Postin kulkemisen vaikeus

Arrived at destination and will be entered into the delivery stream after successful clearance

Tuohon on oma UPS/I-parcel paketti jämähtänyt jo kuukauden ajaksi, Amazon sanoi lähettävänsä kamat uusiksi DHL kautta. Näyttää tällä hetkellä olevan postinkin seurantajärjestelmä täysin tiltissä.
 
Tänään on tiistai, eli Postin kotipalvelu ja lumenluontipäivä. Ei tiistaisin mitään seurantajärjestelmiä katsella.
tarkottaaks tää nyt sitä, että en saakkaan viinoja tänään?

"Tiistaisin jaetaan yhä osa sanomalehdistä, paketit, pikakirjeet ja laboratoriolähetykset. Sanomalehtien varhaisjakelussa ei tapahdu muutoksia. Kuitattavat kirjeet ja paketit ovat noudettavissa posteista."
 
17track.net hakee seurantatiedot Postin järjestelmästä, mutta Postin oma systeemi näyttää vaan järjestelmän virhettä...
 
Postin seurantapalvelussa on tällä hetkellä häiriöitä, joten pakettien etenemistä ei pääse katsomaan.

Mahtaako esim. 17track palveluun päivittyä tiedot normaalisti Postin osalta? Vai mitäköhän kautta tiedot kulkevat?
 
Otetaanko täälläkin käyttöön sama homma kun ruotsissa.
Kiinankrääsä tuo postille miljoona tappiot.
Lätkäistäänkö vastaanottajalle lisämaksu kiinapaketista.:grumpy:

Kiina-krääsä tuo Postille miljoonatappiot – lätkäistäänkö vastaanottajalle lisämaksu? ”Joudumme pohtimaan kaikkia keinoja”

Harvemmin jaksan vihreitä arvoja miettiä mutta onhan se nyt aivan absurdia mitä turhaa paskaa tuolta rahdataan toiselle puolelle maapalloa. Tavaraa jolla monesti tilaajalla ei ole edes mitään käyttöä.

Ja onhan se niin että kun Postin pitää myös voittoa tuottaa niin ne katteet on sitten kiskottava muualta. Eli käyttöön vaan.
 
Harvemmin jaksan vihreitä arvoja miettiä mutta onhan se nyt aivan absurdia mitä turhaa paskaa tuolta rahdataan toiselle puolelle maapalloa. Tavaraa jolla monesti tilaajalla ei ole edes mitään käyttöä.

Ja onhan se niin että kun Postin pitää myös voittoa tuottaa niin ne katteet on sitten kiskottava muualta. Eli käyttöön vaan.
Samoja tuotteita myydään suomalaisissa verkkokaupoissa vähintään 3x kalliimmalla + postikulut, joten onko ihme jos kiinankauppa kannattaa?

Posti voi jatkaa toimintansa kehittämista ihan rauhassa muille alueille kuten tähän mennessä on tehnytkin, mutta jos ottavat ylimääräisen postikulun kiinantuotteista, sahaavat viimeistä lankkua poikki jalkojensa alta ja ne vähätkin nykyiset asiakkaat katoavat.
 
Nyt ei mokannut posti vaan asiamies (tai siis nainen tässä tapauksessa). Kioskin yhteydessä olevassa postissa paketti. Kaveri kävi hakemassa kun itse en kerennyt ja niitä kun säilytellään vain se viikko nykyisin. Kaveri iski koodin tiskiin ja tantta nouti paketin takaa. Kaveri ei sitä sen tarkemmin kattellut pakettia vaan otti ja lähti. Nyt kun tarkistin paketin niin se on jonkun toisen ihmisen paketti, eri seurantakoodi ja kaikki.:rage:
 
Harvemmin jaksan vihreitä arvoja miettiä mutta onhan se nyt aivan absurdia mitä turhaa paskaa tuolta rahdataan toiselle puolelle maapalloa. Tavaraa jolla monesti tilaajalla ei ole edes mitään käyttöä.

Ja onhan se niin että kun Postin pitää myös voittoa tuottaa niin ne katteet on sitten kiskottava muualta. Eli käyttöön vaan.

No jaa... mun mielestä se ei ole Postin tehtävä arvioida mitä, minkä hintaista ja mistä minulle tulee lähetyksiä. Se ei edes kuulu kenellekään muulle kuin ehkä tullille. Poistetaanko seuraavaksi kirjesalaisuus?

Tässä on mielestäni oman osaamattomuuden kehittämisen sijaan alettu syyllistämään suomalaisia kuluttajia. Oikea lähestymistapa olisi kehittää Postin toimintaa ja sopeutua muutokseen. Pahimmassa tapauksessa jopa työllistää ja palkata lisää henkilöstöä.

BTW, ei Postin ole mikään pakko tuottaa voittoa. Posti pystyy varmasti toimimaan kannattavasti "kiinapaketeista" huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Vai että miljoonatappiot? Miten paljon aikoinaan meni posti-->itella-->posti sekoiluun? Sitten annetaan jengille kenkää ja otetaan takaisin, ei helevetti... Aina ne vaan valittaa. Posti tehtävä on jakaa paketit tuli ne mistä tahansa.
 
Otetaanko täälläkin käyttöön sama homma kun ruotsissa.
Kiinankrääsä tuo postille miljoona tappiot.
Lätkäistäänkö vastaanottajalle lisämaksu kiinapaketista.:grumpy:

Kiina-krääsä tuo Postille miljoonatappiot – lätkäistäänkö vastaanottajalle lisämaksu? ”Joudumme pohtimaan kaikkia keinoja”
Eikö se 22 euron tullivapaus lähde myös pois kohta? tullille rahat + postille rahat tästä... euroopasta ei saa samoja made in china tuotteita, niin en mahda mitään. Pakko ostaa GB tai BG sivuilta, tietenkin ilmainen toimitus GB ja Priority Direct Mail (PostNL) BG.
 
Ei tuommoinen yhden maan syrjiminen varmaan tule menemään läpi, mutta eikö näillä kinukeilla ole jatkuvasti enemmän tavaraa ihan eurovarastoissakin? Posti ei kyllä tässä hommassa tule voittamaan yhtään sen enempää teki mitä tahansa. Keskittyisivät nyt vaan hoitamaan kunnialla kasvavan pakettiliikenteen. Valitettavan lyhytnäköistä touhua. Suomessa tullaan tilastojen valossa vieläpä jälkijunassa, mutta ei näköjään osata tuijottaa Ruotsia pidemmälle.
 
No jaa... mun mielestä se ei ole Postin tehtävä arvioida mitä, minkä hintaista ja mistä minulle tulee lähetyksiä. Se ei edes kuulu kenellekään muulle kuin ehkä tullille. Poistetaanko seuraavaksi kirjesalaisuus?

Tässä on mielestäni oman osaamattomuuden kehittämisen sijaan alettu syyllistämään suomalaisia kuluttajia. Oikea lähestymistapa olisi kehittää Postin toimintaa ja sopeutua muutokseen. Pahimmassa tapauksessa jopa työllistää ja palkata lisää henkilöstöä.

BTW, ei Postin ole mikään pakko tuottaa voittoa. Posti pystyy varmasti toimimaan kannattavasti "kiinapaketeista" huolimatta.

Ei ole tehtävä arvioida mitä paketit sisältää mutta ei myöskään ole tehtävä ilmaiseksi niitä kuskata. Ja ihan btw Posti on nykyään (ollut jo pitkään) Oy. Jos ei aukene niin katso osakeyhtiölaki ja viitos pykälä.
 
Ei ole tehtävä arvioida mitä paketit sisältää mutta ei myöskään ole tehtävä ilmaiseksi niitä kuskata. Ja ihan btw Posti on nykyään (ollut jo pitkään) Oy. Jos ei aukene niin katso osakeyhtiölaki ja viitos pykälä.
Meni kai pointti ohi, mutta Posti Group Oyj:llä on myös omistajansa strateginen tavoite täytettävänä (tai juku vastaava korulause jota ei tähänkään asti ole pahemmin Postin strategiassa kovin innostuneesti noteerattu). Aika huonossa jamassa on Postin asiat jos noi kiinasta tulevat lähetykset rasittavat liian rankasti lafkan toimintakykyä. Villi veikkaukseni on että Postin tekemä voitto kiinnostaa ainoastaan sitä johtoporrasta, jonka bonarit siitä riippuu. Valtion ollessa ainoa osakkeenomistaja, ei osakkeen arvollakaan luulisi olevan käytännön merkitystä :vihellys:

On myös kovin syrjivää lätkäistä joku vastaanottolisä maakohtaisesti. Luulin että näistä oli jotkut kansainväliset sopimukset tms. Miltähän Suomen vientiyrityksistä tuntuisi jos vaikka osa tärkeistä vientimaista alkaisi lätkiä vastaanottolisiä Suomesta tuleville lähetyksille.

Olen vähän pettynyt että kukaan ei ole vielä sanonut "kylmä ilmasto & pitkät etäisyydet" ;)
 
Ei ole tehtävä arvioida mitä paketit sisältää mutta ei myöskään ole tehtävä ilmaiseksi niitä kuskata. Ja ihan btw Posti on nykyään (ollut jo pitkään) Oy. Jos ei aukene niin katso osakeyhtiölaki ja viitos pykälä.

Eikös Postin pitäisi neuvotella asia Kiinan postin ja muiden sieltä lähettävien postifirmojen kanssa eikä jo postikulut (tavalla tai toisella) maksaneilta asiakkailta alkaa rahaa perimään?
 
Eikö se 22 euron tullivapaus lähde myös pois kohta? tullille rahat + postille rahat tästä... euroopasta ei saa samoja made in china tuotteita, niin en mahda mitään. Pakko ostaa GB tai BG sivuilta, tietenkin ilmainen toimitus GB ja Priority Direct Mail (PostNL) BG.

Lähtee jos lähtee. Tilaa vaikka jonkun 50 euron hintaisen muistikortin niin siellä se normaalissa ohuessa kirjekuoressa tulee ja ei taida tullia tai postia kiinnostaa paskaakaan.

EBaystä, Aliexpressistä ja muista Kiinan kauppiailta kun tilaa niin katsoo vain että myyjä käyttää Kiinan postin sijasta esimerkiksi Singaporen postia tai vaikka Alankomaiden tai Ruotsin postin kautta pakettien Eurooppaan toimitusta. Ne nyssykät kulkevat silloinkin ilman Suomen iteljoonin perimään lisämaksua asiakkaalta kun eivät tule Kiinasta ja Kiinan postin kautta, mutta tullihan niistä voi toki alvit rankaista.

Suomen postin voisi kyllä jo kohta lakkauttaa kun eihän se enää kanna postia kuin parina päivänä viikossa ja silloinkin vain jos nurmikon leikkuulta tai vanhusten lääkkeiden jaolta ehtii. Nykymenolla se ei kanna kohta postia kuin kerran parissa kuukaudessa ja silloinkin rankaisee siitä muutaman kymmenen euron summalla vastaanottajaa per osoitteellinen lähetys jonka ottaa vastaan.
 
Eikös Postin pitäisi neuvotella asia Kiinan postin ja muiden sieltä lähettävien postifirmojen kanssa eikä jo postikulut (tavalla tai toisella) maksaneilta asiakkailta alkaa rahaa perimään?
Kansainvälisen postiliikenteen hinnat käsittääkseni sovitaan maailman postiliitossa aina tietyksi ajaksi kerrallaan. Ajatushan on kai perustunut sille että postia olisi jokseenkin samainen määrä kumpaankin suuntaan. Voitte varmasti jokainen nähdä miksi nämä halpa-maat haluavat pitää nuo hinnat alhaisina.
 
Alkoi kiinnostamaan sen verran että pintapuolisesti lukaisin The Universal Postal Unionissta ja noista kansainvälisistä sopimuksista... Tuo herra Kulpin "härpäke" sössötys kuvastanee hyvin mikä on postin asenne kyseistä unionia ja sen sopimuksia kohtaan. Ylimielinen.

Olisikin Postilta (tai valtiolta) rohkea & tyylikäs veto erota koko liitosta ja haistattaa näille paskasopimuksille pitkät. Ei tarvisi enää marmattaa mistään ulkomaan lähetyksistä. Ikinä. Pieni varjopuoli olisi tietysti että Suomestakaan ei voisi lähettää postia ulkomaille.

edit: ja ne pandat joudutaan varmaan palauttamaan :(
 
Viimeksi muokattu:
Kaikenlaista ylimääräistä kohinaa on Postin(kin) toiminnassa. Asia on hyvin yksinkertainen: Postin tarkoitus on toimittaa ihmisten posti mahdollisimman tehokkaasti. Onko näin? Jos ei, niin miksi? Tulee Kiinasta sitten laatikollinen sudenkusta tai mitä tahansa, Postin pitää jakaa se mukisematta. Asiakkaat maksavat postimaksun. Kuinka vaikeaa tämä on?
 
Mä en ymmärrä sitä, että samaan aikaan ajetaam nurmikkoa eikä jaeta joka päivä postia ja valitetaan liiallisesta posti määrästä.
 
Samaa mieltä Toveri heyrstin kanssa. Eiköhän tämä Kiina-ilmiö ole nyt vaan tekosyy mm. toimitusmaksujen nostolle pakettitoimituksia varten, jotka jo nyt ovat Postille se tuottavin kokonaisuus. Eli jatkossa kaikki täytyy hakea jostain maakunnan postipääkeskuksesta tai lisähinnasta saat paketin smartpostiin tai tuplasti maksamalla kotiin. Lopuksi kukaan muu ei tässä häviä kuin asiakas itse.
 
Surullista seurata tätä Suomen valtion vähittäistä alasajoa.
Joskus muinoin postilaitos oli itsenäisen valtion tarjoama palvelu kansalaisilleen joka kustannettiin osin verovaroin, osin postimaksuin.
Rajamuodollisuudet olivat tarkoitettu suojelemaan kansalaisia kaikenlaisilta epämääräisiltä hiippareilta ja rikollisilta mitä maailman turuilla kuljeskeleekin.
Nykyään kuka tahansa joka sattuu rajoillemme tupsahtamaan päästetään kuljeksimaan missä huvittaa, annetaan vielä vastikkeeton ylläpito ja kaikinkeinoin yritetään estää että kyseinen ihminen pahoittaisi mieltänsä.
Media jonka selkäranka ja ylpeys oli aikoinaan objektiivisuus on heittänyt periaatteensa romukoppaan, unelmat ja haaveet ovat tulleet niiden tilalle.
Infra, esim. rautatiet, energiaverkot, mineraalivarat, vesireitit yms. olivat valtion eli kansalaisten hallinnassa jotta kukaan ei voisi hyväksikäyttää valtiolle elintärkeitä palveluja....Nyt nekin myydään tai annetaan osana poliittista kähmintää.
Kaikki mitä olemme kansana saaneet tehtyä 100v aikana heitetään kiihtyvällä tahdilla hevon helvettiin.
Ei lohduta jos jossain vaiheessa nämä nykyiset päättäjät joutuvat vastuuseen tekosistaan, se on silloin jo myöhäistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä tämä kiina-pakettien tulva pitäisi ottaa motivaationa kehittää palveluita ja etsiä uusia ratkaisuja, eikä vaan pyrkiä lisämaksuihin joilla nykytilaa voisi ylläpitää.

Nykytila ei riitä, nykyiset hinnat ja palvelutasot eivät ole tarpeeksi hyviä. Nettikauppa kasvaa mutta Suomalaiset nettikaupat eivät pääse tähän mukaan kun postikulut ovat ihan kohtuuttomat.
Kyllähän se on selvää että Suomen pinta-ala ja asukastiheys on haastava postille. Pitäisi ajatella realistisesti mitä palvelutasoa missäkin päin Suomea voidaan tarjota. Mutta samalla kyllä posti on yksi oleinen infra jonka eurooppailaisen sivistysvaltion on verorahoilla kustannettava.

Tuntuu että postilla on ydinliiketoiminta aivan hukassa ollut jo pitkään, menee ehdottomasti osaamattoman ylimmän johdon piikkiin.
Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen miten valtava määrä paketteja nykyään kulkee Matkahuollon kautta. Tulee usein mentyä matkahuollon bussilla helsinki-tampere väliä, vielä pari vuotta sitten oli yleensä muutama paketti bussin kyydissä. Nykyään rahdataan kärrytolkulla paketteja ja valtaosa bussin tavaratilasta on niillä täytetty. Hinnat ja nopeus ylivoimaisia postiin nähden.

Hyvä juttu asiakkaan kannalta, nolompaa Postin näkökulmasta.
 
Mun mielestä tämä kiina-pakettien tulva pitäisi ottaa motivaationa kehittää palveluita ja etsiä uusia ratkaisuja, eikä vaan pyrkiä lisämaksuihin joilla nykytilaa voisi ylläpitää.

Samalla voisivat ottaa sen motivaationa kehittää uutta tekniikkaa. Jos nykyinen Suomen Postin konelajittelu ei tahdo selvitä niistä Kiinan "nyssyköistä", niin voisi kuvitella että ne lajittelukoneet voisi kehittää sellaiseksi että Kiinan "nyssykätkin" selvivät siitä koneellisesta lajittelusta helposti läpi. Luulisi ettei moinen olisi enää nykyaikana mikään kuulentoon verrata tekninen saavutus.
 
Siinä mielessä olen Postin kanssa samaa mieltä, että Kiinan postilaitoksen doping on haitallista. Turhaakin krääsää lähtee, kun se on käytännössä ilmaista. Niin kauan kun kilpailijamaat käyttää tällaisia keinoja, niin on aika ihmeellistä, että oman maan Posti puuhastelee joidenkin nurtsien kanssa.
 
Ensin itketään että postin määrä vähenee ja sitten sitä kun määrä kasvaa, mutta eivät ole muka oikeanmuotoisia lähetyksiä. Ilmeisesti kuitenkin muualla noista selvitään? Ei luulisi nykyään tulevan yllätyksenä että ulkomaanlähetysten määrä kasvaa. Johdon bonukset luonnollisesti kasvavat sitä mukaa mitä palvelu huononee.
 
Ihan loogista tuo Postin valitus kiinanpaketeista on. Heille ei heru siitä edes etäisesti järkeviä korvauksia eikä tätä tilannetta voi järkevästi korjata koska hinnoittelu tapahtuu vissiinkin kansainvälisesti.

Postille on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko kansallistetaan takaisin ja nostetaan veroja tai leikataan muualta jotta on rahaa pyörittää tappiolla tai sitten joko nostetaan hintoja muualla tai lasketaan palvelun laatua jotta on rahaa pyörittää liikelaitoksena.
 
Ihan loogista tuo Postin valitus kiinanpaketeista on. Heille ei heru siitä edes etäisesti järkeviä korvauksia eikä tätä tilannetta voi järkevästi korjata koska hinnoittelu tapahtuu vissiinkin kansainvälisesti.

Postille on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko kansallistetaan takaisin ja nostetaan veroja tai leikataan muualta jotta on rahaa pyörittää tappiolla tai sitten joko nostetaan hintoja muualla tai lasketaan palvelun laatua jotta on rahaa pyörittää liikelaitoksena.

Sama, posti tekee persnettoa joka ikisestä Kiinanpaketista. Eikös mm. Kiina ole jossain kansainvälisessä postiunionissa luokiteltu kehitysmaaksi, joten länsimaihin paketin tultaessa vastaanottajamaat maksaa paketin liikuttelun. Tässähän ei ole vain Kiinan valtion postimaksujen subventoinnista kyse vaan Euroopan maat maksaa viulut.
Muilla toimialoille on luonnollista jos joku osa on tappiollinen niin se pyritään tehdä tuottavaksi tai lopetetaan, miksei siis tässäkin.
 
Jos siis seurataan Ruotsin tapausta noiden kiinapakettien kanssa, niin kun ne pikkuhiljaa levisi tavallisen kansan tietoisuuteen ja ilmeni että ilmaiset postikulut, niin sehän räjähti käsiin.

Ei Suomessakaan pakettimäärät ole laskusuunnassa, vaan ihan päinvastoin kun mammat ja mummot keksii mitä kaikkea lankaa ja narua ja tarviketta saa kiinasta tilattua Suomen riistohintojen sijaan.

Tiedän jo yhdenkin facebookryhmän joka on alkanut tekemään "massiivisia" lankatilauksia muutaman lankarullan paketeissa kiinasta, koska hinnat jotain 1/3 Suomalaiseen 7 Veljekseen verrattuna.

Niin sen pitää ollakkin, joko tiputetaan niitä hintoja, tai sitten panostetaan hintaa vastaavaan laatuun, muuten tilataan Kiinasta.
 
Itselläni ei kumma kyllä ole ikinä ollut ongelmia Postin kanssa. *Knock on wood*. En nyt ole mikään himotilaaja, mutta pari lähetettyä pakettia vuodessa ja parin kuukauden välein tullut ostettua netistä tavaraa postikuljetuksella vuosikymmenen ajan. Myöskin ulkomailta tavaraa tullut Jenkeistä, Japanista sekä Kiinasta. Kaikki tulleet perille ehjinä ja ajoissa.

Käynyt vissiin hyvä tuuri, kun lukee joitakin kokemuksia tässäkin langassa. Toivottavasti tuurini jatkuu! :kippis:
 
Itselläni ei kumma kyllä ole ikinä ollut ongelmia Postin kanssa. *Knock on wood*. En nyt ole mikään himotilaaja, mutta pari lähetettyä pakettia vuodessa ja parin kuukauden välein tullut ostettua netistä tavaraa postikuljetuksella vuosikymmenen ajan. Myöskin ulkomailta tavaraa tullut Jenkeistä, Japanista sekä Kiinasta. Kaikki tulleet perille ehjinä ja ajoissa.

Käynyt vissiin hyvä tuuri, kun lukee joitakin kokemuksia tässäkin langassa. Toivottavasti tuurini jatkuu! :kippis:

Eipä itelläkään ole ongelmia ollut vaikka viikottain jotakin tulee postin kautta joko suoraan kotiin tai noudettavaksi. Matkahuollon kotiinkuljetus taas epäonnistunut kerran, ei edes oltu ovella käyty.. DPD taas aivan oma lukunsa, paketit makaa viikkotolkulla terminaalissa kun eivät viitsi yhtä pakettia lähteä kiikuttaa...
 
Ei ne poatilulut ole ilmaiset. Kehitysmaa statuksen mukaan vaan todella alhaiset. Usempia kpl tuotteita tilatess usein on edullisempaa jos postikuluka ei ole lisätty jo hintaan.

Onhan noita "ilmaiset" postikulut kauppoja euroopassakin. Esim saksasta osteassa renkaat postikulut kuuluu jo hintaan. Monissa esim. 50€ tilaus toimitetaan ilmaiseksi. Ei se tee postikuluja yhtään halvemmaksi. Kyseessä on vain hinnoittelustrategia.

En ymmärrä tätä "ei ne ole ilmaiset".
Olen tilannut kymmeniä kertoja Aliexpressistä ja minulle ne on aina olleet ilmaiset eli postikulut 0e.
Tämän takia on aivan sama tilaako 10 yksittäistä pakettia vai kaikki yhdessä paketissa.

Aliexpressillä voi jopa luokitella tuotteita postikulujen mukaan, eli free delivery.
Jos taas tosiaan tarkoitat että ne lisätään hintaan, niin se menee sitten semantiikaksi, koska tuote on yhä halvempi kuin mitä Suomesta ostettuna.

Tuosta voi itse päätellä mikä postikulujen merkitys on tuotteen hinnassa (eli ei näytä paljoa vaikuttavan tuotteen hintaan):
 

Liitteet

  • baofeng.jpg
    baofeng.jpg
    137,1 KB · Luettu: 83
En ymmärrä tätä "ei ne ole ilmaiset".
Olen tilannut kymmeniä kertoja Aliexpressistä ja minulle ne on aina olleet ilmaiset eli postikulut 0e.
Tämän takia on aivan sama tilaako 10 yksittäistä pakettia vai kaikki yhdessä paketissa.

Aliexpressillä voi jopa luokitella tuotteita postikulujen mukaan, eli free delivery.
Jos taas tosiaan tarkoitat että ne lisätään hintaan, niin se menee sitten semantiikaksi, koska tuote on yhä halvempi kuin mitä Suomesta ostettuna.

Tuosta voi itse päätellä mikä postikulujen merkitys on tuotteen hinnassa (eli ei näytä paljoa vaikuttavan tuotteen hintaan):

Aliexpressin kohdalla se tarkoittaa sitä että Kiinan valtio maksaa lähettäjän puolesta postikulut. Käytännössä siirtyvät vastaanottajamaiden postien maksettaviksi. Muualla 0€ toimituskulut on kätketty tuotteiden hintoihin. Joku ne aina maksaa.
 
Postikulut maksaa aina joku. Kiinasta kun lähtee postia Suomeen vaikka sillä "ilmaisella postilla", niin Kiinasta maksetaan Suomeen postikuluja UPU:n määrittelemien hintojen mukaan. Tuossa nyt tökkii tällä hetkellä se, että ne hinnat on niin alhaiset ja postituksen suunta liiaksi yksisuuntainen niin muu maailma maksaa omasta pussistaan ne postikulut kun Kiinaan päin ei ole tarpeeksi postia menossa.

Ja huomiona vielä että lähettäjämaa saa pitää asiakkaalta perittävät kansainväliset postituskulut itsellään vaikkei liity tähän suoranaisesti. Yksityisasiakkaan lähetys maksaa todennäköisesti tämän takia Suomesta muualle maailmaan enemmän kuin muusta maailmasta Suomeen.
 
"joku ne aina maksaa", "ei ole ilmaista lounasta"
Ihan sama, kunhan se en ole minä. Tilaan jatkossakin ilmaisilla postikuluilla, joka ei lähde minun lompakosta, turha vääntää tästä asiasta itkua.
Tarpeeksi pitkälle jos vetää niin saahan siitä väännettyä vaikka mitä. Elektroniikkatehtaat on nämä postikulut jo maksaneet. Työntekijät on jo maksaneet postikulut.

Minulle se postikulu on 0 euroa jos tilaan tuolta, Suomesta tilatessa tulisi jo kalliimpaan tuotteeseen lisäksi vielä postikulut. Mutta se siitä.
 
Kiinasta kun lähtee postia Suomeen vaikka sillä "ilmaisella postilla", niin Kiinasta maksetaan Suomeen postikuluja UPU:n määrittelemien hintojen mukaan. Tuossa nyt tökkii tällä hetkellä se, että ne hinnat on niin alhaiset ja postituksen suunta liiaksi yksisuuntainen niin muu maailma maksaa omasta pussistaan ne postikulut kun Kiinaan päin ei ole tarpeeksi postia menossa.

Mitenkähän usein noita kuluja tarkastellaan? 20 vuoden välein... Jos useammin, niin kenet Kiina "voitelee" jotta aina saa hyvän sopimuksen kehitysmaan hinnoilla?
 
Eiköhän jokainen kehitys ja halpatuotanto maa ole rummuttamassa noita postikuluja niin pieniksi kuin mahdollista koska se kannattaa niille.

Sama kuin kiina on pitänyt kynsin-hampain kiinni siitä että sitä pidetään kehitysmaana koska siitä on sille taloudellista hyötyä, vaikka tosi tilanne kiinan kehitysmaisuuden kohdalla on varsin eri.
 
Jos nykyinen laitteisto ei pysty käsittelemään "vääränmuotoisia" lähetyksiä, niin pitäisikö sitä päivittää? Viime vuosina olen nähnyt koneiden tekevän töitä, jotka äskettäin uskottiin mahdottomiksi roboteille. Tavallinen 1 luokan kirjekkin viipyy usein jopa täyden viikon entisen 1-2 vuorokauden sijaan.
Sitten on tuon laitoksen johtajien palkkaus. Palvelu huononee ja uudistuksia parempaan ei tapahdu. Palkat kuitenkin nousevat eli rahasta postilla ei ole pulaa.
Mielestäni postipalvelulakia olisi voinut tiukentaa siksi aikaa, kunnes saavat palvelun toimimaan, mutta korruptiosta johtuen kävi tottakai päinvastoin.
 
Jos nykyinen laitteisto ei pysty käsittelemään "vääränmuotoisia" lähetyksiä, niin pitäisikö sitä päivittää? Viime vuosina olen nähnyt koneiden tekevän töitä, jotka äskettäin uskottiin mahdottomiksi roboteille. Tavallinen 1 luokan kirjekkin viipyy usein jopa täyden viikon entisen 1-2 vuorokauden sijaan.
Sitten on tuon laitoksen johtajien palkkaus. Palvelu huononee ja uudistuksia parempaan ei tapahdu. Palkat kuitenkin nousevat eli rahasta postilla ei ole pulaa.
Mielestäni postipalvelulakia olisi voinut tiukentaa siksi aikaa, kunnes saavat palvelun toimimaan, mutta korruptiosta johtuen kävi tottakai päinvastoin.
Postilla on varmasti ihan hirveä into investoida laitteistoon, jolla saadaan nopeammin käsiteltyä jo nyt rajusti tappiolliset lähetykset ja näin näiden suosio kasvuun.
 
Valittelin jo myyjällekkin tuosta Aliexpress DHL eCommerce Asia -paketista joka oli toista viikkoa maanut Postin seurannan ulkopuolella Suomeen saapuneena. Illalla tuli Postin seurantaan. Meni 11 päivää Suomessa ja nyt vielä pari kunhan saavat tänne asti, 7 päivää tilauksesta Suomeen. Tiedä toki onko Postin vika vai ei, mutta huhhuh.
 
Sitten on tuon laitoksen johtajien palkkaus. Palvelu huononee ja uudistuksia parempaan ei tapahdu. Palkat kuitenkin nousevat eli rahasta postilla ei ole pulaa.
Mielestäni postipalvelulakia olisi voinut tiukentaa siksi aikaa, kunnes saavat palvelun toimimaan, mutta korruptiosta johtuen kävi tottakai päinvastoin.

Johtajien palkat taitaa olla aina suuri kateuden aihe. En nyt tunne Postin johtajistoa paremmin, mutta sen nyt vaan sanon että kunnon toimistusjohtajien pitäminen firmassa maksaa ja huono johtaja saa helposti palkkaansa verrattuna moininkertaisen tuhon aikaan. Ja lopulta koko johtajiston palkkojen osuus koko liikevaihtoon on aika pieni.

Ilmeisesti tätä on vaikea tajuta, mutta Posti toimii postipalveluista ja muista toiminnasta saaduilla myyntituloilla. Postin ongelma on se että kirjepostin (ja niistä saatujen tulojen) määrä laskee hurjaa vauhtia. Tilanteessa jossa yksi oleellinen yksikkö tippuu 10% vauhtia ja toiminta saadaan pidettyä jotenkin kannattavana on ihan hyvä suoritus, vaikka "härväystä" onkin.

Tietysti kaikkien kiinapostien kohtalo harmittaa niiden tilaajia, mutta jos ruetaan postipalvelulakien tiukennuksella tai muulla vaatimaan jotain isompia investointeja tai nopeampaa käsittelyä johonkin mikä on suurinmaksi osaksi pelkkä kuluerä postille, niin ollaan nopeasti tilanteessa että jossa joko niitä palveluita ei kokonaan ole tai sitten Postin tappiot haetaan veronmaksajien pussista.
 
Viimeksi muokattu:
Valittelin jo myyjällekkin tuosta Aliexpress DHL eCommerce Asia -paketista joka oli toista viikkoa maanut Postin seurannan ulkopuolella Suomeen saapuneena. Illalla tuli Postin seurantaan. Meni 11 päivää Suomessa ja nyt vielä pari kunhan saavat tänne asti, 7 päivää tilauksesta Suomeen. Tiedä toki onko Postin vika vai ei, mutta huhhuh.
Saattanut maata DHL:n varastossa tai tullissa odottamassa tullin käsittelyä. Millasta toimitusaikaa Aliexpress lupasi tuolle paketille?
 
Saattanut maata DHL:n varastossa tai tullissa odottamassa tullin käsittelyä. Millasta toimitusaikaa Aliexpress lupasi tuolle paketille?

Tarpeeksi hidastahan ne lupasivat, kuten aina, ettei tässä sen puolesta ongelmaa ole. Ei vaan ole ensimmäinen kerta kun saan paketin DHL eCommercella, mutta on ensimmäinen kerta kun mikään paketti maksaa puolisentoista viikkoa kateissa "Suomessa".

Oli sitten DHL:n tai Postin vika niin hyvä että tulee perille.
 
Sulla on ollut hyvä tuuri. Joku ~10 vuotta on tullut tuolta Kiina/HK suunnasta tilailtua. Varsin normaalia on ollut koko ajan, että väli Kiina-Suomi hoituu muutamassa päivässä ja väli Hki-Vantaan tulliposti-Helsinki kestää parhaimmillaan sen lähes 2 viikkoa.
 
Sulla on ollut hyvä tuuri. Joku ~10 vuotta on tullut tuolta Kiina/HK suunnasta tilailtua. Varsin normaalia on ollut koko ajan, että väli Kiina-Suomi hoituu muutamassa päivässä ja väli Hki-Vantaan tulliposti-Helsinki kestää parhaimmillaan sen lähes 2 viikkoa.

No jaa, on mulla kiinatilauksia vuosien saatossa lähemmäs pari sataa eikä kertaakaan ole käynyt juuri näin. Joskus on Posti pyöritellyt pakettia ihan huolella, mutta silloinkin se on näkynyt heidän seurannassaan. Sen sijaan matkalla Suomeen paketit saattavat tietenkin lojua vaikka kuinka kauan.
 
Jotenkin missasin ton, että ei ole edes seurannassa näkynyt. Kyllä noi poikkeuksetta on seurantaan tulleet näkyviin, mutta sitten seuraavaan puoleentoista viikkoon ei olekaan tapahtunut mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 393
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom