Playstation 5


PS4 ratit ja muut setit toimii suoraan ps5:lla :tup:
 
Riippuu aina katseluetäisyydestä. Jos 50" televisiota katselee 3m päästä niin harva erottaa 720p ja 4k eroja. Jos taas 65" telkkaria katselee alle 2m päästä niin alkaa ja 1080p ja 4k välillekkin tulemaan eroa 4k hyväksi.
Niin no... Itsellä oli vielä Sony 50" 1080-töllö, kun hankin XbX:n ja 1080p supersample(vai mikä se nyt mikillä on) teki selvästi paremman kuvan, tämä noin 2.5-3m päästä. PS4 Prohon kun vaihdoin vakio-plesen niin oli jo 4K-töllö("55). Eli se alaspäin samplaus mikälie voi tehdä 1080p-kuvastakin merkittävästi paremman näköisen.
 

PS4 ratit ja muut setit toimii suoraan ps5:lla :tup:

Semmonen huomio ennenkuin moni innostuu niin ps4 ohjain toimii ainoastaan ps4 peleissä ja tietyt ratit toimii ps5 peleissä.
 

PS4 ratit ja muut setit toimii suoraan ps5:lla :tup:
Eli jos minulla on jo valmiiksi 4kpl DualShockeja ja kaverit tulee istumaan iltaa ja pelaamaan änäriä tai Fifaa PS5:llä, niin pitää hommata jostain niitä DualSense-ohjaimia, koska vanhat kapulat ei toimi koska raha. Mahtava homma.
 
Eli jos minulla on jo valmiiksi 4kpl DualShockeja ja kaverit tulee istumaan iltaa ja pelaamaan änäriä tai Fifaa PS5:llä, niin pitää hommata jostain niitä DualSense-ohjaimia, koska vanhat kapulat ei toimi koska raha. Mahtava homma.
Näin se usein konsoleilla toimii. Itse konsoli halpa, mutta pelit, verkkopeli, ohjaimet, yms. ovat sitten kalliita, joilla Sony ja MS tekevät ne voitot.

PC:llä ei tällaisia ongelmia ole, mutta hankintahinta onkin korkeampi. Ja sitten änäreitä ym. kavereiden kanssa lokaalisti pelattavia pelejä ei ole hetkeen ollut pc:lle tarjolla. NBA-pelit sentään löytyvät ja tietysti myös local MP -pelejä, joita ei konsolille saa.
 
Eli jos minulla on jo valmiiksi 4kpl DualShockeja ja kaverit tulee istumaan iltaa ja pelaamaan änäriä tai Fifaa PS5:llä, niin pitää hommata jostain niitä DualSense-ohjaimia, koska vanhat kapulat ei toimi koska raha. Mahtava homma.

Hankit pelistä PS4 version niin johan rokkaa :psmoke:
 
Eli jos minulla on jo valmiiksi 4kpl DualShockeja ja kaverit tulee istumaan iltaa ja pelaamaan änäriä tai Fifaa PS5:llä, niin pitää hommata jostain niitä DualSense-ohjaimia, koska vanhat kapulat ei toimi koska raha. Mahtava homma.
Perus settiä, jos sony olis altavastaajana, niin aivan varmasti löytyis täys tuki vanhoille ohjaimille.
 
Kaipa ne vanhat kapulat toimii vielä NHL21:ssä, kun siitä ei edes tule erikseen PS5-versiota? Ens vuonna sitte eri juttu, ehkä. Fifasta en tiedä, kun en ole seurannu.
 
Perus settiä, jos sony olis altavastaajana, niin aivan varmasti löytyis täys tuki vanhoille ohjaimille.

Enpäs tiedä, eihän PS3 ohjaimet toimineet pleikkari nelosen kanssa, eikä 360 ohjaimet nykyisen boksin kanssa.

Haluavat ohjata pelejä ottamaan kaiken irti ohjaimesta, eli tukemaan adaptive triggereitä sun muita mitä tuossa nyt on. On noilla ainakin enemmän potentiaalia, kuin nelosen kosketuslevyllä, mikä oli kyllä täysin tyhjänpäiväinen.
 
Enpäs tiedä, eihän PS3 ohjaimet toimineet pleikkari nelosen kanssa, eikä 360 ohjaimet nykyisen boksin kanssa.

Haluavat ohjata pelejä ottamaan kaiken irti ohjaimesta, eli tukemaan adaptive triggereitä sun muita mitä tuossa nyt on. On noilla ainakin enemmän potentiaalia, kuin nelosen kosketuslevyllä, mikä oli kyllä täysin tyhjänpäiväinen.
Eikös tuossa PS3/360 genin lopulla ollut sellanen tilanne et myyntiluvut oli tosi lähellä toisiaan, eikä selvää voittajaa oikeastaan ollut? Suurimmat ongelmat toki oli Sonylla alussa ja keskivaiheilla, mut homma tasaantu loppua kohden. Selittänee sen miks kumpikaan ei nähny heti tarvetta tuoda minkäänlaista taaksepäin yhteensopivuutta pelien tai lisälaitteiden osalta, sehän boksillekkin tuli myöhemmin kun homma oli jo aika selvä.

Joo toki, noi adaptive triggerit tulee olemaan siistit mikäli niissä on se tuntuma saatu tuntumaan oikeasti hyvältä ja jokseenkin aidolta. Tai vähintään uskottavalta. Ei se kyllä siltikään oikeen selitä sitä et miksei DS4 vois toimia suoraan vitosenkin peleissä, kun ainut ero mikä saattais tuottaa ongelmia on toi mikrofonin puute. Mitä tuskin kovin monessa pelissä hyödynnetään. Senpä takia Sonykaan tuskin rupes selittelemään asiaa sen enempää et miksei vanhat ohjaimet käy, kun syynä olis puhtaasti vaan se et voidaan tehdä tälläinen ratkaisu.

Eikä siinä, eihän toi mua sinällänsä harmita tää ratkaisu. Uudelle konsolille uudet ohjaimet. Siinä vaiheessa saattaa harmittaa jos DualSense on edellistä huomattavasti huonompi, mutta muotoilultansa näyttäis olevan tarpeeks lähellä ettei se aspekti itteä huoleta. Seuraava kysymys onkin sit nappien tuntuma, mikä jää sit julkasupäivälle arvioitavaks. Kunhan eivät vaan matki xbox onen ohjaimesta noita naksuvia olkanäppäimiä, ne on itelle ihan perseestä kun jotain Sekiroa koitin pelata Onen ohjaimella telkkarin Steam Linkin välityksellä.

Mut joo, toi on ihan hyvä pointti et ohjaavat tällä kehittäjiä ottamaan hyödyn irti tosta uudesta ohjaimesta. Esimerkkinä vaikka just noi adaptiiviset triggerit. Jos DS4 toimis suoraan vitosenkin peleissä, niin veikkaan et valtaosalla olis se yks DualSense käytössä ja loput vanhoja DS4. Nopeesti saattais käydä statiikkoja kateltaessa ilmi ettei ne vitosen ohjaimen lisäominaisuudet kovin monen ohjaimessa pääsis tulemaan ilmi, ja seurauksena sit niitä ehkä ruvettais tekemään vähän vasemmalla kädellä hutasten ja uutta ohjainta miettiessä edullisemmaks tulis se vanha DS4, jonka ostamalla ei välttämättä edes menettäis mitään oleellista.

En sen enempää osaa sanoa et mitkä on omat fiilikset tästä ratkasusta. Ymmärrän molempien puolien pointit, mutta tälleen 99% yksinpelaavana se on mulle loppujenlopuks aivan yhdentekevä asia. DS4 jatkaa palvelustansa PC:llä, tuskin tulee edes kytkettyä vitoseen kiinni kun pitäshän nelosen pelien toimia uudellakin ohjaimella.
 
Eli jos minulla on jo valmiiksi 4kpl DualShockeja ja kaverit tulee istumaan iltaa ja pelaamaan änäriä tai Fifaa PS5:llä, niin pitää hommata jostain niitä DualSense-ohjaimia, koska vanhat kapulat ei toimi koska raha. Mahtava homma.

PS4-versio toimii ihan DS4:lla. Uusi ohjain sen sijaan sisältää sen verran paljon uudistuksia, joten eipä tuo PS5-pelien toimimattomuus vanhalla ohjaimella yllättänyt. Taas ihme ulinaa kun kehitys menee eteenpäin. Kumma kun et ole narisemassa kuinka X360 ohjain ei toimi Xbox Onessa, vaikka ohjain on lähes identtinen Xbox One -ohjaimien kanssa toiminnallisuudeltaan? :D
 
Tuo hyvä kysymys että jos ennestään peli ps4:lle ja kun muuntuu ps5-peliksi niin vaihtuuko ohjainvaatimuskin.
 
PS4-versio toimii ihan DS4:lla. Uusi ohjain sen sijaan sisältää sen verran paljon uudistuksia, joten eipä tuo PS5-pelien toimimattomuus vanhalla ohjaimella yllättänyt. Taas ihme ulinaa kun kehitys menee eteenpäin. Kumma kun et ole narisemassa kuinka X360 ohjain ei toimi Xbox Onessa, vaikka ohjain on lähes identtinen Xbox One -ohjaimien kanssa toiminnallisuudeltaan? :D

Ehh..

Se, että uusi ohjain vähän pärisee enemmän ja liipaisimet jäykistyy ei varmasti ole sellaisia ominaisuuksia mitkä estäisi vanhan ohjaimen toimimisen kaikissa peleissä. PS5:ssa on varmasti bluetooth v5 vastaanotin, mutta tuo vastaanotin ottaa kyllä kiiinni myös v4 ja vanhempaa lähdettä -> siksi vain ps4 pelien sanotaan "toimivan", koska mitään estettä ohjaimen toimimiselle ei ole. Tämähän ei ole keissi xbox 360 ja xbox onen kanssa (x360 ei käytä bluetoothia). Muutenkaan näitä ohjaimen "uusia ominaisuuksia" ei tulla näkemään kuin Sonyn omissa peleissä (näin oli ps4 aikaankin), joten vähän hassua jos 3rd party peleille jotka ko. ominaisuuksia ei tule käyttämään vaaditaan paremmin pärisevä ohjain. Kuluttajaystävällisempää olisi sanoa, että jos haluatte kokea Sonyn omissa peleissä täydellisen pärinän niin käyttäkää ps5 ohjainta eikä vaatia hommaamaan erikseen kakkosohjaimeksi myös ps5 - ohjainta, että voit pelata mitään ps5:lle tulevaa peliä.

Minulle tuo on ihan sama pitääkö ostaa uudet ohjaimet vai ei, mutta ymmärrä kyllä älinän, koska mitään järkevää perustelua ohjaimien rajoittamiselle ei ole. Kehitys ei ole mennyt eteenpäin, ainoastaan pärinät.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tosiaan DS5 tärisee kunnolla ajopeleissä, DS4:n aikana turhan monta ajopeliä ollut joissa tosi hintelät tärinät.
 
Toivottavasti uudet hienot ominaisuudet eivät tee ohjaimista turhan kalliita ja/tai hauraita. DS4 jo maksoi ihan tarpeeksi ja nekin menivät hajalle aika herkästi. Tai no herkästi, mutta kovassa käytössä - toi L3 aika lujilla tietyissä peleissä.
 
Ehh..

Se, että uusi ohjain vähän pärisee enemmän ja liipaisimet jäykistyy ei varmasti ole sellaisia ominaisuuksia mitkä estäisi vanhan ohjaimen toimimisen kaikissa peleissä. PS5:ssa on varmasti bluetooth v5 vastaanotin, mutta tuo vastaanotin ottaa kyllä kiiinni myös v4 ja vanhempaa lähdettä -> siksi vain ps4 pelien sanotaan "toimivan", koska mitään estettä ohjaimen toimimiselle ei ole. Tämähän ei ole keissi xbox 360 ja xbox onen kanssa (x360 ei käytä bluetoothia). Muutenkaan näitä ohjaimen "uusia ominaisuuksia" ei tulla näkemään kuin Sonyn omissa peleissä (näin oli ps4 aikaankin), joten vähän hassua jos 3rd party peleille jotka ko. ominaisuuksia ei tule käyttämään vaaditaan paremmin pärisevä ohjain. Kuluttajaystävällisempää olisi sanoa, että jos haluatte kokea Sonyn omissa peleissä täydellisen pärinän niin käyttäkää ps5 ohjainta eikä vaatia hommaamaan erikseen kakkosohjaimeksi myös ps5 - ohjainta, että voit pelata mitään ps5:lle tulevaa peliä.

Minulle tuo on ihan sama pitääkö ostaa uudet ohjaimet vai ei, mutta ymmärrä kyllä älinän, koska mitään järkevää perustelua ohjaimien rajoittamiselle ei ole. Kehitys ei ole mennyt eteenpäin, ainoastaan pärinät.

Jos uuden ohjaimen tuomat mahdollisuudet ovat keskeisiä pelintekijän visiossa, niin tällöin DS4:n tukemattomuus on täysin järkeenkäypää, koska tällöin visio ei välity eteenpäin halutulla tavalla. Enpä muista että vastaavaa ulinaa kuultiin esim. Wii Sportsin yhteydessä, että peli tulisi olla myös pädillä pelattavissa.

Myöskään Xbox One ei käyttänyt defaulttina bluetoothia, vaan omaa versiotaan suorasta langattomasta yhteydestä Wifin tapaan, BT tuli vasta jälkeenpäin. Siksipä onkin koomista että konsoliin ei saatu edes legacy-modella näitä vanhoja ohjaimia toimimaan, kun olivat tateiltaan paljon näitä uusia rimpuloita parempia.

Et nyt selvästikään ymmärrä pelien kehittämisestä mitään jos noin väität, fakta on että jatkossa pleikkarin ohjaimilla pystytään välittämään pelin immersiota paremmin myös ohjaimen kautta kuin aiemmin. Tämä ei sitten ole kehitystä? :D Toki parastahan olisi ollut jos näiden Elite-ohjainten takanapit olisivat tulleet myös suoraan vakio-ohjaimiin, mutta tämä olisi vienyt pohjan näiden ylihintaisten ohjaimien markkinoilta.
 
Myöskään Xbox One ei käyttänyt defaulttina bluetoothia, vaan omaa versiotaan suorasta langattomasta yhteydestä Wifin tapaan, BT tuli vasta jälkeenpäin. Siksipä onkin koomista että konsoliin ei saatu edes legacy-modella näitä vanhoja ohjaimia toimimaan, kun olivat tateiltaan paljon näitä uusia rimpuloita parempia.
Bluetooth ja Wifi on kyllä molemmat ihan yhtä 'suoria langattomia yhteyksiä'. MS käytti vain jotain omaa proprietaariprotokollaa ohjaimissaan aluksi 360 ohjaimien tapaan, myöhemmin yleisestä painostuksesta (vai PC tuesta?) johtuen lisäsi sen bluetooth tuen. Suurin osa moderneista integroiduista 2,4GHz piireistä tukee natiivisti useampaa protokollaa (tyypillisesti BT5, WiFi, piirivalmistajan oma proprietaariprotokolla ja asiakkaan itsensä suunnittelema(t) protokolla(t)) ja protokollasta riippumatta ne viestit lähtee aivan samalla tavalla 'suoraan langattomasti' eteenpäin siitä samasta piiriin liitetystä antennista.

Ne vanhat 360 ohjaimet luultavasti käyttivät jotain toista proprietaarista 2.4GHz protokollaa kuin mitä oli mahdollista/halua xbox oneen lisätä, ja tuen saamiseksi konsoliin olisi pitänyt liittää joku tälläinen dongle: Amazon.com: Microsoft Xbox 360 Wireless Receiver for Windows: Artist Not Provided: Computers & Accessories

Itse näkisin että sony on halunnut pitää tilanteen selkeänä pelinkehittäjien näkökulmasta vaatiessaan uusiin peleihin uudet ohjaimet. Toinen vaihtoehto olisi, että pelikohtaisesti paketista pitäisi tihrustaa että millaiset välineet pitää konsoliin kytkeä pelejä pelataksesi. Tämä painostaisi pelintekijöitä olemaan käyttämättä uusia ominaisuuksia, sillä näin vältyttäisiin tilanteilta joissa pelifirmat saavat pettyneitä asiakkaita. Nyt tilanne on kaikille selvä ja pelinkehittäjät voivat rauhassa innovoida peleihinsä mitä vaan ohjaimen puhalteluun perustuvia minipelejä, ilman että jotain vaihtoehtoisia legacy-pelimekaniikkoja pitää kehitellä heille ketkä eivät halua ohjaimiaan päivittää.
 
Et nyt selvästikään ymmärrä pelien kehittämisestä mitään jos noin väität, fakta on että jatkossa pleikkarin ohjaimilla pystytään välittämään pelin immersiota paremmin myös ohjaimen kautta kuin aiemmin. Tämä ei sitten ole kehitystä?

Puhuin tekniikan kehittymisestä viitaten miten laitteet kommunikoi keskenään, se ei ole tässä kohtaa kehittynyt vaan juuri tuo "muu kauhta" olemassa olevan tekniikan ympärille.
Eikä tuo "muu kauhta" pitäisi olla este jo olemassaolevan laitteen käytölle kun kuitenkin pysytään samassa standardin mukaisessa tekniikassa laiteyhteyksien välillä. Tuo "muu kauhta" pitäisi olla käyttäjälle valinnainen optio eikä pakottava tekijä. Siksi tuo WiiSport viittaus vähän ontuu, koska PS5:lla on tarkoitus pelata muitankin pelejä kuin Sonyn tekemiä ja suurin osa peleistä tulee olemaan ihan normaaleja pelejä missä itse ohjaimen lisäominaisuuksilla ei ole mitään väliä. Enkä ole missään välissä väittänyt ettenkö itse pitäisi Sonyn tavasta käyttää ohjainta tavallista kapulaa innovatiivisemmin. Kyllä minäkin illalla taas innoissani sudin touchpädiä kun pelaan ghost of tsushimaa ja halua pyyhkäistä tuulta näyttämään tietä taikka soittelen huilulla parempaa säätä peliin. Tähän väliin voin myös sanoa, että olisin halunnut nähdä enemmäkin Sonyn peleissä "kikkailuja" tuon ohjaimen kanssa ps4 - peleissä.

Tarkoittaakohan tuo Sonyn linjaus myös sitä, että muilta valmistajilta ei ole koskaan saatavilla ohjaimia PS5:lle?
 
Kyllä onnistuu @Pingviini nkin pelata PS5:lla NHL21 kavereiden kanssa omistamillaan DS4 ohjaimilla! Nasta homma Sonyltä!
Ja entä sitten kun 22-versio tulee kauppoihin?

Ovatkohan Sonyllakin itse todenneet että DualShock 4-ohjain on sen verran kehno tekele, että parempi pyyhkäistä se historian hämäriin mahdollisimman pian, kun edes alkeellisissa urheilupeleissä tai indiepeleissä ei mahdollisteta enää sen käyttöä PS5:llä? Ja toki luonto kiittää kun vanhat ohjaimet heitetään roskiin ja pakko-ostatetaan uusia tilalle.

Kuluttajaystävällinen ratkaisuhan olisi ollut mahdollistaa DS4:n käyttö niissä peleissä, jotka DualSensen ominaisuuksia ei varsinaisesti tarvi (eli suurin osa 3rd party-peleistä, urheilupeleistä ja indie-peleistä).

Tsekkasin huvikseni omaan pelilaatikkoon ja saldo oli seuraava:

2x DualShock 4
3x Xbox One-ohjain
1x Xbox One Elite v1
1x Xbox One Elite v2
1x Switch Pro Controller
2x Rock Band-kitara ja 1x rummut + mikki
 
Kuluttajaystävällinen ratkaisuhan olisi ollut mahdollistaa DS4:n käyttö niissä peleissä, jotka DualSensen ominaisuuksia ei varsinaisesti tarvi (eli suurin osa 3rd party-peleistä, urheilupeleistä ja indie-peleistä).
Kaiken järjen mukaan se menee juurikin noin. Eivät lupaa täyttä yhteensopivuutta jottei joukkokanne odota heti sen yhden exclun jälkeen, jossa jokin pieni osa pelistä vaatii ds5:n.
 
Toivottavasti tosiaan DS5 tärisee kunnolla ajopeleissä, DS4:n aikana turhan monta ajopeliä ollut joissa tosi hintelät tärinät.
Itse kytken aina kaikki tärinät pois päältä... Joten eipä paljon tuo toiminto kiinnosta. Ja voisi melkein sanoa, että taitaa harmittaa myös jäykistyvät liipasimet. Esim. fps shoottereissa, ei kyllä liipasimille kaipaa mitään muuta kuin mahdollisimman nopea toiminta ja lyhyt toiminta-alue... Saisi olla on/off.
 
Eikös noita tärinöitä pitänyt vähentää PS2 aikakauden jälkeen kun Sony alkoi saamaan yhdysvalloissa jotain joukkokanteita koskien ihmisten ranteita.

En muista miten siinä sitten loppujen lopuksi kävi.
 
Aika rajusti on siirtynyt digitaaliseen myynnit - Sony Q1 74% myydyistä peleistä oli Storessa. All-digital PS5 on siis se massoille suunnattu versio, yllättävän iso ero.

En ensin uskonut että asia olisi nuin kun ennustajaeukot veikkailivat AllDigital/DiscDrive versioiden myyntisuhteeksi 80/20... Tuossa voi olla toisaalta perää.
 
Puhuin tekniikan kehittymisestä viitaten miten laitteet kommunikoi keskenään, se ei ole tässä kohtaa kehittynyt vaan juuri tuo "muu kauhta" olemassa olevan tekniikan ympärille.
Eikä tuo "muu kauhta" pitäisi olla este jo olemassaolevan laitteen käytölle kun kuitenkin pysytään samassa standardin mukaisessa tekniikassa laiteyhteyksien välillä. Tuo "muu kauhta" pitäisi olla käyttäjälle valinnainen optio eikä pakottava tekijä. Siksi tuo WiiSport viittaus vähän ontuu, koska PS5:lla on tarkoitus pelata muitankin pelejä kuin Sonyn tekemiä ja suurin osa peleistä tulee olemaan ihan normaaleja pelejä missä itse ohjaimen lisäominaisuuksilla ei ole mitään väliä. Enkä ole missään välissä väittänyt ettenkö itse pitäisi Sonyn tavasta käyttää ohjainta tavallista kapulaa innovatiivisemmin. Kyllä minäkin illalla taas innoissani sudin touchpädiä kun pelaan ghost of tsushimaa ja halua pyyhkäistä tuulta näyttämään tietä taikka soittelen huilulla parempaa säätä peliin. Tähän väliin voin myös sanoa, että olisin halunnut nähdä enemmäkin Sonyn peleissä "kikkailuja" tuon ohjaimen kanssa ps4 - peleissä.

Tarkoittaakohan tuo Sonyn linjaus myös sitä, että muilta valmistajilta ei ole koskaan saatavilla ohjaimia PS5:lle?

Jos viiveet nykyiselläkin yhteydellä on jo luokkaa muutama kymmenen millisekuntia, niin meinasitko että nämä pois sahaamalla saadaan aikaan merkittäväkin parannus, kun kyse on konsoliohjaimesta? Eikö tällöin ole jo fiksumpaa laittaa niitä kehityksen paukkuja sellaiseen, josta voi olla todellista hyötyä jatkossa?

Varmasti myös Wii:llä oli haaveena saada konsolille 3rd party kehittäjien tuotoksia, tämä olisi tosin vaatinut Nipalta enemmän tukea kehittäjien suuntaan. Kehitystyötä myöskään ei helpottanut antiikkinen rauta, jolloin liian monta featurea oltaisiin joutu jättämään pois peleistä että pelit oltaisiin saatu ylipäätään pyörimään.

Ja entä sitten kun 22-versio tulee kauppoihin?

Ovatkohan Sonyllakin itse todenneet että DualShock 4-ohjain on sen verran kehno tekele, että parempi pyyhkäistä se historian hämäriin mahdollisimman pian, kun edes alkeellisissa urheilupeleissä tai indiepeleissä ei mahdollisteta enää sen käyttöä PS5:llä? Ja toki luonto kiittää kun vanhat ohjaimet heitetään roskiin ja pakko-ostatetaan uusia tilalle.

Kuluttajaystävällinen ratkaisuhan olisi ollut mahdollistaa DS4:n käyttö niissä peleissä, jotka DualSensen ominaisuuksia ei varsinaisesti tarvi (eli suurin osa 3rd party-peleistä, urheilupeleistä ja indie-peleistä).

Tsekkasin huvikseni omaan pelilaatikkoon ja saldo oli seuraava:

2x DualShock 4
3x Xbox One-ohjain
1x Xbox One Elite v1
1x Xbox One Elite v2
1x Switch Pro Controller
2x Rock Band-kitara ja 1x rummut + mikki

Aika heikko provo, pystyt varmaan parempaankin?

Taitaa teillä kummallakin olla näemmä kohtuulliset kristallipallot, jos jo nyt voitte sanoa että ohjaimen uusia featureita ei tulla hyödyntämään 3rd party peleissä. Saattaahan ollakin että devit innostuvat uusista featureista sen verran, että pleikkari toimii jatkossa ykköskehitysalustana ja muille alustoille julkaistaan sitten karvalakkiversiot. Tämä on aivan yhtä todennäköinen skenaario kuin esittämäsi vaihtoehto.

Bluetooth ja Wifi on kyllä molemmat ihan yhtä 'suoria langattomia yhteyksiä'. MS käytti vain jotain omaa proprietaariprotokollaa ohjaimissaan aluksi 360 ohjaimien tapaan, myöhemmin yleisestä painostuksesta (vai PC tuesta?) johtuen lisäsi sen bluetooth tuen. Suurin osa moderneista integroiduista 2,4GHz piireistä tukee natiivisti useampaa protokollaa (tyypillisesti BT5, WiFi, piirivalmistajan oma proprietaariprotokolla ja asiakkaan itsensä suunnittelema(t) protokolla(t)) ja protokollasta riippumatta ne viestit lähtee aivan samalla tavalla 'suoraan langattomasti' eteenpäin siitä samasta piiriin liitetystä antennista.

Ne vanhat 360 ohjaimet luultavasti käyttivät jotain toista proprietaarista 2.4GHz protokollaa kuin mitä oli mahdollista/halua xbox oneen lisätä, ja tuen saamiseksi konsoliin olisi pitänyt liittää joku tälläinen dongle: Amazon.com: Microsoft Xbox 360 Wireless Receiver for Windows: Artist Not Provided: Computers & Accessories

Missä näin todettiin etteivät olisi olleet? Yleensä tosin olen nähnyt käytettävän Wifin osalta Wifi Direct -termiä, kun yhteys tehdään kahden laitteen välille suoraan ilman erillistä yhdyskäytävää. Mutta menee taas offtopicin puolelle.
 
Nyt on vain tuo corona sekoittamassa pakkaa joka tulee myös tossa uutisessa esiin
Enpä usko, että Q1:sessä, siis jos puhutaan tammi-maalis/2020, koronalla vielä isoa vaikutusta myynteihin oli. Pientä ehkä, mutta maailmanlaajuisesti Sonyn kokoisella ei niinkään.

Q2 on se mielenkiintoisempi kvartaali, sitten nähdään koronan vaikutus kunnolla.
 
Sehän se "ongelma" Sony tilivuoden kanssa on, että se loppuu maaliskuun loppuun, eli se on kvartaalin verran myöhässä.
Ja nyt sitten uutisointi ja keskustelu on sen varassa, että kuinka hereillä tahot on asian suhteen.
 
Yleisesti japanilaiset yhtiöt noudattaa tilikautena huhti-maalis väliä. Jokainen yhtiö voi itse muutoinkin valita tilikautensa aikavälin (riippuen vähän eri asioista menemättä enempää yksityiskohtiin), ja tuota huhti-maalis väliä käytetään jonkun verran muuallakin.
 
Yleisesti japanilaiset yhtiöt noudattaa tilikautena huhti-maalis väliä. Jokainen yhtiö voi itse muutoinkin valita tilikautensa aikavälin (riippuen vähän eri asioista menemättä enempää yksityiskohtiin), ja tuota huhti-maalis väliä käytetään jonkun verran muuallakin.

Niinpä näkyykin olevan japanilaisilla omat tilikautensa, toisin kuin yleensä. :coffee:
 
fakta on että jatkossa pleikkarin ohjaimilla pystytään välittämään pelin immersiota paremmin myös ohjaimen kautta kuin aiemmin.
Ei gamepadilla minkäänlaista immersiota saavuteta sen enempää kuin näppis+hiiri kombolla. Tärinät ja ohjaimen minikaiuttimesta tulevat äänet ovat pelkkää kikkailua. Simulaattorivehkeistä, kuten ratti+polkimet ja joystickit/HOTAS ym. voidaan puhua immersiivisinä.
 
Tärinät on kyllä pädillä ajaessa välttämättömät. Ei kyllä pysty mitään ajamaan "mykällä" ohjaimella. Kyllä ne keskimäärin paljonkin informaatiota antavat, ei tietenkään samalla lailla kuin ffb ratissa. Ei ratillakaan pysty ilman forceja ajamaan, se on leijuisi ilmatyynyaluksella tms.
 
Jos uuden ohjaimen tuomat mahdollisuudet ovat keskeisiä pelintekijän visiossa, niin tällöin DS4:n tukemattomuus on täysin järkeenkäypää, koska tällöin visio ei välity eteenpäin halutulla tavalla. Enpä muista että vastaavaa ulinaa kuultiin esim. Wii Sportsin yhteydessä, että peli tulisi olla myös pädillä pelattavissa.

Myöskään Xbox One ei käyttänyt defaulttina bluetoothia, vaan omaa versiotaan suorasta langattomasta yhteydestä Wifin tapaan, BT tuli vasta jälkeenpäin. Siksipä onkin koomista että konsoliin ei saatu edes legacy-modella näitä vanhoja ohjaimia toimimaan, kun olivat tateiltaan paljon näitä uusia rimpuloita parempia.

Et nyt selvästikään ymmärrä pelien kehittämisestä mitään jos noin väität, fakta on että jatkossa pleikkarin ohjaimilla pystytään välittämään pelin immersiota paremmin myös ohjaimen kautta kuin aiemmin. Tämä ei sitten ole kehitystä? :D Toki parastahan olisi ollut jos näiden Elite-ohjainten takanapit olisivat tulleet myös suoraan vakio-ohjaimiin, mutta tämä olisi vienyt pohjan näiden ylihintaisten ohjaimien markkinoilta.
Missä olet päässyt käyttään dualsenseä? Aikamoista kun pystyt nyt jo sanomaan faktana asioita kun ei edes koko kapulaa ole saati konsolia. :redface: Ja toimiikos nämä pelien immersiota lisäävät asiat kaikissa peleissä? Vai jääkö "kehitys" vaan sonyn peleihin?
 
Missä olet päässyt käyttään dualsenseä? Aikamoista kun pystyt nyt jo sanomaan faktana asioita kun ei edes koko kapulaa ole saati konsolia. :redface: Ja toimiikos nämä pelien immersiota lisäävät asiat kaikissa peleissä? Vai jääkö "kehitys" vaan sonyn peleihin?
Itse luulen ja olen aika varma että nämä uudet ominaisuudet tulee pääasiassa jäämää yksin oikeuksien herkuiksi, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Itse luulen ja olen aika varma että nämä uudet ominaisuudet tulee pääasiassa jäämää yksin oikeuksien herkuiksi, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
No sama. Ja tuo vähän surettaa että ds4 ohjaimet(niitä kun kumminkin kerääntynyt) ei toimi ps5 peleissä. Tuntuu että jonkinmoista rahastuksen makua tässä on. Oikeestaan ds4 ja ds5 ei niissä olennaisesti oo mitään eroa.
 
Itse luulen ja olen aika varma että nämä uudet ominaisuudet tulee pääasiassa jäämää yksin oikeuksien herkuiksi, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Kyllä mä näkisin Rockstar Gamesin käyttävän aikaa ja resursseja siihen, että saavat seuraavaan GTA - peliin lisättyä ohjaimeen puhaltamisen, koska se lisää immersiota sekä on kriittinen tekijä pelin myynnin kannalta.
 
Kyllä mä näkisin Rockstar Gamesin käyttävän aikaa ja resursseja siihen, että saavat seuraavaan GTA - peliin lisättyä ohjaimeen puhaltamisen, koska se lisää immersiota sekä on kriittinen tekijä pelin myynnin kannalta.
gta vois ehkä mennäkki niihin muutamiin poikkeus tapauksiin.
 
Missä olet päässyt käyttään dualsenseä? Aikamoista kun pystyt nyt jo sanomaan faktana asioita kun ei edes koko kapulaa ole saati konsolia. :redface: Ja toimiikos nämä pelien immersiota lisäävät asiat kaikissa peleissä? Vai jääkö "kehitys" vaan sonyn peleihin?

Mihin sitä dualsenseä tarvitsee tuon toteamiseen? Enemmän mahdollisuuksia välittää palautetta pelistä pelaajalle = lisääntynyt pelin luoma immersio. Sehän jää nähtäväksi kuten totesin.

Ei gamepadilla minkäänlaista immersiota saavuteta sen enempää kuin näppis+hiiri kombolla. Tärinät ja ohjaimen minikaiuttimesta tulevat äänet ovat pelkkää kikkailua. Simulaattorivehkeistä, kuten ratti+polkimet ja joystickit/HOTAS ym. voidaan puhua immersiivisinä.

Höpö höpö.

Sitä immersiota kun on monenasteista, ei se nyt välttämättä vaadi simulaattoritason vehkeitä jotta tätä saadaan paremmaksi. :D Itse nyt näen että kaikki kehitys joka edesauttaa pelaajan ja pelin välistä interaktiota on pelkästään hyvä juttu.
 
No sama. Ja tuo vähän surettaa että ds4 ohjaimet(niitä kun kumminkin kerääntynyt) ei toimi ps5 peleissä. Tuntuu että jonkinmoista rahastuksen makua tässä on. Oikeestaan ds4 ja ds5 ei niissä olennaisesti oo mitään eroa.

Ihan sama homma jokaisella. Ei vanhat toimi. Uudessa ohjaimessa on uusia toimintoja mitä ei vanhassa ole.
 
Huomautus - asiaton käytös
Mihin sitä dualsenseä tarvitsee tuon toteamiseen? Enemmän mahdollisuuksia välittää palautetta pelistä pelaajalle = lisääntynyt pelin luoma immersio. Sehän jää nähtäväksi kuten totesin.



Höpö höpö.

Sitä immersiota kun on monenasteista, ei se nyt välttämättä vaadi simulaattoritason vehkeitä jotta tätä saadaan paremmaksi. :D Itse nyt näen että kaikki kehitys joka edesauttaa pelaajan ja pelin välistä interaktiota on pelkästään hyvä juttu.
Niin eli puhut tapasi mukaan paskaa vai sinulla on ds5 käytössä? Vai myönnätkö valehdelleesi ja mutuilleesi? Ja toimiiko se DS4 kaikissa peleissä?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom