Pyöräily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12
Elikkäs thread kaikkien liikuntamuotojen kuninkaasta, pyöräilystä! Minkäslaisilla mankeleilla porukka täällä ajelee ja meinasiko kausi jatkua talven yli? Viime talvi mentiin cyclocrossilla, katsotaan meneekö enää tänä vuonna, sen verta hirveä kokemus oli rapakunnolla :D
 
Lumettomana aikana mennään Fixie Inc:in BackSpin-sinkulalla. Takana on White Industriesin 16t-vapaaratas ja välityksenä 49/16.
Talviajoon on Inseran 24-vaihteinen "Hybrid Reflex" nastarenkailla.
 
29er hardtail on loistava (lähes) joka paikan höylä. Minulla on sellainen, enkä muuta kaipaa. Ensi kaudeksi siitä tulee vielä monipuolisempi, kun teen vähän muutoksia tangon tienoille, että saan vähän vauhdikkaamman ajoasennon tarvittaessa. Alla on erinomaisesti vierivät pieninappulaiset renkaat tubelessina. Meno on mukavaa ja nopeaa, kunhan ei eksy teknisesti hankalaan märkään juurakkoon, koska silloin lipsuu kuin Mietaan sukset.

En aja talvella. En yleensä edes näin pitkälle syksyä, koska minulle pyöräily on kesälaji. Lisäksi on hyvä, että on jokin aika vuodesta, milloin on hyvä syy harrastaa muutakin kestävyysliikuntaa. Pyöräily on kuitenkin niin vahvasti etureisilaji, että pysyypähän lihastasapainokin paremmin.
 
29+ ensi talveksi, edelliset neljä talvea ja toki kesää menty läskillä, jospa tuollakin pääsisi.

Muuten mennään maantiekonkelilla ja 29 täysjäykällä maastosinkulalla.
 
Feltin F65X cyclocrossilla mennään.

Millaisia kenkiä käytätte nyt syksyllä? Itse polkenut keväästä asti Shimanon M065 kengillä ja tänään parin tunnin lenkillä huomasi, että vähän liian kylmät alkaa olemaan... Olisiko kengänsuojista hyötyä? Esim. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/bbb-heavy-duty-oss-overshoes-bws02b-aw16/rp-prod45049
Mitään +100€ talvikenkiä en viitsi ostaa, kun talvella ei ole enää tarkoitus sen enempää ajaa.
 
Feltin F65X cyclocrossilla mennään.

Millaisia kenkiä käytätte nyt syksyllä? Itse polkenut keväästä asti Shimanon M065 kengillä ja tänään parin tunnin lenkillä huomasi, että vähän liian kylmät alkaa olemaan... Olisiko kengänsuojista hyötyä? Esim. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/bbb-heavy-duty-oss-overshoes-bws02b-aw16/rp-prod45049
Mitään +100€ talvikenkiä en viitsi ostaa, kun talvella ei ole enää tarkoitus sen enempää ajaa.

Ihan tavallisia lenkkareita. Myöhemmin varmaan goretex-talvikengät tai sitten jotakin kevyempää ja juurikin linkkaamasi tyyliset suojat päälle hieman eristämään, kunnon sukkia unohtamatta.

Talveksi olisi luultavasti ostettava http://www.sportax.fi/product/1087/bontrager-gnarwhal-26x38-fatbike-rengas ja nastat päälle, jotta pysyy pystyssä.
 
Olisi, mutta en itse tykkää sellaisia käyttää, kun siinä on se jalkaan kiskomisen vaiva, mikä ei ole aina ollenkaan vähäinen vaiva, jos suojat ovat tiukat, kuten ne yleensä ovat. Mieluummin vaihdan syksyllä flättipolkimet (10-20 €) ja ajan tavallisilla lämpimillä kengillä. Joka tapauksessa suosittelen harkitsemaan toistamiseen linkittämiäsi suojia, koska niissä on vetoketju takana. Tiedän kokemuksesta, että sellainen saattaa alkaa hangata kantapään yläpuolelle. Nilkan liike tekee sen.

Toinen miinus tuollaisissa on se, että välikeleillä noilla on taipumusta hiostaa aika paljon.
 
Pari Biancia löytyy täältä. Hyvillä keleillä vedetään Bianchi Impulsolla, työmatkaa ja lenkkiä välillä. Syksyisimmille keleille sitten Bianchi Jab 29.3. Talvella ei ole paljon tullut ajeltua, vanhemmiten tullut niin mukavuudenhaluiseksi että monesti tulee valittua auto. Tarkoituksena on kyllä tänä vuonna mennä joka kuukausi ainakin kerran töihin fillarilla...
 
Talven aikana jos saisi aktivoiduttua Zwiftin ja älytrainerin kanssa, S-Works Roubaix SL:n myytyä pois nurkista ja päiviteltyä Tarmac Elite SL4:n 6800-sarjan Ultegraan, niin voisi ensi kesänä ajella taas lenkkiä hyvillä mielin ::smoke Ei noilla 23-25 millisillä oikein viitsi ajella märillä keleillä, kun tulee kylmä ja kiiltävä pyöräkin likaantuu, joten ulkokausi on jo ollut hetken aikaa taputeltuna.
 
Olisi, mutta en itse tykkää sellaisia käyttää, kun siinä on se jalkaan kiskomisen vaiva, mikä ei ole aina ollenkaan vähäinen vaiva, jos suojat ovat tiukat, kuten ne yleensä ovat. Mieluummin vaihdan syksyllä flättipolkimet (10-20 €) ja ajan tavallisilla lämpimillä kengillä. Joka tapauksessa suosittelen harkitsemaan toistamiseen linkittämiäsi suojia, koska niissä on vetoketju takana. Tiedän kokemuksesta, että sellainen saattaa alkaa hangata kantapään yläpuolelle. Nilkan liike tekee sen.

Toinen miinus tuollaisissa on se, että välikeleillä noilla on taipumusta hiostaa aika paljon.

Kiitos kokemuksiesi jakamisesta. Onko mahdollista, että jotkin mallit hinkaavat vähemmän tai eivät ollenkaan ? Jos panostaisi hieman hintavimpiin ? Vai lieneekö asialliset talvikengät se paras vaihtoehto ?

Pieni hiostus ei haittaa kuin vain heikkoa mieltä. ^^
 
Kiitos kokemuksiesi jakamisesta. Onko mahdollista, että jotkin mallit hinkaavat vähemmän tai eivät ollenkaan ? Jos panostaisi hieman hintavimpiin ? Vai lieneekö asialliset talvikengät se paras vaihtoehto ?
On se toki hyvinkin mahdollista ja jopa todennäköistä. Se on ihan kiinni siitä vetoketjusta. Jos se on sellainen jäykkä, että se vain sattuu painumaan jalkaa vasten tietyssä nilkan asennossa, niin sitten se hankaa. Ongelma on tietää se kokeilematta. Minulla meni yhdet suojat ihan hukkaan tuon takia, kun joskus tunnin jälkeen alkoi hiertäminen tuntua.

Ostin toiset suojat, joissa vetoketju oli sivussa, mutta aika vähälle käytölle ne ovat jääneet, koska ne hankaloittavat kävelyä ja ovat hankalia kiskoa hampaat irvessä jalkaan. Kuten sanoin, niin nykyisin mieluummin vaihdan flättipolkimet, kun ei enää tarkene kesän pyöräilykengillä, ja ajan sopivalla kengällä kelin mukaan.
 
Omassa käytössä aivan toimiviksi on osoittautuneet Planet X:n ihan perusmalliset overshoet. Aukeavat varren takaosasta tarralla alas asti, joten ihan helpot pukea. En tosin kunnon pakkasilla ole käyttänyt, lähinnä sellaisella -5 keleillä kylmimmillään. Noi ja sopivat sukat, niin kyllä parin-kolmen tunnin lenkin pärjää. Isompi ongelma on ajan mittaan klossin kautta kenkään hiipivä kylmä, siihen auttoi jossain määrin foliopintainen pohjallinen, mutta lopulta tuo tuntuisi olevan se, joka jalan kylmettää. Käytössä siis perus kesäkenkä, Shimanon MD64.
 
Pyörällä menee ympäri vuoden. Täytyy vaihtaa renkaiksi Suomi Tiresin nastarenkaat jahka ilmat hiukan viilentyy vielä. :kahvi:



Käytössä 80-luvun alkupuolen pyörä mallia mummo, turkulainen Tunturi. Pidempiä matkoja varten on 26" renkailla oleva maastopyörän kaltainen Tunturi.
 
Hommasin on one parkwoodin ja pyöräily tuli aloitettua monen vuoden tauon jälkeen. Nyt onkin tullut ajeltua lähes joka päivä metässä rymistellen ja työmatkaa 8km per siivu. Kuntokin alkaa pikku hiljaa nousta.
 
Radon Team 8.0 29er löytyy arkikäyttöön ja metsään. Talveksi tietenkin nastat, kun on liukasta ja pyörä on ainoa kulkupeli. Tänään polkaisin 20km huvikseen, kun oli mahtava sää lenkille. Täytyy katsella renkaiden vaihdolle sopiva väli säiden mukaan, mutta ei ole kyllä mikään kiire vähään aikaan.
 
Kesäsin alla Cube Peloton Race -maantiekilpuri, baari-iltoina Kona Band Wagon -fiksi ja pääasiassa talvella työmatkapyöränä Gary Fisher Tassajara (käytännössä enää vain runko ja etujousto on alkuperäistä, kaikki muut osat on vaihdettu uudempaan / parempaan).
 
Ykkösmaasturina Yeti SB45C
Cyclona/maantiepyöränä Canyon Inflite AL 9.0
Retkipyöränä Felt Q820
Kaupunkipyöränä Vitus Dee 29
 
Olisi, mutta en itse tykkää sellaisia käyttää, kun siinä on se jalkaan kiskomisen vaiva, mikä ei ole aina ollenkaan vähäinen vaiva, jos suojat ovat tiukat, kuten ne yleensä ovat. Mieluummin vaihdan syksyllä flättipolkimet (10-20 €) ja ajan tavallisilla lämpimillä kengillä. Joka tapauksessa suosittelen harkitsemaan toistamiseen linkittämiäsi suojia, koska niissä on vetoketju takana. Tiedän kokemuksesta, että sellainen saattaa alkaa hangata kantapään yläpuolelle. Nilkan liike tekee sen.

Toinen miinus tuollaisissa on se, että välikeleillä noilla on taipumusta hiostaa aika paljon.
Vähän tätä sivuten, miksi ette vain käytä villasukkia? Villa kuitenkin lämmittää märkänä ja kuivana sekä on hengittävä materiaali. Itse ennemmin pistäisin lisää lämpöä kengän sisään kuin yrittäisin tilkitä lämmönhukkaa tuollaisilla kortsuilla.
 
Vähän tätä sivuten, miksi ette vain käytä villasukkia? Villa kuitenkin lämmittää märkänä ja kuivana sekä on hengittävä materiaali. Itse ennemmin pistäisin lisää lämpöä kengän sisään kuin yrittäisin tilkitä lämmönhukkaa tuollaisilla kortsuilla.
Itse tykkään ajaa sen verran jämptisti istuvilla kengillä, että ei sinne mitään villasukkaa mahdu, mutta noilla päällisillä niitä kenkiä pystyy käyttämään huonommallakin kelillä.
 
Vähän tätä sivuten, miksi ette vain käytä villasukkia? Villa kuitenkin lämmittää märkänä ja kuivana sekä on hengittävä materiaali. Itse ennemmin pistäisin lisää lämpöä kengän sisään kuin yrittäisin tilkitä lämmönhukkaa tuollaisilla kortsuilla.
Kesäkengästä tuulee yleensä läpi. Minähän ajan kesälläkin yleensä merinovillasukilla, koska ne pysyvät verrannossa kuivina. Minun kengilläni oma rajani varpaiden kylmettymisessä on noin tunti +6:ssa. Sitten alkaa jo tuntua ikävältä, joten ei noilla olisi mitään jakoja ajaa pakkasella. Käypä joskus kokeilemassa, mitä se kylmä ilmavirta on pyöräilyssä. Huomaat todennäköisesti sen tilkitsemisen merkityksen muuallakin kuin jaloissa.

13-3-7039116.jpg
 
Esim. tuosta taulukosta, jos katsoo, että 10 m/s eli 36 km/h, niin se tuntuu nollakelillä jo -7 asteelta. Mikään lämpö ei auta, jos se karkaa maailmalle tuulen purressa ihoa.
 
Asensin tänään pyörään kotimaiset nastarenkaat. :kahvi:
 
Kesäkengästä tuulee yleensä läpi. Minähän ajan kesälläkin yleensä merinovillasukilla, koska ne pysyvät verrannossa kuivina. Minun kengilläni oma rajani varpaiden kylmettymisessä on noin tunti +6:ssa. Sitten alkaa jo tuntua ikävältä, joten ei noilla olisi mitään jakoja ajaa pakkasella. Käypä joskus kokeilemassa, mitä se kylmä ilmavirta on pyöräilyssä. Huomaat todennäköisesti sen tilkitsemisen merkityksen muuallakin kuin jaloissa.
Itse ajelen vain nahkakengillä, niin ei tuota ongelmaa kyllä ole tullut vastaan, menee pitemmätkin lenkit villasukilla. Toki jos käyttää polkimia jotka vaativat kylmien pyöräilykenkien käytön, niin joutunee laittamaan kahdet parit villasukkia tai sanomalehteä, mutta sitten onkin liian pieni kenkä. Eikös niitä lukkoja ole jotka toimivat ns. kaikkien kenkien kanssa? Tai sitten häkeillä. Ei ole tullut Lapissa käydessä pyöräiltyä, mutta kyllä sitä täällä etelämmässäkin on ollut yli parisenkymmentä pakkasastetta, ei ole koskaan ollut ongelmia villapukeutumisen kanssa (villapaita+takki, villaiset kalsarit/välihousut ja villasukat sekä villapipo). Ennemmin on ollut välillä kohtuu hiki päässä kun kunto ei ole parhaimmillaan.
 
Villa on kyllä loistava materiaali yhdistettynä jonkun tuulelta suojaavan kerroksen kanssa.
 
Eikös niitä lukkoja ole jotka toimivat ns. kaikkien kenkien kanssa? Tai sitten häkeillä.
Häkit ja remmitkö vai mitä tarkoitat? Niillä ei tee nykyaikana yhtään mitään. Ne ovat lähinnä vain vaaralliset. On olemassa 1-puolisia lukkopolkimia, joissa toisella puolella on tavallinen poljin. On myös olemassa lämpimiä talvipyöräilykenkiä, mutta ne ovat hintavia, enkä itse ainakaan edes löydä itselleni riittävän hyvin jalkaan sopivaa mallia. Mutta eihän se lukkopoljin ole mikään välttämättömyys, joten ihan hyvin voi ostaa talveksi toiset polkimet. Niitä saa jo alkaen kymmenkunta euroa.
 
Juu silloin kun ei ole tarkoitus hikoilla eli työmatkoilla tms.
Varsinkin tämä alkutalvi on hankala työmatkailupyöräilyn kannalta. Helposti on liikaa tai liian vähän päälle. Samalla pitäisi yrittää pukeutua ihan työvaatteisiin eikä toimistolookiin sovi tekniset urheiluvaatteet. Kovilla pakkasilla taas voi vetää vaan lasketteluvaatteet työvaatteiden päälle. Suihkumahdollisuus työpaikalla helpottaisi kummasti.
 
Varsinkin tämä alkutalvi on hankala työmatkailupyöräilyn kannalta. Helposti on liikaa tai liian vähän päälle. Samalla pitäisi yrittää pukeutua ihan työvaatteisiin eikä toimistolookiin sovi tekniset urheiluvaatteet. Kovilla pakkasilla taas voi vetää vaan lasketteluvaatteet työvaatteiden päälle. Suihkumahdollisuus työpaikalla helpottaisi kummasti.

Yks fillaroinnin palkinnoista on se fiilis, kun onnistuu näillä välikeleillä valitsemaan täsmälleen oikean vaatekombon. Sama homma on keväällä, kun aamulla tarvitsee vielä runsaammin vaatetta ja iltapäivällä voi vetää shortseissa.
 
Kokeillaas tämän uuden foorumin voimaa...

Mulla on Focus-pyörässäni edessä tälläinen Shimanon FC-4503 3-rattainen setti:
http://bike.shimano.com/media/techd...FC/EV-FC-4503-2594D_v1_m56577569830707832.pdf

Ja nyt olisi tarkoitus talven aikana vaihtaa keskimmäinen 39-hampainen ratas uuteen. Tuolta PDF:stä löytyvällä shimanon koodilla ei netistä löydy mitään ja osaisko joku sanoa, että kelpaako tämä alkuperäisen tilalle?
https://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-tiagra-fc-4500-chainring/aid:35839

mitat ja muut täsmäävät, mutta pikkaisen huolettaa tuo maininta, että tuo olisi vain 2x9 kampisarjalle.
Jos tuo ei käy, niin onko hyviä vinkkejä, että mikä kävisi?

Kiitos ja kumarrus!
 
Kokeillaas tämän uuden foorumin voimaa...

Mulla on Focus-pyörässäni edessä tälläinen Shimanon FC-4503 3-rattainen setti:
http://bike.shimano.com/media/techd...FC/EV-FC-4503-2594D_v1_m56577569830707832.pdf

Ja nyt olisi tarkoitus talven aikana vaihtaa keskimmäinen 39-hampainen ratas uuteen. Tuolta PDF:stä löytyvällä shimanon koodilla ei netistä löydy mitään ja osaisko joku sanoa, että kelpaako tämä alkuperäisen tilalle?
https://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-tiagra-fc-4500-chainring/aid:35839

mitat ja muut täsmäävät, mutta pikkaisen huolettaa tuo maininta, että tuo olisi vain 2x9 kampisarjalle.
Jos tuo ei käy, niin onko hyviä vinkkejä, että mikä kävisi?

Kiitos ja kumarrus!

Äkkiseltään jos tuota PDF:ää lukee, niin FC-4500 interchangeability-sarakkessa on tyhjää ton 39t rattaan kohdalla, joka taas tarkoittaa jotta 'Absence of mark indicates non-interchangeability.' eli toi ratas ei ainakaan virallisesti ole yhteensopiva.

Sit kun tutkii Sora-sarjan speksejä (http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-FC-3403-2750A.pdf), löytyy 39t rattaan kohdalla on FC-4503 sarakkeessa merkintä B, eli 'Parts are usable, but differ in materirals, appearance, finish, size, etc.' eli pitäisi olla toimiva, mutta ei välttämättä just vastaava materiaalien/ulkonäön puolesta.

Eli esim. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-sora-fc3403-triple-chainrings/rp-prod38171 saattaisi olla toimiva. Varsin lystikästä dokumentaation kahlausta sopivien osien löytäminen välillä vaatii.
 
Kona Sutra käytössä lukkopolkimilla, ja talvipyöräilystä on kokemuksia vuosien ajalta. Tämän talven vietän tosin Portugalissa, joten lumentuloon tuskin tarvitsee varautua :)
 
mitat ja muut täsmäävät, mutta pikkaisen huolettaa tuo maininta, että tuo olisi vain 2x9 kampisarjalle.
Uskaltaisin itse kokeilla tuota. Voihan tuon ajatella sitäkin kautta, että tuplasetistä puuttuu pienin ratas, joka tulee kiinni kampiin omalla erillisellä pultillaan. Joten tämä 39T olisi ihan samalla tavoin kiinni siinä ison kanssa, oli se tripla tai tupla. En siis näe, mitä eroa tuosta voisi tulla.
 
Välillä tulee pyöräiltyä. Ihmettelin tuossa, että miksi Shimanon Nexus 7 vaihteisto roksottaa niin sehän hyppi rattaiden välillä. Piti laittaa vaihde punaiselle joka oli nelonen ja sitten säätää vaijerista muovia pyörittelemällä, että siellä missä vaihevaijeri on takana, että kaksi punaista viivaa on tasan. Sillä loppui sitten roksotus.
Sekuntien homma, kun älysi mitä piti tehdä.

Pitäisi joku ajovalo hommata, että ei tule sakkoa. En viitsi dynamovaloa käyttää, kun tuntuu hidastavat matkaa ja äänekäs. Tilasinkin jo pelkästään taskulamppu pidikkeen pyörään niin voi käyttää mitä tahansa taskulamppua siinä.

Tilasin sellaisen ninjamaskin millä voi suojata naaman viimalta sekä peittää korvat. Korvat vaan meinaa jäätyä ikävästi. Hattua en viitsi käyttää, että ei hiukset sähköisty.

Tutulla oli pistonkestävät ulkorenkaat niin silti oli tullut reikä sisäkumiin. Lienevätkö nuo pistonkestävät ulkorenkaat olevan vain pelkkää humpuukkia?
 
Tilasinkin jo pelkästään taskulamppu pidikkeen pyörään niin voi käyttää mitä tahansa taskulamppua siinä.
Selvästi parempi kuin ei mitään, mutta onhan noissa huono pyöreä kuvio yleensä turhan hotspotin kanssa. Jos on tehokas lamppu, niin se on omiaan häikäisemään vastaantulijoita, joten kannattaa pitää maltti käytetyssä valotehossa ja lampun suuntauksessa.

Tutulla oli pistonkestävät ulkorenkaat niin silti oli tullut reikä sisäkumiin. Lienevätkö nuo pistonkestävät ulkorenkaat olevan vain pelkkää humpuukkia?
Pistosuojauksia on kovin monentasoisia. Eivät ole humpuukia. Esim. Schwalben Marathon Plus 5 mm:n ylimääräisellä suojakerroksella on oikeasti käytännössä lähes puhkeamaton.
 
Uskaltaisin itse kokeilla tuota. Voihan tuon ajatella sitäkin kautta, että tuplasetistä puuttuu pienin ratas, joka tulee kiinni kampiin omalla erillisellä pultillaan. Joten tämä 39T olisi ihan samalla tavoin kiinni siinä ison kanssa, oli se tripla tai tupla. En siis näe, mitä eroa tuosta voisi tulla.
Tämä menee nyt muistinvaraiseksi horinaksi ja siten miltei nollapostaukseksi, mutta muistelen törmänneeni jollain lontoonkielisellä foorumilla samaan kysymykseen. Noista muistaakseni löytyi mittailujen jälkeen jokin hiuksenhieno ero hampaiden muotoilussa / paksuudessa / jossain, joka saattaa jonkin verran vaikuttaa vaihtajan toimintaan.
 
Tämä menee nyt muistinvaraiseksi horinaksi ja siten miltei nollapostaukseksi, mutta muistelen törmänneeni jollain lontoonkielisellä foorumilla samaan kysymykseen. Noista muistaakseni löytyi mittailujen jälkeen jokin hiuksenhieno ero hampaiden muotoilussa / paksuudessa / jossain, joka saattaa jonkin verran vaikuttaa vaihtajan toimintaan.
Voi olla. Nyt kuitenkin epäilen, että tuo olisi ihan sama ratas, koska tuo 39T löytyy keskimmäisenä sekä sarjan tuplasta että triplasta. Voihan toki olla, että siinäkin on jotain muotoilueroja, jos toisessa on ajateltu sitä siirtymistä pienemmälle. En osaa sanoa varmasti.

Minä itse ostan vain kampisettejä, koska yleensä ne muutkin ovat pian lopussa ja hinnat ovat suhteessa erillisten rattaiden hintaan yleensä niin matalia.
 
Tämä menee nyt muistinvaraiseksi horinaksi ja siten miltei nollapostaukseksi, mutta muistelen törmänneeni jollain lontoonkielisellä foorumilla samaan kysymykseen. Noista muistaakseni löytyi mittailujen jälkeen jokin hiuksenhieno ero hampaiden muotoilussa / paksuudessa / jossain, joka saattaa jonkin verran vaikuttaa vaihtajan toimintaan.

Sama epäilys, eli kokolailla varmasti toimii, mutta vaihtaminen ei välttämättä ole ihan yhtä sujuvaa kuin originaalilla.
 
Voi olla. Nyt kuitenkin epäilen, että tuo olisi ihan sama ratas, koska tuo 39T löytyy keskimmäisenä sekä sarjan tuplasta että triplasta. Voihan toki olla, että siinäkin on jotain muotoilueroja, jos toisessa on ajateltu sitä siirtymistä pienemmälle. En osaa sanoa varmasti.

Minä itse ostan vain kampisettejä, koska yleensä ne muutkin ovat pian lopussa ja hinnat ovat suhteessa erillisten rattaiden hintaan yleensä niin matalia.

Kiitos kaikille kommentoijille!

Hinnaltaan tuo on sellainen, että tilaukseen vaan muiden kamojen ohella ja jos ei sovi/toimi, niin sitten haen kivijalasta lisää apuja.
Tuo koko kampisarja tiagraan olisi luokkaa ~100e [emoji85]




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Maastopyörä tuli myytyä loppukesästä ja tilalle cyclocrossi, Focus Mares Ax disc 105. http://www.togoparts.com/marketplace/uploads/large-adpic1-1444377207-60413.jpg

Oikein mukava fillari maantiellä sekä metsän puolella. Orkkisrenkaat vaan kului nopeasti (Schwalbe Rocket Run Focus edition). Tilalle pitäisi hankkia jotain pistosuojattua maantie/kevyesti metsäkelpoista kumia. Vittoria Randounneria olen miettinyt, sekä muutamaa continentalin mallia. Ehdotelkaa :)
 
Tänään hain Matkahuollosta uuden Kona Big Rove AL:n. Ero vanhaan 7-vaihteiseen markettipyörään kyllä ihan uskomaton. Vielä pitäisi vaan jaksaa asentaa lokasuojat ja tavarateline.
 
Ei mulla muuta nyt tähän ketjuun, mut käyttäkäähän sitä kelloa ku takaa tuutte. Se on sitä varten. Ei teitä aina huomaa, ku kuljette aika lujaa. Monet teistä ku ei edes koirista välitä ja ymmärrä, että voivat äkkiäkin suuntaa muuttaa. Suhahatte vain tuhatta ja sataa ohi, että omistajakin säikähtää vain. Mukava ku jotkut osaa varoittaa, ikävä kyllä vähemmistöä ovat. Hienot valot ja kaikki löytyy useilta, mut liekö sitä merkinantolaitetta ollenkaan. Tämä pk-seudulla.

Eikä siis millään pahalla. Ois vaan jees, että jos vauhtia on, nii kilauteltais sitä kelloa ku ohi ollaan suhatamassa. Laidassahan sitä pyritään oleen, mut ei sitä nyt joka hetki olla hihna kireällä..
 
Ei mulla muuta nyt tähän ketjuun, mut käyttäkäähän sitä kelloa ku takaa tuutte. Se on sitä varten. Ei teitä aina huomaa, ku kuljette aika lujaa. Monet teistä ku ei edes koirista välitä ja ymmärrä, että voivat äkkiäkin suuntaa muuttaa. Suhahatte vain tuhatta ja sataa ohi, että omistajakin säikähtää vain. Mukava ku jotkut osaa varoittaa, ikävä kyllä vähemmistöä ovat. Hienot valot ja kaikki löytyy useilta, mut liekö sitä merkinantolaitetta ollenkaan. Tämä pk-seudulla.

Eikä siis millään pahalla. Ois vaan jees, että jos vauhtia on, nii kilauteltais sitä kelloa ku ohi ollaan suhatamassa. Laidassahan sitä pyritään oleen, mut ei sitä nyt joka hetki olla hihna kireällä..

Kiitos näistä ohjeista. Itselläni ei ole kelloa, eikä sitä valitettavasti pyörääni kovin helposti saa. Minä en ymmärrä koiran ulkoiluttajia jotka kävelevät yhdistelmätiellä niin, että koiralla on mahdollisuus sinkoilla tienreunasta toiseen, se jos joku on typerää ja piittaamattomuutta koiranomistajalta. Oletko sinä tämmöinen? Jotenkin tuli olo, että olet. Itse kierrän koiran ulkoiluttajat kauempaa ja hidastan vauhtia mutta silti meinaa tulla osumia ja kiitos kuuluu kyllä sinne narun päässä olevalle ihmiselle. :) Koirille on olemassa puistoja sekä PK-seudulla on myös sitä "metsää" missä voi käydä. Ei pahalla mutta on hieman kyseenalaista koittaa sysätä syy toisille jos itse ei ajattele. Toivottavasti jatkossakin vältytään kolareilta.
 
Ei mulla muuta nyt tähän ketjuun, mut käyttäkäähän sitä kelloa ku takaa tuutte. Se on sitä varten. Ei teitä aina huomaa, ku kuljette aika lujaa. Monet teistä ku ei edes koirista välitä ja ymmärrä, että voivat äkkiäkin suuntaa muuttaa. Suhahatte vain tuhatta ja sataa ohi, että omistajakin säikähtää vain. Mukava ku jotkut osaa varoittaa, ikävä kyllä vähemmistöä ovat. Hienot valot ja kaikki löytyy useilta, mut liekö sitä merkinantolaitetta ollenkaan. Tämä pk-seudulla.

Eikä siis millään pahalla. Ois vaan jees, että jos vauhtia on, nii kilauteltais sitä kelloa ku ohi ollaan suhatamassa. Laidassahan sitä pyritään oleen, mut ei sitä nyt joka hetki olla hihna kireällä..
Tuossa kellon käyttämisessä on vain se ikuinen ongelma, että ne edellä kulkevat ihmiset tahtovat reagoida siihen vähän vaihtelevasti. Osa ei tee mitään ja jatkaa kulkuaan. Osa katselee vihaisesti taakseen ja yleensä samalla automaattisesti ajautuvat vasemmalle eli juuri siihen mistä on ohittamassa. Osa alkaa tekemään väistöliikkeitä (vaikka niitä ei tarvittaisi) ja parhaimmillaan väistöliikkeitä tekee useampi ihminen ja kaikki eri suuntiin. Tyypillisesti ohitus menee paljon sujuvammin jos vain hiljentää vauhtia ja pujahtaa ohi. Koirien ja lasten kohdalla hiljennän aina lähes kävelyvauhtiin, niistä kun koskaan ei tiedä mihin suuntaan paukasevat.

Pyöräilijä on kuitenkin se joka väistää jalankulkijaa ja tämä pitäisi myös kävelijöiden muistaa. Pahimmat potentiaaliset vaaratilanteet ovat syntyneet silloin kun jalankulkijat ovat "auttaneet" ja yrittäneet väistää pyöräilijää vaikka tähän ei ole ollut tarvetta. Lopputuloksena on aina vaikeasti ennakoitavia liikkeitä, esim. tien ylitys keskeytetään ja jäädään paikalleen, pompataan taaksepäin, loikataan yhtäkkiä sivulle tai tehdään muita piruetteja.


Edit. Tässä pimeässä talvessa on se hyvä puoli, että voi töhötellä menemään tehokkaan lampun kanssa ja edelläkulkijat huomaavat jo monen kymmenen metrin päästä että joku tulee takaa.
 
Viimeksi muokattu:

En lainaa ylläolevia, olivat niin pitkiä, yläpuolella ovat :)

Tottahan se, että jotku eivät älyä vain pysyä aloillaan. Uskon sen, mut omalla kohdalla, varsinkin sulle Hooligan, auttaa kovasti, että voin ottaa koiran tiukempaan hihnaan ku kuulen jonku takaa tulevan. En ala väisteleen, vaan tiedän vain, että pitää ottaa koira varmuuden vuoksi lyhyempään lenkkiin. Tiedäthän @hooligan, että se on pakollinen lisävaruste pyörässä, merkinantolaite, a.k.a kello? Se nyt on vain saatava sun pyörään, vaikkei "sitä mukamasten helposti siihen saa".

Siksi sarkastiseen sävyyn mainitsinkin, että valot ym voi löytyä, mut ei sitä merkinantolaitetta. Hyvissä ajoin ku kilauttelee, eikä selän takana, niin kaikilla on hyvä mieli. Edelleenkin ihan hyvissä mielin tästä mainitsen. Lapset tän osaa, niin miksei aikuiset?[/QUOTE]
 
En lainaa ylläolevia, olivat niin pitkiä, yläpuolella ovat :)

Tottahan se, että jotku eivät älyä vain pysyä aloillaan. Uskon sen, mut omalla kohdalla, varsinkin sulle Hooligan, auttaa kovasti, että voin ottaa koiran tiukempaan hihnaan ku kuulen jonku takaa tulevan. En ala väisteleen, vaan tiedän vain, että pitää ottaa koira varmuuden vuoksi lyhyempään lenkkiin. Tiedäthän @hooligan, että se on pakollinen lisävaruste pyörässä, merkinantolaite, a.k.a kello? Se nyt on vain saatava sun pyörään, vaikkei "sitä mukamasten helposti siihen saa".

Siksi sarkastiseen sävyyn mainitsinkin, että valot ym voi löytyä, mut ei sitä merkinantolaitetta. Hyvissä ajoin ku kilauttelee, eikä selän takana, niin kaikilla on hyvä mieli. Edelleenkin ihan hyvissä mielin tästä mainitsen. Lapset tän osaa, niin miksei aikuiset?

Kyllä mä tiedän, että se on pakollinen varuste mutta kun ei ole tilaa niin ei ole (pientä rebeliä). :) Tää on vähän sama juttu kuin se, että koiraa ei saa pitää vapaana mutta kummasti sitä näkee päivittäin.

Mutta se siitä OT:sta. Eiköhän kaikki lähtökohtaisesti kuitenkin välttele törmäyksiä joten jatketaan aiheesta hyvällä mielellä.
 
Kyllä mä tiedän, että se on pakollinen varuste mutta kun ei ole tilaa niin ei ole (pientä rebeliä).
Ei ole tilaa? Mitä ihmettä sinulla on siinä tangolla?

Siksi sarkastiseen sävyyn mainitsinkin, että valot ym voi löytyä, mut ei sitä merkinantolaitetta. Hyvissä ajoin ku kilauttelee, eikä selän takana, niin kaikilla on hyvä mieli. Edelleenkin ihan hyvissä mielin tästä mainitsen. Lapset tän osaa, niin miksei aikuiset?
Muron vastaavassa ketjussa muistaakseni oli aikoinaan juuri puhetta siitä miten monet kävelijät kokevat kellon käyttämisen jonkinlaisena ylimielisenä "täältä tullaan, pois alta risut ja männynkävyt" -tyyppisenä eleenä, joten on tavallaan ymmärrettävää jos sitä ei jatkuvasti olla rinkuttelemassa. Pyörä väistää, mutta toisaalta eivät kävelijät saa siitä huolimatta poukkoilla ennakoimattomasti ihan miten sattuu.
 
Kello on pakollinen varuste, eli jos sellaista ei ole jo, niin äkkiä hankkimaan. Noita on nykyään todella pienikokoisia myös. Tuohon ulkoiluttamiseen ja kellon käyttämiseen: Järkeä saa käyttää kumpikin osapuoli. Eli jos on sellainen tilanne, että tilaa on reilusti ja vauhtia sopivasti, niin ei välttämättä tarvitse rimputtaa, mutta jos näkee että ohittamiseen tarvitsee joko enemmän tilaa turvallisuuden takaamiseksi tai lapsia/koiria liikenteessä, niin hyvissä ajoin kellon käyttö on suositeltavaa. Tällöin nämä pelkääjätkin ehtivät rauhoittua sen yhden suunnanvaihdon jälkeen, ja koirista saa otteen vaikka pannasta.
 
Ei mulla muuta nyt tähän ketjuun, mut käyttäkäähän sitä kelloa ku takaa tuutte. Se on sitä varten.
En kilauta, kun sitä ei ole pyörässäni ole. Enkä muutenkaan ilmaise tulostani kuin erityisissä tapauksissa, koska sillä varoituksella saa useammin enemmän huonoa kuin hyvää aikaiseksi.

Jos joku menee hyvin linjallaan, niin kello usein hämmentää sellaisen ihmisen, koska hän ajattelee, että kello tarkoittaa, että hän on mahdollisesti tiellä. Kilaus laukaisee ajatteluprosessin: "Hetkinen? Olenko nyt tiellä? Enhän nyt vain ole tiellä? Missäs minä oikein olen, kun se soitti kelloa?" Siitä seuraa potentiaalista suunnan muutosta tai muuta arvaamatonta toimintaa. Toinen asia, mitä sillä usein saa, niin pahaa mieltä. Moni ottaa sen hävyttömänä väylän vaatimisena itselleen. Siitä voi seurata mitä tahansa pahoista katseista ja huutelusta jopa käsirysyyn asti, vaikka jälkimmäisin hyvin harvinaista onkin.

Sen sijaan teen niin, että ajan riittävän kaukaa ohi. Jos se ei onnistu, niin hiljennän ja huomautan sitten, että voisi vähän väistää. Saatan yskäistä, napauttaa jarrukahvoja, inauttaa jarruja, väläyttää valoja tai saatan lausua muutaman sanan. Aina löytyy jokin tapa tuottaa ääntä ilman kelloakin. Joskus kierrän väylän ulkopuolelta nurmikolta, jos ei muualta mahdu, eikä huvita hidastella. Jokuhan siitäkin vetää välillä herneet nenään, koska hän koki (ihan oikein) olevansa tiellä. Se tunne tuottaa monelle häpeää, joka joillain purkautuu hermostumisena siihen tekijään, joka laukaisi sen tunteen: pyöräilijä. "Onko muka noin kiire? (Minä tässä vain löntystän keskellä tietä puhelin toisessa kädessä ja koiran hihna toisessa ja koira ties missä, kun huomio on someviestittelyssä. Saattaapa vielä olla tupakkakin hallittavana.)"

Kello voi olla pakollinen, mutta kun ajaa riittävästi, niin löytää omaan menoon sopivammin tyylin hoitaa nämä asiat geneerisen ratkaisun sijaan. Minulle se ei ole kello. Kello mahtuisi toki tankoon, mutta en sitä siihen laita, koska en halua, enkä välitä niin paljon lain kirjaimesta, vaan minulle turvallisuus on tärkeämpää.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 873
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom