Ai siis Suomen edellinen hallitus syypää Postin tilaan? Vaikka paljosta niitä voi syyttääkkin, niin ei ne kyllä postin asioista normaalitilanteessa päätä.
Kuten jo monesti mainittu, eiköhän syy ole digitalisaatio ja sen mukana kirjeiden määrän radikaali väheneminen. Sitten kun kirjeiden mukana kadonneita tuloja yritetään kompensoida kovilla leikkauksilla ja yt:llä niin lopputulos on usein tällainen
No ei se kaukaa ole haettu, silloinen hallitus on asettanut raamit Postin toiminnalle esim. valtiolle jaettavan osingon kokohaarukan osalta, lisäksi on haluttu pilkkoa Posti ja asettaa toimivin osa, palveluvarastot, verkkokauppa/pakettitoiminta pörssiin vietäväksi.
Kirjeiden määrällä ja jakelun kalleudella hajaseuduilla halutaan nyt tarkoituksella vetää koko lapsi järveen pesuveden mukana.
Mitä sitten kannattaa tehdä? Vaikea tietysti sanoa mikä olisi parasta kun ei ole kristallipalloa, mutta minä lähtisin siitä ensin, että yhtiöittäisin kannattavat (ja semmoiseksi mahdollisesti muutoksin saatavat) toiminnot omaksi yrityksekseen. Eli käytännössä pakettilajittelu, näitä ruokkivat palveluvarastot sekä osa suurimpien kaupunkien jakelusta. Ehkä mukana voisi olla myös suurimpien kaupunkien jakelijoita ja runkoverkot/syöttöliikenne logistiikkakeskusten välillä.
Kannattava yritys panostaa laatuun, digitalisaation hyödyntämiseen tuoreilla innovaatioilla ja tarjoaa asiakkaille nopeaa ja hyvää palvelua. Se panostaa työvoiman koulutukseen ja sen ei tarvitse maksaa orjapalkkaa. Tietysti alkuun voi olla tarpeen pitää puhdistus-yt:t, vaikka sitten laittomia irtisanomisia tehden + tarjoten 6-12kk paketteja paskimmille yksilöille, että töissä on vain reippaita ja toimivia yksilöitä jatkossa. Hyvä duunari tekee enemmän ja laadukkaammin asioita kuin kolme saikuttavaa ja laiskaa idioottia, niinpä tälle kannattaa maksaa hyvin.
Jakelun kustannusten avuksi jakopäivät kolmeen per viikko, pientalo- ja kerrostaloalueilla pakolliset lokerikot johon kamat viedään, vähenee se turha käynti noutopisteissäkin. Säästyneillä tunneilla parannettaisiin etenkin iltajakoa paketeille koska suurin osa vastaanottajista on silloin paikalla. Lisärahasta, esim. kympin per kk saisi edelleen postinsa kotiin asti kannettuna.
Kannattamattomat toiminnot sitten myös yhteen ja oman kattonsa alle, tänne myös ne postilain määrittelemät yleispalveluvelvoitteen hommat.
Tämä tappiollinen yritys haalii itselleen sopivasti valtion ja kuntien tukea, kunta voi esim. halutessaan ostaa parempaa palvelua kuntalaisilleen kuin mitä minimitaso ja ohjata esim. jotain työtehtäviä yrityksen työntekijöille niille ajoille kun ei ole tarjota sitä varsinaista postihommaa. Kunta siis ikäänkuin ostaisi edullista työvoimaa itselleen mm. satunnais- ja kausiluontoisiin hommiin. Tietysti valtio voi myös ohjata sote-fyrkkaa työpoolin työllistämiseen mm. aterioiden ja lääkkeiden vienneillä yms.
Jakelua hajaseuduilla tietysti järkevämmäksi, kaikki jaettavat tavarat pitää olla sen päivän ainoan jakelukierroksen aikana kyydissä, eli lehdet, kirjeet, paketit. Nythän on tilanne, että siellä kulkee pahimmillaan neljä eri autoa viemässä eri asioita pitkin päivää.
Tällä jaolla estetään henkilöstöpolitiikka jossa kannattavaa työtä tekeviä rangaistaan sillä, että on olemassa duunia joka ei kannata enää ikinä tulevaisuudessa, mutta sitä on pakko roikottaa mukana. Niinpä niiden on järkevää olla eri budjeteista ja lähtökohdista toimivia itsenäisiä entiteettejä.