Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiinnostaisi kyllä itseänikin. Joutuuko auton katolle vielä kolmannen antennin laittamaan.Moi,
onko Flarm/OGN-vastaanottimia kenelläkään ajossa? Vähän kuin ADS-B mutta enemmän kai harrasteilmailun käytössä. Käytettävät tehot ovat pienempiä ja taajuus eri (868 MHz).
Tuolla elekroniikka-alueella on jo Meshtastic-ketju mutta on tainnut jo vajota aika alas, en ainakaan muista että sinne olisi hetkeen postailtu.Olen lueskellut aiheesta, mutta pitäisikö sille tehdä oma säie? En ole vielä lähtenyt mukaan kun ei aika riitä kaikkeen.
Puoliaaltodipoli (vaaka tai pystypolarisaatiossa), varttiaallon päästä syötetty lanka tai varttiaallon GP.Mikäs olisi helpoin tapa tehdä antenni millä jutella kaverille vanhalla mocomalla noin 25km päähän..? Riittääkö perus johtimista tehty puoliaaltodipoli..?
Toi on nyt testissä. alapää 6m korkeudessa. siis t2ltT2LT koksuantenni on vielä helpompi tehdä, mutta häviää kyllä tuolle gain masterille.
Sunnuntaina oli keliä, joku huuteli saksastakin. Aamupäivällä oli 11kanavalla 4kymmenestä liikennettä.Toi on nyt testissä. alapää 6m korkeudessa. siis t2lt
Käyppä tenttimässä hamipahvit niin "maailma aukeaa" ja ei tarvi olla yhden bandin/taajuusalueen varassa vasta-asemien metsästämisen suhteen.Sunnuntaina oli keliä, joku huuteli saksastakin. Aamupäivällä oli 11kanavalla 4kymmenestä liikennettä.
Mitään suomenkielistä ei kuulunut. Tänään ollut hiljaista.
Facebookissa kysyin juttukaveria, niin ainakin Turenki- Renko yhteys toimi täysin häiriöitä ja pääsi ekan kerran kuulemaan ihan suomen kieltä.
Harmi, että harrastajia on nykyään niin vähän, kun alkuun pääsee kuitenkin ihan kympeillä.
Tässä nyt ainakin 3 kaveria lähdössä myös kokeilemaan hommaa, vanhoilla mocoma 27, 45 ja yhdellä joku käsikapula... Jotenkin olisi kiva, kun olisi harrastusta just noilla vanhoilla vehkeilläkin. Jos tarvii uutta ja hienoa, niin voi soittaa 4/5g puhelua...Käyppä tenttimässä hamipahvit niin "maailma aukeaa" ja ei tarvi olla yhden bandin/taajuusalueen varassa vasta-asemien metsästämisen suhteen.
Noniin, saatte mahdollisesti muutaman aseman "rinkulan" pystyyn ja jos se riittää teille niin sehän on ihan FB homma.Tässä nyt ainakin 3 kaveria lähdössä myös kokeilemaan hommaa, vanhoilla mocoma 27, 45 ja yhdellä joku käsikapula... Jotenkin olisi kiva, kun olisi harrastusta just noilla vanhoilla vehkeilläkin. Jos tarvii uutta ja hienoa, niin voi soittaa 4/5g puhelua...
Ainakaan Tuusulan ja Keravan rajalla missä itse asustelen, ei ihan hirveästi noilla taajuuksilla mitään kuulu. Ihan satunnaisesti jotain lyhyitä kusoja LA-puolella ehkä kerran kuussa olen kuullut, RHA:n puolella ehkä kerran tai kaksi olen viimeisen vuoden aikana jotain liikennettä kuullut ja PMR-puolella lähinnä lähikaupan henkilökunnan juttuja ja joskus joku satunnainen pikkulapsi ilmeisesti leikkii jollain laitteella. Aika paljon on hiljentynyt parin kymmenen vuoden takaisesta jolloin esim LA-taajuuksilla vielä kuuli juttuja lähes joka päivä, varsinkin iltaisin.Onko pk seudulla nykyään mitään aktiviteettia LA / pmr446 tai RHA68 taajuuksilla?
Sä taisit joskus mainita kuullees saksalaisia? Yllättävän läheltä mun mielestä ekan skipin pitäis mennä johonkin italiaan?Muuten on melko hiljaista lukuunottamatta ulkolaisten mölinöitä.
Kesän Es-kelien aikaan Suomesta saa "skippailtua" yhden hypyn yhteyksiä ihan Virosta Välimerelle saakka. Yhteyden pituus riippuu ihan siitä missä kohtaa E-kerrosta se heijastava "pilvi" sattuu olemaan.Sä taisit joskus mainita kuullees saksalaisia? Yllättävän läheltä mun mielestä ekan skipin pitäis mennä johonkin italiaan?
Noh kunhan auringonpilkku maksimi loppuu niin monen suruksi tämä pitkien QSO:jen ilo loppuu
Enpä vuos kymmeniin ollut bandeilla mut päteekö tuo myös kympillä? Eikö tuo mennyt E-kerroksesta läpi?Kesän Es-kelien aikaan Suomesta saa "skippailtua" yhden hypyn yhteyksiä ihan Virosta Välimerelle saakka. Yhteyden pituus riippuu ihan siitä missä kohtaa E-kerrosta se heijastava "pilvi" sattuu olemaan.
Kesän Es-kelit "kympillä" eli 28MHz taajuusalueella on ihan peruskauraa joten 27MHz ei varmaan siitä poikkea kun on niin lähellä taajuudessa.Enpä vuos kymmeniin ollut bandeilla mut päteekö tuo myös kympillä? Eikö tuo mennyt E-kerroksesta läpi?
Mun pitää varmaan kerrata asioita ennenkuin puhun soopaa
e: kertasin eli sporadinen E mutta meneekö se taas noin alas? täytyy jatkaa kertausta...
niin joskus mulla tais olla yli 1000km 2m yhteyksiä, HF:lla ei ollut tarvetta koittaa.
Ok en aikoinaan pyörinyt just 28Mc:llä vaikka olikin trappi dipoli.Kesän Es-kelit "kympillä" eli 28MHz taajuusalueella on ihan peruskauraa
Mä olen aikoinaan näitä antenneja rakentanut useamman, 8m onkivavan kanssa pystyyn ja hyvin toimii:
27MHz retkiantennin rakentelua En tiiä pitäiskö laittaa taas takapihan pihlajaan pystyyn, kun koksi menee edelleen ikkunakarmin läpi? Onko pk seudulla nykyään mitään aktiviteettia LA / pmr446 tai RHA68 taajuuksilla?
Hertsit jää tuossakin vähän vajaaksi ajatellen wlan ja mobiiliantenneja, valitettavasti seuraava malli näyttää olevan melkein satskun kalliimpi.Parin viikon päästä olisi tarkoitus laittaa uudempaa mallia NanoVNA:sta tilaukseen, koska nykyinen ei yllä kuin 900MHz saakka.
Toki tämäkin riittäisi, mutta kun on pakko saada parempaa mittauslaitetta
NanoVNA-H Vector Network Antenna Analyzer 10KHz-1.5GHz MF HF VHF UHF W/ Shell SD Card Slot Supprt 32G Digital Nano VNA-H Tester - AliExpress 1420
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
En minäkään mikään ekspertti noissa smithin kartoissa ole mutta sillä pääsee jo pitkälle että muistaa seuraavat asiat:Hertsit jää tuossakin vähän vajaaksi ajatellen wlan ja mobiiliantenneja, valitettavasti seuraava malli näyttää olevan melkein satskun kalliimpi.
Nuo schmithin kartat on jänniä..... kunhan vaan oppis ymmärtämään
edit:smitin kartalla voidaan tarkastella signaalin reaktiivisia komponentteja 1/2 lambdan jaksolla /välein (meniköhän oikein)
Alimittaseksi se toi 3GHz myös jää, jos wifi antenneja alkaa mittailee tai ite ainakin oon tuosta antiikkisesta 2.4GHz wifistä siirtyny jo aikapäivää sitten pois...Itse mietin NanoVNA:ta hankkiessani että olisinko ottanut sen 3GHz asti kykenevän mutta otin kuitenkin vain tuon 1.5GHz mallin. Täytyy sanoa, että näin jälkeenpäin hieman harmittaa, olisi voinut mobiili- ja wifiantennejakin mittailla tuolla paremmalla. Töissä kun joutuu aina välillä ihmettelemään mobiilireitittimien signaaliongelmia niin olisi ainakin niitä antenneja voinut vähän testailla ja vertailla. No, tuli sitten säästettyä pari-kolmekymppiä vähän tyhmässä paikassa...
Juu, niinhän se jää jos noita korkeampia wifi-taajuuksia pitäisi mittailla. Tuossakin olisi lähinnä ollut IoT-käikäleet mittauskohteena, niistä kun monet eivät vielä osaa muuta kuin 2.4GHz verkkoa käyttää. Itsellänikin on kaikki muut Wifi-laitteet 5GHz-verkossa mutta IoT-laitteille on oma 2.4GHz verkko koska ainakin 2/3 omista IoT-laitteista ei osaa käyttää muuta kuin 2.4GHz verkkoa.Alimittaseksi se toi 3GHz myös jää, jos wifi antenneja alkaa mittailee tai ite ainakin oon tuosta antiikkisesta 2.4GHz wifistä siirtyny jo aikapäivää sitten pois...
Radioamatöörisatelliiteilla on tullut pidettyä radioyhteyksiä ja kuunneltua telemetriaa vuosituhannen alkupuolelta alkaen. Tosin nämä toimivat pääsääntöisesti 145 ja 435 MHz taajuusalueilla ja antenneina käytetään yagiantenneja.Onkos täällä muuten satelliittiharrastajia foorumilla? Mulla on tuollainen metrinen lautanen xy-rotaattorin päällä ja sääsatelliitteja sillä jahtailen silloin kun jaksan. Siinä on tällä hetkellä L-bandin eli 1,7 GHz antenni, mutta olen rakennellut siihen myös 2,2 GHz S-bandin antennin. Tavoite olisi joskus päästä X-bandille, mutta se vaatii lisää elektroniikkaa mikä maksaa rahaa ja en oo ihan vielä varma että viitsinkö investoida niihin.
Joskus muutamia vuosia sitten koetin käsivaralla seurailla näitä 70cm/2m amatöörisatelliitteja, mutta se homma jäi melko nopeasti. Ja lähettämistä en oo muutenkaan koettanut vaikka amatöörin luvat löytyy. Yksi isompi 1,8 m satelliittilautanen mulla on suunnattuna QO-100 Es'Hailiin, mutta siinäkään ei ole kuin vastaanotto-LNB.Radioamatöörisatelliiteilla on tullut pidettyä radioyhteyksiä ja kuunneltua telemetriaa vuosituhannen alkupuolelta alkaen. Tosin nämä toimivat pääsääntöisesti 145 ja 435 MHz taajuusalueilla ja antenneina käytetään yagiantenneja.
Vieläkös siellä on kaikumikit, "imurit" ja roskakorit käytössä?58asemaa nytkin kuitattiin uudenmaan rinkiin 28usb.
Ei toi harrastus ihan kuollutta ole.