Pyöräily

En näe mitään järkeä noissa piipittelevissä gepseissä vaan pulttaan tankoon kiinni ikivanhan Samsungin kännykän ja siihen offlinessa toimivan softan johon ajan reitin sisään.
Äänet ensimmäisenä pois käytöstä. Samoin kaikki uudelleenreitittämiseen liittyvä. Perusjuttuja :)

Mutta joo navigointi toimii tällöin offlinenä, mutta ei sitä muutenkaan kaipaa jos ennalta suunnitellut reitin. Maastokartta tai openstreetmap tietenkin laitteen sisässä, jolloin ei tarvitse tismalleen noudattaa piirrettyä.
 
En edelleenkää ymmärrä miks joku neuvoo brake cleanerilla puhdistusta hionnan jälkeen? Jarrut saa ylipäätänsä puhdistaa ipalla ja auton jarrujen puhdistukseen tarkotettua brake cleaneria ei sais edes käyttää.

Kyllä se pelkkä ipakin varmaan riittää, ite tehny eka kliinerillä ja sitten perään ipalla joka huuhtoo kliinerin jämät pois.
 
Kyllä se pelkkä ipakin varmaan riittää, ite tehny eka kliinerillä ja sitten perään ipalla joka huuhtoo kliinerin jämät pois.
Mutta siis puhdistus hionnan jälkeen? Jos oot ottanu hiekkapaperilla kerroksen pois, niin miks sitä pitää vielä puhdistaa aineella sen jälkeen? Hiekkapaperilla hionta ei pitäis jättää mitään, mikä vaatis vielä kemiallisen puhdistuksen. Ite nään että jatrupaloihin ei pitäis koskea millään aineilla tai paljain käsin ja kemikaalit pitäis ola se viimenen oljenkorsi ennenkun palat lentää roskiin.
 
Kysymys vaihteiden vaihtamisesta. Voin vaikka vannoa, että se pyörämyyjä sanoi mulle, että on erittäin tärkeää olla polkematta kun vaihtaa vaihteita. Katsoin youtubesta videoita pyörän käytöstä jotta se kestää pidempään ja kaikki videot sanoo, että on tärkeää polkea kun vaihtaa vaihteita. Mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä? Mikä on oikeaoppinen tapa vaihtaa vaihteita?

Mulla on tuommoinen 9-vaihteinen pyörä, jossa useita rattaita, jotka pienenee-
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys vaihteiden vaihtamisesta. Voin vaikka vannoa, että se pyörämyyjä sanoi mulle, että on erittäin tärkeää olla polkematta kun vaihtaa vaihteita. Katsoin youtubesta videoita pyörän käytöstä jotta se kestää pidempään ja kaikki videot sanoo, että on tärkeää polkea kun vaihtaa vaihteita. Mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä? Mikä on oikeaoppinen tapa vaihtaa vaihteita?

Mulla on tuommoinen 9-vaihteinen pyörä, jossa useita rattaita, jotka pienenee-
Sekotetaanko pakkaa vielä vähän lisää? Polje, mutta kevennä voima pois. Eli polje sen verran, että ketju liikkuu, mutta takarenkaaseen ei välity voima.
Yleisesti ottaen vaihteen vaihdossa pitää se liike olla. Jos ketju pysyy paikallaan, niin ei se vaihdekaan vaihdu ja tästä saa runtattua useamman vaihteen vaihdolla väkisin takahäkin solmuun. Sähköpyörällä saa vielä helpommin piikit solmuun, kun väkisin kovalla poljennalla vaihteita runttailee.
 
Kysymys vaihteiden vaihtamisesta. Voin vaikka vannoa, että se pyörämyyjä sanoi mulle, että on erittäin tärkeää olla polkematta kun vaihtaa vaihteita. Katsoin youtubesta videoita pyörän käytöstä jotta se kestää pidempään ja kaikki videot sanoo, että on tärkeää polkea kun vaihtaa vaihteita. Mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä? Mikä on oikeaoppinen tapa vaihtaa vaihteita?

Mulla on tuommoinen 9-vaihteinen pyörä, jossa useita rattaita, jotka pienenee-

Onko kyse napavaihteista (Shimano Nexus) vai "ulkovaihteista"?

Normivaihteista eli noita joissa on vaihdin ulkona, ei tulisi mieleenkään vaihtaa polkematta. Siinähän on hetken vaihtaja "väärässä" asennossa ja aiheuttaa enemmän kulumista niin rattaille kun ketjulle, että myös vaihtajalle kun polkeminen aloitetaan.

Itse vaihdan aina siten, että hieman kevennän polkemista ennen vaihtamista koska liian kovassakaan vauhdissa ei ole hyvä vaihtaa. Eikä isoissa ylämäissä, niissä kantsii ennakoida.

Napavaihteisessa sitten yleensä lopetetaankin polkeminen kun vaihdetaan. Tosin niitäkin on nykyään kai sellaisia joissa pystyy vaihtamaan kun kuormaa on.
 
Onko kyse napavaihteista (Shimano Nexus) vai "ulkovaihteista"?

Normivaihteista eli noita joissa on vaihdin ulkona, ei tulisi mieleenkään vaihtaa polkematta. Siinähän on hetken vaihtaja "väärässä" asennossa ja aiheuttaa enemmän kulumista niin rattaille kun ketjulle, että myös vaihtajalle kun polkeminen aloitetaan.

Itse vaihdan aina siten, että hieman kevennän polkemista ennen vaihtamista koska liian kovassakaan vauhdissa ei ole hyvä vaihtaa. Eikä isoissa ylämäissä, niissä kantsii ennakoida.

Napavaihteisessa sitten yleensä lopetetaankin polkeminen kun vaihdetaan. Tosin niitäkin on nykyään kai sellaisia joissa pystyy vaihtamaan kun kuormaa on.
Kyseessä on tämä pyörä: Leader Fox Denver Gent 29" harmaa
Tuossa näkyy tuo speksivalikko etu ja takavaihtajalle

TakavaihtajaShimano Altus RD-M370-L
EtuvaihtajaShimano Alivo, SL-M3100-R, 9 speed
 
Mutta siis puhdistus hionnan jälkeen? Jos oot ottanu hiekkapaperilla kerroksen pois, niin miks sitä pitää vielä puhdistaa aineella sen jälkeen? Hiekkapaperilla hionta ei pitäis jättää mitään, mikä vaatis vielä kemiallisen puhdistuksen. Ite nään että jatrupaloihin ei pitäis koskea millään aineilla tai paljain käsin ja kemikaalit pitäis ola se viimenen oljenkorsi ennenkun palat lentää roskiin.
Hionnasta voi jäädä epäpuhtauksia pintaan.
 
- akun kesto, ehkä

Eipä ole moniin vuosiin ollut mitään ongelmia kellojen akunkeston kanssa, paitsi siinä vaiheessa kun se kellon akku alkaa kuolemaan vanhuuttaan. Monissa nykykelloissa kestää akku kuitenkin GPS päällä luokkaa vuorokauden.

Sen sijaan ainakin itselleni tulisi enemmän harmia siitä, että on useampia laitteita joita pitäisi muistaa latailla.
 
Mutta siis puhdistus hionnan jälkeen? Jos oot ottanu hiekkapaperilla kerroksen pois, niin miks sitä pitää vielä puhdistaa aineella sen jälkeen? Hiekkapaperilla hionta ei pitäis jättää mitään, mikä vaatis vielä kemiallisen puhdistuksen. Ite nään että jatrupaloihin ei pitäis koskea millään aineilla tai paljain käsin ja kemikaalit pitäis ola se viimenen oljenkorsi ennenkun palat lentää roskiin.
Jos vaikka siinä palassa oli vähän öljyn jämää, niin se öljyinen pöly pyörii siinä hiomapaperin pinnassa ja osa voi päätyä taas siihen palan ja levyn väliin kun laittaa takaisin. Ei siitä hiontapölyn putsaamisesta palasta ainakaan mitään haittaa oo.

Muutenkin jos on jarrupöylyt samalla putsannu satulasta kun palat on irti, niin turha sinne sitä moskaa on palojen mukana tuoda takasin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 828
Viestejä
4 719 944
Jäsenet
77 102
Uusin jäsen
oto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom