Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tulipa äsken käytyä tenttimässä K- ja T1-moduulit.
Läpi molemmat, T1 rimaa hipoen. Postin lakko nyt jumittaa paperien siirtoa, mutta pikkuhiljaa asemaa kohti.Menikö läpi? Sit vaan heti hakemaan Trafilta tunnus?
Tunnen tuon omaan niskaan tarttumisen vaikeuden hyvin. Tämänkin tenttihomman aloitin keväällä jo ja sitten se jotenkin taas jäi. Nytkin piti aloittaa uudelleen alusta asti käymään noita oppimateriaaleja läpi. Aloitus oli vaikeinta, kesken jättäminen helpointa. ZemppiäOmavalintainen kutsumerkki taitaa sitten maksaa 170,75€.
Mulla olisi jo hyvä kutsumerkki mielessä, kun vaan saisin itseäni niskasta kiinni ja kävisin tenttimässä jo maksamani K- ja T1 moduulit.
Kannattaa varmaan liittyä Facebook -ryhmiin ja tiedustella sieltä.
Käsilänkyt varmaan aika harvinaisia nykyään ja sitten vielä pitäisi olla AM/FM 40-reikäinen laite.
Kaverilla saattaisi olla jos kysyn.
LA-PUHELIN KÄYTTÄJÄT
La-Harrastus
RTL-SDR Finland
Itsellä on Lafayette Urano pari kpl mutta normi piiskalla ei välttämättä pääse 500m kuuluvuuteen.Mikä olisi hyvä ja halpa kädessä pidettävä cb(la) radio?
Jos pelaisi edes 500m matkalla, plussaa olis jos sais ladattua tupakansytyttimestä(12v) ja pistorasiasta.
Pääasiallinen käyttökanava olis 15 tai 19 am.
Omavalintainen kutsumerkki taitaa sitten maksaa 170,75€.
Mulla olisi jo hyvä kutsumerkki mielessä, kun vaan saisin itseäni niskasta kiinni ja kävisin tenttimässä jo maksamani K- ja T1 moduulit.
Löytyy myös Panther - merkkisenä. Paras, mitä markkinoilta olen löytänyt. Osassa on akun liittimien vieressä liitin ulkoiselle antennille. Autokäytössä tullut käytettyä ulkoista antennia. Halpaa, hyvää ja pientä käsilälläriä en ole vielä löytänyt. Tekniikkakin niin ikivanhaa, että ärsyttää, mutta pakko jaksaa jos aikoo keskustella automiesten ja kaivinkonekuskien kanssa.Itsellä on Lafayette Urano pari kpl mutta normi piiskalla ei välttämättä pääse 500m kuuluvuuteen.
Löytyy president merkkisenä myös sama laite ja saa tupakansytytin adapterin sekä suoran akun tilalla tulevalla tupakansytytin adapterilla.
Itse käytän niitä välillä töissä missä ei löydy kiinteä laitetta tai ovat rikki.
Akunkesto riittää ainakin 12h hyvin.
Itsellä on Lafayette Urano pari kpl mutta normi piiskalla ei välttämättä pääse 500m kuuluvuuteen.
Löytyy president merkkisenä myös sama laite ja saa tupakansytytin adapterin sekä suoran akun tilalla tulevalla tupakansytytin adapterilla.
Itse käytän niitä välillä töissä missä ei löydy kiinteä laitetta tai ovat rikki.
Akunkesto riittää ainakin 12h hyvin.
Oliko vaikeat tentit arx-järjestelmään verrattuna?Sain tuossa itekki tentit läpi (K-moduuli ja T1-moduuli), niin enään vaan puuttuu Trafilta oman tunnuksen haku.
Oliko vaikeat tentit arx-järjestelmään verrattuna?
Mulla on kumpikin maksettuna, mutta en ole usakaltanut mennä tenttiin
Tentit ymmärtääkseni tulostetaan tuolta arx-järjestelmästä. Niitä kannattaa kyllä tehdä harjoituksina ja käydä sitten oikeat ja väärät vastaukset läpi niin tulee tutuksi. Siellä on vähän semmoisia kompakysymyksen tapaisia juttuja. Ja muistaa, että aina on vähintään yksi plussa vastauksissa.Oliko vaikeat tentit arx-järjestelmään verrattuna?
Mulla on kumpikin maksettuna, mutta en ole usakaltanut mennä tenttiin
Tentit ymmärtääkseni tulostetaan tuolta arx-järjestelmästä. Niitä kannattaa kyllä tehdä harjoituksina ja käydä sitten oikeat ja väärät vastaukset läpi niin tulee tutuksi. Siellä on vähän semmoisia kompakysymyksen tapaisia juttuja. Ja muistaa, että aina on vähintään yksi plussa vastauksissa.
Itse odottelen yhä tunnuksia. Ja traficom sivuillakin jotain remonttia ollu jo pari viikkoa.
Se haku siellä traficomin sivuilla oli mulle vähän epäselvä. Siellä oli joku heti voimaan tuleva tunnus ja sitten käsittelyä vaativa tunnus. Taisin valita sen käsittelyä vaativan, mutta en kuitenkaan omavalintaista tunnusta. Eikä siitä hausta tullut mitään kuittausta, enkä enää päässyt sinne sivullekkaan. Että vähän jäi mulle epäselväksi. Saattoi olla niin, että tuo traficomin päivitys alkoi juuri tuolla hetkellä. En vaan sitä silloin huomannut.Arxin kautta ne tulostaa juuri ne kokeet ja sinnehän ne tulokset myös ilmaantuvat. Ja mikä tärkein, että hätäliikenneosiossa ei ole liikaa väärin eli maksimissaan 4 väärin tai K-moduuli on hylätty automaattisesti. Ei se auta, jos saa esim. 55, jos on 5 väärin hätäliikenneosiossa.
Riippuu, ootko hakenut omavaltaista tunnusta eli tuossa kestään pidempään ja heti voimaan tuleva tunnus (maksettu heti pois) saa ruveta käyttelemään heti. Vissiin vieläkin huolto menossa, että joutuu vaan odottelemaan.
Tentit ymmärtääkseni tulostetaan tuolta arx-järjestelmästä. Niitä kannattaa kyllä tehdä harjoituksina ja käydä sitten oikeat ja väärät vastaukset läpi niin tulee tutuksi. Siellä on vähän semmoisia kompakysymyksen tapaisia juttuja. Ja muistaa, että aina on vähintään yksi plussa vastauksissa.
Itse odottelen yhä tunnuksia. Ja traficom sivuillakin jotain remonttia ollu jo pari viikkoa.
Joo. Marraskuun 12 tehty tentit, eikä uskalla henkeä pidätellä että jouluksi ehtisi.Näyttää vieläkin olevan joka toinen päivä remontissa eli eivät vissiin oo saaneet korjattua kunnolla.
Kokemusta ei ole, mutta kun DMR tukari ja 2m tukari on tuossa alle 10 kilsan päässä niin kiinnostaisi kyllä. Olen vähän harkinnut käsikoneen hankintaa ja se voisi olla DMR kone samalla.Kuinka paljon porukka käyttelee DMR-ominaisuutta radioamatöörilaitteissa?
Joo. Marraskuun 12 tehty tentit, eikä uskalla henkeä pidätellä että jouluksi ehtisi.
Kokemusta ei ole, mutta kun DMR tukari ja 2m tukari on tuossa alle 10 kilsan päässä niin kiinnostaisi kyllä. Olen vähän harkinnut käsikoneen hankintaa ja se voisi olla DMR kone samalla.
FinDMR-verkko on yhteydessä Brandmeister-verkkoon, jonka kautta on mahdollisuus pitää radioamatööriyhteyksiä myös ulkomaisten asemien kanssa. Tämän kaltaisen liikennöinnin osalta ovat voimassa Suomen sekä kansainväliset radioamatöörisäännöt.
Tuli vielä mieleen kun vuosi alkaa olla lopuillaan, että onkohan tuo asemaluvan vuosimaksu kalenterivuodesta vai tuleeko maksu vuoden välein? Ei huvittaisi turhaan maksaa traficomille, kun palvelukin tuntuu tökkivän.
Tuli vielä mieleen kun vuosi alkaa olla lopuillaan, että onkohan tuo asemaluvan vuosimaksu kalenterivuodesta vai tuleeko maksu vuoden välein? Ei huvittaisi turhaan maksaa traficomille, kun palvelukin tuntuu tökkivän.
Ei ole kalenterivuosi, kun oma viimeisin laskutuskausi on 1.2.2019-31.1.2020
Ööö, mistä katsoit tuon, jos sulla ei vielä ole asemalupaa.Mitä itse äsken katselin, niin mulla näytti olevan tuo väli 3.1.2020-31.1.2021 eli pitää hakea se tunnus
Ööö, mistä katsoit tuon, jos sulla ei vielä ole asemalupaa.
Laskutuskausi
03.01.2020 - 31.01.2021
Espanjalainen vahvistin viittaa melko vahvasti Televesin suuntaan, eikä ne nyt kuitenkaan mitään halvimpia laitteita ole.Tää on tätä, kun hommataan halvinta mitä löydetään ja onkohan säädetty tasot suunnilleen täysille? Ja hyvässä lykyssä toimii oikein sen just takuuajan sekä eikä yhtään pidempään kunnolla.
Mun ymmärtääkseni kuuntelu onnistuu pelkästään pääkanavilla, mutta lähetys vaatii sen alikanavan liipaisimen ohjelmoinnin, jotta voi keskustella alikanavia käyttäen.Moikka aika uusi näissä PMR446 jutuissa.
mietin että riittääkö jos baofengii ohjelmoi chirpilla kuunteluun vain 16 pääkanavaa,
vai tarviiko olla kaikki kanavat erikseen.
ESIM jos on pääkanava2 ja alikanava7 niin kuuluuko se pelkällä 16kanavan paketilla?
Laitoin liitteet csv tiedostoina Driveen ja ne aukeaa myös chirpilla.
Luureina on BF-UV9R Plus ja BF-UVB2 Plus
https://drive.google.com/open?id=14sqn8VBTg4XxpSFdMBYOyBSjawvjdxA4
https://drive.google.com/open?id=1gl3J2Qa49sPSsNoMiWs98MBmknPTjA8P
Espanjalainen vahvistin viittaa melko vahvasti Televesin suuntaan, eikä ne nyt kuitenkaan mitään halvimpia laitteita ole.
Eikä ole säädetty liian kovallekaan, kun kerran TV toiminut ihan normaalisti.
No eipä nuo alcadin vahvistimetkaan mitään halpiksia ole.Sen verran, että antennivahvistin on/olisi Alcad AM-397
Ööö, mistä katsoit tuon, jos sulla ei vielä ole asemalupaa.