Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT -ketju (Navi 31)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Aikoinaan juuri entisessä murobbssä tästä keskusteltiin aivan muidenkin komponenttien osalta ja esim emon jäähdytyksen osalta.
Yleensäkin kuinka pölyiset ja paskaiset komponentit kestää vuosien käyttötunnit.
Nuorison puuhasteluja kun toisinaan seuraa jossakin FB-ryhmissä niin tahnoja vaihdetaan kuukausittain ja putsaillaan konetta varmaan useammin kun vaihtavat puhtaita kalsareita jalkaan.

Kyllä nuo koneet tosiaan melko rajua kuritusta kestää oikein käytettynä. Se että onko se näytönohjaimen elinikä 10 vai 20vuotta on sinänsä jo merkityksetöntä koska SER jätettä se on sit kuitenkin.

Edellisellä sivulla näyttiksen kaatuilusta keskusteltu. Joten kysellään sen tiimoilta. Itsellä amd shopista ostettu 7900 xtx. Päivitin jossain vaiheessa emon ja prossun amd:n uusiin kamppeisiin strix b660-i gaming + 12600k -> A620I lightning + 7900X3D, pohjana nzxt h1 v2, johon vaihdettu corsairin platinum sf750.
Kone alkoi kaatuilemaan --> virrat pois ja kone käynnistyi gpu offline tilassa --> gpu aktivointi -> ajureiden päivitys ja homma skulas ennen uutta kaatumista.
Heitin takas vanhan emon ja prossun kaveriks ja kaatuilut loppus. Tuon 7900X3D kaverina vanhempi RX 6800XT, eikä sen kanssa ongelmia ole ollut.
Kokeilin päivittää silloin biossin, näyttiksen ajurit, disabloida igpu:n yms ilman apuja. Virtalähteitä en kyllä vaihtanut päittäin (kaksi nzxt h1 v2 kotona, joihin molempiin vaihdettu toi sf750), voisiko toi toinen corsair vaan kyykähtää herkemmin kuin toinen? Paperilla prossujen virrankulutus kuitenkin pitäisi olla käsittääkseni samaa tasoa, kokeilin myös rajoittaa näyttiksen virrankäyttöä -10% 7900X3D kaverina, tästä huolimatta kone kyykkäili.

En ole jaksanut enää koittaa parittaa tuota 7900X3D prossua ton 7900 xtx kanssa, mutta olisihan se kiva, että parempi prossu olisi pelikoneen käytössä. En jaksa uskoa, että asrockin halpis emo ois kaatuilun takana, mutta onhan sekin mahdollista. Ideoita?

Viimeksi muokattu:
Edellisellä sivulla näyttiksen kaatuilusta keskusteltu. Joten kysellään sen tiimoilta. Itsellä amd shopista ostettu 7900 xtx. Päivitin jossain vaiheessa emon ja prossun amd:n uusiin kamppeisiin strix b660-i gaming + 12600k -> A620I lightning + 7900X3D, pohjana nzxt h1 v2, johon vaihdettu corsairin platinum sf750.
Kone alkoi kaatuilemaan --> virrat pois ja kone käynnistyi gpu offline tilassa --> gpu aktivointi -> ajureiden päivitys ja homma skulas ennen uutta kaatumista.
Heitin takas vanhan emon ja prossun kaveriks ja kaatuilut loppus. Tuon 7900X3D kaverina vanhempi RX 6800XT, eikä sen kanssa ongelmia ole ollut.
Kokeilin päivittää silloin biossin, näyttiksen ajurit, disabloida igpu:n yms ilman apuja. Virtalähteitä en kyllä vaihtanut päittäin (kaksi nzxt h1 v2 kotona, joihin molempiin vaihdettu toi sf750), voisiko toi toinen corsair vaan kyykähtää herkemmin kuin toinen? Paperilla prossujen virrankulutus kuitenkin pitäisi olla käsittääkseni samaa tasoa, kokeilin myös rajoittaa näyttiksen virrankäyttöä -10% 7900X3D kaverina, tästä huolimatta kone kyykkäili.

En ole jaksanut enää koittaa parittaa tuota 7900X3D prossua ton 7900 xtx kanssa, mutta olisihan se kiva, että parempi prossu olisi pelikoneen käytössä. En jaksa uskoa, että asrockin halpis emo ois kaatuilun takana, mutta onhan sekin mahdollista. Ideoita?
Isompaa virtalähdettä.

Metallia ja blokki 7900xtx Hellhound

20241108_081736.jpg

Metallia ja blokki 7900xtx Hellhound

20241108_081736.jpg
Onhan nestemetalli hierottu myös blokin pintaan? Leikkaa muistien pädeistä muistipiirien välit pois (eli pala per piiri), muuten tuo vääntää piirilevyä kun ei pädillä tilaa puristua.

Tota töhnää on kyllä melkomoisen paljon, tulee aika sotku. Mikset vaan lakannut niitä konkkia?

Ehkä hieman väärä ketju kirjoittaa / avautua mutta minusta "päälle keskitason" näytönohjain (se ylempi keskitason näytönohjain maksaa / maksoi 250-399€, jos ei heti niin "hetken odotellen" kuten esim 900+€ julkaisussa maksaneen Vega 64 suhteen) ei pitäisi vaatia että joudut itse vetämään sen auki ja juottamaan itse lisää konkkia, lisäämään nestemetallia tai lisäämään tahnoja. Toki kun "noin 10 vuotta" kulunut tms. mutta ei todellakaan "noin parin kuukauden välein" koska valmistaja X on tehnyt "paskaa työtä".

Juu, myönnän että tein itsekin Nano r9 pienen "vaihda uusi tuuletin ja leikkaa pahvista suoja koska orkkis on paska" modin mutta siitä ei puhuta (varsinkaan kun sen sai ihan hyvin myytyä eteenpäin ja ostaja tahtoi mieluusti myös coolerin sekä pahvisen suojan orginaalin kera)... ...kun tuollaista "juotin uusia konkkia ja tein omia vesijäähyjä" tyyppisissä jutuissa se takuu varmasti menee eikä niitä ole niin helppoa enää "vaihtaa takaisin" jos tarpeen.

Viimeksi muokattu:
Ehkä hieman väärä ketju kirjoittaa / avautua mutta minusta "päälle keskitason" näytönohjain (se ylempi keskitason näytönohjain maksaa / maksoi 250-399€, jos ei heti niin "hetken odotellen" kuten esim 900+€ julkaisussa maksaneen Vega 64 suhteen) ei pitäisi vaatia että joudut itse vetämään sen auki ja juottamaan itse lisää konkkia, lisäämään nestemetallia tai lisäämään tahnoja. Toki kun "noin 10 vuotta" kun kulunut tms. mutta ei todellakaan "noin parin kuukauden välein" koska valmistaja X on tehnyt "paskaa työtä".

Juu, myönnän että tein itsekin Nano r9 pienen "vaihda uusi tuuletin ja leikkaa pahvista suoja koska orkkis on paska" modin mutta siitä ei puhuta (varsinkaan kun sen sai ihan hyvin myytyä eteenpäin ja ostaja tahtoi mieluusti myös coolerin sekä pahvisen suojan orginaalin kera)... ...kun tuollaista "juotin uusia konkkia ja tein omia vesijäähyjä" tyyppisissä jutuissa se takuu varmasti menee eikä niitä ole niin helppoa enää "vaihtaa takaisin" jos tarpeen.
Me ollaan harrastajafoorumilla. Kyllä kaikki kortit oletusasetuksin sen oman takuuaikansa toimivat. Toinen haluaa parantaa jäähdytystä ihan vaan rakkaudesta lajiin, pidetääkseen tuotteen elinikää tai ottaakseen lisää tehoja irti.

Ei mulle ainakaan riitä yhdenkään valmistajan tehtaan jäljiltä ”riittävä” vaan tahnat ja tyynyt vaihtoon, jne.

Me ollaan harrastajafoorumilla. Kyllä kaikki kortit oletusasetuksin sen oman takuuaikansa toimivat. Toinen haluaa parantaa jäähdytystä ihan vaan rakkaudesta lajiin, pidetääkseen tuotteen elinikää tai ottaakseen lisää tehoja irti.

Ei mulle ainakaan riitä yhdenkään valmistajan tehtaan jäljiltä ”riittävä” vaan tahnat ja tyynyt vaihtoon, jne.
Harrastajafoorumi mutta pakko kysyä vaihatko myös kansipahvin autosta ku ostat sen ? Että tulee salee oikean paksunen :rofl: Yhtä paljon järkeä molemmissa lauseissa.

Edit: Kyllä ne orkkisjäähyt on tarkotettu että ne toimii, tai sitten ollaan jo ranteita myöten kaapelissa ostohetkellä.

Viimeksi muokattu:
Harrastajafoorumi mutta pakko kysyä vaihatko myös kansipahvin autosta ku ostat sen ? Että tulee salee oikean paksunen :rofl: Yhtä paljon järkeä molemmissa lauseissa.

Edit: Kyllä ne orkkisjäähyt on tarkotettu että ne toimii, tai sitten ollaan jo ranteita myöten kaapelissa ostohetkellä.
En välttämättä kansipahvia, mutta kaikki nesteet, suodattimet, jakohihnan, tulpat jne, ennen sähköautoon siirtymistä olleisiin polttiksiin siis.

Ihan tasan samasta syystä itse asiassa. En voi tietää mitä joku käytetylle autolle on tehnyt / ranettanut ennen minua.

Toki, itsekin harrastan mutta siinä on eroja. Esim. kellotan toki (sanotaan nyt että vielä 2600K meni sen 5GHz) mutta vuodesta 2017 (päivitys siihen 2600K => 1700X) olen aika maltillisesti "kellottanut" ja nykyinen 5900X ja varmaan tulevakin tulee (edelleen) olemaan ihan ilmajäähyllä (ei vielä koskaan vesijäähyä saati itse työstettyä kuten moni teki 80/90-luvulla)

Itselleni se on että ostan ja kokoan itse oman koneen ja kellotan "löysät pois" prosessorista, näytönohjaimesta sekä muisteista ja pyrin saamaan sen parhaan hinta/laatusuhteen ja ehkä venyttämään penniä (R9 nano => Vega 64 => nykyinen 6700XT ensimmäinen päälle 399€ maksanut kortti ikinä mutta Vegan myydessä myös yksi halvimmista korteista ikinä vaikka maksoikin sen 550€) on se "riittävä" harrastuneisuus itselleni. Toki nostan hattua niille jotka tekevät maailman tai edes Suomen ennätyksiä mutta pyrin saamaan (ilmalla) itselleni vakaat 24/7 kellot enkä ole ihan niin HC henkilö että tahtoisin kaataa nestetyppeä tai hiilihappojäätä tms. kun käytän tietokonettani ja esim. teen tätä viestiä nyt tälle foorumille.

Nykyiset kellotukset:
"
Muistit: 2X Crucial Ballistix Desktop Gaming Memory CL16 32GB 3200MHz DDR4 1.35V BL2K16G32C16U4BL (3600 16-16-19-16-36-58-1T 1.36V)
Näytönohjain: AMD 6700XT (2664/2000 1200mV => 2860/2122 1140mV Asic quality: 79.3 %)

"
Prosessori näyttää käyneen 5.1GHz ilmalla, PBM:llä ja viimeisten "132,17" tunnin aikana käyttäen max 1.5V ja minimissään 2,940MHz 0,981V.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 917
Jäsenet
74 031
Uusin jäsen
Piiitu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom