Postaa kokkauskuvia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DonX
  • Aloitettu Aloitettu
Ja se että jää rumia jälkiä pannusta, niin sehän on tavallaan tarkoituskin: että ne jää tuohon, eikä pöytään. Ja vaikka jäisi tuhma kuva, niin 1,5 euron panostuksella saa jäädäkin ;-D

Mä tykkään enempi ihan vaan korvapuusteista.

Mut, ei ihan viel kokkausta, mut oiskos maailman halvin pannualunen? 30cm 1,5e !!! _1390598.JPG

Rustasta: Terassilaatta Borneo

paitsi et väärä, se oli tämä, mut kummassakin kuitenkin B-kirjain! ;-)

Ei huono idea. :thumbsup:
Tuossa ei toivottavasti ollut mitään lakkapintaa tms. vaan ihan "puhdas" puupinta?

Ei huono idea. :thumbsup:
Tuossa ei toivottavasti ollut mitään lakkapintaa tms. vaan ihan "puhdas" puupinta?
No Lisbeth Rustan sivulla lukee: "Akasian lämmin sävy saa aikaan tyylikkään ilmeen, joka uudistaa koko ulkotilan, ja vesipohjainen pintakäsittely tekee siitä ympäristön kannalta hyvän valinnan."
Et en ossoo sanoa mikä käsittely siinä on.

No Lisbeth Rustan sivulla lukee: "Akasian lämmin sävy saa aikaan tyylikkään ilmeen, joka uudistaa koko ulkotilan, ja vesipohjainen pintakäsittely tekee siitä ympäristön kannalta hyvän valinnan."
Et en ossoo sanoa mikä käsittely siinä on.
Joh, luin tuon myös ja samaten jäi vähän epäselväksi. Lähinnä vaan ajattelin ettei kuuman pannun pojaan jää mitään ylimääräistä, mutta näin toisen kerran ajateltuna olisit varmaan siitä jo maininnut..

Tehtiin kolmen rivi noista myös olohuoneen pöytään ja toinen rivi ulos grillikatoksen pöytään.
Leipä yms leikataan omalla leikkuulaudallaan, ei tuollainen edes olisi kauhean kätevä siinä, on hänessä myrkyllistä pinnassa tai ei...
ja eipä ole kyllä maailman ensimmäinen puinen pannunalunen ;-D

Kiitos tipsistä, pitää muistaa kun seuraavan kerran pannunalusta tarvii ostaa.

Näyttää hyvältä. Miten sä teet nuo?
Esim näitä:
1778973516119.png

Pintaan sivellään hunajaa ja keltaista sinappia ("yellow mustard") ja sitten runsaasti Poppamiehen Rib and Burg rubia ja omia mausteita ja ripotellaa ruokosokeria päälle.
Annetaan olla puolisen tuntia tekeytymässä pöydällä.
Sitten airfryeriin 40min 150c ja joku ohje sanoo että pitäis käärii folioon, mutta itse tykkään enemmän "grillatusta" kuin BBQ tyylisistä ribseistä.

40min kulttua ribsit näyttää tältä:
2026-05-16 18.06.24.jpg

Mutta koska itse tykkään enemmän grillatusta niin lisään BBQ kastiketta ja AF 200c n.5-10min että saa kunnon pinnan. Mutta jos ei halua grillipintaa niin jättää viimeisen vaiheen pois.
Ja ei noista tule mitään hitaasti kypsytettyja liha irtoaa luusta-ribsejä, vaan rehellisiä suomalaisia grilliribsejä mitä saa vielä harvoilta grillipisteiltä. Itse tykkään niistä vallan vietävästi ja alle tunnin ribseiks on hemmetin hyviä.

Laitoin kimchiä tai jotain sen tapaista tulemaan. Kerran kokeilin tehdä hapankaalta äidin kanssa joskus, mutta se meni pieleen, kun mokattiin kai suolan määrä. Nyt meni n. 2% painosta. Ei ihan perinteinen tullut tästä ja nyt muutenkaan varmaan tekisi tai tiedä. Laitoin varhaiskaalta, varsiselleriä, sipulin, omenan, valkosipulin, inkivääriä, kalakastiketta, suolaa, sokeria, cayennepippuria ja nuudelipussista chilitahnan.

Nyt on 12h ollut. Miten onkaan, saako kansi olla noin tiiviistä kiinni? Periaatteessa kai voi räjähtää, mutta käymisen ja mahdollisen homehtumisen vuoksi lähinnä ajattelin.
IMG_20260516_164712Z.jpg

Taas pikagrilliribsejä airfryerissä välipalaks. Noi on kyllä herkkuja :drool:
2026-05-16 18.51.00.jpg

Eipä tosin ole paljon syömistä, mutta on kyllä hyvää se vähä mitä on.
Sinä tosiaan tykkäät vähän palaneesta. Mutta kun olet laittanut hunajaa , niin se pinta karamellisoituu ja tulee herkkua.

Sinä tosiaan tykkäät vähän palaneesta. Mutta kun olet laittanut hunajaa , niin se pinta karamellisoituu ja tulee herkkua.
Pinnassahan se maku on. Samanlaisia ne monesti on niissä kaupoissakin missä vielä grillipiste on. Tosin kuvassa noi näyttää huomattavasti mustemmalta kuin ovat. Juuri sopiva pinta eikä todellakaan mikään hiillostettu kuten kuvasta saattaa päätellä.

Pinnassahan se maku on. Samanlaisia ne monesti on niissä kaupoissakin missä vielä grillipiste on. Tosin kuvassa noi näyttää huomattavasti must TVemmalta kuin ovat. Juuri sopiva pinta eikä todellakaan mikään hiillostettu kuten kuvasta saattaa päätellä.
Varmasti parempaa, kuin kaupan grillipisteellä. Ja pinta on sen sokerin (hunaja+soossi) takia kauniisti karamellisoitunut, mikä on parhautta. Hyvännäköisiä ovat, sori jos annoin toisen kuvan.

Itse laitan soossin 30min ennen valmistumista ja viimeiset 5-10min uunin grilli vastuksen alla, että saan melkein samanlaiset pinnat. Taitaa olla kuvia ketjussa - ei minunkaan näytä harmaanruskeilta vaan on pinnassa vähän tummaa minullakin.

*hotkaisee ohimennen kitaansa ja röyhtäisee kiitoksena* Maukasta oli, saaks lisää...?

Living ei kyllä oo koskaan viel pettänny, laita hittovie jo se oma ravintola pystyyn, takaan et koko IO-tekin nörttikansa tulee vakioasiakkaiks.

1779476096988.png

Nyt oli niin hyvää lihaa teurastajalla, että oli pakko ottaa.

1779476134347.png

Luonnollisesti halal, mutta en ostanut sen takia, vaan tämä pihvi maksoi 6€.

--

Valion pippurikerma, Lea&Perrins Worcestershire sauce, Meira ketsuppi, Coop Chili semmoisesta rouhintapurkista.
Coleslaw on majoneesi (K-menu), omenasiiderietikka (Coop), Coop Pippuri (semmoinen rouhintapurkki, tätä voi olla myös kastikkeessa), sinappi (oliko Dijon, ehkä ei), agave-siirappi (ok, se on vaan halvempi kuin hunaja), valkokaaliporkkanapurjo (Coop). jalapeno (tuore, Prisman vihannesosasto).
Mummon ranskalaiset (pussista) :D
Eiköhän silti ollut luokkaa 10€ annos. Ja mikään ei (tällä kertaa) ollut alennuksessa.

1779476096988.png

Nyt oli niin hyvää lihaa teurastajalla, että oli pakko ottaa.

1779476134347.png

Luonnollisesti halal, mutta en ostanut sen takia, vaan tämä pihvi maksoi 6€.

--

Valion pippurikerma, Lea&Perrins Worcestershire sauce, Meira ketsuppi, Coop Chili semmoisesta rouhintapurkista.
Coleslaw on majoneesi (K-menu), omenasiiderietikka (Coop), Coop Pippuri (semmoinen rouhintapurkki, tätä voi olla myös kastikkeessa), sinappi (oliko Dijon, ehkä ei), agave-siirappi (ok, se on vaan halvempi kuin hunaja), valkokaaliporkkanapurjo (Coop). jalapeno (tuore, Prisman vihannesosasto).
Mummon ranskalaiset (pussista) :D
Eiköhän silti ollut luokkaa 10€ annos. Ja mikään ei (tällä kertaa) ollut alennuksessa.
Ja kritiikin kannus.
Halalia ei periaatteesta osteta koskaan.
Mummon ranskalaiset on paskoja.
Kastikkeeksi kannattaa laittaa Mustapekka juustoa, kermaa ja lihafondia sekä rouhittua pippuria.
Coleslaw ei ole omia suosikkeja mutta makuasioita :D

Meidän lähiteurastaja on hankkinut dry age -kaapin. Olen elämäni parhaan (oman) pihvin tehnyt sen lihasta. Jos se on halal, ei ole minulta pois.
Tätä kirjoittaessa juon olutta, että en välttämättä jaa muita näkemyksiä, mutta liha on hyvää ja luokkaa -33% lähikaupan (Prisma/Cittari) hintoihin. Ei aina, mutta tänään taas oli KCM Malmi se tarjouslohi loppu..

edit: ja tuo pihvi ei ollut kypsytyskaapista, kun se oli edelleen 6€ - Dry Age-pihvit on aina 12-25€.

Viimeksi muokattu:

Mistä oot ton microplanen ostanut? Muistaakseni mainostit tota joskus aikasemmin mut en nyt mitenkään löydä sitä postausta.
Kaikki mitä löydän myytävänä on muovivartisia mut toi puinen ja vielä leveä olisi varmaan hyvä?

Mistä oot ton microplanen ostanut? Muistaakseni mainostit tota joskus aikasemmin mut en nyt mitenkään löydä sitä postausta.
Kaikki mitä löydän myytävänä on muovivartisia mut toi puinen ja vielä leveä olisi varmaan hyvä?

Joko chez marius tai stockmann oli ostopaikka, kaksi olen tilannut kun piti hommata vaimon pojallekin. Katotaas...
Stockmannilla vain mustaksi käsitelty puu:

Chezmariuksella on tuo vielä tarjola normiåuulla:
Microplane raastin puukahvalla, hieno - Chez Marius

Verkkiksessä myöäs vain mustana:
Microplane Black Sheep Fine raastin, hieno 49,99

Royaldesign olisi:
Master Raastin Hieno merkiltä Microplane | RoyalDesign.fi

Decanterissa valkoisella petsillä?
Microplane Professional -raastin hieno – Decanter

Ja eiringissä on:
Microplane Master #2, hieno raastin

Joko chez marius tai stockmann oli ostopaikka, kaksi olen tilannut kun piti hommata vaimon pojallekin. Katotaas...
Stockmannilla vain mustaksi käsitelty puu:
www.stockmann.com

BLACK Microplane Black Sheep Fine -raastin |32 x 10 x 4 cm | Työvälineet | Stockmann

Osta Microplane Black Sheep Fine -raastin Stockmannilta!
www.stockmann.com
www.stockmann.com

Chezmariuksella on tuo vielä tarjola normiåuulla:
Microplane raastin puukahvalla, hieno - Chez Marius

Verkkiksessä myöäs vain mustana:
Microplane Black Sheep Fine raastin, hieno 49,99

Royaldesign olisi:
Master Raastin Hieno merkiltä Microplane | RoyalDesign.fi

Decanterissa valkoisella petsillä?
Microplane Professional -raastin hieno – Decanter
Tuo microplane on kyl aika klassikko, itellä on kans semmonen ohut ja pitkä. Mut toi puinen kahva on kyl tyylikkäämpi kun muovi, tulee jotekni semmonen vanhan ajan fiilis. Oletko huomnanu eroo terän pysyvyydessä noiden eri versioiden välillä?

Ei mulla ole kuin yksi microplane. Ostettiin kokeeksi Lidlin "vastaava" hieno, ja siinä on teränystyt eri kulmassa ja se raastaa paljon karkeammin ja on raskaampaa. Lisäksi halvemissa raastimissa terälevy on reunoista parilla pistehitsillä, kun microplanessa ne on jatkuva hitsi.
Mutta kyllä tuo meidänkin leikkuuterän kaari alkaa ajan kanssa hiukan painua, ei ole enää ylpeänrintava. Eikä tyylipuista viitsi laittaa pesukoneeseen, vaan kraanahuuhdontaa vain.
Mutta saman ostaisin uusiksi, ilman muuta. Mun kaverille kehuin tätä taannoin ja pistin raatamaan "juustolunta" kokeeksi. Meni ja tilasi heti itselleen oman ;-D

Mullakin ollut joku Prisman Heirol merkkinen joka kai "vähän parempi" mut en tiedä, aika nopeasti sekin alko tylsymään vaikka käsin pesi.
Microplanesta kaikki sanoo että oikeasti hyvä ja jotkut sanoo että vain ne kapeammat on parhaita ni mietin onko tommonen leveä sitten vähän turha vai mihin sitä extra leveyttä tarvitsee?

Miksei? Itse ainakin ostan, kun siten kuitenkin saa hyvää lihaa lähes puolet halvemmalla kuin heikompilaatuista saisi ketjukaupoista. Ihan mielenkiinnosta tuli mieleen kysymys, että onko tuohon jokin muukin perusteltu syy kuin joku pelkkä aatteellinen typeryys?

Miksei? Itse ainakin ostan, kun siten kuitenkin saa hyvää lihaa lähes puolet halvemmalla kuin heikompilaatuista saisi ketjukaupoista. Ihan mielenkiinnosta tuli mieleen kysymys, että onko tuohon jokin muukin perusteltu syy kuin joku pelkkä aatteellinen typeryys?
Aatteellinen typeryys kai, mutta omatunto ei salli syödä uskonnon täheden kiduttamalla lopetettuja eläimiä.

Miten tämä ketjukauppojen lihojen "heikkolaatuisuus" on mitattu ja varmennettu, vai onko kyseessä mielikuva siitä, että halal-liha olisi jotenkin tuoreempaa ja hygienisemmin säilytettyä koko ketjun aikana ruhon taposta myyntiin saakka?

Aatteellinen typeryys kai, mutta omatunto ei salli syödä uskonnon täheden kiduttamalla lopetettuja eläimiä.
Noh kyl toi kuite taitaa Suomessaki ihan lakien mukaan mennä eli eläin on kyl tainnutettu ennen kaulan auki viiltämistä. Tää siis, jos ihan "legitissä" kaupassa haluaa lihaa myydä. Että kun ostaa lihansa kaupasta, nii eiköhä se ole ihan lakien mukaan teurastettukkin ilman eläinrääkkäystä.

Miten tämä ketjukauppojen lihojen "heikkolaatuisuus" on mitattu ja varmennettu, vai onko kyseessä mielikuva siitä, että halal-liha olisi jotenkin tuoreempaa ja hygienisemmin säilytettyä koko ketjun aikana ruhon taposta myyntiin saakka?

Jos/kun omat aistit eivät kerro mitään tuotteen laadusta, niin eipä siinä sitten kai ole juuri muuta eroa kuin se jokseenkin älytön hinta (jostain elinkaarensa lähes loppuun tulleesta lypsykarjan lihasta), jota ketjukaupat kiskovat. Itse kyllä luotan omiin aistihavaintoihini. Lihan tuoreudesta on tottakai hyvä ymmärtää sekin, että naudan (filee)lihaa pitää aina raakakypsentää noin kuukauden verran. Muuten se on se on sitkeää, kuten se ketjukauppojen lihatiskeillä liian usein on. Hyvistä ketjukaupoistakin tottakai niin halutessaan saa todella hyvää lihaa, mutta sen hinta on sitten vielä tolkuttomampaa luokkaa, kuten esim Waguy- ja Kobe lihoilla. Ne ovatkin sitten enempi sellaisia palkkapäivän pihvejä esim. jonkun hyvän vuosikerran Billecart-Salmonin (2008, 2002, 1996 jne) tai hyvin kypsyneen Bordeauxin (esim. 2005) kanssa. Suosittelen kyllä, jos lompakko vaan kestää.

Ahaa, et siis asu ainakaan EU-alueella. Se selittää asian. Eipä tosin niitä muitakaan pihvilihoja täällä Euroopassa leikata vasta eläimen luonnollisen kuoleman jälkeen, jos niin olet kuvitellut.

Noh kyl toi kuite taitaa Suomessaki ihan lakien mukaan mennä eli eläin on kyl tainnutettu ennen kaulan auki viiltämistä. Tää siis, jos ihan "legitissä" kaupassa haluaa lihaa myydä.
Teoriassa ainakin noin, mutta mä jotenkinkin luulen että käytännössä ei mee noin. Tainnutus pitää nimittäin tehdä samaan aikaan kaulan leikkaamisen kanssa, ei ennemmin eikä myöhemmin. Ja koska kyse on uskonnollisesta teosta niin jollei valvojaa/eläinlääkäriä ole paikalla niin vähän veikkaan että saattaa usein tainnutus unohtua..

Ahaa, et siis asu ainakaan EU-alueella. Se selittää asian. Eipä tosin niitä muitakaan pihvilihoja täällä Euroopassa leikata vasta eläimen luonnollisen kuoleman jälkeen, jos niin olet kuvitellut.
Eläimen lopetus pitää tehdä eettisesti ja kivuttomasti. Ei vartavasten kiduttamalla.

Eläimen lopetus pitää tehdä eettisesti ja kivuttomasti. Ei vartavasten kiduttamalla.

Aivan, niinhän se täällä EU:ssa tehdäänkin. Seuraavan kerran Suomessa (tai jossain muualla EU:n alueella) käydessäsi voit siis ihan hyvällä omallatunnolla käydä lihaostoksilla halal-kaupassa.

Teoriassa ainakin noin, mutta mä jotenkinkin luulen että käytännössä ei mee noin. Tainnutus pitää nimittäin tehdä samaan aikaan kaulan leikkaamisen kanssa, ei ennemmin eikä myöhemmin. Ja koska kyse on uskonnollisesta teosta niin jollei valvojaa/eläinlääkäriä ole paikalla niin vähän veikkaan että saattaa usein tainnutus unohtua..

Ne omat ennakkoluulot ovat kyllä todella heikko peruste yhtään millekään.... 🙄

Kaverini oli muuten aikoinaan töissä HK:lla ja hän kertoi, että eipä se teurastaminen sielläkään kiduttamatta sujunut. Vaihtoi sitten toiseen duuniin, kun ei enää halunnut katsoa, kuinka sadistit tahallisesti kiduttavat eläimiä ja saavat siitä jotain erityistä nautintoa - eikä se kiinnostanut pomojakaan edes sen vertaa, että siihen olisi koskaan puututtu. Eihän pelkkä suomalaisuus ole mikään tae siitä, että lakeja noudatettaisiin sen paremmin kuin missään muuallakaan - ainakaan silloin, kun paikalla ei ole ulkopuolista valvojaa. Täällä Suomessa silti nyt kuitenkin on olemassa teurastamista sääntelevät lait, toisin kuin ehkä jossain siellä EU:n ulkopuolella.

Herkän sielun lienee kuitenkin aina varminta kasvattaa ja tappaa itse omat pihvinsä. 😉

Ne omat ennakkoluulot ovat kyllä todella heikko peruste yhtään millekään.... 🙄

Kaverini oli muuten aikoinaan töissä HK:lla ja hän kertoi, että eipä se teurastaminen sielläkään kiduttamatta sujunut. Vaihtoi sitten toiseen duuniin, kun ei enää halunnut katsoa, kuinka sadistit tahallisesti kiduttavat eläimiä ja saavat siitä jotain erityistä nautintoa - eikä se kiinnostanut pomojakaan edes sen vertaa, että siihen olisi koskaan puututtu. Eihän pelkkä suomalaisuus ole mikään tae siitä, että lakeja noudatettaisiin sen paremmin kuin missään muuallakaan - ainakaan silloin, kun paikalla ei ole ulkopuolista valvojaa. Täällä Suomessa silti nyt kuitenkin on olemassa teurastamista sääntelevät lait, toisin kuin ehkä jossain siellä EU:n ulkopuolella.

Herkän sielun lienee kuitenkin aina varminta kasvattaa ja tappaa itse omat pihvinsä. 😉
Saattaa olla, mutta suomen lainsäädännössä sanotaan että eläin pitää tainnuttaa ennen lopetusta. Se että toimitaan lainvastaisesti on toinen juttu, mutta halal perustuu uskontoon jolloin pitkät päästetään millekkään lainsäädännölle eillei valvoja ole aina läsnä. Näin uskaltaisin väittää.
Ja varsinkin jos halal-liha tulee ulkomailta niin veikkaan että 99% teurastuksista tehdään uskonnon ehdoilla.

Alkaa taas vähän rönsyilemaan ja vielä omasta syystä. Ehkä jatkot parempaan säikeeseen..?

Meidän lähiteurastaja on hankkinut dry age -kaapin. Olen elämäni parhaan (oman) pihvin tehnyt sen lihasta. Jos se on halal, ei ole minulta pois.
Tätä kirjoittaessa juon olutta, että en välttämättä jaa muita näkemyksiä, mutta liha on hyvää ja luokkaa -33% lähikaupan (Prisma/Cittari) hintoihin. Ei aina, mutta tänään taas oli KCM Malmi se tarjouslohi loppu..

edit: ja tuo pihvi ei ollut kypsytyskaapista, kun se oli edelleen 6€ - Dry Age-pihvit on aina 12-25€.
Lähiteurastaja, eli lihakauppa vai joku tuttu tila tms? Jos joku tietää Oulusta yksityisiä (karja/liha)tiloja tai muita vastaavia jotka myy lihaa niin kiinnostaisi. Mulle voi huikata vaikka yksärillä. Ostaisin mielellään lihaa (ja miksei muutakin) ilman välikäsiä kun tuntuu että se tuottaja ei oikein saa mitään. Joskus kananmunia hakenut yhdeltä tilalta mut sinne on turhan pitkä matka vain kananmunia hakemaan.

Lähiteurastaja, eli lihakauppa vai joku tuttu tila tms? Jos joku tietää Oulusta yksityisiä (karja/liha)tiloja tai muita vastaavia jotka myy lihaa niin kiinnostaisi. Mulle voi huikata vaikka yksärillä. Ostaisin mielellään lihaa (ja miksei muutakin) ilman välikäsiä kun tuntuu että se tuottaja ei oikein saa mitään. Joskus kananmunia hakenut yhdeltä tilalta mut sinne on turhan pitkä matka vain kananmunia hakemaan.
Itse ollaan täällä Helsingin päässä kierrelty Rekosta ostamassa toisinaan lihaa yms. Näyttäisi, että Oulun puolellakin olisi mahdollista, kun liityt ryhmään: (REKO lähiruokaryhmä Oulu | Facebook)

Charolais-luomupihvilihaa ja luomulammasta ja Ahon Limousin

Siis kyseessä on liike, joka ostaa koko eläimen (ilman sisuskaluja), ja pilkkoo sen myyntiin. Ne ostaa karitsoja, vasikoita ja vuohia. Possua sieltä ei saa. Nimi on Salem Butcher, siitä otin sen "teurastaja".
Sieltä saisi myös lampaan päitä, mutta en ole tarpeeksi rohkea. Vähän vihjaisin eilen niiden Facebookissa, että karitsan osso buco olisi kiva, ja laitan kuvia, jos sieltä saa.

mutta halal perustuu uskontoon jolloin pitkät päästetään millekkään lainsäädännölle eillei valvoja ole aina läsnä. Näin uskaltaisin väittää.
Ja varsinkin jos halal-liha tulee ulkomailta niin veikkaan että 99% teurastuksista tehdään uskonnon ehdoilla.

Jos, jos ja jos.... aika paljon tuli taas pelkkiä omia ennakkoluuloja ja niihin perustuvia veikkauksia sekä ihan omasta päästä vedettyjä väitteitä.

En toki tiedä, mistä halal-lihakaupoista (tai teurastamoista) omat kokemuksesi ja tietosi ovat peräisin (tai mistä ne todennäköisemmin eivät ole), mutta ainakin ne, joita itse täällä pääkaupunkiseudulla olen käyttänyt, kertovat myyvänsä suomalaista tai latvialaista lihaa. Latviassa lainsäädäntö on uskonnollisten teurastusten suhteen yhtä tiukka kuin täällä Suomessakin ja Suomessahan uskonnollisissa teurastuksissa on aina mukana Ruokaviraston tarkastuseläinlääkäri.

Alkaa taas vähän rönsyilemaan ja vielä omasta syystä. Ehkä jatkot parempaan säikeeseen..?

Joo, jos haluat, voinet varmaan avata oman säikeen esim. vaikka Rodullisille, uskonnollisille ja muille vastaaville ennakkoluuloille. 😉

Statistiikka

Viestiketjuista
308 950
Jäsenet
83 409
Uusin jäsen
Uanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom