Postin kulkemisen vaikeus

Tein juuri pieniä Amazon(.de) tilauksia jotka voisivat tulla pikkupakettina kotiin. Tai ylipäätään pakettina kotiin. Tulee nyt kokeiltua että kun laitoin ovikoodin siihen valmiiksi, että mikä on seuraus.

Aiemmin noita ei tullut kotiin kun niillä postin paketinjakajilla ei ole ovikoodeja. Edes sellaisia jotka olivat kirjeen kokoisia alle sentin paksuja jotka olisi voinut ihan hyvin tiputtaa luukusta, sellainen yksi oli kaikkein turhauttava, lähteä hakemaan jostain.

Odotus on että ne ainakin yrittää nyt jakaa noita kotiin, ellei Amazonin systeemi ole muuttunut. Samaten nykyisin noi myöskin pitäisi mennä oikeaan postiin. Aiemmin ne meni postinumeron mukaiseen postiin joka on ihan eri suunnassa missä yleensä liikun. Jouduin laittamaan oletuspakettiautomaatiksi Postin automaatin. Jos laitoin lähimmän pakettiautomaatin niin sitten noi meni väärään postiin, vaikka se oikea posti olisi ollut samassa postinumerossa.

Olet se sinäkin optimisti.

Oulussa ainakin posti-ninja heivaa ne kaikki kotitoimituksella tilatut paketit suoraan asiamiespostiin jos uskovat että taloyhtiössä ovet ovat kerrostalossa lukossa. Sille on ihan sama vaikka alaovi olisi oikeasti auki esimerkiksi vian vuoksi tai vaikka millaiset puhelinnumerot ja koodit olisi paketin osoitteen kaveriksi laitettu.
 
Mä tilasin Stockalta yhden paketin tuohon lähiautomaattiin. Stockan sivuilla tosiaan todetaan, että toimittavat paketin haluttuun toimipisteeseen. Mitä tekee posti? Vie sen paketin Stockaa lähimpään postiautomaattiin eli siis noin 100m päähän ja lähettää viestin että tervetuloa hakemaan.

Reklamoin tästä, mutta ovat haluttomia reitittää pakettiä lähemmäs, saatikaan siihen toimipisteeseen jonka valitsin. Sen verran katselin että tuota pistettä mihin sen että veivät minua lähempänä on 20 eri toimipistettä. Ilmoitin myös Stockalle, että jos paketti ei liiku valitsemaani toimipisteeseen, joudun olla ottamatta pakettia vastaan ja se palautuu heille jolloin palautan ostokseni....eivät ole viikkoon vastanneet viestiini mitään.

Lisäksi hieno sattuma tältä aamulta. Postin joku puupää kolasi tien vierestä yhden sähkökeskuksen ja pakeni sen jälkeen paikalta. Tämän seurauksena 130 asuntoa ihmettelee mihinköhän sähköt katosi. Toivottavasti selvittävät kuka valopää siellä on ollut puikoissa... saan itsekin osoittaa sinne omista työtunneista 4 tunnin laskun asian selvittelystä.
 
Olet se sinäkin optimisti.

Oulussa ainakin posti-ninja heivaa ne kaikki kotitoimituksella tilatut paketit suoraan asiamiespostiin jos uskovat että taloyhtiössä ovet ovat kerrostalossa lukossa. Sille on ihan sama vaikka alaovi olisi oikeasti auki esimerkiksi vian vuoksi tai vaikka millaiset puhelinnumerot ja koodit olisi paketin osoitteen kaveriksi laitettu.

Yks tuttu oli joskus duunissa postissa. Sanoi suoraan että eivät ota muuta kun saapumisilmoituksen matkaan jos auto on täynnä. Tämän sitten tiputtavat asiakkaalle luukusta ja väittävät että pakettia on yritetty toimittaa.

DHL kokeili minulle tätä samaa. Kuulin kun lappu kolahti luukusta lattiaan ja kun olin ovella kuski oli jo karannut... lapussa luki että yritetty toimittaa. Reklamoin tästä ja seuraavana päivänä kiikuttivat paketin minulle kotiin.
 
Yks tuttu oli joskus duunissa postissa. Sanoi suoraan että eivät ota muuta kun saapumisilmoituksen matkaan jos auto on täynnä. Tämän sitten tiputtavat asiakkaalle luukusta ja väittävät että pakettia on yritetty toimittaa.

DHL kokeili minulle tätä samaa. Kuulin kun lappu kolahti luukusta lattiaan ja kun olin ovella kuski oli jo karannut... lapussa luki että yritetty toimittaa. Reklamoin tästä ja seuraavana päivänä kiikuttivat paketin minulle kotiin.

On niitä joskus sattunut positiivisiakin kokemuksia Postista kohdalle. Kerrankin yksi kesä pimpotti ovikelloa kun ei mahtunut oviluukusta sisään kännykän suojakalvokuoritilaus-paketti. Ilmeisesti kyseessä oli joku kesähessu joka ei ollut vielä oppinut talon tavoille eli lappu vain luukkuun ja pakettikuormat käydä kippaamassa asiamiespostiin.
 
Mulla Posti onnistui hienosti 23.11. Suomeen saapuneen paketin kanssa. Lähettivät paperisen saapumisilmoituksen, joka oli tulostettu koneella. Noh, tämä saapumisilmoitus ei sisältänyt osoitettani, eikä puhelinnumeroa, joten Postin itse lähettämä kirje päätyi osoiteselvitettäväksi 3.12. Tästä meni vielä muutama päivä, kunnes saapumisilmoituskirje jaettiin postiluukusta sisään 8.12. Muuten hyvä, mutta paketti oli lähtenyt jo takaisin lähtömaahansa edellisenä päivänä... :facepalm:
 
Tein juuri pieniä Amazon(.de) tilauksia jotka voisivat tulla pikkupakettina kotiin. Tai ylipäätään pakettina kotiin. Tulee nyt kokeiltua että kun laitoin ovikoodin siihen valmiiksi, että mikä on seuraus.

Aiemmin noita ei tullut kotiin kun niillä postin paketinjakajilla ei ole ovikoodeja. Edes sellaisia jotka olivat kirjeen kokoisia alle sentin paksuja jotka olisi voinut ihan hyvin tiputtaa luukusta, sellainen yksi oli kaikkein turhauttava, lähteä hakemaan jostain.

Odotus on että ne ainakin yrittää nyt jakaa noita kotiin, ellei Amazonin systeemi ole muuttunut. Samaten nykyisin noi myöskin pitäisi mennä oikeaan postiin. Aiemmin ne meni postinumeron mukaiseen postiin joka on ihan eri suunnassa missä yleensä liikun. Jouduin laittamaan oletuspakettiautomaatiksi Postin automaatin. Jos laitoin lähimmän pakettiautomaatin niin sitten noi meni väärään postiin, vaikka se oikea posti olisi ollut samassa postinumerossa.

Saisi olla oletuspakettiautomaatti ja oletusposti erikseen.

Omalla kohdalla tuo ovikoodin lisääminen toiselle osoiteriville on toiminut kuin junan vessa Amazonin Postin kuljettamissa lähetyksissä, eli perille tulee hienosti. Peruspaketti tulee Postin Express-pakettina josta tulee kysely OmaPostin kautta, että haluatko kotiin vai valitsemaasi automaattiin/toimipaikkaan. Jotkut pikkutuotteet (itselle tainut ainoastaan yksittäisiä tulla) on tullut Postin pikkupakettina, joka onkin sitten astetta paskempi tuote. Kulkee Suomessa kirjepostin mukana ja käytännössä kestää päivän-pari kauemmin ja seurattavuus on heikompi + tuota ei saa automaattisesti ohjattua mihinkään vaan jos ei jostain syystä mahdu luukusta niin joudut hakemaan postinumeron mukaisesta Postista.
 
Mulla posti on alkanut ohjaamaan postin toimipisteeseen tilattuja lähetyksiä ympäröiviin automaatteihin. Itseasiassa tätä alkoi tapahtumaan, kun muutin ja selvisi, että tällä alueella lähetykset ohjataan automaattisesti pakettiautomaattiin. Sitten ilmoitin omapostiin omaksi noutopisteekseni tuon postin toimipisteen. Ongelmana on se, että lähiautomaatteja on useassa kaupassa enkä halua paketteja hakea eri paikoista. Lisäksi asioin postissa muutenkin suhteellisen usein, koska lähettelen keräilyharrastukseen liittyen tuotteita muille keräilijöille, joten on näppärää yhdistää eri tarpeet yhdelle postikäynnille. Ilmoitin tästä postille, mutta sanoivat, ettei pakettia voida siirtää oikeaan paikkaan johtuen ruuhkasta. Noissa saamissani viesteissä ei kuitenkaan kerrota, että noutopiste olisi täynnä, joten epäilen, että tässä kusetetaan asiakasta.
 
Verkkokaupasta ostettu paketti ja toimitustapana postin pakettiautomaatti. Eilen tuli viestiä, että voi käydä noutamassa. No nyt kävin hakemassa ja laite ei hyväksynyt koodia. Menin postin seurantasivulle ja siellä lukee että paketti olisi luovutettu vastaanottajalle tänään klo12:13....
Mitenköhän tämäkin nyt taas on mahdollista?

E: no nyt selvisi, puoliso käynyt päivällä hakemassa :rofl: onneksi en kerinnyt aspaan olemaan yhteyksissä.
 
Maanataina tuli A4 lappu missä kehoitettiin noutamaan samana päivänä klo 17 saapuva maksikirje paikallisesta AM-postista, noh... Se maksi kirje on edelleen tampereella jakelukeskuksessa ja postin laittoi chätit kiinni kun on "liikaa ruuhkaa" :rage:
 
UPSlta tuli muistutus hakea paketti toimipisteestä koska säilytysaika menee kohta umpeen. Hyvä muuten, mutta paketti on jo haettu yli viikko sitten. Silloin siitä tuli ilmoitus ja seurannan mukaan "paketti on asiakkaan noudettavissa". Nyt seuranta näyttää "kuljetuksessa" ja jotain toimenpiteitä tarvitaan. Tarviiko/kannattaako tuohon alkaa reagoimaan ja ilmoittamaan UPSlle asiasta. Todennäköisesti paketin luovuttanut kassa on vaan unohtanut päivittää tuon järjestelmään?
 
Postinen jäi elien tulematta, sikäli en sitä jätepaperikasaa edes kaipaa. Jotain muuta odottelin mahdollisesti tulevaksi. Postin autohan oli kyllä käynyt jäljistä päätellen ja naapurille varmaan jotain toimitettu.
 
Tänne tuli eilen kyllä postinen, mutta tänäänkin tiistaina on ollu postinjakaja hereillä ja jakanut joulukortin sekä yhen kiinasta tulleen kirjeen... :)
 
Tilasin tuossa päälle kolme viikkoa sitten tavaraa, eikä kirje koskaan saapunut perille. Kiitos posti tai mikälie kun hukkasitte sen jonkun taskuun tai muualle. Onneksi ymmärsivät yskän puljun päässä ja lähettivät tavarat uudelleen DHL kautta pikalentorahtina että voi seurata pakettia.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin tuossa päälle kolme viikkoa sitten tavaraa, eikä kirje koskaan saapunut perille. Kiitos posti kun hukkasitte sen jonkun taskuun tai muualle. Onneksi ymmärsivät yskän puljun päässä ja lähettivät tavarat uudelleen DHL kautta pikalentorahtina että voi seurata pakettia.
Ulkomailta ei kannata käytännössä tilata mitään ilman seurantaa. Matkalla voi käydä vaikka mitä.
 
Tilasin tuossa päälle kolme viikkoa sitten tavaraa, eikä kirje koskaan saapunut perille. Kiitos posti kun hukkasitte sen jonkun taskuun tai muualle. Onneksi ymmärsivät yskän puljun päässä ja lähettivät tavarat uudelleen DHL kautta pikalentorahtina että voi seurata pakettia.
Jos kyseessä oli ulkomaa niin kolme viikkoa ei vielä kauan ole nyky-korona-toimitusajoilla. Itsellä juuri saapui Ruotsista tavarakirje Priority-luokassa 2 viikossa, jos on paljonkin kauempaa lähetetty niin voi kestää huomattavastikin pidempään.

Toki jos oli myyjän puolesta luvattu/arvioitu toimitusaika ja se meni ohi niin sitten on reship/refund ihan paikallaan.
 
Jos kyseessä oli ulkomaa niin kolme viikkoa ei vielä kauan ole nyky-korona-toimitusajoilla. Itsellä juuri saapui Ruotsista tavarakirje Priority-luokassa 2 viikossa, jos on paljonkin kauempaa lähetetty niin voi kestää huomattavastikin pidempään.

Toki jos oli myyjän puolesta luvattu/arvioitu toimitusaika ja se meni ohi niin sitten on reship/refund ihan paikallaan.
Toimitus piti olla 3 - 13 Joulukuuta FedExillä lähettivät Englannista. No jos nyt sattuukin niin että se ensimmäinen lähetys tulee vaikka joulun jälkeen, niin kai sen voi rehellisyyden nimissä pistää palautukseen eikä pitää vaivanpalkkana.
 
Postin smartpost lähetys takkuilee. Tosiaan on klo 9 aamulla tyhjennetään ja lähtenyt liikkeelle vasta tänään ja tuleekin huomenna...

  • Lähetys on rekisteröity

    20.12.2021 klo 08:45
    Postin automaatti, R-kioski Mankkaa
  • Lähetys on lajiteltu.
    • 21.12.2021 klo 20:56
      VANTAA 01530
Edit: Nyt lajiteltu Tampereella ja lähialueelle pitäisi tulla, mut TAAS PÄIVÄLLÄ MYÖHÄSTYY ARVION MUKAAN
 
Viimeksi muokattu:
Tänne tuli eilen kyllä postinen, mutta tänäänkin tiistaina on ollu postinjakaja hereillä ja jakanut joulukortin sekä yhen kiinasta tulleen kirjeen... :)

Okei, toiveekkasti kävin tänäänkin laatikollla, ei mitään. Jos ehkä huomenna sitten. Ei voi olla niin vaikeaa, kun siinä on kaksi laatikkoa vierekkäin, eihän tämä tietty eka kerta ole.
 
Nykyään kun kirjeessä menee 2-3vrk ennen kuin perillä, päätin kokeilla pikakirjettä. Pikakirje positettu levillä maanantai iltapäivällä ja vasta tänään kirjattu oulussa:rage:. Perillä varmaan huomenna. Aivan turhaa maksaa 9€, kun normi kirjeposti nopeampaa perillä. Ennen kirjeet ja paketit sai seuraavana päivänä:sad: Mitens matkahuollon kautta tavara liikkuu nykyään?
 
Nykyään kun kirjeessä menee 2-3vrk ennen kuin perillä, päätin kokeilla pikakirjettä. Pikakirje positettu levillä maanantai iltapäivällä ja vasta tänään kirjattu oulussa:rage:. Perillä varmaan huomenna. Aivan turhaa maksaa 9€, kun normi kirjeposti nopeampaa perillä. Ennen kirjeet ja paketit sai seuraavana päivänä:sad: Mitens matkahuollon kautta tavara liikkuu nykyään?
Tuttu postinjakaja kertoi, ettei mitään varsinaista pikakirjettä ole enää vuosiin ollut kuten ennen, kun niiden jakelusta vastasi erilliset kuljettajat ja ne otettiin erilleen jakelussa ja annettiin pikakuskeille jaettavaksi muun yrityspostin kanssa.

Ainut hyöty taitaa enää nykypäivänä olla se, että pikakirjeestä saa seurantakoodin.

Pikakirjeet siis kulkevat normaalin perusjakelun mukana.
 
Tuttu postinjakaja kertoi, ettei mitään varsinaista pikakirjettä ole enää vuosiin ollut kuten ennen, kun niiden jakelusta vastasi erilliset kuljettajat ja ne otettiin erilleen jakelussa ja annettiin pikakuskeille jaettavaksi muun yrityspostin kanssa.

Ainut hyöty taitaa enää nykypäivänä olla se, että pikakirjeestä saa seurantakoodin.

Pikakirjeet siis kulkevat normaalin perusjakelun mukana.
Jahas, hyvä tietää.
 
Nykyään kun kirjeessä menee 2-3vrk ennen kuin perillä, päätin kokeilla pikakirjettä. Pikakirje positettu levillä maanantai iltapäivällä ja vasta tänään kirjattu oulussa:rage:. Perillä varmaan huomenna. Aivan turhaa maksaa 9€, kun normi kirjeposti nopeampaa perillä. Ennen kirjeet ja paketit sai seuraavana päivänä:sad: Mitens matkahuollon kautta tavara liikkuu nykyään?
Oliko siis postitettu ennen vai jälkeen toimipaikan tyhjennysajan? Jos jälkeen, ja kohdeosoite on etelässä, on se vielä ihan aikataulussa, koska luvattu pikakirjeen toimitusaika on tuolla välillä 2 arkipäivää: Toimitusaikakysely - Posti

Normaali kirjepostikin voi tulla tuossa ajassa, mutta tavallisen kirjeen ilmoitettu toimitusaika on 4 arkipäivää, eli pikakirje tulee varmemmin 2 päivässä.
Tuttu postinjakaja kertoi, ettei mitään varsinaista pikakirjettä ole enää vuosiin ollut kuten ennen, kun niiden jakelusta vastasi erilliset kuljettajat ja ne otettiin erilleen jakelussa ja annettiin pikakuskeille jaettavaksi muun yrityspostin kanssa.

Ainut hyöty taitaa enää nykypäivänä olla se, että pikakirjeestä saa seurantakoodin.

Pikakirjeet siis kulkevat normaalin perusjakelun mukana.
Vaikka pikakirjeet onkin jo vuosia jaettu perusjakelussa, ovat ne silti yleisimmillä yhteysväleillä muita kirjeitä nopeampia, eli toimitetaan 1 arkipäivässä lukuunottamatta Lappia yms joissa toimitusaika voi olla 2 arkipäivää. Myös tiistaisin ja perjantaisin, jolloin tavallisia kirjeitä ei juuri jaeta.
 
Oliko siis postitettu ennen vai jälkeen toimipaikan tyhjennysajan? Jos jälkeen, ja kohdeosoite on etelässä, on se vielä ihan aikataulussa, koska luvattu pikakirjeen toimitusaika on tuolla välillä 2 arkipäivää: Toimitusaikakysely - Posti
Jälkeen. Tänään aamuyöstä ollut Oulussa, jossa "Lähetyksen käsittelyssä on tapahtunut virhe" Toimitus voi viivästyä päivällä.
90% viimeisistä toimituksista on ollut jotain häiriöitä. Viimeksi 250kg höylää vietiin Seinäjoki-Kokkola-Seinäjoki väliä edes takas, vaikka sitä jo oltiin tuomassa perille Kokkolasta.:lol:
 
Nyt tämä pikakirjekyyhky on pysähtynyt syömään Tampereelle. Ilmeisesti se jatkaa siitä sitten Helsinkiin. Kyyhkyn kaverilla on myös pikakirje, joka on matkannut Pori-Tampere-Helsinki. Kohde täällä keskipohjanmaalla. Eipä tainnu pikakirje viikossa tulla perille. Jos joku näkee nämä kyyhkyt lintulaudalla, niin ampukaa:tdown:

Kuljetuksessa
23.12.2021 05:09
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
TAMPERE

23.12.2021 05:07
Lähetys on rekisteröity.
TAMPERE

22.12.2021 05:44
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
OULU

22.12.2021 03:38
Lähetys on rekisteröity.
OULU

20.12.2021 18:27
Lähetys on rekisteröity.
Posti Noutopiste, K-Market LevinPoro


Toinen pikakirje:

Kuljetuksessa
23.12.2021 08:15
Lähetys on rekisteröity.
HELSINKI

22.12.2021 20:27
Lähetys on rekisteröity.
TAMPERE

22.12.2021 15:50
Lähetys on rekisteröity.
Posti, Pori Sokos
 
Tasan viikossa tuli ebay-paketti Saksasta sopivasti juuri ennen joulua perille. Eilen lähettämäni paketti meni alle vuorokaudessa Nummelasta Uusikaarlepyyhyn. Ihan jees suoritus, kuten monet muutkin viime viikkojen aikana lähetetyt ja vastaanotetut paketit.
 
Verkkokaupan sivuilla lukee että paketin voi palauttaa etukäteen.


Tuote on jo lähetetty minulle, mutta en tarvitsekaan sitä, mitä teen?
Jos tuote ei ole vielä perillä, voit ilmoittaa kuljetusliikkeelle (esim. Postille tai Matkahuollolle), että et ota tuotetta vastaan. Jos tuote on tilattu postitse, voit kirjata lähetyksen jo etukäteen palautettavaksi OmaPostin kautta.

Pitääkö tuo hoitaa henkilökohtisesti asiakaspalvelun kanssa? En nimittäin löydä mitään valikko tuolle omaposti palvelusta?
 
Verkkokaupan sivuilla lukee että paketin voi palauttaa etukäteen.


Tuote on jo lähetetty minulle, mutta en tarvitsekaan sitä, mitä teen?
Jos tuote ei ole vielä perillä, voit ilmoittaa kuljetusliikkeelle (esim. Postille tai Matkahuollolle), että et ota tuotetta vastaan. Jos tuote on tilattu postitse, voit kirjata lähetyksen jo etukäteen palautettavaksi OmaPostin kautta.

Pitääkö tuo hoitaa henkilökohtisesti asiakaspalvelun kanssa? En nimittäin löydä mitään valikko tuolle omaposti palvelusta?
Ainakin omaposti-sovelluksesta tuo löytyy vähän epäloogisesti "lähetä paketti" -valikon takaa, sieltä löytyy "palauta lähetys" -toiminto. Muistaakseni myös pakettiseurannasta kun menee katsomaan paketin tietoja löytyy joku "palauta" -nappi.
 
Onko tietoa mitä tarkoittaa Postin seurannassa, että vastaanottajan luona on ollut este? Tulossa "Posti Pikkupaketti" Saksasta, joka käsittääkseni on niin pieni, että sen pitäisi mahtua postilaatikosta sisään.

Tarkoittaako, että Posti on jäänyt jakamatta esim. lumen takia? Vai onko tuo kuitenkin tulossa henkilökohtaiseen kuljetukseen, vaikka Pikkupaketti Postin mukaan toimitetaan postilaatikkoon?

Lähetystä on yritetty toimittaa. 27.12.2021 klo 14:47
"Vastaanottajan luona on ollut este, jonka vuoksi lähetystä ei ole voitu toimittaa. Lähetys toimitetaan noudettavaksi Postin noutopisteeseen tai terminaaliin uuden jakelun sopimista varten. Jos lähetys toimitetaan noudettavaksi, voi sen noutaa saapumisilmoituksella tai lähetystunnuksella, kun lähetys on seurantatietojen mukaan noudettavissa. Henkilöllisyys tarkistetaan."
 
Onko tietoa mitä tarkoittaa Postin seurannassa, että vastaanottajan luona on ollut este? Tulossa "Posti Pikkupaketti" Saksasta, joka käsittääkseni on niin pieni, että sen pitäisi mahtua postilaatikosta sisään.

Tarkoittaako, että Posti on jäänyt jakamatta esim. lumen takia? Vai onko tuo kuitenkin tulossa henkilökohtaiseen kuljetukseen, vaikka Pikkupaketti Postin mukaan toimitetaan postilaatikkoon?

Lähetystä on yritetty toimittaa. 27.12.2021 klo 14:47
"Vastaanottajan luona on ollut este, jonka vuoksi lähetystä ei ole voitu toimittaa. Lähetys toimitetaan noudettavaksi Postin noutopisteeseen tai terminaaliin uuden jakelun sopimista varten. Jos lähetys toimitetaan noudettavaksi, voi sen noutaa saapumisilmoituksella tai lähetystunnuksella, kun lähetys on seurantatietojen mukaan noudettavissa. Henkilöllisyys tarkistetaan."
Paketti liian iso mahtuakseen luukusta sisään todennäköisesti. Ulkomailta tulee kaikenlaista mikä ei sitten todellisuudessa mahdukkaan aina luukusta sisään.
 
Pitääköhän tehdä jotain vai odottelenko vain muutaman päivän, Aliexpressiltä Kiinasta tulossa kun lähettäjä ei viitsinyt laittaa tulemaan Puolan kautta vaikka piti, koska kuulemma rahti sen kautta
oli hänelle kallimpi. (Purchase protection meni umpeen ja sain tästä jo rahat takaisin):

postia.jpg
 
Paketti liian iso mahtuakseen luukusta sisään todennäköisesti. Ulkomailta tulee kaikenlaista mikä ei sitten todellisuudessa mahdukkaan aina luukusta sisään.

Syyksi selvisikin, että isännöitsijä on päättänyt kerrostalon ulko-ovien olevan jatkossa lukossa 24/7, eikä talossa ole ovisummeria. Normaalilla Postin jakajalla on ilmeisesti avain taloyhtiön puolesta, mutta pakettien jakelijoilla ei. Yritin saada ohjattua paketin Postin palvelupisteelle Postin asiakaspalvelun kautta. Yllättäen odotusaika oli alle minuutti tällä kertaa. Saa nähdä miten käy, kun pakettiin ei oltu laitettu mitään puhelinnumeroa eikä sähköpostiosoitetta Postin mukaan, että saanko sen pelkän seurantanumeron ja henkilötodistuksen avulla noudettua. Posti ei tietysti pääse sisään tuomaan mitään saapumisilmoitustakaan.
 
Pitääköhän tehdä jotain vai odottelenko vain muutaman päivän, Aliexpressiltä Kiinasta tulossa kun lähettäjä ei viitsinyt laittaa tulemaan Puolan kautta vaikka piti, koska kuulemma rahti sen kautta
oli hänelle kallimpi. (Purchase protection meni umpeen ja sain tästä jo rahat takaisin):

postia.jpg
Ei tuossa auta kuin odotella
 
Syyksi selvisikin, että isännöitsijä on päättänyt kerrostalon ulko-ovien olevan jatkossa lukossa 24/7, eikä talossa ole ovisummeria. Normaalilla Postin jakajalla on ilmeisesti avain taloyhtiön puolesta, mutta pakettien jakelijoilla ei. Yritin saada ohjattua paketin Postin palvelupisteelle Postin asiakaspalvelun kautta. Yllättäen odotusaika oli alle minuutti tällä kertaa. Saa nähdä miten käy, kun pakettiin ei oltu laitettu mitään puhelinnumeroa eikä sähköpostiosoitetta Postin mukaan, että saanko sen pelkän seurantanumeron ja henkilötodistuksen avulla noudettua. Posti ei tietysti pääse sisään tuomaan mitään saapumisilmoitustakaan.
Pikkupaketit jaetaan perusjakelussa eli kirjeiden mukana, ei pakettijakelussa. Toki voi silti olla ettei jakaja päässyt sisään mutta sitten jäi kyllä kirjeetkin jakamatta ko. päivänä.

Pikkupaketit saa noudettua seurantanumerolla kuten muutkin lähetykset, mihinkään Postin lähetykseen ei tarvitse saapumisilmoitusta noutoon.

Pikkupaketin pitäisi mennä automaattisesti toimitusyrityksen jälkeen noudettavaksi toimipisteeseen.
 
Pitkästä aikaa taas "ongelmia" postin kanssa. Tai no ei ne kait ongelmia ole kun toimituslupaus paketeilla sen 1-3 päivää.

Eilen laitettu 2 pakettia matkaan, toinen menossa Tampereelle ja toinen Savonlinnaan. Molemmat lähteneet siis liikenteeseen automaatista eilen illalla.

Savonlinnaan menevä paketti on yön aikana mennyt Kuopioon kuten kuuluukin, tosin toimitusaika näyttää toimitusta vasta huomenna torstaina.

Tampereelle menevä paketti on vasta aamulla päässyt lajittelusta Vantaalla ja toimitusta lupailee myös vasta torstaille.
 
Pitääköhän tehdä jotain vai odottelenko vain muutaman päivän, Aliexpressiltä Kiinasta tulossa kun lähettäjä ei viitsinyt laittaa tulemaan Puolan kautta vaikka piti, koska kuulemma rahti sen kautta
oli hänelle kallimpi. (Purchase protection meni umpeen ja sain tästä jo rahat takaisin):

postia.jpg

Samanlaiselle tapaukselle tein tullauksen, että alv maksettu ostovaiheessa ja laitoin Aliexpressin ioss-koodin. Tuo tietoja puuttuu tarkoittaa vain sitä, että ioss-koodia ei ole ilmoitettu jostakin syystä. Ei tarvitse maksella mitään veroja, eikä postin palvelumaksuja.

Sama kikkare tuli 16.12. Suomeen. Sen jälkeen lajiteltu Vantaalla 5 kertaa, kerran Helsingissä ja Nyt näkyy olevan Kuopiossa. Oli joululahjaksi tarkoitettu. Tilattu Ranskan varastolta Alin kautta 7 päivän toimitustakuulla joskus marraskuun puolivälissä. Dispute meni läpi ja rahat palauttavat.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa taas "ongelmia" postin kanssa. Tai no ei ne kait ongelmia ole kun toimituslupaus paketeilla sen 1-3 päivää.

Eilen laitettu 2 pakettia matkaan, toinen menossa Tampereelle ja toinen Savonlinnaan. Molemmat lähteneet siis liikenteeseen automaatista eilen illalla.

Savonlinnaan menevä paketti on yön aikana mennyt Kuopioon kuten kuuluukin, tosin toimitusaika näyttää toimitusta vasta huomenna torstaina.

Tampereelle menevä paketti on vasta aamulla päässyt lajittelusta Vantaalla ja toimitusta lupailee myös vasta torstaille.
No siellä on varmasti Joulu- ja covid-hässäkät vielä päällä ja porukkaa lomilla välipäivinä.
 
Posti ja sen toimitustapakysely... Ymmärrän, että joulun aikoihin on ruuhkaa ja automaatit voivat olla täynnä. Mutta on se kumma kun automaatti on täynnä, niin paketti ohjautuu toiselle puolelle kaupunkia ja vielä siten, että paketin nouto pitää melkeinpä tehdä autolla ja maksaa sitten vielä pysäköinnistä erikseen. Muutenhan nämä tulisivat kotiovelle, mutta kun en viitsi alkaa päivystämään kotona mahdollisia toimituksia, niin näppärämpää ne olisi noutaa lähimmästä automaatista. Tuon vaihtoehtoisen ja pyydetyn noutopisteen välissä on vaikka kuinka paljon muita potentiaalisia pisteitä mutta eihän niitä sinne tietenkään ohjata.
 
Posti ja sen toimitustapakysely... Ymmärrän, että joulun aikoihin on ruuhkaa ja automaatit voivat olla täynnä. Mutta on se kumma kun automaatti on täynnä, niin paketti ohjautuu toiselle puolelle kaupunkia ja vielä siten, että paketin nouto pitää melkeinpä tehdä autolla ja maksaa sitten vielä pysäköinnistä erikseen. Muutenhan nämä tulisivat kotiovelle, mutta kun en viitsi alkaa päivystämään kotona mahdollisia toimituksia, niin näppärämpää ne olisi noutaa lähimmästä automaatista. Tuon vaihtoehtoisen ja pyydetyn noutopisteen välissä on vaikka kuinka paljon muita potentiaalisia pisteitä mutta eihän niitä sinne tietenkään ohjata.
Varsinkin sesonkina (nyt on) on täysin turha edes yrittää noita lähempiä pisteitä, koska automaattien käyttöasteet ovat tapissa. Kyseessä lienee tällainen pop-up-piste tai sitten joku isomman marketin yhteydessä toimiva paikka?
 
Liittyen noihin pakettien toimitusaikoihin...

Vantaalla, Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella ja Oulussa pystyy sovittuna toimituspäivänä OmaPosti sovelluksella reaaliaikaisesti seuraamaan missä paketti ja jakaja liikkuu niin ei tarvitse turhia odotella.
 
Varsinkin sesonkina (nyt on) on täysin turha edes yrittää noita lähempiä pisteitä, koska automaattien käyttöasteet ovat tapissa. Kyseessä lienee tällainen pop-up-piste tai sitten joku isomman marketin yhteydessä toimiva paikka?

Kyseessä on marketin yhteydessä oleva pakettiautomaatti, mutta eipä sillä ole ollut enää syksystä lähtien juuri väliä otanko työpaikan lähellä olevaan automaattiin tai johonkin ihan muuhun automaattiin, tahtovat lähes poikkeuksetta päätyä tuonne yhteen ja samaan noutopisteeseen. Ei ole pelkästään joulu tässä syypäänä. Koskee etenkin näitä ulkomailta tulevia paketteja, joista tulee se toimitustapakysely.
 
Kyseessä on marketin yhteydessä oleva pakettiautomaatti, mutta eipä sillä ole ollut enää syksystä lähtien juuri väliä otanko työpaikan lähellä olevaan automaattiin tai johonkin ihan muuhun automaattiin, tahtovat lähes poikkeuksetta päätyä tuonne yhteen ja samaan noutopisteeseen. Ei ole pelkästään joulu tässä syypäänä. Koskee etenkin näitä ulkomailta tulevia paketteja, joista tulee se toimitustapakysely.
Kuulostaa siltä, että se automaatti johon tilaat, on kroonisesti täynnä ja sitten se ylivuotopiste on se mikä on...
Ja aiempi kysymyksenihän siis toki liittyi siihen, minkä kaltaiseen paikkaan paketit yleensä menevät, jos eivät valittuun automaattiin saavu. :)
 
Liittyen noihin pakettien toimitusaikoihin...

Vantaalla, Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella ja Oulussa pystyy sovittuna toimituspäivänä OmaPosti sovelluksella reaaliaikaisesti seuraamaan missä paketti ja jakaja liikkuu niin ei tarvitse turhia odotella.

Ei mulla ainakaan näy kuin osa paketeista tuolla koskaan. Edes Suomesta automaattiin pyydetyt. DHL:llä on kai kanssa tuollainen systeemi, aika yllättävän kauan sillä voi kestää jonkun 2 pysähdyksen hoitaminen tosin, ja se näyttää kiertelevän ihan ihme reittejä. Siitä tulee ihan suora mainos tekstiviestinä, Postin systeemiin en ole vielä älynnyt tutustua.


En ole valittamista viime aikoina postin toiminnasta. Noi Amazonin pari pakettia tuli nätisti kotiin, toinen mainospostin kanssa pahvisena "kirjeenä", toinen aamulla oikeana pakettina, jakelija oli päässyt sisään kun se ovikoodi lukee osoitteessa.
Yhtenä päivänä tuli kolme pakettia jotka olin pyytänyt samaan automaattiin, jokainen meni eri automaattiin. Toi tuntuu nyt toimivan hyvin itselle, kun olen laittanut keskustan postin oletuskohteeksi, niin noi uudelleenohjatut paketit päätyvät aina lähistölle, enkä ole tuolla oman kotiosoitteen mukaisessa "väärässä" suunnassa olevassa postissa käynyt kuin joskus vuosi sitten.
 
Tässä muutama negatiivinen kokemus Postista, heidän asiakaspalvelustaan ja OmaPosti-sovelluksesta. Vuosi sitten muutamasta ulkomaalta tilatusta paketista ei tullut lainkaan ilmoitusta puhelimeen, postilaatikkoon tai sähköpostiin saapuneesta paketista. Kerran lähetys lähti takaisin lähetysmaahan oltuaan maksimiajan paikallisen kaupan Postissa säilytyksessä. Tällöin asiakaspalvelija neuvoi minua, että kannattaa käyttää OmaPosti-sovellusta ettei missaa paketteja. Minulla on siis vastuu yksityishenkilönä ladata puhelimelle OmaPosti-sovellus, että tiedän milloin paketit saapuvat. Myöhemmin selvisi, että Postilla on ollut ongelmia järjestelmän kanssa eikä se lähettänyt ilmoitusta saapuvista paketeista niin kuin sen kuuluisi. Näistä tapauksista seurasi se, että latasin OmaPostin puhelimelle ja aloin käyttämään sitä.

Tiedoksenne: OmaPosti-sovellus ei toimi sen paremmin, kuin Postin muutkaan palvelut.

Tilasin marraskuussa jälleen paketin ulkomailta, josta hyvissä ajoin tuli ilmoitus puhelimeen ja OmaPosti-sovellukseen. Paketti pitäisi tullata ja OmaPosti-sovelluksen kautta tämä onnistuisi kätevästi. Naputtelin tilauksen tiedot sovellukseen ja sain maksettua tullimaksun paketista ennen kuin se oli edes saapunut Suomeen. Kätevää, ajattelin. Noin kolme viikkoa tämän jälkeen saan uuden viestin uudesta paketista Omaposti-sovellukseen ja puhelimeen, jossa pyydetään maksamaan tullimaksu samanlaisesta paketista, mutta erilaisella koodilla. Tarkastelin paketin tietoja ja sekä paketin paino ja lähettäjä täsmäävät paketin kanssa, josta jo maksoin tullit. Tämä herätti hälytyskellot ja otin yhteyttä OmaPosti-sovelluksen kautta heidän asiakaspalveluunsa. OmaPosti-sovelluksen asiakaspalvelija väitti, etten ole maksanut tullimaksua uusimmasta paketista ja minun kuuluisi maksaa se. Työntekijä väitti myös, etten ole maksanut tullimaksua myöskään toisesta paketista, josta olin sen maksanut (tästä löytyy kuitti OmaPosti-sovelluksesta). Kun kerroin, miten olin toiminut, ohjeistettiin minua olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun puhelimitse.

Tästä seurauksena soitin Postin asiakaspalveluun puhelimella. Puhelimessa asiakaspalvelija ihmetteli ääneen, miten paketin seuranta-/lähetyskoodi on muuttunut. Hän vakuutti minulle, että asia on kuitenkin nyt kunnossa. Minun ei tarvitsisi perua maksua tai maksaa uudestaan uuden paketin tullimaksua. Minun tulisi olla välittämättä viesteistä, jotka tulevat Postilta puhelimeen koskien uuden paketin tullaamista. Asiakaspalvelija perusti lisäksi sähköpostiketjun, mihin hän selvittäisi miten seurantakoodi oli muuttunut kesken lähetyksen. Puhelun lopussa asiakaspalvelija muisti myös mainita, että postipaketti on mennyt osittain rikki ja se tullaan vaihtamaan uuteen, kun he lähettävät sen minulle. Varmistin vielä useampaan otteeseen asiakaspalvelijalta, että onko kaikki varmasti kunnossa ja sain vastaukseksi, että ei huolta.

Pari viikkoa kuluu, paketti ei ole saapunut ja se näyttää olevan jumissa tullissa. Epäilykset alkavat herätä ja laitan viestiketjuun viestiä, että mitä paketille tapahtuu, kun se näyttää olevan tullissa jumissa. Tähän viestiin en kuitenkaan koskaan saanut mitään vastausta. Pari viikkoa tästä (joulu meni tässä välissä) ja Omaposti-sovelluksessa lukee, että paketti on lähetetty takaisin lähtömaahan.
Olen yhteydessä OmaPosti-sovelluksen asiakaspalveluun ja he ilmoittavat, etten ole maksanut tullimaksua uudesta paketista. Selitän, mitä on tapahtunut ja minuun luvataan olla yhteydessä sähköpostilla mahdollisimman pian. Noin viikko tästä ja mitään viestiä ei ole kuulunut. Päätän soittaa Postin asiakaspalveluun, jossa minulle kerrotaan, että minua on ohjeistettu väärin. Minun olisi pitänyt perua alkuperäinen tullimaksu OmaPosti-sovelluksen kautta ja maksaa uuden paketin tullaus uudestaan, sillä tullimaksuja ei voi siirtää paketista toiseen. Asiakaspalvelija pyytää anteeksi useampaan otteeseen, mutta ei tarjoa mitään hyvitystä koituneesta harmista minulle. Ohjeistuksena kuuluu, että minun pitää olla yhteydessä lähettäjään, jotta se voidaan lähettää takaisin Suomeen. Posti lupaa korvata lähettäjälle mokatusta lähetyksestä koituneet kulut. Tässä vaiheessa itseäni suututti niin paljon, että päätin kirjoittaa tämän sepustuksen Facebookiin.

Postin digitalisoituminen ja uudistukset eivät ole ainakaan parantaneet heidän toimintaansa. OmaPosti-sovellus ei ratkaissut ongelmia vaan loi uusia. Ihmetyttää, miksi Postilla on niin monta eri asiakaspalveluporrasta, johon pitää olla yhteydessä pakettien suhteen. Eikö asioita voisi selvittää yhden asiakaspalvelijan kautta? Olin tämän episodin kautta yhteydessä ainakin kahteen eri Omaposti-sovelluksen asiakaspalvelijaan. Lisäksi kolmeen eri asiakaspalvelijaan puhelimen välityksellä. Sähköpostissa minulle lähetettiin yksi viesti. Yhden kerran luvattiin olla yhteydessä sen kautta (mutta ei oltu) ja yhteen viestiin ei vastattu lainkaan. Postin jokaisessa asiakaspalvelussa on pitkät jonot, kun niihin oli yhteydessä (en varmasti ole ainoa, jolla on ongelmia heidän palveluidensa kanssa). Näissä tilanteissa harmittaa eniten asiakkaana, että joudun käyttämään useita tunteja omaa aikaa asian selvittämiseen, minkä Posti on mokannut. Olkoon tämä varoituksen sana myös muille, että Postilta voi odottaa mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri kun olin kirjoittamassa, niin kyllä se Amazon-paketti tuli.

1641570914503.png


No ainoa että Amazon.de itse sitä mieltä että paketti tulee vasta maanantaina.

Eivät enää tunnu kovin yksityiskohtaisesti päivittävän, esim, kun on jakelussa se paketti kohti automaattia.
 

Liitteet

  • 1641570855463.png
    1641570855463.png
    35,6 KB · Luettu: 40
Pitäisi lähettää postipaketti yritykselle. Onko siinä jotain erilaista verrattuna henkilölle lähettämiseen? Lähinnä mietin sitä että kun Posti kysyy vastaanottajan puhelinnumeroa, niin laitanko vain firman sivuilta löytyvän numeron? Firman ilmoittaman osoitteen yhteydessä ei ole kerrottu numeroa.
 
Pitäisi lähettää postipaketti yritykselle. Onko siinä jotain erilaista verrattuna henkilölle lähettämiseen? Lähinnä mietin sitä että kun Posti kysyy vastaanottajan puhelinnumeroa, niin laitanko vain firman sivuilta löytyvän numeron? Firman ilmoittaman osoitteen yhteydessä ei ole kerrottu numeroa.
Jos paketti on firmaan jollekin henkilökohtaisesti niin voisi sen henkilön numeron laittaa mutta yleensä joku respan tai varaston numerokin on ihan ok. Firman sivuilta löytyvä numero on varmaan ihan kelvollinen tuohon, kunhan siinä nyt joku numero on.
 
Nyt olen odotellut et 5.1 kirjattu järjestelmään oleva kotijakelu paketti joskus noudettaisiin Helsingin päässä olevalta kaupalta ja lähetettäisiin kuljettamaan tänne Pirkanmaalle suoraan kotiin!

Kannattaako tässä jo kohta olla yhteydessä Postiin Chätin kautta vai pystyvätkö tekemään mitään tuolle siellä Chätin päässä?

Kuitenkin perjantaina lähtenyt eri paketti ehti tulla lähi kauppaan haettavaksi mutta ei tämä vaan liiku mihinkään!
 
Nyt olen odotellut et 5.1 kirjattu järjestelmään oleva kotijakelu paketti joskus noudettaisiin Helsingin päässä olevalta kaupalta ja lähetettäisiin kuljettamaan tänne Pirkanmaalle suoraan kotiin!

Kannattaako tässä jo kohta olla yhteydessä Postiin Chätin kautta vai pystyvätkö tekemään mitään tuolle siellä Chätin päässä?

Kuitenkin perjantaina lähtenyt eri paketti ehti tulla lähi kauppaan haettavaksi mutta ei tämä vaan liiku mihinkään!
Omien kokemuksien mukaan eivät siellä postin chatissa paljon muuta osaa tehdä kuin kertoa saman mitä seuranta näyttää mutta voihan sitä tietty yrittää. Vähän tietty riippuu mikä paketin status on, mutta varmaan lähettäjältäkin voi kysyä mikä on meininki.

Välillä kyllä tuntuu että joistakin firmoista paketit lähtisivät eteenpäin ehkä kerran viikossa tai jopa harvemmin, joka kyllä on aika hanurista.
 
Vähän tietty riippuu mikä paketin status on, mutta varmaan lähettäjältäkin voi kysyä mikä on meininki.

Kysyin tätä lähettäjä kaupalta, niin ottavat yhteyttä sähköpostitse kun kuulevat postilta lisätietoja eli siellä päässä on jotain hämminkiä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom