla ei ole valmiina 2027 speksien mukainen Rally1 auto niin ajakoon Rally2 luokassa sen luokituksen mukaisella autolla joten shakedownin aika-ajo tai joku arvonta tmv ratkaisee heidän lähtöpaikkansaja ajavat soralla+lumella ennen Rally1 autoja tai asvaltilla niiden jälkeen. Ja ollaan liian eriarvoisessa asemassa jo shaken aika-ajossakin niin sinne sitten se arvonta ratkaisee lähtöpaikan (ja shakessa kaikki voivat tehdä yhteensä 5 vetoa ja se viimeinen 5-veto on sitten se aika-ajo suoritus joka ehkä tapahtuu arvotussa järjestyksessä).

Asvaltilla toisinpäin eli lähtöpaikat esim. 1-15 varattu Rally1:lle ja sen jälkeen ajaa vasta Rally2:t lähtösijoilla 16-45
 
Viimeksi muokattu:
Todellisuudessa ihmissilmä ei erota nykyistä ja uuden nopeutta toisistaan.

Miksi ihmiset ei valita siitä että autot oli tänä vuonna hitaampia Hankookeilla kuin Pirelleillä viime vuonna?
No ei kai sitä nyt missään pätkillä näekään kun korkeintaan hypyissä jos menee hiljempaa. Kai sitä nyt saa mielipiteensä sanoa. Ainahan formuloissakin on sanottu, että joku auto näyttää nopealta ja joku hitaalta, kun autoja julkistetaan.
 
Todellisuudessa ihmissilmä ei erota nykyistä ja uuden nopeutta toisistaan.

Miksi ihmiset ei valita siitä että autot oli tänä vuonna hitaampia Hankookeilla kuin Pirelleillä viime vuonna?
Alemmassa ero aika paljon pienempi kuin nopeuksien putoaminen Rally2:n tasolle.

Kun lähetyksissä Rally2:t ajaa ennen tai jälkeen nykyisen pääluokan niin on siinä aika silminnähtävä ero ainakin tv-kuvassa.
 
Samoin tuossa käy kun silloin kun A-ryhmä tuli B-ryhmän jälkeen. Autot oli alkuun aivan mopoja, mutta pikkuhiljaa niissäkin tehot kasvoi ja kasvoi ym. kehitystä tapahtui.
 
Samoin tuossa käy kun silloin kun A-ryhmä tuli B-ryhmän jälkeen. Autot oli alkuun aivan mopoja, mutta pikkuhiljaa niissäkin tehot kasvoi ja kasvoi ym. kehitystä tapahtui.
Tuolloin Gr A aikakauden alussa mm. ECU kehitystyö lisäsi tehoja paljon ja sitten 90-luvun alkupuolella oliko 1993 tuli lopulta kuristimet käyttöön kun tehot oli ehtineet nousta 370-400hv sieltä jostain alun 270hv. Nykypäivänä ei enää saada tehoja lisättyä mitenkään tuohon tapaan ellei kuristinta avarreta siitä Rally2 32mm (nykyisissä Rally1 on 35mm kuristin joka tuo heti sen 80hv lisää, 290hv vs 370hv).
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 725
Viestejä
5 049 432
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom