Radalla autoilu

Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
972
Katuautolla nyt ei välttämättä kannata ihan heti investoida semislickseihin, vaikka ero voikin olla suuri.
Vanteineen kumminkin melko iso investointi ja sitten vielä se vaihtoruljanssi jos katurenkaat ja ratarenkaat erikseen. Semislikseillä ei kumminkaan kovin mielellään ajelisi kesän monsuunisateissa.

Jarrut kuntoon ja lujaa ajoa. Jos innostuu harrastuksesta niin sitten voi investoida lisää.
No niin mäkin tässä ajattelin. Jos olisi rata vieressä, niin ehkä sitten. Nyt voin investoida jarrupaloihin. Jarrulevyt eivät taida niinkään yleensä kulua, jos palat kunnossa? :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 023
Jarrupalat ajattelin vaihtaa. Ilmeisesti kannattaa radalla käyttää sellaisia, jotka toimivat paremmin kuumassa. Mulla on kyllä alla nyt aika kuluneet Michelin Pilot Sport 4, joka ei kyllä taida kovin helposti taipua alla. Kyseessä on aika sporttinen katurengas, joka antaa hyvän tuntuman. Toki sporttisempiakin löytyy markkinoilta, esim Pilot Sport 4S. Ajattelin nuo ajaa loppuun radalla ja ostaa sitten uudet.

Mitä hyötyä noista semi slickseistä on? Parempi pito ainakin, mutta onko iso ero vaikka Pilot Sportteihin? Rengassarja maksaa kuitenkin noin tonnin ilman vanteita, joten tuota pitäisi sitten jo kutsua harrastukseksi.
Itsellä on pinnatut semit mitkä maksoi paistoleima 3vuotta vanhana 150€/kierros. Silti iso pitoero katurenkaisiin, ja noilla voi oikeasti ajaa, ennenkuin sulaa alle.

Katurenkailla tuli ajettua ahvenistolla aina joku kolme nopeaa kierrosta, sitten jäähdyttelykierros ja varikolle, kun alkoi pito loppumaan ja rengas sulamaan alle. Kyllähän noilla vielä senkin jälkeen ajaisi, mutta alkaa myös pinta häviämään todella nopeasti, kun saa kunnolla lämpimiksi.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
972
Itsellä on pinnatut semit mitkä maksoi paistoleima 3vuotta vanhana 150€/kierros. Silti iso pitoero katurenkaisiin, ja noilla voi oikeasti ajaa, ennenkuin sulaa alle.

Katurenkailla tuli ajettua ahvenistolla aina joku kolme nopeaa kierrosta, sitten jäähdyttelykierros ja varikolle, kun alkoi pito loppumaan ja rengas sulamaan alle. Kyllähän noilla vielä senkin jälkeen ajaisi, mutta alkaa myös pinta häviämään todella nopeasti, kun saa kunnolla lämpimiksi.
Millaisilla katurenkailla silloin ajoit?

Olisihan tuollainen ihan hyvä "investointi" jos ei tarvitse katurenkaita alle sulattaa. Toki vain, jos tulee ajettua säännöllisesti.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 263
Katsoo että auto on kunnoltaan perusehjä ja että siellä ei ole mitään irtonaista tavaraa kyydissä, mitään muuta ei kannata tehdä kun aluksi lähtee ihmettelemään sinne radalle. Tuo on aika tärkeä juttu, että sen auton tyhjentää kaikesta irtotavarasta ja pikkusälästä, sitä tavaraa on usein aika paljon siivottavana. Opettelee säätämään penkin ja ratin oikein, tämä asia on suurella osalla kuskeista täysin hukassa. Sopiva kypärä päähän ja radalle.

Slicksejä/semislicksejä ei kannata olla ensimmäisenä ostamassa, niitä ei aloitteleva kuski saa kovinkaan herkästi ollenkaan käyttölämpötilaan rataan tutustuessaan ja ne on kylmänä aika liukkaat. Jotkut on vähän enemmän liukkaat ja jotkut vähän vähemmän liukkaat, mutta jokatapauksessa ne ei kylmänä oikein toimi. Kun tosissaan ajetaan radalla, niin sitten noilla slickseillä on tietenkin ihan tähtitieteellinen ero katurenkaisiin nähden. Aluksi harjoittelussa katurengas on parempi, se ei ole yhtä nopea ja se varoittaa pidon rajoista paljon aikaisemmin.

Jarrupalojakaan ei katuautoon kannata vaihtaa mitään erikoisia, joku perus orkkispala on ihan hyvä kun radalla käy tutustumassa. Race pala ei ole katuajossa kovin hyvä, kun sekään ei kylmänä oikein toimi ja katuajossa ei jarruja saa ikinä racepaloille riittävän lämpöiseksi. Voihan niillä racepaloilla ajaa kadullakin, mutta erityisesti ääritilanteissa huomaa, että ne ei oikein toimi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Katsoo että auto on kunnoltaan perusehjä ja että siellä ei ole mitään irtonaista tavaraa kyydissä, mitään muuta ei kannata tehdä kun aluksi lähtee ihmettelemään sinne radalle. Tuo on aika tärkeä juttu, että sen auton tyhjentää kaikesta irtotavarasta ja pikkusälästä, sitä tavaraa on usein aika paljon siivottavana. Opettelee säätämään penkin ja ratin oikein, tämä asia on suurella osalla kuskeista täysin hukassa. Sopiva kypärä päähän ja radalle.

Slicksejä/semislicksejä ei kannata olla ensimmäisenä ostamassa, niitä ei aloitteleva kuski saa kovinkaan herkästi ollenkaan käyttölämpötilaan rataan tutustuessaan ja ne on kylmänä aika liukkaat. Jotkut on vähän enemmän liukkaat ja jotkut vähän vähemmän liukkaat, mutta jokatapauksessa ne ei kylmänä oikein toimi. Kun tosissaan ajetaan radalla, niin sitten noilla slickseillä on tietenkin ihan tähtitieteellinen ero katurenkaisiin nähden. Aluksi harjoittelussa katurengas on parempi, se ei ole yhtä nopea ja se varoittaa pidon rajoista paljon aikaisemmin.

Jarrupalojakaan ei katuautoon kannata vaihtaa mitään erikoisia, joku perus orkkispala on ihan hyvä kun radalla käy tutustumassa. Race pala ei ole katuajossa kovin hyvä, kun sekään ei kylmänä oikein toimi ja katuajossa ei jarruja saa ikinä racepaloille riittävän lämpöiseksi. Voihan niillä racepaloilla ajaa kadullakin, mutta erityisesti ääritilanteissa huomaa, että ne ei oikein toimi.
Mulla on noi ebc redstuffit harrastevehkeessä ja hyvin ne toimii kadullakin, mut erityisesti radalla ero on aivan päätähuimaava. Ainoa ongelma katukäytössä on lisääntynyt jarrupölyn määrä. Jos jaksaa niin voihan vaikka etupalat vaihtaa siinä radalla rata-ajon ajaksi.

Itse ostin 350z nissanin vakio rayssin tekemät takovanteet kun pulttijako ja keskireikä mätsäsi. Vanteet maksoi muutaman satkun ja se slicksi rengassarja oli jo itessään kallimpi, mutta ehdottomasti hyvät radalle. Kadulla ne on liukkaat kun ei saa lämpöä. Noi voi vaihdella radalle päästyä alle, toki niillä sinne radalle ajelee jos tarvitsee.

Millaisilla katurenkailla silloin ajoit?

Olisihan tuollainen ihan hyvä "investointi" jos ei tarvitse katurenkaita alle sulattaa. Toki vain, jos tulee ajettua säännöllisesti.
Katurenkaissa vaikka olis jotkut sporttisemmatkin on ongelmana, että sivuvallit on niin löysät että se rengas kyllä kaatuu alle ja ajotuntuma on kuraa, lisäksi ne on liian kuumat parin kierroksen jälkeen, joskin niin on jarrutkin jos vakio katupaloilla ajaa. Jos perse kestää n. Tonnin investoinnin käytetyillä vanteilla, joista osan saa toki takasin jos myy pois, niin ehdottoman hyvä hankinta. Voit toki kerran käydä radalla katurenkailla ja sen jälkeen kun ulkopuolen olka erityisesti eturenkaista on jyrsitty pois niin jos innostui niin toi on aika no brainer hankinta.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
436
Silloin kun aletaan ajaa kovempaa ja laitetaan pitävämpää rengasta alle ja oikeasti hyödynnetään kasvanutta pitoa, niin pitää myös tietää moottorin voitelun edelleen toimivan.

Monissa automalleissa pääsee öljypumppu haukkaamaan ilmaa sellaisissa tilanteissa, kun öljy öljypohjassa loiskuu reilummin sivulle tai eteen/taakse. Kun G-voimat eri suuntiin kasvavat suuremmiksi kuin mitä tehtaalla on huomioitu niin tätä alkaa tapahtua, vaikka vakioautossa sitä ei koskaan tapahtuisi.

Tästä syystä ratakäyttöön tehdään erityisiä custom-öljypohjia tai modataan vakiopohjaan tehokkaammat loiskelevyt. Ongelma koko asiassa on se, että on hyvin vaikea tietää onko öljypohja aina ja joka tilanteessa tehtävän tasolla. Toki jos sattuu olla jo valmiiksi kuivasumppumoottori, niin sitten tätä ongelmaa ei ole - mutta vain harvoissa ratapainotteisissa autoissa sellainen jo tehtaalta on.

Moni on aikojen kuluessa tehnyt useamman moottoriremontin ennenkuin on oppinut varmistamaan öljyn loiskeiden hallinnan. Kannattaa etsiä netistä keskustelupalsta tms. oman automallin ratakäyttöön liittyen - varsinkin jos aikoo ajaa slikseillä tai edes semeillä. Asia tulee autokohtaisesti yleensä esille ennen pitkää kun harrastajat raportoivat kokemuksiaan rata-ajosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 263
Mulla on noi ebc redstuffit harrastevehkeessä ja hyvin ne toimii kadullakin, mut erityisesti radalla ero on aivan päätähuimaava. Ainoa ongelma katukäytössä on lisääntynyt jarrupölyn määrä. Jos jaksaa niin voihan vaikka etupalat vaihtaa siinä radalla rata-ajon ajaksi.
No noi onkin edelleen katukelpoiset palat, tarkoitin kisapaloilla jotakin sellaista kuin esim APF402, APF403 tai DS3.12
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
No noi onkin edelleen katukelpoiset palat, tarkoitin kisapaloilla jotakin sellaista kuin esim APF402, APF403 tai DS3.12
Joo, kyllähän noi varsinaiset ratapalat on kadulla huonoja, kannattaa katella joku tollanen hybridipala jos käy radalla, niin kestää ihan erilailla lämpöä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 840
Silloin kun aletaan ajaa kovempaa ja laitetaan pitävämpää rengasta alle ja oikeasti hyödynnetään kasvanutta pitoa, niin pitää myös tietää moottorin voitelun edelleen toimivan.

Monissa automalleissa pääsee öljypumppu haukkaamaan ilmaa sellaisissa tilanteissa, kun öljy öljypohjassa loiskuu reilummin sivulle tai eteen/taakse. Kun G-voimat eri suuntiin kasvavat suuremmiksi kuin mitä tehtaalla on huomioitu niin tätä alkaa tapahtua, vaikka vakioautossa sitä ei koskaan tapahtuisi.

Tästä syystä ratakäyttöön tehdään erityisiä custom-öljypohjia tai modataan vakiopohjaan tehokkaammat loiskelevyt.
Jep, tulipa tuokin hoidettua pois alta...
DSC_0122.JPG
DSC_0123.JPG



Minkälaisia/tyyppisiä kypäriä porukka käyttää tämmösessä ns. harraste-ratailussa?
Suosituksia, ideoita? Pitäisi hommata sellanen jonka kanssa voi käyttää aurinkolaseja..Jos on joku esim viimeaikoina hankkinut, niin saa heittää linkkiä hyvän hinta/laatusuhteen malleihin, tai jos jotain hyvää tietoa näistä niin saa kertoa, tänkjuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Itselläni ihan MP-kypärä ilman visiiriä. Tosin enpä vuosiin ole rataillut. Hyvin sopii arskat. M/L koon kypärää käytän. Mallista vähän riippuu kumpi koko sopii.
 
Liittynyt
16.03.2024
Viestejä
9
Radalla on tullut ajettua kuvien mukaisilla peleillä, kylki edellä. Tekniikkana vinokone turbolla, ahtopaineita nostettu ja joku bulkki-lastu. Toisessa oli kemppiperä ja toisessa liikkeellelähtölukko. Hauskaa touhua kavereiden kanssa, saa nähdä tuleeko tälle kesälle luisupulkkaa hankittua.
IMG-20230506-WA0015.jpgP_20220701_183811.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Jep, tulipa tuokin hoidettua pois alta...





Minkälaisia/tyyppisiä kypäriä porukka käyttää tämmösessä ns. harraste-ratailussa?
Suosituksia, ideoita? Pitäisi hommata sellanen jonka kanssa voi käyttää aurinkolaseja..Jos on joku esim viimeaikoina hankkinut, niin saa heittää linkkiä hyvän hinta/laatusuhteen malleihin, tai jos jotain hyvää tietoa näistä niin saa kertoa, tänkjuu.
Oon käyttänyt biltsun sellasta avokypärää. On vähän kevyempi ja suojaa just sen verran, jos nyt tyyliin pään löis auton sisällä johonkin. Kypärässähän erityisesti kunnon monipistevöiden kanssa mut muutenkin on sellanen ongelma et keulamällissä niskat retkahtaa helposti painon takia, kun harvapa mitään haansia tms niskatukea käyttää. Oon tullut siihen tulokseen et jos sellasta ei oo niin kypäränkään ei kannata olla se raskain mahdollinen, koska tyyliin lipsahdus mutkasta ulos rengasvalliin voikin rikkoa niskat heilahduksen takia ja tollaset auto katon kautta ympäri tilanteet nyt on muutenkin sellasia, et niskat yms siel on vaarassa jos katto painuu eikä oo kaaria.
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
21
Ratailu on kyllä hurjan hauskaa puuhaa. Muutama kerta vuoteen tullut käytyä ajamassa nyt muutaman vuoden. Pari vuotta sitten tehtiin kaverin kanssa roadtrippi nyrrelle mikä oli kyllä hieno reissu ja suosittelen lämpimästi jos autoilu kiinnostaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
69
Itseä aina autot ja rata-ajo kiinnostanut lapsesta asti. Omat ensimmäiset "rata-ajo" kokemukset tulivat radalle.comin kautta ja olinkin muutaman kerran auttamassa paikkojen kasauksessa/purussa. Silloin vedettiin täysin vakio autoilla ja hauskaa oli. Välissä oli omia harrasteautoja mitä tuli sitten duunattua ratakuosiin enemmän ja vähemmän kierrosmäärän kumminkin jäädessä hyvinkin vähäiseksi. Tuli käytyä muutamassa fomocon ratapäivillä omalla Escortilla. Viime vuosina olikin vähän hiljaisempaa kun oikeanlaista kalustoa ei ollut kunnes pari tuttua sanoi kiinnostuneensa rakentamaan Micran ja aloittamaan Micr cupin ajamista. Summa summarum viime vuosi ajettiin täysi kausi 6 kaverin kanssa ja oli todella hauskaa vaikkakin moottoririkko/muutama ulosajo tapahtuikin. Voin sanoa että kokemuksina matkat frendien kanssa ja kilvanajo on ollut melkeinpä parasta mitä on elämässäni tapahtunut. En tiedä saako täällä mainostaa mutta jos kiinnostaa seurata meidän eeppistä matkaa micra cupin parissa niin laittakaa IG: varikkojätkätracing seurantaan. Ollaan myös facessa ja tiktokissa. Tänä vuonna oli myös ehkä ajatus tehdä youtubea kisoista livenä mutta katsotaan nyt miten sen kanssa käy:). Parasta tuossa on ollut myös rahan 1/6 jako niin ei mene kuin omat rahat muttei vielä varastetut. IMG-20230602-WA0048.jpg

P.S talven aikana auto purettiin ja tehtiin kokonaan uusiksi ja kötöstely on nähtävissä myös American car showssa.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Kävin viime kesänä kaikissa PCF:n ratapäivissä ja tosi hauskaa puuhaahan se on, kesällä pyrin taas käymään kaikissa mihin ehdin. Hauskin rata oli minusta Ahvenisto, vaikka toki myös pelottavin.

Minulla on hyvä prätkäkypärä ja olen käyttänyt sitä, aurinkolasit suorilla sangoilla niin helppo vaan tuupata päähän.
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
21
Hauskin rata oli minusta Ahvenisto, vaikka toki myös pelottavin.
Ahvenisto oli mun eka ratakokemus ja se vei kyl sydämen. Jotenkin sitä vaan kaipaa sinne aina uudestaan näistä Suomen radoista. Korkeuserot tuli yllätyksenä ekana kesänä, mut eipä nekään oikeen parin vuoden jälkeen ihan niin isoilta tunnu. Varmaan tasotettu mäkiä talvella :lol:
 
Liittynyt
14.01.2019
Viestejä
2
Kypäristä kun oli puhetta, niin onko tuolla Ahvenistolla kypärä vaatimuksena, jos tuonne menee ajamaan vapaaharjoittelupäivinä?

Kyseessä kun on ihan tehtaan spekseillä oleva auto, niin kypärästä on luultavasti enemmän haittaa, kuin hyötyä vai miten muut asian näkee?
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Ahvenisto oli mun eka ratakokemus ja se vei kyl sydämen. Jotenkin sitä vaan kaipaa sinne aina uudestaan näistä Suomen radoista. Korkeuserot tuli yllätyksenä ekana kesänä, mut eipä nekään oikeen parin vuoden jälkeen ihan niin isoilta tunnu. Varmaan tasotettu mäkiä talvella :lol:
Jotain siinä tosiaan on, itse nautin siitä takaosan suolenkistä eniten, siinä kun saa rytmin kohdalleen niin fiilis on mahtava. Ensi kesän kalenterissa näkyy olevan Pesämäki, siellä en ole ennen käynyt, ehkä nyt pitää käydä katsomassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Kypäristä kun oli puhetta, niin onko tuolla Ahvenistolla kypärä vaatimuksena, jos tuonne menee ajamaan vapaaharjoittelupäivinä?

Kyseessä kun on ihan tehtaan spekseillä oleva auto, niin kypärästä on luultavasti enemmän haittaa, kuin hyötyä vai miten muut asian näkee?
Oletko tyhjentänyt auton _aivan kaikesta_ irtokamasta ennen ajoon lähtöä? Kovin isoa jääskrabaharjaa ei tarvitse saada silmien väliin kuskin ovilokerosta kun kaadat auton 150kmh vauhdista, niin tekee jo kipeää.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
436
Niin ja sitäpaitsi se haittaa keskittymistä ajaessa, kun tavarat kolisevat sinne sun tänne, vaikka pysyisivätkin lokeroidensa sisäpuolella.
 
Liittynyt
14.01.2019
Viestejä
2
Kaikki irtotavara tulisi tietenkin pois autosta, oli kypärää tai ei. Jäi vielä epäselväksi onko tuolla ahvenistolla vaatimus sille kypärälle?
Tuntuu hölmöltä ostaa kypärä, kun sille ei tunnu olevan tarvetta ainakaan tässä vaiheessa kun ensimmäisiä kertoja mahdollisesti menossa radalle ihan normaalilla autolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 840
Kannattaa ehkä huomioida että mp-kypärissä voi olla enemmän pahkaa takaraivossa? se ei tunnu kivalta niskatukea vasten. En ole siis verrannut mutta voisi kuvitella ettei autokypärät ole yhtä aero-muotoiltuja / paksuja takaosan osalta.
 
Liittynyt
24.10.2022
Viestejä
75
Jokuseen kertaan radalla ajaneensa, se kypärä on ehdoton vaikka hölmöltä saattaa tuntua maalikosta. Ja se auto ihan oikeesti tyhjäksi kaikesta irto romusta siis aivan kaikesta, sen lumiharjan ei tarvi tulla kun kypärän ja b-pilarin väliin samalla kun ajat kaiteeseen niin niskat nurin. Itte käyttänyt MP kypäriä vaikkei mukavin olekkaan, mut jos radalle mielii niin se mukavuus tuskin on se mitä haetaan. Ja jarru esteet+palat suosittelen uusimaan myös ennen ratapäivää. Äläkä aja yhtään lujempaa mitä taidot antaa periksi, se meinaan kostautuu aika nopeesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Mun mielestä se on ihan hyvä vaan että ainakin alkuun vetää vähän rehvakkaasti. Parin ulosajon ja spinnauksen jälkeen sitä kummasti nöyrtyy. Rajojen hakeminen varovasti ajamalla on ainakin itsellä kyllä ihan puolimahdotonta ja käy nopeasti tylsäksi. Ellei nyt sitten ole jossain ahvenistolla tai nyrrellä jossa pienikin virhe = kaide.

Alkuun muutenkin olisi varmaan parempi painella jossain alastarolla jossa ei niin justiinsa ole jos vähän lepikkoon tuuttaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Mun mielestä se on ihan hyvä vaan että ainakin alkuun vetää vähän rehvakkaasti. Parin ulosajon ja spinnauksen jälkeen sitä kummasti nöyrtyy. Rajojen hakeminen varovasti ajamalla on ainakin itsellä kyllä ihan puolimahdotonta ja käy nopeasti tylsäksi. Ellei nyt sitten ole jossain ahvenistolla tai nyrrellä jossa pienikin virhe = kaide.

Alkuun muutenkin olisi varmaan parempi painella jossain alastarolla jossa ei niin justiinsa ole jos vähän lepikkoon tuuttaa.
Näin rata-ajoa moottoripyörällä harrastavana on kyllä pakko kommentoida, että kunnioitus omat taitonsa selvästi ylittäviä kohtaan on ihan nolla. Niin kauan kun kyse on ei kilpailuun tähtäävästä rata-ajoharjoittelusta, niin omat taidot tarpeettomasti ylittämällä aiheuttaa vain turhia vaaratilanteita itselleen ja muille. Lisäksi on olemassa riski ratavaurioille, tai vähintäänkin radan likaamiselle hiekalla tai öljyllä, mikä jälleen aiheuttaa riskejä muille kuskeille. Ja sitten hinkataan sitä öljyä sieltä pois samalla kun muilla jää maksettuja ratavuoroja välistä. Yleensä tähän omat taidot ylittämiseen kuuluu vielä kaikenlainen pelleily, joka ei yksinkertaisesti radalle kuulu.

Rajojahan radalla saa ja pitääkin hakea, mutta nimenomaan sieltä rajojen alapuolelta lähestyen, ei yläpuolelta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Mun mielestä se on ihan hyvä vaan että ainakin alkuun vetää vähän rehvakkaasti. Parin ulosajon ja spinnauksen jälkeen sitä kummasti nöyrtyy. Rajojen hakeminen varovasti ajamalla on ainakin itsellä kyllä ihan puolimahdotonta ja käy nopeasti tylsäksi. Ellei nyt sitten ole jossain ahvenistolla tai nyrrellä jossa pienikin virhe = kaide.

Alkuun muutenkin olisi varmaan parempi painella jossain alastarolla jossa ei niin justiinsa ole jos vähän lepikkoon tuuttaa.
Joo ahvenistolla ei kannata tolla mantralla vedellä.

Suosittelisin kyllä sen verran rauhallisempaa starttia et oppii vähän auton jarrutuntumaa kun jarrut saa lämpöä. Lisäksi noiden nopeimpien ajolinjojen opettelu vaatii nimenomaan sitä et ajetaan järjen kanssa ja haetaan kokeilemalla sitä sopivaa jarrutuspistettä jonka hahmottaminen kyllä tulee paremmin kun ekaksi jarruttaa liian aikasin.

Se haluaako spinnailla ja käydä ulkona riippuu myös kaluston hinnasta. Omalla kymppitonnien harrasteella en kaipaa sorarallia ulosajoalueillla...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
69
No niin. Kohta alkaa kesän ratailut ja american car showssa oli näytillä meidän läpikäyty kilpuri
IMG-20240328-WA0033.jpgIMG-20240329-WA0010.jpg

Autohan käytiin siis täysin läpi ja joka nippeli ja nappeli oli irti. Koppa vahvike hitsattiin, maalattiin, uusi alusta laitettiin paikoilleen, moottori läpikäytiin ja kaariinkin jouduttiin tekemään pientä päivitystä epäselvyyksien välttämiseksi. Saa nähdä huomaako mitään eroa vanhaan kun pääsee ajamaan microjen testipäivillä ahvenistolla 27.4.
 
Liittynyt
24.10.2022
Viestejä
75
No niin. Kohta alkaa kesän ratailut ja american car showssa oli näytillä meidän läpikäyty kilpuri


Autohan käytiin siis täysin läpi ja joka nippeli ja nappeli oli irti. Koppa vahvike hitsattiin, maalattiin, uusi alusta laitettiin paikoilleen, moottori läpikäytiin ja kaariinkin jouduttiin tekemään pientä päivitystä epäselvyyksien välttämiseksi. Saa nähdä huomaako mitään eroa vanhaan kun pääsee ajamaan microjen testipäivillä ahvenistolla 27.4.
Tommosta olis kiva päästä kokeilemaan ☺. Mikroauton joutu talvella myymään pois nii harrastuksissa on motorsportin mentävä aukko
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
69
Tommosta olis kiva päästä kokeilemaan ☺. Mikroauton joutu talvella myymään pois nii harrastuksissa on motorsportin mentävä aukko
Mikroautoilusta itsellä ei niinkään paljon kokemusta ole muutakuin muutamista kokeilukerroista. Kyllä sellainen 37hv mikroautokin on aikamoinen peli ajella. Micralla ei pääse ihan samanlaisiin g voimiin tai vauhdin tunteeseen. Tosin tänä vuonna sarjaan ilmoittautui 55 micraa niin radalla alkaa olemaan ruuhkaa ja sitä myöden myös tapahtumaa. Tämä micra homma on siitä hyvä kun porukassa ajaa niin kustannukset on myös maltilliset, tosin kannattaa osata hitsata autopeltiä näiden kanssa. Laskettiin jossakin vaiheessa että harrastuksen aloittamiseen menee micran osalta n.4.5ke + ajovarusteet. Itse ostin käytettynä puvun mutta uudet hanskat, kengät ja kypärän. Tälle kaudelle ei vielä tarvitse Hans niskatukea tulee ilmeisesti ensi kaudelle pakolliseksi.meitä kun on tiimissä 6 henkilöä niin tuo auton hinta oli ihan maltillinen koska faktahan on että kaikki maksaa. Vaikka micra ei mikään tykki ole on noista mitattu n.100hv tienoille ja painoa tuolla on alle 800kg+kuljettaja niin yllättävän kovia kierrosaikoja noilla ajetaan. Paras ahvenistolla mitä viime vuonna joku toinen tiimi ajoi taisi olla 1.38.xxx mikä on mielestäni "vakio" micralle aika kova aika. Jos vertaa normi katuautoihin tuota aikaa niin saa olla jo suht hyvä laite että pysyy perässä. Meidän ajat tosin liikkui 1.42-1.45 kierrosajoissa ollaankin tosin ihan noobseja.
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
21
Paras ahvenistolla mitä viime vuonna joku toinen tiimi ajoi taisi olla 1.38.xxx
Piti luntata Racechronon sessioista ja mulla näytti olevan Ahvenistolla paras aika 1:39.47 omalla rakkineella. Huono kuski ja katurenkailla, mut näähän ny on vaan tekosyitä. EDIT: Ei siis Micra kyseessä, vaan 350z.

DNSF:n ratapäivillä oli joskus Micra cupin auto kans ajamassa ja naurettiin sitä, kun "oikeet" urheiluautot ajo muutaman kierroksen ja palas varikolle jäähdyttelemään mut Micra kävi vaan vaihtamassa kuskia ja sit takas radalle :D
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Piti luntata Racechronon sessioista ja mulla näytti olevan Ahvenistolla paras aika 1:39.47 omalla rakkineella. Huono kuski ja katurenkailla, mut näähän ny on vaan tekosyitä. EDIT: Ei siis Micra kyseessä, vaan 350z.
Tuohan on ihan hyvä aika! Pääsin possun sports chronon mukaan noin 1:35-1:36 kierroksiin viime kesänä ja reilusti jäi kiristettävää vielä ensi kesäksi, varsinkin nopeat kurvit meni vielä aika varovasti.

Kiva päästä myös kesällä kokeilemaan Alastaron uusi osuus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Tuohan on ihan hyvä aika! Pääsin possun sports chronon mukaan noin 1:35-1:36 kierroksiin viime kesänä ja reilusti jäi kiristettävää vielä ensi kesäksi, varsinkin nopeat kurvit meni vielä aika varovasti.

Kiva päästä myös kesällä kokeilemaan Alastaron uusi osuus.
Ite ajoin parhaimmillaan 1:33 alkavia kierroksia ahvenistolla tolla omalla skylinellä. Virejä orkkisahtimelta ahtoja nostamalla+cuulerit yms n. 320 heppaa ja renkaina oli semit. Kovempaa ei vaan uskalla ajaa ettei vedä autoa kaiteeseen
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
21
Ite ajoin parhaimmillaan 1:33 alkavia kierroksia ahvenistolla tolla omalla skylinellä. Virejä orkkisahtimelta ahtoja nostamalla+cuulerit yms n. 320 heppaa ja renkaina oli semit. Kovempaa ei vaan uskalla ajaa ettei vedä autoa kaiteeseen
Semit tekee kyllä tosi paljon. Toisen zetakuskin kanssa ajettiin hyvin samanlaisia kierrosaikoja, kunnes se vaihtoi semeihin ja mä pysyin katurenkaissa. Tiukoissa mutkissa eron näki hyvin, kun toinen vaan käänti rattia ja auto meni kuin raitella, samalla kun ite joutui ihan koko ajan kamppailemaan pidon kanssa. Ei vaan millään pystynyt pitämään samanlaista vauhtia yllä mutkissa.


Kiva päästä myös kesällä kokeilemaan Alastaron uusi osuus.
Mulla ei oo aikaisemmasta versiosta kokemusta, mutta viime syksynä pääsin käymään harrasteella ajamassa uuden osuuden ollessa käytössä. Hauska rata, mutta vähän pitkän ajomatkan päässä, varsinkin kun piti palata maitojunalla takaisin kotiin ja hakea auto kotiin seuraavana päivänä. :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 190
Tälle kaudelle ei vielä tarvitse Hans niskatukea tulee ilmeisesti ensi kaudelle pakolliseksi.
Tämä aika yllättävä tieto, että ei ole vieläkään pakollinen.
Varsinkin sarjassa jossa varmasti kolisee :)
Ei nuo niin paljoa maksa.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Jaa-a, lauantaina olisi tarkoitus korkata kausi Alastarolla. Jos lumet ehtii sulamaan ennen sitä.. Märältä näyttää keli muutoinkin lauantaille.

Ostin viime kaudelle Sparco Pro RJ:n. FIA-hyväksytty ja noin 350€. Toimii omassa kupolissa myös lasien kanssa, toki kannattaa sovittaa oikea koko paikan päällä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 758
Viestejä
4 202 725
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom