Tuota noin, ajattelin vähän sohaista tikulla muurahaispesää ja haukkua tätä. Joulunpyhinä ostin tämän Steamista ja odotukset oli jokseenkin korkealla. Olin aikaisemmin kokeillut ykkösosaa sekä Assetto Corsaa, kumpikaan ei omaan käteen sopinut. Ratti+polkimet itsellä on Logitechin G920 sekä sillä kaverina Thrustmasterin TH8A vaihdekeppi.
Ei ollut tämäkään hyvä, en saanut minkäänlaista perstuntumaa luotua autoon ratin kautta saati muutenkaan, lisäksi autojen käytös oli jotenkin luonnotonta - puskee mutkista ulos nopeuksilla joilla pitäisi vielä pysyä hallinnassa ja kääntyä, tai sitten kimpoaa lapasesta täysin hallitsemattomaan luisuun. Ja sitten se pahin, ratti nytkyttää suurissa nopeuksissa suoraan ajaessa ja karkuuttaa auton lapasesta sen takia. Ei jatkoon tämmöisellä esityksellä.
Itse ajan parillakin eri autolla kesäisin Suomen ratoja ympäri parin viikon välein niin on jonkunlainen tuntuma siihen miten auto radalla käyttäytyy ja mitä sillä voi tehdä. Tämä jonkunlaisena disclaimerina että yritän ainakin esittää tietäväni mistä puhun
Tiedostan sen ettei tuo ratti nyt ole mikään high-end huippumalli mutta ei taida olla tämä pelikään? Varmasti sitä ajettavuutta voisi saada ratin asetuksia säätämällä johonkin suuntaan mutta oletin että siellä olisi jonkunlainen pohja valmiina ratille joka on kuitenkin vanhempi kuin peli. En odota ajettavuuden olevan täydellinen "out-of-the-box" mutta jos tuolta pohjalta pitää lähteä rakentamaan niin ennemmin pistin rahanpalautuspyynnön Steamissa vetämään ja ostin Forza 7:n niillä rahoilla. Ei yksinkertaisesti riitä mielenkiinto säätää ja koeajaa niitä asetuksia, varsinkin kun tuo ratin vemputus suorilla oli pohjalla - epäilen että olisiko sitä saanut edes pois.
Ajopelikokemusta entuudestaan eniten on DiRT Rallysta. Sitä olen viimeisen vuoden tahkonnut satunnaisesti kaavalla all-assists off ja dashcam - kohtuullisella menestyksellä: ajat pääasiassa haarukassa top50-top500 maailmantasolla eri ek:lla vähän riippuen autoluokasta.
DiRTiä ja Forzaa olen nyt pelannut ihan ratin ja pelien tehdasasetuksilla FFB suhteen ja olen ollut tyytyväinen. Tosin ratin kääntösäteen olen rajannut 370 asteeseen ohjauspaneelissa.