Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan sulla WFM valittuna ja mikä SDR-tikku käytössä?Kyl täs nyt jotain muutakin häikkää on, kun en saa edes normi FM radioasemia kuulumaan tuolla, kohinaa vain. Kaikki asetukset pitäisi olla prikulleen ohjeen mukaan. Tai sitten tuo antenni tosiaan on surkea, mutta menee jo vähän liian yli surkean.
Onhan sulla WFM valittuna ja mikä SDR-tikku käytössä?
Normi FM ei kuulu, koska siinä on niin kapea kaistanleveys.
Tökkää siihen antenniliittimeen pelkästään joku rautalanganpätkä.Aikalailla samat asetukset meillä on, paitsi tuo RF Gain on mulla melkein täysillä. Kokeilin tätä purkkia muuten tabletille ja Android SDR softalle, valitti, että tabussa ei riitä tarpeeksi virtaa purkille eikä suostunut käynnistymään. Pitäisi olla kuulemma omalla virralla oleva hubi mihin liittää. Joissain kuvissa kyllä nähnyt ainakin tämän toimivan ihan kännykälläkin??
Saatko muuten sinä tai kukaan muukaan lisättyä tähän valikkoon noita taajuusalueita, ohjelman sekoamatta?
Tökkää siihen antenniliittimeen pelkästään joku rautalanganpätkä.
Kyllä sillä pitäisi kuulua normi radiokanavat ja saisit poissuljettua mukana tulleen antennin vian.
Mulla tommoinen antenni, mutta en ole testannut sitä koskaanTäytyy kokeilla eri vaihtoehtoja tuohon antennin tilalle. Harmittaa, kun kerkesin jokin aika sitten hävittää kaikki skanneriantennit pois. Onko muuten tällaisesta antennista kokemuksia kellään?
Moonraker Gscan 2
Mulla on samanlainen, ebaysta skyscan nimellä, 25e. Ei nyt mikään ihan loistava, mutta ei ihan kuurokaan. Oli jonkin aikaa talon katolla niin lähes ok. Ei nyt enää käytössä.T
Täytyy kokeilla eri vaihtoehtoja tuohon antennin tilalle. Harmittaa, kun kerkesin jokin aika sitten hävittää kaikki skanneriantennit pois. Onko muuten tällaisesta antennista kokemuksia kellään?
Moonraker Gscan 2
Aikalailla samat asetukset meillä on, paitsi tuo RF Gain on mulla melkein täysillä. Kokeilin tätä purkkia muuten tabletille ja Android SDR softalle, valitti, että tabussa ei riitä tarpeeksi virtaa purkille eikä suostunut käynnistymään. Pitäisi olla kuulemma omalla virralla oleva hubi mihin liittää. Joissain kuvissa kyllä nähnyt ainakin tämän toimivan ihan kännykälläkin??
Saatko muuten sinä tai kukaan muukaan lisättyä tähän valikkoon noita taajuusalueita, ohjelman sekoamatta?
Mulla sama tuossa räystään reunassa. Hoitaa hommansa lähimmälle toistimelle 10 kilsan päähän.Mulla on tämmöinen ja sillä voi myös lähettää.
SDRSharpin scanneriplugari on kyllä ainakin itselläni ollut aina kaatumatautinen ja tosi herkkä asetuksista mitä skannaa.
Mistäs sinä näet nuo kaistan leveydet? En muista nähneeni ainakaan sharpilla yhtään 25kHz kaistan lähetystä. Ja toisaalta 25 kHz steppi rajoitaa kaistan 12.5 kHz:iin.Taisi se yksi ainoa radioamatööritoistin fm-puolella olla tuolla 12.5KHz kaistalla (mainitaan kapea FM) ja loput on 145MHz/434MHz FM 25KHz.
Sekä DMR-lähete amatöörikäytössä 25KHz, joka jakaantuu kahdeksi 12.5KHz läheteeksi siis tuolla yhdellä taajuudella
voi olla kaksi puhelua samaan aikaan.
Hmm tuossa kuvassahan näkyy juuri. Sharp sanoo 12.5 kaistanleveys.
Joo samaa mieltä toki. Stepit 25 kHz. Eikä ongelma ole steppien vaihtaminen tai kaistan leventäminen. Mutta esim yllä olevassa kuvassa lähete näyttää 12.5 levyiseltä. Mutta kävinpä myös 2m toistimella katsomassa niin lähetä näyttää tosiaan 25 kHz:n levyiseltä. Että seison korjattuna etten olisi nähnyt 25 kHz:n levyisiä kaistoja.Vaihdappa moodia tuosta NFM -> WFM. Ja koita sen jälkeen onnistuuko Step sizen muuttaminen 25KHz ja bandwidth 25 000
Ja Suomessa edelleen normi radioamatööritoistimella käytettäessä on 25KHz eli Suomessa noudatetaan edelleen pääasiassa
25 kHz kanavajakoa myöskin suorilla kanavilla
JA tuossakin joku ajatus häiriö. Mahtuuhan ne toki.Ja toisaalta 25 kHz steppi rajoitaa kaistan 12.5 kHz:iin.
Niin taitaa olla ja sitä paremmalla syyllä hyvä olla kuulolla.Nythän on joku ww ssb kisaviikonloppu menossa. Maailman suurin ssb contest mainostavat.
Sen lisäksi kun on 34" kaareva näyttö 3440x1440 resollaHyvännäköistä tuo consolen näyttö. Silmäkarkkia.
Sen kanssa on hyvä olla Nvidian kortti, koska se osaa hyödyntää GPU:n Cudaa.Mulla ei ole ollut consolea aikoihin. Muistelen sen olleen melkoinen cpu rohmu. Tosin mulla ihan perus i3 prosulla oleva pöytäkone.
Download
I want it all, I want it now!
Download - SDR-Radio.com - Software Defined Radio
Download the latest release of SDR-Radio.com Ltd.'s software defined radio. Access new features, bug fixes, and support development by donating. Available for Windows 32-bit and 64-bit.www.sdr-radio.com
Sen lisäksi kun on 34" kaareva näyttö 3440x1440 resolla
Mulla on samanlainen, ebaysta skyscan nimellä, 25e. Ei nyt mikään ihan loistava, mutta ei ihan kuurokaan. Oli jonkin aikaa talon katolla niin lähes ok. Ei nyt enää käytössä.
Joo ja tullit tulee vielä ebay kaupoissa lisäksi. Mutta mutta toi on siis olevinaan tuommoinen yleis antsa ja vaikka siinä esim luvataan että alkaen 25MHz niin eipä sillä kuule LA lähetyksiä.Tuossa ei liene postikuluja?
Äkkiseltään katsottuna, Suomesta tilattuna, postikuluineen ~54€, Ebaysta posteineen ~42€, ei enää kovin suuri hintaero ja tulisi (ehkä) puolta nopeammin kotimaasta.
Saattaisi ehkä kuulla jos antennin ja SDR-radion välissä olisi samanlainen antennivahvistin kuin Miniwhip antennissa. Tiedä sitten minkälaisella kohinalla tulisi.Joo ja tullit tulee vielä ebay kaupoissa lisäksi. Mutta mutta toi on siis olevinaan tuommoinen yleis antsa ja vaikka siinä esim luvataan että alkaen 25MHz niin eipä sillä kuule LA lähetyksiä.
Jaa en tunne minwhippiä tarkemmin, jotenkin olen kuvitellut sen välipoksin olevan vaan virran syöttö antennille. Mutta LNA:lla voisi tosiaan saa pikkaisen nostettua signaalitasoja, eikä LNA:t paljoa kustanna. Sitä en tiedä onko tuossa @Kasi n SDR:ssä bias-t syöttöä, mutta ei nekään paljoa maksa. Taisi itse asiassa olla minullakin LNA välissä kun viimeksi tuota skyscan:ia käytin. Ehkä siksikin jäi melkein positiviinen mielikuva siitä. Joo LNA kannattaa hankkia.Saattaisi ehkä kuulla jos antennin ja SDR-radion välissä olisi samanlainen antennivahvistin kuin Miniwhip antennissa. Tiedä sitten minkälaisella kohinalla tulisi.
Kokeilepa siirtää se SDR-tikku muutaman metrin päähän tietokoneesta USB-jatkokaapelilla. Tietokoneen lähellä on kaikenmoista pörinää, joka nostaa radion kohinatasoa huomattavasti. Itse sain tällä kikalla kuulumaan vähän kaikenlaista. Tikun HF-modauksen jälkeen en kytkenyt antennin ja tikun väliin mitään LNA:ta, vaan HF-antennivirittimen eli tunerin. Parhaimmillaan sain hyvillä radiokeleillä kuulumaan sähkötystä Kaliforniasta asti. Antennina oli Bilteman FM-lapamatoantenni kiinnitettynä seinään lämpöpatterin nousuputken kohdalle (kapasitiivinen kytkentä). Paikkana Helsingin keskusta, ensimmäinen kerros.Kyl täs nyt jotain muutakin häikkää on, kun en saa edes normi FM radioasemia kuulumaan tuolla, kohinaa vain. Kaikki asetukset pitäisi olla prikulleen ohjeen mukaan. Tai sitten tuo antenni tosiaan on surkea, mutta menee jo vähän liian yli surkean.
Kokeilepa siirtää se SDR-tikku muutaman metrin päähän tietokoneesta USB-jatkokaapelilla. Tietokoneen lähellä on kaikenmoista pörinää, joka nostaa radion kohinatasoa huomattavasti. Itse sain tällä kikalla kuulumaan vähän kaikenlaista. Tikun HF-modauksen jälkeen en kytkenyt antennin ja tikun väliin mitään LNA:ta, vaan HF-antennivirittimen eli tunerin. Parhaimmillaan sain hyvillä radiokeleillä kuulumaan sähkötystä Kaliforniasta asti. Antennina oli Bilteman FM-lapamatoantenni kiinnitettynä seinään lämpöpatterin nousuputken kohdalle (kapasitiivinen kytkentä). Paikkana Helsingin keskusta, ensimmäinen kerros.
Miten antenni on sijoitettu? Onko ikkunalaudalla asunnon ulkopuolella?
Sulla taitaa siinä softaradiossa olla kaksi antenniliitintä ja jos on, tarkista että olet kytkenyt oikeaan paikkaan.
Miten nämä asetukset?
"Sampling Mode" pitää olla oikein valittuna ja kannattaa ruksittaa "Tuner AGC" täppä.
Kyllähän se antenni pitäisi saada ikkunalaudalle, että saisi maatasoa eikä ottaisi niin herkästi häiriöitä kodin laitteista.
Itselläni menee koaksiaalikaapelit nätisti ikkunan alta tiivisteiden välistä.
Kannattaa tarkistella SDRConsolesta onko siellä AGC päällä jos se voisi aiheuttaa äänen säröytymistä.
Onhan modesta BC-FM valittuna?
Kaupoissa saattaa radioiden lähetystehot olla 0.5W tietämillä, joten pitäisi olla aika lähellä jotta ne saisi kuuluville.No ei ollut se auttoi. En ole vielä päässyt ihan tutuksi tän Consolen kanssa.
Tässä on kilometrin säteellä kauppoja vaikka mitä, joissa käytetään Pmr puhelimia, mut en ole niitä yhtäkään saanu kuulumaan. Kaikenlaiset datasignaalit tulee kyllä voimakkaana ja kirkkaasti.
Kaupoissa saattaa radioiden lähetystehot olla 0.5W tietämillä, joten pitäisi olla aika lähellä jotta ne saisi kuuluville.
Kannattaa harkita jonkun esim. Baofeng käsikapulan hankkimista ja tallentaa sinne PMR-puhelimien taajuudet.
Käsiradiota voi pitää vaikka takin sisällä piilossa jos käytössä on korvanapit ja kuunnella sitä kautta henkilökunnan keskusteluja
Tuolta kannattaa etsiä vaikka paikkakunnan mukaan mielenkiintoisia taajuuksia mitä siellä voisi kuulua.
Suomen taajuuslista 2000
taajuuslista.g.iki.fi
Muistaakseni olen kerran kokeillut vuosia sitten OTG-kaapelin kanssa puhelimella, mutta en enää muista miten siinä sen kanssa kävi.Oletko muuten @living_death kokeillut puhelimen tai tabletin kanssa näitä? Minulla tuo tabletti ainakin heti valitti virranvähyyttä, että pitäisi olla suora virta SDR laitteelle. ei suostunut ohjelma edes lähtemään kuuntelemaan taajuuksia.
Muistaakseni olen kerran kokeillut vuosia sitten OTG-kaapelin kanssa puhelimella, mutta en enää muista miten siinä sen kanssa kävi.
Minä olen kokeillut RTL-SDR-palikkaa puhelimella OTG-kaapelilla. Ainakin parin Samsungin puhelimen kanssa toimi ihan hyvin mutta akku kyllä kului melkoista tahtia eli kaipaa jotain ulkoista sähkönlähdettä tai jää kuuntelut varsin lyhyeksi. Wanhassa tabletissa ei puhti riittänyt ei ei jaksanut antaa virtaa SDR:lle.