QHD / WQHD näytöt (2560×1440)

Windows cleartype kannattaa katsoa jos et ole vielä katsonut. Ei se paljoa toki terävyyttä paranna, mutta voi parantaa tekstistä vähemmän ärsyttävän näköistä.
Yritin sitäkin veivailla. Mutta jotenkin tuo vain käy oman silmään liikaa. gsync oli myös pakko pistää pois päältä, kun vilkkui sen verran reilusti. Ei vaan jotenkin pysty perustelemaan 800e näillä kompromisseilla.

Yritin sitäkin veivailla. Mutta jotenkin tuo vain käy oman silmään liikaa. gsync oli myös pakko pistää pois päältä, kun vilkkui sen verran reilusti. Ei vaan jotenkin pysty perustelemaan 800e näillä kompromisseilla.
Täsmälleen samat havainnot oli itsellä AOC ag276qzd2 kanssa! Olen jo kuitenkin tottunut tekstiin kun veivailin cleartypeä aikani. Myös Freesyncistä luovuin, välke oli aivan liikaa.
Muuten kuvanlaatu on todella hyvä joten puutteiden kanssa olen oppinut elämään. Lisäksi näyttö oli tarjouksessa 500 euroa.

Mistähän muuten johtuu, kun en myöskään saanut toimimaan 1440p 240hz 10 bit yhdistelmää? Kaiken järjen mukaan tuon olisi pitänyt vielä mahtua hdmi 2.1 kaistaan. Heitti automaattisesti 1080p resolle, kun yritti valita 240 tai 360hz.

Mistähän muuten johtuu, kun en myöskään saanut toimimaan 1440p 240hz 10 bit yhdistelmää? Kaiken järjen mukaan tuon olisi pitänyt vielä mahtua hdmi 2.1 kaistaan. Heitti automaattisesti 1080p resolle, kun yritti valita 240 tai 360hz.
Koetitko displayportilla? Minulla AQDMG:n (max 240Hz) kanssa pitää olla sen kanssa DSC käytössä jotta toimii. HDMI 2.1:stä en ole kokeillut.

Vähän kyllä mietityttää nuo OLED-näyttöjen ongelmat. Työkäytössä on tärkeää, että pienikin teksti on selvää. Lisäksi yksi VA-näyttö kärsi aikanaan VRR-vilkkumisesta, mikä oli todella ärsyttävää. VRR on kuitenkin tarpeellinen, kun pelaa raskaita pelejä, joissa FPS heittelee ja haluaa kuvan pysyvän sulavana ja repeilemättömänä. Nykyinen IPS-näyttö ei vilku missään tilanteissa :beye:

Koetitko displayportilla? Minulla AQDMG:n (max 240Hz) kanssa pitää olla sen kanssa DSC käytössä jotta toimii. HDMI 2.1:stä en ole kokeillut.
En koittanut. Syy miksei itselle tullut aqdmg mallia vaan tämä acdng oli juuri 2.1 hdmi, jolla olisi pitänyt pystyä välttämään DSC käyttö 1440p 240hz. Nyt kerkesin jo pistää ruudun pakettiin. Katsotaan vieläkö tulee kaivettua takaisin vai lähteekö palautukseen.

VRR on kuitenkin tarpeellinen, kun pelaa raskaita pelejä, joissa FPS heittelee ja haluaa kuvan pysyvän sulavana ja repeilemättömänä.
Jos FPS heittelee, niin parhaan kokemuksen saa mielestäni asettamalla FPS-rajoittimen hieman alle FPS-keskiarvon. Eli jos FPS heittelee keskiarvon ollessa 120, niin asettamalla rajan esim. 100:aan tai 110:een saa todennäköisesti sulavamman kokemuksen kuin pelkällä VRR:llä. CPU:n aiheuttamat stutteroinnit katoaa rajoittimella ja myöskin VRR:n välkkyminen katoaa.

En koittanut. Syy miksei itselle tullut aqdmg mallia vaan tämä acdng oli juuri 2.1 hdmi, jolla olisi pitänyt pystyä välttämään DSC käyttö 1440p 240hz. Nyt kerkesin jo pistää ruudun pakettiin. Katsotaan vieläkö tulee kaivettua takaisin vai lähteekö palautukseen.
Jotain hämärää tuossa on kyllä meneillään. Redditissä pohditaan ainakin tuolla samaa ongelmaa:
www.reddit.com/r/OLED_Gaming/s/RZHNiQd8Zw

Täsmälleen samat havainnot oli itsellä AOC ag276qzd2 kanssa! Olen jo kuitenkin tottunut tekstiin kun veivailin cleartypeä aikani. Myös Freesyncistä luovuin, välke oli aivan liikaa.
Muuten kuvanlaatu on todella hyvä joten puutteiden kanssa olen oppinut elämään. Lisäksi näyttö oli tarjouksessa 500 euroa.
Itse huomasin saman näytön kanssa huomattavan eron VRR-välkkeessä kun päivitin uuteen 9800x3d -prossuun. Cyberpunk 2077:ssa oli vanhalla 5600x:llä jatkuvaa välkettä varsinkin, kun raytracing oli päällä (FPS ~60). Uudella porssulla frametime-käppyrä on käytännössä suora ja huomaan välkkeen enää hyvin harvoin yksittäisten stuttereiden kohdalla (anteeksi finglish). Niin ja näyttiksenä toimii RTX 4070.

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom