Pyöräily

Laitetaan nyt tännekkin jos vaikka jollekkin tarjotaan. Eli kotkasta hävisi eilen työpaikan pihalta (kangaskatu 1, 48600 kotka) klo:11.25-12 välillä kona big honzo 2020 maastopyörä.

IMG_20200827_190028.jpg

Muuten kuvan mukainen mutta eteen laitettu rosckshox mudguard lokari ja tanko vaihdettu raceface chesteriin. Löytämiseen johtavasta vihjeestä tuntuva korvaus.
Vittu mitä runkkareita noi pyörävarkaat on. Pojalta pöllittiin viikon vanha focus whistler tossa noin kk sitten. Ihme tuurit loppupeleissä kävi, oli jollain pojan kaverilla ostoilmoitus torissa maastopyörästä, niin eikös tää aasi tarjoa sille tätä pöllittyä fillaria. Tuurit kohdillaan loppuun asti, saatiin sovittua pyörän tsekkaus seuraavksi päiväksi, runkonumerot yms. täsmää, ruvetaan soitteleen poliisia paikalle niin siinä vaiheessa tää sankari lähtee karkuun ja saatiin juniorin fillari takas. Oisko ostoilmoitus mitään, jos sattuis samanlainen torvi kohdalle...
 
Röyhkeitä on pyörärosvotkin nykyään, tuo pyörä hävisi kesken työpäivän työpaikan sisäpihalta nostooven vierestä joka on kokoajan auki. Täytynyt kyttäillä useampi päivä että tietänyt mihin aikaan on ruokatunti. Pitää varmaan ostoilmoitus rustailla jos vaikka sattuisi olemaan niin tyhmä varas että tuota tarjoaisi.
 
Röyhkeitä on pyörärosvotkin nykyään, tuo pyörä hävisi kesken työpäivän työpaikan sisäpihalta nostooven vierestä joka on kokoajan auki. Täytynyt kyttäillä useampi päivä että tietänyt mihin aikaan on ruokatunti. Pitää varmaan ostoilmoitus rustailla jos vaikka sattuisi olemaan niin tyhmä varas että tuota tarjoaisi.

Noita Facebookin varastetut pyörät -ryhmiä kannattaa kans seurailla, ainakin pääkaupunkiseudulla toimivat aktiivisesti ja tsekkailevat säännöllisesti Torista ja FB: stä tunnettujen vorojen profiilit läpi.
 
Röyhkeitä on pyörärosvotkin nykyään, tuo pyörä hävisi kesken työpäivän työpaikan sisäpihalta nostooven vierestä joka on kokoajan auki. Täytynyt kyttäillä useampi päivä että tietänyt mihin aikaan on ruokatunti. Pitää varmaan ostoilmoitus rustailla jos vaikka sattuisi olemaan niin tyhmä varas että tuota tarjoaisi.
Oliko pyörä miten lukittu?
 
Oliko pyörä miten lukittu?
Perus vaijerilukolla näön vuoksi, pyörä nojaamassa seinää vasten kun ei ole mitään tankoa/kaidetta pihalla johon pyörän saisi köytettyä kiinni. Ilmeisesti siis kannettu pois, joka ei tietysti kumma temppu ole kun ei tuo hirveästi paina.Tuo firman sisäpiha on muutenkin sellainen paikka että täytynyt tietää etukäteen että pyörä on siellä ja ketään ei juuri tuohon aikaan ole paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko suositella talvirenkaita tuossa (47-50)-622 kokoluokassa? Vaihtoehdot tuntuvat olevan melko vähäiset, miettinyt Schwalben marathon plus winterien hankintaa. Pyöräily tapahtuu Tampereella, jossa auraillaan ilmeisesti jonkin verran pyöräreittejä.
 
Suomi Tyres Routa W248 TLR on ihan uusi rengas, ja vanhaa kunnon Suomi Tyreksen W240:stä voi jostain vielä löytyä.
Niin ja onhan se uusi Suomi Tyres piikkisikakin 29” W396 58-622.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä vikana kun pyörä rikkoo jatkuvasti taka-akselia? Vanha hybridi kyseessä, jossa kierrepakka. Nyt uusi akseli ei kestänyt viikkoa pidempään taipumatta. Runko vääntynyt tms. vai voiko ongelma olla kiekossa. Nyt olin ehtinyt ajaa tuntemattoman ajan katkeneella akselilla kun oli pysynyt kasassa kuitenkin pikalinkun varassa.
 
Pistäkääs jotain suosituksia hyvistä jäykkäperä maastureista 27.5+/29" renkailla hintaluokkaan 1500€ max. Vakuutusrahat tuli eilen tuosta varastetusta big honzosta ja työmatkoille/metässä rymistelyyn tarvisi kulkinetta. Tuo kona oli loistopyörä omaan käyttöön, mutta 2020-mallia ei enää saa mistään (ainakaan uutena) ja 21-malli ei oikeastaan kiinnosta kun siihen pultattu reilusti huonommat osat. Saatavuus on kyllä vähän heikkoa käytännössä kaikkien merkkien osalta ni voi olla että joutuu jotain käytettyjäkin katselemaan.

Trek Roscoe 7-8 voisi olla ihan ok vaihtoehto, noiden osalta vaan huonompi homma kun saayavilla ainoastaan kivijalasta ja lähimmälle jälleenmyyjälle melko pitkä matka. Toinen vaihtoehto mitä katsellut on orbea laufey, mutta noita ei kyllä käytettynä juuri liiku ja uutena kaikkialla myyvät eioota, tulossa vasta joskus helmikuun paikkeilla joka turhan pitkä aika.
 
Viimeksi muokattu:
Pistäkääs jotain suosituksia hyvistä jäykkäperä maastureista 27.5+/29" renkailla hintaluokkaan 1500€ max. Vakuutusrahat tuli eilen tuosta varastetusta big honzosta ja työmatkoille ja metässä rymistelyyn tarvisi kulkinetta. Tuo kona oli loistopyörä omaan käyttöön, mutta 2020 mallia ei enää saa mistään ainakaan uutena ja 21 malli ei oikeastaan kiinnosta kun siihen pultattu huonommat osat. Saatavuus on kyllä vähän heikkoa käytännössä kaikkien merkkien osalta ni voi olla että joutuu jotain käytettyjäkin katselemaan.

Trek Roscoe 7-8 voisi olla ihan ok vaihtoehtoja, noiden osalta vaan huonompi homma kun noita ei lähetetä ja lähimmälle jälleenmyyjälle melko pitkä matka. Toinen vaihtoehto mitä katsellut on orbea laufey, mutta noita ei kyllä käytettynä juuri liiku ja uutena kaikkialla myyvät eioota ja tulossa vasta helmikuun paikkeilla joka vähän turhan pitkä aika.


Miten olisi Canyon? Kaverille tällä viikolla sieltä tutkittiin täpäriä. Kun ei se Orbea suostu saapumaan suomeen 3kk jo odottanut.
 
Onhan noita canyoneja kehuttu. Mutta en kenk.koht hirveästi tykkää ulkomailta tilailla "sikaa säkissä". Pyörä vähän sellainen että sitä mieluiten testaisi ennen ostopäätöstä, tai vähintäänkin palautus oltava nopeaa/helppoa jos sattuu käymään niin ettei olekkaan sopiva.
 
Vähän sekalaisia kokemuksia tuntuu olevan canyonin palautuksista. Joillakin sujunut kivuttomasti, toiset taas odotelleet rahojen palautumista tolkuttoman pitkiä aikoja.Toimitusajat/arviot myös yleensä aika reippaasti metsässä. Yleensä menee selkeästi "luvattua" pidempään että pyörä on perillä.

Toki spekseihin nähden halvat hinnat on pakko jossain näkyä. Mutta itsellä nyt suht akuutti tarve pyörälle ni haluan pelata ns varmapäälle.
 
Viimeksi muokattu:
Pistäkääs jotain suosituksia hyvistä jäykkäperä maastureista 27.5+/29" renkailla hintaluokkaan 1500€ max. Vakuutusrahat tuli eilen tuosta varastetusta big honzosta ja työmatkoille/metässä rymistelyyn tarvisi kulkinetta. Tuo kona oli loistopyörä omaan käyttöön, mutta 2020-mallia ei enää saa mistään (ainakaan uutena) ja 21-malli ei oikeastaan kiinnosta kun siihen pultattu reilusti huonommat osat. Saatavuus on kyllä vähän heikkoa käytännössä kaikkien merkkien osalta ni voi olla että joutuu jotain käytettyjäkin katselemaan.

Trek Roscoe 7-8 voisi olla ihan ok vaihtoehto, noiden osalta vaan huonompi homma kun saayavilla ainoastaan kivijalasta ja lähimmälle jälleenmyyjälle melko pitkä matka. Toinen vaihtoehto mitä katsellut on orbea laufey, mutta noita ei kyllä käytettynä juuri liiku ja uutena kaikkialla myyvät eioota, tulossa vasta joskus helmikuun paikkeilla joka turhan pitkä aika.

Specialized fuse.
Tai jos on ennakkoluuloton niin calibre line 29.
 
Viimeksi muokattu:
Specialized fuse.
Tai jos on ennakkoluuloton niin calibre line 29.
Ainakin tuossa uusimmassa 27.5"+ fuse mallissa on suntourin keula jota ei nyt hirveästi ole kehuttu. Samalla rahalla saa vastaavia pyöriä paremmilla osilla.

Calibre osalta ulkomailta tilaaminen ei nappaa.
 
Vähän sekalaisia kokemuksia tuntuu olevan canyonin palautuksista. Joillakin sujunut kivuttomasti, toiset taas odotelleet rahojen palautumista tolkuttoman pitkiä aikoja.Toimitusajat/arviot myös yleensä aika reippaasti metsässä. Yleensä menee selkeästi "luvattua" pidempään että pyörä on perillä.

Toki spekseihin nähden halvat hinnat on pakko jossain näkyä. Mutta itsellä nyt suht akuutti tarve pyörälle ni haluan pelata ns varmapäälle.

Ei pitäisi olla ruuhkia nyt syksyllä.
 
Jep ei pitäisi mutta korona.... Vaikeata on saada pyöriä mitä kavereita olen seurannut. XL runkoa odotettu 3.8 alkaen ja L syyskuun alusta orbea ja felt.
 
Juu mitä nyt tänään katsellut ni varsinkin M-koon pyörät loppu merkistä riippumatta vähän jokapaikasta.Ei tässä kai muu auta kun koittaa löytää käytettynä joku väliaikainen kulkine, joskus ensivuoden puolella sitten voisi kuvitella saatavuuden olevan parempi ni katselee sitten jotain uutta pyörää.
 
Tiedän tunteen olen käytettyä gravelia koittanu löytää niitäkin aika vähän liikkuu juurikin M kokoisena.
 
Pistäkääs jotain suosituksia hyvistä jäykkäperä maastureista 27.5+/29" renkailla hintaluokkaan 1500€ max. Vakuutusrahat tuli eilen tuosta varastetusta big honzosta ja työmatkoille/metässä rymistelyyn tarvisi kulkinetta. Tuo kona oli loistopyörä omaan käyttöön, mutta 2020-mallia ei enää saa mistään (ainakaan uutena) ja 21-malli ei oikeastaan kiinnosta kun siihen pultattu reilusti huonommat osat. Saatavuus on kyllä vähän heikkoa käytännössä kaikkien merkkien osalta ni voi olla että joutuu jotain käytettyjäkin katselemaan.

Trek Roscoe 7-8 voisi olla ihan ok vaihtoehto, noiden osalta vaan huonompi homma kun saayavilla ainoastaan kivijalasta ja lähimmälle jälleenmyyjälle melko pitkä matka. Toinen vaihtoehto mitä katsellut on orbea laufey, mutta noita ei kyllä käytettynä juuri liiku ja uutena kaikkialla myyvät eioota, tulossa vasta joskus helmikuun paikkeilla joka turhan pitkä aika.

Orbea Alma tai Laufey?

Se on vähän nyt se tilanne, että kun nyt tilaat -21 pyörän niin saat sen ehkä maaliskuussa vallitsevan tilanteen takia. Joka merkillä vähän sama juttu... Ei ole!
 
Viimeksi muokattu:
Pistäkääs jotain suosituksia hyvistä jäykkäperä maastureista 27.5+/29" renkailla hintaluokkaan 1500€ max.

Mites Sonderin Transmitteri? Toki siinäkin ilmoittelevat viisi viikkoa toimitusajaksi.
 
Taidan nyt katsella jotain käytettyä ensihätään. Tarvisi jonkun kulkineen työmatkoille suht ripeällä aikataululla, kaverilta lainassa olevalla "mummopyörällä" ei hirveästi houkuttaisi kovin kauaa enää ajella.

Kunhan nyt jonkun järkevän käytetyn löytäisi ni sen jälkeen voi sitten katsella jotain pidempiaikaista rauhassa.
 
Nurkkiin on jäänyt lojumaan Konan Dew Deluxe 2012 jonka ajattelin vihdoin kunnostella ajokuntoon. Ajattelin laittaa vähän leveämmät renkaat, kun käyttötarkoitus olisi ajaa vähän muuallakin kuin vain asfaltilla. Muistelen, että kumit oli kohtuuttoman usein puhki jos ajeli vähänkään soraisella tiellä. Pyörässä on Alexrimsin DC-25 vanteet joissa ei ole muita merkintöjä kuin "ETRTO 622x19". Renkaat on alkuperäiset Continental CityRIDE 700x32C.

En löydä netistä oikein mitään tietoa noista vanteista. Mistä tiedän, miten leveät renkaat voin siihen laittaa?
 
Nurkkiin on jäänyt lojumaan Konan Dew Deluxe 2012 jonka ajattelin vihdoin kunnostella ajokuntoon. Ajattelin laittaa vähän leveämmät renkaat, kun käyttötarkoitus olisi ajaa vähän muuallakin kuin vain asfaltilla. Muistelen, että kumit oli kohtuuttoman usein puhki jos ajeli vähänkään soraisella tiellä. Pyörässä on Alexrimsin DC-25 vanteet joissa ei ole muita merkintöjä kuin "ETRTO 622x19". Renkaat on alkuperäiset Continental CityRIDE 700x32C.

En löydä netistä oikein mitään tietoa noista vanteista. Mistä tiedän, miten leveät renkaat voin siihen laittaa?
Helpoin ratkaisu, ota fillari, etsi paikallinen ns. OIKEA pyöräliike kuten esim PK-seudulla Hi5 bikes ja vie pyörä sinne. He osaavat auttaa siinä mikä koko menee, mikä mahtuu runkoon vanteen lisäksi (esim oma KTM imisi helposti leveämpää eteen mutta takana ottaisi leveämpi esim 3" leveä runkoon. Toinen huomioitava asia, älä ikinä säästä renkaissa. Ne kun ovat se sinun ainoa kontaktipintasi tiehen kunnes se on naamasi jos rengas lähtee kivasti alta tms. Renkaisiin satsaaminen myös tuo muita kivoja etuuksia kuin kestävyys, kevyt rullaavuus, parempi pito, mukavuus, soveltuvuus moniin asioihin samalla renkaalla (esimerkkinä omassa täysjoustossa on Maxxiksen semi nappula/maastorenkaat jotka rullaavat melkein yhtä hyvin tai jopa yhtä hyvin kuin osa asfaltille suunnitelluista renkaista, toki hintaakin oli sitten se 50e/rengas muistaakseni), monesti parempi kesto pistoja/puhkeamista vastaan (poikkeus vahvistaa säännön) jne jne. Itse voin omien kokemusten perusteella suositella Schwalben, Continentalin ja Maxxiksen kumeja kunhan vain valitsee oikean rengasmallin.
 
Kiitos! Aika leveällä skaalalla siis voi laittaa. Pitää vielä katsoa ettei renkaan leveys aiheuta muita ongelmia.
Juurikin runkoon mahtuvuus ja jos vannejarrut eikä levyt niin pitää katsoa että ne mahtuvat jos kapea vanne+leveä rengas.
 
Kiitos! Aika leveällä skaalalla siis voi laittaa. Pitää vielä katsoa ettei renkaan leveys aiheuta muita ongelmia.
Ei sitte kannata älyttömän leveitä laittaa nuin kapialle vanteelle, kun on liian leviä nin vanne ei tue kumia kunnolla ja tuntuma menee epämääräseksi.
 
Dew deluxessa voi olla eri runko, mutta 2011 dew plussaan ei juuri 42mm leveämpiä renkaita saa takahaarukkaan mahtumaan.

Perus 29x2,2" Maxxis Ikoneilla ei ollut mitään toivoa mahtua pyörimään niin korkeus- kuin leveyssuunnassa, kun joskus huvikseni jäykkäperän kiekkoja kokeilin Konaan.
 
Vaihdoin citysähköpyörän luomufatbikeen kun sopivasti käytetyt vaihtoi päikseen. Toistaseks kyllä onneksi tuntuu ettei hinkua sähkömalliseen ole, maastossa ei tunnu olevan mitään tarvetta, siirtymillä sähkö olis tietenkin ihan jees mutta mukavalta tuntuu vaihteeksi ihan kuntopyöräily.

Huomasin eilen pakkaskelillä ajaessa että ensinnäkin joustokeulan säätö oli jäässä. Voiko keulalle tehdä jotain toimenpiteitä ettei turhaan huonone talven aikana?

Toinen mikä pakkanen aiheutti niin välillä kuului vaihteista semmosta tikitystä ja kaverin pyörässä oli sama. Katosi kyllä itsestään että tuskin kovin vakava?

Mites talvikäytössä pyörän pesu jos ei ole mahdollista viedä lämpimään?
 
Odottaa että tulee plussakeli ja pesee sitten. Ei siinä oikein muuta optiota ole.
 
Mahtaako paremman pään osia tulla black friday tarjouksiin esim noissa saksalaisissa isoissa liikkeissä?

MB jarrusettiä (kevyt) tai Sram XX1 sähkövaihdesettiä kevääksi kiikarissa. Ei kiireita mutta jos sattuu aleen ni mikäjottei.
 
Pääsin viikonloppuna ajamaan maastopyörällä ensimmäistä kertaa ja nyt ajatuksissa ollut gravelin osto taitaa vaihtua jäykkäperäiseen maastopyörän hankintaan. Onko vinkkejä ensimmäisen maastopyörän ostajalle?

Tietysti nyt taitaa olla se huonoin aika alkaa harrastamaan, kun mallit kaikkialla loppu. Ongelmana myös tarve XL koolle, kun pituutta 192cm. Budjettina n.1200€. Jostain tuli luettua, että Suntourin keulat huonoja, pitääkö vielä paikkaansa? Entäs Deore vaihteisto, pärjääkö sillä?

Käyttötarkoituksena polkujen, singletrack jne. ajaminen metsässä, ei hyppyjä/kovempaa alamäkeä mutta myös vähän teknisempi maasto kiinnostaa.
 
Pääsin viikonloppuna ajamaan maastopyörällä ensimmäistä kertaa ja nyt ajatuksissa ollut gravelin osto taitaa vaihtua jäykkäperäiseen maastopyörän hankintaan. Onko vinkkejä ensimmäisen maastopyörän ostajalle?

Tietysti nyt taitaa olla se huonoin aika alkaa harrastamaan, kun mallit kaikkialla loppu. Ongelmana myös tarve XL koolle, kun pituutta 192cm. Budjettina n.1200€. Jostain tuli luettua, että Suntourin keulat huonoja, pitääkö vielä paikkaansa? Entäs Deore vaihteisto, pärjääkö sillä?

Käyttötarkoituksena polkujen, singletrack jne. ajaminen metsässä, ei hyppyjä/kovempaa alamäkeä mutta myös vähän teknisempi maasto kiinnostaa.

Jos käytetty kelpaa niin mulla jäi juuri täysjouston tieltä ylimääräiseksi XC-henkinen 900km ajettu 2019-vuosimallin Cuben Reaction Race XL-kokoisena. Jos kiinnostaa niin tuolta löytyy lisätietoja: Fillaritori.com
 
Jos käytetty kelpaa niin mulla jäi juuri täysjouston tieltä ylimääräiseksi XC-henkinen 900km ajettu 2019-vuosimallin Cuben Reaction Race XL-kokoisena. Jos kiinnostaa niin tuolta löytyy lisätietoja: Fillaritori.com

Joo itseasiassa tuota eilen kattelinkin ja kiinnostaa kyllä, pitäisi vaan auto saada Helsingistä järjestymään. Oon fillaritorin kautta yhteydessä parin päivän sisään jos ei ole ehtinyt mennä ennen sitä. Tuo XC-henkisyys kiinnostaa, miten tuossa ajoasento, onko agressiivisempi kuin esim ns. trail pyörissä?
 
Onko kokemuksia MIten halvimmalla ja helmpoimmalla onnistuu kiekkosetin lähettäminen Suomessa? Kyseessä siis täydellinen setti plussa-renkaineen joiden halkaisija noin 75cm. Toki hätätilanteessa ilmat pois niin saisi joitain senttejä rutistettua..
 
Joo itseasiassa tuota eilen kattelinkin ja kiinnostaa kyllä, pitäisi vaan auto saada Helsingistä järjestymään. Oon fillaritorin kautta yhteydessä parin päivän sisään jos ei ole ehtinyt mennä ennen sitä. Tuo XC-henkisyys kiinnostaa, miten tuossa ajoasento, onko agressiivisempi kuin esim ns. trail pyörissä?

Ajoasento tuossa on tosiaan aggressiivisempi ja keulakulma jyrkempi kuin mitä varsinaisissa trail-pyörissä. Ajoasentoon pystyy tietysti vaikuttamaan jonkin verran esim. stemmin pituutta muuttamalla, mutta eihän tuollaisella geometrialla oleva pyörä ihan omimmillaan ole kaikkein teknisimmissä maastoissa. Maastoajoa silmällä pitäen olen kuitenkin laittanut pyörään hissitolpan, joka auttaa teknisemmissä paikoissa kun satulan saa laskettua pois tieltä lennossa ja pyörän päällä mahtuu paremmin liikkumaan.
 
Onko kukaan täällä vaihtanut linkuston laakereita YT Jeffsyyn (alumiini)? Osan laakereista sainkin jo pultti, mutteri ja prika-viritelmällä työnnettyä ulos, mutta kuvien rataspakkaa ja keskiötä lähimmät laakerit tarvinnee sopivia työkaluja. Laakerien takana näkyy 3 hahloa, joihin saisi sopivan ulosvetäjän kiinni. Motonetin, bilteman yms. kolmijalkaiset ulosvetäjät näyttää liian isoilta ja "koukut" väärään suuntaan.
Vai irtoaako ruuvimeisselillä takaa hahlojen kohdalta paukuttaen? Yksi vaihtoehto olisi tietenkin tiivisteen irroitus, laakerien putsaus ja uudet rasvat sisään.
Kuinka usein muuten huollatte linkustoa? Itsellä ensimmäinen täysjousto ja vuoden ajelin ilman ongelmia, kunnes rupesi natinaa kuulumaan ja huomasin ettei osa laakereista enää pyöri sormella kokeillen. (Ajoa pari kolme kertaa viikossa, lähes aina kuivissa olosuhteissa.)

EDIT: Tällainen laakerinirroitustyökalu tuli tilattua. Toimi ihan ok ainakin osaan laakereista. Kaikkia en ole vielä irroittanut.
 

Liitteet

  • jeffsy_chainstay_bearing.jpg
    jeffsy_chainstay_bearing.jpg
    265,1 KB · Luettu: 58
  • jeffsy_main_pivot_1xbearing.jpg
    jeffsy_main_pivot_1xbearing.jpg
    253,2 KB · Luettu: 59
  • jeffsy_main_pivot_2xbearing.jpg
    jeffsy_main_pivot_2xbearing.jpg
    156 KB · Luettu: 55
Viimeksi muokattu:
Mites porukka, trimmaatteko jotain ykkösmenopeliänne talvella kesäkuntoon vai onko nastat alla / talvipyörä erikseen?
 
Mites porukka, trimmaatteko jotain ykkösmenopeliänne talvella kesäkuntoon vai onko nastat alla / talvipyörä erikseen?

Ykköstykki on kiinni sisätrainerissa suojassa kuralta ja kylmältä :) Ulkona keskityn näin talviaikaan enemmän maastopyöräilyn ihmeelliseen maailmaan, johon sitä rahaa saa upotettua ihan samalla tavalla kuin tuohon ykköstykkiinkin. Tälläkin hetkellä on tuloillaan 27,5+ -kiekot + kaikki muut kilkkeet, jotta niistä kiekoista saataisiin käyttökelpoiset vaihtoehdot maasturissa nyt kiinni oleville 29-tuumaisille pyörille. Katsotaan nyt sitten, päädynkö pitkässä juoksussa ajamaan 1) nykyisillä 29" pyörillä, 2) uusilla 27,5+" pyörillä vai 3) mullettina (29" edessä, 27,5+" takana).
 
SRAM:in Level TL jarrut on alkanut jumittamaan, eikä oikein motivoi ajamaan. Kuulemma tyyppivikaa ja takuuseenkin näitä mennyt. No takuuta tuskin on enää jäljellä ja on jo eri pyörässäkin kuin minkä mukana on tullut, joten takuuasiat olisi aika hankalia.. Uusia jarruja täytyy varmaan alkaa suunnitella. Käytetyt fillaritorissa menee samantien eikä koskaan osu sopivia kohdalle.

Onko suosituksia? Pärjääkö uusilla 4-mäntäisillä Deoreilla vai onko esim SLX huomattavasti parempi? Muita suosituksia?

 
Onko kukaan täällä vaihtanut linkuston laakereita YT Jeffsyyn (alumiini)?

EDIT: Tällainen laakerinirroitustyökalu tuli tilattua. Toimi ihan ok ainakin osaan laakereista. Kaikkia en ole vielä irroittanut.

Miten on onnistunut kyseisellä työkalulla? Mulla on kolmisen vuotta vanha Jeffsy kanssa, mutta en ole vielä laakereihin sen tarkemmin kajonnot. Todennäköisesti remppa tulee olemaan pian edessä, niin hyvä vähän ennakoida.
 
SRAM:in Level TL jarrut on alkanut jumittamaan, eikä oikein motivoi ajamaan. Kuulemma tyyppivikaa ja takuuseenkin näitä mennyt. No takuuta tuskin on enää jäljellä ja on jo eri pyörässäkin kuin minkä mukana on tullut, joten takuuasiat olisi aika hankalia.. Uusia jarruja täytyy varmaan alkaa suunnitella. Käytetyt fillaritorissa menee samantien eikä koskaan osu sopivia kohdalle.

Onko suosituksia? Pärjääkö uusilla 4-mäntäisillä Deoreilla vai onko esim SLX huomattavasti parempi? Muita suosituksia?

Itellä MT501/520 trailipyörässä, jotka taitaa asettua tuon Deoren alapuolelle. Hyvin on noilla pärjännyt parkissa ja isommissa mäissä metallipaloilla. Vähän hankala saada takajarru ilmattua niin että kahvan liike vastais etujarrua. Läskistä löytyy MT400-sarjaset, joissa on sitten ihan surkea kahvaergonomia. Maguran MT5 vois olla vaihtoehto, jotku ei tykkää niiden kahvoista, ei omia kokemuksia. SRAMit ei vissiin kelpaa? Ei kai ne G2:t tai Codet huonot ole.
 
Mulla on fillarissa Maguran MT Trail -jarrut. Riittävän tehokkaat omaan käyttöön, mutta etujarrua olen useamman kerran päässyt ilmailemaan, eikä se ilmaus ole aina laakista onnistunut. Liekö sitten kuljettajan vai jarrujen huonoutta :)
 
Itellä MT501/520 trailipyörässä, jotka taitaa asettua tuon Deoren alapuolelle. Hyvin on noilla pärjännyt parkissa ja isommissa mäissä metallipaloilla. Vähän hankala saada takajarru ilmattua niin että kahvan liike vastais etujarrua. Läskistä löytyy MT400-sarjaset, joissa on sitten ihan surkea kahvaergonomia. Maguran MT5 vois olla vaihtoehto, jotku ei tykkää niiden kahvoista, ei omia kokemuksia. SRAMit ei vissiin kelpaa? Ei kai ne G2:t tai Codet huonot ole.

SRAM:in tuntumaan olen kyllä tottunut ja siitä tykkään, mutta on ollut niin paljon huonompia kokemuksia yleensäkkin SRAM tuotteiden kanssa että mielikuva Simanoista on jotenkin varmempi ja toimivampi. Alla olevaan Ragleyhyn siis jarrut etsinnässä.
 

Liitteet

  • 2AEB2F34-355E-4984-B105-9A7EEFF05D10.jpeg
    2AEB2F34-355E-4984-B105-9A7EEFF05D10.jpeg
    3,3 MB · Luettu: 86
SRAM:in Level TL jarrut on alkanut jumittamaan, eikä oikein motivoi ajamaan. Kuulemma tyyppivikaa ja takuuseenkin näitä mennyt. No takuuta tuskin on enää jäljellä ja on jo eri pyörässäkin kuin minkä mukana on tullut, joten takuuasiat olisi aika hankalia.. Uusia jarruja täytyy varmaan alkaa suunnitella. Käytetyt fillaritorissa menee samantien eikä koskaan osu sopivia kohdalle.

Onko suosituksia? Pärjääkö uusilla 4-mäntäisillä Deoreilla vai onko esim SLX huomattavasti parempi? Muita suosituksia?

Sama 501/520 kombo kuin ylemmällä kirjoittajalla ja voimaa on tosiaan ihan alamäkeenkin.
Level TL:ään verrattuna paljon enemmän.
Vastaa periaatteessa simpan vanhoja zee alamäkijarruja ja löytyy jo se simpan servo wave systeemi kahvasta, jonka pitäisi lyhentää sitä kahvan alkuvetoa.
Maguran MT5 on varmaan tehokkaimpia jarruja mitä on tehty, mutta jotkut ei tosiaan tykkää joustavasta kahvasta.
Guide RE on myös todella kova bang for buck ja ihan joka vehje pysähtyy varmasti. SRAM on sen bleeding edge ilmausportin takia myös paljon helpommin ilmattava kuin simppa.
 
Miten on onnistunut kyseisellä työkalulla? Mulla on kolmisen vuotta vanha Jeffsy kanssa, mutta en ole vielä laakereihin sen tarkemmin kajonnot. Todennäköisesti remppa tulee olemaan pian edessä, niin hyvä vähän ennakoida.
-Kolme keskiötä lähinnä olevaa laakeria lähti suht kivuttomasti tuolla työkalulla.
-Chainstay'n ja seatstay'n liitoskohdan laakerit eivät tuntuneet irtoavan helposti, vaan työkaulu pullahti ulos. Ehkä en vain kiristänyt työkalun mutteria tarpeeksi. Jätin toistaiseksi vanhat laakerit sisään ja rasvasin ne paikoillaan.
-U:n muotoinen linkuston osa (Rocker Arm?) laakerit irtosivat pultti, prika, mutteri viritelmällä työntämällä.

Laakerien takaisin laittamisessakin oli vähän säätöä. Kierretankoa, prikaa ja mutteria käyttäen laakerit lähtivät aina painumaan vinosti sisään. (Vaikka käytin laakerit pakastimen kautta ja runkoa kuumensin lievästi kuumailmapuhaltimella.) Lopulta parhaiten sisään työntö onnistui vasaralla naputellen, vanha laakeri työkaluna.
Sen verran monta tuntia tuli tuherrettua tämän kanssa, että näin jälkikäteen ajateltuna homman olisi voinut jättää ammattilaisillekin.

(Tuli muuten ensin tilattua vääränkokoiset työkalut, kun 2019 loppuvuodesta ostamani pyörä onkin rungoltaan 2018 mallistoa. Työkalun toimitus kesti useamman viikon joulun alla, mutta vaihto oikeaan toimi nopeasti.)
 
Sama 501/520 kombo kuin ylemmällä kirjoittajalla ja voimaa on tosiaan ihan alamäkeenkin.
Level TL:ään verrattuna paljon enemmän.
Vastaa periaatteessa simpan vanhoja zee alamäkijarruja ja löytyy jo se simpan servo wave systeemi kahvasta, jonka pitäisi lyhentää sitä kahvan alkuvetoa.
Maguran MT5 on varmaan tehokkaimpia jarruja mitä on tehty, mutta jotkut ei tosiaan tykkää joustavasta kahvasta.
Guide RE on myös todella kova bang for buck ja ihan joka vehje pysähtyy varmasti. SRAM on sen bleeding edge ilmausportin takia myös paljon helpommin ilmattava kuin simppa.

Alkaa tuo 501/520 kombo kyllä kiinnostamaan. Arvosteluissakin näyttää ihan tykätyltä. Mikähän noissa on sitten ero edellä mainitsemaani Deoreen? Kannattaako säästää 15€?
 
Ykköstykki on kiinni sisätrainerissa suojassa kuralta ja kylmältä :) Ulkona keskityn näin talviaikaan enemmän maastopyöräilyn ihmeelliseen maailmaan, johon sitä rahaa saa upotettua ihan samalla tavalla kuin tuohon ykköstykkiinkin. Tälläkin hetkellä on tuloillaan 27,5+ -kiekot + kaikki muut kilkkeet, jotta niistä kiekoista saataisiin käyttökelpoiset vaihtoehdot maasturissa nyt kiinni oleville 29-tuumaisille pyörille. Katsotaan nyt sitten, päädynkö pitkässä juoksussa ajamaan 1) nykyisillä 29" pyörillä, 2) uusilla 27,5+" pyörillä vai 3) mullettina (29" edessä, 27,5+" takana).

Kuitune polkee ihan tosissaan siis, hyvä! "itse olen päässyt talven aikana hieman lihomaan enkä ole jaksanut polkea lainkaan" :D

Tosin kevättalvella pitää tilailla tulevaan XC 29" jäykkikseen loput osat että saa keväällä ajoon.

...huomaatko kuinka ketju heräsi eloon :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 991
Viestejä
4 418 026
Jäsenet
73 259
Uusin jäsen
Duane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom