Pyöräily

Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 807
Kämmenien kipuun kokeilisin siirtää satulaa taaksepäin ja samalla satulatolppaa muutaman millin alas. Pitäisi ottaa painoa pois kämmeniltä. Jos sen jälkeen rupee sattumaan alaselkään niin ostaisin sen verran lyhyemmän stemmin kun mitä penkkiä siirrettiin taaksepäin eli n.10-20mm max.

Perseen kipuiluun auttaa sitten joko tottuminen ja/tai itselle sopiva satula. Se onkin sitten niin monimutkainen maailma etten rupea neuvomaan. Joistakin pyöräilyliikkeistä saa testisatuloita lainaan.
Ehkä voisi kysyä onko hoikka kaveri vai vähän lihavampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 380
Mulla on ajoasennot olleet varmaan ihan mitä sattuu kun en ole millää fillarilla juurikaan jaksanut säätää, mutta reilusti ajamalla kyllä paikat tottuu aika moneen enkä ole sitten alkukipujen jälkeen niistä enää kärsinyt. Tosin jos nyt aivan päin mäntyä on säädetty, niin sitten varmaan kannattaa vähän tarkastella. Mutta en jaksa mitään millien satulan ja stemmien säätöjä vaan olen luottanut siihen että kroppa kyllä tottuu - ja aina on tottunut.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 461
Vuoden vanha 24-vaihteinen maastopyörä. Poljettu ehkä 5 000 kilometriä, karkeasti. ENSIhuolto tehty viime vuoden kauden päätteeksi. Silloin uudella pyörällä ajettu 2 kk.

Nyt tuli vika. Vaihteisto toimii riittävän hyvin.

Ongelmana on että kun nousee seisomaan polkiessa tai kohdistuu painoa / rasitusta esim. ylämäkeen, niin kuuluu "kruts"-ääni kerran tai tai useammin, ja poljin lyö tyhjää kunnes taas veto palautuu.

Kaikki hampaat ovat rattaissa tallella. Missä vika?

Eilen illalla pesin ketjun ja pakat kunnon kerroksesta likaa ja voitelin, mutta en vielä päässyt testaamaan auttaako se. Ajattelin viedä pyörän huoltoon tämän kauden päätteeksi ennen marraskuuta.

Olisi toki hyvä, jos pyörä toimisi loppukaudenkin.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
277
Vuoden vanha 24-vaihteinen maastopyörä. Poljettu ehkä 5 000 kilometriä, karkeasti. ENSIhuolto tehty viime vuoden kauden päätteeksi. Silloin uudella pyörällä ajettu 2 kk.

Nyt tuli vika. Vaihteisto toimii riittävän hyvin.

Ongelmana on että kun nousee seisomaan polkiessa tai kohdistuu painoa / rasitusta esim. ylämäkeen, niin kuuluu "kruts"-ääni kerran tai tai useammin, ja poljin lyö tyhjää kunnes taas veto palautuu.

Kaikki hampaat ovat rattaissa tallella. Missä vika?

Eilen illalla pesin ketjun ja pakat kunnon kerroksesta likaa ja voitelin, mutta en vielä päässyt testaamaan auttaako se. Ajattelin viedä pyörän huoltoon tämän kauden päätteeksi ennen marraskuuta.

Olisi toki hyvä, jos pyörä toimisi loppukaudenkin.
Jos on vaihteiden indeksointi kohdallaan niin ettei yritä rattaiden välillä hyppiä, niin onko vaihdettu hiljattain uusi ketju, mutta pidetty vanha kasetti ja ketjurattaat? Uusi ketju kuluneilla rattailla tekee tuota, arvaa mistä tiedän jne. nimim. ajoin edellisen ketjun aivan liian venyneeksi, ja söi kasetin ja rattaat vaihtokuntoon samalla. Mitään ei huomannut ennen kuin ketju oli uusittu ja alkoi pomppia kuluneilla rattailla yhtään kovempi veto päällä juuri tuolla tavalla.

Tai onko ylipäätään vaihdettu koko 5000km aikana mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 461
Ei ole tehty ensihuollon jälkeen mitään ja tosiaan viimeksi tein 200 km päivälenkin, jolloin ongelma alkoi. Onko niin, ettei tässä ketjun putsaus/rasvaus auta tai sen lyhennys.

Vien loppuviikosta huoltoon kun paikallinen fillarimies palaa lomalta.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 204
Orbea Oizissa ohjainlaakerin läpi meneviä kaapeleita ohjaava holkki on niin teräväreunainen, että hankaa kaapelikuoret rikki. Kun otin holkin pois, huomasin sen olevan lähes murtumispisteessä. Uusi holkki on tulossa takuuseen maailmalta, mutta nyt ohjainlaakeri alkoi vielä paukkumaan ja naksumaan kunnolla. Pakko varmaan avata, tutkia naksumisen aiheuttajaa ja toivoa, että holkki kestää vielä yhden asennuksen.

Naurettavan hankala ratkaisu tuo ohjainlaakerin läpi menevät kaapelit. Ei mitään järkeä ja tekee tavallisista huoltotöistä selvästi vaikeampia. Lisäksi naksumisen kohdalla ihmetyttää, että naksahdus kuuluu myös, jos kiristän stemmin pultteja. Tällöin stemmi puristuu kaulaputken ympärille, eikä ohjainlaakerin pitäisi kiristyä mihinkään suuntaan. Naksahdus tuntuu kuitenkin tulevan rungon sisältä ylemmän laakerin kohdalta.

1722845118891.png


Myös ketju on jo aivan finaalissa. Yllättävän nopeasti meni, kun pyörä on ollut vasta 3 kuukautta ajossa ja pesty usein. Löysin tarjouksesta 12-vaihteisen SLX-ketjun 20€ hintaan. Katsotaan, kauan se kestää...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 155
Orbea Oizissa ohjainlaakerin läpi meneviä kaapeleita ohjaava holkki on niin teräväreunainen, että hankaa kaapelikuoret rikki. Kun otin holkin pois, huomasin sen olevan lähes murtumispisteessä. Uusi holkki on tulossa takuuseen maailmalta, mutta nyt ohjainlaakeri alkoi vielä paukkumaan ja naksumaan kunnolla. Pakko varmaan avata, tutkia naksumisen aiheuttajaa ja toivoa, että holkki kestää vielä yhden asennuksen.

Naurettavan hankala ratkaisu tuo ohjainlaakerin läpi menevät kaapelit. Ei mitään järkeä ja tekee tavallisista huoltotöistä selvästi vaikeampia. Lisäksi naksumisen kohdalla ihmetyttää, että naksahdus kuuluu myös, jos kiristän stemmin pultteja. Tällöin stemmi puristuu kaulaputken ympärille, eikä ohjainlaakerin pitäisi kiristyä mihinkään suuntaan. Naksahdus tuntuu kuitenkin tulevan rungon sisältä ylemmän laakerin kohdalta.



Myös ketju on jo aivan finaalissa. Yllättävän nopeasti meni, kun pyörä on ollut vasta 3 kuukautta ajossa ja pesty usein. Löysin tarjouksesta 12-vaihteisen SLX-ketjun 20€ hintaan. Katsotaan, kauan se kestää...
Jos ostaa 20€ ketjun, niin se kestää 20€ lailla. Tilaa xtr ketjuja niin ei tarvii pettyä. Jos oot vaihtamassa ton laakerin, niin kannattaa varuiks tilaa jarruille oliveja, jottei tarvii alkaa metsästää erikseen.
 
Liittynyt
13.06.2022
Viestejä
12
Onko nämä bilteman tai xxl alle 400e pyörät hyviä hintaisekseen? tulee työmatkapyöräilyyn kaupunkiin

 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 915
Onko nämä bilteman tai xxl alle 400e pyörät hyviä hintaisekseen? tulee työmatkapyöräilyyn kaupunkiin

Biltema on ihan kuraa.
XXL:n pyörä varmaan ihan käypänen hintaisekseen. Plussaa yksi eturatas ja hydrauliset jarrut.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
277
Ei ole tehty ensihuollon jälkeen mitään ja tosiaan viimeksi tein 200 km päivälenkin, jolloin ongelma alkoi. Onko niin, ettei tässä ketjun putsaus/rasvaus auta tai sen lyhennys.

Vien loppuviikosta huoltoon kun paikallinen fillarimies palaa lomalta.
Jos on 5000km menty samalla ketjulla, niin melkein varmuudella kasetti ja ketjurattaat vaihtokunnossa myös. Jos pomppii jo nyt venyneellä ketjulla, niin uudella vielä pahemmin. Ketju kannattaa vaihtaa kun venymä on 0,5% alkuperäisestä, mikä tapahtuu pikemminkin jossain 1000km kohdalla kuin 5000km, tietysti osista ja ajotyylistä, painosta, huollosta, ym. riippuen. Sillä tavoin yleensä kestää yksi kasetti useamman ketjun verran, ennen kuin tarvii vaihtaa molemmat. Ja ketjurattaat vielä vähän enemmän.

Itse ajoin 3000km samalla ketjulla ja aivan paskana siinä kohtaa kaikki vaikka oli 8v ketju mille sallittaisiin teoriassa 0,75% venymä, venymä oli yli 1%. Sen jälkeen ostin Parktoolin CC-nelosen...

E: mutta eipä ne kasetit ja rattaat kovin kalliita ole jos ei ole mistään dura-acesta kyse, muutaman kympin remontti osien puolesta, ja uusi ketju päälle :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
238
Pystyykö rattaiden (tai kasetinkin) vaihtotarvetta jotenkin objektiivisesti toteamaan? Maantiepyörä ostettu joskus käytettynä ja kertaalleen pakan vaihtanut, ketjuja x-määrä. Nyt ketjunvaihdosta huolimatta etuvaihtajan käyttö hieman epävarmaa ja ketju tuntuu laahaavan vaihtajan häkkiin ajaessa, vaikks silmämääräisesti välystä kyllä on ja vaijeri kireällä. Kampea kääntämällä ketjussa pientä sivuttaisliikettä ainakin isommalla eturattaalla, josko johtuisi hampaiden kulumasta?
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 297
Pystyykö rattaiden (tai kasetinkin) vaihtotarvetta jotenkin objektiivisesti toteamaan? Maantiepyörä ostettu joskus käytettynä ja kertaalleen pakan vaihtanut, ketjuja x-määrä. Nyt ketjunvaihdosta huolimatta etuvaihtajan käyttö hieman epävarmaa ja ketju tuntuu laahaavan vaihtajan häkkiin ajaessa, vaikks silmämääräisesti välystä kyllä on ja vaijeri kireällä. Kampea kääntämällä ketjussa pientä sivuttaisliikettä ainakin isommalla eturattaalla, josko johtuisi hampaiden kulumasta?
Sen huomaa helpoiten siitä kun rattaat alkavat muistuttamaan hainhampaita.

 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 461
Kiitos avusta.

Otin ketjun irti, laitoin erikseen ostettuun ketjunpuhdistusnesteeseen hetkeksi, pesasin puhtaaksi. Spraylla sitten puhdistin kaikki rattaat ja kasetit liasta ja niistäkin tuli paljon puhtaampia. Koko pyörän pesin. Nyt kävin 20 kilometrin ajeluilla, ketjuja ja pakkoja vaihtamatta ongelma hävisi. Minun tarkoituksena on viedä pyörä huoltoon vasta kauden päätteeksi aina (talvella en aja). Nyt näyttäisi ongelma korjautuneen. Huomasin ennen kunnon puhdistusta, että rattaissa ja ketjussa oli 1-2 mm turhaa pinttynyttä likaa joka ilmeisesti sai kaiken sekoamaan. Vaihteet eivät töki enää ja kuormassakaan ei enää tyhjää käy.

Ketju toki vaikuttaa jo kuluneelta, mutta esimerkiksi pakat ovat kuvien perusteella vielä riittävän hyvät. Eiköhän tällä ensilumeen vielä aja. Kiitos!!
Kauden lopuksi ammattilainen pyöräkorjaaja sitten fiksaa ja vaihtaa kaiken vuodelle 2025 ajokuntoon.

Minulla itselläni ei ole minkäänlaista tietämystä ruveta vaihtamaan näitä itse, hyvä kun ketjun osasin irrottaa ja laittaa takaisin työkalulla :D
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 461
Biltema on ihan kuraa.
XXL:n pyörä varmaan ihan käypänen hintaisekseen. Plussaa yksi eturatas ja hydrauliset jarrut.
Mun naapuri ajaa Citymarketin Falconella, ne oli tossa ihan vastikään -40 % Plussa-kortilla, voi vielä jämiä löytyä. Kuulemma ihan hyvät, mitä nyt polkimet ja satulat sekä gripit kuraa.

Ne saat uusittua halvalla, tuskin tule enempää hintaa kuin XXL:n tarjouspyörän verran. Biltemasta en ostaisi muuta kuin pyörälaukkuja ja soittokelloja, rehellisesti. Oma pyörä on ostettu Prismasta, se taitaa olla Tunturi, Montauk 29", kun oli alennuksessa ja osista (POK Prismat) -15% prosenttia ilmeisesti lähipäivinä (lukot, pullotelineet, pyöräilyasut jne). En tiedä koskeeko pyöriäkin, eli onko sekin käyttötavaraa.

Tunturin pyörässä ihmetyttää eniten se, että vaikka se on ollut 399 euron tarjousmenopeli, ja olen ajanut sillä nyt vuodessa karkeasti 5 000K, niin se toimii kuin unelma. Ensihuolto tehty.

En kirjaimellisesti tiedä mikä tekee esim. 999 euron Kona-pyöristä markettivehkeitä parempia, muuta kuin että ne kiinnostavat pyöriä vahtivia varkaita kolminkertaisesti enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Myös ketju on jo aivan finaalissa. Yllättävän nopeasti meni, kun pyörä on ollut vasta 3 kuukautta ajossa ja pesty usein. Löysin tarjouksesta 12-vaihteisen SLX-ketjun 20€ hintaan. Katsotaan, kauan se kestää...
Jos ostaa 20€ ketjun, niin se kestää 20€ lailla. Tilaa xtr ketjuja niin ei tarvii pettyä. Jos oot vaihtamassa ton laakerin, niin kannattaa varuiks tilaa jarruille oliveja, jottei tarvii alkaa metsästää erikseen.
Jep. Omat kokemukset SLX-ketjuista: Kahdessa pyörässä olleet ensiasennus ketjuina, molemmista meni vaihtoon ~800km kohdilla. Tilalle XTR:ää ja toisella on nyt ajettu 1200km ja vielä menee muutama satku ennen kuin 0.5% tikku solahtaa sisään.

Hintaa XTR:llä on melkein tuplat vaan kylläpä sillä ajaakin melkeen tuplat. Shimanon jenkkiedustaja sanoi muistaakseni jossain haastattelussa että Deoresta XT:hen käytännössä paino vain vähenee, mutta XTR:ssä on oma pinnoitteensa, joka parantaa sen kestoa merkittävästi.

Paras oli silti SRAM NX, 600km ja kaputt.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 204
Jep. Omat kokemukset SLX-ketjuista: Kahdessa pyörässä olleet ensiasennus ketjuina, molemmista meni vaihtoon ~800km kohdilla. Tilalle XTR:ää ja toisella on nyt ajettu 1200km ja vielä menee muutama satku ennen kuin 0.5% tikku solahtaa sisään.

Hintaa XTR:llä on melkein tuplat vaan kylläpä sillä ajaakin melkeen tuplat. Shimanon jenkkiedustaja sanoi muistaakseni jossain haastattelussa että Deoresta XT:hen käytännössä paino vain vähenee, mutta XTR:ssä on oma pinnoitteensa, joka parantaa sen kestoa merkittävästi.

Paras oli silti SRAM NX, 600km ja kaputt.
XTR-ketju näyttäisi maksavan Saksastakin sen 50€, eli sen hinnalla saa 2.5 SLX-ketjua. Ehkä tuota voisi kokeilla kuitenkin seuraavaksi. Kovillahan tuo ketju on, kun runnon jatkuvasti rankkoja mäkiä ylös ja kura lentää. Viikonloppuna tuli ajeltua sateen jälkeen hiekkateitä ja hiekka oikein rohisi voimansiirrossa.

Öljyinä käytän Muc-Offin wet lubea ja dry lubea. Jälkimmäistä ei ole tosin paljon päässyt tänä kesänä käyttämään, kun aina löytyy metsästä mutaa, jonne menen uppoamaan. Redditissä joku sanoi, että tuo wet lube on niin huonoa, että olisi parempi ajaa ilman öljyä ja että vaha olisi nykyaikaa. Toki Suomen märissä kurametsissä voi olla vähän eri olosuhteet kuin jossain Arizonan kuivilla reiteillä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 345
XTR-ketju näyttäisi maksavan Saksastakin sen 50€, eli sen hinnalla saa 2.5 SLX-ketjua. Ehkä tuota voisi kokeilla kuitenkin seuraavaksi. Kovillahan tuo ketju on, kun runnon jatkuvasti rankkoja mäkiä ylös ja kura lentää. Viikonloppuna tuli ajeltua sateen jälkeen hiekkateitä ja hiekka oikein rohisi voimansiirrossa.

Öljyinä käytän Muc-Offin wet lubea ja dry lubea. Jälkimmäistä ei ole tosin paljon päässyt tänä kesänä käyttämään, kun aina löytyy metsästä mutaa, jonne menen uppoamaan. Redditissä joku sanoi, että tuo wet lube on niin huonoa, että olisi parempi ajaa ilman öljyä ja että vaha olisi nykyaikaa. Toki Suomen märissä kurametsissä voi olla vähän eri olosuhteet kuin jossain Arizonan kuivilla reiteillä.
Tässä on Zero Friction Cyclingin testi dataa. Nuo testit on 5000 km kulutustestejä, joista jokainen 1000 km on eri olosuhteissa.

Muc Offit on sieltä huonoimmasta päästä, tosin ei ole testissa ollut tuota wet tai dry lubea.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 021
Viestejä
4 345 173
Jäsenet
72 332
Uusin jäsen
iceage88

Hinta.fi

Ylös Bottom