Postin kulkemisen vaikeus

Riippuu myyjästä. Tuota ei voi eBayn toimesta täysin automatisoida, koska paketin lähettää normaalitilanteessa myyjä. Eli myyjän pitää osata ilmoittaa tiedot kuljetusfirmalle, jonka pitää sitten osata lähettää tiedot eteenpäin Postille.

Mulle on tullut kyllä onnistuneitakin caseja eBaysta eli näkynyt verot maksettuna Postin seurannassa ja tullattu automaattisesti.
Ainakin edellinen SpeedPAK-paketti saapui itselle oikeilla IOSS tiedoilla.
Vähemmän kyllä tulee enää eBaytä käytettyä varsinkin kun Aliexpress tarjoaa nykyisin tuota Combined Delivery-palvelua.
 
Ekaa kertaa tein tullauksen, Usa:sta tulleeseen pakettiin nettiteitse eli maksoin veron ja postimaksun. Kauankohan postilla kestää se toimittaa, maksusta on huomenissa viikko vierähtänyt? Kyseessä on siis cd-levy ilman seurantakoodia, kirjepostina kait liikkuu.
 
Ekaa kertaa tein tullauksen, Usa:sta tulleeseen pakettiin nettiteitse eli maksoin veron ja postimaksun. Kauankohan postilla kestää se toimittaa, maksusta on huomenissa viikko vierähtänyt? Kyseessä on siis cd-levy ilman seurantakoodia, kirjepostina kait liikkuu.
Kuten täällä onkin jo puhuttu, tullatut lähetykset makaavat maksun jälkeen Vantaalla noin 2-3 viikkoa ennen kuin liikkuvat sieltä mihinkään. Muutama poikkeus on ollut ja tullut "jo" viikossa.
 
Kuten täällä onkin jo puhuttu, tullatut lähetykset makaavat maksun jälkeen Vantaalla noin 2-3 viikkoa ennen kuin liikkuvat sieltä mihinkään. Muutama poikkeus on ollut ja tullut "jo" viikossa.
Minulla ei ole kertaakaan mennyt enempää kun muutama päivä jos käsittelymaksu on maksettu. Esim. tänään saapui perjantai-iltana tullaamani lähetys.

Manuaalisten vapautuspyynntöjen käsittelyssä oli kyllä viikkojen hitautta minullakin, mutta ei normaaleissa tullauksissa.
 
Sen tason tuuhioinnit taas ettei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa.

Screenshot 2022-01-26 130702.png
 
Kuten täällä onkin jo puhuttu, tullatut lähetykset makaavat maksun jälkeen Vantaalla noin 2-3 viikkoa ennen kuin liikkuvat sieltä mihinkään. Muutama poikkeus on ollut ja tullut "jo" viikossa.

Niin tuntuu käyvän. Minulla on kirja lajiteltu siellä jo kolme kertaa.
 
On tulossa jenkeistä paketti ja nyt tuli mieleen että se on ollut jo aika kauan matkalla. Katsoin seurantaa, niin siellä on puolentoista viikon takaa yksi tapahtuma, joka on "vastaanottajan puhelinnumero ei ole käytössä".

Tuosta ei varmaan kannata vielä huolestua? Eikö siitä pitäisi tulla sitten vain paperisena kaikki tarvittavat tiedot?
 
Latviasta olisi tulossa lähetys. Kahteen viikkoon ei ole nyt tapahtunut mitään, mutta tuskin sitä parempaa pikakirjeeltä voisi odottaakaan :D. Onko Itella Baltiassa kuriiri muiden joukossa vai onko sillä suurempikin rooli? Jotenkin on jäänyt mielikuva että nämä Postin sisäiset kuljetukset maiden välillä toimivat paljon huonommin kuin kuriiri, kuljetus Suomeen ja siirto Postille vasta täällä -ketju.

1644011720180.png
 
Jos seuraat tuota vain Postin seurannasta niin luultavasti jää paljon päivityksiä pois välistä, tuolta Postin seurannasta kun ei näy yleensä juurikaan ulkomaisia paketin liikkeitä noita "lähtenyt lähtömaasta" -limoituksia lukuunottamatta. Varmaan kannattaisi kokeilla vaikkapa postal.ninja -sivustoa tai packageapp:ia jos paketin liike tarkemmin kiinnostaa, 17track on myös yksi yleinen seurantasivusto/sovellus. Nuo osaavat lähetysnumeron perusteella kaivaa vähän kaikkien kuriirien seurantatietoja niin näkee huomattavasti tarkemmin mitä paketille matkalla tapahtuu.
 
Juu elikkäs nyt kävi näin ja se oli ihan oma syy:

Lähestyin kirjeellä tuossa lähitalossa olevaa naista, jonka kanssa olen jutellut kotikadulla. Pyysin häntä mukaan lenkille.
Laitoin osoitteeksi Nönnönnöökatu 23, kun oikea katunumero olis ollut 22. Katunumerossa 23 on pelkkää metsää. Asunnon numero ei ole mulla tiedossa eikä sitä saa selville koska ovet lukossa.
Mitkä ovat mahdollisuudet kirjeen perille menoon oikeaan osoitteeseen? Selvittääkö posti jotenkin epämääräisiä osoitteita kirjeissä?
 
Juu elikkäs nyt kävi näin ja se oli ihan oma syy:

Lähestyin kirjeellä tuossa lähitalossa olevaa naista, jonka kanssa olen jutellut kotikadulla. Pyysin häntä mukaan lenkille.
Laitoin osoitteeksi Nönnönnöökatu 23, kun oikea katunumero olis ollut 22. Katunumerossa 23 on pelkkää metsää. Asunnon numero ei ole mulla tiedossa eikä sitä saa selville koska ovet lukossa.
Mitkä ovat mahdollisuudet kirjeen perille menoon oikeaan osoitteeseen? Selvittääkö posti jotenkin epämääräisiä osoitteita kirjeissä?
Vielä 10-15v sitten tuo päätyisi todennäköisesti hyvinkin nopeasti perille, postinkantajat tunsivat alueensa ja aika hyvin osasivat arvata virheelliset osoitteet mutta nykyään nuo ilmeisesti lähtevät johonkin Postin selvittely-yksikköön joka kuulemma toimii vähän miten sattuu.

Minulle on kyllä tullut yllättävän puutteellisilla (rapun ja asunnon numero puuttuu) tai virheellisillä osoitteilla (väärä postinumero ja postitoimipaikka) postia perille joten ei olisi kyllä mikään ihme että tuokin lopulta löytäisi vastaanottajalle.
 
Juu elikkäs nyt kävi näin ja se oli ihan oma syy:

Lähestyin kirjeellä tuossa lähitalossa olevaa naista, jonka kanssa olen jutellut kotikadulla. Pyysin häntä mukaan lenkille.
Laitoin osoitteeksi Nönnönnöökatu 23, kun oikea katunumero olis ollut 22. Katunumerossa 23 on pelkkää metsää. Asunnon numero ei ole mulla tiedossa eikä sitä saa selville koska ovet lukossa.
Mitkä ovat mahdollisuudet kirjeen perille menoon oikeaan osoitteeseen? Selvittääkö posti jotenkin epämääräisiä osoitteita kirjeissä?

Ainakin joulukortit on löytäneet perille, vaikka itsellä talon numero on vaihtunut kauan aikaa sitten. Talo ei. Postinumero ei ole vaihtunut, vaan paikka on vaihtunut nimeltä siis jotenkin noin... Ainakin ennen noin, eipä kortteja ole pahemmin näkynyt tosin viime vuosina kun en itsekään lähettele, vanhat sukulaiset jne.

Mutta kyllä virheellisiinkin osoitteisiin on tullut perille jos nimi ja katu on selvillä.
 
Onko muilla käynyt näin että paketin lähettämisen maksamisen jälkeen postin sivu kaatui ja ei tullut mitään tilausvahvistusta eikä helposti koodia?

Rahat meni ja mitään en saanut. Niin ärsyttävää. Pystyykö ne edes niiden päässä näkemään ettei niiltä tullut mulle mitään tilausvahvistusta sähköpostiini?
 
Nyt kävi näin, parempi onni ensi kerralla. Postilla oikeus pitää rahat.

Siis mitä? Ei ole oikeus. Niin helvetin pahalla päällä tuon paskan takia. Miten todistan niille etten saanut mitään vastinetta rahoilleni?
 
Siis mitä? Ei ole oikeus. Niin helvetin pahalla päällä tuon paskan takia. Miten todistan niille etten saanut mitään vastinetta rahoilleni?

Miksi sun tarttisi edes niille todistaa mitään? Otat niihin yhteyttä, kerrot mitä kävi ja pyydät lähettämään sen saman koodin/viestin sulle uudelleen.
 
Onko muilla käynyt näin että paketin lähettämisen maksamisen jälkeen postin sivu kaatui ja ei tullut mitään tilausvahvistusta eikä helposti koodia?

Rahat meni ja mitään en saanut. Niin ärsyttävää. Pystyykö ne edes niiden päässä näkemään ettei niiltä tullut mulle mitään tilausvahvistusta sähköpostiini?

Näköjään edelleen rikki. Palasin maksun hyväksyttyäni pankin sivuilta takaisin postin sivuille ja "Hupsista! Palvelumme kompastui, kun yritti ymmärtää, mitä oli tekemässä. Kokeile rauhassa uudestaan. Jos ongelma toistuu, ota yhteyttä asiakaspalveluun."

Tililtä lähti ja maksu toteutunut, mutta posti jätti käsittelemättä tilauksen.

edit: Chatin kautta sai ongelman hoidettua + toiselle paketille tehty tilaus meni läpi normaalisti eli jotain satunnaista ongelmaa tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on taas posti suorittanut vahvasti. Paketti käynyt jo ihan lopullisen kohteensa vieressä (Lahdessa), mutta jostain syystä sen jälkeen matkustanut +800km väärään suuntaan lähtö kaupunkinsa kautta :D.
Postin aspalla taas todella avuliaita ihmisiä "Oho, onpas erikoista, seurataan mitä tapahtuu..."

Capture.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sun tarttisi edes niille todistaa mitään? Otat niihin yhteyttä, kerrot mitä kävi ja pyydät lähettämään sen saman koodin/viestin sulle uudelleen.

En voinut odottaa tuon saatanan hitaan Postin asiakaspalvelun vastausta niin maksoin toiseen kertaan lähetyksen.

Lähetin niille viestin mutta eivät vastanneet vieläkään. Niin vituttaa tuo hitaus ja paskuus tuolla paskafirmalla.
 
Miksi sun tarttisi edes niille todistaa mitään? Otat niihin yhteyttä, kerrot mitä kävi ja pyydät lähettämään sen saman koodin/viestin sulle uudelleen.

En voinut odottaa tuon saatanan hitaan Postin asiakaspalvelun vastausta niin maksoin toiseen kertaan lähetyksen.

Lähetin niille viestin mutta eivät vastanneet vieläkään. Niin vituttaa tuo hitaus ja paskuus tuolla paskafirmalla.
 
Kuinkahan kauan posti / tulli tykkää jemmailla lähetyksiä Vantaalla ennen kuin viittivät kuljettaa niitä eteenpäin?
Tiistaina saapunut ja lajiteltu, mutta sen jälkeen ei oo mitään tapahtunut.

E2637C4B-7D02-41E9-8384-EDE6241E392E.jpeg
 
En voinut odottaa tuon saatanan hitaan Postin asiakaspalvelun vastausta niin maksoin toiseen kertaan lähetyksen.

Lähetin niille viestin mutta eivät vastanneet vieläkään. Niin vituttaa tuo hitaus ja paskuus tuolla paskafirmalla.

OmaPostin chatti on ollut itselläni suhteellisen nopea ja palvelualtis. Vastaavat sekoilut on aina selvinneet kerralla.

Täysin mahdollista on myös, että aiemman ostosi maksu peruuntuu itsestään, joten tarkkaile verkkopankkiasi ellet saa Postin aspaa kiinni.
 
Kuinkahan kauan posti / tulli tykkää jemmailla lähetyksiä Vantaalla ennen kuin viittivät kuljettaa niitä eteenpäin?
Tiistaina saapunut ja lajiteltu, mutta sen jälkeen ei oo mitään tapahtunut.

E2637C4B-7D02-41E9-8384-EDE6241E392E.jpeg
Oman kokemuksen mukaan päivästä viikkoon hautovat ja pyörittelevät pakettia.
 
OmaPostin chatti on ollut itselläni suhteellisen nopea ja palvelualtis. Vastaavat sekoilut on aina selvinneet kerralla.

Täysin mahdollista on myös, että aiemman ostosi maksu peruuntuu itsestään, joten tarkkaile verkkopankkiasi ellet saa Postin aspaa kiinni.
Sen pari kertaa kun ite olen yrittänyt tuohon chattiin niin koko chattia ei ole löytynyt mistään tai siellä on ollut ruuhkaa. Ei taida edes olla mitään asiakspalvelu-sähköpostiosoitettakaan nykyään joka olisi ihan ok ei-kiireellisissä asioissa.
 
noniin, pienen paketin Suomen sisällä (kirje seurannalla, pitäisi mahtua postiluukusta) oli tarkoitus saapua tänään, mutta seurannassa lukee, että lähetys on luovutettu vastaanottajalle hetki sitten. muu posti on toki saapunut, mutta tämä kyseinen paketti ei ole ainakaan tänne ilmaantunut. mitäköhän posti voi edes tehdä tässä tilanteessa, olettaen, että paketti on sujahtanut jonkun muun luukusta? pitänee huomenna pistää chatin kautta viestiä ja toivoa, että jos joku muu tämän paketin on saanut, niin toimittaisi perille oikeaan osoitteeseen.

onnekseni ei kovin kallis paketti ja sisältökin vaan kelarasvaa mekaanista näppäimistöä varten, niin tuskinpa kenelläkään kovaa hinkua pitää mun rasvoja itellään..
 
Viimeksi muokattu:
On kerrassaan sakeaa settiä tämä tullaus-käsittelymaksu-seuranta. Tein eilen tullin sivuilla sen selvityksen ja sain päätöksen saman tien (lahja, arvoltaan alle 45€, tulee briteistä). Tänään seurantaan päivittynyt "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta.".

Jos tarkoitus on tehdä yksinkertaisesta asiasta mahdollisimman harhaanjohtava, niin siinä ollaan kyllä ihan kunnialla onnistuttu. Ei enää ihan varmasti itsekään tiedä mitä nyt pitää taas tehdä. Osaan kyllä googlettaa ja vaikka notkua jossain chatissa kysymässä, mutta kyllä yksinkertanen paketin vastaanottaminen pitäisi hoitua ilmankin. Ehkä olen pudonnut vaan kehityksen kelkasta.

posti.png

edit: hommaa ei voisi Tullia selvemmin esittää. Posti käsittelymaksuineen ja virheellisesti yleistettyine ohjeineen tässä taitaa olla se ongelman ydin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mti
On kerrassaan sakeaa settiä tämä tullaus-käsittelymaksu-seuranta. Tein eilen tullin sivuilla sen selvityksen ja sain päätöksen saman tien (lahja, arvoltaan alle 45€, tulee briteistä). Tänään seurantaan päivittynyt "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta.".

Jos tarkoitus on tehdä yksinkertaisesta asiasta mahdollisimman harhaanjohtava, niin siinä ollaan kyllä ihan kunnialla onnistuttu. Ei enää ihan varmasti itsekään tiedä mitä nyt pitää taas tehdä. Osaan kyllä googlettaa ja vaikka notkua jossain chatissa kysymässä, mutta kyllä yksinkertanen paketin vastaanottaminen pitäisi hoitua ilmankin. Ehkä olen pudonnut vaan kehityksen kelkasta.

posti.png
Maksa se postin käsittelymaksu 2,90, muuten paketti ei lähde eteenpäin.

 
Maksa se postin käsittelymaksu 2,90, muuten paketti ei lähde eteenpäin.

Hmmm... kai se on maksettava :itku: hammasta purren. En kyllä ymmärrä miksi, koska arvo alitti tullimaksu ja alv-rajat ja seurannan mukaan tästä "nollatullauksesta" on Postillekin mennyt tieto. Ei ihan rehellisen toimijan puuhastelulta vaikuta noin muutenkaan. OmaPosti-appsi yrittää edelleen myydä jotain Postin tulliselvityspalvelua, vaikka tasan tarkaan järjestelmä tietää että ne hommelit on hoidettu.
 
Itselle ensimmäinen tullaustapaus ja tarvitsisi vinkkejä. Paketti ebaystä tilattu, alvi on veloitettu kassalla, vahvistuksessa "Tax Details: VAT Paid: IOSS ID:" ja koodi perässä (onko henk./tilaus kohtainen?). Postin seurannassa: "Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta."

Mitäs sitten? Mihin se tullaus oikein tehdään? Tulliin vaikka postilla on se paketti jo? Mitä muuta, pitääkö siitä tullauksesta (jos tulliin se tehdään) itse ilmoittaa postiin? Ja pitääkö vielä maksaa postille joku käsittelymaksu vaikka itse en ole käsittääkseni omalla laiminlyönnillä tätä tilannetta aiheuttanut? Postin chättiin ei pääse jos ei ole tunnuksia.
 
Hmmm... kai se on maksettava :itku: hammasta purren. En kyllä ymmärrä miksi, koska arvo alitti tullimaksu ja alv-rajat ja seurannan mukaan tästä "nollatullauksesta" on Postillekin mennyt tieto. Ei ihan rehellisen toimijan puuhastelulta vaikuta noin muutenkaan. OmaPosti-appsi yrittää edelleen myydä jotain Postin tulliselvityspalvelua, vaikka tasan tarkaan järjestelmä tietää että ne hommelit on hoidettu.

Maksa postin käsittelymaksu ja tee sen jälkeen postille käsittelymaksun palautusspyyntö, niin saat rahasi takaisin parin kuukauden viiveellä. Toimii ja sain ainakin itse kolmesta amerikan paketista joulukuussa maksamani käsittelymaksut nyt helmikuussa takaisin. Selitykseksi riitti kun jokaiseen hakemukseen kirjoitin ettei paketista tarvinut maksaa tullia. Saavat postilla tehdä ainakin koko rahan edestä töitä tämän käsittelymaksunsa eteen, jonka joutuvat vielä lopuksi palauttamaan.

Toivottavasti mahdollisimman moni muukin tekee saman, niin ehkä siellä postilla jossain kohtaa tajuavat ettei tämän käsittelymaksun periminen ollutkaan niin hyvä idea.
 
Mitäs sitten? Mihin se tullaus oikein tehdään? Tulliin vaikka postilla on se paketti jo? Mitä muuta, pitääkö siitä tullauksesta (jos tulliin se tehdään) itse ilmoittaa postiin? Ja pitääkö vielä maksaa postille joku käsittelymaksu vaikka itse en ole käsittääkseni omalla laiminlyönnillä tätä tilannetta aiheuttanut? Postin chättiin ei pääse jos ei ole tunnuksia.

tee tullaus tulla :

Maksa postin ksittelymaksy tuolla :
 
Maksa postin ksittelymaksy tuolla :
Onko tämä tosiaan pakollinen? Löysin just postin tällaisen sivun jossa sanotaan:

IOSS -lähetykset

Jos maksoit arvonlisäveron jo oston yhteydessä ja lähettäjä on lähettänyt tiedot sähköisenä, Posti hoitaa tuonti-ilmoituksen puolestasi. Kustannus 0 €.

Jos Postilla ei ole tarvittavia tietoja, tee tullaus Tullin nettitullauksessa. Sinun ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua.
 
Tuli hommattua tarjousketjussa vinkattu Nespresso ja posti toimitti. Hyvät systeemit niillä nykyään! Kysyttiin ennen toimitusta koska tuodaan, jätetäänkö ovelle, soitetaanko ovikelloa ym. Ajan sai valita 3 tunnin haarukasta. Vähän ennen toimitusta tuli vielä tarkempi aika tunnin tarkkuudella. Lopulta vielä seurantalinkki ja arvio minuutin tarkkuudella joka piti. Hyvä posti!!!!
 
Onko tämä tosiaan pakollinen? Löysin just postin tällaisen sivun jossa sanotaan:
Ei tarvitse maksaa mitään jos ei tule tullejakaan maksettavaksi. Ne toimenpiteet tulee älyttömällä viiveellä sinne Postin puolelle.

Postin tekstit nyt on mitä on, siellä seisoo aina loppuun asti "maksa käsittelymaksu" ja "tullaa lähetyksesi, osta palvelu tästä linkistä postilta" paskatekstit ja sitten tulee "käsittelymaksu maksettu" kun järjestelmä on tajunnut että maksua ei kukaan ole suorittamassa koska heidän omienkaan ohjeidensa mukaan niin ei tule tehdä ja tullauskin on ollut valmiina jo viikkotolkulla.
 
Errmm, miksei tuo tullin tullauspalvelu voi heti ensimmäiseksi kysyä, että onko minulla se IOSS tunnus, pitää ruveta täyttelemään kaikkia ihme tietoja. Esim. en tajua miten ilmoitan hinnat tuohon palveluun. Siinä kysytään: "Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja" ja "Lähetyksen kuljetuskulut ja valuutta". Miten tuon ilmoitan jos tilaamani paketin erittely on näin:
Price $31.00
Shipping $17.40
Sales tax $11.62

Total charged to Paypal $60.02
Tuleeko tuo vero-osuus mukaan ollenkaan hintaan? Tai koskeeko se myös lähetyskuluja?

Ja sitten on seuraava kenttä: "Postin käsittelymaksu (EUR)". Ja sen kentän ohjeessa lukee:
Käsittelymaksun summa on merkitty Postin saapumisilmoitukseen.

Huom. Sinun pitää maksaa käsittelymaksu itse Postille.

Postin käsittelymaksun määrä on ilmoitettava, koska siitä maksetaan tullauksella alv.
Mitä tuohon nyt sitten laitan? 0 euroa? Jep, on todella helppoa tämä tullaus. Tahallaan tehty vaikeaksi tämä homma.

EDIT: Tullin UKK:ssa lukee:
Miten ilmoitan IOSS-tunnisteen?
Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa kysytään ”Ostitko tavaran IOSS-myyjältä eli maksoitko Suomen arvonlisäveron (alv) jo ostovaiheessa?”
En ole ainakaan vielä tuota missään nähnyt, ehkä tulee seuraavissa vaiheissa eteen..
 
Viimeksi muokattu:
Tullin sivuilta:
Kun palvelu kysyy sinulta lähetyksesi hintaa, tarkista saamasi lasku. Jos laskulla on eritelty Suomen arvonlisävero, ilmoita hinta ilman Suomen arvonlisäveroa. Jos Suomen arvonlisäveroa ei ole eritelty laskulla, ilmoita laskun loppusumma kokonaisuudessaan tai pyydä myyjältä uusi lasku, jossa Suomen arvonlisävero on eritelty.
Price $31.00
Shipping $17.40
Sales tax $11.62

Total charged to Paypal $60.02
31 + 17,40 = 48,4 x 0,24 (alv) = 11,616 ~ 11.62. Eli tuo eritelty vero on laskettu tuotteen hinnasta JA kuljetuksesta. Eli tullaukseen sitten pelkkä tuotteen hinta, vai tuotehinta + vero-osuus, vai koko loppusumma lomakkeen kenttään "Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja"? Ei tästä saa mitään selvää. Tulli painottaa: "Olet itse vastuussa antamistasi tiedoista.", joo, kiitos tästä sotkusta, oikein nautin ajan kuluttamisesta tähän ja saa vielä pelätä jotain jälkiseuraamuksia jos tulli tarkistaa. Pitäisi varmaan hankkia kirjanpitäjän tutkinto, että viitsisi enää tilata ulkomailta mitään.

EDIT: Ja sitten tullin sivut: "Palvelu ei ole juuri nyt käytettävissä. Pahoittelemme häiriötä." huoh..
EDIT2: Ja sitten koko ajan: "Istuntosi on päättynyt.".. vaikka olen vielä kirjautunut sisään palveluun. Laadukasta työnjälkeä kuka tuon nyt on sitten väsännytkään.
EDIT3: Kirjaudu ulos-napin painallus saa aikaan vain "Uloskirjautuminen käynnissä" tekstin ja palvelu ei uloskirjaa ollenkaan. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Errmm, miksei tuo tullin tullauspalvelu voi heti ensimmäiseksi kysyä, että onko minulla se IOSS tunnus, pitää ruveta täyttelemään kaikkia ihme tietoja. Esim. en tajua miten ilmoitan hinnat tuohon palveluun. Siinä kysytään: "Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja" ja "Lähetyksen kuljetuskulut ja valuutta". Miten tuon ilmoitan jos tilaamani paketin erittely on näin:

Tuleeko tuo vero-osuus mukaan ollenkaan hintaan? Tai koskeeko se myös lähetyskuluja?

Ja sitten on seuraava kenttä: "Postin käsittelymaksu (EUR)". Ja sen kentän ohjeessa lukee:

Mitä tuohon nyt sitten laitan? 0 euroa? Jep, on todella helppoa tämä tullaus. Tahallaan tehty vaikeaksi tämä homma.

EDIT: Tullin UKK:ssa lukee:

En ole ainakaan vielä tuota missään nähnyt, ehkä tulee seuraavissa vaiheissa eteen..
Tuo IOSS-kysely pitäisi kyllä tulla heti ekalla sivulla ennen mitään summia (edit: muistin väärin). Esim. tuota Postin käsittelymaksua ei kysytä jos IOSS-kysymykseen vastasi kyllä.

Kohtiin "Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja" ja "Lähetyksen kuljetuskulut ja valuutta" tulee verottomat arvot. Tosin jälkimmäistä ei taideta IOSS-tapauksessa edes kysyä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo IOSS-kysely pitäisi kyllä tulla heti ekalla sivulla ennen mitään summia. Esim. tuota Postin käsittelymaksua ei kysytä jos IOSS-kysymykseen vastasi kyllä.
Ei tullut, se tuli vasta kun laittoi summan ja valuutan "Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja" kohtaan, sen jälkeen lähetyskulut- ja postin käsittelymaksukohdat poistuivat ja kysyttiin onko valmisteveron alaisia tuotteita, ja sitten vasta IOSS-koodia. Tuonkin vaiheen jälkeen piti vielä valita tuoteryhmä tavaralle ja taas kerran arvo siihenkin kohtaan ja lisätä se "koriin" ennen etenemistä seuraavaan kohtaan. Laitoin nyt molempiin kohtiin 31 USD arvoksi, saa nähdä miten käy.
 
Maksa postin käsittelymaksu ja tee sen jälkeen postille käsittelymaksun palautusspyyntö, niin saat rahasi takaisin parin kuukauden viiveellä. Toimii ja sain ainakin itse kolmesta amerikan paketista joulukuussa maksamani käsittelymaksut nyt helmikuussa takaisin. Selitykseksi riitti kun jokaiseen hakemukseen kirjoitin ettei paketista tarvinut maksaa tullia. Saavat postilla tehdä ainakin koko rahan edestä töitä tämän käsittelymaksunsa eteen, jonka joutuvat vielä lopuksi palauttamaan.

Toivottavasti mahdollisimman moni muukin tekee saman, niin ehkä siellä postilla jossain kohtaa tajuavat ettei tämän käsittelymaksun periminen ollutkaan niin hyvä idea.

Ei sitä käsittelymaksua edelleenkään tarvitse maksaa alkuunkaan 0 tullauksen jälkeen, eikä näin ollen myöskään palautuksia pyytää, turhaa ilmaista rahan lainaamista postille. Vaan tullauksen tehtyä tulee tehdä vapautuspyyntö tästä Käsittelymaksun vapautuspyyntö - Asiakastuki - Posti
Tuo linkki oli tullin sivuillakin aikaisemmin näkyvissä tullauksen päätteeksi, mutta "jostakin" syystä se sieltä on nyt poistettu. Tämän jälkeen posti vielä useamman mailin ja tekstiviestin lähettää kehottaen maksamaan, mutta ne voi jättää huomioimatta, paketti tulee yleensä viikon-kahden jälkeen tästä perille.
 
Ei sitä käsittelymaksua edelleenkään tarvitse maksaa alkuunkaan 0 tullauksen jälkeen, eikä näin ollen myöskään palautuksia pyytää, turhaa ilmaista rahan lainaamista postille. Vaan tullauksen tehtyä tulee tehdä vapautuspyyntö tästä Käsittelymaksun vapautuspyyntö - Asiakastuki - Posti
Tuo linkki oli tullin sivuillakin aikaisemmin näkyvissä tullauksen päätteeksi, mutta "jostakin" syystä se sieltä on nyt poistettu. Tämän jälkeen posti vielä useamman mailin ja tekstiviestin lähettää kehottaen maksamaan, mutta ne voi jättää huomioimatta, paketti tulee yleensä viikon-kahden jälkeen tästä perille.

Mikäli ei ole tarvinnut maksaa veroja tullauksen yhteydessä, niin Postille ei tarvitse tehdä edes vapautuspyyntöä, kuten tuolla linkissä lukee: "Posti saa Tullilta tiedon henkilöasiakkaan lähetyksestä, johon ei ole kohdistunut maksettavia veroja. Lähetyksesi vapautuu vuorokauden kuluessa tullauksesta. Erillistä vapautuspyyntöä ei tarvitse tehdä."

Vaikka Postin seurannassa lukisi että muista tehdä tullaus ja maksaa postin käsittelymaksu, niin sinne päivittyy noin vuorokauden kuluessa automaattisesti, että lähetyksen käsittelymaksu maksettu postille ja lähetys vapautettu toimitettavaksi.

Perjantaina tullasin kaksi lähetystä, joista toisesta maksoin veron ja Postin käsittelymaksun ja toisesta ei tullut veroja maksettavaksi, joten mitään ei tarvinnut maksaa eikä Postille ilmoitella mitään. Toinen tuli eilen noudettavaksi ja toinen tänään postiluukusta kotiin.
 
Mikäli ei ole tarvinnut maksaa veroja tullauksen yhteydessä, niin Postille ei tarvitse tehdä edes vapautuspyyntöä, kuten tuolla linkissä lukee: "Posti saa Tullilta tiedon henkilöasiakkaan lähetyksestä, johon ei ole kohdistunut maksettavia veroja. Lähetyksesi vapautuu vuorokauden kuluessa tullauksesta. Erillistä vapautuspyyntöä ei tarvitse tehdä."

Vaikka Postin seurannassa lukisi että muista tehdä tullaus ja maksaa postin käsittelymaksu, niin sinne päivittyy noin vuorokauden kuluessa automaattisesti, että lähetyksen käsittelymaksu maksettu postille ja lähetys vapautettu toimitettavaksi.

Perjantaina tullasin kaksi lähetystä, joista toisesta maksoin veron ja Postin käsittelymaksun ja toisesta ei tullut veroja maksettavaksi, joten mitään ei tarvinnut maksaa eikä Postille ilmoitella mitään. Toinen tuli eilen noudettavaksi ja toinen tänään postiluukusta kotiin.

Hyvä jos joillakin tuo toimii ja vieläpä noin nopeasti. Itselläni ei ole vielä yksikään paketti tullut itsestään ilman vapautuspyynnön tekemistä, tai alle viikossa tullauksesta.
 
Mikäli ei ole tarvinnut maksaa veroja tullauksen yhteydessä, niin Postille ei tarvitse tehdä edes vapautuspyyntöä, kuten tuolla linkissä lukee: "Posti saa Tullilta tiedon henkilöasiakkaan lähetyksestä, johon ei ole kohdistunut maksettavia veroja. Lähetyksesi vapautuu vuorokauden kuluessa tullauksesta. Erillistä vapautuspyyntöä ei tarvitse tehdä."

Vaikka Postin seurannassa lukisi että muista tehdä tullaus ja maksaa postin käsittelymaksu, niin sinne päivittyy noin vuorokauden kuluessa automaattisesti, että lähetyksen käsittelymaksu maksettu postille ja lähetys vapautettu toimitettavaksi.

Perjantaina tullasin kaksi lähetystä, joista toisesta maksoin veron ja Postin käsittelymaksun ja toisesta ei tullut veroja maksettavaksi, joten mitään ei tarvinnut maksaa eikä Postille ilmoitella mitään. Toinen tuli eilen noudettavaksi ja toinen tänään postiluukusta kotiin.

Itselle juuri tuli tullattava paketti, tullia ja ALV:tä yhteensä n.80€. En mitään postille joutunut maksamaan, kun itse tullauksen tein. Tullipostistakin paketti lähti liikkeelle heti seuraavana päivänä.
 
Kyllä postin xxs paketti tekee mielenkiintoisia kaarroksia vaikka lähettää saman maakunnan sisällä, jonka keskusjakelupaikka on Seinäjoki. Ilmeisesti ei saa missään tapauksessa mennä nopeammin kuin 3-4 työpäivässä vaikka siihen olisi mahdollisuus.

Lähetys 62900 Alajärvi / Määränpää 64350 Karijoki, eli molemmat on ns. Seinäjoen alaisia paikkoja.

15.02.2022 18:35
Lähetys on lajiteltu.
SEINÄJOKI

15.02.2022 20:57
Lähetys on kuljetuksessa.
SEINÄJOKI

16.02.2022 05:54
Lähetys on lajiteltu.
TAMPERE

16.02.2022 10:36
Lähetys on rekisteröity.
Jyväskylä LJK VK

16.02.2022 10:36
Lähetys on rekisteröity.
Jyväskylä LJK VK

16.02.2022 21:35
Lähetys on lajiteltu.
TAMPERE

16.02.2022 22:44
Lähetys on lajiteltu.
TAMPERE

Eli tehtiin siinä ensin mutka Tampereelle, sitten Jyväskylään josta takaisin Tampereelle. Nyt varmaan viedään Seinäjoelle josta loppusiirtymä postilaatikkoon.

Hiilijalanjälki hyvitetty? Sä tilaat, mä hukkaan, vai miten se meni?
 
Heh, itsellä vähän samantyylinen homma, tosin paketti lähti Helsingistä, on nyt Liedossa lajittelussa ja huomiseksi lupailivat jo Tuusulaan. Taas pitää vaan ihmetellä miksi paketti pitää kuskata tuonne Turun viereen välillä käymään ja matkustamaan monta sataa kilometriä kun Hki-Tuusula -väli on joitakin kymmeniä kilsoja :D

edit:
Näköjään tuo on laitettu tulemaan pakettiautomaattiin vaikka paketin koko on jotain 51 x 45 x 56 tms ja postin automaatteihin postin sivujen mukaan sopii maksimissaan 59 x 36 x 60 kokoinen paketti. Eli luultavasti tuo vielä kääntyy kertaalleen asiamiespostin suuntaan (tai sitten postikusti potkii lootan väkisin automaattiin).
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli ei ole tarvinnut maksaa veroja tullauksen yhteydessä, niin Postille ei tarvitse tehdä edes vapautuspyyntöä, kuten tuolla linkissä lukee: "Posti saa Tullilta tiedon henkilöasiakkaan lähetyksestä, johon ei ole kohdistunut maksettavia veroja. Lähetyksesi vapautuu vuorokauden kuluessa tullauksesta. Erillistä vapautuspyyntöä ei tarvitse tehdä."

Vaikka Postin seurannassa lukisi että muista tehdä tullaus ja maksaa postin käsittelymaksu, niin sinne päivittyy noin vuorokauden kuluessa automaattisesti, että lähetyksen käsittelymaksu maksettu postille ja lähetys vapautettu toimitettavaksi.

Perjantaina tullasin kaksi lähetystä, joista toisesta maksoin veron ja Postin käsittelymaksun ja toisesta ei tullut veroja maksettavaksi, joten mitään ei tarvinnut maksaa eikä Postille ilmoitella mitään. Toinen tuli eilen noudettavaksi ja toinen tänään postiluukusta kotiin.

Oma tuore kokemus vertaistukiryhmällemme: sain parin viikon tivaamisen jälkeen jenkkiläisen verkkokaupan IOSS-numeron selville, ja pääsin tullaamaan pakettini, josta siis oli alvit maksettu ostoksen yhteydessä. Tullauksesta on nyt kulunut melko tarkkaan 34 tuntia, eikä paketti seurannan mukaan ole vielä liikahtanut Postin varastosta.

Ja toki hetki sitten Postilta tuli tekstiviestikin, jossa hoputettiin, että "Muistathan viimeistellä tullauksen maksamalla Postin käsittelymaksun". Joten tieto kulkee omia polkujaan tullin ja Postin systeemien välillä, kestää minkä kestää.

Tässä ei ole kyse kiireellisestä paketista, mutta lievästi alkaa hermostuttaa siinä mielessä, että paketin palautuspäivä on ensi maanantaina (IOSS-numeron puute siis viivytti tullausta).

Mistä tulikin mieleen, että paperikirje tullaustarpeesta saapui postiluukkuun vasta eilen (16.2. kun paketti oli merkitty saapuneeksi Postille 30.1.) eli sääliksi käy niitä, jotka mahdollisesti vielä luottavat pelkkään perinteiseen kirjepostiin. Minullekin olisi tullut kiire selvitellä IOSS-numeroa, jos 20 päivän säilytysajasta olisi ehtinyt jo 16 päivää kulua...
 
Postin tullauskirjeessä lukee:
Näin tullaat lähetyksen

A. Tee tullaus itse - maksa myös Postin käsittelymaksu

1) Tee tullaus osoitteessa: tulli.fi/tullaa-pakettisi
2) Maksa käsittelymaksu 2,90 € Postille: posti.fi/kasittelymaksu

HUOM! Jos saat Tullilta ilmoituksen, ettei lähetyksestä tarvitse maksaa veroja, siitä ei tarvitse maksaa myöskään Postin käsittelymaksua. Tee vapautuspyyntö posti.fi/vapautuspyynto -lomakkeella.
Tuolla vapautuspyyntö-lomakesivulla lukee:
Posti saa Tullilta tiedon henkilöasiakkaan lähetyksestä, johon ei ole kohdistunut maksettavia veroja. Lähetyksesi vapautuu vuorokauden kuluessa tullauksesta. Erillistä vapautuspyyntöä ei tarvitse tehdä.
Ja vielä erikseen kun valitsee "Käsittelymaksun vapautus":
Henkilöasiakkaana sinun ei tarvitse tehdä käsittelymaksun vapautuspyyntöä, saamme tiedon Tullilta.

Kirjeessä pyydetään tekemään vapautuspyyntö ja nettisivulla johon kirje linkkaa sanotaan, että ei tarvitse. Sekavaa touhua postilta, mikä ei nyt yllätä enää yhtään.

Tein tullauksen illalla 16. päivä ja 18. päivän iltaan mennessä mitään muuta ei seurannan mukaan ole tapahtunut joten tein vapautuspyynnön.
 
Kuinkahan kauan posti / tulli tykkää jemmailla lähetyksiä Vantaalla ennen kuin viittivät kuljettaa niitä eteenpäin?
Tiistaina saapunut ja lajiteltu, mutta sen jälkeen ei oo mitään tapahtunut.

E2637C4B-7D02-41E9-8384-EDE6241E392E.jpeg
En olis vielä huolissaan. Itse odottelen reippaan postilaisen täyttävän käsin tietoja, että paketti pääsee lajittelusta eteenpäin:
IMG_1134.jpg
 
En olis vielä huolissaan. Itse odottelen reippaan postilaisen täyttävän käsin tietoja, että paketti pääsee lajittelusta eteenpäin:
IMG_1134.jpg
No voi Venäjä, itselläkin paketti vastaavassa paikassa lajiteltuna. Kahdeksan päivää meni siihen että paketti matkasi USA:n halki Japanin kierroksen kautta Suomeen, ja nyt paketti on ollut yhdeksän päivää Suomessa eikä etene täällä mihinkään. Tullimaksun sekä postin käsittelymaksun olin hoitanut etukäteen. Suomen posti kunnon tuuhiointilaitos.
 
Juu, ei tiedä mikä tässä tullin kautta liikkuvassa postissa on niin hankalaa. Ensin kaksipäivää seisoo että saavat tehtyä lapun maksamaan pääsyä varten. Sitten pari päivää lisää että saavat lajitteluun, ja siinähän sitä sitten seisotetaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 287
Viestejä
4 867 342
Jäsenet
78 629
Uusin jäsen
JoelOlavi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom