Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Hirveen vaikea päätös... Nyt uuden koneen osat tilauksessa ja puuttuu enää oikeastaan Zen3 prosessori ja näytönohjain.

Ei oo ennen ollut AMD näyttistä. Ja tilauksessa ollut kuukauden päivät 3080 TUF OC.. Vähän kyllä houkuttaisi 6800XT mutta sitten taas vähän arveluttaa noi AMD:n ajurit, kun mitä lukenut niin niitten kanssa ollut vähän ongelmia, mustaa ruutua jne. Ja niitten kanssa tappeleminen ei oikein kiinnostaisi.
 
Hirveen vaikea päätös... Nyt uuden koneen osat tilauksessa ja puuttuu enää oikeastaan Zen3 prosessori ja näytönohjain.

Ei oo ennen ollut AMD näyttistä. Ja tilauksessa ollut kuukauden päivät 3080 TUF OC.. Vähän kyllä houkuttaisi 6800XT mutta sitten taas vähän arveluttaa noi AMD:n ajurit, kun mitä lukenut niin niitten kanssa ollut vähän ongelmia, mustaa ruutua jne. Ja niitten kanssa tappeleminen ei oikein kiinnostaisi.
Kannattaa muistaa se nyrkkisääntö, että negatiivisesta kokemuksesta kerrotaan kymmenelle, positiivisesta tuurilla yhdelle ;)
AMD:n ajureissa oli normaalia enemmän mustan ruudun ongelmaa 5700-sarjan näytönohjaimilla, mutta ne on korjattu ajat sitten eikä ongelma muutoinkaan ollut sitä tasoa, mitä joidenkin tahojen toimesta annettiin ymmärtää (ts että koskisi lähes kaikkia käyttäjiä jne).
Muutoin ongelmia tulee ja menee, ihan kuten NVIDIAnkin näyttiksillä.
 
Hirveen vaikea päätös... Nyt uuden koneen osat tilauksessa ja puuttuu enää oikeastaan Zen3 prosessori ja näytönohjain.

Ei oo ennen ollut AMD näyttistä. Ja tilauksessa ollut kuukauden päivät 3080 TUF OC.. Vähän kyllä houkuttaisi 6800XT mutta sitten taas vähän arveluttaa noi AMD:n ajurit, kun mitä lukenut niin niitten kanssa ollut vähän ongelmia, mustaa ruutua jne. Ja niitten kanssa tappeleminen ei oikein kiinnostaisi.
Itellä vähän samanlaisia pohdintoja, tosin ei päivityksessä ole kuin näyttis. Aina ollut AMDn näyttis ja viimeisimpänä VEGA56 tämän vuoden kesän loppuun saakka. VEGAssa oli vielä viimeiseen asti ongelmia ainakin freesyncin ja HDRn kanssa omassa setupissa. Vaihdettuani sen muutama kk sitten 1660tihin katosi kaikki ongelmat. Siitä alkoi Nvidia fanitus, mutta aika nopeasti se on alkanut rapistumaan esim. tän 3080 saatavuuden ja muutamien ajuri/yhteensopivuus ongelmien myötä (osittain odotettavaa uudelle tuotteelle).

Omalla kohdalla ratkaisevaksi tekijäksi jää hinta ja Arponen 10gb vs 16gb varsinkin jos suorituskyky nyky peleillä on about samaa tasoa 6800xt vs 3080. Jos Gigantti ehtii toimittaa 3080 739€ ja 6800xt about saman hintainen (+-muutama kymppi) niin Nvidia jää käteen todennäköisesti. Ei oo tainnut aikasemmin olla näin tasaväkistä perf per dollar kilpailua

Sry osittaisesta offtopicista.
 
Hirveen vaikea päätös... Nyt uuden koneen osat tilauksessa ja puuttuu enää oikeastaan Zen3 prosessori ja näytönohjain.

Ei oo ennen ollut AMD näyttistä. Ja tilauksessa ollut kuukauden päivät 3080 TUF OC.. Vähän kyllä houkuttaisi 6800XT mutta sitten taas vähän arveluttaa noi AMD:n ajurit, kun mitä lukenut niin niitten kanssa ollut vähän ongelmia, mustaa ruutua jne. Ja niitten kanssa tappeleminen ei oikein kiinnostaisi.
No onhan tossa muutama asia mitä miettiä. 6800xt ja 3080 on raa'an tehon puolesta vissiinkin suht tasoissa, erot syntyy sit RT puolella missä nVidia oletettavasti vie voiton toistaseks, mutta AMD:lla saat sitten käyttöös sen SAMin tjsp. Siitä ei tietoa AMD:n slaidien ulkopuolella, mitkä vähän anto sellasta osviittaa et se on täysin pelikohtasta kuinka paljon siitä hyötyy. Huomioimisen arvosta kuitenkin et tosta ei oo kehittäjilläkään oletettavasti ollu hajua, eikä yhtäkään peliä olla optimoitu sitä silmällä pitäen. Varmaan tulee tulevaisuudessa pelejä jotka tosta hyötyy ihan tuntuvastikkin, olihan siinä Gears 5:ssä jo joku 13% boosti, mutta siinä oli kyllä Ragen puolesta kellotuksetkin ellen muista ihan väärin?

Jos ei aseta RT ominaisuuksille arvoa ollenkaan ja ei omista G-Sync näyttöä, niin sit toi 6800xt on varmaan se "fiksumpi" ostos. Varsinkin jos uuden rytsölän kanssa sitä on parittamassa. nVidiaa sit jos haluaa RTX/DLSS käytellä, AMD:llahan ei toistaseks ole mitään DLSS vastinetta, mutta tuskin kovinkaan kauaa menee ennenkuin sellanenkin tulee? 16gb vs 10gb on kanssa selvä etu AMD:n puolelle.

Loppujenlopuks ei oo kuitenkaan oikeeta vastausta tähän. Menee niin paljon käyttötarkotuksen mukaan. Jos ei oo varmuutta vielä siitä et paljon RT-ominaisuudet kiinnostaa, niin melkeen yrittäisin odotella revikoita ja sit tehdä päätöksen. Toivotaan vaan et AMD antaa julkasta ne ennen myyntipäivää.

Mutta toi TUF 3080 on järkiostos myöskin 800€ tai alle.
 
Olennaisin tieto puuttuu vielä, eli suorituskyky MS Flight Simulatorissa. Mitenhän esim. 6800 riittäisi 4K-resolla?
 
Eikös tuo Flight Simulator ole enemmän prossupeli vai olenko väärässä?
On. Ovat kuulemma kasaamassa dx12-tukea ja silloin pitäisi tulla tuki useammalle ytimelle. Varmuudella tuki amd:n leluille tulee olemaan kohtuullinen, kun mikkis työntää pelin myös uudelle boksille, jossa amd:n (8c+rdna) rojut sisällä. Näin tiesi kertoa msfs:ään vihkiytynyt ystävä.
 
Tulokset saattavat hyvinkin olla fake & gay, mutta postaan silti. Kyllä aika jytkyjä fps -lukuja antaisi 6800XT. Alustana vielä Intel, ilman rage- ja sam- moodeja.

 
Miten tuo 6800xt on niin paljon suorituskykyisempi kuin 3080 rtx?
Jos nyt jätetään huomioitta tuo käytännössä varmuudella feikki video, niin onko mielestäsi jotain syytä miksi sen ei pitäisi olla? Aika tasoissahan ne näyttäisivät kyllä AMD:nkin testeissä olevan, välillä voittaa välillä ei.
 
Jos nyt jätetään huomioitta tuo käytännössä varmuudella feikki video, niin onko mielestäsi jotain syytä miksi sen ei pitäisi olla? Aika tasoissahan ne näyttäisivät kyllä AMD:nkin testeissä olevan, välillä voittaa välillä ei.
En tarkoittanut tota videota. Se on feikki kun mikä :D Vaan noita amd omia testejä. Alko pääkopassa miettimään että onko tuosta omasta 3080 rtx järkeä maksaa. Yhdessä pelissä 1440p resolla 40 fps enemmän. Vai onko tuohon valikoitu vaan pelit joissa amd näyttis on parempi.
 
En tarkoittanut tota videota. Se on feikki kun mikä :D Vaan noita amd omia testejä. Alko pääkopassa miettimään että onko tuosta omasta 3080 rtx järkeä maksaa. Yhdessä pelissä 1440p resolla 40 fps enemmän. Vai onko tuohon valikoitu vaan pelit joissa amd näyttis on parempi.
Tietenkin AMD on valinnut pääasiassa itselleen edullisia pelejä. Veikkaan että tulevat olemaan keskimääräisessä suorituskyvyssä isommalla otannalla ~5% sisään toisistaan 4K:lla, oli sitten kumpi tahansa edellä. 1440p:llä 6800 XT voi olla ehkä selvästikin edellä.
 
En tarkoittanut tota videota. Se on feikki kun mikä :D Vaan noita amd omia testejä. Alko pääkopassa miettimään että onko tuosta omasta 3080 rtx järkeä maksaa. Yhdessä pelissä 1440p resolla 40 fps enemmän. Vai onko tuohon valikoitu vaan pelit joissa amd näyttis on parempi.

Jos ostit alle 800€ kortin niin ei sekään huono ole.

Nämä yli 800€ 3080 kortit alkaa olemaan melko järjettömiä hinta/teho suhteessa.
 
Tietenkin AMD on valinnut pääasiassa itselleen edullisia pelejä. Veikkaan että tulevat olemaan keskimääräisessä suorituskyvyssä isommalla otannalla ~5% sisään toisistaan 4K:lla, oli sitten kumpi tahansa edellä. 1440p:llä 6800 XT voi olla ehkä selvästikin edellä.
Noh testejä odotellessa. Sittenhän se selviää :)
 
Onko noissa AMD testeissä ollut mahdollinen DLSS päällä nvidian korteissa (Jos peli sitä tukee?). Eikös DLSS anna ihan mukavan fps lisän kuitenkin.
 
Kyllä nyky korteilla pitäisi pelit rullata 4k ihan natiivina ilman dlss tuhru skaalauksia.
 
En nyt sanoisi tuhruisia. DLSS 2.0 on todella tarkka. Tästä on paljon vertailuvidoita. Saa nähdä tuleeko joskus AMD:ltä saman kaltaisia ominaisuuksia


Natiivi on silti natiivi. Ja jos einpyöri natiivina niin olkoon pelaamatta. On vaan ihan silkkaa typeryyttä pelitaloilta tuoda grafiikkaa peleihin jotka ei pyöri natiivina lippulaiva korteillakaan ilman kikkailua.
 
Kyllä nyky korteilla pitäisi pelit rullata 4k ihan natiivina ilman dlss tuhru skaalauksia.
DLSS muhkeat extra FPS kyllä kelpaa, mutta voit toki tehdä oman valinnan koska se ei ole pakollinen.

A. Voit Käyttää DLSS ja pistää asetukset tappiin.
B. Laskea asetuksia niin paljon että saat pelin pelattavaksi ja käyttää mahd.TAA joka tekee kuvasta suttuisen.
 
Natiivi on silti natiivi. Ja jos einpyöri natiivina niin olkoon pelaamatta. On vaan ihan silkkaa typeryyttä pelitaloilta tuoda grafiikkaa peleihin jotka ei pyöri natiivina lippulaiva korteillakaan ilman kikkailua.
Kyllä pelikehitys on pelkkää kikkailua jos sitä aletaan suurennuslasilla tarkastelemaan. Shaderille syötetyt ohjelmat käyttää kikkailualgoritmeja että saadaan valo näyttämään pikselissä sopivalta ja devarit keksii oikoreittejä ja yksinkertaistuksia että sama asia (tai ainakin lähelle) tapahtuu vaikka vähän pyöristellään. Törmäyksentarkistus on vain pelkkiä laatikoita vaikka mahdollisuus olisi "natiiviin" modelin high-res LOD meshiin tehdä tarkistukset ja sitä rataa. Eri efekteille käytetään eri resoluutioista puskuria natiivin 4k sijaan... Tuossa alkaa olemaan aika pienessä roolissa joku framebufferin resoluutio jos tuolta kantilta alkaa katselemaan.
 
Kyllä pelikehitys on pelkkää kikkailua jos sitä aletaan suurennuslasilla tarkastelemaan. Shaderille syötetyt ohjelmat käyttää kikkailualgoritmeja että saadaan valo näyttämään pikselissä sopivalta ja devarit keksii oikoreittejä ja yksinkertaistuksia että sama asia (tai ainakin lähelle) tapahtuu vaikka vähän pyöristellään. Törmäyksentarkistus on vain pelkkiä laatikoita vaikka mahdollisuus olisi "natiiviin" modelin high-res LOD meshiin tehdä tarkistukset ja sitä rataa. Eri efekteille käytetään eri resoluutioista puskuria natiivin 4k sijaan... Tuossa alkaa olemaan aika pienessä roolissa joku framebufferin resoluutio jos tuolta kantilta alkaa katselemaan.
Onhan se kikkailua ollu jo vuosia. Mutta edelleen jos pelit ei pyöri natiivi resolla ilman skaalausta niin sitten vaihdetaan näyttöä pienempi resoluutioiseen tai tiputellaan karkkeja sen verran alas että pyörii. Ihan vaan periaatteesta.
 
Onko noissa AMD testeissä ollut mahdollinen DLSS päällä nvidian korteissa (Jos peli sitä tukee?). Eikös DLSS anna ihan mukavan fps lisän kuitenkin.

Jos pitäisi veikata niin tuskin. Renderöintiengine on valittu kullekin kortille erikseen (eli dx11, dx12 tai vulcan sen mukaan mikä toimii sillä kortilla parhaiten, on se sitten AMD:n tai NVIDIAn kortti.) joten sen suhteen paras suorituskyky näkyy graafeissa.

Ei se olisi myöskään millään lailla oikein jos kerran reso ei ole korteilla sama. Tässä kohtaa kun kuitenkin omia kortteja markkinoidaan niin vaikea nähdä että ruvettaisiin skaalaimia käyttämään koska eihän tuosta tulisi loppua ollenkaan kun kyllä niitä AMD:n puoleltakin voi päälle laittaa vaikka kuva siitä toistaiseksi enemmän kärsiikin.
 
Jos pitäisi veikata niin tuskin. Renderöintiengine on valittu kullekin kortille erikseen (eli dx11, dx12 tai vulcan sen mukaan mikä toimii sillä kortilla parhaiten, on se sitten AMD:n tai NVIDIAn kortti.) joten sen suhteen paras suorituskyky näkyy graafeissa.
Hyvä kiitos. Mietitytti vain, koska AMD antoi myös graafeja joissa oli Rage modea ja Infiniy cachea jne. AMD:n omia kikkailuita mukana.
 
Hyvä kiitos. Mietitytti vain, koska AMD antoi myös graafeja joissa oli Rage modea ja Infiniy cachea jne. AMD:n omia kikkailuita mukana.
Markkinointi ja puolueettomat testit eroaa toisistaan siten ettei niissä puolueettomissa yritetä saada tuotetta näyttämään paremmalta kuin se on.
 
Onhan se kikkailua ollu jo vuosia. Mutta edelleen jos pelit ei pyöri natiivi resolla ilman skaalausta niin sitten vaihdetaan näyttöä pienempi resoluutioiseen tai tiputellaan karkkeja sen verran alas että pyörii. Ihan vaan periaatteesta.
Elämme parhaillaan post-resolution aikakautta joka tarkoittaa että se "natiivi" renderöintiresoluutio on menettämässä merkitystään. Luovu periaatteistasi ja nauti! :D
 
Rage mode nostaa kelloja ja infinity cache on välimuisti eli ei siis mikään dlss tyylinen kikkailu.
Ja rauta pitää valkata niin että halutut pelit pyörii halutulla resolla ilman skaalausta. Toki tällähetkellä valta osa edelleen pelaa 1080p resolla niin nyky high end kortella onnistuu kaikilla. Eroja alkaa tulemaan kun mennään 4k resoluutioihin toki noilla high end korteilla ei nykypeleillä taida olla montaakaan peliä jotka ei olisi pelattavia ilman skaalausta.
 
Hyvä kiitos. Mietitytti vain, koska AMD antoi myös graafeja joissa oli Rage modea ja Infiniy cachea jne. AMD:n omia kikkailuita mukana.

Onhan noita testejä AMD:n sivuilla lisää ja muuallakin vuotoina joista voi suorituskykyä mennä katselemaan. Rage mode ja Smart memory access on siellä sen takia että rage antaa sen 1-2% lisää graafiin ja SAM sen takia että saadaan samalla myytyä prosessoreita. Ilman niitäkin suorituskyky näyttää kautta linjan erinomaiselta ja kun kerran itselleni muistin riittävyys on isompi kysymys kuin mahdollinen RT suorituskyvyssä hivenen häviäminen tai DLSS niin vaikuttaa erinomaiselta. Vuodot kun vaikuttavat siltä, että RT suorituskyky on yllättävänkin hyvä (46 vs 54 fps, 6080 vs 3070+DLSS kaksikkoa vastaan) ja toisaalta ei tule muistiongelmaa heti (Hardware Unboxedilla doomissa 3070 hävisi 14% 2080ti korttia vastaan 4k resolla, kunnes tiputettiin tekstuureja pykälällä jolloin olivat tasoissa).
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita testejä AMD:n sivuilla lisää ja muuallakin vuotoina joista voi suorituskykyä mennä katselemaan. Rage mode ja Infinity cache on siellä sen takia että rage antaa sen 1-2% lisää graafiin ja IC sen takia että saadaan samalla myytyä prosessoreita. Ilman niitäkin suorituskyky näyttää kautta linjan erinomaiselta ja kun kerran itselleni muistin riittävyys on isompi kysymys kuin mahdollinen RT suorituskyvyssä hivenen häviäminen tai DLSS niin vaikuttaa erinomaiselta. Vuodot kun vaikuttavat siltä, että RT suorituskyky on yllättävänkin hyvä (46 vs 54 fps, 3070+DLSS kaksikkoa vastaan) ja toisaalta ei tule muistiongelmaa heti (Hardware Unboxedilla doomissa 3070 hävisi 14% 2080ti korttia vastaan, kunnes tiputettiin tekstuureja pykälällä jolloin olivat tasoissa).
Markkinointi lukuja en lukisi kuin raamattua, kannattaa jaksaa odottaa vaan niitä oikeita lukemia oikeista testeistä.
 
Onhan noita testejä AMD:n sivuilla lisää ja muuallakin vuotoina joista voi suorituskykyä mennä katselemaan. Rage mode ja Infinity cache on siellä sen takia että rage antaa sen 1-2% lisää graafiin ja IC sen takia että saadaan samalla myytyä prosessoreita. Ilman niitäkin suorituskyky näyttää kautta linjan erinomaiselta ja kun kerran itselleni muistin riittävyys on isompi kysymys kuin mahdollinen RT suorituskyvyssä hivenen häviäminen tai DLSS niin vaikuttaa erinomaiselta. Vuodot kun vaikuttavat siltä, että RT suorituskyky on yllättävänkin hyvä (46 vs 54 fps, 3070+DLSS kaksikkoa vastaan) ja toisaalta ei tule muistiongelmaa heti (Hardware Unboxedilla doomissa 3070 hävisi 14% 2080ti korttia vastaan, kunnes tiputettiin tekstuureja pykälällä jolloin olivat tasoissa).

Aivan. Itse en pelaa 4k resoluutiolla vaan suosin widescreeniä, joten muistiongelmia ei ole vielä läheskään ilmentynyt. Cyberpunkkia varten lähinnä vertailen kortteja ja kun kyseessä on RT+DLSS peli niin aistisin että nvidia saattaisi olla edellä kyseisessä pelissä. Tämä kyllä tekee hyvää kuluttajille kun AMD pääsi näinkin hyvään korttiin (jos ei ole mitää ajuri jne ongelmia)
 
Onhan noita testejä AMD:n sivuilla lisää ja muuallakin vuotoina joista voi suorituskykyä mennä katselemaan. Rage mode ja Infinity cache on siellä sen takia että rage antaa sen 1-2% lisää graafiin ja IC sen takia että saadaan samalla myytyä prosessoreita. Ilman niitäkin suorituskyky näyttää kautta linjan erinomaiselta ja kun kerran itselleni muistin riittävyys on isompi kysymys kuin mahdollinen RT suorituskyvyssä hivenen häviäminen tai DLSS niin vaikuttaa erinomaiselta. Vuodot kun vaikuttavat siltä, että RT suorituskyky on yllättävänkin hyvä (46 vs 54 fps, 6080 vs 3070+DLSS kaksikkoa vastaan) ja toisaalta ei tule muistiongelmaa heti (Hardware Unboxedilla doomissa 3070 hävisi 14% 2080ti korttia vastaan 4k resolla, kunnes tiputettiin tekstuureja pykälällä jolloin olivat tasoissa).
Ic ei liity prosessoreiden myyntiin mitenkään. SAM on se joka liittyy prossuihin
 
Paljon riippuu suorituskyvyn lisäksi hinnasta. Jos AMD:n kortteja saa msrp hinnalla kaupasta kohtuullisesti (eli paremmin kuin NVIDIAn kortteja) niin se ratkaisee melkein enemmän kuin suorituskyky. Toki tuo on iso kysymysmerkki toistaiseksi, kun ainakin GN kyselyissä partnereilla saatavuudesta tule about NVIDIAn luokkaa tuonne ihan hyvin niitä on saatavilla kategoriaan asti. 1-3 viikkoa on joillakin partnereilla saatavuus julkkarista joten saa nähdä tuleeko sieltä joltain valmistajalta nopeammin valmista kuin toisilta ja mikä saatavuus näillä referenssimalleilla on heti julkkarissa.
 
Mikä valmistaja pitää ostaa jos halua laita vesille? Ettei takuu mene jäähy vaihdosta.
 
Mikä valmistaja pitää ostaa jos halua laita vesille? Ettei takuu mene jäähy vaihdosta.
MSI ainakin amd puolella ja eiköhän PowerColor taas julkase liquid devil jossa taas blokki valmiina. Siinä taisi olla bitspower blokki jos en nyt väärin muista ja sitten tosiaan ASUS taitaa julkasta blokillisen kortin.
 
Elämme parhaillaan post-resolution aikakautta joka tarkoittaa että se "natiivi" renderöintiresoluutio on menettämässä merkitystään. Luovu periaatteistasi ja nauti! :D
Eli mielestäsi oikeiden suorituskykytestien aika on ohi ja jatkossa testit voittaa se joka kehtaa vetää paskemmat kuvanhuononnusasennukset eri skaalausoksennuksilla?
 
Rage mode nostaa kelloja ja infinity cache on välimuisti eli ei siis mikään dlss tyylinen kikkailu.
Ja rauta pitää valkata niin että halutut pelit pyörii halutulla resolla ilman skaalausta. Toki tällähetkellä valta osa edelleen pelaa 1080p resolla niin nyky high end kortella onnistuu kaikilla. Eroja alkaa tulemaan kun mennään 4k resoluutioihin toki noilla high end korteilla ei nykypeleillä taida olla montaakaan peliä jotka ei olisi pelattavia ilman skaalausta.

Gamers Nexus tuota oli AMD:ltä kysynyt ja heidän mukaan Rage mode ei nosta kuin tehorajaa. Eli ei suoranaisesti kellota korttia.
 
Eli mielestäsi oikeiden suorituskykytestien aika on ohi ja jatkossa testit voittaa se joka kehtaa vetää paskemmat kuvanhuononnusasennukset eri skaalausoksennuksilla?
Se on vähän turha alkaa vääntämään jostain "natiivista" kun emme voi olla varmoja ajetaanko pelin sisällä jokainen shaderpass natiivilla puskurilla. Ja jos ei ajeta niin miten käyttäjä pääsee niihin käsiksi?

PS: Jos sinulle on kauhean ylivoimaista keskustella näistä asioista niin kuin aikuiset niin ole hyvä ja laita moderaattorin lakkisi naulaan ja poistu. Menee kyllä nätisti koko toimituksen moderoinnilta kasvot tuommoisella raakkumisella.
 
Se on vähän turha alkaa vääntämään jostain "natiivista" kun emme voi olla varmoja ajetaanko pelin sisällä jokainen shaderpass natiivilla puskurilla. Ja jos ei ajeta niin miten käyttäjä pääsee niihin käsiksi?

PS: Jos sinulle on kauhean ylivoimaista keskustella näistä asioista niin kuin aikuiset niin ole hyvä ja laita moderaattorin lakkisi naulaan ja poistu. Menee kyllä nätisti koko toimituksen moderoinnilta kasvot tuommoisella raakkumisella.
Yrität siirtää keskustelun siihen täysin liittymättömiin yksityiskohtiin ja vielä sotkea moderointia jotenkin asiaan, mihin se ei liity millään tapaa.
Kyllä, viestini oli kirjoitettu kärjistävästi, mutta syystä. Se on se ja sama, millä resoluutiolla peli sisäisesti tekee mitäkin, kunhan se tehdään kaikilla korteilla samalla tavalla.
Suorituskykytesteistä tulee täysin merkityksettömiä sillä sekunnilla, kun niihin sotketaan DLSS tai muu vastaava kuvaa huonontava kikkailu, koska sen jälkeen kyse on subjektiivisesta mielipiteestä, ei objektiivisesta datasta.
Jos hyväksyy DLSS-tulokset osaksi suorituskykytestiä, pitää kelvata myös kaikkein absurdeimmat ja surkeimmat kikkailut, oli se sitten vaikka 4K-kuvan renderöinti 140i-resoluutiolla ja naiivilla bilineaarisella skaalauksella.

(erilliset ominaisuuskohtaiset testit ovat tietenkin asia erikseen, mutta niitä ei pidä sotkea perinteisiin suorituskykymittauksiin)
 
Se on vähän turha alkaa vääntämään jostain "natiivista" kun emme voi olla varmoja ajetaanko pelin sisällä jokainen shaderpass natiivilla puskurilla. Ja jos ei ajeta niin miten käyttäjä pääsee niihin käsiksi?

PS: Jos sinulle on kauhean ylivoimaista keskustella näistä asioista niin kuin aikuiset niin ole hyvä ja laita moderaattorin lakkisi naulaan ja poistu. Menee kyllä nätisti koko toimituksen moderoinnilta kasvot tuommoisella raakkumisella.
Saman sharderpassin läpitte se menee oli näyttis mikä tahansa.

Itse kanssa sitä mieltä että DLSS pois päältä tietenkin apples to apples vertailut. Rendataan ne kaikki pikselit samalla tapaa oli GPU:na mikä tahansa.

Mutta faktahan nyt kuitenkin on se, että DLSS2.0 ja miksei tulevaisuudessa DLSS3.0 ovat kyllä niin hyviä että ihan hyvin voi testitulokseen sisällyttää "apples to apples" testin lisäksi myös DLSS tuloksia. Sama koskee sitten AMD:n DLSS vastinetta joss ja kun se toivottavasti joskus on yhtä hyvä kun Nvidian vastaava. Voihan se olla että kys. ominaisuus karsiutuukin sitten pois jossain kohtiin eikä sitä saada toimimaan hyvin. Kyllähän nytkin DLSS2.0 taikoo jotain omia asioita ruudulle. Siitä tosin taitaa pahoittaa mielensä nyt vain ne aivan kriittisimmät käyttäjät. Ja jos joku vertailee samaa seinää keskenään DLSS ja ilman DLSS niin tämä henkilö tuskin hirveemmin itse pelikokemuksesta nauttii..

DLSS (ja mikä nyt AMD:n vastine tulee olemaan) on ehdottomasti hyvä juttu varsinkin näyttisten lower end päähän. Toivottavasti tähän muodostuissi jonkunnäköinen standardi niin ei pelikehittäjien tarvitsisi käyttää resursseja kummankin valmistajan omiin implementointeihin. (tai että ominaisuus olisi käytössä pelissä kuin pelissä.
 
Niin kauan kun noita DLSS-pelejä on luokkaa 0-20% peleistä, niiden esittäminen arvosteluissa on riskialtista massojen mielikuvan muodostuksessa. Jos arvostelussa on vaikkapa 10 peliä ja siihen valitaan 7 peliä, joihin on DLSS & DXR/RTX mukana, saa keskivertokuluttaja nopeasti mielikuvan missä lähes kaikki pelit toimivat kortilla X pirusti paremmin kuin kortilla Y. Vaikka todellisuudessa tuohon arvosteluun on valikoitunut pelit nimenomaan niiden ominaisuuksien takia, eikä se todennäköisesti edusta normaaleja käyttötapoja. Kikkailemattoman tuloksen esittämisen pitäisi olla suurimman huomion kohteena, ja sitten nämä muut voisivat olla lisätesteinä, eli pelin normaalissa benchmarkissa jätetään kaikki niche-testaus kokonaan pois ja ne siirretään kohtaan muut testit.

Itse kyllä osaan tunnistaa arvosteluista kikkailut pois, ainakin toistaiseksi. Mutta veikkaan että valtaosa peruspelaajista katsoisi DLSS:n 2x muita pidempää palkkia peleissä I,J,K ja toteaisi että sama homma jatkuu varmasti omissa peleissä Ä,O,Y.
 
En tarkoittanut tota videota. Se on feikki kun mikä :D Vaan noita amd omia testejä. Alko pääkopassa miettimään että onko tuosta omasta 3080 rtx järkeä maksaa. Yhdessä pelissä 1440p resolla 40 fps enemmän. Vai onko tuohon valikoitu vaan pelit joissa amd näyttis on parempi.

Eiköhän 3080 pärjää RT suorituskyvyssä hyvin tuolle. 3070:n voi myös pärjätä. AMD ei ole kauheasti RT suorityskykyä "jostain" syystä esitellä vielä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 392
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom