Pyöräily

No tuli nyt tilattua nuo SRAM:in sähkisvaihteet, kuparina. Kauden muotiväri, ens vuoden kesänä roskiin. No eikai.

Groupset tulee aina 34 hampaisella eturattaalla, sen voi vaihtaa esim. 36 hampaiseen kun ostaa kehän erikseen. Josko ekaks testaisi perusvälityksiä että kaipaako raskaampaa vai ei. Tuossa aiemmin laskeskeltiin että 10 hampaan takarattaalla ja 34 eturattaalla välitys olis hiukan nopeampi kuin nykyisen Grand Canyonin 2 x 11 setin raskain. Oisko siinä ollut 11 x 36 tuo nopein sitten.
Maastossa piisaa satavarmasti, ellet nyt ihan Suomen kärkeä ole vauhdissa.
 
Kuitenkin ohessa semisti tieteellisempää settiä aiheesta (Trainerroadin podcasteissa on oikeasti hyvää juttua pyöräilystä&harjoittelusta, vaikka kaikki ei heidän ohjelmista niin diggailekkaan):


Tuo oli tosi hyvä pätkä. Tosin ei se ollut millään tavalla jre/nestorin kanssa konfliktissa. Se mikä nestorin jutuista ja tuon videonkin jälkeen jäi vielä epäselväksi on harjoitteet joilla voi parantaa hiilidioksidin kestämistä. Onko tuo humpuukia vai löytyykö sille jotain perusteita? Toki anekdootteja on paljon esim. niiden maskien muodossa, joilla rajoitetaan hengitystä. Toki tätä vähän käytiin läpi tasavauhtiselle lenkillä hengitysrymin testailuun kehoittamalla ja puhumalla hengityksen syventämistä tasavauhtisella lenkillä ja kehoitettiin kokeilemaan mikä tuntuu parhaalta.

Nestorin kirjassa oli tarina amerikkalaisista olympiauimareista, jotka treeneissa käyttivät erityistä tapaa hengittää ja puhdistivat yksissä olympalaisisa mitalit taskuun. Tai toisella tapaa saman sanominen, että monesti kehitetään vo2max:ia, mutta ei välttämättä mietitä hengityksen tehokkuutta. Nestori siteerasi tutkimuksia missä löytyi mielenkiintoista suorituskykyä parantavaa vaikutusta, kun treeneissä käytettiin vain puolta keuhkojen kapasiteetista ja pidennettiin uloshengitystä. Kisoissa toki sitten täydellä kapasiteetilla menoksi. Hiilidioksidihan on oleellinen osa sitä miten tehokkaasti keuhkoista saadaan happea verenkiertoon. Nestorin väite on, että huonosti suunkautta hengittämällä hiilidioksidinmäärä ei ole optimaalinen ja siten ei happikaan sitten siirry verenkiertoon optimaalisesti. Nenän kautta hengittämällä pääsee nestorin mukaan optimaalisempaan lopputulokseen. Kyseessä ei siis ole enemmän happea tilanteesta vaan optimaalisempi happi/hiilidioksidi konsentraatio, joka sallii keuhkojen toimia paremmin.

Mielenkiintoinen oli videoin havainto myös pyöräilyasennosta, joka vaikuttaa siihen miten tehokkaasti voi hengittää. Mua pyöräilyasento ei niin rajoita, kun olen enemmän maastofillarilla kuin maantiefillarilla liikenteessä. Niille jotka eivät videota katsoneet niin yksinkertaistettuna asennosta riippuen rintakehä voi laajentua eri tavoilla ja ei välttämättä voi käyttää keuhkojen täyttä kapasiteettia. Myös optimaalisen palautumisen asento nojailemalla polviin, että saa painon pois rintakehältä ja hengitystä tehostettua oli mielenkiintoinen väite.

Se tuli yllätyksenä miten positiivisesti nuo suhtautuivat hengityslihasten harjoittamiseen. Toki selkeästi sanottiin ettei ole yhtä harjoitetta/laitetta joka toimisi kaikille. Mutta useimmille löytyy jokin tapa tehostaa lihasten toimintaa. Mielenkiintoinen oli myös huomio lance armstrongin rintakehästä, kun se hengittää.
 
Viimeksi muokattu:
Maastossa piisaa satavarmasti, ellet nyt ihan Suomen kärkeä ole vauhdissa.

Juu en ole :D Sunnuntaipyöräilijä, jos kiva keli niin saatan oikei retken heittää.

Ajo on kyllä aika pitkälle ihan hiekkatietä ja ehkä polkua, paljon myös pyörätietä. Sen puolesta "ehkä" voi joskus olla kiva jos välitykset oliskin astetta nopeammat. Kokeillaan ensin perus rattailla.

Fillari vielä kesken, mutta Santa Cruz Highball rungosta tulossa custom bike, jäykkä hiilarikeula ja perus maastonappuloista rullaavamat renkaat alle. Eli tuunattu edellä mainituille reiteille.
 
Onko arvon raadilla kokemusta Nishiki Mudcrutch 27,5” pyörästä? Olisi sopivassa hintaluokassa ja ei vissiin ihan susiosistakaan kasattu.

Lähes ympärivuotiseen työmatka-ajoon ja muuhun liikkumiseen olisi kepeä ja edukkaamman pään cyclocross/gravel pyörä hakusessa.


Edit. Linkki lisätty

Osat muuten ihan ok, mutta tuo rengaskoko on ongelma renkaiden ja vanteiden yhteensopivuuden kannalta.

Onhan tuota juu joissain maastopyörissä käytössä, mutta niissäkin vähenemässä, ja esim. kapeita maantiekumeja ei tuolle taida oikein olla saatavilla, ja jos esim etsii vaikka nastarenkaita talveksi nioin voi joutua maksamaan enemmän että löytyy.

Normaali 622-millinen vanne (jota siis markkinoidaan sekä 28" että 29", vaikka vanteen koko on sama) on IMHO tuontyyliseen pyörään paljon järkevämpi.
 
Viimeksi muokattu:

En nyt sanoisi, että valikoima hirveen huono 650b kiekoille on. Schwalbe ja suomityres tekee 650b nastakumeja kaupunkikäyttöön, lisäksi sitten myös maastokäytön nastakumit saatavilla.
 
Onhan se 650b rengasvalikoima heikohko jossain 23-25mm maantierenkaassa, mutta eikö tässäkin trendi ole jo 28-32 kumeihin kun rullaavat aikalailla samanlailla, mutta pienemmillä paineilla.
Perus harrastelija voi pistää paksumpaakin.
Tubelessina tietenkin.

Maantiepyöräily on pikkusen kaavoihin kangistunutta ja uusia asioita, kuten leveämpi rengas saattaakin olla nopeampi ei ihan helpolla omaksuta.

Oikea tie vartta ajaminenkin eroaa hieman siitä, että rummulla labrassa ajetaan jotain kumia.
 
Se mikä nestorin jutuista ja tuon videonkin jälkeen jäi vielä epäselväksi on harjoitteet joilla voi parantaa hiilidioksidin kestämistä. Onko tuo humpuukia vai löytyykö sille jotain perusteita? Toki anekdootteja on paljon esim. niiden maskien muodossa, joilla rajoitetaan hengitystä.

Joo videon on mielnkiintoinen. Mutta just nämä (toistaiseksi?) mutuilut hiilidioksiidin siedätyksestä sun muusta on ehkä vähän semmosita henkistä juttua. Kai se on vain epämukavuuden sitämistä mutta missä määrin sitä kannattaa harjoittaa tai ylipäätään onko järkevää hakeutua kohti tilanteita joissa joutuu suboptimaaliseen tilanteeseen hengityselimistön kannalta.
Jos jollakulla tietoa jaettavaksi niin auliisti otetaan vastaan.

Se tuli yllätyksenä miten positiivisesti nuo suhtautuivat hengityslihasten harjoittamiseen. Toki selkeästi sanottiin ettei ole yhtä harjoitetta/laitetta joka toimisi kaikille. Mutta useimmille löytyy jokin tapa tehostaa lihasten toimintaa. Mielenkiintoinen oli myös huomio lance armstrongin rintakehästä, kun se hengittää.

Tämä (ja ajoasento) juurikin on sitä yksilöllistä fysiologiaa. Anekdotaalisesti ite hengitysharjoitteita tehneenä tod.näk. astman oireet on juurikin siksi lievempiä kun hengitystä on harjoiteltu.
 
Uskoisin ihan samaan, että tuo hiilidioksidinsieto liittyisi kykyyn olla epämukavuusalueella. Kai ne todelliset parannukset tehdään pk-lenkeillä ja miksei myös intervallitreeneissä. Se missä ehkä hengittelystä voisi olla iloa tyyliin kävelylenkillä treenata epämukavuusalueella olemista tms. Toki aika turhaa pohdiskelua kun 99.999% tuloksesta on treeni, lepo, ruoka akselilla eikä jossain marginaalisessa hengityksenpidätysharjoituksessa.
 
Oli uutta tietoa itselle tuo että 28" ja 29" ovat samalle vanteelle käyviä, ja 700C näemmä myös. Kyllä näiden renkuloiden kans on ihmeissään. Voisi yrittää kyllä sovittaa 700C kiekkoja tuohon, siinä näyttäisi 2-3cm olevan tyhjää tilaa haarukan ja renkaan välissä edessä ja takana. Sitten jos/kun siis siltä tuntuu. Talvirenkaita löytyy kyllä ihan Motonetistä 27,5" rengaskoolle, tuossa mun halpissähköpyörässä on myös 27,5" vanteet ja siihen Suomityresin hyvät nastarenkaat olenkin hommannut. Tosin niin leveät että eivät Mudcrutchiin taida kyllä sopia sen puolesta.

Niijoo ja pyörän kävin tosiaan toissapäivänä koeajamassa ja eilen hain kotiin, on kyllä huikea kampe tällaiselle nöösille, hullun kevyeltä tuntuu. Nuo jarrukahvassa olevat vaihteet oppi kyllä nopeasti, jännä kun yhteen suuntaan painelemalla vaan vaihdellaan :) Jarrujen liikeradat tuntu aluksi hurjan suurilta, mutta ilmeisesti SRAM jarrut on Shimanoihin ja Tektroihin verrattuna tuntumaltaan erilaiset, myyjän kanssa kokeiltiin kalliimpienkin pyörien SRAM jarruja verokiksi ja niissä oli se sama vähän pehmoisen oloinen tuntuma. Hyvin se toppasi kuitenkin. Ensiasennusrenkaat on kyllä näille keleille vähän liposet, joten täytynee heti käydä hakemassa vähän paremmat jokasäänrenkaat että pääsee edes vähän fiilistelemään lähiaikoina. Continental Doublefightereitä oon katellu, saattaisivat olla hyvät?

Kuva Mudcrutchista.jpg
 
Tämä renkaiden ja kiekkojen merkintä tuumakokoisena renkaan oletetun ulkohalkaisijan mukaan on kyllä typerä.

Millikokoinen etrto merkintä on selkeästi parempi, mutta tuumakoot pitää vaan pintansa.
 
Oli uutta tietoa itselle tuo että 28" ja 29" ovat samalle vanteelle käyviä, ja 700C näemmä myös. Kyllä näiden renkuloiden kans on ihmeissään.
Niin 28", 29", 700C ja 622 käyvät kaikki samalle vanteelle. 29" käytetään maastopyörissä, joissa siis se ylimääräinen tuuma tulee renkaan korkeasta profiilista. Eli ulkohalkaisija on ~29", mutta sisähalkaisija on 622 millimetriä.

Tuumakoissa eka lukema kertoo renkaan ulkohalkaisijan likimääräisen koon, eli ei ole täysin tarkka. Jälkimmäinen luku leveyden.

ISO-standardi, eli ETRO kertoo sisähalkaisijan tarkan koon millimetreinä, sekä leveyden.

Sitten on vielä ranskalainen merkintätapa, jossa eka luku on renkaan likimääräinen ulkohalkaisijan pituus millimetreinä ja kirjain (esim. C) kertoo mille vanteelle se sopii.

 
Niin 28", 29", 700C ja 622 käyvät kaikki samalle vanteelle. 29" käytetään maastopyörissä, joissa siis se ylimääräinen tuuma tulee renkaan korkeasta profiilista. Eli ulkohalkaisija on ~29", mutta sisähalkaisija on 622 millimetriä.

Tuumakoissa eka lukema kertoo renkaan ulkohalkaisijan likimääräisen koon, eli ei ole täysin tarkka. Jälkimmäinen luku leveyden.

ISO-standardi, eli ETRO kertoo sisähalkaisijan tarkan koon millimetreinä, sekä leveyden.

Sitten on vielä ranskalainen merkintätapa, jossa eka luku on renkaan likimääräinen ulkohalkaisijan pituus millimetreinä ja kirjain (esim. C) kertoo mille vanteelle se sopii.


Kiitos, tämä yksi viesti kiteytti ja selvitti asian paremmin kuin mikään sivusto mistä eilen illalla yritin tietoa hakea!
 
2.5h fillarilenkki tänään. Matkan varrella kaksi minulle haastavaa n. 10 minuutin nousua. Eli 20 minuuttia haastavaa kiipeämistä. Molemmat nousut onnistuin ottamaan pelkällä nenähengityksellä. Nousut meni melko mukavasti ja sai pidettyä tasaisen grindauksen päällä ilman hyytymistä. Aikaisemmin samoissa mäissä käynyt kuin kalalle kuivalla maalla. Tosin isoin syy mäkien helpompaan nousemiseen lienee pudotettu paino. Viimeksi kun kokeilin niin painoa oli 75kg, nyt 64kg. Tosin pläskimpänä olin paremmassa kunnossa, kun sillon fillaroin enemmän. Oli melkein vuoden tauko fillaroinnista ja nyt kuukauden treenannut. Maisemat matkanvarrella kyllä palkitsevat.

Ehkä paras juttu tuossa hengitykseen keskittymisessä oli, että sai polkurytmin tasaiseksi. Aikaisemmin tullut lähdettyä liian kovaa nousuihin ja se johtaa sitten hyytymiseen. Ajoin tuota kuvassa näkyvää asfalttitietä. Kävin syömässä banaanin ja ottamassa kuvan tienvierestä. Tästä on hyvä jatkaa etiäpäin. Alkavalle viikolle reilu tunnin lenkki tasaisella ja viikonloppuna kokeilemaan maastoon nyppylöiden kiipeämistä suunnitelmana.

1613942566326.png
 
Terve oon tässä mietiskellyt että jonkulaine fixie/sinkula pyörä. Mulla ihan muutama kysymys liittyen tähän mahdolliseen projektiin
- opiskelun ohella tarkoitus ois ehkä kuljettaa Wolt safkaa joten kumpi sopii siihen paremmin fixie/sinkula
- kattelin että käytettynä sais jotain ~20€ runkoja niin onko iha hyvä idea tollasesta lähteä? Ja mitkä merkkejä/malleja ois hyvä katella?
- mitä osia pitäis katella rungon ja renkaiden lisäksi?
- paljonko tämä lysti maksais jos yrittäisin tehdä tämän suhteellisen edullisesti ja järkevästi?
Suunnitelma mikä mulla nyt ois on että ostaisin tollasen rungon käytettynä jostain parilla kympillä, ja sit alkaisin siihen noita osia etsimään, eikä sillä mikään kiire muutenkaan oo, ku vasta parin kuukauden päästä pitäis alkaa olemaan valmis.
Ei oikeen oo tälläset asiat kauheen tuttuja, joten oon varmaan missannu jotain oleellistakin:)
 
Viimeksi muokattu:
Terve oon tässä mietiskellyt että jonkulaine fixie/sinkula pyörä. Mulla ihan muutama kysymys liittyen tähän mahdolliseen projektiin
- opiskelun ohella tarkoitus ois ehkä kuljettaa Wolt safkaa joten kumpi sopii siihen paremmin fixie/sinkula
- kattelin että käytettynä sais jotain ~20€ runkoja niin onko iha hyvä idea tollasesta lähteä? Ja mitkä merkkejä/malleja ois hyvä katella?
- mitä osia pitäis katella rungon ja renkaiden lisäksi?
- paljonko tämä lysti maksais jos yrittäisin tehdä tämän suhteellisen edullisesti ja järkevästi?
Suunnitelma mikä mulla nyt ois on että ostaisin tollasen rungon käytettynä jostain parilla kympillä, ja sit alkaisin siihen noita osia etsimään, eikä sillä mikään kiire muutenkaan oo, ku vasta parin kuukauden päästä pitäis alkaa olemaan valmis.
Ei oikeen oo tälläset asiat kauheen tuttuja, joten oon varmaan missannu jotain oleellistakin:)
Ihan ensiksi kysyisin mistä saa rungon parilla kympillä? Ja vielä niin, että saa valita valmistajan?

Fixillä ajamista en ymmärrä, joten jos pakko valita on niin sitten sinkula.
Mitä osiin tulee niin tarttet keulan, ohjainkannattimen, ohjaustangon, jonkinlaiset käsikumit tai tankonauhaa, ohjauslaakerin, satulan, satulatolpan, keskiö laakerin, kammet rattaalla, polkimet, jarrut, ketjut ja kiekot mihin laittaa ne renkaat. Ja jos vielä lain mukaan mennään niin heijastimet.
Jos erilaiset ohjauslaakerit, kammet, keskiö laakerit jne. eivät ole tuttuja niin sitten joko opiskelemaan niiden eroavaisuuksia tai sitten hommaa ihan kokonaisen pyörän.
 
Ihan ensiksi kysyisin mistä saa rungon parilla kympillä? Ja vielä niin, että saa valita valmistajan?

Fixillä ajamista en ymmärrä, joten jos pakko valita on niin sitten sinkula.
Mitä osiin tulee niin tarttet keulan, ohjainkannattimen, ohjaustangon, jonkinlaiset käsikumit tai tankonauhaa, ohjauslaakerin, satulan, satulatolpan, keskiö laakerin, kammet rattaalla, polkimet, jarrut, ketjut ja kiekot mihin laittaa ne renkaat. Ja jos vielä lain mukaan mennään niin heijastimet.
Jos erilaiset ohjauslaakerit, kammet, keskiö laakerit jne. eivät ole tuttuja niin sitten joko opiskelemaan niiden eroavaisuuksia tai sitten hommaa ihan kokonaisen pyörän.
Torista siis löysin. Runko ois siis vanhan pyörän runko
 
Milläköhän tämä Shimanon kampisarja oikein pitäisi saada irti, kun tämä perinteinen irroitustyökalu ei näihin toimi?

IMG_20210222_231117.jpgIMG_20210222_230803.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nuihin tarvii octalink/isis kampityökalun.
Jaa näköjään samasta työkalusta vähän erilainen versio. Välillä kyllä pistää ärsyttämään, kun näissä pyörissä niin paljon erilaisia standardeja ja erikoistyökaluja asioiden hoitamiseen.
 
Jaa näköjään samasta työkalusta vähän erilainen versio. Välillä kyllä pistää ärsyttämään, kun näissä pyörissä niin paljon erilaisia standardeja ja erikoistyökaluja asioiden hoitamiseen.
On nuissa opettelua ja muistamista. On kyllä itelle kertyny jonkun verran erillaisia työkaluja seinälle kun on pyöriä rassannu ja lisää pitäs ostaa :)
 
Eikö tämä ole siihen nelikanttiin sopiva, mikä sulla jo on, eli ei siis sovi.

Bilteman työkalun (ja muidenkin kilpailevien tuotteiden) esittelytekstin mukaan tuon työkalun pitäisi sopia niin neliskanttiin, ISISiin kuin Octalinkinkiin: Poljinkampien irrotustyökalu. Nelikulmaisiin Shimano-, Octalink- ja ISIS-akseleihin, 14 mm hylsy.

Toisaalta kun katsoo tätä videota, niin kohdassa 4:15 pöydällä näyttäisi olevan kaksi erilaista ulosvedintä:
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tämä ole siihen nelikanttiin sopiva, mikä sulla jo on, eli ei siis sovi.
Bilteman työkalun (ja muidenkin kilpailevien tuotteiden) esittelytekstin mukaan tuon työkalun pitäisi sopia niin neliskanttiin, ISISiin kuin Octalinkinkiin: Poljinkampien irrotustyökalu. Nelikulmaisiin Shimano-, Octalink- ja ISIS-akseleihin, 14 mm hylsy.

Toisaalta kun katsoo tätä videota, niin kohdassa 4:15 pöydällä näyttäisi olevan kaksi erilaista ulosvedintä:
Pitää ottaa mukaan toi oma vanha ja verrata sitä tuohon bilteman työkaluun. Katsotaan saanko noita kampia irti vai en.
 
Milläköhän tämä Shimanon kampisarja oikein pitäisi saada irti, kun tämä perinteinen irroitustyökalu ei näihin toimi?

IMG_20210222_231117.jpgIMG_20210222_230803.jpg

Ruuvaappa tuota sun irrotustyökalua vähän pitemmälle, että tuleeko sieltä esiin kaulus tuon keskitapin ympärillä. Nelimätti kun työnnetään tuolla kapeammalla ja muut kampityypit sitten tarraa kaulukseen.
Parktool kyllä tykkää myydä erikseen työkalutkaikille käyttötapauksille.
 
Ruuvaappa tuota sun irrotustyökalua vähän pitemmälle, että tuleeko sieltä esiin kaulus tuon keskitapin ympärillä. Nelimätti kun työnnetään tuolla kapeammalla ja muut kampityypit sitten tarraa kaulukseen.
Parktool kyllä tykkää myydä erikseen työkalutkaikille käyttötapauksille.
Ei tällä minun työkalullani mitään irroitella, liian ohut tämä tappi.
IMG_20210223_144939.jpg

E: bilteman työkalu toimii: (Poljinvarren ulosvedin)

IMG_20210223_212719.jpg

e2: jösses kuinka paskainen keskiö:
IMG_20210224_002825.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää ihan vaseliinilta joka on saanut vettä. Jarrunpuhdistus ainetta ja sillä töhnät pois ja uudet vassut tilalle.
 
Juu eihän tuolla sinänsä mitään paskaa näytä olevan. Vaseliinia vain.
Vassu lähtee myös kivasti myös CRC 3-36:lla.
 
Onni on hyvät renkaat! Neljä muuta pyöräilijää näin aamulla töihin tullessa, kolme niistä talutti pyörää.

Ja aina niin lystikästä ajella pyörällä kaikessa rauhassa kevyenliikenteen väylällä kun vieressä jalankulkijat eivät millään meinaa pysyä pystyssä :)

Tosin ei vieläkään ole rakentunut sellaista kunnollista luottoa noihin Ice Spikereihin, vieläkin pitää vähän väliä painella takarengasta lukkoon testiksi kun aivot ei vaan mitenkään ymmärrä että siinä märällä peilijäällä voi ihan hyvin pyöräillä :) Ja jäätyneissä sohjourissa vaatii vähän eri asennetta ja ajotekniikkaa, pitää pitää reippaasti yli kävelyvauhdin nopeutta eikä saa nojailla tankoon vaan antaa ohjauksen "elää" vähän uran mukaan ja antaa hyrrävoiman pitää pyörää pystyssä. Silti aina yhtä ihana tunne kun se etupyörä luiskahtaa uran pohjalle tai äkkiä kampeaa itsensä sieltä pois :redface:
 
Viime keväänä halailin puuta pysyäkseni pystyssä erään metsäpolun varrella ja katsoin kateellisena kun kaksi pyöräilijää ajoivat nastat rapisten samaa ränniä ohitse. Kävellen piti pomppia mättäitä myöten.
 
Eilettäin huomasin että molemmat schwalben ice spiker prot ovat alkaneet halkeilemaan kyljestä ja repeämään nappuloiden alta, runkolangat vaan loistaa nappuloiden alta. Normi työmatka ajoa suurin osa ja välillä hangessa ajellu. Paineet olleet siinä 2.3 hujakoilla. Rattaat ostettu 18.10.20. Toivon valmistus virhettä / huonoa erää. Oletin ostaessani kuitenkin suht arvokkaat renkaat että ainakin 2-3 talvea olisin saanut niistä irti. Olen ollut yhteydessä myyjään, vielä ssamatta vastausta. IMG_20210225_113432.jpgIMG_20210225_113426.jpgIMG_20210225_113352.jpgIMG_20210225_113301.jpgIMG_20210225_113246.jpg

Edittiä , Tilanne päivitys. Myyjäliike totesi että kyllä tuote on viallinen ja menee takuun piiriin. Ei vain ollut laittaa uusia samanlaisia tilalle joten saan massit takaisin. No uskoni säilyy schwalbeen laatutuotteena ja tilasin samanlaiset tilalle muualta. Jos nekin alkaa repeämään ja nappulat irtoilemaan niin sitten kyllä uskoni schwalbeen on mennyttä iäksi ja siirryn koittamaan täälläkin kehuttuun suomi tyresiä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilettäin huomasin että molemmat schwalben ice spiker prot ovat alkaneet halkeilemaan kyljestä ja repeämään nappuloiden alta, runkolangat vaan loistaa nappuloiden alta. Normi työmatka ajoa suurin osa ja välillä hangessa ajellu. Paineet olleet siinä 2.3 hujakoilla. Rattaat ostettu 18.10.20. Toivon valmistus virhettä / huonoa erää. Oletin ostaessani kuitenkin suht arvokkaat renkaat että ainakin 2-3 talvea olisin saanut niistä irti. Olen ollut yhteydessä myyjään, vielä ssamatta vastausta. IMG_20210225_113432.jpgIMG_20210225_113426.jpgIMG_20210225_113352.jpgIMG_20210225_113301.jpgIMG_20210225_113246.jpg
Muistelisin että Ice Spikereissa oli jossain vaiheessa huonoja eriä, jonka seurauksena ne halkeili.
 
On ollut jossain välissä laatuongelmaakin, mutta eikö nuo ole aika kovat paineet 53mm leveälle renkaalle?
 
Eilettäin huomasin että molemmat schwalben ice spiker prot ovat alkaneet halkeilemaan kyljestä ja repeämään nappuloiden alta, runkolangat vaan loistaa nappuloiden alta. Normi työmatka ajoa suurin osa ja välillä hangessa ajellu. Paineet olleet siinä 2.3 hujakoilla. Rattaat ostettu 18.10.20. Toivon valmistus virhettä / huonoa erää. Oletin ostaessani kuitenkin suht arvokkaat renkaat että ainakin 2-3 talvea olisin saanut niistä irti. Olen ollut yhteydessä myyjään, vielä ssamatta vastausta. IMG_20210225_113432.jpgIMG_20210225_113426.jpgIMG_20210225_113352.jpgIMG_20210225_113301.jpgIMG_20210225_113246.jpg
Mä en saanut kyllä edes pahoitteluja, kun schwalben g-one speedit halkeili kulutuspinnasta kesän jälkeen.
Joten tuskin sieltä mitään tulee.
 
Täällä kans kahdessa maasturissa Schwalbe Ice Spiker Pro:t
Muistaakseni molemmat alkoivat halkeilla kyljistä ensimmäisen ajokauden aikana.
Harmituksesta selvittyä ei ole haitannut enää elämää.
3 talvea ollut nyt käytössä työmatkoilla ja metsässä.
 
Niinpä tietysti 57 eikä 53mm, ajatusvirhe. Ihtellä 35mm Gravdaaleilla paineet tuota luokkaa.
 
Mä en saanut kyllä edes pahoitteluja, kun schwalben g-one speedit halkeili kulutuspinnasta kesän jälkeen.
Joten tuskin sieltä mitään tulee.
Itselläni kävi sitten varsin hyvin. Saan massit takaisin kun ei ole samanlaisia laittaa tilalle. Mikä on kyllä sääli, helvetin hyvät rattaat kyseessä.
 
Itselläni kävi sitten varsin hyvin. Saan massit takaisin kun ei ole samanlaisia laittaa tilalle. Mikä on kyllä sääli, helvetin hyvät rattaat kyseessä.
Hyvä sitten.
Mä sain vaan paljon käytetyn "ei ole kenelläkään muulla ollut ikinä samanlaisia ongelmia" selityksen.
Spikerit on ihan jees jos pelkkää pitoa haetaan.
Omat arisunit rullaa ihan pirusti paremmin, mutta ei pidä kyllä läheskään niin hyvin.
Toki sen nyt näkee jo silmälläkin renkaasta.
Aina se on jostain pois.
 
Tänään kun kävin ns revittelemässä pitkin kuusamon kuurasia polkuja, tuli aivan helvetin hieno fiilis kun laskin isoa mutkasta polkua pitkin auringon laskiessa että tässä on sitä jotain... Sellanen fiilis että nyt ollaa asian ytimessä... Ei mulla muuta
 
Olipa raskasta fillaroida. Aikaisemmin sama lenkki mennyt 2h pintaan, nyt 3h. Tasaisellakin tuntui ettei pääse mihinkään ja jalat painaa. Taitaa olla aika ottaa keveä viikko ja palautella. HRV myös normaalia alempana, joka indikoi ettei ole palauduttu aikaisempien viikkojen urheiluista. Meni noin pitkään, kun hyytyi mäkiin ja meni lepuutteluksi/pienimmällä vaihteella grindaamiseksi.
 
Olipa raskasta fillaroida. Aikaisemmin sama lenkki mennyt 2h pintaan, nyt 3h. Tasaisellakin tuntui ettei pääse mihinkään ja jalat painaa. Taitaa olla aika ottaa keveä viikko ja palautella. HRV myös normaalia alempana, joka indikoi ettei ole palauduttu aikaisempien viikkojen urheiluista. Meni noin pitkään, kun hyytyi mäkiin ja meni lepuutteluksi/pienimmällä vaihteella grindaamiseksi.

Ilmeisesti olosuhteet molemmilla lenkeillä olivat jokseenkin yhtenevät, toisin sanoen ekalla lenkillä ei ollut myötätuulta ja tokalla sitä vastoin kammottava vastatuuli?
 
Ilmeisesti olosuhteet molemmilla lenkeillä olivat jokseenkin yhtenevät, toisin sanoen ekalla lenkillä ei ollut myötätuulta ja tokalla sitä vastoin kammottava vastatuuli?

Voi kyllä tuulikin vaikuttaa jonniinverran. Puhalsi ikävästi viimeiseen puoli tuntia vastaan, lenkille lähtiessä oli tyyntä. Muuten melko samanlaiset olosuhteet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 208
Viestejä
4 453 191
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom