Pyöräily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Minulla on joskus '08 tai '09 ostettu Kona Dr Dew, ja myyjä myi aikoinaan aika rimpulan jalan pyörälle mukaan. Se tulee siihen pyörän keskelle yhdellä ruuvilla ja pultilla, mutta tuntuu ettei se vaan mene tarpeeksi kireälle ettei alkaisi jossain välissä löystymään ja heilumaan (ja potentiaalisesti mene takapyörän pinnoihin). Itse pyörässä ei ole mitään jalan valmista paikkaa missään joten se pysyy vain rungon putkien molemmin puolin kiinni. Saako tuollaiseen levyjarrulliseen pyörään mitään universaalia jalkaa esim. tuohon takapyörän lähelle järkevästi? Mitään reikiäkään ei näytä rungossa olevan. :)
Jos ongelma ratkeaa sillä että pultti pysyy kireällä niin laittaisin kierrelukitetta

 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Saako tuollaiseen levyjarrulliseen pyörään mitään universaalia jalkaa esim. tuohon takapyörän lähelle järkevästi? Mitään reikiäkään ei näytä rungossa olevan.
Mulla on useammassakin pyörässä ollut ja on tälläkin hetkellä jalka joka tulee sinne takahaarukkaan kiinni.
Tämän tyyppisiä universaalimalleja olen laittanut sekä 29" maastopyörään että cycloon, molemmat leveyjarruilla.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
IMG_1001.jpg

Kertokaas mikä funktio tällä muovisella lirpakkeella on rataspakan vieressä? Ostin sähköpyörän ja tämä kyseinen osa hajosi about tokalla ajelulla niin, että nuo kynnet jotka pitää pinnoista kiinni oli poikki ja tämä osa piti poistaa. Kaikissa pyörissä tätä osaa ei ole niin voinko ajella huoleti ilman sitä?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241


Kertokaas mikä funktio tällä muovisella lirpakkeella on rataspakan vieressä? Ostin sähköpyörän ja tämä kyseinen osa hajosi about tokalla ajelulla niin, että nuo kynnet jotka pitää pinnoista kiinni oli poikki ja tämä osa piti poistaa. Kaikissa pyörissä tätä osaa ei ole niin voinko ajella huoleti ilman sitä?
Estää ketjujen menemisen pinnoihin, jos huono tuuri käy. Osaa ketjut vetää äkkiä pinnat aika huonoon kuntoon. Eli ei pääsee rataspakan ja pinnojen väliin ketju. Voi toki ajella ilman tuotakin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
54
Se estää ketjun tippumisen pakan ja pinnojen väliin. Jos sulla on vaihteet oikein säädettynä niin tuskin tuota tarvitset.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Kyllä on oikein säädetty. Tuo säätöhän on helppo tarkistaa vaikka vuosittain jos tällä muovilirpakkeella ei muuta merkitystä ole.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Se estää ketjun tippumisen pakan ja pinnojen väliin. Jos sulla on vaihteet oikein säädettynä niin tuskin tuota tarvitset.
Vaikka kuinka oikein vaihteet on säädetty, niin maastossa sulla on iso riski tyrii korvake ja saada ketju putoamaan tonne. Itellä aika monta kertaa vaihtaja saanu osumaa ja joutunu maastossa pomii ketjua pinnoista ja väntää korvake takas suoraks. Itse en käytä dork diskiä ja oon poistanu suoraan uutena nämä. Kaikissa tapauksissa dorkdisk ei edes auta. Ketju ei ole se pahin mitä voi mennä pinnojen välii, vaan itse vaihtajakin on sinne joskus päätyny. Mavicilla nyt pinnat ova kovempia kunnvaihtajan alumiini.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
En ole nähnyt tuota muovisuojaa kenelläkään maastopyöräilyä ihan oikeasti harrastavalla.
Löytyy lähinnä markettipyöristä nykyään.

Jos vaihteet on oikeasti hyvin säädetty ja ei nostele ketjua jatkuvasti kauheella vauhdilla kolmea ratasta kerrallaan isoimmalle rattaalle niin ei se sinne väliin mene.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Tyttökaverin täyshiilari, sähkövaihteisessa Canyon Grailissa oli myös tuo muovikiekko takapakan alla että on muissakin kuin markettipyörissä. Ihmettelin sitä myös.

Missään osasarjoissa / kiekkoseteissä tuskin tulee mukaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Voihan ton jättää paikalleen niin kauan aikaa kun se ehjänä pysyy, sitten kun hajoaa, nii viskaa roskiin eikä hommaa uutta ja huolehtii, että vaihteet on säädössä. Tolla levyllähän se sitten menee sinne levyn ja pakan väliin ja sielläkin toisinaan kovasti jää jumiin. Ei se pinnoissa muuta jälkeä tee kuin ehkä naarmuuttaa vähän.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Se estää ketjun tippumisen pakan ja pinnojen väliin. Jos sulla on vaihteet oikein säädettynä niin tuskin tuota tarvitset.
Tarkemmin ilmaistuna: jos sulla on takavaihtajan L-rajoitinruuvi oikein säädettynä, niin tuskin tuota tarvitset.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Vaikka kuinka oikein vaihteet on säädetty, niin maastossa sulla on iso riski tyrii korvake ja saada ketju putoamaan tonne. Itellä aika monta kertaa vaihtaja saanu osumaa ja joutunu maastossa pomii ketjua pinnoista ja väntää korvake takas suoraks. Itse en käytä dork diskiä ja oon poistanu suoraan uutena nämä. Kaikissa tapauksissa dorkdisk ei edes auta. Ketju ei ole se pahin mitä voi mennä pinnojen välii, vaan itse vaihtajakin on sinne joskus päätyny. Mavicilla nyt pinnat ova kovempia kunnvaihtajan alumiini.
Millaisissa olosuhteissa takavaihtaja tai vaihtajan korvake on sulla ottanut osumaa? Vaatiiko tuo paskoutuminen aina sitä, että vaihtajan väliin kiilautuu joku vierasesine tms? Mietin tässä vain sitä, että olen itse laskenut melko rajustikin menemään alamäkeen ja juurakoihin, mutta en ole vielä onnistunut saamaan takavaihtajaa tahi sen korvaketta solmuun *koputtaa puuta*. Olen kuitenkin varautunut mahdolliseen korvakkeen vääntymiseen sillä, että repussa kulkee uusi korvake aina mukana :) Joillain tosiajajilla taitaa tosin olla lenkeillä mukana myös uudet takavaihtajat.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Millaisissa olosuhteissa takavaihtaja tai vaihtajan korvake on sulla ottanut osumaa? Vaatiiko tuo paskoutuminen aina sitä, että vaihtajan väliin kiilautuu joku vierasesine tms? Mietin tässä vain sitä, että olen itse laskenut melko rajustikin menemään alamäkeen ja juurakoihin, mutta en ole vielä onnistunut saamaan takavaihtajaa tahi sen korvaketta solmuun *koputtaa puuta*. Olen kuitenkin varautunut mahdolliseen korvakkeen vääntymiseen sillä, että repussa kulkee uusi korvake aina mukana :) Joillain tosiajajilla taitaa tosin olla lenkeillä mukana myös uudet takavaihtajat.
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta kokemusasiantuntija.. Yhdestä jäykkäperästä olen paskonut takavaihtajan ja korvakkeen kun ketju hyppäsi about pakan puolesta välin isoimman rattaan ja pinnojen väliin ja kiskaisi takavaihtajan (XT 10sp) taaksepäin vaakatasoon. En tiedä oikein vieläkään miten tuossa onnistuin, mutta parkissa meni nyppylän tuplaus vituiksi -> alastulo vastapattiin ja jotenkin se sinne meni. En edes kaatunut, takarengas meni vain lukkoon. En tiedä olisiko kytkimellinen takavaihtaja tai dork disk auttanut ollenkaan, piti irroittaa rataspakka että sen ketjun sai sieltä välistä otettua pois. Oli vielä säädöissäkin ettei tollasta ollut aikasemmin sattunut.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mitä mieltä porukka Kona Big Honzo 2012? Kona Big Honzo 27+ (vm. 2021) - Suomen Urheilupyörä
Muuten näytäis ihan ok, mutta tuo keula mietityttää. Joutuuko sen heti vaihtamaan parempaa, vai pärjääkö tuolla kevyessä rymistelyssä?
Toinen vaihtoehto Giant Fathom 2 -maastopyörä, M, harmaa 1 199,90 mutta saatavuus ehkä loppukuusta. Tai sitten Canyon Stoic 2, jota saa ehkä syksymmällä.
Tuosta Konassa olevasta keulasta on olemassa sekä ilma- että jousiversio, ja tässä pyörässä on se jousiversio joka ei varmaan kovin ihmeellinen ole.

Kyllähän kevyessä rymistelyssä menee keulalla kuin keulalla, itsekin käyn maastossa vielä huonommalla jousikeulalla, mutta eri asia on maksaisinko 1200 euroa pyörästä jossa on tuollainen pomppukeppi…
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Mitä mieltä porukka Kona Big Honzo 2012? Kona Big Honzo 27+ (vm. 2021) - Suomen Urheilupyörä
Muuten näytäis ihan ok, mutta tuo keula mietityttää. Joutuuko sen heti vaihtamaan parempaa, vai pärjääkö tuolla kevyessä rymistelyssä?
Toinen vaihtoehto Giant Fathom 2 -maastopyörä, M, harmaa 1 199,90 mutta saatavuus ehkä loppukuusta. Tai sitten Canyon Stoic 2, jota saa ehkä syksymmällä.
Giantti jos pystyy vartoomaan.
Jos ei pysty niin kait tolla konan jousikeulalla pärjää hetken matkaa. Varsinkaan jos ei paremmasta tiedä.
Fillaritorista irtoaa ihan jees keula 150-200€ väliin.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Kyllä ketju voi vääntää pinnoja ja jopa katkoa joutuessaan pakan ja pinnojen väliin.
Mä olen katkaissut rattaan vierestä 9kpl 2,25 mm pinnoja kun 1v ratas pudottaa ketjun, olen vääntänyt korvakkeen kun vaihtaja menee pinnojen väliin (pinnat ok) ja nähnyt monia tapauksia.

Ja noita suojia oli aikaisemmin retkipyörissä, amerikassa noita on ilmeisesti harrastettu enemmän, jenkeistä ei tiedä liekkö joku turvallisuus määräys??

Tuo säätöhän on helppo tarkistaa vaikka vuosittain
Ensikiritys kannattaa tehdä 100km jälkeen, uusi vaijeri venyy enemmän, ketjun putoamiseen ei vaikutusta vaihteiden rutinaan kyllä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Mä olen katkaissut rattaan vierestä 9kpl 2,25 mm pinnoja kun 1v ratas pudottaa ketjun, olen vääntänyt korvakkeen kun vaihtaja menee pinnojen väliin (pinnat ok) ja nähnyt monia tapauksia.

Ja noita suojia oli aikaisemmin retkipyörissä, amerikassa noita on ilmeisesti harrastettu enemmän, jenkeistä ei tiedä liekkö joku turvallisuus määräys??


Ensikiritys kannattaa tehdä 100km jälkeen, uusi vaijeri venyy enemmän, ketjun putoamiseen ei vaikutusta vaihteiden rutinaan kyllä.
Onneiks ei ole vaijeria vaihtajassa. ;)
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Tänään sitten meni metsässä ajellessa ketjut pakan ja pinnojen väliin, juuri kun pääsi pätemästä dork disciin liittyen :lol: Onneksi tämä tapahtui polulle kaatunutta puuta ylittäessä, niin vauhti oli alhainen eikä tuossa siten mitään vauriota päässyt syntymään.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
En mitään pyöristä ymmärrä, mutta samamerkkinen lastenpyörä oli laadultaan täysin luokaton ja palautettiin XXL:n.
Mikä siinä siis oli luokatonta ja minkä hintaluokan pyörä?

White ei siis sinänsä ole mikään merkki niin kuin nyt merkki ymmärretään.

Se on vähän kuin vaikka k ryhmän Pirkka.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
En mitään pyöristä ymmärrä, mutta samamerkkinen lastenpyörä oli laadultaan täysin luokaton ja palautettiin XXL:n.
Lastenpyörät on vähän oma juttunsa, white kyllä tekee varmaan kaikkea huonosta hyvään tommosena OEM merkkinä. Eihän tossa white oo muuta tehny/teettäny ku rungon ja ehkä haarukan. Loput on sitten muiden valmistajien tekeleitä.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Mikä muuten ois hyvä ja tehokas liikunta (pyöräily?) päivittäin..

2-3 tuntia??
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Varmaan kaikki liikunta on tehokasta jos sen tekee oikein. Lähinnä mitä sä liikunnalla oot ajamassa takaa?
No oon polkenu nyt reilun viikon semmonen tunti päivässä..

Mutta mietin nousisko kunto kunnolla vasta 2-3 h/päivässä..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
No oon polkenu nyt reilun viikon semmonen tunti päivässä..

Mutta mietin nousisko kunto kunnolla vasta 2-3 h/päivässä..
Ei. 2-3h per päivä reipasta kuntoilua huonokuntoiselle ja on puhti pois aika nopeasti. Löysää vauhtia voi rullailla tuntejakin päivässä ilman seinään törmäämistä, mutta niiden lisäksi kannattaa ottaa jotain tempotreeniä tai juosta 30min lenkkejä reipasta tahtia pari kertaa viikossa. Tuli itse talvella hiihdeltyä liikaa ja vauhti kasvoi parin viikon tauolla valtavasti. Tuommoinen 3h tai yli oikea treeni päivässä alkaa mennä ammattiurheilijoiden tontille.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Pyöräilyssä sanoisin ettei sillä ajalla ole väliä, vaan sillä kilometrimäärällä. Ennemminkin tunti tehokasta treeniä, kun 3 tuntia mummopyöräilyä. Ite laittaisin stravan päälle, vetäisin 30km lenkin ja siitä kattoisin keskinopeuden. Seuraavat lenkit koittaisit vaan päihittää sen nopeuden.

Tai sitten traili pyörällä teknistä maastoa.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Yritän pitää hyvää tahtia yllä,ettei mene mummopyöräilyks..

Hiki on ainakin valunu kunnolla lenkin jälkeen ja kropassa tuntuu kunnolla ajo..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
25
Kannattaa kuitenkin muistaa peruskuntoharjoittelun ja palautumisen tärkeys. Suurin osa harjoittelusta pitäisi siis tehdä varsin matalalla intensiteetillä ja varsinkin aloittelijan pitäisi rajoittaa kovat treenit korkeintaan pariin kertaa viikossa. Sykemittari on hyvä näiden seuraamiseen.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Kannattaa kuitenkin muistaa peruskuntoharjoittelun ja palautumisen tärkeys. Suurin osa harjoittelusta pitäisi siis tehdä varsin matalalla intensiteetillä ja varsinkin aloittelijan pitäisi rajoittaa kovat treenit korkeintaan pariin kertaa viikossa. Sykemittari on hyvä näiden seuraamiseen.
Onko siinä infarkti-riski??
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Tuskin, mutta menee täysin piippuun.
Ainakin 80% treenistä on oltava peruskunto treeniä.
Ihan niillä ammattiurheilijoillakin.
Ei mitään rakenneta huonolle pohjalle.
Oiskoha kevyt maastopyörä,jossa hyvät vaihteet,suositeltava hankinta??
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Ensimmäinen rengas meni pyörästä rikki. Tyytyväisenä olen ajellut pyörän mukana tulevalla renkaalla joka oli Schwalbe G-One Allround, 40-622, Performance 29,90

Mielenkiinnosta kuitenkin kyselen että mitä näissä renganhankinnoissa kannattaa huomioida? Vanteen koko ja renkaan leveys onkin jo tiedossa sekä tubeless valmiuis.

Lähinnä pohdin että jos vaihdan renkaan esimerkiksi johonkin seuraavista niin mitä huonoa ja hyvää alkuperäiseen Schwalben renkaaseen näissä on?

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Ensimmäinen rengas meni pyörästä rikki. Tyytyväisenä olen ajellut pyörän mukana tulevalla renkaalla joka oli Schwalbe G-One Allround, 40-622, Performance 29,90

Mielenkiinnosta kuitenkin kyselen että mitä näissä renganhankinnoissa kannattaa huomioida? Vanteen koko ja renkaan leveys onkin jo tiedossa sekä tubeless valmiuis.

Lähinnä pohdin että jos vaihdan renkaan esimerkiksi johonkin seuraavista niin mitä huonoa ja hyvää alkuperäiseen Schwalben renkaaseen näissä on?

Terra Speed pärjää hyvin rullaustesteissä, ja ok pistosuojauskin. Laittaisin ite noista ne alle

 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Oiskoha kevyt maastopyörä,jossa hyvät vaihteet,suositeltava hankinta??
Jos aikoo ajaa maastossa niin maastopyörä on siihen hyvä.
Jos ei ole aikomustakaan mennä maastoon niin joku gravel pyörä ajaa asiansa asfaltilla ja hiekkateillä varmasti paremmin.

Jollei tykkää käyristä sarvista niin suoratankoinen käy myös ja ilman mitään etujousitus himmeleitä.
Ne ovat harvoin hyviä missään hybrideissä ja lisäävät vain painoa ja yhden asian lisää mikä voi särkyä.

Muuten pyörän painolle ei nyt kannata ihan hirveästi painoarvoa antaa näin "höntsä" mielessä, jos se on muuten hyvä.

Hyvät vaihteet nyt on ihan selviö. Ei kait kukaan huonoja halua?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Tämä nyt kirjoitettu sillä näkemyksellä, että ei mennä biltemasta tai prismasta ostamaan maastopyörää, vaan jostain alan liikkeestä. Toki edellämainituistakin liikkeistä on joidenkin mieleen tarvittavan hyviä tuotteita myynnissä. Enkä myös ota kantaa suuresti maantiepuolen komponentteihin.

Hyvät on vaikea määrittää, joillekkin kelpaa esim SRAM SX ja toiselle taas vaan XX1. Jos ostaa jotain moderneita 10x/11x/12x vaihteita niin ei siellä oikeestaan mitään kuraa oo ees tarjolla.

Oma mielipide on se, että SRAM SX/Shimano Deore on ihan hyviä.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
595
Onko SXssä edelleen muovinen takavaihtaja? Se saa kyllä mun puolesta jäädä hyllyyn... Nykyinen Deore on kyllä ihan huippuhyvä hintaansa nähden.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Litkurenkaille ai varmaan muuta tarvi mukaan kuin kuvan survival setti.
IMG_20210809_123945__01.jpg


Panaracer Gravelkingit oli helppo laittaa, ilman litkuja ekaks pikkukompuralla & Motonetin pyöräventtiilisuuttimella rengas napsahti paikalleen hätäisesti, sitte Orangen (kuulema käyttävät tätä liikkeessäkin ja maantiepaineissa) litku sisään. Ei edes tunkenut väleistä ulos.

Kerkes jo puhjetakin toinen Pana kun oli vielä sisurilla, hiekkatiellä jokin pieni terävä sorankikkare läpi. On siinä kans "sorarengas". Laitoin paikan sisälle ennen litkuja, pitää.
Hienosti rullaa :)
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Jos aikoo ajaa maastossa niin maastopyörä on siihen hyvä.
Jos ei ole aikomustakaan mennä maastoon niin joku gravel pyörä ajaa asiansa asfaltilla ja hiekkateillä varmasti paremmin.

Jollei tykkää käyristä sarvista niin suoratankoinen käy myös ja ilman mitään etujousitus himmeleitä.
Ne ovat harvoin hyviä missään hybrideissä ja lisäävät vain painoa ja yhden asian lisää mikä voi särkyä.

Muuten pyörän painolle ei nyt kannata ihan hirveästi painoarvoa antaa näin "höntsä" mielessä, jos se on muuten hyvä.

Hyvät vaihteet nyt on ihan selviö. Ei kait kukaan huonoja halua?
Ei toi gravel-pyörä vaikuta mulle sopivalta..en tykkäis kyyristyä
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Kyllä mä olen pitänyt sisuria mukana rengasrikon varalta tubelessin kanssa.
En edes omista mitään tubeless paikkoja vaan jos on vaatinut korjausta niin normi sisärengaspaikka kumin sisäpuolelle on riittänyt.
Tosin niitä rengasrikkoja sisärenkaattomana on ollut varmaan kaikki 2 mitä muistan.

Useat litkuvalmistajat ei muuten suosittele käytettävän CO2 täyttölaitetta.
Mutta meneehän se siinä hätätilanteessa tietenkin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Oiskoha kevyt maastopyörä,jossa hyvät vaihteet,suositeltava hankinta??
Ei toi gravel-pyörä vaikuta mulle sopivalta..en tykkäis kyyristyä
Isorenkainen maastopyörä (29") on parin vuoden kokemuksen perusteella aikamoinen jokapaikanhöylä, se tulee otettua usein alle lenkille cyclon sijasta jos reitillä on tiedossa yhtään karkeampaa pätkää. Useimmat maastorenkaatkin rullaavat aika kivasti kun laittaa kovemmat paineet renkaisiin, ja saahan niihin vaihdettua vähän asfaltti-ystävällisemmät renkaatkin jos ei meinaa metsän puolelle mennä.

Jos ei meinaa ollenkaan ajaa metsässä/poluilla/metsäteillä niin hybridi voi myös olla varteenotettava vaihtoehto, mutta maasturi toki laventaa reittivaihtoehtoja merkittävästi.

Aiemmin tuossa joku Shimanon Deoresta sanoikin että on ihan hyvä vaihteisto jos ei halua hipostelukamoja hankkia vaan hyvää hinta-laatusuhdetta, ja voin omasta puolesta allekirjoittaa tämän myös, mulla on maastopyörässä vanhemman tyyppinen 3x9 Deore setti ja se toimii oikein sujuvasti.

Varmistaa vaan että pyörässä on ehdottomasti hydauliset levyjarrut ja minimissään Deoret vaihteina niin hyvän käyttöpelin saa jo käsiinsä.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Jos ei meinaa ollenkaan ajaa metsässä/poluilla/metsäteillä niin hybridi voi myös olla varteenotettava vaihtoehto, mutta maasturi toki laventaa reittivaihtoehtoja merkittävästi.

Varmistaa vaan että pyörässä on ehdottomasti hydauliset levyjarrut ja minimissään Deoret vaihteina niin hyvän käyttöpelin saa jo käsiinsä.
Riippuu ihan mieltymyksistä. Maasturilla on imo ikävä asvalttilenkkiä tehdä, jos on paremmasta kokemusta - jo cycloon sileät renkaat vaihtamalla meno muuttui kummasti mukavammaksi. Cycloja, ja jopa maantiepyöriä, on kuitenkin myös rennommilla geometrioilla, joissa ei tarvitse niin kyykyssä ajaa. Käyräsarvet ovat mielestäni loistavat siinäkin, että saa fiiliksen mukaan 3 erilaista otetta (alhaalta, vaakatangosta tai eteenpäin olevista tangoista.

Jarrutkin taitaa enemmän olla maastossa tärkeät. Asvaltilla mikä tahansa kunnossa oleva jarru pysäyttää mielestäni ihan riittävän tehokkaasti ja varmasti - tietenkin paskakeleillä levyjarru parempi, mutta itse en juuri nykyään edes sateessa saati sitten loskassa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Ajattelin ensimmäisen kippurasarven ostaa ja kaipaisin jotain vertaistukea tämän hankkimiseen.
Pari vuotta ajellut flat bar fitness pyörällä. Runko vähän isohko ja selkää juilii aina välillä.
90% ajoista maantiellä, työmatka-ajoa ja loput sekalaista soratietä.
Mahdollisimman monikäyttöinen fillari hakusessa, ehkä jopa talvikäyttöön.

Omissa mietteissä ollut;
Canyon Grail: ilmeisen hyvä allrounderi. Menee hukkaan omassa työmatka/commuter/random lenkkeilyssä?

Canyon endurace: Rennolla geolla oleva maantiepyörä. Huonohko jokapaikan höylä? Ei paikkoja lokareille. 33mm maksimi renkaat.

E: Vai Canyon Roadlite? Homma jatkuisi flatbarilla, mistä olen aina tykännyt. 35mm rengas menee, saa lokarit jne.

joku muu: mikä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Riippuu ihan mieltymyksistä. Maasturilla on imo ikävä asvalttilenkkiä tehdä, jos on paremmasta kokemusta - jo cycloon sileät renkaat vaihtamalla meno muuttui kummasti mukavammaksi. Cycloja, ja jopa maantiepyöriä, on kuitenkin myös rennommilla geometrioilla, joissa ei tarvitse niin kyykyssä ajaa. Käyräsarvet ovat mielestäni loistavat siinäkin, että saa fiiliksen mukaan 3 erilaista otetta (alhaalta, vaakatangosta tai eteenpäin olevista tangoista.

Jarrutkin taitaa enemmän olla maastossa tärkeät. Asvaltilla mikä tahansa kunnossa oleva jarru pysäyttää mielestäni ihan riittävän tehokkaasti ja varmasti - tietenkin paskakeleillä levyjarru parempi, mutta itse en juuri nykyään edes sateessa saati sitten loskassa.
Se on juurikin niistä kiinni, sekä tarpeesta, missä ja millaisilla pinnoilla aikoo ajaa.
Tää oli ihan puhtaasti mun subjektiivinen mielipiteeni/suositukseni kysymykseen.

Jotain perstuntumaa on eri pyöristä kun tallissa on noiden edellämainittujen 29erin ja cyclon lisäksi maantiepyörä ja perushybridi. Maastopyörä ja cyclo (jossa tällä hetkellä asfalttikumit) kerää ylivoimaisesti eniten kilometrejä ja kaksi muuta viettää isoimman osan ajasta seinätelineessä.

Mä olen täysin samaa mieltä droppitangosta, onhan se ihan eri tasolla mahdollisuuksien puolesta kuin suorat tangot, mutta tiedostan myös että monet ei halua droppitankoa pyöräänsä syystä tai toisesta. En myöskään itse pidä sitä kovin toimivana vehkeenä minkäänlaisessa maastossa, joten itse ei tule cyclolla mentyä metsätietä pienemmälle baanalle.

Hydrauliset levyjarrut suoratankoiseen siksi, että ne on tehonsa, käytettävyytensä ja säädettävyytensä puolesta aivan ero tasolla kuin mekaaniset levyt tai vannejarrut, mutta eivät kuitenkaan nosta pyörän hintaa juuri nimeksikään. Tosin muita kuin hydraulisia levyjä ei esim. maastopyörissä löydy enää nykyään kuin ihan hinnat alkaen -malleista, mutta kannattaa kuitenkin katsoa ettei vahingossa erehdy sellaista ostamaan.

Kuten sanoitkin, makuasioita, mutta melkein sanoisin että jos mulla pitäis olla vain yksi pyörä niin se olis 29er maastopyörä. Syynä se, että sillä pystyy ajamaan ihan hyvin lähes missä tahansa, myös asfaltillakin sujuvasti vaikkei se siihen optimaalisin laite olekaan. Mitä paskempi asfaltti (jota koko ajan enemmän ja enemmän löytyy kiitos investointivajeen), jostain sorateistä puhumattakaan, niin sitä paremmin 29erilla vetää siellä suhteessa muihin laitteisiin.

Just itse asiassa paineltiin yhtenä viikonloppuna 50km pöndelenkki (maantie/pikkutie/soratie) muutaman hybridi-ja fitnessfillaroitsijan kanssa ja mä olin ainoa jota ei vituttanut pyörän takia jossain vaiheessa matkaa, koska menopeli toimi ihan hyvin niin uudella sileällä asfaltilla kuin roudan raiskaamalla soratielläkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom