Postin kulkemisen vaikeus

No tuosta soittelusta nyt ei ole mitään hyötyä. Katso tilannetta viikon päästä uudelleen.
Itseasiassa sinne aspaan kannattaa kyllä soittaa, koska jos paketti on esim alttiina päätyä katoamaan niin mitä aikaisemmin siihen reagoi sitä paremmalla todennäköisyydellä se lähetys voi vielä löytää perille.

Mulla on käynyt ainakin pariin kertaan niin että lähettäjä (yksityishenkilö) ei ole noita osoitetietoja itse pakettiin kirjoittanut tussilla tms ja sitten se pakettitarra on irronnut/vaurioitunut ja paketti on löydetty vaan kyselemällä perään. Kannattaa aina laittaa osoitetietoja itse pakettiinkin. Kerran jäi paketti myös limboon pakettiautomaattiin kun helpostikoodi oli jotenkin tussailtu päin vittua.
 
No juu. Eipä tuosta paljoa apua ollut. Mainitsivat että laittavat asian vireille mut jos ei ole huomisiltaan mennessä mitään tapahtunut niin pyysivät lähettäjän soittamaan ja kertomaan lisätietoja lähetetystä paketista. Harmittaahan tämä kun toistasataa kallis paketti ja tosiaan yksityiseltä myyjältä joten jos tuo paketti nyt häviää niin mikä on skenaario rahojen kanssa?
 
Itseasiassa sinne aspaan kannattaa kyllä soittaa, koska jos paketti on esim alttiina päätyä katoamaan niin mitä aikaisemmin siihen reagoi sitä paremmalla todennäköisyydellä se lähetys voi vielä löytää perille.

Mulla on käynyt ainakin pariin kertaan niin että lähettäjä (yksityishenkilö) ei ole noita osoitetietoja itse pakettiin kirjoittanut tussilla tms ja sitten se pakettitarra on irronnut/vaurioitunut ja paketti on löydetty vaan kyselemällä perään. Kannattaa aina laittaa osoitetietoja itse pakettiinkin. Kerran jäi paketti myös limboon pakettiautomaattiin kun helpostikoodi oli jotenkin tussailtu päin vittua.

tästä just kirjoitin tuossa aikaisemmin kun kiireessä unohtui kirjoittaa se helpostikoodi siihen pakettiin. postin aspa sanoi että jos lähettää siitä uudesta automaatista, missä pitää se laatikko varata etukäteen niin postiukko ei tiedä yhtään mihin pitäisi paketti lähettää. vanhoissa näytöllisistä tulostuu lappu paketin päälle. tosin tämäkin on vissiin vähän kiinni siitä että miten kiinostaa. jos paketin päällä on kuitenkin on esim. helpostikoodi niin paketin katoaminen ei ole niin todennäköistä.
 
No juu. Eipä tuosta paljoa apua ollut. Mainitsivat että laittavat asian vireille mut jos ei ole huomisiltaan mennessä mitään tapahtunut niin pyysivät lähettäjän soittamaan ja kertomaan lisätietoja lähetetystä paketista. Harmittaahan tämä kun toistasataa kallis paketti ja tosiaan yksityiseltä myyjältä joten jos tuo paketti nyt häviää niin mikä on skenaario rahojen kanssa?

itsellä just keissi kesken, 2kk mennyt asian hoitoon. kerran jo tuli kielteinen vastaus korvaukseen, en ole kuulemma toimittanut postille pakettia, vaikka seurannassa itsellä näkyy että toimitettu pakettiautomaattiin. nyt tapaus on uudelleen käsittelyssä kolmatta viikkoa. jos sieltä jotain saa niin paketeissa Maks. 20€/kg. eli käytännössä ei mitään.
 
Kiva kiva.. No en tiiä miten tässä käy. Myyjä ei nähtävästi ole kovin yhteistyöhaluinen kun kolmatta viestiä juuri kirjoitin ja ei vastausta.

Noh, soitan vaikka joka päivä postin aspaan asian tiimoilta. Enpä häviä mitään. Työpuhelimella ei mene omaan piikkiinkään.

Menee kyllä luotto tähä. Joka kolmas paketti menee jonnekin 50km päähän väärään automaattiin tai viivästyy. Sitten nämä mitkä "katoaa".

En nyt vielä heitä kiveä kaivoon mutta posti + kadonnut paketti kombo on lähtökohtaisesti tilanteentilanteena se, että gone forever.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en kitise. Tilasin lauantaina Amazon.de:stä ja jo tänään tiistaina toi Postin setä paketin. Yleensä on tuonut perjantaina - hyvällä tsägällä torstaina. Seurantaa ei ollut, mutta ei tarvitsekaan jos kahdessa arkipäivässä ovikello soi.
 
Meen jo asiassa aika pitkälle mutta jos tuo paketti ei tuolta koskaan tulisi niin voinko vaatia myyjältä rahoja takaisin tai edes osittain? Mitä laki sanoo tähän.
 
Meen jo asiassa aika pitkälle mutta jos tuo paketti ei tuolta koskaan tulisi niin voinko vaatia myyjältä rahoja takaisin tai edes osittain? Mitä laki sanoo tähän.

se on täysin eri asia yritykseltä kuluttajalla, silloin myyjä vastaa siitä siitä että tuote menee perille. yksityisten välillä nyt ei mitään lakipykäliä taida olla, jos myyjä on toimittanut sovitusti kuljetukseen niin hänen osaltaan homma on ok. lähinnä nyt se on myyjän näkemyksestä kiinni että haluaako palauttaa rahat. taitaa olla ikävä fakta että tälläistä se on vaan sitten nykypäivänä että paketteja katoaa ja pitää molempien osapuolien tiedostaa riskit. nyt itsekkin ymmärrän hyvin joidenkin myyjien ilmoituksen että ei vastaa "postin" kadonneista paketeista. tuossa on ostajan turha vinkua jälkikäteen jos paketti katoaa.
 
Meen jo asiassa aika pitkälle mutta jos tuo paketti ei tuolta koskaan tulisi niin voinko vaatia myyjältä rahoja takaisin tai edes osittain? Mitä laki sanoo tähän.

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa noudatetaan kauppalakia. Sieltä voi lukea luvut 2 ja 3, mitkä tätä asiaa käsittelevät:

Mutta lyhyesti, kun välissä on rahdinkuljettaja (Posti), niin tavaran luovutushetki on ollut silloin kun myyjä on tavaran jättänyt Postin huomaan. Ja luovutushetkellä vaaranvastuu tavarasta siirtyy ostajalle, jolloin viimekädessä tuo menee ostajan piikkiin.
 
Vähän hölmö kysymys, mutta katsotaan jos joku fiksumpi tietäisi miten homma menee. Elikkäs olen kaverille lähettämässä Venäjän suuntaan lahjapakettia johon heitän tavaran mukaan sekä suklaata että pipareita ja muita keksejä. Suklaa on mennyt aina läpi, mutta tullin Venäjän maakohtaisissa rajoituksissa sanotaan "..kaikenlaiset valmiit ruokatuotteet..", tulkitsenkohan nyt vähän liikaa jos mietin tuota keksien laittamista tuohon kategoriaan, vai tarkoitetaankohan tuolla lähinnä jotain Saarioisten roiskeläppiä ja muuta eineskamaa, ei niinkään pipareita?

Venäjälle on ollut vuodesta 2014 alkaen kiellettyä maahantuoda EU:sta elintarvikkeita, kuten varmaan jokainen on uutisista lukenut. En itse sinne sellaisia lähettäisi, paitsi jos olisin varmistanut vastaanottajalta, että asia on varmasti hänelle ok. Muuten tuo lahja voi osoittautua vähän samanlaiseksi, kuin lähettäisi huumeita tai lääkkeitä tai muuta kiellettyä... jos käy huono säkä. Eli vastaanottajalle voi syntyä vaivaa tai kiusallinen tilanne, jos nyt ei ihan linnaan pipareista joudu. :) Mutta onhan siitä kuitenkin ollut uutisissa, kuinka Venäjän tulli tuolla maarajallamme ottaa kiinni Oltermannin salakuljettajia.

En tosin tiedä, koskeeko maahantuontikielto nimenomaisesti pipareita, mutta käsittääkseni se koskee suurta osaa ruoka- ja maataloustuotteista. En äkkiseltään löytänyt asiasta yksityiskohtaista listaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän tämä johtuu: valitsen suomalaisesta verkkokaupasta toimituksen oman postitoimipaikan toimipisteeseen. Siinä vaiheessa näkyy postinumero oikein. Sitten kun paketti lähtee, onkin seurannassa näkyvä postinumero mystisesti muuttunut toiseksi ja sen mukaisesti paketti toimitetaan/yritetään toimittaa erään R-kioskin lokerikkoon. Kahdesti jo sama juttu ja eri kaupat kyseessä. Minulla ei ole mitään uudelleenohjauksia tms.
 
Lähetin paketin Tanskaan. Onko tietoa miksi seurannassa näkyy kohdepostinumerona 99054, DK? Mikä numero tuo 99054 on? Ei se ainakaan tuon paketin Tanskan postinumero ole. Lähteekö paketti Brasiliaan...?
 
Mistähän tämä johtuu: valitsen suomalaisesta verkkokaupasta toimituksen oman postitoimipaikan toimipisteeseen. Siinä vaiheessa näkyy postinumero oikein. Sitten kun paketti lähtee, onkin seurannassa näkyvä postinumero mystisesti muuttunut toiseksi ja sen mukaisesti paketti toimitetaan/yritetään toimittaa erään R-kioskin lokerikkoon. Kahdesti jo sama juttu ja eri kaupat kyseessä. Minulla ei ole mitään uudelleenohjauksia tms.
Paketti ohjataan osoitteesi mukaiseen noutopisteeseen, ja seurannassa näkyy sitten ko. noutopisteen postinumero vastaanottajan sijaan (silloin kun kyseessä on pakettiautomaatti).

Edit: äh, sori, missasin tuon että olit valinnut toimipisteen itse. Sitten kuulostaa virheeltä jossain jos ei ole toimitettu valitsemaasi pisteeseen.

Lähetin paketin Tanskaan. Onko tietoa miksi seurannassa näkyy kohdepostinumerona 99054, DK? Mikä numero tuo 99054 on? Ei se ainakaan tuon paketin Tanskan postinumero ole. Lähteekö paketti Brasiliaan...?
Normaalia, Postin seurannassa näkyy usein ulkomaille menevissä lähetyksissä noita Postin sisäisiä koodeja postinumeroina, riippuen maasta ja lähetystyypistä. Joskus se vaihtuu oikeaksi kun paketti lähtee maasta.
 
Viimeksi muokattu:
Paketti ohjataan osoitteesi mukaiseen noutopisteeseen, ja seurannassa näkyy sitten ko. noutopisteen postinumero, ei vastaanottajan.
Siis siellä verkkokaupassa voi valita erikseen toimitus automaattiin ja siellä on monta paikan valintaa. Ja sitten erikseen on valinta toimitus postitoimipaikkaan, se on K-kaupassa toimiva Postin asiamiespiste. Valitsin tuon jälkimmäisen, siihen postipaketit ja muut postista noudettavat muutenkin saapuu. Silti paketti meni R-kioskin automaattiin. En edelleen ymmärrä miksi näin. Kuka on määrittänyt tuon R-kioskin minun noutopisteeksi? Onkohan jossain softabugi, jos noiden verkkokauppojen lähetystiedosta puuttuu joku tietokenttä, niin Postin systeemi laittaa aina tuon R-kioskin.
 
Näin verotus uudistuksen jälkeen aliexpressin (Kiina) paketit kulkevat euroopan kautta, tullaus tapahtuu siten jossain muualla kuin suomessa (Eesti, Hollanti), sitten hitaasti (laivalla?) suomeen (5-6 päivää). Sen jälkeen taitaa olla aika satunnainen mikä perille toimittaa (matkahuolto, postnord, posti, ?). Omassa tapauksessa kolmanneksi lähimmän toimipisteen noutopisteeksi laittaneet...
 
Lähettäjä laittoi helposti-koodin ja tietoja mitä muisti. Postille jälleen soitettu. Nyt jännitetään että löytyykö paketti ja tuleeko perille.. :kahvi:
Oli aspakaveri ihmeen luottavainen ja positiivinen tuon paketin löytämisen suhteen.
Lähetyksestä vasta 6 arkipäivää joten ei tässä vielä hanskoja tiskiin lyödä.
 
Siis siellä verkkokaupassa voi valita erikseen toimitus automaattiin ja siellä on monta paikan valintaa. Ja sitten erikseen on valinta toimitus postitoimipaikkaan, se on K-kaupassa toimiva Postin asiamiespiste. Valitsin tuon jälkimmäisen, siihen postipaketit ja muut postista noudettavat muutenkin saapuu. Silti paketti meni R-kioskin automaattiin. En edelleen ymmärrä miksi näin. Kuka on määrittänyt tuon R-kioskin minun noutopisteeksi? Onkohan jossain softabugi, jos noiden verkkokauppojen lähetystiedosta puuttuu joku tietokenttä, niin Postin systeemi laittaa aina tuon R-kioskin.
Oliko verkkokaupassa siis nimenomaisesti luettelo toimipisteistä ja valitsit K-kaupan, vai lukiko että vain yleisesti "toimitus omaan postitoimipaikkaasi"?

Jälkimmäisessä tapauksessa (eli lähettäjältä ei tule tarkkaa noutopistevalintaa Postille) Posti tosiaan assignoi paketin noutopisteeseen osoitteen perusteella, eikä ko. automaattisen noutopisteen enää nykyään tarvitse olla "oikea" toimipiste vaan voi olla myös lähellä oleva pakettiautomaatti.

Voi olla kuitenkin muitakin selityksiä, esim. että verkkokauppa (tai verkkokaupan käyttämä kuljetusintegraatio) käy tuon noutopisteen asettamassa automaattisesti esim. etäisyyden perusteella ennen kuin tilaus menee Postille.
Jos paketin osoitekortissa näkyy tuo R-kioskin osoite oman osoitteesi sijaan, viittaa se tähän vaihtoehtoon.

Jos verkkokaupassa nimenomaan luki että K-kauppa niin sitten todennäköisesti joko verkkokauppa että Posti bugaa.
 
Oliko verkkokaupassa siis nimenomaisesti luettelo toimipisteistä ja valitsit K-kaupan, vai lukiko että vain yleisesti "toimitus omaan postitoimipaikkaasi"?

Jälkimmäisessä tapauksessa (eli lähettäjältä ei tule tarkkaa noutopistevalintaa Postille) Posti tosiaan assignoi paketin noutopisteeseen osoitteen perusteella, eikä ko. automaattisen noutopisteen enää nykyään tarvitse olla "oikea" toimipiste vaan voi olla myös lähellä oleva pakettiautomaatti.

Voi olla kuitenkin muitakin selityksiä, esim. että verkkokauppa (tai verkkokaupan käyttämä kuljetusintegraatio) käy tuon noutopisteen asettamassa automaattisesti esim. etäisyyden perusteella ennen kuin tilaus menee Postille.
Jos paketin osoitekortissa näkyy tuo R-kioskin osoite oman osoitteesi sijaan, viittaa se tähän vaihtoehtoon.

Jos verkkokaupassa nimenomaan luki että K-kauppa niin sitten todennäköisesti joko verkkokauppa että Posti bugaa.
Tuo kauppa siis oli Jimms. Katselin juuri ja siinä valinnassa lukee "Posti, postipaketti. Toimitus lähimpään postin toimipisteeseen." Ei siinä muuta valintaa enää tehdä.
Osoitekortissa lukee ihan oikein tuon postitoimipisteen numero, ei R-kioskin noutopisteen.

Eli Postilla lähin toimipiste arvotaan hatusta eikä se olekaan ns. virallinen postinumeron toimipiste? Edellisessä R-kioskille menneessä verkkokauppaostoksessa oli valintana "Postipaketti - Lähetys noudetaan postitoimipaikasta" ja silti meni R-kioskin automaattiin. Eikä tuo R-kioski ole lähimpänä, kaksi muuta automaattia on lähempänä.
 
Tuo kauppa siis oli Jimms. Katselin juuri ja siinä valinnassa lukee "Posti, postipaketti. Toimitus lähimpään postin toimipisteeseen." Ei siinä muuta valintaa enää tehdä.
Osoitekortissa lukee ihan oikein tuon postitoimipisteen numero, ei R-kioskin noutopisteen.

Eli Postilla lähin toimipiste arvotaan hatusta eikä se olekaan ns. virallinen postinumeron toimipiste? Edellisessä R-kioskille menneessä verkkokauppaostoksessa oli valintana "Postipaketti - Lähetys noudetaan postitoimipaikasta" ja silti meni R-kioskin automaattiin. Eikä tuo R-kioski ole lähimpänä, kaksi muuta automaattia on lähempänä.

Siis minkäs nyt ajattelet olevan "postitoimipisteen numero"? Ei postinumerot mäppäydy pääsääntöisesti yksi yhteen jonkin tietyn noutopisteen kanssa, vaan yhdellä postinumeroalueella voi olla useita noutopisteitä. (Nollaan päättyvät asiakaspalvelullisia, ja vitoseen päättyvät lokeroita.) Jos sitten tilaa "lähimpään Postin toimipisteeseen" taikka toimitus tehdään pelkän postinumeron perusteella, niin posti jollain heuristiikalla toimittaa paketin johonkin alueen toimipisteistä, ei suinkaan aina siihen lähimpään, ellei sinne nyt sitten ole ohjausta päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmaahan ei ole, jos määrittäisit OmaPostissa pakettien noutopaikaksesi (asetukset > oma noutopiste) kyseisen asiamiespostin. Toki Posti voi silti ohjailla paketteja minne tykkää etenkin jos K-kaupan varastotila alkaa täyttyä.
 
Siis minkäs nyt ajattelet olevan "postitoimipisteen numero"? Ei postinumerot mäppäydy pääsääntöisesti yksi yhteen jonkin tietyn noutopisteen kanssa, vaan yhdellä postinumeroalueella voi olla useita noutopisteitä. (Nollaan päättyvät asiakaspalvelullisia, ja vitoseen päättyvät lokeroita.) Jos sitten tilaa "lähimpään Postin toimipisteeseen" taikka toimitus tehdään pelkän postinumeron perusteella, niin posti jollain heuristiikalla toimittaa paketin johonkin alueen toimipisteistä, ei suinkaan aina siihen lähimpään, ellei sinne nyt sitten ole ohjausta päällä.
Ajattelen postin toimipisteen olevan sellainen missä on palvelutiski ja lukee Posti siinä yläpuolella. Sellainen on vain tuossa K-kaupassa ja se on postinumeroni mukainen "pääposti" jonne kaikki kirjatut kirjeet yms. saapuu. Miksi siis paketti jossa on tuon paikan postinumero menee silti automaattiin jossa on eri numero? Eikä se paketti oikeasti edes mennyt tuonne vaan tuo oli täynnä ja lopulta paketti menikin toisen K-kaupan automaattiin.
Sinänsä on ihan sama mihin se noista menee (postitoimipaikkaan on pisin matka) mutta kohta on taas aika jolloin automaatit ovat täynnä ja kannattaisi laittaa paketti menemään postitoimipisteeseen. Mutta jos sama arvonta on käynnissä, niin sehän menee silti kierrokselle automaatteihin.
 
Miksi siis paketti jossa on tuon paikan postinumero menee silti automaattiin jossa on eri numero?

Siksi, että postinumero ei mäppäydy yksi yhteen johonkin tiettyyn toimipisteeseen. Niillä automaateilla on eri numero vain koska ne on automaatteja, ne silti sijaitsee sillä samalla nollaan päättyvällä postinumeroalueella. Eikä sitä mäppäystä tehdä niin, vaikka siellä alueella olisikin vain se yksi ainoa palvelutiskillinen noutopiste. Sen sijaan, se paketti toimitetaan ko. postinumeroalueella johonkin noutopisteeseen, oli se sitten lokero tai palvelutiskillinen noutopiste. Lokerot tietty vaatii sen että lähettäjä on määrittänyt vastaanottajan puhelinnumeron, jotta koodi voidaan toimittaa.

Jos haluaa pakettinsa tiettyyn toimipisteeseen, ei voi mennä sillä oletuksella että se ohjautuisi oikein vain osoitteen (tai osoitteessa olevan postinumeron) perusteella. Sen sijaan pitää toimitusta tilatessa erikseen spesifioida se haluttu toimipiste (kaikki kaupat ei tarjoa tällaista valintaa, tai se on käytössä vain toimitettaessa automaattiin). Vaihtoehtoisesti voi käyttää Postin "Oma noutopiste" -palvelua. Nuokaan tietty ei aina toimi jos ne nyt sattuu olemaan täynnä, mutta kuitenkin.

Ja esim. tuolta voi käydä hakemassa sen maantieteellisen alueen, mihin se postinumero viittaa:
 
Viimeksi muokattu:
1636098617893.png



Myös tämä paketti edelleen pakussa(?)
 
Soittelin postille eilen ja pyysin että käsittelevät vapatuksen käsittelymaksusta samantien. Mulle siis tuli briteistä ebayn kautta paketti mistä ebay kerää alvit nykyään. Luonnollisesti läpihuutojuttu tullauksessa eli ei maksuja ja tullin palvelun ohjeessakin sanottiin, että käsittelymaksua ei tarvitse maksaa jos mitään ei veloteta. Noh soitin ensin postin aspaan ja sanoivat, etteivät voi asiaa käsitellä puhelimitse, eli ainoa keino saada paketti kotiin on mennä postin verkkopalveluun ja laittaa sinne tullauspäätös liitteenä. No tein sen ja soitin aspaan, että saatteko nyt sen suorilta käsiteltyä. Vähän vastahakoisesti tuohon pyyntöön reagoitiin, mutta sanoin asiakaspalvelussa, että nykysysteemi ei ole kuluttajalle reilu, koska tullattava paketti, josta käsittelymaksu maksetaan liikahtaa heti eteenpäin, mutta lähetys josta sitä ei tarvitse maksaa ei liikahda ennen kuin työntekijä on ehtinyt käsitellä vapautuspyynnön ja en halua, että paketteihini tulee ylimääräisiä päivien viiveitä tuon takia. No asia siirrettiin jonnekin alv puolelle, josta luvattiin, että eilisen aikana se olisi käsitelty, mutta yllärinä sainkin tänä aamuna tekstarin postilta, että käsittelymaksu pitäisi maksaa. Soittelin aspaan uudestaan ja sielä sanottiin ettei käsittely ole edennyt mitenkään. Painotin tuota asiaa niin lupasi hoitaa homman, mutta katsotaan nyt miten menee.

Tuntuu täysin älyttömältä, että postin perimä kiristysluontoinen lisämaksu on aiheuttanut tällaisen lieveilmiön, että paketit, jotka eivät edes tuosta maksusta kärsi viivästyvät päiviä manuaalisen käsittelyn takia, jonka lisäksi kuluttajalle on tästä vielä lisävaivaa erilaisten lomakkeiden täyttämisen muodossa.
 
Ei nuo paketit tunnu kovin nopeasti liikahtavan vaikka sen käsittelymaksun maksaisikin. Tiistaina klo 10 käsittelymaksu maksettu, eikä sen jälkeen ole tapahtunut vielä mitään.
 
Että ärsyttää taas, neljättä päivää 'Lähetys on kuljetuksessa' eikä mitään muutosta tuona aikana paketin seurannassa. Tässä tunnin jonottanut postin asiakas'palveluun', jossa tietty kaikki olleet tunnin varattuja, tai sitten heillä on vielä aamukahvi ja pallien raavinta kesken. Ei muuten mutta laatikossa olis diy-tavaraa ja näpit syyhyää. Tämä sopis yhtälailla tonne tänään-vitutusketjuun. Harmi kun vaihtoehtoista kuriiria ei voi aina valita, posti on ollut se viimesijainen vaihtoehto, ja nyt taas muistin miksi.
 
Tuntuu täysin älyttömältä, että postin perimä kiristysluontoinen lisämaksu on aiheuttanut tällaisen lieveilmiön, että paketit, jotka eivät edes tuosta maksusta kärsi viivästyvät päiviä manuaalisen käsittelyn takia, jonka lisäksi kuluttajalle on tästä vielä lisävaivaa erilaisten lomakkeiden täyttämisen muodossa.

Joo siis tuon postin lisämaksu/käsittelyhän on täysin haistapaskaa jolla on enemmänkin psykologinen vaikutus ihmisten toimintaan. Ts nostatetaan vitutuskynnys riittävän korkealle hitaan palvelun johdosta jolloin porukka maksaa sen "pienen" maksun joka tapauksessa koska ei jaksa nähdä vaivaa asian suhteen.

Käytännössä ulkomailta tilatessa kannattaa varautua jo henkisesti että paketilla kestää sen 1kk lisää saapua perille suomeen saavuttuaan. :/
 
Lähetin paketin Tanskaan. Onko tietoa miksi seurannassa näkyy kohdepostinumerona 99054, DK? Mikä numero tuo 99054 on? Ei se ainakaan tuon paketin Tanskan postinumero ole. Lähteekö paketti Brasiliaan...?
Eikä tuo ole vieläkään Tanskassa, toimitusaika piti olla 2-5 työpäivää pohjoismaihin. 2.11 lähetin, 4.11. alkaen seurannassa on lukenut "Lähetys on matkalla kohdemaahan". Tanskan posti on = PostNord, joten saas nähdä miten käy...
 
Ei nuo paketit tunnu kovin nopeasti liikahtavan vaikka sen käsittelymaksun maksaisikin. Tiistaina klo 10 käsittelymaksu maksettu, eikä sen jälkeen ole tapahtunut vielä mitään.

Joo-o omassa tapauksessani varmaan paketti jo kadonnut / palautunut lähettäjälle, käsittelymaksu maksettu 28.09 eikä paketista kuulu mitään, omapostissa ei mitään eikä sähköposteja yms (eli en voi kysellä paketin perään kun en muista ulkoa sitä seurantatunnusta) että jotain puuttuisi tai että mikä ylipäätänsä on paketin tilanne :hmm:
 
Nyt on ollu tuli varmaan perseen alla, eilen siinä 16 maissa tuli viesti että paketti lähetetty ja totesin että menee varmaan ensviikolle. No tänään siinä viiden maissa sitten tuli viesti että on noudettavissa. Yleensä on mennyt kuitenkin ylimääräinen vuorokausi kun paketit ovat käyneet tekemässä sellaisen 120~ kilsan matkan pohjoiseen. Varmaan ollu tuuria ja lähteny suoraan tännepäin tulemaan kun jo aamu neljeältä oltiin lajiteltu pohjoisessa.
 
Nyt on ollu tuli varmaan perseen alla, eilen siinä 16 maissa tuli viesti että paketti lähetetty ja totesin että menee varmaan ensviikolle. No tänään siinä viiden maissa sitten tuli viesti että on noudettavissa. Yleensä on mennyt kuitenkin ylimääräinen vuorokausi kun paketit ovat käyneet tekemässä sellaisen 120~ kilsan matkan pohjoiseen. Varmaan ollu tuuria ja lähteny suoraan tännepäin tulemaan kun jo aamu neljeältä oltiin lajiteltu pohjoisessa.
Välillä kyllä ihmetyttää tuo postin kulku, esimerkkinä Turusta Uudellemaalle tulevat paketit. Välillä tulee vuorokaudessa perille ja seurannassa näkyy ehkä pari välivaihetta, välillä samasta paikasta tilattu tavara kiertää puoli suomea ja pari viikkoa. Itse ainakin olettaisin että paketti kulkeutuisi joka kerta about samaa reittiä ja samassa ajassa mutta tuntuu että nuo menevät ihan randomilla ties mitä kautta.
 
Eikä tuo ole vieläkään Tanskassa, toimitusaika piti olla 2-5 työpäivää pohjoismaihin. 2.11 lähetin, 4.11. alkaen seurannassa on lukenut "Lähetys on matkalla kohdemaahan". Tanskan posti on = PostNord, joten saas nähdä miten käy...
Nyt tuo näkyi Postin seurannassa 15.11. Tanskassa. PostNordin seurannassa näkyy vain kaksi tietoa mutta Bringin seurannassa näkyykin paljon enemmän. Eli ilmeisesti Bring tuota hoitaa. Sen mukaan tuo oli jo 6.11. Tanskassa ja lastattiin silloin rekkaan ja katosi sitten 15.11. asti. Nyt paketti näyttää kulkevan kahden postinumeron väliä, joten kyllä tuo loop-sekoilu Tanskassakin onnistuu...
 
AliExpress Standard Shipping liikkuu liukkaasti Kiinan päässä, mutta mitä lähemmäs Suomea paketti tulee, niin sitä hitaammin se etenee!!! Lähetys saapui Riikaan 4.11. sen saaminen Helsinkiin kesti 15.11. asti. Eikä sitä silloinkaan Matkahuolto saanut kotikaupunkini suuntaan etenemään, vaikka aamulla oli kirjattu tulleeksi. Jospa tänään sitten eteneminen jatkuisi…
 
Kellään kokemusta Bandcampista ja tullauksesta? Mistään Bandcampin tilausvahvistuksesta tai muualtakaan ei löydy mitään tietoa IOSS-numerosta, vaikka tilauksen yhteydessä minulta kyllä perittiin 24% alv. Itseasiassa mistään ei edes selviä mistä maasta tilaamani cd on minulle lähetetty (ja tämäkin tieto pitäisi Tullille lomakkeella ilmoittaa).

Koitin asiaa selvitellä ja ilmeisesti homma menee niin, että varsinainen myyjä on siis levy-yhtiö/artisti ja Bandcamp on siinä vaan välittäjänä ja pesee kätensä kaikesta. Vitunmoisen säädön jälkeen löytyi sitten joku contact-nappi millä sai lähetettyä Bandcampin kautta viestin levy-yhtiölle ja pyysin tietoa IOSS-numerosta ja lähetysmaasta. Eihän ne voi tota Suomen alvia periä tilauksen yhteydessä jossei niillä sellasta numeroa ole? Eli kenen kanssa tässä tarvii alkaa tappelemaan jos ei noita tietoja tule, Posti/Tulli/lähettäjä?
 
Eihän ne voi tota Suomen alvia periä tilauksen yhteydessä jossei niillä sellasta numeroa ole?
On siinä muitakin mahdollisuuksia, esim. Bandcamp luuli että tilaus lähetetään EU:n sisältä ja myyjä ei-EU:ssa, jolloin Bandcampin pitää veloittaa Suomen ALV mutta mitään IOSS:ää ei ole.
Mutta todennäköisin on tuo IOSS ja tieto vain puuttuu paketista.
Eli kenen kanssa tässä tarvii alkaa tappelemaan jos ei noita tietoja tule, Posti/Tulli/lähettäjä?
Jos lähettäjä ei anna IOSS-numeroa, pitää ALV maksaa uudelleen ja lähettäjän pitää palauttaa sen tilaushetkellä veloittama ALV.
Itsellä ei kokemusta Bandcampista mutta MyUS toimi noin vastaavassa tilanteessa.
 
Viime elokuussa tilasin Etsystä / Englannista 3D tulosteita pienellä summalla ja ajauduin myös saamaan: puuttuva IOSS numero. Vaihtoehtona oli maksaa ALV uudestaan vaikka se maksettiin tilauksen yhteydessä. Sitten kyselyä lähettäjälle ja sain vastauksena onneksi IOSS numeron ja kuvat lähetetystä paketista, jossa sama IOSS numero asianmukaisesti kirjoitettuna. Eipä ilmeisesti kukaan Postissa kirjaile noita IOSS numeroita ylös saapumisilmoituksiin, mene ja tiedä. Aika vaikeaksi tehty ja aikaahan tuossa jumpassa menee.
 
Viime elokuussa tilasin Etsystä / Englannista 3D tulosteita pienellä summalla ja ajauduin myös saamaan: puuttuva IOSS numero. Vaihtoehtona oli maksaa ALV uudestaan vaikka se maksettiin tilauksen yhteydessä. Sitten kyselyä lähettäjälle ja sain vastauksena onneksi IOSS numeron ja kuvat lähetetystä paketista, jossa sama IOSS numero asianmukaisesti kirjoitettuna. Eipä ilmeisesti kukaan Postissa kirjaile noita IOSS numeroita ylös saapumisilmoituksiin, mene ja tiedä. Aika vaikeaksi tehty ja aikaahan tuossa jumpassa menee.
Paketin päällä näkyvillä IOSS-numeroilla ei ole tosiaan mitään merkitystä, se otetaan huomioon vain jos se on sähköisissä ennakkotiedoissa muiden tullaustietojen mukana.
 
Paketin päällä näkyvillä IOSS-numeroilla ei ole tosiaan mitään merkitystä, se otetaan huomioon vain jos se on sähköisissä ennakkotiedoissa muiden tullaustietojen mukana.

Eli lähettäjän vika. Osaatko kertoa miksi lähetyksen saapumisesta maahan kesti viikon ennen tullauspyyntöä ja sitten toisen viikon verran lähetyksen vapauspyynnöstä ennenkuin lähetys jaettiin asiakkaalle? Mielestäni 2 viikkoa on aika pitkä aika ihan millä vain mittarilla mitattuna.
 
Eli lähettäjän vika. Osaatko kertoa miksi lähetyksen saapumisesta maahan kesti viikon ennen tullauspyyntöä ja sitten toisen viikon verran lähetyksen vapauspyynnöstä ennenkuin lähetys jaettiin asiakkaalle? Mielestäni 2 viikkoa on aika pitkä aika ihan millä vain mittarilla mitattuna.
En tiedä, itselle on aina tullut sähköinen tullauspyyntö heti maahan saavuttua, paperisessa toki menee pidempään kun tulee kirjeenä.

Vapautuspyynnöt lienevät "vain" ruuhkautuneet, itsellä kesti viimeksi pari viikkoa sen käsittelyssä.
 
Soittaako kuski Postin Kotipaketin tapauksessa, kun toimitusaika on sovittu vastaanottajan kanssa, mutta kerrostalon alaovi on lukossa? Vai riippuuko kuskista?
 
Laitetaas vaihteeksi tarina miten sutjakkaasti paketti kulkee vastavirtaan (Suomi -> Kiina) - ei mennyt kuin sen seitsemisen viikkoa, josta kotimaan osuus pari kolme päivää. Suomen Tullin ja Postin pisteet kv-pakettien käsittelystä nousivat huikeasti minun silmissäni.

En tiedä missä ulottuvuudessa lähetys oli 14.10 - 1.11 mutta arvaan että maahansaapumisen jälkeen kaikki paketit lusivat kahden viikon meemiflunssakaranteenin ennen kuin niihin on lupa koskea ilman hazmat-pukua.

Olipahan sirkus saada tullattua kun paketissa ei ollut vastaanottajan puhelinnumeroa. Se kun ei ole lähtöpäässä pakollinen tieto, mutta määränpäässä hidastaa hommaa ihan helkkaristi keskusteluyhteyden muodostuessa kirjepostilla (lähetetty 9.11.) - minkä hoksasin käydä firman postihuoneesta tonkimassa 12.11., siitä kun ei luonnollisestikaan tullut SMS-noottia uupuneen numeron takia. Puhelinnumeron lisäys, tulliselvitus, tuontiveron maksu ("Alvi piti toki maksa kuten aina") vei viikon päivät. Tänään vihdoin lähetys näpeissä, positiivisena yllärinä kuitenkin pakettia ei oltu availtu ja sisältö oli tallella sekä ehjä.

China Post EMS11/22/2021
2:51:23 PM
Hangzhou City, signed and received by others: mail room
Rainbow City Sales Department

China Post EMS11/22/2021
11:09:31 AM
Hangzhou City, arrange delivery
Rainbow City Sales Department

China Post EMS11/22/2021
11:09:30 AM
Hangzhou city, arrived.
Rainbow City Sales Department

China Post EMS11/19/2021
2:29:39 PM
Hangzhou, leave, next stop [Rainbow City Sales Department] (transit).
Hangzhou Xiaoshan Processing Center

China Post EMS11/19/2021
9:57:17 AM
Hangzhou, import customs clearance.
Hangzhou International Mail Processing Center

China Post EMS11/18/2021
1:52:43 PM
Hangzhou, mail customs clearance completed [Hangzhou]

China Post EMS11/18/2021
10:21:00 AM
Hangzhou, taxable mail, to be paid by the recipient

China Post EMS11/9/2021
2:03:50 PM
Hangzhou, waiting for the recipient to declare to the customs

China Post EMS11/9/2021
1:25:18 PM
In Hangzhou, the import customs will keep it for inspection.
Hangzhou International Mail Processing Center

China Post EMS11/7/2021
2:48:01 PM
In Hangzhou, the import customs will keep it for inspection.
Hangzhou International Mail Processing Center

China Post EMS11/6/2021
3:17:10 PM
Hangzhou, sent to the import customs.
Hangzhou International Mail Processing Center

China Post EMS11/6/2021
2:01:59 PM
Hangzhou City, arrived (via transit).
Hangzhou International Mail Processing Center

China Post EMS11/6/2021
9:34:25 AM
Shanghai, leave, next stop [Hangzhou International Mail Processing Center] (transit).
Shanghai International Mail Processing Center

China Post EMS11/5/2021
12:55:31 AM
Shanghai, arrival (transit).
Shanghai Wanggang Mail Processing Center

China Post EMS11/4/2021
5:07:09 AM
Beijing, leave, next stop [Shanghai Wanggang Mail Processing Center] (transit).
Beijing Xingyu Huangcun Station

China Post EMS11/2/2021
6:09:35 PM
Beijing, arrival (transit).
Beijing International Tianzhu Processing Center

China Post EMS11/1/2021
10:35:08 AM
Beijing, sent to import customs.
Beijing International Tianzhu Processing Center

China Post EMS10/14/2021
2:16:00 AM
, Has been exported to seal. Helsinki
Helsinki

China Post EMS10/14/2021
2:15:00 AM
, Arrived at the Overseas Export Exchange Bureau. Helsinki
Helsinki

China Post EMS10/14/2021
2:15:00 AM
, Leaving the overseas export exchange bureau (has not yet arrived at China Post). Helsinki
Helsinki

China Post EMS10/14/2021
2:15:00 AM
, Leave the processing center. Helsinki
Helsinki

China Post EMS10/13/2021
8:18:00 AM
,received. Finland
Finland

China Post EMS10/12/2021
7:07:00 PM
,received. Finland
Finland

China Post EMS10/12/2021
3:57:00 PM
,received. Finland
 
Itsellä kanssa maannut viikon verran odottamassa että käsittelevät vapautuspyynnön. Paketti britanniasta, maksettu kaikki jo tilattaessa ja tullattavaakin 0€.
Tehty vapautuspyyntö heti kun tullin järjestelemä oksensi tarvittavat dokumentit ulos.

Kai se pitää maksaa se 2,90€ käsittelymaksu ja tehdä palautuspyyntö maksulle että saa paketin liikkeelle :facepalm:
 
Siinä taisi mennä lasten joululahjat.

10 päivää ulkomailta Suomeen
10 päivää että Posti keksii lähetyksen tarvitsevan jotakin ennen jatkoa
12 tunnissa IOSS on saatu lähettäjältä, syötetty tullille ja vapautuspyyntö lähetetty Postille
3 päivän päästä lähetys vapautuu lähetttäväksi virheellisellä ilmoituksella ”käsittelymaksu maksettu” – Ei ole maksettu, kun ei tarvinnut.
8 päivää eikä kirjattu kirje ole saapunut. Joko Posti-Pate varasti sen tai Postin toiminta vaan on luokattoman surkeaa.
 
Siinä taisi mennä lasten joululahjat.

10 päivää ulkomailta Suomeen
10 päivää että Posti keksii lähetyksen tarvitsevan jotakin ennen jatkoa
12 tunnissa IOSS on saatu lähettäjältä, syötetty tullille ja vapautuspyyntö lähetetty Postille
3 päivän päästä lähetys vapautuu lähetttäväksi virheellisellä ilmoituksella ”käsittelymaksu maksettu” – Ei ole maksettu, kun ei tarvinnut.
8 päivää eikä kirjattu kirje ole saapunut. Joko Posti-Pate varasti sen tai Postin toiminta vaan on luokattoman surkeaa.
Todnäk Postin homma vaan kusee. Itsekin just totesin että ehkä olisi kannattanut noutaa yksi esine noin 15km päästä, posti on nyt pyöritellyt, lajitellut ja rekisteröinyt pakettia lukuisia kertoja logistiikkakeskuksessaan jo viikon ajan. Emäntä vaan oli pistänyt tilaten postitse ennen kuin itse kerkisin sanoa mielipiteeni...
 
Minulla taas tullauksen jälkeen lähti paketti aika nopeasti liikkeelle (tosin tullasin Tullin palvelussa, kun oli kallis paketti, ja maksoin sen Postin isomman kiristysmaksun).

Mutta mutta, nyt huomasin seurannasta, että Posti on ilmeisesti yrittänyt toimittaa kyseistä pakettia kotiin. En siis edes tiennyt, että lähettäjä oli valinnut kotiinkuljetettavan toimitustavan.
Vaan eivät olleet raukat päässeet alaoven muodostamasta läpäisemätttömästä esteestä, ilmeisesti olivat soittaneet pihalta kun olin vielä unten mailla. :rolleyes:

Täytyy sanoa, että on kyllä ihan käsittämätöntä touhua: ihanko oikeasti ne autoilevat ympäri Helsinki isohko paketti mukanaan ihan vain siltä varalta, että ehkä joku vastaanottaja löytyy sitten toimitusosoitteesta?!? :confused:

Eikös nykyisenä vihreänä aikana voisi hommaa hoitaa jotenkin toisinkin, tai ehkä käytössä on ainoastaan sähköautoja jotka kulkevat Postin pomojen biokaasupäästöistä valmitetulla vihreällä sähköllä, niin ei väliä? :hmm:

Siis selvästikin puhelinnumeronikin oli tiedossa, että jos olisi saanut edes tekstiviestillä ennakkovaroituksen odottaa toimitusta tms.
Ja sijaitsen vielä Helsingissä, eikös täällä niiden kotiinkuljetusten pitänyt parantua? Lieneekö sitten ongelmana, kun paketti tuli ulkomailta niin joku rasti puuttui oikeasta ruudusta...
 
Rouva tilas luurin, otti kotiin kuljetuksen eli maksoi extraa. No luvattu toimituspäivä meni eilen (oli varta vasten etätöissä), tänään tuli aamusta ilmoitus että on yritetty toimita.. mutta ei ole oltu kotona :D Ja ite olen tänää ollu kotosalla mut eipä näkyny tänäänkään.

Ninja jakajat on vaan jotain mihin pitää tottua. :/
 
Rouva tilas luurin, otti kotiin kuljetuksen eli maksoi extraa. No luvattu toimituspäivä meni eilen (oli varta vasten etätöissä), tänään tuli aamusta ilmoitus että on yritetty toimita.. mutta ei ole oltu kotona :D Ja ite olen tänää ollu kotosalla mut eipä näkyny tänäänkään.

Ninja jakajat on vaan jotain mihin pitää tottua. :/

Joo, viime vuonna minun nurkillani postin ninjat liikkuivat pari kertaa niin huomaamattomasti, ettei puhelimeenkaan jäänyt mitään merkkejä siitä kun olivat yrittäneet soittaa... :rofl:

Sain kamat kotiin kun jaksoin jonotella chatissa ja rupatella puhelimessa, mutta silloin päätin, että Posti saa sitten olla aina viimeinen vaihtoehto.

Onneksi täällä pk-seudulla on tarjolla edes hiukan valinnanvaraa, nykyään suosin Budbeetä aina kun mahdollista. Tosin sielläkin viimeksi tummapintaiset kuskit soittelivat naapurirapusta enkä saanut puhelimessa heitä ymmärtämään D- ja E-portaiden välistä eroa, niin piti vaivautua pihalle etsimään raukkoja. Tosin nämäkin sentään saivat sen paketin perille toisin kuin Posti
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom