Pyöräily

En näe mitään järkeä noissa piipittelevissä gepseissä vaan pulttaan tankoon kiinni ikivanhan Samsungin kännykän ja siihen offlinessa toimivan softan johon ajan reitin sisään.
Äänet ensimmäisenä pois käytöstä. Samoin kaikki uudelleenreitittämiseen liittyvä. Perusjuttuja :)

Mutta joo navigointi toimii tällöin offlinenä, mutta ei sitä muutenkaan kaipaa jos ennalta suunnitellut reitin. Maastokartta tai openstreetmap tietenkin laitteen sisässä, jolloin ei tarvitse tismalleen noudattaa piirrettyä.
 
En edelleenkää ymmärrä miks joku neuvoo brake cleanerilla puhdistusta hionnan jälkeen? Jarrut saa ylipäätänsä puhdistaa ipalla ja auton jarrujen puhdistukseen tarkotettua brake cleaneria ei sais edes käyttää.

Kyllä se pelkkä ipakin varmaan riittää, ite tehny eka kliinerillä ja sitten perään ipalla joka huuhtoo kliinerin jämät pois.
 
Kyllä se pelkkä ipakin varmaan riittää, ite tehny eka kliinerillä ja sitten perään ipalla joka huuhtoo kliinerin jämät pois.
Mutta siis puhdistus hionnan jälkeen? Jos oot ottanu hiekkapaperilla kerroksen pois, niin miks sitä pitää vielä puhdistaa aineella sen jälkeen? Hiekkapaperilla hionta ei pitäis jättää mitään, mikä vaatis vielä kemiallisen puhdistuksen. Ite nään että jatrupaloihin ei pitäis koskea millään aineilla tai paljain käsin ja kemikaalit pitäis ola se viimenen oljenkorsi ennenkun palat lentää roskiin.
 
Kysymys vaihteiden vaihtamisesta. Voin vaikka vannoa, että se pyörämyyjä sanoi mulle, että on erittäin tärkeää olla polkematta kun vaihtaa vaihteita. Katsoin youtubesta videoita pyörän käytöstä jotta se kestää pidempään ja kaikki videot sanoo, että on tärkeää polkea kun vaihtaa vaihteita. Mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä? Mikä on oikeaoppinen tapa vaihtaa vaihteita?

Mulla on tuommoinen 9-vaihteinen pyörä, jossa useita rattaita, jotka pienenee-
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys vaihteiden vaihtamisesta. Voin vaikka vannoa, että se pyörämyyjä sanoi mulle, että on erittäin tärkeää olla polkematta kun vaihtaa vaihteita. Katsoin youtubesta videoita pyörän käytöstä jotta se kestää pidempään ja kaikki videot sanoo, että on tärkeää polkea kun vaihtaa vaihteita. Mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä? Mikä on oikeaoppinen tapa vaihtaa vaihteita?

Mulla on tuommoinen 9-vaihteinen pyörä, jossa useita rattaita, jotka pienenee-
Sekotetaanko pakkaa vielä vähän lisää? Polje, mutta kevennä voima pois. Eli polje sen verran, että ketju liikkuu, mutta takarenkaaseen ei välity voima.
Yleisesti ottaen vaihteen vaihdossa pitää se liike olla. Jos ketju pysyy paikallaan, niin ei se vaihdekaan vaihdu ja tästä saa runtattua useamman vaihteen vaihdolla väkisin takahäkin solmuun. Sähköpyörällä saa vielä helpommin piikit solmuun, kun väkisin kovalla poljennalla vaihteita runttailee.
 
Kysymys vaihteiden vaihtamisesta. Voin vaikka vannoa, että se pyörämyyjä sanoi mulle, että on erittäin tärkeää olla polkematta kun vaihtaa vaihteita. Katsoin youtubesta videoita pyörän käytöstä jotta se kestää pidempään ja kaikki videot sanoo, että on tärkeää polkea kun vaihtaa vaihteita. Mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä? Mikä on oikeaoppinen tapa vaihtaa vaihteita?

Mulla on tuommoinen 9-vaihteinen pyörä, jossa useita rattaita, jotka pienenee-

Onko kyse napavaihteista (Shimano Nexus) vai "ulkovaihteista"?

Normivaihteista eli noita joissa on vaihdin ulkona, ei tulisi mieleenkään vaihtaa polkematta. Siinähän on hetken vaihtaja "väärässä" asennossa ja aiheuttaa enemmän kulumista niin rattaille kun ketjulle, että myös vaihtajalle kun polkeminen aloitetaan.

Itse vaihdan aina siten, että hieman kevennän polkemista ennen vaihtamista koska liian kovassakaan vauhdissa ei ole hyvä vaihtaa. Eikä isoissa ylämäissä, niissä kantsii ennakoida.

Napavaihteisessa sitten yleensä lopetetaankin polkeminen kun vaihdetaan. Tosin niitäkin on nykyään kai sellaisia joissa pystyy vaihtamaan kun kuormaa on.
 
Onko kyse napavaihteista (Shimano Nexus) vai "ulkovaihteista"?

Normivaihteista eli noita joissa on vaihdin ulkona, ei tulisi mieleenkään vaihtaa polkematta. Siinähän on hetken vaihtaja "väärässä" asennossa ja aiheuttaa enemmän kulumista niin rattaille kun ketjulle, että myös vaihtajalle kun polkeminen aloitetaan.

Itse vaihdan aina siten, että hieman kevennän polkemista ennen vaihtamista koska liian kovassakaan vauhdissa ei ole hyvä vaihtaa. Eikä isoissa ylämäissä, niissä kantsii ennakoida.

Napavaihteisessa sitten yleensä lopetetaankin polkeminen kun vaihdetaan. Tosin niitäkin on nykyään kai sellaisia joissa pystyy vaihtamaan kun kuormaa on.
Kyseessä on tämä pyörä: Leader Fox Denver Gent 29" harmaa
Tuossa näkyy tuo speksivalikko etu ja takavaihtajalle

TakavaihtajaShimano Altus RD-M370-L
EtuvaihtajaShimano Alivo, SL-M3100-R, 9 speed
 
Mutta siis puhdistus hionnan jälkeen? Jos oot ottanu hiekkapaperilla kerroksen pois, niin miks sitä pitää vielä puhdistaa aineella sen jälkeen? Hiekkapaperilla hionta ei pitäis jättää mitään, mikä vaatis vielä kemiallisen puhdistuksen. Ite nään että jatrupaloihin ei pitäis koskea millään aineilla tai paljain käsin ja kemikaalit pitäis ola se viimenen oljenkorsi ennenkun palat lentää roskiin.
Hionnasta voi jäädä epäpuhtauksia pintaan.
 
- akun kesto, ehkä

Eipä ole moniin vuosiin ollut mitään ongelmia kellojen akunkeston kanssa, paitsi siinä vaiheessa kun se kellon akku alkaa kuolemaan vanhuuttaan. Monissa nykykelloissa kestää akku kuitenkin GPS päällä luokkaa vuorokauden.

Sen sijaan ainakin itselleni tulisi enemmän harmia siitä, että on useampia laitteita joita pitäisi muistaa latailla.
 
Mutta siis puhdistus hionnan jälkeen? Jos oot ottanu hiekkapaperilla kerroksen pois, niin miks sitä pitää vielä puhdistaa aineella sen jälkeen? Hiekkapaperilla hionta ei pitäis jättää mitään, mikä vaatis vielä kemiallisen puhdistuksen. Ite nään että jatrupaloihin ei pitäis koskea millään aineilla tai paljain käsin ja kemikaalit pitäis ola se viimenen oljenkorsi ennenkun palat lentää roskiin.
Jos vaikka siinä palassa oli vähän öljyn jämää, niin se öljyinen pöly pyörii siinä hiomapaperin pinnassa ja osa voi päätyä taas siihen palan ja levyn väliin kun laittaa takaisin. Ei siitä hiontapölyn putsaamisesta palasta ainakaan mitään haittaa oo.

Muutenkin jos on jarrupöylyt samalla putsannu satulasta kun palat on irti, niin turha sinne sitä moskaa on palojen mukana tuoda takasin.
 
Vaimolta tuli vihreää valoa vähän hintavamman pyörän ostoon. Noita Graveleita olen miettinyt kun tulee piellä ja soralla mankeloitua, eli mikäs noissa on se sopiva hintahaarukka, että saa varmasti laatua, muttei maksa turhasta? 1000-1500? Tärkeimpänä varmaan keveys, vikkelä eteneminen ja myös kestävyys. Hyvä ajoasento toki tietenkin, mutta onkos niissä paljon eroja pyörämerkistä riippuen?
 
Vaimolta tuli vihreää valoa vähän hintavamman pyörän ostoon. Noita Graveleita olen miettinyt kun tulee piellä ja soralla mankeloitua, eli mikäs noissa on se sopiva hintahaarukka, että saa varmasti laatua, muttei maksa turhasta? 1000-1500? Tärkeimpänä varmaan keveys, vikkelä eteneminen ja myös kestävyys. Hyvä ajoasento toki tietenkin, mutta onkos niissä paljon eroja pyörämerkistä riippuen?
2500-3000€ ylöspäin alkaa olla huonompi vastine rahalle kun parhaimmat voimansiirron ja niin edelleen osat maksaa suhteessa enemmän. Eli tuo 1500€ on aika turvallinen valinta sen suhteen.

Katsoisin sellaista mallia jossa on hydrauliset jarrut ja kuitukeula, siihen tuo budjetti taipuu juuri ja juuri. Ylivuotisia malleja saa edullisemmin.

Geometria vaihtelee paljon, ja tietämättä mistä pidät on mahdotonta suositella sopivaa. Ohjaamo säädetään kuitenkin kuskille sopivaksi oli geometria mikä tahansa.
 
Vaimolta tuli vihreää valoa vähän hintavamman pyörän ostoon. Noita Graveleita olen miettinyt kun tulee piellä ja soralla mankeloitua, eli mikäs noissa on se sopiva hintahaarukka, että saa varmasti laatua, muttei maksa turhasta? 1000-1500? Tärkeimpänä varmaan keveys, vikkelä eteneminen ja myös kestävyys. Hyvä ajoasento toki tietenkin, mutta onkos niissä paljon eroja pyörämerkistä riippuen?

Ajoasennossa kyse on täysin siitä, että pyörä on käyttäjälleen oikeankokoinen, ja geometrialtaan sopiva

Sen suhteen ei ole mitään "parempia ja huonompia merkkejä".

Vaan ainoastaan omalle kropalle paremmin tai huonommin sopivia pyörämalleja.

Esim. naisilla on keskimäärin lyhempi yläkroppa, suhteessa pidemmät jalat, minkä takia naisille sopii keskimäärin hiukan parmemin lyhyemmän korkeamman geometrian omaava pyörä kuin miehille, mutta tämä on kaikki henkilökohtaista, on myös persjalkaisia naisia.


Komppaan timetravelleriä siitä, että kuitukeulasta ja hydraulisista jarruista kannattaa maksaa. Sen sijaan rungon ei tarvi olla hiilikuitua, vaihteiston ei tarvi olla mitään kallista ultegraa tai dura-acea eikä sähköinen, kunhan se vaan ei ole ihan halvinta kuraa.

Käytännössä, jos uudessa pyörässä rattaita on takana vähintään 11, on vaihteisto laadultaan riittävä (vähemmän rattaita omaavat on niitä halpisosasarjoja)
 
Käytännössä, jos uudessa pyörässä rattaita on takana vähintään 11, on vaihteisto laadultaan riittävä (vähemmän rattaita omaavat on niitä halpisosasarjoja)
Tiagra 4700 sarja ei varsinaisesti ole halpis sillä siihen on saatu paljolti samoja ominaisuuksia kuin pykälän paremmissa malleissa. Eli 10-vaihteen järjestelmä voi olla myös laadukas.
 
Kiitos vastauksista. Miksi nuo kuitukeula ja hydrauliset jarrut on hyvä olla? En siis tiedä juuri näistä pyöristä enkä mistään muistakaan pyöristä mitään, niin ihan Jaakko Parantaisena tässä kyselen. Onko mitään suosituksia vanhemmista malleista, mitä saisi halvemmalla?
 
Kiitos vastauksista. Miksi nuo kuitukeula ja hydrauliset jarrut on hyvä olla?

Alumiini on hyvin jäykkä materiaali eikä jousta käytännössä yhtään, ja jos alusta on vähän epätasaisempi, kaikki tien tärinät välittyy kovilla rengaspaineilla suoraan käsiin. Hiilikuitu taas joustaa jonkin verran ja tasoittaa pahimmat tien tärinät.

Ero ajomukavuudessa on huomattava.


Hydrauliset jarrut taas on hyvä olla koska melkein kaikki mekaaniset levyjarrut on halpaa kuraa joissa vain toinen jarrupala liikkuu, ja se liikkuva jarrupala puristaa levyä kieroon toista jarrupalaa vastaan. Toimii kohtalaisen hyvin kun jarrupalat on hyvässä kunnossa mutta kun ne kuluu, pitää levyä puristaa yhä enemmän kieroon että se alkaa ottaa toisen puolen jarrupalaan kiinni.

Eli kuluneilla hydraulisilla levyjarrulla selvästi parempi toimivuus kuin kuluneilla mekaanisilla levyjarruilla.

Markkinoilla on yhdellä valmistajalla ollut myös laadukkaampia molemmilta puolilta puristavia mekaanisia levyjarruja, mutta nämä on harvinaisia.


Lisäksi hydrauliset jarrut toimii paremmin mm pakkasella, ei riskiä kaapelin jumittumisesta jäätymisen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Miksi nuo kuitukeula ja hydrauliset jarrut on hyvä olla? En siis tiedä juuri näistä pyöristä enkä mistään muistakaan pyöristä mitään, niin ihan Jaakko Parantaisena tässä kyselen. Onko mitään suosituksia vanhemmista malleista, mitä saisi halvemmalla?
Juu, kuitukeulat on kyllä parhautta.
20220918-125902.jpg
 
Ihan turhaa pelottelua tommoset kuvat. Luultavimmin toikin johtunut asennusvirheestä. Hiilarikeula + hydrauliset levyjarrut ehdottomasti graveliin alkuperäiselle kyselijälle. Jos vaikka sit stemmiä säädät, niin älä vaan vedä samalla momentilla mitä raskasmetallipyörissä olisit tehnyt. Tommosen vaikka hankit ni ei mee liian kireelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turhaa pelottelua tommoset kuvat. Luultavimmin toikin johtunut asennusvirheestä. Hiilarikeula + hydrauliset levyjarrut ehdottomasti graveliin alkuperäiselle kyselijälle. Jos vaikka sit stemmiä säädät, niin älä vaan samalla momentilla mitä raskasmetallipyörissä olisit tehnyt. Tommosen vaikka hankit ni mee liian kireelle.
Metallinen kaulaputki olis kans katkennu jos olis asennettu väärin?
 
Ihan turhaa pelottelua tommoset kuvat. Luultavimmin toikin johtunut asennusvirheestä. Hiilarikeula + hydrauliset levyjarrut ehdottomasti graveliin alkuperäiselle kyselijälle. Jos vaikka sit stemmiä säädät, niin älä vaan samalla momentilla mitä raskasmetallipyörissä olisit tehnyt. Tommosen vaikka hankit ni mee liian kireelle.
Onhan tossa spessun tarmakissakin ollu takasin kutsu ja korjaus kuinka ollakkaan, jäätävän pitkä käpy. October 12 2021 Safety Notices

Toi oma ei ollu asennusvirhe ja ennemminki syytä kaupan pyörien paskoja käpyjä, jotka ei mee edes yli stemmin.

Mutta hiilikuitunen kaulaputki ei tule koskaan olemaan niin vahva kun metallinen, eikä tule koskaan antamaan anteeks asennus virheitä.
 
Mulla on täpäri ja graveli, molemmissa runko, keula ja kiekot hiilaria. Täpärillä vedelty Sappeella ja Tahkolla ilmaa (varmasti enemmän ja isommin kuin kukaan muu tässä threadissa!) ja gravelilla rummuteltu kaikenlaisia juurakkohelvettejä ja rock gardeneita alas ja ylös. Tosi räädisti ja lujaa no cap. Ilman kalustovaurioita. Kyllä ne käyttöä kestää. Pelkästään tolla oikealla momentilla pääsee tosi pitkälle ja sillä että tuntee miten pyörä käyttäytyy eri maastoissa eri nopeuksilla.
 
Onhan tossa spessun tarmakissakin ollu takasin kutsu ja korjaus kuinka ollakkaan, jäätävän pitkä käpy. October 12 2021 Safety Notices
Tällä samalla logiikalla alurungot ovat "parhautta" koska niissä on jollain valmistajalla joskus ollut valmistusvikoja joka voi johtaa siihen että se hajoaa.




Edit: näitähän on ihan sikana!
 
Farkut kuluvat pyöräillessä, 2 kk max ja roskiin. Takapuolen kohdalle tulee reikä polkiessa. Mietin, että voisi ostaa kunnolliset pyöräilyhousut ja -takinkin, ettei tarvi hikoilla välikausitakissa. Sitten huomasin, että minulla on kotona valmiiksi Akka 3 Layer Pant Mns - Kuorihousut - Akka 3 Layer Pant Mns | XXL ja siihen liittyvä saman valmistajan takki (samat ominaisuudet). Voiko tuota hyödyntää pyöräillessä ennen kuin ostan oikeat pyöräilyasut kevät- ja syksypyöräilyyn? Vai tuleeko noissa Neomondon-merkin kamoissa liian kuuma, jos se ei toimikaan pyöräilyssä?
 
Tällä samalla logiikalla alurungot ovat "parhautta" koska niissä on jollain valmistajalla joskus ollut valmistusvikoja joka voi johtaa siihen että se hajoaa.




Edit: näitähän on ihan sikana!
Missä näissä katkeaa keula?
 
Aivan sama, mä en jaksa väitellä. Pistin vaan tänne oman kokemuksen tietämättä ettei tällästä olis saanu tehä. Sori jos loukkasin jokun hiilikuitukeula fanin tunteita, ei tule toistumaan.

Nyt tiedän että jos joku suosittelee tuotetta joka on aivan paska, niin lähen messiin kehumaan aivan kympillä, vaikka tietäisin tuotteen olevan täys susi. En kyllä ymmärrä mitä hyötyä tälläsestä on mutta te ootte viisaampia. :tup:
 
Aivan sama, mä en jaksa väitellä. Pistin vaan tänne oman kokemuksen tietämättä ettei tällästä olis saanu tehä. Sori jos loukkasin jokun hiilikuitukeula fanin tunteita, ei tule toistumaan.

Nyt tiedän että jos joku suosittelee tuotetta joka on aivan paska, niin lähen messiin kehumaan aivan kympillä, vaikka tietäisin tuotteen olevan täys susi. En kyllä ymmärrä mitä hyötyä tälläsestä on mutta te ootte viisaampia. :tup:
Lähtökohtaisesti mikään materiaali ei ole "aivan paska".
Onko toi keula?
Käsittääksen tossa puhutaan edelleen rungosta ja hitaus saumasta.
Rungon ja keulan hitsaussauma. Vaikka ei ole täysin sama paikka, laitteet hajoaa kukin omallaan tavallaan vaikka ja mistä.
 
Onko mitään suosituksia vanhemmista malleista, mitä saisi halvemmalla?
Pyöräliikkeissä on niitä vaihtelevasti ajankohdasta riippuen, ja yleensä edellisvuoden malleja. Merkki ja malli on sitten liikekohtaista. Vanhempia löytyy käytettyjen markkinoilta, ja melko usein myös ihan hyvässä kunnossa kun jaksaa etsiä.
 
Aivan sama, mä en jaksa väitellä. Pistin vaan tänne oman kokemuksen tietämättä ettei tällästä olis saanu tehä. Sori jos loukkasin jokun hiilikuitukeula fanin tunteita, ei tule toistumaan.

Nyt tiedän että jos joku suosittelee tuotetta joka on aivan paska, niin lähen messiin kehumaan aivan kympillä, vaikka tietäisin tuotteen olevan täys susi. En kyllä ymmärrä mitä hyötyä tälläsestä on mutta te ootte viisaampia. :tup:
Aivan turhaa uhriutumista ja liiottelua. Kokemuksia saa tottakai jakaa, mutta yksittäinen tapaus ei tee hiilikuitukeulasta yleisesti sutta taikka paskaa.

Sinun kuvasi kaltainen keulan vikaantuminen on tietenkin valitettavaa, ja voi johtaa vakavaankin loukkaantumiseen, eli on siinä mielessä vakavasti otettava riski. Mutta se on samalla äärimmäisen harvinainen vikaantumisen muoto. Tämän lisäksi nämä harvinaiset tapaukset ovat lähes aina lähtöisin jonkinlaisesta asennusvirheestä, toisin sanoen täysin estettävissä. Mukaan mahtuu toki valmistusvirheitäkin, mutta niitä nyt tulee materiaalista riippumatta. Hiilikuitu ei missään nimessä ole täydellinen materiaali keulaa varten, mutta jäykkään keulaan se on useimmiten paras.
Ei sitä oikeastaan tarvitse kuin katsoa markkinoita todetakseen tämän, runkomateriaalista riippumatta pyöriin pistetään hiilikuitukeuloja, toisin päin vähän harvemmin.
 
Kiitos vastauksista. Miksi nuo kuitukeula ja hydrauliset jarrut on hyvä olla? En siis tiedä juuri näistä pyöristä enkä mistään muistakaan pyöristä mitään, niin ihan Jaakko Parantaisena tässä kyselen. Onko mitään suosituksia vanhemmista malleista, mitä saisi halvemmalla?
Joku taisi tän jo linkatakin, mutta tässä kyllä hinta/speksisuhde kohtaa varsin hyvin: Felt Breed 30 GRX Gravel Bike - Boxed Bike | Merlin Cycles

Tota ei tosin pääse testaamaan ennen ostoa ja jos on tosiaan eka fillari mielessä ja ajoasennot yms mietiyttää niin kannattaa kyllä jossain kaupassa käydä koeajoilla ja konsultoida asiantunteva myyjää. Jos PK-seudulla vaikutat niin ainakin näistä paikoista melko varmasti saa kohtuu hyvää palvelua ja pyörää testiin: Larunpyora, Bike Planet Espoo ja Vantaa

Edit: poistettu kauppa joka ei pelaa reilusti
 
Viimeksi muokattu:
Alumiini on hyvin jäykkä materiaali eikä jousta käytännössä yhtään, ja jos alusta on vähän epätasaisempi, kaikki tien tärinät välittyy kovilla rengaspaineilla suoraan käsiin. Hiilikuitu taas joustaa jonkin verran ja tasoittaa pahimmat tien tärinät.

Ero ajomukavuudessa on huomattava.


Hydrauliset jarrut taas on hyvä olla koska melkein kaikki mekaaniset levyjarrut on halpaa kuraa joissa vain toinen jarrupala liikkuu, ja se liikkuva jarrupala puristaa levyä kieroon toista jarrupalaa vastaan. Toimii kohtalaisen hyvin kun jarrupalat on hyvässä kunnossa mutta kun ne kuluu, pitää levyä puristaa yhä enemmän kieroon että se alkaa ottaa toisen puolen jarrupalaan kiinni.

Eli kuluneilla hydraulisilla levyjarrulla selvästi parempi toimivuus kuin kuluneilla mekaanisilla levyjarruilla.

Markkinoilla on yhdellä valmistajalla ollut myös laadukkaampia molemmilta puolilta puristavia mekaanisia levyjarruja, mutta nämä on harvinaisia.


Lisäksi hydrauliset jarrut toimii paremmin mm pakkasella, ei riskiä kaapelin jumittumisesta jäätymisen takia.

Onkohan jotain testejä tehty mikä on kuitukeulan tärinän suodattamisen havaittavissa oleva vaikutus vs alumiinikeula nimenomaan gravel yms pyörissä joissa on muhkeat renkaat ja suhteellisen matalat paineet. Kyseenalaistan hieman keulan materiaalien eron vaikutusta tässä yhtälössä, kenties joillain 25mm/8bar maantienakeilla asia on eri?
 
Onkohan jotain testejä tehty mikä on kuitukeulan tärinän suodattamisen havaittavissa oleva vaikutus vs alumiinikeula nimenomaan gravel yms pyörissä joissa on muhkeat renkaat ja suhteellisen matalat paineet. Kyseenalaistan hieman keulan materiaalien eron vaikutusta tässä yhtälössä, kenties joillain 25mm/8bar maantienakeilla asia on eri?
Kapeilla maantienakeillakin se ero millä on väliä lienee lähinnä painossa ja aeropuolella. Mukavuuteen saa redshiftin joustostemmillä paljon suuremman vaikutuksen, jos fillari ei vedä 30mm tai yli alle. Tai tuplaamalla tankoteipit, jos budjettilinjalla liikkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan jotain testejä tehty mikä on kuitukeulan tärinän suodattamisen havaittavissa oleva vaikutus vs alumiinikeula nimenomaan gravel yms pyörissä joissa on muhkeat renkaat ja suhteellisen matalat paineet. Kyseenalaistan hieman keulan materiaalien eron vaikutusta tässä yhtälössä, kenties joillain 25mm/8bar maantienakeilla asia on eri?
En tiedä, mut onhan noita täpärimaastureitaki hiilikuituisia, joku järki siinä kai on koska paino samoissa alurunkosen kans.
 
Onkohan jotain testejä tehty mikä on kuitukeulan tärinän suodattamisen havaittavissa oleva vaikutus vs alumiinikeula nimenomaan gravel yms pyörissä joissa on muhkeat renkaat ja suhteellisen matalat paineet. Kyseenalaistan hieman keulan materiaalien eron vaikutusta tässä yhtälössä, kenties joillain 25mm/8bar maantienakeilla asia on eri?
Ajoin kerran vieri viereen koeajon alumiiniruinkoisella cyclokrossilla alumiinikeulalla ja hiilikuitukeulalla. Kaiken lisäksi sama merkki ja malli, toinen siis kalliimpi malli. Ero mukavuudessa oli kuidun eduksi. Suosittelen kokeilemaan itse, ja jos ei eroa huomaa niin alumiini kelvannee. :)
 
Pyöräliikkeissä on niitä vaihtelevasti ajankohdasta riippuen, ja yleensä edellisvuoden malleja. Merkki ja malli on sitten liikekohtaista. Vanhempia löytyy käytettyjen markkinoilta, ja melko usein myös ihan hyvässä kunnossa kun jaksaa etsiä.
Juu pitää käydä liikkeessä vähän potkimassa renkaita ja koittaa noita ajoasentoja. Luulisin, että itselle on vähän pystympi ajoasento parempi, en meinaa kilpailla kun itseni kanssa ehkä. Käytettyihin en taida sekaantua, pitäisi tietää vähän enemmän mitä tarkistaa ennen ostopäätöstä. Grizl 6:ta olen vähän katsellut oiskohan hyvä, TM:kin kehui. Toki nyt joku tulee kertomaan kuinka kivekset räjähti kun oli ajanut grizlellä 200 metriä..
 
Juu pitää käydä liikkeessä vähän potkimassa renkaita ja koittaa noita ajoasentoja. Luulisin, että itselle on vähän pystympi ajoasento parempi, en meinaa kilpailla kun itseni kanssa ehkä. Käytettyihin en taida sekaantua, pitäisi tietää vähän enemmän mitä tarkistaa ennen ostopäätöstä. Grizl 6:ta olen vähän katsellut oiskohan hyvä, TM:kin kehui. Toki nyt joku tulee kertomaan kuinka kivekset räjähti kun oli ajanut grizlellä 200 metriä..
Se on oikein hyvä valinta.
 
Juu pitää käydä liikkeessä vähän potkimassa renkaita ja koittaa noita ajoasentoja. Luulisin, että itselle on vähän pystympi ajoasento parempi, en meinaa kilpailla kun itseni kanssa ehkä. Käytettyihin en taida sekaantua, pitäisi tietää vähän enemmän mitä tarkistaa ennen ostopäätöstä. Grizl 6:ta olen vähän katsellut oiskohan hyvä, TM:kin kehui. Toki nyt joku tulee kertomaan kuinka kivekset räjähti kun oli ajanut grizlellä 200 metriä..

Grizli on hyvä. Jos/kun ostat sen Canyonin nettikaupasta niin käytä sitä kokolaskuria, se toimii aika hyvin. Canyonin runkokoot ovat vähän hassuja, heidän M on muiden L jne.
 
Garmin julkas tänään varia vue. Muuten vois kiinnostaa, mutta todella suolalnen hinta. Itellä nykynen cycliq fly 12 sportti ja kiinostais tietää miten se vertautuu tohon garminiin. Vaihto harkinta garminiin olis lähinnä vaan sen takia, ettei niitä valoja tarttis laittaa erikseen päälle, vaan riittää että edge 1050 lähtee käyntiin, niin molemmat variat lähtis päälle ja kuvaamaan. Nyt takatutka menee automaattisesti, mutta cycliq pitää manuaalisesti laittaa päälle.
 
Suosituksia 29" maastopyörän lokasuojille ja seisontatuelle? Kriteereinä se klassinen eli riittävän hyvä ja tarpeeksi halpa.

Saa myös kertoa, mitä/millaista ei ainakaan kannata hankkia. :kahvi:
Ei ainakaan halvimpia takalokasuojia kannata ostaa jos ajat maastossa, hakkaavat takarengasta vasten. Eteen käy kyllä vaikka mikä, ovat lyhyempiä ja jäykempiä. Minulla on tämä, noi rumat siniset viivat on tarroja eikä ne ole vakiona kiinni Zefal Deflector FM30 etulokasuoja | Motonet Oy

Minuakin kiinnostaisi tietää jos joku on löytänyt takalokasuojan joka kestää kovempaakin ajoa eikä kolise rengasta vasten.
 
Ei ainakaan halvimpia takalokasuojia kannata ostaa jos ajat maastossa, hakkaavat takarengasta vasten. Eteen käy kyllä vaikka mikä, ovat lyhyempiä ja jäykempiä. Minulla on tämä, noi rumat siniset viivat on tarroja eikä ne ole vakiona kiinni Zefal Deflector FM30 etulokasuoja | Motonet Oy

Minuakin kiinnostaisi tietää jos joku on löytänyt takalokasuojan joka kestää kovempaakin ajoa eikä kolise rengasta vasten.
Itellä on täpärissä eessä ja takana tuommonen lokari, zefalin omat nipparit heitin roskiin ja käytin laadukkaampia, ite lokari on toimiva.
 
Sama koettu. Onneksi liikkeelle lähtiessä eikä täydessä vauhdissa, niin ei ollut kuin sääri verillä koko naaman sijaan. Tuskin asennusvirhe kun vuosi ajoa takana. Ei enää ikinä näitä kötöstyksiä omaan pyörään
Ja sitten kun alurunko napsahtaa jostain, niin lopetat pyöräilyn kokonaan koska "ei näitä kötöstyksiä enää koskaan"?

Periaatteen mies, arvostan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 470
Viestejä
4 731 020
Jäsenet
77 185
Uusin jäsen
Tiitu_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom