Minut palkittiin 1:llä vihreällä juuttuneella pikselillä, mutta en ensimmäiseen varttiin huomannut koko pikseliä. Mustaa taustaa vasten sitten huomasin sen kun olin lähellä näyttöä. Käytän näyttöä 70cm-80cm etäisyydeltä ja juuttunutta pikseliä ei siltä etäisyydeltä havaitse pelatessa ollenkaan joten ei vaivaa itseäni. Valovuoto todella hyvällä tasolla. Ei nurkissa tai muuallakaan selvää eroavaisuutta ja todella tasainen musta koko näytöllä.
MSI MAG274QRF-QD: Otin käyttöön "
User"- kuvaprofiilin.
Kirkkaus: 100,
Kontrasti: 70,
Terävyys: 0, Värin lämpötila: Normal, Overdrive: Fast ja kuvanparannusjutut pois päältä.
Asus PG279Q: "FPS"- mode. Kirkkaus: 80, Kontrasti; 50, Värikylläisyys: 50, Värit: R-100, G-95, B-97.
Oli tosiaan suoraan paketista jäätävän ylikorostettu värikylläisyys. PG279Q:llä FPS- moodissa, 50 saturation asetuksella NVIDIA- ohjauspaneelista digitaalista värinkylläisyyttä kun nosti noin plus 70%, niin päästiin suurinpiirtein samaan värikylläisyyteen, mutta värit täyteläisemmät ja paremmat MSI:llä. MSI kohdalla vähensin värikylläisyyttä plus 40% ja se teki väreistä siedettävämmät. Huomasin että gamma on aika matalalla ja otin netistä testikuvaa ruudulle. Alla olevassa kuvassa on mustantason testissä MSI ei näyttänyt 1-4 tasoja ollenkaan. Asus pystyy näyttämään kaikki laatikot. NVIDIA ohjauspaneelista kun gamman lisäämin ei auttanut kauheasti, ja huononsi vain mustaa. Tämä kaikki siis ennen firmware- päivitystä
Sitten asensin firmware- päivityksen. Tämä tosiaan aukaisee käyttöön
sRGB, Adobe RGB, ja
Display P3- profiilit.
P3- profiili on minulle näistä ainoa joka kiinnostaa minua pelikäytössä. Värikylläisyys myös muuttui huomattavasti parempaan suuntaan päivityksen myötä ja oli laskenut mukavalle tasolle. Gammaa tuo päivitys ei juuri korjannut.
Display P3- profiili näyttää kyllä kivalta värien puolesta, mutta se laskee mustan tasoa entisestään. 1-6 laatikot eivät erotu mustan testissä ollenkaan. Huomasin, että kun otin käyttöön "
User"- profiilin, niin gamma ei ole ihan niin tukkoinen ja mustan tason testissä 1-3 laatikot eivät näy, mutta muut kyllä. Eihän tämä mikään kunnollinen testi ole, mutta sen voi kuitenkin todeta, että gamma muuttuu eri profiileilla. NVIDIA- ohjauspaneelista tosiaan värit ja gammat oletusasetuksilla.
Pelatessa MSI tuntuu kyllä hieman nopeammalta paneelilta verrattuna Asukseen, mutta ei merkittävästi. Olin kuitenkin huomaavani eron. Pelasin muun muassa Crysis 2, Kena, CS, Alan Wake, Tomb Raider ja vaihtelin näyttöä lennosta. Tosiaan Asus näyttää tumman pään hieman erottavammin verrattuna MSI, mutta ei tämä minua juurikaan haittaa ja peleissähän on monesti kirkkauden ja gamman säätö mitä voi käyttää.
PG279Q menee kirkkaudessa vähän edelle jos molemmat näytöt nostaa täyteen kirkkauteen.
Loppuyhteenveto vertailun päätteeksi voisi sanoa että MSI värit ja paneelin nopeus on valttikortteja. Kuva on erittäin nättiä katseltavaa. Asus on edelleen loistava näyttö ja ei juurikaan häviä muuten kuin värien ja vähän nopeuden puolesta, mikä on aika hyvin, kun ottaa huomioon, että ostin näytön vuonna 2018ja on hieman kirkkaampi. Jos pitäisi jatkaa Asuksella, niin en valittaisi, mutta nyt kun on päässyt MSI näytön makuun, niin se on nyt ykkösnäyttö, koska värit ovat todellakin täyteläisemmät ja tykkään niistä suuresti ja paneeli tuntuu nopealta. PG279Q jatkaa elämää 2- näyttönä.