Pyöräily

Ja sitten kun alurunko napsahtaa jostain, niin lopetat pyöräilyn kokonaan koska "ei näitä kötöstyksiä enää koskaan"?

Periaatteen mies, arvostan.
Luulisin että alu-runko taipuu murtuman jälkeen, hiilikuitu menee kerrasta.
Noh, ei ole ikinä kumpikaan hajonnut niin jatkakaa.
 
Mulla on kyllä napsahtanut kaksi alurunkoa ihan kerrasta.
Rock Machinen täpärin putki keskeltä dropissa (meni takuisiin) ja joskus junnuvuosina Konan Stuffin chainstay repesi flattidropissa irti hitsauksistaan, kerrasta meni sekin ja takuisiin. Oli sitä aikaa kun JP oli sportaxin tiskin takana ja satuttiin juur sitä ennen puhumaan rungon kestävyydestä ja ukko sanoi että kyllä kahvit tarjoaa jos saan siitä rungon poikki. Hupaisasti tämä insidentti oli sitten varmaan joitakin viikkoja sen jälkeen.

Edit: siis toki taipui murtuman jälkeen, mutta ei sillä nyt käytännön merkitystä ollut että olisiko taipunut vai mennyt irtipoikki, sama efekti joka tapauksessa -> polkimet maassa.
 
Ja sitten kun alurunko napsahtaa jostain, niin lopetat pyöräilyn kokonaan koska "ei näitä kötöstyksiä enää koskaan"?

Periaatteen mies, arvostan.
Sitä odotellessa, ehkä se äkistikin leikkaantuu poikki ilman varoitusta. Pitää kyllä siinä tilanteessa vielä selvittää olisiko olemassa joku runkomateriaaliksi soveltuva muu materiaali, hmm.
 
Sitä odotellessa, ehkä se äkistikin leikkaantuu poikki ilman varoitusta. Pitää kyllä siinä tilanteessa vielä selvittää olisiko olemassa joku runkomateriaaliksi soveltuva muu materiaali, hmm.
Teräksestähän noita on tehty. Joku suurlujuus teräs ja ohuet putket niin miksikäs ei.
Edit. Kaverilla olikin tuommoinen Marin teräsrunko, pyörä oli jotain alle 11kg. Jäykkä keula toki. No on tästä aikaakin noin 30v.
 
Viimeksi muokattu:
Alu napsahtaa ja kuitu rasahtaa. Valitettavasti titaani murtuu aina jossain vaiheessa mutta teräs...teräs korkeintain taipuu!
Kokoelmaan ei tällä hetkellä kuulu teräksisenä kuin kaksi ysäri Konaa(1994 ja ????). Täpäri(2023), graveli(2020) ja läski(2015) on kuitua. Vanha graveli on alua kuitukeulalla, 29+(2016) alua ja arkipyörä(????) alua. Maantiepyörä(2005) sen sijaan on alumiinisilla muhveilla ja niihin liimatuilla kuitusilla putkilla.

On muuten saaneet runttua ja säälimätöntä ajoa nämä vehkeet! Kyllä siihen kuituun voi luottaa. Läskillä on ajettu 10 000km ekan omistajan toimesta ja joku ilkivaltaisesti teki rei'än seat stayhyn. Sen jälkeen toinen rungon omistaja kevyenä kuskina tykitteli varmaan toisen kymppitonnin ennen ku se siirtyi meikällä. Kun minä ostin rungon ja maksoin amattilaiselle 180e että tilkitsi rei'än. Kohta tuolle rungolle on annettu taas 10 000km säälimätöntä käyttöä. Tuskin tulee vaihdettua koskaan tuota Canyonin Dudea.
 
Kävin Canyonin sivulla tarkoituksena vilkaista tuota Dudea, mutta ei sellaista löytynyt. Fat "buumi" alkaa ilmeisesti olemaan ohi. Noh, onhan noita muitakin. Surlyn Moonlander voisi olla jännä kokemus.
 
Kävin Canyonin sivulla tarkoituksena vilkaista tuota Dudea, mutta ei sellaista löytynyt. Fat "buumi" alkaa ilmeisesti olemaan ohi. Noh, onhan noita muitakin. Surlyn Moonlander voisi olla jännä kokemus.
Kovin boomi ollut ohi jo monta vuotta, mutta onneksi hyviä fättiksiä vielä löytyy. Parhaimmasta päästä Salsan Beargreasea, keskipäästä Kona Wo / Woo ja halpispuolelta sitten White 9FAT
 
Toi White 9fat lite oli hetki sitten tarjouksessa 499 €. Siihen hintaan ihan hauska peli, ainut miinus on ollut nuo Clarksin jarrut jotka oli ilmauksen tarpeessa heti liikkeestä poistuttaessa.
 
Painavana kuskina ajan melkein mielummin hiilikuiturungolla kuin alumiinirungolla. Hiilikuidun kanssa väsyminen ei ole vastaavanlainen ongelma. Ajattelen niin, että runkomateriaalilla ei ole lyhyellä aikavälillä väliä, jos pyörä on suunniteltu oikein. Kaikki menee rikki, jos kuormat ylittää kestävyyden.

Mulla on hajonnut kolme alumiinista täysjoustorunkoa ja yksi alumiininen jäykkäperä. Täysjoustot hajosi samasta kohdasta ja ekalla kerralla huomasin halkeaman tuurilla. Jäykkäperässä katkesi chainstay ajossa, en onneksi kastunut, kun vauhti oli hidas.

Samoin maastopyörästä on katkennut alumiininen kampi kesken ajon. Jäi kyllä osittain kiinni, vaikka tulikin toiselle reunalle kunnon repeämä. Vääntynyt kampi esti toki kampien pyörimisen, mutta ihmeen kaupalla ei johtanut kaatumiseen. Mummopyöristä on sitten katkennut polljinta, tankoa yms…

Teräksisen retkipyörän runkoon on alkanut ilmestyä pientä ruostetta, joka tulee jossain kohtaa olemaan syy eläköittää kyseinen runko. Pitää vielä uusia ruostesuojausta yms.
 
Onko tämmönen Ghost Kato Essential hyvä budjettipyörä lyhyisiin lenkkeihin pari kertaa viikossa? Eli vähän niinkuin sellaista casual ajelua. Ja mitä eroa on 27.5 ja 29 runkokoolla, kumpi on parempi? Kuski 178cm pitkä.

Ghost Kato Essential 27,5 - Maastopyörä | Intersport

Ghost Kato Essential 29" - Maastopyörä | Intersport

Saa suositella myös vastaavaa, 500-600eur hintaluokkaan maastopyörä/hybridi etujousitettu.
27.5 ja 29 on täysin oma mielipide kysymys.
Lyhyeesti 29 on isompi, kömpelömpi, painavampi mutta nopeempi ja rullaa esteiden yli paremmin. 27.5 iso valtti on ketteryys ja käsiteltävyys. Varmaa 90% vastaa että 29” millä mennä, mutta itellä kun on ollu 27.5, 29 ja mulletti, niin 27.5 oli itelleni ehdottomasti paras. Oma nykynen strive on 29”

Mitä toi casual ajelu meniaa? Ootko menossa sillä maastoon, vai jääkö perus asvaltti ja sorapolku tasolle noi ajot?

Ja maasturissa hissitolppa on myös yks asia mitä kannattaa harkita.
 
27.5 ja 29 on täysin oma mielipide kysymys.
Lyhyeesti 29 on isompi, kömpelömpi, painavampi mutta nopeempi ja rullaa esteiden yli paremmin. 27.5 iso valtti on ketteryys ja käsiteltävyys. Varmaa 90% vastaa että 29” millä mennä, mutta itellä kun on ollu 27.5, 29 ja mulletti, niin 27.5 oli itelleni ehdottomasti paras. Oma nykynen strive on 29”

Mitä toi casual ajelu meniaa? Ootko menossa sillä maastoon, vai jääkö perus asvaltti ja sorapolku tasolle noi ajot?

Ja maasturissa hissitolppa on myös yks asia mitä kannattaa harkita.

Kiitti, ehkä kallistuisin tuohon 27.5 .. Casual ajolla lähinnä sellaista 1-15km maisema-ajelua ilman varsinaista päämäärää rauhalliseen tahtiin. Pääosin asfalttia, tosi vähän hiekkatietä, joskus satunnaisesti metsäpolkuja muttei mitään extremeä.

Joo toi hissitolppa kuulostaa hyvältä.
 
Kiitti, ehkä kallistuisin tuohon 27.5 .. Casual ajolla lähinnä sellaista 1-15km maisema-ajelua ilman varsinaista päämäärää rauhalliseen tahtiin. Pääosin asfalttia, tosi vähän hiekkatietä, joskus satunnaisesti metsäpolkuja muttei mitään extremeä.

Joo toi hissitolppa kuulostaa hyvältä.
Itse kyllä suosittelen 29" renkaita, jos ajo on enimmäkseen asfalttia/hiekkatietä. Jos painopiste on enemmän maastossa, niin sitten mullet, tai 27,5" renkaat.

Edit. Mullet on siis sellainen, jossa takana on 27,5" ja edessä 29".
 
Itse kyllä suosittelen 29" renkaita, jos ajo on enimmäkseen asfalttia/hiekkatietä. Jos painopiste on enemmän maastossa, niin sitten mullet, tai 27,5" renkaat.

Edit. Mullet on siis sellainen, jossa takana on 27,5" ja edessä 29".
Maastossakin 29 tuumaiset renkaat ovat yliuvertaiset, mutta kukin tyylillään. Siksi tarjontaa on.
 
Itse kyllä suosittelen 29" renkaita, jos ajo on enimmäkseen asfalttia/hiekkatietä. Jos painopiste on enemmän maastossa, niin sitten mullet, tai 27,5" renkaat.

Edit. Mullet on siis sellainen, jossa takana on 27,5" ja edessä 29".

Joo kiitoksia, luin vähän vielä netistä noista runkorengas-koko jutuista ja lopulta 29" laitoin tilaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Selvennyksenä se 27,5" tai 29" on vanteiden koko, ei rungon.

Runkoja on monen eri kokoisia, ei et voi ostaa pelkästään siltä pohjalta fillaria että onko se 27,5" vai 29"
 
Selvennyksenä se 27,5" tai 29" on vanteiden koko, ei rungon.

Runkoja on monen eri kokoisia, ei et voi ostaa pelkästään siltä pohjalta fillaria että onko se 27,5" vai 29"

Joo, vielä vähän unessa, mutta "27.5 vai 29 renkaat" hakusanalla tutkin. M-koko oli runko.
 
Maasturin takanavassa tuntuu pieni välys, ellei läpiakselia vedä oikein kireälle. Vannetta sivuille heiluttaessa tuntee sen. Onko normaalia? Repussa kulkevalla monitoimityökalulla on vaikea kiristää välystä pois, mutta jo pienellä räikällä onnistuu.

XT-osasarjasta huolimatta tuossa näyttäisi olevan Shimano Deoren navat. Läpiakseli on boost-mallia ja ilmeisesti navassa on ihan vaihdettavat konelaakerit. Laakerien kiristys ei taida olla mahdollista. En nyt äkkiseltään keksi, mistä välys tarkalleen tulee.
 
Maasturin takanavassa tuntuu pieni välys, ellei läpiakselia vedä oikein kireälle. Vannetta sivuille heiluttaessa tuntee sen. Onko normaalia? Repussa kulkevalla monitoimityökalulla on vaikea kiristää välystä pois, mutta jo pienellä räikällä onnistuu.

XT-osasarjasta huolimatta tuossa näyttäisi olevan Shimano Deoren navat. Läpiakseli on boost-mallia ja ilmeisesti navassa on ihan vaihdettavat konelaakerit. Laakerien kiristys ei taida olla mahdollista. En nyt äkkiseltään keksi, mistä välys tarkalleen tulee.
Läpiakselissa on alumiinirungolla raja, hiilikuiturungolla varmaan tiukempi, kuinka kireälle sen saa kiristää (Nm). Jos ei ole tietoa niin veisin ammattilaiselle.

edit. Varmaan paskoit takapään vetämällä "oikein kireälle".

edit2. Siinä läpiakselin pultissa, ainakin Shimanolla, lukee moneenko Nm se olisi hyvä kiristää.
 
Viimeksi muokattu:
Maasturin takanavassa tuntuu pieni välys, ellei läpiakselia vedä oikein kireälle. Vannetta sivuille heiluttaessa tuntee sen. Onko normaalia? Repussa kulkevalla monitoimityökalulla on vaikea kiristää välystä pois, mutta jo pienellä räikällä onnistuu.

XT-osasarjasta huolimatta tuossa näyttäisi olevan Shimano Deoren navat. Läpiakseli on boost-mallia ja ilmeisesti navassa on ihan vaihdettavat konelaakerit. Laakerien kiristys ei taida olla mahdollista. En nyt äkkiseltään keksi, mistä välys tarkalleen tulee.
Kuulostaa laakerivialta. Mutta tarkista, onko nämä löysällä? Jos ei, nii pura napa ja vaihd alaakerit.
IMG-2679.jpg
 
Kuulostaa laakerivialta. Mutta tarkista, onko nämä löysällä? Jos ei, nii pura napa ja vaihd alaakerit.
IMG-2679.jpg
Deore navat taisi olla vaikka muut on XT. Ja jos ei osaa momentteja tarkastaa niin tuo kuva vähän turha.

edit. Ja jos siellä navan laakerit on paskana niin kukaan normaali ihminen ei sille mitään pysty tekemään. Käytännössä uusi vanne osineen helpoin ratkaisu.
 
Deore navat taisi olla vaikka muut on XT. Ja jos ei osaa momentteja tarkastaa niin tuo kuva vähän turha.

edit. Ja jos siellä navan laakerit on paskana niin kukaan normaali ihminen ei sille mitään pysty tekemään. Käytännössä uusi vanne osineen helpoin ratkaisu.
Tää on täysin paskapuhetta. Konelaakereita hubeista itekki oon vaihtanu vaikka kuinka paljon ja myös vaparista.
 
Tää on täysin paskapuhetta. Konelaakereita hubeista itekki oon vaihtanu vaikka kuinka paljon ja myös vaparista.
Ok. Minä en ole ikinä mutta ilmeisesti se on sitten tehtävissä.
edit. Mutta siinä olin ilmeisesti oikeassa, että ei noita normaali ihminen vaihda. Vakava harrastaja tai ammattilainen?
 
Ok. Minä en ole ikinä mutta ilmeisesti se on sitten tehtävissä.
edit. Mutta siinä olin ilmeisesti oikeassa, että ei noita normaali ihminen vaihda. Vakava harrastaja tai ammattilainen?
Itellä on laakereitten irrotus ja asennus sarjat, jolla ne vaihtaa alle vartissa, mutta kyllä ne on mahdollista vaihtaa ilman mitään erikois työkaluja. Onhan netti täynnä ohjeita, jolla aika perus työkalullakin pystyy naputella uudet laakerit paikalle.
 
Itellä on laakereitten irrotus ja asennus sarjat, jolla ne vaihtaa alle vartissa, mutta kyllä ne on mahdollista vaihtaa ilman mitään erikois työkaluja. Onhan netti täynnä ohjeita, jolla aika perus työkalullakin pystyy naputella uudet laakerit paikalle.
Netti on täynnä ohjeita. Ei tarvitse kuin rauhallisen tilan ja erikoistyökalut.

Voisit ehkä olla samaa mieltä, että jos ei harrasta pyörän korjausta, niin nuo laakereiden säädöt saattaa mennä ohi.

Edit. Perus harrastaja, minä, vie pyörän ammattilaiselle jos keskiössä on väljyyttä.
 
Olen kyllä joskus uusinut konelaakerit napaan. Tässä tilanteessa vain ihmetytti, kun läpiakselin kiristys poisti välyksen. Mitään säätöähän näissä ei ole toisin kuin perinteisissä navoissa. Yritin purkaa napaa, mutta sekä takapakka että navan päädyt ovat erittäin tiukalla.

Ja kun vedin läpiakselin "oikein kireälle", tein sen aivan pienellä räikällä, enkä edes vääntänyt täysillä voimilla. En nyt äkkiseltään keksi, miten tuolla tavalla paskoo perän. Täytyy vielä kokeilla momenttiavaimella, missä momentissa välys poistuu. Momenttiavain tuli hankittua viime kesänä linkuston laakereiden vaihtoa varten.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
274 431
Viestejä
4 725 722
Jäsenet
77 196
Uusin jäsen
par1-net

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom