Radioharrastus: LA-puhelimet, PMR446-puhelimet, amatöörilaitteet, radioskannerit yms.

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Nyt ilmassa
stratosfääripallo2.JPG
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Hiukan hämmentyneenä olen lukenut näitä ketjuja tukiasema -termin määrittelyistä. Eli jos hommaan vaikka normi mobile CB:n, siihen virtalähteen, antennipiuhan, ja antennin taloni katolle, onko se tukiasema? Ja jos on, vaatiiko se jotain lupia/maksuja? Koskeeko sama asia RHA68 radion kohdalla?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tukiasema on kiinteä asema, ei liikkuva asema kuten esim. autoasema tai käytössä oleva käsiradio (toki käsiradion voi myös monesti kytkeä tukiaseman antenniin).

Itsellänikin on tukiasema, vaikka antenneita on ripoteltuina ikkunalaudalle ja parvekkeen kaiteeseen.

LA- ja RHA68 radiot ovat lupavapaita, kuten myös PMR446-radiot.

Kerrostaloissa ei saa laittaa antennia talon katolle ilman lupaa ja usein isännöitsijä vaatii lisäksi vakuutuksen ja pitää olla tarkat suunnitelmat antennin kiinnityksestä sekä kaapelien viemisestä.

Oman talon katolle taas ei tarvitse mitään erillisiä lupia pyytää mistään. Senkun vaan vie sinne.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Juu, kyseisten radioiden lupavapaat taajuudet on tuttu asia, mutta olen toisilla foorumeilla seuranut keskustelua ko. kiinteiden asemien luvallisuudesta. Traficomiltakin on tullut asiasta hyvin epämääräisiä ohjeistuksia. Eli en nyt halua sekoittaa tähän asiaan HAM-asemia varsinaisesti.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Toki voi olla, että olen vain sekoittanut lankoja tehokkaasti, kun on tullut taas innostuttua aihepiiristä näin yleisesti. :)
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Minkälaista tietoa tai ohjeistusta olet saanut kiinteistä tukiasemista?
Sehän tässä onkin. Hyvin ristiriitaista informaatiota, johon ajattelin täällä saada selkeytystä. Eli tarviiko lupavapaiden CB/RHA68 -kiinteiden tukiasemien olemassaololle hakea jotain lupia, tai maksella jotain vuosimaksuja.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
864
Ehkä kannattaa kysyä suoraan Traficomilta niin ei jää tulkinnan varaa. :x3:
 
Viimeksi muokattu:

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
256
Kävin tuon MPK:n kurssin keväällä. Lupasivat siitä 3 kertausharjoitusvuorokautta. Miten ne pitäisi näkyä?
Kirjautumalla MPK:n sivuille samoilla tunnuksilla, joilla ilmoittauduit kurssille, näet MPK:n kursseista kertyneiden kertausharjoitusvuorokausien määrän. MPK siirtää tiedot jollain viiveellä Puolustusvoimille ja sieltä tiedon saa kysymällä aluetoimistosta:

Mistä saan tietää, paljonko minulla on ylennykseen oikeuttavia kertausharjoitusvuorokausia?

Ole yhteydessä omaan aluetoimistoosi tai käy aluetoimiston asiakaspalvelupisteessä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tämä juur. Eli mulla voisi olla kiinteä RHA68 asema, mut täytyykö mun teknisesti jotenkin rajoittaa pääsyäni erikoislupaa vaativille kanaville? Vai luvata vain käsi raamatulla, että en käytä niitä ilman lupaa?
Anna palaa, mutta pidä kuitenkin lähetystehot sallituissa, miten ne on kanavakohtaisesti määritelty.

RXTX:n kanavajakoa käytetään tällä hetkellä yleisesti ja en tiedä mistä Traficom on pieraissut ihan oman kanavajaon, jota kukaan ei edes käytä, tai jos käyttää, niin kaikki keskustelevat eri kanavilla kuin pitäisi.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Joo, en nyt mikään "lawful good" ole muutenkaan, mutta jos nyt alkaa jotain käsipeliä vaativampaa järjestelmää rakentaa, niin on nuo pykälätkin hyvä ainakin tiedostaa. Fiksu käyttäytyminen on tietysti se tärkein juttu. Säännöthän on tunnetusti urpojen takia laadittu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 414
Anna palaa, mutta pidä kuitenkin lähetystehot sallituissa, miten ne on kanavakohtaisesti määritelty.

RXTX:n kanavajakoa käytetään tällä hetkellä yleisesti ja en tiedä mistä Traficom on pieraissut ihan oman kanavajaon, jota kukaan ei edes käytä, tai jos käyttää, niin kaikki keskustelevat eri kanavilla kuin pitäisi.
Tuo RHA68:n kanavajako on kyllä aika hämäävä kun on kaksi eri listaa, Ficoran aikanaan määrittämä kanavajako ja "metsästäjäkanavajako" eikä kumpikaan taida edes olla taajuusjärjestyksessä. Aina pitää tietää kumpaa numerointia käytetään. Tosin, tuo Ficoran eli nykyisen Traficomin kanavajako ei taida paljon muualla esiintyä kuin Traficomin sivuilla, melkein kaikkialla muualla käytetään tuota toista kanavajärjestystä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tiiliskivi tuli ja toi ei kuuntele mitään, edes miniwhip antennilla, millä olen saanut jenkkejä ja japania tänne FT8:lla.

WhatsApp-Kuva 2023-09-15 klo 12.53.06.jpg
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Tiiliskivi tuli ja toi ei kuuntele mitään, edes miniwhip antennilla, millä olen saanut jenkkejä ja japania tänne FT8:lla.
Äsh harmillista, toivottavasti tuo QRP ei ole enne (Tarkoittaa Q-lyhenteillä pientä tehoa tai tehon pudotusta)

Oletko koittanut tuota antenniviritintä FT8:n kanssa?
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
314
Laitoin tän tietoturvaan, mutta ehkä tämä lanka on kuitenkin lähempänä aihetta. TETRA luento.
All cops are broadcasting
Tosta kannattaa katsoa esitys tai powerpointit tai jopa lukaista koko paperi, avaa kyllä mielenkiintoisesti sitä miten näitä järjestelmiä murretaan. Pääpointit ymmärtää vaikka ei ole tietoturvan guru. Paljon työtä joutuivat tekemään.

Mut eipä silti kannata riemuita että nyt päästään kuuntelemaan taas poliisiradiota, passiivinen hyökkäys toimii vaan TEA1 kryptausta vastaan mitä tuskin käytetään virvessä. Muut hyökkäykset on vaativia aktiivisia hyökkäyksiä ja ne voidaan korjata firmware päivityksillä.

TEA1 hyökkäykseenkään ei julkaistu mitään valmista koodia. Ja mites on, uskaltaisivatko nuo sdr/skanneriohjelmien tekijät laittaa sellaista edes tuotteisiinsa mukaan? :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 414
Vielä ei ole tullut kokeiltua. Hyvältä näyttää tuo Spectrum modi. Itellä 27- versio muutamalla modilla.
Sama vika, vielä ei ole tullut kokeiltua. Noita uusia modifirmiksiä on tullut kuin sieniä sateella, olisi monta mielenkiintoista versiota mutta pitäisi vaan päättää mitä lähtee kokeilemaan kun ei viitsisi ihan jokaista kokeilla. Joissakin näyttäisi olevan aika mukaviakin featureita, kuten että kanavapaikan nimi ja taajuus näkyy samaan aikaan, parikin erilaista spektriä jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Mitäpäs tälle projektille kuuluu?
Itse tässä tällä hetkellä alkanut yhdellä tikulla seuraamaan sääpalloja. Jos vaikka tulisi tarpeeksi lähelle niin voisi lähteä jahtiinkin.:)

Linkki sondehub sivulle
Hitaasti hyvä tulee. Näyttö vaihtui 10" ja gps tuli myös hommattua. Autossa kalusto ei ole juuri ollut kun pitää testailla kaikenlaista ja sisätiloissa on mukavampi.
Eli nyt on ominaisuuksia ilmailutaajuuksien scannaus ja adsb karttanäyttö gps:llä keskitettynä.
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Jaa se linkitys alkuperäiseen ei tullutkaan. Eli vähän aikasempaa juttua.
Vähän asennuksia autoon.

Tällainen roju läjä pitäisi upottaa autoon.

Sinnehän ne alkaa ettimään paikkaansa.

Pieniä teknisiä haasteita tuon win 11 pron kanssa ilmeni. Ei pysy kännykällä jaetussa netissä vaan hukkaa wifin jatkuvasti. Samaa tekee kotiverkossakin mutta harvemmin. Syytän toistaiseksi intelin wifiä mikä tuossa on.
Näytölle on tulossa teline maailmalta ja saattaa tuo 7" muuttua vielä isompaan kun ei ikänäöllä meinaa saada tekstistä selvää.
Kunhan tuon saan toimimaan kunnolla niin otan jonkinlaisen videon.
Bluetoothin kautta sain sentään sdr sharpin kuulumaan jo auton omista kaiuttimista. Vähän oli heikot radio kuuluvuudet vaan betonilla ympäröidyllä parkkipaikalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Jaa. No nyt alko kiinnostaa laittaa kolmaskin antenni samaan systeemiin. Noin 400 mhz niin saisi pallotkin näkymään ja voisi skannailla markettien puheita. :geek:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
628
Mulla oli hetken win11 tuossa mun dellin 5070 thin client koneessa, mutta se rouhi cpu:ta tyhjäkäynnilläkin, nii palasin win10 käyttäjäksi.
Mutta hyvä setuppi on zoltulle tulossa. Siinä kalpenee sondi huntterit kun tuollaisella autolla tulee metsästykselle.:)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Nyt sain härvelit autoon ja testattua. Kartta ei muuten liikukkaan gps:n mukaan, mutta sijainti löytyy ja välillä kun resetoi paikan niin menee oikeaan paikkaan. Ei tosin iso ongelma kun mittakaava on kuitenkin reilu.
Videota miten toimii.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Nyt löytyi paras firmware radioon


Voi säätää itse ajan milloin taustavalot sammuvat skannatessa, kun on pysähtynyt kuuntelemaan (itse laitoin 5 sekuntia).

Aiemmin taustavalot loimottelivat koko ajan skannatessa ja vaikutti suuresti akunkestoon.

Sinkkumittari myös paras tähän mennessä ja radion valikot todella selkeät ja monipuoliset

Ohjelmointi onnistuu helposti Chromium selaimella.

Release release v0.7 · egzumer/uv-k5-firmware-custom

UVMOD
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 414
Nyt löytyi paras firmware radioon


Voi säätää itse ajan milloin taustavalot sammuvat skannatessa, kun on pysähtynyt kuuntelemaan (itse laitoin 5 sekuntia).

Aiemmin taustavalot loimottelivat koko ajan skannatessa ja vaikutti suuresti akunkestoon.

Sinkkumittari myös paras tähän mennessä ja radion valikot todella selkeät ja monipuoliset

Ohjelmointi onnistuu helposti Chromium selaimella.

Release release v0.7 · egzumer/uv-k5-firmware-custom

UVMOD
Pitipä itsekin päivittää tuo omaan radioon. Vaikuttaisi aika hyvältä, AM-vastaanoton laatukin on jollakin fiksillä saatu paaaaaljon paremmaksi, ennen EFHK ATIS -puheesta ei saanut koti-parvekkeella mitään selvää kun säröytyi niin pirusti mutta nyt on ihan selkeää. Skannaus on pirusti nopeampi ja se että näkyy sekä kanavapaikan nimi että taajuus on loistava feature.

Nyt vaan pitää koittaa opetella käyttämään tuota, on tullut pikkusen lisää toimintoja orkkisfirmikseen nähden. Pitää varmaan release noteista kaivella kaikki uudet toiminnot ja millaisilla näppäinyhdistelmillä ne löytyy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Nyt sain härvelit autoon ja testattua. Kartta ei muuten liikukkaan gps:n mukaan, mutta sijainti löytyy ja välillä kun resetoi paikan niin menee oikeaan paikkaan. Ei tosin iso ongelma kun mittakaava on kuitenkin reilu.
Videota miten toimii.
Sadealueet halusin. Tuli vähän muutakin mm. open AIP:n ilmailukartta. Nyt ei tarvitse etsiä mikä se viereisen kentän radiotaajuus olikaan.
VRS custom layers
 

Liitteet

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pitipä itsekin päivittää tuo omaan radioon. Vaikuttaisi aika hyvältä, AM-vastaanoton laatukin on jollakin fiksillä saatu paaaaaljon paremmaksi, ennen EFHK ATIS -puheesta ei saanut koti-parvekkeella mitään selvää kun säröytyi niin pirusti mutta nyt on ihan selkeää. Skannaus on pirusti nopeampi ja se että näkyy sekä kanavapaikan nimi että taajuus on loistava feature.

Nyt vaan pitää koittaa opetella käyttämään tuota, on tullut pikkusen lisää toimintoja orkkisfirmikseen nähden. Pitää varmaan release noteista kaivella kaikki uudet toiminnot ja millaisilla näppäinyhdistelmillä ne löytyy.
On ja voin luvata että on hyvä.

Laitoin heti kahteen radioon sisälle. Ekassa testasin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Hyrava
Kaveri radioamatööri sanoi, että tuo radio on SDR-radio kun sitä pääsee puikottmaan. Ehkä pitää paikkaansa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 414
@Hyrava
Kaveri radioamatööri sanoi, että tuo radio on SDR-radio kun sitä pääsee puikottmaan. Ehkä pitää paikkaansa?
Tuo ei ole samassa mielessä SDR kun esimerkiksi joku RTL-SDR on mutta kyllä tuotakin pääsee jossain määrin puukottelemaan ilmeisesti nyt aika kivasti kun saivat open source -firmiksen tuolle radiolle tehtyä. Täytyy sanoa että aika hurjaa kehitystä on ollut ja veikkaisin että näille UV-Kx -laitteille tulee aikalailla reippaassti modattuja firmiksiä tulevaisuudessakin kun keksivät mitä kaikkea tuosta saa irti.

Itselle tuo AM-puolen fiksi oli aikalailla kiva kun olen muunmuassa tuota ATIS-säätietoa kuunnellut aika paljon ja ihan sen mukaan välillä varustautunut kun olen liikkeelle kotoa lähtenyt (asun sen verran lähellä EFHK:ta että tuolta melkein tulee luotettavin säätiedote). Jotain huhuja olen kuullut että tuohon on joku saanut modattua AM/FM lisäksi esim USB-vastaanoton sun muita herkkujakin mutta eivät taida vielä olla missään yleisesti jaossa olevissa firmiksissä.

Tuossa mainitsemassasi firmiksessä oli kyllä ehdottomasti yksi parhaista featureista tuo scanlistien editoinnin helpottaminen, nyt saa "lennosta" muokattua noita scanlistejä pirun paljon helpommin kuin ennen, esim jos jonkun sääilmiön takia joku kanava nappaa kiinni skannauksessa niin sen voi ottaa muutamassa sekunnissa pois skannauksesta tms.

Niinjoo, ja nyt lähiaikoina on Hyrylässä ilmeisesti joku laiton lähetin tms kun tuntuu välillä puskevan LA-puhelintaajuuksille liki koko taajuuskaistan leveydeltä jotain musiikkia väkisin läpi. Vähän vaikuttaisi että tuo on joku tee-se-itse -lähetin kun tuo lähetteen taajuus vaihtelevan ja osuu välillä lälläritaajuuksien alapäähän ja välillä yläpäähän, riippuen päivästä. Ajelen siis usein Hyrylän läpi ja monesti on tullut jotain random-musiikkia random-PR-27-taajuuksilta ja yleensä aika laajakaistaisesti.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Jotain huhuja olen kuullut että tuohon on joku saanut modattua AM/FM lisäksi esim USB-vastaanoton sun muita herkkujakin mutta eivät taida vielä olla missään yleisesti jaossa olevissa firmiksissä.
USB-modulaatio on toiminut ainakin 0.9 -versiosta asti tuossa spectrum analyzerissa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 414
Tämä viimeisin firmis on kyllä ollut ihan loistava.

Tietenkin olisi kiva jos suoraan postaukseen kertoisit mitä uutta ja erikoista siinä on, ei aina jaksaisi kahlailla changelogeja läpi mitä kaikkea uutta ja jännää on tullut. Ja varsinkin kun 100 ja 1 eri ihmistä noita julkaisee ja kaikissa on vähän eri featuret enabloituna.

Mutta kiitoksia kuitenkin, sinä taisit sen edellisen custom-firmiksen linkittää ja se on kyllä ollut todella hyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 661
Viestejä
4 207 617
Jäsenet
70 930
Uusin jäsen
tomoslono

Hinta.fi

Ylös Bottom