PlayStation VR2 -keskustelu

Listaappas niitä halvempia ja parempia vaihtoehtoja PC:lle? Plussaa siitä, jos ei tarvitse Facebook-tiliä luoda, että saa lasit toimimaan. (Vai onkohan tämä rajoitus jo poistettu?)

Näitä sai käytettynä 300-350e vielä muutama kuukausi sitten.
Nyt meni sulta ohi vähän jotain. ;)

(olettaen että sarkasmia)
Onko tää nyt sitä että ostetaan jotain suht. kallista ja sitten puolustetaan raivoisasti omaa ostosta joka suuntaan?

Vanhentuneella tekniikalla tarkoitin lähinnä noita fresnel-linssejä, jotka ihan objektiivisesti tarkasteltuna on vr-lasien kontekstissa vanhentunutta tekniikkaa, eli niitä ei enää käytetä.

Onhan nää silti parhaat ei-langattomat lasit alle 1000e hintaluokassa, mutta vain koska kilpailua ei enää ole.
Noh mitä luulet että lasien hinta olisi ollut jos näihin olisi tuupattu pancake linssit fresnelien tilalle? Ja olisiko se toiminut OLED-näyttöjen kanssa, olisiko laseissa silloin ollut HDR tuki? Nämä on kaikki suunnitteluvalintoja johonkin hintahaarukkaan. Sony halusi OLEDit, joutui taipumaan fresnel-linsseihin että sai HDR:nsä, valitsi eye trackingin ja loppuhinta on siinä missä se on ja silti se on liian kallista.

Sitten mennään tosiaan vähän eri hintaluokkaan kun halutaan jotain muuta, mutta se tosiaan maksaa niin kuin olisi nämäkin maksaneet jos sisuskalut olisi olleet jotain muuta. Ihmetellä vaan täytyy että ei ymmärretä että tekniikka maksaa ja kaikki on näissä laseissa kompromisseja, otat yhden niin menetät toisen.

Yllättävää että olet yleensä ostamassa näitä mihinkään hintaan jos asenne ostamaasi tuotteeseen on tuollainen, itse ainakin ostaisin jotain muuta.
 
Nyt meni sulta ohi vähän jotain. ;)


Noh mitä luulet että lasien hinta olisi ollut jos näihin olisi tuupattu pancake linssit fresnelien tilalle? Ja olisiko se toiminut OLED-näyttöjen kanssa, olisiko laseissa silloin ollut HDR tuki? Nämä on kaikki suunnitteluvalintoja johonkin hintahaarukkaan. Sony halusi OLEDit, joutui taipumaan fresnel-linsseihin että sai HDR:nsä, valitsi eye trackingin ja loppuhinta on siinä missä se on ja silti se on liian kallista.

Sitten mennään tosiaan vähän eri hintaluokkaan kun halutaan jotain muuta, mutta se tosiaan maksaa niin kuin olisi nämäkin maksaneet jos sisuskalut olisi olleet jotain muuta. Ihmetellä vaan täytyy että ei ymmärretä että tekniikka maksaa ja kaikki on näissä laseissa kompromisseja, otat yhden niin menetät toisen.

Yllättävää että olet yleensä ostamassa näitä mihinkään hintaan jos asenne ostamaasi tuotteeseen on tuollainen, itse ainakin ostaisin jotain muuta.

Joo :D No saman kysymyksen voi esittää myös niille, jotka ei ymmärrä miksi joku ostaa PSVR2, eikä Quest 3:sta.
 
On se tuo narratiivi kyllä ihmeellistä vieläkin PSVR2:n ympärillä. Ensin se oli piuha, sit se oli hinta, sit ei ole pelejä vaikka tuntuu noita AAA excluja olevan eniten, GT7, Horizon, Resident Evilit ja multiplatit on yleensä parhaita versioita kiitos DFR:n esim. NMS. Sit kun tulee PC tuki niin hei pelejä muuten olis taas, eikä piuhakaan enää haittaa mut kallis on vieläkin. Sonyn pitäis varmaan myydä laseja tappiolla niin kuin Meta on tehnyt vuosia, ei taida Sonylla kassa ihan riittää siihen.

Ja ihan täsmennyksenä omistan myös Q3 ja molemmat lasit on tosi hyvät omilla tavoillaan.
 
Aika helpolta tuntui pc:llä psvr2:en käyttöönotto, lasit kiinni boksiin ja Playstation appi auki, sitten voikin jo käynnistää pelin - tosin ensin käytin ps5:ssa kiinni ja päivitin ohjaimet. Halflife tuli ostettua ja sehän toimii erinomaisesti, rtx3080 ja 3900x kombolla. Itsellä on koneessa Sonyn mainitsema Asuksen USB-BT500 dongle ja ei tunnu ohjaimet sekoilevan pelatessa.
 
Aika helpolta tuntui pc:llä psvr2:en käyttöönotto, lasit kiinni boksiin ja Playstation appi auki, sitten voikin jo käynnistää pelin - tosin ensin käytin ps5:ssa kiinni ja päivitin ohjaimet. Halflife tuli ostettua ja sehän toimii erinomaisesti, rtx3080 ja 3900x kombolla. Itsellä on koneessa Sonyn mainitsema Asuksen USB-BT500 dongle ja ei tunnu ohjaimet sekoilevan pelatessa.
Heh joo itelle kans adapteri tuli ja käyttöönotto pysähtyi sisäänrakennetun BT:n toimimattomuuten mikä oli tiedossa mutta pitihän sitä kokeilla ensin. Tilasin samoin tein tuon Asuksen donglen kun tuntuu kommenttien perusteella todella hyvin toimivan. Huomenna testaillaan sit ehkä lisää.
 
Asuksen dongle toimii kyllä erinomaisesti, ratkesi kaikki yhdistämisongelmat ja tracking tuntuu toimivan tosi hyvin. Kiva päästä vertailemaan samalla alustalla samoja pelejä PSVR2 vs. Q3, toisissa vie PSVR2, toisissa Q3, ei taida päästä yksiin laseihin vieläkään. :lol:
 
Optimistisesti ajattelin että kun löytyy hyvä kone niin varmaan PC adapterin käyttöönotto menee helposti, mutta aika monta tuntia sai säätää ennenkuin pääsi Alyxiin asti. PCIE wifi/bt kortti ei ollut tarpeeksi hyvä, niin piti ostaa asuksen dongle ja laittaa se jatkojohdon kanssa hyvin esille että sai ohjaimet toimimaan, mutta sen jälkeen SteamVR kaatoi vielä koneen aina viimeistään pelialueen asettamisen jälkeen. Asensin kaikki tähän liittyvät softat uudestaan ja vaihdoin adapterin johdot eri slotteihin ja sen jälkeen lähti pelaamaan. Toivottavasti toimii vielä huomennakin.
 
20240819_155127.JPG
Lielahden cittarissa Tampereella tämmonen outletpuolella. Lukee, että ota yhteys myyjään
 
Tänään tuli lasit ja pettymykseksi ei saa tarpeeksi virtaa ps5:n usb-c portista, eli eivät vaan lähde päälle. Ohjainta lataa kyllä portista moitteetta.
PC:llä toimi adapterilla hyvin.
 
Tänään tuli lasit ja pettymykseksi ei saa tarpeeksi virtaa ps5:n usb-c portista, eli eivät vaan lähde päälle. Ohjainta lataa kyllä portista moitteetta.
PC:llä toimi adapterilla hyvin.
Paska homma. Tätähän tais olla julkaisussakin jos en väärin muista, joitain susikappaleita suoraan paketista joissa tuota samaa. Ootko kokeillut mitä sanoo jos kytkee PC:hen, onko mahdollisuutta testiä?
 
Tulipa nopeasti testailtua PC-adapteria Asuksen BT-500 Bluetooth-donglella. Ohjaimet sai päivitettyä, mutta headsetin päivitys takkuili vaikka mitä teki. Kun uudestaan käynnisti Playsationin VR-ohjelman, ei se enää yrittänyt paivittää headsettiä, ja kaikki vaikutti toimivan normaalisti. Valven headsetti piti olla pois kytkettynä, jotta Playstationin VR-lasit löytyi Steamsissä (ja Playstationin ohjelmassa?!). Kun jotenkin vielä saisi edullisesti käytettyä Valven ohjaimia tuon headsetin kanssa, ei oikein innosta sijoittaa 500€ lisälaitteisiin pelkkien ohjaimien takia.
 
Tuli hommattua tämä nämä kun tuli tuo pc adapteri. Sitä ei vielä ole niin testasin ps5:lla.

On varmasti ollut jo paljon aiheesta keskustelua mutta saiskos vielä vinkkiä miten nuo pitää päähän laittaa / säätää. En saa millään terävää kuvaa. Ainoastaa jos käsillä painaa näyttöä alaspäin väkisin. Mitä en nyt tajua?

edit: vai onko se normaalia että esim yläreunan tekstit on sumeita, ei ole kuin keskellä terävää? tämä on ensi kosketus vr laseihin?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hommattua tämä nämä kun tuli tuo pc adapteri. Sitä ei vielä ole niin testasin ps5:lla.

On varmasti ollut jo paljon aiheesta keskustelua mutta saiskos vielä vinkkiä miten nuo pitää päähän laittaa / säätää. En saa millään terävää kuvaa. Ainoastaa jos käsillä painaa näyttöä alaspäin väkisin. Mitä en nyt tajua?
Noita saa hieroa huolella että saa ne kunnolla päähän ja kun ottaa pois hetkeksi sama rumba uusiksi. Toi oli omasta mielestä noiden lasien kirkkaasti ärsyttävin piirre (johdon lisäksi), ja kun muksun kanssa vuorotellen pelasi niin älytön säätö aina plus silmien välit ja kalibroinnit uusiksi jne. Ton takia noi jäi kerään pölyä.

Quest 2 jonka hommasin näiden tilalle (muksu halusi nimenomaan Gorilla Tagin) menee ihan heittämällä hyvin päähän ilman mitään ylimääräistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Ai niin, se vinkki unohtui: Eli niihin oppi kyllä tietyn tekniikan siten, että otsalle ensin ja kunnolla kireälle. Silti ne aina jäi hieman "huonosti" jostain kohtaa ruutua, taitaa siis olla enemmän ominaisuus. Sen huomaa kun painelee naamalla niitä miten kuva muuttuu ja koittaa lukita siihen "vähiten huonoon" paikkaan.

Hyvänä puolena tähän, että se pieni epätäydellisyys ei kyllä itse peleissä niin hyppää silmille, ettei kannata niitä valikoita liikaa tuijotella ja etsiä täydellisyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Paska homma. Tätähän tais olla julkaisussakin jos en väärin muista, joitain susikappaleita suoraan paketista joissa tuota samaa. Ootko kokeillut mitä sanoo jos kytkee PC:hen, onko mahdollisuutta testiä?
Joo tosiaan pc:llä toimi lasti niin kun pitikin. Tänään laitoin vehkeet takaisin Elisalle menemään kun ideana oli että ois saanu lasit molemmille laitteille.
 
Löytyykös näitä adaptereita jostain hyllystä pääkaupunkiseudulla? Tilasin muutama viikko sitten Jimmsiltä, mutta saatavuus muuttunut elokuun lopusta -> "Tietoa ei saatavilla".

Gigantin ja Powerin varastoissa olisi muka kymmenittäin, mutta onkohan paskapuhetta..
 
Noniin vihdoinkin sain koneen päivitettyä ja asennettua uusiksi nìin sai psvr2:n toimimaan PC:llä.

Ehdin vasta taistella tuon ensin toimimaan kun TP-link ub500 bluetooth dongle ei ohjeista huolimatta koneen perässä porteista toiminut ok vaan pätki ohjainten seurantaa psvr sovelluksessa ja steamissä vaikka mielestäni koneen bluetooth laitteissa ne oli kokoajan yhdistettynä. Tämä korjaantui siirtämällä dongle koneen päällä oleviin portteihin. Win11 mukana näytti tulleen uudempi ajuri kuin se mitä Steamissä ohjataan asentamaan jos on ohjainten kanssa ongelmia niin en sitä vielä kokeillut.

Onko tässä ominaisuus, että välillä Alyxissä ainakin toinen ohjain/käsi jää jumiin ja korjaantuu yleensä vasta avaamalla valikot ja palaamalla takaisin peliin?

Aluksi testailin ihan sillä SteamVR:n auto resoluutiolla, mutta pelissä tuli kaikista asetuksista huolimatta toistuvaa nykimistä/glitchiä pään/katseen kääntelyn yhteydessä. No hetken googlailun perusteella ilmeisesti pitää asettaa custom resoluutio/% johonkin 68% luokkaan. Tuo auttoi 90%sesti ongelmaan, mutta mielestäni satunnaisesti tuota nykimistä tuli sen jälkeenkin.

Onkohan tuo nykiminen vain koneen tehojen loppumista vai jotain muuta ja millä sitä voi debugata lisää? Koneessa rtx4080, 5700x3d ja 32gb mutta aika vähän käyttöä takana niin vaikka vakiona ajan niin "vakaudesta" ei ole täyttä varmuutta.

Olikos jotain muuta mitä pitäisi pcvr käytössä muistaa säätää koneesta, steamistä tai muutoin jos laseina on psvr2:set?

Alyx vaikuttaa kyllä hyvältä mutta täytyy kommentoida paremmin kun sen on läpäissyt.
 
Noniin vihdoinkin sain koneen päivitettyä ja asennettua uusiksi nìin sai psvr2:n toimimaan PC:llä.

Ehdin vasta taistella tuon ensin toimimaan kun TP-link ub500 bluetooth dongle ei ohjeista huolimatta koneen perässä porteista toiminut ok vaan pätki ohjainten seurantaa psvr sovelluksessa ja steamissä vaikka mielestäni koneen bluetooth laitteissa ne oli kokoajan yhdistettynä. Tämä korjaantui siirtämällä dongle koneen päällä oleviin portteihin. Win11 mukana näytti tulleen uudempi ajuri kuin se mitä Steamissä ohjataan asentamaan jos on ohjainten kanssa ongelmia niin en sitä vielä kokeillut.

Onko tässä ominaisuus, että välillä Alyxissä ainakin toinen ohjain/käsi jää jumiin ja korjaantuu yleensä vasta avaamalla valikot ja palaamalla takaisin peliin?

Aluksi testailin ihan sillä SteamVR:n auto resoluutiolla, mutta pelissä tuli kaikista asetuksista huolimatta toistuvaa nykimistä/glitchiä pään/katseen kääntelyn yhteydessä. No hetken googlailun perusteella ilmeisesti pitää asettaa custom resoluutio/% johonkin 68% luokkaan. Tuo auttoi 90%sesti ongelmaan, mutta mielestäni satunnaisesti tuota nykimistä tuli sen jälkeenkin.

Onkohan tuo nykiminen vain koneen tehojen loppumista vai jotain muuta ja millä sitä voi debugata lisää? Koneessa rtx4080, 5700x3d ja 32gb mutta aika vähän käyttöä takana niin vaikka vakiona ajan niin "vakaudesta" ei ole täyttä varmuutta.

Olikos jotain muuta mitä pitäisi pcvr käytössä muistaa säätää koneesta, steamistä tai muutoin jos laseina on psvr2:set?

Alyx vaikuttaa kyllä hyvältä mutta täytyy kommentoida paremmin kun sen on läpäissyt.

Itselläni ei ole ollut mitää tuon kaltaisia ongelmia. Pelaillut mm alyxia, koneena 4090, 7950x3d ja 64gb, mutta donglena on se joku Asuksen suositeltu. Itse en edes mitään säätöjä tehnyt vaan piuhat kiinni, ekan kerran playstation vr2 sovellus tulille ja sen jälkeen vaan pelailemaan. Ajattelinkin silloin, että olipa helppa :D Onko sulla pelitila sellainen että se ei tuota ongelmia ohjainten seurannassa? Eli riittävän valosaa ja mitähän niitä muita suosituksia oli?
 
Eurogamerilla oli jotain juttua, että 22.11- 29.11 olisi tuo -200€, saa nähä.
 
Itselläni ei ole ollut mitää tuon kaltaisia ongelmia. Pelaillut mm alyxia, koneena 4090, 7950x3d ja 64gb, mutta donglena on se joku Asuksen suositeltu. Itse en edes mitään säätöjä tehnyt vaan piuhat kiinni, ekan kerran playstation vr2 sovellus tulille ja sen jälkeen vaan pelailemaan. Ajattelinkin silloin, että olipa helppa :D Onko sulla pelitila sellainen että se ei tuota ongelmia ohjainten seurannassa? Eli riittävän valosaa ja mitähän niitä muita suosituksia oli?
Ok hyvä tietää eli riippuu siis kuun ja tähtien asennosta miten toimii kenelläkin :).

Huone voisi olla valoisampi ja täytyy kokeilla bt-donglea vielä lyhyen jatkojohdon ja eri ajurien kera. Samoin töytynee nyt testailla muitakin pelejä niin näkee onko kaikissa sama ongelma.
 
Psvr2-headset kyllä valittaa jos on liian pimeää, minulla lähes jatkuvasti. Muistelen, että Playstationin ohjelma taisi päivittyä Steamissä joskus alku syksystä - parempi tuki myös muille (kuin Asuksen) bluetooth dongleille.
 
Kannattaa ostaa Steamista se fpsVR. On hintansa väärti, näkee hyvin dataa missä voisi olla ongelma.
 
Onkohan odotettavasti pitkiin aikoihin sitten alin tuo 399€, ettei heti sitten ole alle tuon kun esim vuosi vaihtuu tms?
 
Tuli nyt ostettua PSVR2 PC-pelikäyttöön.

Quest 3 löytyy jo joten sellaista akuuttia tarvetta ei ole, mutta on jo pidempään kiinnostanut nähdä mitä suora displayport ja OLED tekee kuvalle. Edelliset OLED laitteet on olleet Quest 1, jossa OLED ei isosti erottunut ja PSVR jonka värit on kyllä omaa silmää miellyttävät.

Laitan tänne vähän kokemuksia ja vertailua Q3, luultavasti ehdin viikonlopun aikana saada kaikki toimimaan.
 
No asennus olikin sen verta helppo että tässä ensivaikutelmia. Laitteistona on ryzen 7 3700x ja 3080TI.

Kuva on tarkempi mitä Q3, esim. Kayak VR pelissä, toisaalta tarkkuus ei näy tabletop simulatorissa, vaan siinä saan puolestaan Q3:lla terävämmän kuvan. Johtunee siitä että pakkaus ei niin korostu TTS:ssä ja siinä Q3 parempi linssitekniikka erottuu edukseen.

PSVR2 on selvästi kirkkaampi mitä Q3 mutta ero tasoittuu kun laskee kirkkautta oletuksena olevasta maksimista, on se kyllä siltikkin kirkkaampi.

Tässä vaiheessa tulin jo hieman katumapäälle, koska kirkkautta lukuunottamatta erot olivat varsin pienet.

Kokeilin kuitenkin Skyrimillä ja muutamalla muulla pelillä vielä, ja se mikä yllätti oli PSVR2:sen parempi 3D vaikutelma, tässä siis näkyy Q3:sen kehno binocular overlap. OLED kieltämättä kyllä parantaa kuvaa muutenkin, mutta 3D efektin selvä paremmuus yllätti. Mustan tasoa en ehkä vielä onnistunut kunnolla testaamaan.
EDIT: kyllähän nuo värit ovat räväkämmät PSVR:llä.

Äänet olivat myös paremmat mitä Q3:lla.

Muuta: Asennus oli helppo, ei aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia. Mura erottuu, mutta olen ehkä tottunut siihen jo PSVR:n aikana, koska se ei häiritse. Parikin peliä (mm. 2076 midway multiverse) aihetti koko koneen buuttaamisen. Selvästikkään softa ei ole täysin hiottu vielä. EDIT: Epäilen syyksi jonkinmoista virtalähteen ylikuormittamista tai CPU ylikuumenemista, koskapa sain ne toimimaan kun laitoin reson takaisin 68%.

Laite on huomattavan kevyt, ja ehkä vähän lelumaisen muovinen, joten pitempiaikaisempi kesto hirvittää, varsinkin kun niitä varaohjaimiakaan ei saa erikseen.

Nykyisellä noin 460€ hinnalla (laite + adapteri) saa kyllä ihan kelpo laitteen. Täytyy pelailla enemmän niin näkee kumpaa laitetta tulee sitten pidemmän päälle käytettyä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
No asennus olikin sen verta helppo että tässä ensivaikutelmia. Laitteistona on ryzen 7 3700x ja 3080TI.

Kuva on tarkempi mitä Q3, esim. Kayak VR pelissä, toisaalta tarkkuus ei näy tabletop simulatorissa, vaan siinä saan puolestaan Q3:lla terävämmän kuvan. Johtunee siitä että pakkaus ei niin korostu TTS:ssä ja siinä Q3 parempi linssitekniikka erottuu edukseen.

PSVR2 on selvästi kirkkaampi mitä Q3 mutta ero tasoittuu kun laskee kirkkautta oletuksena olevasta maksimista, on se kyllä siltikkin kirkkaampi.

Tässä vaiheessa tulin jo hieman katumapäälle, koska kirkkautta lukuunottamatta erot olivat varsin pienet.

Kokeilin kuitenkin Skyrimillä ja muutamalla muulla pelillä vielä, ja se mikä yllätti oli PSVR2:sen parempi 3D vaikutelma, tässä siis näkyy Q3:sen kehno binocular overlap. OLED kieltämättä kyllä parantaa kuvaa muutenkin, mutta 3D efektin selvä paremmuus yllätti. Mustan tasoa en ehkä vielä onnistunut kunnolla testaamaan.
EDIT: kyllähän nuo värit ovat räväkämmät PSVR:llä.

Äänet olivat myös paremmat mitä Q3:lla.

Muuta: Asennus oli helppo, ei aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia. Mura erottuu, mutta olen ehkä tottunut siihen jo PSVR:n aikana, koska se ei häiritse. Parikin peliä (mm. 2076 midway multiverse) aihetti koko koneen buuttaamisen. Selvästikkään softa ei ole täysin hiottu vielä. EDIT: Epäilen syyksi jonkinmoista virtalähteen ylikuormittamista tai CPU ylikuumenemista, koskapa sain ne toimimaan kun laitoin reson takaisin 68%.

Laite on huomattavan kevyt, ja ehkä vähän lelumaisen muovinen, joten pitempiaikaisempi kesto hirvittää, varsinkin kun niitä varaohjaimiakaan ei saa erikseen.

Nykyisellä noin 460€ hinnalla (laite + adapteri) saa kyllä ihan kelpo laitteen. Täytyy pelailla enemmän niin näkee kumpaa laitetta tulee sitten pidemmän päälle käytettyä enemmän.
Pyörikö pelis ns. paremmin suurinpiirtein samalla tarkkuudella kun tuo kuvan pakkaus jäi pois jos vertaa quest kolmoseen?
 
Pyörikö pelis ns. paremmin suurinpiirtein samalla tarkkuudella kun tuo kuvan pakkaus jäi pois jos vertaa quest kolmoseen?
Hankala arvioida. Käytännössähän näin pitäisi käydä kun pakkaus jää välistä poies. Helpoin verrattava lienee steamVR rajapinta kun molemmissa se.

Oon käyttäny PSVR2:lle 68% resoa, kuten on suositeltu, mutta ei silläkään kaikki pyöri 90 fps. Toisaalta joissain peleissä resoa voi kasvattaa, ilman että fps laskee, mutta mitään merkittävää hyötyä en ole reson kasvattamisesta tuosta huomannut.

Q3 steamlink voin taas laittaa useammalle pelille 100-150% reson ja ne pyörii ok, mutta Q3:nenhan tukee myös 72hz ja steamlinkissä on sisäänrakennettu vahva foveated rendering, mikä ehkä selittää miksi Q3 tuntuu sietävän isompia resoja paremmin. Huomaan myös reson kasvattamisen hyödyn helpommin Q3:lla.

Sanoisin siis että Q3:sen joustavuus eliminoi osan tuosta edusta mitä PSVR2 saa.

Käytännössä tilanne riippuu hirveästi pelistä. Monissa peleissä PSVR2:sen parempi maksimikirkkaus, 3D efekti ja värikylläisyys on selvä plussa. Mutta sitten on pelejä joiden pitäisi olla parempia sillä, mutta mura yms. tekee kuvasta suttuisemman mitä muuten olisi. Tällaisia mm. FS2020 ja Tabletop Simulator, joilla Q3 tuntuu miellyttävämmältä.
 
Hankala arvioida. Käytännössähän näin pitäisi käydä kun pakkaus jää välistä poies. Helpoin verrattava lienee steamVR rajapinta kun molemmissa se.

Oon käyttäny PSVR2:lle 68% resoa, kuten on suositeltu, mutta ei silläkään kaikki pyöri 90 fps. Toisaalta joissain peleissä resoa voi kasvattaa, ilman että fps laskee, mutta mitään merkittävää hyötyä en ole reson kasvattamisesta tuosta huomannut.

Q3 steamlink voin taas laittaa useammalle pelille 100-150% reson ja ne pyörii ok, mutta Q3:nenhan tukee myös 72hz ja steamlinkissä on sisäänrakennettu vahva foveated rendering, mikä ehkä selittää miksi Q3 tuntuu sietävän isompia resoja paremmin. Huomaan myös reson kasvattamisen hyödyn helpommin Q3:lla.
Joo totta, että questilla on joustavaa kun voi valita itse hz määrän. Reson kasvattamisen huomaamisessa myös questin isompi natiivireso luultavasti auttaa myös kasvattamaan niitä näkyviä eroja.
Itellä on vielä tuo oled kokematta VR puolella ja siinä on ilmeisen selkeät vahvuudet ja heikkoudet.
 
Joo totta, että questilla on joustavaa kun voi valita itse hz määrän. Reson kasvattamisen huomaamisessa myös questin isompi natiivireso luultavasti auttaa myös kasvattamaan niitä näkyviä eroja.
Itellä on vielä tuo oled kokematta VR puolella ja siinä on ilmeisen selkeät vahvuudet ja heikkoudet.
Tämän vuoksi itsekkin ostin kun kiinnosti kokeilla OLED ja displayport yhteyttä, ja ei tuo nyt kaduta. Mutta eivät nämä erot nyt niin dramaattisia ole, että molemmat olisivat jotenkin pakkohankinta.
 
PC käyttöön tuli itelläkin pääasiassa lasit. Haasteeks osottautu se et piuhat ei oo riittävän pitkät. Adapteri on kans lisäks tosi köyhä myyntipaketiltaan ja Sony ois oikeasti voinu edes sen DP kaapelin toimittaa, vielä parempi jos olisivat tuohon boksiin sisällyttäny BT:n jonka sais tarvittaessa pois. Nyt on vähän turhan paljon jätetty käyttäjän murheeks ja jengi sit testailee et mitkä BT palikat skulaa ja mitkä ei. Itellä seuraava räpellys


Tällänen BT palikkana, laitoin 3m USB A jatkojohdon päähän jonka vein sit lähemmäs pelialuetta. Ei träkkäysongelmia eikä Steam VR enää varottele kuten varotteli sillon jos oli koneen etupaneelissa.


DP kaapelina tämä, pituus aika passeli tohon USB piuhan pituuteen nähden. Saa pöydän reunalle sopivasti. Metrikin periaatteessa menis. Ei ongelmia tän kanssa, tosin ei mulla ongelmia ollu näytönkään kaapelin kanssa joka oli todnäk 1.2 eikä 1.4.

Sit se tärkein


Toi valikoitu ekaks testattavaks jatkopiuhan osalta. Tein päätöksen et on fiksumpaa koittaa jatkaa tota USB C piuhaa headsetistä, koska se tarjoaa vähän lisäetua vrt adapterista. On ainakin yks kohta mistä piuha lähtee irti jos sattuu liikaa innostumaan ja pyörimään siihen malliin et se jää johonkin kiinni. Headsetin piuha kun ei oo vaihettavissa.

Pikasella testillä en huomaa mitään eroa sen suhteen et onko jatkopiuha kiinni vai ei. Ei minkäänlaista häröilyä, joten vaikuttaa et toi piuha kuljettaa sen mitä lupaakin. Netin ohjeiden mukasesti ei yli 2m tulis mennä, eikä toi valmistaja näemmä teekkään 1.5m pidempää, mut tota voin ite henk. koht suositella.

Mulla oli vähän ongelmia löytää netistä kokemuksia et mikä toimii ja mikä ei. Bluetooth palikankin toiminnasta tuntu olevan erilaisia kokemuksia ja epäilenkin et aika moni ongelma johtuu aika puhtaasta käyttäjävirheestä tai jostain muusta. Joku jossain verkkiksen arvostelussa sano et Fujitechin bt adapteri ei löytäny ohjaimia ollenkaan ja itellä ei vaikuta olevan minkäänlaista ongelmaa enää kun sai jatkoroikan päähän. Hankalampi oli toi USB C jatkojohto kun siitä ei tuntunu löytyvän minkäänlaista yhteistä säveltä et mikä toimii ja mikä ei niin lähin sit suorittamaan hakuammuntaa sellasten liikkeiden kanssa johon voi tarvittaessa nää vermeet palautellakkin. Kävi tosin tuuri ja ykkösellä oikein about kaikki, BT adapteri mulla jo toki olikin.

Toivottavasti tästä on hyötyä jollekkin joka mahollisesti funtsii samoja juttuja PC käytössä. Konsolin kanssahan näitä ei juurikaan tarvi miettiä, uskosin kyllä et toi USB C jatko toimis myös senkin kanssa, pitääpä sekin oikeastaan testata mut ei mulla kyllä tule tarvetta tolle jatkolle konsolin kanssa käyttäessä.
 
PC käyttöön tuli itelläkin pääasiassa lasit. Haasteeks osottautu se et piuhat ei oo riittävän pitkät. Adapteri on kans lisäks tosi köyhä myyntipaketiltaan ja Sony ois oikeasti voinu edes sen DP kaapelin toimittaa, vielä parempi jos olisivat tuohon boksiin sisällyttäny BT:n jonka sais tarvittaessa pois. Nyt on vähän turhan paljon jätetty käyttäjän murheeks ja jengi sit testailee et mitkä BT palikat skulaa ja mitkä ei. Itellä seuraava räpellys


Tällänen BT palikkana, laitoin 3m USB A jatkojohdon päähän jonka vein sit lähemmäs pelialuetta. Ei träkkäysongelmia eikä Steam VR enää varottele kuten varotteli sillon jos oli koneen etupaneelissa.


DP kaapelina tämä, pituus aika passeli tohon USB piuhan pituuteen nähden. Saa pöydän reunalle sopivasti. Metrikin periaatteessa menis. Ei ongelmia tän kanssa, tosin ei mulla ongelmia ollu näytönkään kaapelin kanssa joka oli todnäk 1.2 eikä 1.4.

Sit se tärkein


Toi valikoitu ekaks testattavaks jatkopiuhan osalta. Tein päätöksen et on fiksumpaa koittaa jatkaa tota USB C piuhaa headsetistä, koska se tarjoaa vähän lisäetua vrt adapterista. On ainakin yks kohta mistä piuha lähtee irti jos sattuu liikaa innostumaan ja pyörimään siihen malliin et se jää johonkin kiinni. Headsetin piuha kun ei oo vaihettavissa.

Pikasella testillä en huomaa mitään eroa sen suhteen et onko jatkopiuha kiinni vai ei. Ei minkäänlaista häröilyä, joten vaikuttaa et toi piuha kuljettaa sen mitä lupaakin. Netin ohjeiden mukasesti ei yli 2m tulis mennä, eikä toi valmistaja näemmä teekkään 1.5m pidempää, mut tota voin ite henk. koht suositella.

Mulla oli vähän ongelmia löytää netistä kokemuksia et mikä toimii ja mikä ei. Bluetooth palikankin toiminnasta tuntu olevan erilaisia kokemuksia ja epäilenkin et aika moni ongelma johtuu aika puhtaasta käyttäjävirheestä tai jostain muusta. Joku jossain verkkiksen arvostelussa sano et Fujitechin bt adapteri ei löytäny ohjaimia ollenkaan ja itellä ei vaikuta olevan minkäänlaista ongelmaa enää kun sai jatkoroikan päähän. Hankalampi oli toi USB C jatkojohto kun siitä ei tuntunu löytyvän minkäänlaista yhteistä säveltä et mikä toimii ja mikä ei niin lähin sit suorittamaan hakuammuntaa sellasten liikkeiden kanssa johon voi tarvittaessa nää vermeet palautellakkin. Kävi tosin tuuri ja ykkösellä oikein about kaikki, BT adapteri mulla jo toki olikin.

Toivottavasti tästä on hyötyä jollekkin joka mahollisesti funtsii samoja juttuja PC käytössä. Konsolin kanssahan näitä ei juurikaan tarvi miettiä, uskosin kyllä et toi USB C jatko toimis myös senkin kanssa, pitääpä sekin oikeastaan testata mut ei mulla kyllä tule tarvetta tolle jatkolle konsolin kanssa käyttäessä.
Oletteko saaneet tuota määriteltävää aluetta kasvatettua fiksusti. Itse kun määritän alueen, niin saan mun isomman alueen kyllä katetua, mutta jos yritän ottaa työhuoneen puolelta tuolia ja pöytää mukaan niin se automaagisen idioottimaisesti leikkaa tuota isompaa aluetta. Jos taas palaan kasvattamaan sitä niin se leikkaa työhuoneen taas poies. Todella ärsyttävää jos haluaa pelata samana iltana vaikkapa FS2020:aa ja Skyrimiä. Metan lasien kanssa saman tilan määritys menee ongelmitta.
 
Onku kukaan törmänny semmoseen ongelmaan kun laittaa lasit naamalle ni telkassa näkymä pienenee ja reunoille ilmestyy pleikkarin ohjainesta tuttuja x o yms symboleita, lasien etäisyys säätö ei vaikuta asiaan.
Kun lasit nostaa naamalta pois muuttuu televisiossa näkymä koko näytölle.
Pelasin kerran re4 istuviltaan ni sen jälkeen joku asetus muuttu enkä keksi mikä.
 
Onku kukaan törmänny semmoseen ongelmaan kun laittaa lasit naamalle ni telkassa näkymä pienenee ja reunoille ilmestyy pleikkarin ohjainesta tuttuja x o yms symboleita, lasien etäisyys säätö ei vaikuta asiaan.
Kun lasit nostaa naamalta pois muuttuu televisiossa näkymä koko näytölle.
Pelasin kerran re4 istuviltaan ni sen jälkeen joku asetus muuttu enkä keksi mikä.

Siellä psvr2-asetuksissa on tracking-support täppä jonka pois ottamalla reunukset katoaa.
 
Tää on siis suomeksi "seuranta tuki" vr2 asetuksissa...
Ja joo korjas ongelman.
RE4 pelasin istuviltaan ja ylitin pelialueen rajan monta kertaa ni pisti kai automaattisesti ton päälle.

Kiitti vinkistä.
 
Tää on siis suomeksi "seuranta tuki" vr2 asetuksissa...
Ja joo korjas ongelman.
RE4 pelasin istuviltaan ja ylitin pelialueen rajan monta kertaa ni pisti kai automaattisesti ton päälle.

Kiitti vinkistä.

Pääsee helpommalla kun vaan määrittää alueen sellaiseksi missä normaalisti pelaa ja sitten vaan istuu normaalisti. Sitä systeemin omaa istumiseen tarkoitettua aluetta ei siis ole pakko käyttää vaikka istuukin.
Mullakin on melkein koko olohuone määritetty pelialueeksi joten voi istua sohvalla tai pelata sen takana seisten ihan vapaasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 643
Viestejä
4 553 062
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Kieroliero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom