Playstation 5

Demon's Souls siinä on jo syytä minulle. Vain Sony on minulle tarjonnut jotain poikkeuksellista ja niin lienee myös seuraavassa genissä. Bloodborne palautti minut pelaamaan melkein kymmenen vuoden tauon jälkeen.
 
Demon's Souls siinä on jo syytä minulle. Vain Sony on minulle tarjonnut jotain poikkeuksellista ja niin lienee myös seuraavassa genissä. Bloodborne palautti minut pelaamaan melkein kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Bloodborne on hämmentävän kova peli. Hauska sattuma oli kun kaveri osti pelin ja kasetti meni pelin vaikeuteen niin möi pelin minulle halvalla :D Itse en Souls peleistä vielä silloin pitänyt eikä suuremmin ollut pelikokemustakaan niistä mutta kun tuota pääsi pelaamaan niin Yharnam vei heti miehen. Olihan se itsellekin tuskastuttavan vaikea alkuun mutta himo oppia ja nähdä uutta vei kokoajan eteenpäin. Sen jälkeen tullut sitten hankittua kaikki Souls pelit ja itsekin odotan kovasti tuota Demon´s Souls Remakea.
 
Bloodborne on hämmentävän kova peli. Hauska sattuma oli kun kaveri osti pelin ja kasetti meni pelin vaikeuteen niin möi pelin minulle halvalla :D Itse en Souls peleistä vielä silloin pitänyt eikä suuremmin ollut pelikokemustakaan niistä mutta kun tuota pääsi pelaamaan niin Yharnam vei heti miehen. Olihan se itsellekin tuskastuttavan vaikea alkuun mutta himo oppia ja nähdä uutta vei kokoajan eteenpäin. Sen jälkeen tullut sitten hankittua kaikki Souls pelit ja itsekin odotan kovasti tuota Demon´s Souls Remakea.

Ajattele, miten tuskaa oli minulle, kun vuosiin en ollut kunnolla pelannut mitään. :D

Näin kuvia pelistä vähän ennen julkaisua ja oli pakko varata peli ja toki ostaa konsolikin. Tuskailin viikon ennen julkaisua, että ei perkele, jos siitä ei tule mitään, mutta oli poikkeuksellisen vahva kutsu peliä kohtaan. Ekalla alueella vietin 10 tuntia ja melkein itkin. Siitä se sitten.

Maailma on täynnä hyviä pelejä, mutta kaikki ne ei ole mullistavia kokemuksia kuten BB.
 
Ajattele, miten tuskaa oli minulle, kun vuosiin en ollut kunnolla pelannut mitään. :D

Näin kuvia pelistä vähän ennen julkaisua ja oli pakko varata peli ja toki ostaa konsolikin. Tuskailin viikon ennen julkaisua, että ei perkele, jos siitä ei tule mitään, mutta oli poikkeuksellisen vahva kutsu peliä kohtaan. Ekalla alueella vietin 10 tuntia ja melkein itkin. Siitä se sitten.

Maailma on täynnä hyviä pelejä, mutta kaikki ne ei ole mullistavia kokemuksia kuten BB.
Se alun kirvesmies oli kunnon trollaus :D Kuinkahan moni minä mukaanlukien yritti sitä niitata heti alkumetreillä. Mut joo se alkukenttä on todella kireä aloitusvaikeudeksi ja parastahan tuossa on se, että se on vielä kevyttä hippaa mitä esim. dlc tarjoaa :)

Täysin samaa mieltä alleviivatusta kohdasta.
 
Se alun kirvesmies oli kunnon trollaus :D Kuinkahan moni minä mukaanlukien yritti sitä niitata heti alkumetreillä. Mut joo se alkukenttä on todella kireä aloitusvaikeudeksi ja parastahan tuossa on se, että se on vielä kevyttä hippaa mitä esim. dlc tarjoaa :)

Täysin samaa mieltä alleviivatusta kohdasta.

Ah, voi luoja sitä ukkoa. Siinähän se yksi tunti menikin tai vähän vajaa ainakin. Minulla oli vielä hassu pinttymä tai luulo, että kaikki viholliset pitää tappaa ja aina. Meni yllättävän kauan ennen kuin tajusin ettei välttämättä aina jokaista tarvitse. Levelitys oli myös toki pisteiden osalta ihan mitä sun sattuu, joten sekään ei sillon helpottanut.
 
Bloodborne vielä pelaamatta, olisikohan jo aika laittaa tulille :) olikohan tuo joskus ps plus pelinä? Taitaa löytyä kirjastosta siis jo valmiina jos oli :cigar2:
 
Tais olla joo ilmaisena ps plus pelinä, suosittelen pelaamaan muiden joukossa!

PS5 kans ennakkotilaus sisässä levyasemmallisesta versiosta. Hyvin tässä jaksaa odotella jos tänä vuonna tulee, pelottaa vaan uutiset siitä, että julkaisu siirtyisi.
 
Minulla on konsoli.netistä varaus, mutta ei siinä ole mitään versiosta. Tosin varauspäivänä ei ollut vielä tietoa versioista. Pitäsköhän sinne mailia heittää..
 
NDA:t alkaa lipsua, kun Sony ei meinaa kertoa PS5-ominaisuuksistaan ;) Aktiviteettien avulla dashboardista pystyy suoraan liittymään johonkin pelitilaan, esim. ajopelin kisaan tai moninpelimatsiin, ilman että tarvitsee käydä läpi pelin valikkoja ja valita itse tuo kisa/matsi.

 
Nämä on kyllä sellaista vähän turhaa kikkailua. Ei kaikkea tarvitse "keksiä" uusiksi.
 
Itseasiassa kuulostaa hyvältä uudistukselta!
Jos kerran levyllä saadaan latausajat minimiin, niin valikkoratsastuskin on turhaa ajan menoa.
 
Itseasiassa kuulostaa hyvältä uudistukselta!
Jos kerran levyllä saadaan latausajat minimiin, niin valikkoratsastuskin on turhaa ajan menoa.
Jep, samaa mieltä. Kunhan UI on tehty järkevästi, ettei tule liian tupaten täyttä, niin hyvä tulee. PS5:n käyttöliittymä on suunniteltu uusiksi, jotta voivat ottaa kaiken hyödyn irti uudesta raudasta ja uudelleenmietityistä ominaisuuksista.

In regards to the interface of the PS5, MacLaurin called it a “very interesting evolution of the OS,” and added that the UI is a “100 percent overhaul of the PS4 UI and some very different new concepts.” The PS4 UI was tolerable and did what it needed to do, but it was also prone to slowdown and didn’t have many bells or whistles.


As for the PS5 interface, MacLaurin says that “it’s practical first, but it’s a whole new visual language and a complete rearchitecting of the user interface.” He adds that the PS5 OS is “more subtle than flashy, but no pixel is untouched.” In response to questions about the hardware, MacLaurin noted that the console itself “is also customizable in ways previous gens weren’t,” and said, “there will be a special edition for everyone.”
 
Tulee mieleen kun haluaa äkkiä vetää gran turismossa uuden time attack ennätyksen johonkin rataan niin konsoli auki ja pikalinkillä sekunnissa olisi lähtöruudussa. Kuulostaa ihan hyvälle! :)
Ja muissakin urheilupeleissä, joissa haluaa vaikka ottaa nopeasti jonkin matsin odotellessa, että sauna lämpiää tms., niin kaikki mikä vähentää ylimääräistä naputtelua on tervetullutta.
 
Nämä on kyllä sellaista vähän turhaa kikkailua. Ei kaikkea tarvitse "keksiä" uusiksi.

No jos konsolin suunnittelufilosofiana on mahdollistaa instant-pelaaminen niin tuollaiset toiminnot ovat pelkkää jatkumoa tälle. Hyvä uudistus mikäli käyttisen koheesio pysyy ehjänä.
 
Nämä on kyllä sellaista vähän turhaa kikkailua. Ei kaikkea tarvitse "keksiä" uusiksi.

Ei todellakaan ole turhaa kikkailua. Jos tuolla ominaisuudella pääsee pelaammaan suoraan menusta esimerkiksi Gran Turismon daily raceja niin ainankin itselläni nousee moninkertaisesti kyseisen pelin pelaaminen. Nykyinen systeemi on vähän ankea ja kisoja voi joutua odottelemaan jopa 30 minsaa konsolin käynnistämisestä.
 
Hyvältähän toi kuulostaisi, varsinkin jos siihen saa customoitua ehdotukset. Just tyyliin "continue last" jossain dark soulssissa ja quick random game änärissä ym. Hyvä vaan jos pääsee skippaamaan valikot.
 
Ei todellakaan ole turhaa kikkailua. Jos tuolla ominaisuudella pääsee pelaammaan suoraan menusta esimerkiksi Gran Turismon daily raceja niin ainankin itselläni nousee moninkertaisesti kyseisen pelin pelaaminen. Nykyinen systeemi on vähän ankea ja kisoja voi joutua odottelemaan jopa 30 minsaa konsolin käynnistämisestä.
Tämä. Minulla ainakin ajohalut katosi kun sai valikkoja hinkata ja latailla joka välissä pitkään ennen kuin pääsi edes ajamaan. GT:tä tuli lopulta hyvin vähän pelattua kun ajamaan pääseminen oli aina oma projektinsa. Jos on se 30min aikaa pelata, niin ei sitä paljoa sitten pelattu.
 
Spekuloidaan, että Sony olisi patentoinut Nvidian DLSS:n kaltaista teknologiaa. Mitään taettahan ei ole, että sitä käytettäisiin PS5:ssä, mutta ihan mielenkiintoinen uutinen.

Mielenkiintoista :hmm: Jos tuossa on perää niin Sonylla on melkoinen ässä hihassa.
 
Mielenkiintoista :hmm: Jos tuossa on perää niin Sonylla on melkoinen ässä hihassa.
Hyvä lisä vain olemassa olevaan repertuaariin. Sonyn 1st party studioilla on jo industry lead rekonstruktio algoritmit 1440p -> 4k resolle (Spiderman, TLOU2, etc) ja tämä tuo yhden työkalun vain lisää tähän. Nuo pitäisi vain standardoida jokaisen käyttöön PS alustalla.
 
Spekuloidaan, että Sony olisi patentoinut Nvidian DLSS:n kaltaista teknologiaa. Mitään taettahan ei ole, että sitä käytettäisiin PS5:ssä, mutta ihan mielenkiintoinen uutinen.


Aika kova juttu mikäli pitää kutinsa PS5:n osalta, siinä olisi moni pelkkiä speksejä sokeasti tuijottava ihmeissään kun vähemmillä teraflopeilla saadaankin aikaan paremman laatuista kuvaa. :think:
 
Muistaakseni pc puolella erot on todella pieniä natiiviin verrattuna, jos sillä saadaan 60fps joka peliin 30fps sijasta niin ehdottomasti käyttöön. :tup:
 
En jaksa uskoa että pelkästään softapohjaisella skaalaustekniikalla päästään DLSS:n tasolle, tosin ei sitä konsolipuolella edes tarvita kun etäisyys töllöön kumminkin vähän eri luokkaa kun monitoriin.
 
Muistaakseni pc puolella erot on todella pieniä natiiviin verrattuna, jos sillä saadaan 60fps joka peliin 30fps sijasta niin ehdottomasti käyttöön. :tup:
nVidialla kesti oma aikansa päästä nykytilanteeseen. DLSS ensimmäinen iteraatio verrattuna nykyseen on ehkä hippasen karua kateltavaa. Ja koska nVidia, niin sehän toimii vaan niiden korteilla. Eli ns. valmiiseen pöytään ei olla pääsemässä, eikä AMD:n puolelta oo oikeastaan kuulunut mitään ko. tekniikkaan liittyen. En pidättelis hengitystä et saatais jotain laadukasta ulos jos saadaan edes mitään.
 
Jos PS5 pelit on lähtökohtaisesti 30fps, niin jää kyllä ostamatta. PS4 Pron ostin ja ajattelin että kyllähähän siihen 30fps tottuu, no en tottunut ja myin lootan pois. PC:llä jatketaan ja tiputetaan resoa tarpeen mukaan.
 
Jos PS5 pelit on lähtökohtaisesti 30fps, niin jää kyllä ostamatta. PS4 Pron ostin ja ajattelin että kyllähähän siihen 30fps tottuu, no en tottunut ja myin lootan pois. PC:llä jatketaan ja tiputetaan resoa tarpeen mukaan.
Ei se ole yhtä paha, jos on lfc pakotettuna konsolin päästä ja tv millä pelataan tukee vrr:ää.
 
Ei se ole yhtä paha, jos on lfc pakotettuna konsolin päästä ja tv millä pelataan tukee vrr:ää.
Mikä on lfc ja miten PS:n VRR ''locked 30fps'' auttaa?
Low framerate compensation mahdollistaa VRR rangen ulottumisen alle näyttölaitteen speksatun rangen. Eli VRR ei tipu pois päältä vaan lähde alkaa syöttämään duplikaatteja frameja näytölle sopevasti että se luulee että framerate ei oikeasti tipukkaan alas.

Tämä ei auta mitenkään siihen että 30fps muuttuisi yhtään sulavammaksi. Se vain estää VRR:n kytkeytymästä pois päältä.
 
Tärkeintä että ajopelit ja sujuvuutta vaativat (netti-)räiskinnät on 60fps, tai vähintään on optio siihen. Toki korkeampien fps:isen mahdollisuus toki vielä parempi.
 
Mukava nähdä mitkä toteutuu kun huhuissa liikkuu nyt God of War 2, Silent Hill ja Jak and Daxteria :) Onkohan tuo artikkelissa mainittu Metal Gear Solid alkuperäisen pelin remake :nb: Sekin olisi huikea julkaisu.
Barlogin mukaan God of War ei ole vielä julkaisukunnossa.

 
tyhjästä luodut pikselit ja sillä saadaan parempi kuva kun natiivina :rofl:

Joo hiphei, sitähän tässä haettiinkin. :facepalm:

Pointtina tässä olikin se, että jos 95 pinnan tulokseen natiivista 4K kuvasta päästään rekonstruktion avulla, niin vapautuneesta renderöintibudjetista voidaan sitten käyttää resurssit muuhun visuaaliseen kikkailuun = parempi kuvanlaatu.

Tuossa hieman DF:n vertailua asiaan liittyen, saadaanhan sitä eroa natiiviin 4K resoon kun tarpeeksi aletaan suurennella:



Väittäisinkin että jatkossa konsoleilla tullaan yhä enenevissä määrin näkemään näitä checkboard rendering tai dlss -sovelluksia koetun kuvanlaadun parantamiseksi, sillä native 4K 60 fps on nykyraudalle edelleen varsin kova vaatimus. PC:llä näiden aiheuttamat lieveilmiöt ovat taas helpommin havaittavissa lyhyemmän katseluetäisyyden ansiosta, jolloin taas natiivirenderöinti on parempi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos jollain fiksummalla tietoa tuleeko PS5 parantamaan yhteensopivuuttaan Twitchin kanssa millään tavalla? Olisi hauska lähettää änäripelejä yms, mutta ainakin tuo PS4 natiivistreami on kauhean näköinen enkä oikein tiedä viitsisikö mitään capture cardia ostaa.
 
Onkos jollain fiksummalla tietoa tuleeko PS5 parantamaan yhteensopivuuttaan Twitchin kanssa millään tavalla? Olisi hauska lähettää änäripelejä yms, mutta ainakin tuo PS4 natiivistreami on kauhean näköinen enkä oikein tiedä viitsisikö mitään capture cardia ostaa.

Ylipäänsä koko share-systeemi on kyllä vähän kyseenalainen, kaameaa suttua ainakin videokuva. Ehkä mobiililla näyttää hyvältä mutta ei muuten.
 
En jaksa uskoa että pelkästään softapohjaisella skaalaustekniikalla päästään DLSS:n tasolle, tosin ei sitä konsolipuolella edes tarvita kun etäisyys töllöön kumminkin vähän eri luokkaa kun monitoriin.
DLSS on softapohjainen skaalaus(ja antialisointi)tekniikka.
 
..joka käyttää RTX korttien tensor ytimiä hyväkseen. Tuo oli se pointti.
Ne tensor ytimet ajaa ohjelmakoodia (eli sitä softaa) siinä missä mikä tahansa prosessori. Mitään estettä ei ole olemassa sille etteikö sitä voisi vaikka perus shadereilla ajaa. Suorituskykyerosta Nvidia tensor vs. RDNA2 shaderit emme tiedä vielä mitään tässä yhteydessä.
 
"Lisäksi pelitilan sisältävän television voi herättää samaan aikaan PS5:n kanssa DualSense -ohjaimella ja konsolia voi puolestaan hallita television ohjaimella."

Eli siis ihan tavallinen HDMI linkki?
 
"Lisäksi pelitilan sisältävän television voi herättää samaan aikaan PS5:n kanssa DualSense -ohjaimella ja konsolia voi puolestaan hallita television ohjaimella."

Eli siis ihan tavallinen HDMI linkki?
Jep. Kuten nelosellakin tähän asti missä tahansa HDMI CEC vehkeessä.
 
Kuinkas tämä laite toimii vanhemman FullHD-television kanssa? Pääsenkö parempaan ruudunpäivitysnopeuteen vai piirretäänkö pelit kuitenkin suuremmalla resoluutiolla josta ne skaalataan alaspäin? Olen luvannut ostaa uuden Playstationin jälkikasvulle mutta en haluaisi hankkia uutta (isompaa) televisiota olohuoneen rumistukseksi.
Homma varmasti toimii samoin kuin tähänkin asti eli peli pyörii kuten pelinkehittäjä sen laittaa pyörimään riippumatta televisiosta. Jos on moodi nopeammalle fps:lle niin se on käyttäjän valittavissa mutta siihen ei vaikuta se minkä television sattuu omistamaan.
 
Kuinkas tämä laite toimii vanhemman FullHD-television kanssa? Pääsenkö parempaan ruudunpäivitysnopeuteen vai piirretäänkö pelit kuitenkin suuremmalla resoluutiolla josta ne skaalataan alaspäin? Olen luvannut ostaa uuden Playstationin jälkikasvulle mutta en haluaisi hankkia uutta (isompaa) televisiota olohuoneen rumistukseksi.
Eihän sen iso tarvitse olla?
 
Eikö silloin ison resoluution edut huku siihen pienuuteen? Riippuen tietysti nykyisen television koosta.
Riippuu aina katseluetäisyydestä. Jos 50" televisiota katselee 3m päästä niin harva erottaa 720p ja 4k eroja. Jos taas 65" telkkaria katselee alle 2m päästä niin alkaa ja 1080p ja 4k välillekkin tulemaan eroa 4k hyväksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom