Tässä muutama negatiivinen kokemus Postista, heidän asiakaspalvelustaan ja OmaPosti-sovelluksesta. Vuosi sitten muutamasta ulkomaalta tilatusta paketista ei tullut lainkaan ilmoitusta puhelimeen, postilaatikkoon tai sähköpostiin saapuneesta paketista. Kerran lähetys lähti takaisin lähetysmaahan oltuaan maksimiajan paikallisen kaupan Postissa säilytyksessä. Tällöin asiakaspalvelija neuvoi minua, että kannattaa käyttää OmaPosti-sovellusta ettei missaa paketteja. Minulla on siis vastuu yksityishenkilönä ladata puhelimelle OmaPosti-sovellus, että tiedän milloin paketit saapuvat. Myöhemmin selvisi, että Postilla on ollut ongelmia järjestelmän kanssa eikä se lähettänyt ilmoitusta saapuvista paketeista niin kuin sen kuuluisi. Näistä tapauksista seurasi se, että latasin OmaPostin puhelimelle ja aloin käyttämään sitä.
Tiedoksenne: OmaPosti-sovellus ei toimi sen paremmin, kuin Postin muutkaan palvelut.
Tilasin marraskuussa jälleen paketin ulkomailta, josta hyvissä ajoin tuli ilmoitus puhelimeen ja OmaPosti-sovellukseen. Paketti pitäisi tullata ja OmaPosti-sovelluksen kautta tämä onnistuisi kätevästi. Naputtelin tilauksen tiedot sovellukseen ja sain maksettua tullimaksun paketista ennen kuin se oli edes saapunut Suomeen. Kätevää, ajattelin. Noin kolme viikkoa tämän jälkeen saan uuden viestin uudesta paketista Omaposti-sovellukseen ja puhelimeen, jossa pyydetään maksamaan tullimaksu samanlaisesta paketista, mutta erilaisella koodilla. Tarkastelin paketin tietoja ja sekä paketin paino ja lähettäjä täsmäävät paketin kanssa, josta jo maksoin tullit. Tämä herätti hälytyskellot ja otin yhteyttä OmaPosti-sovelluksen kautta heidän asiakaspalveluunsa. OmaPosti-sovelluksen asiakaspalvelija väitti, etten ole maksanut tullimaksua uusimmasta paketista ja minun kuuluisi maksaa se. Työntekijä väitti myös, etten ole maksanut tullimaksua myöskään toisesta paketista, josta olin sen maksanut (tästä löytyy kuitti OmaPosti-sovelluksesta). Kun kerroin, miten olin toiminut, ohjeistettiin minua olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun puhelimitse.
Tästä seurauksena soitin Postin asiakaspalveluun puhelimella. Puhelimessa asiakaspalvelija ihmetteli ääneen, miten paketin seuranta-/lähetyskoodi on muuttunut. Hän vakuutti minulle, että asia on kuitenkin nyt kunnossa. Minun ei tarvitsisi perua maksua tai maksaa uudestaan uuden paketin tullimaksua. Minun tulisi olla välittämättä viesteistä, jotka tulevat Postilta puhelimeen koskien uuden paketin tullaamista. Asiakaspalvelija perusti lisäksi sähköpostiketjun, mihin hän selvittäisi miten seurantakoodi oli muuttunut kesken lähetyksen. Puhelun lopussa asiakaspalvelija muisti myös mainita, että postipaketti on mennyt osittain rikki ja se tullaan vaihtamaan uuteen, kun he lähettävät sen minulle. Varmistin vielä useampaan otteeseen asiakaspalvelijalta, että onko kaikki varmasti kunnossa ja sain vastaukseksi, että ei huolta.
Pari viikkoa kuluu, paketti ei ole saapunut ja se näyttää olevan jumissa tullissa. Epäilykset alkavat herätä ja laitan viestiketjuun viestiä, että mitä paketille tapahtuu, kun se näyttää olevan tullissa jumissa. Tähän viestiin en kuitenkaan koskaan saanut mitään vastausta. Pari viikkoa tästä (joulu meni tässä välissä) ja Omaposti-sovelluksessa lukee, että paketti on lähetetty takaisin lähtömaahan.
Olen yhteydessä OmaPosti-sovelluksen asiakaspalveluun ja he ilmoittavat, etten ole maksanut tullimaksua uudesta paketista. Selitän, mitä on tapahtunut ja minuun luvataan olla yhteydessä sähköpostilla mahdollisimman pian. Noin viikko tästä ja mitään viestiä ei ole kuulunut. Päätän soittaa Postin asiakaspalveluun, jossa minulle kerrotaan, että minua on ohjeistettu väärin. Minun olisi pitänyt perua alkuperäinen tullimaksu OmaPosti-sovelluksen kautta ja maksaa uuden paketin tullaus uudestaan, sillä tullimaksuja ei voi siirtää paketista toiseen. Asiakaspalvelija pyytää anteeksi useampaan otteeseen, mutta ei tarjoa mitään hyvitystä koituneesta harmista minulle. Ohjeistuksena kuuluu, että minun pitää olla yhteydessä lähettäjään, jotta se voidaan lähettää takaisin Suomeen. Posti lupaa korvata lähettäjälle mokatusta lähetyksestä koituneet kulut. Tässä vaiheessa itseäni suututti niin paljon, että päätin kirjoittaa tämän sepustuksen Facebookiin.
Postin digitalisoituminen ja uudistukset eivät ole ainakaan parantaneet heidän toimintaansa. OmaPosti-sovellus ei ratkaissut ongelmia vaan loi uusia. Ihmetyttää, miksi Postilla on niin monta eri asiakaspalveluporrasta, johon pitää olla yhteydessä pakettien suhteen. Eikö asioita voisi selvittää yhden asiakaspalvelijan kautta? Olin tämän episodin kautta yhteydessä ainakin kahteen eri Omaposti-sovelluksen asiakaspalvelijaan. Lisäksi kolmeen eri asiakaspalvelijaan puhelimen välityksellä. Sähköpostissa minulle lähetettiin yksi viesti. Yhden kerran luvattiin olla yhteydessä sen kautta (mutta ei oltu) ja yhteen viestiin ei vastattu lainkaan. Postin jokaisessa asiakaspalvelussa on pitkät jonot, kun niihin oli yhteydessä (en varmasti ole ainoa, jolla on ongelmia heidän palveluidensa kanssa). Näissä tilanteissa harmittaa eniten asiakkaana, että joudun käyttämään useita tunteja omaa aikaa asian selvittämiseen, minkä Posti on mokannut. Olkoon tämä varoituksen sana myös muille, että Postilta voi odottaa mitä tahansa.