Pyöräily

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
No teoriassa näin. Minusta Stani ei tiivistä isoilla paineilla.



Toni&Toni taitaa olla hesaloissa?
Joo Toni&Toni onkin itelle tuntematon liike, ja sieltä löytyy tota caffettajoten käympäs ma noukkimassa sitä sitten. Kiitti vinkeistä :thumbsup: :)
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Halvin mahdollinen motonetistä on zefalin litku.
Käyttänyt kyllä ihan kaikissa mankeleissa ja renkaissa ilman ongelmia.
Kestää pakkastakin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mikähän on vialla kun ei vaihteita saa kohdilleen? Jos säädän vaijerin kireyttä neljänneskierroksen kireämmälle, vaihtaja jaksaa vaihtaa yhden ylöspäin, mutta ei vaihda alas. Jos väännän neljänneskierroksen löysemälle, vaihtuu alaspäin, muttei ylös. Sitten kuitenkin hyppää välillä vaihteita naksutellessa useamman rattaan.

Ainoa oma veikkaukseni on, että vaihtajan mekanismi on jotenkin jumissa. Vaijeri liikkuu nätisti kun kahvasta naksuttelee ja kumpaankin suuntaan. H- ja L-ruuveista taas kun vääntelin varmistuakseni, että ne ovat kohdillaan, ei vaihtaja liikkunut välillä mihinkään, ennen kuin tökin sitä käsin.

Onko muita ehdotuksia, tai näkemystä sopivista litkuista vaihtajan perusteellista puhdistusta varten?
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
594
Ovatko vaihtajan häkki ja korvake suoria? Yleensä vääntyminen aiheuttaa juuri sitä ettei säätöjä saa kohdilleen. Jos vaijeri on jo useemman vuoden vanha niin senkin vaihtoa kannattaa kokeilla, nuo kuitenkin venyvät käytössä.

Puhdistaminen onnistunee hyvin jollain ruiskutettavalla alkoholipohjaisella, saattaa kyllä olla helpompaa vaan ottaa vaihtaja irti.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Mikähän on vialla kun ei vaihteita saa kohdilleen? Jos säädän vaijerin kireyttä neljänneskierroksen kireämmälle, vaihtaja jaksaa vaihtaa yhden ylöspäin, mutta ei vaihda alas. Jos väännän neljänneskierroksen löysemälle, vaihtuu alaspäin, muttei ylös. Sitten kuitenkin hyppää välillä vaihteita naksutellessa useamman rattaan.
Mun veikkaus on vaijerin kuoret vaihda ne niin tilanne paranee, voitelulla saat tilapäisen avun.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Vaijerille myös ääni täältä.
Aikoinaan ostin uuden simpan XT 11 vaihteisen vaihteiston joka ei toiminut missään kohtaa todella hyvin.
Reilu puolitoista vuotta myöhemmin satuin vaan vaihtamaan uuden vaijerin ja kuoren alkuperäisen tilalle ja kas... sehän lähti toimimaan kuin ajatus.
Eli orkkis vaijeri ja kuori oli huonoja, vaikka näennäisesti hyvin luisti.

Nykyään suosin tuota sramin 1.1mm vahvaa vaijeria joka on siis 0.1mm ohuempaa kuin vaikka Shimanon vastaava.
Ei kuulosta isolta erolta, mutta silti sen huomaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Mikähän on vialla kun ei vaihteita saa kohdilleen? Jos säädän vaijerin kireyttä neljänneskierroksen kireämmälle, vaihtaja jaksaa vaihtaa yhden ylöspäin, mutta ei vaihda alas. Jos väännän neljänneskierroksen löysemälle, vaihtuu alaspäin, muttei ylös. Sitten kuitenkin hyppää välillä vaihteita naksutellessa useamman rattaan.

Ainoa oma veikkaukseni on, että vaihtajan mekanismi on jotenkin jumissa. Vaijeri liikkuu nätisti kun kahvasta naksuttelee ja kumpaankin suuntaan. H- ja L-ruuveista taas kun vääntelin varmistuakseni, että ne ovat kohdillaan, ei vaihtaja liikkunut välillä mihinkään, ennen kuin tökin sitä käsin.

Onko muita ehdotuksia, tai näkemystä sopivista litkuista vaihtajan perusteellista puhdistusta varten?
Mikä vaihteisto ja mikä pakka?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Vaijeri tuntuu tosiaan liikkuvan hyvin ja samalla tavalla kun otin sen irti ja käsin tunnustelin vaihtajasta naksutellen. Ketju on vaihdettu n. vuosi sitten ja sillä on ajettu ehkä 500 km. En kyllä osaa silmämääräisesti arvioida ketjun tai rattaiden kulumaa. Rattaat ovat alkuperäiset, Shimano CS-HG200-9, vähän päälle 2000 km ajettu. Vaihtaja on Acera.

Kiitokset kaikille ehdotuksista, pitää perusteellisen putsailun jälkeen jatkaa tutkimuksia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Vaijeri tuntuu tosiaan liikkuvan hyvin ja samalla tavalla kun otin sen irti ja käsin tunnustelin vaihtajasta naksutellen. Ketju on vaihdettu n. vuosi sitten ja sillä on ajettu ehkä 500 km. En kyllä osaa silmämääräisesti arvioida ketjun tai rattaiden kulumaa. Rattaat ovat alkuperäiset, Shimano CS-HG200-9, vähän päälle 2000 km ajettu. Vaihtaja on Acera.

Kiitokset kaikille ehdotuksista, pitää perusteellisen putsailun jälkeen jatkaa tutkimuksia.
Alota helpommista ja yksinkertaisimmista. Eli jos se on pikalinkku, varmista että rengas on suoraan asennettu sinne ja jos se on läpi akseli, varmista että se on kiristetty. Kannattaa kans kattoo se shimanon vapari. Vaihteet tulee toimii todella huonosti kun pakka syö sen tarpeeks. Noi shimanon perus hubit on sellasta paskaa. Pakka syö ne tällein (internet kuva)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Dodii, putsaus teki jotain. Nyt vaihteet vaihtuvat konsistentilla tavalla, mutta jostain syystä täytyy vaihtaa ensin aina kaksi kertaa siihen suuntaan, johon on menossa ja vasta sitten yksi naksu vaihtaa. Eli siis jos on vaihtanut esimerkiksi pienimmälle vaihteelle, eli suurimmalle kiekolle, niin kaksi naksautusta kahvasta vie kakkoselle ja seuraavat kaksi kolmosen kautta neloselle. Sama toistuu alaspäin vaihtaessa.

:zoom:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Löytyykö täältä Tahko MTB veteraaneja? Ilmoittauduin 60km MTB lenkille nyt ensimmäistä kertaa. 55km on pisin mitä olen täpäri Spectralilla ajellut, joten nyt on hyvä syy ajella PK treeniä kesää varten. Millainen tuo reitti on yleensä ollut? Mieluummin Exceed kuitu hardtail alle?

Ja muistutuksena vielä, että ilmoittautuminen vuoden loppuun saakka pienemmällä hinnalla.

Tahko MTB - Suomen suurin maastopyöräilytapahtuma
Kesän 2020 Tahko oli tauolla ja nyt 2021 se ajettiin. 2020 tuli käytyä ajamassa 2 * 25km mini MTB minkä olivat Tahkolla merkanneet, 2 * El Grande jäi kyllä mieleen :)

Nyt 2021 oli kyllä kuumaa ja kuivaa. Kisapäivänä taisi olla +30C ja nestettä kului. Itse olin aika paskassa kunnossa ja 60 km Classic meni pari minuuttia tavoitteen 4:30 yli. Kuten joku jo totesi vuosi pari sitten, niin ei tuo mikään mahtava kokemus reitillisesti ole. Suht paljon tietä ja sitten 1300 m nousua, mistä osa vittumaista työntämistä (Kinahmit). Itselle ainakin kävi vähän se, että se työntäminen söi aika paljon paukkuja ja sitten kun aukesi poljettavaa, niin oli suht naattina ja oli vaikeaa jo seuraavien loivien nousujenkin ja kivikkoisen tasaisenkin kanssa. Ylämäissä olin tosiaan aika heikko, mutta alamäissä tuli sitten selkää vastaan... vaikka olen kaukana mistään DH tykittäjästä.

Sähköt oli laitettu samaan starttiin ja niiden kanssa oli vähän ropleemaa. Ainakin siis sellaisten, jotka ehkä vasta sähkön avustamina olivat uskaltautuneet mukaan ja kyvyt eivät niin pro. Tasaisella ja helpoissa mäissä menivät ohi, mutta alamäessä sitten tukkona. Ja jyrkissä ylämäissä loppui osaaminen ja varsinkin Kinahmi 2:lla olivat melko pulassa tunkatessaan 25 kg painavaa mörköä jyrkkää mäkeä ylös.

2020 mini MTB:n El Grande päättyi ensimmäiselle hissille mistä lähti DH (Panoraman hissi) ja nyt virallisella reitillä tuli vähän puskista, että perkele tämän nouseminen ja laskeminenhan jatkuu vielä Pehkulle asti ja sitten vielä takaisin siihen Panoraman hissille. Meinasi koko omaa porukaa vähän kiroiluttaa kun luultiin, että pääsee Panoraman kohdalta jo lasettamaan maaliin :rofl: Kaikenkaikkiaan ihan ok setti tuo oli, mutta paremmasta kunnosta ja useammista ajopäivistä alle ei olisi ollut haittaa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
607
Dodii, putsaus teki jotain. Nyt vaihteet vaihtuvat konsistentilla tavalla, mutta jostain syystä täytyy vaihtaa ensin aina kaksi kertaa siihen suuntaan, johon on menossa ja vasta sitten yksi naksu vaihtaa. Eli siis jos on vaihtanut esimerkiksi pienimmälle vaihteelle, eli suurimmalle kiekolle, niin kaksi naksautusta kahvasta vie kakkoselle ja seuraavat kaksi kolmosen kautta neloselle. Sama toistuu alaspäin vaihtaessa.

:zoom:
Vaihtajan jousi vetää vaihtajaa tuohon suuntaan, eli luultavasti vaijeri jumittaa.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Kuinka monta kilometriä tulee mittariin jos polkee Pohjois-Helsingin ympäri?

Elikkä Tapaninvainio-Pukinmäki-Malmi-Tapanila..öö siitä Tapuliin/Siltamäkeen??
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 238
Kuinka monta kilometriä tulee mittariin jos polkee Pohjois-Helsingin ympäri?

Elikkä Tapaninvainio-Pukinmäki-Malmi-Tapanila..öö siitä Tapuliin/Siltamäkeen??
Esim. bikemap on hyvä työkalu reittien suunnitteluun. Klikkailee vain kartalta minne haluaa mennä, niin piirtää reitit kevyenliikenteenväyliä pitkin, tai ajorataa pitkin, jos kelviä ei ole.

Ilmaisella versiolla pärjää ihan hyvin.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Kuinka monta kilometriä tulee mittariin jos polkee Pohjois-Helsingin ympäri?
Trailmapin webbi tai mobiiliversiolla voi rakennella reitit ja se on täysin ilmainen. Se osaa reitittää ja jos on joku kohta mitä ei tunnista tieksi / poluksi, voi muuttaa vapaalla kädellä piirroksi sen kohdan osalta. Ensisijaisesti tuo on toki maasturihommiin, koska sinne on porukka vienyt reittejä vaikeuden mukaan väritettyinä, mutta ei se mitenkään polkuja preferoi ja jos preferoisikin, niin helppo muuttaa reittiä itse. Valmiit reitit saa tallennettua GPX tiedostoksi ja vietyä siitä sporttilaitteisiin tai mobiililaitteisiin. Summamutikassa lätkin nuo paikat kartalle ja reitti oli vajaa 10 km.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Trailmapin webbi tai mobiiliversiolla voi rakennella reitit ja se on täysin ilmainen. Se osaa reitittää ja jos on joku kohta mitä ei tunnista tieksi / poluksi, voi muuttaa vapaalla kädellä piirroksi sen kohdan osalta. Ensisijaisesti tuo on toki maasturihommiin, koska sinne on porukka vienyt reittejä vaikeuden mukaan väritettyinä, mutta ei se mitenkään polkuja preferoi ja jos preferoisikin, niin helppo muuttaa reittiä itse. Valmiit reitit saa tallennettua GPX tiedostoksi ja vietyä siitä sporttilaitteisiin tai mobiililaitteisiin. Summamutikassa lätkin nuo paikat kartalle ja reitti oli vajaa 10 km.
No se on sitten ihan ok määrä lenkkiä varten..

Tuli poljettuu tota aikoinaan..
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Laitoin kaikki osat EXEL:iin (ostopaikka, hinta, paino) ja sen mukaan näillä Panaracerin Gravel renkailla pyörän piti painaa 8603gr. Motonetin kalavaaka sanoi 8,57kg että aika tarkkaan meni. Vaaka 10g tarkkuuksinen.
Sisurit vielä pois kun kerkiää hakemaan litkutarvikkeet. Samapa se mitä painaa mutta vähemmän oli tarkoitus, tosin tuo Santa Cruz Highball runko on C eikä CC joten jonkun sata grammaa painavampi kuin 500€ kalliimpi seoksinen.

Samalla tuli selväksi se aiemmin ihmettelemäni Thulen lapsikärryjen taka-akselin sopivuus, menee sama akseli myös tyttökamun Canyon Grailiin vaikka kapeampi haarukka j lyhyempi akseli (samat kierteet + paksuus), piti vaan hakea Motonetistä muutama prikka sinne päätyyn niin akseli ei mene liian pitkälle. Sekin näppärästi Canyonissa koska takana liian pitkä akseli menee kierteiltään läpi, siinä sellainen läppä minkä työntää edeltään auki.

Renkaat muuten jää alle, rullaa pirun hyvin, ei paina mitään ja senverran niissä kuitenkin ilma-alaa että ihan mukavat, eikä laske pyörää liikaa kuitenkaan. 40x622

IMG_20210726_185249.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
54
Edit2: Kyllä, EC-VL100 on korvaaja EC-CE031:selle. Nyt toimii nätisti :)
Itken melkein onnen kyyneliä, kun vuosien vaihteistotaistelun jälkeen on toimivat ja nätisti vaihtuvat vaihteet pyörässä. Aiempi pyörä oli 30 vuotta vanha Nishkiki (hyvä peli) Suntourin vaihtajilla (huono peli) ja nyt kun sain tähän "uuteen" vain 13 vuotta vanhaan Canyoniin toimivan vaihdekahvan ja säädöt niin ai että kun pelittää hyvin. :kippis:

Canyon.jpg
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455

Olisiko tällainen riser bar hyvä ajo ergonomian parantaja tuollaisella 25 asteen taivutuksella? Ajattelin tehdä omasta sähkömaastopyörästäni vähän mukavamman ajaa pidempiä matkoja ja työmatkoja. Tällä hetkellä ajoasento aika eteenpäin nojaava.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108

Olisiko tällainen riser bar hyvä ajo ergonomian parantaja tuollaisella 25 asteen taivutuksella? Ajattelin tehdä omasta sähkömaastopyörästäni vähän mukavamman ajaa pidempiä matkoja ja työmatkoja. Tällä hetkellä ajoasento aika eteenpäin nojaava.
Kyllähän tuolla saa ajoasentoa ylöspäin jos sille on tarvetta.

25 asteen sweep varmaan helpottaa mahdollisia ranteen pakotuksia, onhan se aika paljon enemmän kuin normitangoissa, joissa se on yleensä jotain karkeasti 6-9 asteen välillä. Tekee varmaan matka-ajosta helpolla pinnalla mukavampaa ja tod.näk. myös pyörästä vaikeammin hallittavan jos menet metsään tai muuhun vaikeaan maastoon. Tietty voit vaihtaa aina vakiotangon takaisin jos meinaat mennä lepikkoon, vaikka siinäkin on toki oma vaivansa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Tuossa olis muuten ilmeisesti parhaat gravel / cyclocross renkaat mitä löytyy, ellei tarvi isompaa kuviota. Rullaa todella lennokkaasti ja pistosuojaustakin löytyy hyvin. Koko vaihtoehtojakin on, 40-622 ois itelle ehkä sopivin kun alla jokin kummallinen jäykkäperä 29” josta muotoutui maastopyörän ja gravelin combinaatio.


Ongelmana oikean version saatavuus:
Manufacturer part number00542
EAN8855627005424

Hintavatkin ovat mutta ymmärrettävää jos kerran käsityötä mukana.

Nopealla googlauksella ei osu kohdille että olis saannilla, tosin noita kaikkia pieniä pyöräliikkeitä ei millään löydä google haulla vaikka jossain oiskin hyllyssä.

Pitäiskö jostain maahantuojalta tms udella?
 
Liittynyt
13.12.2018
Viestejä
57
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Tänään ilmeistyi XXL:n varastoon halpaa ja paperilla varsin kyvykkään oloista gräveliä:
999€
Siltä varalta, että joku muukin on kunnon rengastilaa vailla :)
Tuleekohan yhtä hyvin säädetyillä vaihteilla?
 
Viimeksi muokattu:

ROG

Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
187
Laitoin kaikki osat EXEL:iin (ostopaikka, hinta, paino) ja sen mukaan näillä Panaracerin Gravel renkailla pyörän piti painaa 8603gr. Motonetin kalavaaka sanoi 8,57kg että aika tarkkaan meni. Vaaka 10g tarkkuuksinen.
Sisurit vielä pois kun kerkiää hakemaan litkutarvikkeet. Samapa se mitä painaa mutta vähemmän oli tarkoitus, tosin tuo Santa Cruz Highball runko on C eikä CC joten jonkun sata grammaa painavampi kuin 500€ kalliimpi seoksinen.

Samalla tuli selväksi se aiemmin ihmettelemäni Thulen lapsikärryjen taka-akselin sopivuus, menee sama akseli myös tyttökamun Canyon Grailiin vaikka kapeampi haarukka j lyhyempi akseli (samat kierteet + paksuus), piti vaan hakea Motonetistä muutama prikka sinne päätyyn niin akseli ei mene liian pitkälle. Sekin näppärästi Canyonissa koska takana liian pitkä akseli menee kierteiltään läpi, siinä sellainen läppä minkä työntää edeltään auki.

Renkaat muuten jää alle, rullaa pirun hyvin, ei paina mitään ja senverran niissä kuitenkin ilma-alaa että ihan mukavat, eikä laske pyörää liikaa kuitenkaan. 40x622
Nyt on pyörä kyllä minun makuuni :) Onkohan tuo Santa Cruzin sivuilla mainittu 38T varmasti maksimi mitä menee eteen? Ettei sieltä vain silti löytyisi se ylimääräinen tila (~8mm) takahaarukkaan (42T) :hmm:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Nyt on pyörä kyllä minun makuuni :) Onkohan tuo Santa Cruzin sivuilla mainittu 38T varmasti maksimi mitä menee eteen? Ettei sieltä vain silti löytyisi se ylimääräinen tila (~8mm) takahaarukkaan (42T) :hmm:
Kattelin itsekin että tekeekö jo tiukkaa jopa tuo 38T, tuossa nyt kiinni XX1 perus 36T.

Ehkä keskiön / kampien spacer-kikkailulla saa sen verran ulos että sopii.
Oli tarkoitus laittaa 38T kun tuo kevyin vaihde nyt sellanen että menee vaikka puuhun. Tuskin tarvin niin rajua maastovaihdetta.

DDF1DFE1-4505-4DD6-B0FC-20BE9E335AA4.jpeg
23BE3225-44CB-4D2C-ADA5-E30CED26EAF1.jpeg
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Tänään ilmeistyi XXL:n varastoon halpaa ja paperilla varsin kyvykkään oloista gräveliä:
999€
Siltä varalta, että joku muukin on kunnon rengastilaa vailla :)
Tämä on kyllä ihan soiva peli.
Ittellä vanhempi versio pikalinkuilla ja tiagran vaihteistolla maantie käytössä.
Just polkasin tuossa laukkujen kanssa baut. 420km kolmessa päivässä eikä mankeleissa mitään vikaa ole.
Tosin omaani vaihtanut kammet, kuitusarvet, kuituisen satulatolpan ilman offsettiä ja kiekot.

Mutta tämä tuoreempi on lähtökohtaisesti paremmilla kiekoilla ja vaihteistolla.
Ja läpiakseleilla, jos nyt meinaa enemmän rytyyttää.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Tämä on kyllä ihan soiva peli.
Ittellä vanhempi versio pikalinkuilla ja tiagran vaihteistolla maantie käytössä.
Just polkasin tuossa laukkujen kanssa baut. 420km kolmessa päivässä eikä mankeleissa mitään vikaa ole.
Tosin omaani vaihtanut kammet, kuitusarvet, kuituisen satulatolpan ilman offsettiä ja kiekot.

Mutta tämä tuoreempi on lähtökohtaisesti paremmilla kiekoilla ja vaihteistolla.
Ja läpiakseleilla, jos nyt meinaa enemmän rytyyttää.
Vaihdoitko kuituiset sarvet ja satulatolpan jouston vai painonpudotuksen takia?

Tyttökamun Canyon Grailissa hienosti tehty kuitusarvet ja satulatolppa hieman joustaviksi, tykkäs kun oli mukavuutta enempi kuin vanhassa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Vaihdoitko kuituiset sarvet ja satulatolpan jouston vai painonpudotuksen takia?

Tyttökamun Canyon Grailissa hienosti tehty kuitusarvet ja satulatolppa hieman joustaviksi, tykkäs kun oli mukavuutta enempi kuin vanhassa.
Runko vähän liian iso.
Sarvet tuli lyhyemmällä reachillä ja satulatolppa ilman offsettiä lyhensi ohjaamoa lisää.
Ajattelin kuituisten sarvien myös vähentävän tärinää edes karvan verran.
Painon kannalta melko sama jos kikotin painaa laukkujen kanssa pakattuna yli 30kg.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Tämän topiikin pyöräilijät taitaa olla aika kovan tason kuntoilijoita..jos oon oikeen ymmärtäny?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tämän topiikin pyöräilijät taitaa olla aika kovan tason kuntoilijoita..jos oon oikeen ymmärtäny?
Osa on,osa ei. Täällä on porukkaa aika laajalla skaalalla ensimmäistä kunnon pyöräänsä hankkivista harrastelijoista työmatkapyöräilijoiden kautta vuosikymmeniä pyöräilleisiin tosiharrastajiin.

Ei ole vaatimuksia harrastuneisuuden tasosta, kaikki saa osallistua, kysyä ja vastata :tup:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Alko vähän polttelee toi XXL gräveli. Himmottais eka käyräsarvinen yleispyöräks kaikkeen suhailuun. Myis hybridin poies ja toi tilalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Ideoita kannaltaan (kuusiokolo) täysin pyöristyneen Thulen läpiakselin irrottamiseen? Kuvia alla: 20210801_112729.jpg
20210801_112736.jpg
20210801_112747.jpg

Alkaa itseltä ideat loppumaan ja liikaa kokemusta tällaisten kanssa painimiseen ei ole. Hitsausvehkeitä ei ole käytettävissä. Saako vastakierretapin tuohon kantaan sen verran tiukasti kiinni että sillä aukeaisi? Ajattelin lähteä motonettiin hakemaan samalla kertaa muiden tarpeiden kanssa. Kokeiltu jo:
Torxilla, pyörii myös
Toisesta päästä pultti sisäpuolen kierteeseen ja siitä pyörittää, pultti katkesi

Jos ei itse lähde, niin pitää viedä pyörä johonkin liikkeeseen huomenna. Onneksi tuolla nyt vielä pystyy ajamaan, mutta rengasta ei nyt irti saa kun tarpeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Saako tuohon ulkokierteeseen kaksi mutteria peräkkäin ja niistä vääntämällä hieman alkuun?
Näyttäisi olevan aika hyvin tilaa, toki kierrestandardi voi olla jokin muu, kuin ihan perus?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Lyö yhtä kokoa isomman XZN hylsypalan siihen niin että se tekee itselleen uudet urat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Saako tuohon ulkokierteeseen kaksi mutteria peräkkäin ja niistä vääntämällä hieman alkuun?
Näyttäisi olevan aika hyvin tilaa, toki kierrestandardi voi olla jokin muu, kuin ihan perus?
Kiitos ideasta, saa varmasti. Täytyy kaivella kaappeja jos löytyisi toinen samalla kierteellä oleva mutteri tuohon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Kiitos ideasta, saa varmasti. Täytyy kaivella kaappeja jos löytyisi toinen samalla kierteellä oleva mutteri tuohon.
Tällä lähti. Jollain erikoiskierteellä tuo oli, mutta täytyi hakea uusi akseli joka tapauksessa tuon pyöristyneen tilalle, niin siinä sai toisen mutterin käyttöön.

Melkoinen suunnittelun kukkanen tämä kiinnitys nyt kun tuota tarkemmin pohti ja asensi uuden akselin paikoilleen kärryn kiinnikkeineen. Akseli pitää ensin kiristää paikalleen tuolla kuusiokulmalla, tämän jälkeen tuohon asennetaan kärryn kiinnike päähän ja se kiristetään mutterilla paikoilleen. Lopussa kun mutteria kiristää alkaa se toki samalla kiristää akselia ja löysennysvaiheessa tämä "ylikireys" pitää saada avattua tuolla kuusiokololla. Tästä syystä ainakin osittain tuo edellinen akseli oli varmasti myös pyöristynyt tuon kuusiokolon osalta.

Varmaan auttaisi asiaa, kun olisi momenttiavain käytössä näitä varten, kun nyt on joutunut vetämään mutumomenttiin. Laitetaanpa sellainen ostoslistalle. Saa suositella pyörähommiin sopivaa, voin tilata esim. Saksasta samalla kun tilaan muita tarvikkeita. Olisiko esim tämä sopiva: https://www.rosebikes.fi/rose-2-24-...?product_shape=standard&article_size=Standard
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Tuossa olis muuten ilmeisesti parhaat gravel / cyclocross renkaat mitä löytyy, ellei tarvi isompaa kuviota. Rullaa todella lennokkaasti ja pistosuojaustakin löytyy hyvin. Koko vaihtoehtojakin on, 40-622 ois itelle ehkä sopivin kun alla jokin kummallinen jäykkäperä 29” josta muotoutui maastopyörän ja gravelin combinaatio.

Nopealla googlauksella ei osu kohdille että olis saannilla, tosin noita kaikkia pieniä pyöräliikkeitä ei millään löydä google haulla vaikka jossain oiskin hyllyssä.
Ehdottomasti suositeltavat kumit nämä! Tänä kesänä olen ajellut 36-millisillä pari tonnia sekalaista tietä ja ovatten kaikin puolin parhaat mitä on tullut 6-7v maantieharrastuksen aikaan vastaan. Kyljet ovat joustavat ja ohuet luonnonkumiset ja tuntuma todella hyvä. Kulutuspinta on tarpeeksi paksu ja leveä, mikä auttaa hieman suojaamaan noita ohuita kylkiä. Tällä rakenteella paine ei tunnu juuri vaikuttavan rullaukseen - pistän 3.0bar jos tähtään vain hyvälle asfaltille ja alle 2.5bar jos tiedossa on karkeampaa hiekkatietä, mutta tuo ei tunnu ankkurilta asfaltillakaan. Asennus vaatii malttia ja hermoja, sekä hieman omanlaista tekniikkaa, kun tulevat tasaisena levynä ilman minkäänlaista pyöreää muotoa.

Edelliset oli 35mm Gravelking-slicksit joihin en saanut kunnollista luottamusta koskaan, vaikkei varsinaisia rikkoja sattunutkaan. Nuo tuntuivat muovisilta nakinkuorilta kun rinnakkain vertaili vaihtaessa. Gravelkingin inhottavin ominaisuus on liimautuminen kaikkiin tien muotoihin. Pyörä oikein muljahtaa kun yrittää päästä vastamaalatulta reunaviivalta pois.

Bike24:stä saa 40-millistä jos viikon verran jaksat odotella:

Bike-discount myy hieman harhaanjohtavasti Strada Bianca Pro TLR -nimellä (30 ja 36mm), mutta myöhemmin tiedoissa on kyllä Handmade mainittu. Itse tilasin keväällä täältä ja oikea HTLR tuli, mutta onhan tässä toki riski että siellä on varastossa myös tuota ei-käsintehtyä versiota.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
Ehdottomasti suositeltavat kumit nämä! Tänä kesänä olen ajellut 36-millisillä pari tonnia sekalaista tietä ja ovatten kaikin puolin parhaat mitä on tullut 6-7v maantieharrastuksen aikaan vastaan. Kyljet ovat joustavat ja ohuet luonnonkumiset ja tuntuma todella hyvä. Kulutuspinta on tarpeeksi paksu ja leveä, mikä auttaa hieman suojaamaan noita ohuita kylkiä. Tällä rakenteella paine ei tunnu juuri vaikuttavan rullaukseen - pistän 3.0bar jos tähtään vain hyvälle asfaltille ja alle 2.5bar jos tiedossa on karkeampaa hiekkatietä, mutta tuo ei tunnu ankkurilta asfaltillakaan. Asennus vaatii malttia ja hermoja, sekä hieman omanlaista tekniikkaa, kun tulevat tasaisena levynä ilman minkäänlaista pyöreää muotoa.

Edelliset oli 35mm Gravelking-slicksit joihin en saanut kunnollista luottamusta koskaan, vaikkei varsinaisia rikkoja sattunutkaan. Nuo tuntuivat muovisilta nakinkuorilta kun rinnakkain vertaili vaihtaessa. Gravelkingin inhottavin ominaisuus on liimautuminen kaikkiin tien muotoihin. Pyörä oikein muljahtaa kun yrittää päästä vastamaalatulta reunaviivalta pois.

Bike24:stä saa 40-millistä jos viikon verran jaksat odotella:

Bike-discount myy hieman harhaanjohtavasti Strada Bianca Pro TLR -nimellä (30 ja 36mm), mutta myöhemmin tiedoissa on kyllä Handmade mainittu. Itse tilasin keväällä täältä ja oikea HTLR tuli, mutta onhan tässä toki riski että siellä on varastossa myös tuota ei-käsintehtyä versiota.
Joo nuo Bike-Discountin renkaat huomasinkin, mutta valmistusnumeron perusteella ei olekaan tuo versio mistä ollut vertailua. Nuo Bike24 siis nimenomaan nuo samat jotka rullaa hyvin ja pistosuojaus kohdillaan?

Ainakin hinta on sellainen että luulis olevan aitoa kamaa. Vois laittaa tilaukseen myöhemmin ja ens kesäksi alle, nyt jo kolmas rengaskierros testattavana eikä kehtais Panaraceria laittaa heti pois kun sain litkutkin helposti laitettua.

Kiitti vinkistä, linkki talteen ja tilaukseen jossain välissä :thumbsup:
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Joo nuo Bike-Discountin renkaat huomasinkin, mutta valmistusnumeron perusteella ei olekaan tuo versio mistä ollut vertailua. Nuo Bike24 siis nimenomaan nuo samat jotka rullaa hyvin ja pistosuojaus kohdillaan?
B-D:n linkissä on juuri sama 8855627005424 00542, eli 36mm 260tpi handmade kuin BRR-testissä, vai missasinko jotain? Tässä tosiaan hämää että tuo Handmade puuttuu kuitenkin tuotenimestä. Samasta HTLR-sarjasta pitäisi olla kyse sekä tässä että Bike24:n renkaassa.

BRR-datassa kyljen paksuudeksi oli mitattu 1.1mm, tämä on varmaankin mitattu tanwallista joko läheltä kulutuspintaa tai reunalankaa. Itse mittailin että kyljen paksuus vaihtelee ja keskellä on 0.6mm paksu sentin kaistale, joka tuo tälle kumille tuon joustavan mukavuuden hiekkatiellä. Asennus on tosiaan vähän hieromista ja tubeless menee näissä kyllä sisuria helpommin. Tässä on hyvä tekniikka:


Itsellä ollut kesän ajan säätöä satulan kanssa. Olen vuosia pitänyt klassista Arionea sopivana, mutta nyt on aiheuttanut jalkoihinkin säteilevää puutumusta jo 20km kohdalla. Tuossa kun vähän verryttelee ja jatkaa, niin tuntemukset häviää ja satasen jaksaa kuitenkin lopulta istua. Lainasin toisen pyörän Antares R5:tä maantiepyörään ja huomasin että tuolla ongelma poistuu, sekä pystyy ajamaan nimismiehenkiharatkin penkistä hyvää vauhtia kun Arionen kanssa sai etsiä aivan muita ajolinjoja. Antares-runko joustaa mukavasti ja Arione Classic on täysin jäykkä, mutta hieman enemmän pehmustettu, eli painaa tasaisesti siellä missä ei pitäisi, mutta ei anna töyssyissä periksi.

Tässä vaiheessa muistin, että ensimmäisen Arioneni runko katkesi aikoinaan keskeltä ja uutta seuraajaa en pitänyt enää yhtä mukavana. Tuo ensimmäisen runko siis jousti ennen hajoamistaan tahattomasti samaan tapaan kuin Antares, ja oli siksi erityisen mukava. Ostin nyt käytetyn Antares R1:n kun sattui vastaan, ensimmäinen 80km asfalttia ja hiekkatietä kertoi että jousto on jopa tuota R5:tä parempi ja tällä voisi hyvinkin pärjätä jatkossa. Harmi että kesälomalla ehti testata vain tuon yhden lenkin verran.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 035
B-D:n linkissä on juuri sama 8855627005424 00542, eli 36mm 260tpi handmade kuin BRR-testissä, vai missasinko jotain? Tässä tosiaan hämää että tuo Handmade puuttuu kuitenkin tuotenimestä. Samasta HTLR-sarjasta pitäisi olla kyse sekä tässä että Bike24:n renkaassa.
Joo eikäkö katselin 36mm koossa tuota numerosarjaa rollingresistance testistä ja siinä 40mm on toki eri. eiköhän sama malli ole jos kerran handmade on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Minulla on joskus '08 tai '09 ostettu Kona Dr Dew, ja myyjä myi aikoinaan aika rimpulan jalan pyörälle mukaan. Se tulee siihen pyörän keskelle yhdellä ruuvilla ja pultilla, mutta tuntuu ettei se vaan mene tarpeeksi kireälle ettei alkaisi jossain välissä löystymään ja heilumaan (ja potentiaalisesti mene takapyörän pinnoihin). Itse pyörässä ei ole mitään jalan valmista paikkaa missään joten se pysyy vain rungon putkien molemmin puolin kiinni. Saako tuollaiseen levyjarrulliseen pyörään mitään universaalia jalkaa esim. tuohon takapyörän lähelle järkevästi? Mitään reikiäkään ei näytä rungossa olevan. :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 334
Viestejä
4 157 520
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom